ugh, dat vergt wel veel van de mens hoor.. Beter de lezingen volgenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 01:00 schreef Yildiz het volgende:
Ik lees momenteel 'Democracy' - An American Novel, naast wat andere dingen.
Op zich een goed boek, over politieke spelletje uit 1880, en je ziet dat ze nog steeds werken.
Wat ook nog werkt: van Machiavelli - Il Principe, zijn ook goede Nederlandse vertalingen van.
En mocht je serieus zijn: Aristoteles - Ethica.
En och, als je toch bezig bent, een Nederlandse immigrant, genaamd Spinoza, is ook bekend. Met ethiek.
Verder sta ik soms achter de theorie van I. Kant, die zal vast ook wel een boek hebben over zijn plichtsethiek.
Verder heb ik gehoord, maar zelf nog niet gelezen, dat Kaplan en Huntington goede zijn. Maar ik begin straks eerst aan Nature's Chaos, van James Gleick, heeft hier weinig mee te maken.
Begin trouwens zelf eens te denken of je een mens als middel of als doel kan of mag gebruiken.
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 01:45 schreef RIQY het volgende:
the da vinci code is een must have read
Levende denkers zijn ook goedquote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:06 schreef Intxaurraga het volgende:
Is het dood-zijn van de schrijver een pre?
Ja, dat lijkt me interessant! Okay, 'k schrijf de titel even op in mijn agenda.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:04 schreef Ringo het volgende:
Een eeuw van uitersten van Eric Hobsbawn. Een geschiedenis van de 20ste eeuw opgehangen aan dé politieke stromingen van die periode: communisme, fascisme en liberalisme.
Genoteerd.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:12 schreef reem het volgende:
De boeken van Alexis De Tocqueville over de Amerikaanse en Franse revolutie.
JS Mill "On Liberty
David Held "Models of Democracy"
Heywood "Politics" (fijn naslagwerk)
CINI "European Union Politics"
Derksen & Schaap "Lokaal Bestuur"
Ik vind zijn theorie dubieus en achterhaald. De ondertoon is zeer anti-islamitisch, en wordt vaak als rechtvaardiging gebruikt voor interventies. Als je wilt kan ik ff de kritieken op zijn theorie ff op een rijtje zetten. Deze zijn trouwens door Senghaas uiteengezet in, Clash within civilizations.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:04 schreef Ringo het volgende:
Huntington is interessant, zijn botsende beschavingen & wat daar nu van waar wordt.
Heb het boekje wel gekocht, nog niet gelezen... voor die prijs kan je het toch niet laten liggenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:41 schreef Internationalist het volgende:
Verder idd, het klassieke dilemma tussen Machiavelli en Kant.
Is dit boek iets trouwens, link
?
Klinkt belovend... Waar gaat het over?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 03:12 schreef OpenYourMind het volgende:
Huxley "A Brave New World"
Die heb 'k al gelezenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:41 schreef Internationalist het volgende:
Verder idd, het klassieke dilemma tussen Machiavelli en Kant.
Is dit boek iets trouwens --> Utopia
Wat documentaires betreft kan ik de volgende (alternatieve) docu's zeker aanradenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 10:15 schreef F-Cisco het volgende:
Mag kijken ook?
qua boeken zit ik nog bij Michael Moore en Charles Groenhuijsen, niet zo zeer politiek in het algemeen maar zou ik zeker ook lezen. Het leest lekker snel en als een komiek boek.
En komen we bij het kijken, heb ik het over documentares, zet ik er ook even bij niet een nieuw topic waart, maar na Farenheit en Bowling for colombine, ook "the road to Guantamano", 50 Jaar NOS om alles op volgorde nog even samengevat te herhalen en je hebt de belangrijkste stukjes geschiedenis film.
enigzins politieke documantariares op bol.com
Weten jullie nog goeie documantaries? Veel heb ik er al gezien, vooaral geïnteresseerd in de VS, maar elders, is welcome, er was ook een hele goeie serie over de aanslagen op de twin towers op National Geographic, te koop maar niet te verschepen naar Nederland,
inside 9/11
hoop dat jullie er wat aan hebben en later me too.
Zie de samenvattingquote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:41 schreef Ceylon89 het volgende:
[..]
Klinkt belovend... Waar gaat het over?
Ik ben nogal van "hoe verpest ik zo snel mogelijk iemand z'n topic"quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:03 schreef Yildiz het volgende:
Ohja, over docu's gesproken, BBC heeft een 'leuke' gemaakt.
Power of Nightmares - Rise of the politics of fear
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:10 schreef Fisher het volgende:
[..]
Ik ben nogal van "hoe verpest ik zo snel mogelijk iemand z'n topic"
Dit schreeuwt wel rèèèèèèèèèèchts!quote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:12 schreef reem het volgende:
De boeken van Alexis De Tocqueville over de Amerikaanse en Franse revolutie.
JS Mill "On Liberty
David Held "Models of Democracy"
Heywood "Politics" (fijn naslagwerk)
CINI "European Union Politics"
Derksen & Schaap "Lokaal Bestuur"
Je hebt de boeken zeker niet gelezen? De 2/3e van die boeken zijn gewoon standaardwerken binnen de politicologie. En dan volg ik die studie nog wel in het 'linkse' nijmegenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 19:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dit schreeuwt wel rèèèèèèèèèèchts!
Mill, De Tocqueville en Held?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 20:34 schreef reem het volgende:
[..]
Je hebt de boeken zeker niet gelezen? De 2/3e van die boeken zijn gewoon standaardwerken binnen de politicologie. En dan volg ik die studie nog wel in het 'linkse' nijmegen![]()
Houd toch op.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 20:44 schreef Floripas het volgende:
Oh, je vindt liberaal niet per se rechts?
Wat betreft, bijvoorbeeld, persoonlijke vrijheden is liberaal niet perse rechts nee. Kijk je naar de socio-economische schaal, dan zul je onder de linkse etatisten weer minder liberale ideeën tegenkomen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 20:44 schreef Floripas het volgende:
Oh, je vindt liberaal niet per se rechts?
Uhm, ... Toevallig. Ik zat een paar dagen geleden nog te twijfelen of ik het zou kopenquote:
Nozick en Rawls zijn geen politiek analyserende schrijvers, maar rechtsfilosofen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:46 schreef Ceylon89 het volgende:
Uhm, welke schrijvers analyseren de politiek het beste? 'k heb net 'het begrip politiek' uitgelezen van Schmitt, en dat was zeer boeiend.Maar nu wil 'k nog meer lezen.
Binnenkort komt de Nederlandse editie van A theory of justice uit van Rawls, maar voordat 'k die kan bestellen, kan 'k al een ander boek uitlezen. Dus wat raden jullie mij aan? En Nozick is toch ook goed? En zijn er boeken verkrijgbaar van M. Friedman in het Nederlands?
Ja, maar zijn er ook Nederlandse vertalingen?quote:Op zondag 2 april 2006 23:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Friedrick Hayek - The Road to Serfdom
Robert Nozick - Anarchy, State, Utopia
Met libertarische/liberale achtergrond... En wat de taak van de overheid is in hun ogen.quote:Op maandag 3 april 2006 00:14 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nozick en Rawls zijn geen politieke schrijvers, maar rechtsfilosofen.
Dat klopt ten dele. Maar zij analyseren niet de politiek, maar veel dieper liggende mechanismen, waaruit zij dan conclusies trekken voor de inrichting van een staat. Dat kan politieke gevolgen hebben, maar is geen analyse van politiek.quote:Op maandag 3 april 2006 00:15 schreef Ceylon89 het volgende:
[..]
Met libertarische/liberale achtergrond... En wat de taak van de overheid is in hun ogen.
Niet dat ik weet. Wat is er mis met Engels?quote:Op maandag 3 april 2006 00:14 schreef Ceylon89 het volgende:
Ja, maar zijn er ook Nederlandse vertalingen?
Thomas Hobbes/ John Locke. 17e eeuwse engelse filosofen, die baanbrekend denkwerk hebben verricht. Rousseau's Du contrat social is ook heel relevant. Persoonlijk vind ik Montesquieu ook zeer belangrijk, zijn ideeen over machetnscheiding liggen aan de basis van elke fatsoenlijke staat.quote:Op maandag 3 april 2006 00:20 schreef Ceylon89 het volgende:
Daar gaat het mij meer om... Ik wil graag stof hebben om na te denken over de staat, samenleving enzovoort.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |