abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35465226
Uhm, welke schrijvers analyseren de politiek het beste? 'k heb net 'het begrip politiek' uitgelezen van Schmitt, en dat was zeer boeiend. Maar nu wil 'k nog meer lezen. Binnenkort komt de Nederlandse editie van A theory of justice uit van Rawls, maar voordat 'k die kan bestellen, kan 'k al een ander boek uitlezen. Dus wat raden jullie mij aan? En Nozick is toch ook goed? En zijn er boeken verkrijgbaar van M. Friedman in het Nederlands?
www.pvda.nl
Steun!
  zaterdag 25 februari 2006 @ 01:00:07 #2
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35465619
Ik lees momenteel 'Democracy' - An American Novel, naast wat andere dingen.
Op zich een goed boek, over politieke spelletje uit 1880, en je ziet dat ze nog steeds werken.

Wat ook nog werkt: van Machiavelli - Il Principe, zijn ook goede Nederlandse vertalingen van.
En mocht je serieus zijn: Aristoteles - Ethica.

En och, als je toch bezig bent, een Nederlandse immigrant, genaamd Spinoza, is ook bekend. Met ethiek.

Verder sta ik soms achter de theorie van I. Kant, die zal vast ook wel een boek hebben over zijn plichtsethiek.

Verder heb ik gehoord, maar zelf nog niet gelezen, dat Kaplan en Huntington goede zijn. Maar ik begin straks eerst aan Nature's Chaos, van James Gleick, heeft hier weinig mee te maken.

Begin trouwens zelf eens te denken of je een mens als middel of als doel kan of mag gebruiken.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_35465693
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 01:00 schreef Yildiz het volgende:
Ik lees momenteel 'Democracy' - An American Novel, naast wat andere dingen.
Op zich een goed boek, over politieke spelletje uit 1880, en je ziet dat ze nog steeds werken.

Wat ook nog werkt: van Machiavelli - Il Principe, zijn ook goede Nederlandse vertalingen van.
En mocht je serieus zijn: Aristoteles - Ethica.

En och, als je toch bezig bent, een Nederlandse immigrant, genaamd Spinoza, is ook bekend. Met ethiek.

Verder sta ik soms achter de theorie van I. Kant, die zal vast ook wel een boek hebben over zijn plichtsethiek.

Verder heb ik gehoord, maar zelf nog niet gelezen, dat Kaplan en Huntington goede zijn. Maar ik begin straks eerst aan Nature's Chaos, van James Gleick, heeft hier weinig mee te maken.

Begin trouwens zelf eens te denken of je een mens als middel of als doel kan of mag gebruiken.
ugh, dat vergt wel veel van de mens hoor.. Beter de lezingen volgen

Van Spinoza kan ik je wel verhandelingen tot het verbeteren van het verstand en z'n ethica (deels) aanbevelen.

Machiavelli moet je liggen, ik vind het een gore hufter, maar wat hij zegt, is zo ongeveer de geldende managerstaal van heden ten dage. Met Zen bereik je eigenlijk meer
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_35466475
Kritiek van de zuivere Rede heb 'k gisteren al besteld. Lijkt me lastig om te begrijpen, maar ach... Hij is ook maar een mens... Hoe moeilijk kan het zijn? (volgens mij gaat het jaren duren voordat ik zijn ideeen begrijp ) Spinoza's werk heb 'k gisteren ook besteld Toeval. Uhm, hoe dik is Nietzsche's Voorbij Goed en Kwaad? Maar 225 pagina's zie ik. Is dat niet te weinig? Ethica heb 'k al in mijn boekenkast staan... Ik wil het in mijn zomervakantie lezen . Maar kunnen jullie ook meer liberaal -filosofische boeken opsommen? Ik wil graag mijn waarden wat meer inhoud geven.
www.pvda.nl
Steun!
  zaterdag 25 februari 2006 @ 01:45:33 #5
43876 RIQY
Grudge Will Take You ! ! !
pi_35466608
the da vinci code is een must have read
Copyright © by Riqy
Powered by MSI+AMD & ATi
pi_35466759
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 01:45 schreef RIQY het volgende:
the da vinci code is een must have read
www.pvda.nl
Steun!
  zaterdag 25 februari 2006 @ 01:54:42 #7
43876 RIQY
Grudge Will Take You ! ! !
pi_35466777
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 01:53 schreef Ceylon89 het volgende:

[..]

pardon ?
Copyright © by Riqy
Powered by MSI+AMD & ATi
pi_35466826
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 01:54 schreef RIQY het volgende:

[..]

pardon ?
zegt toch al genoeg?
www.pvda.nl
Steun!
pi_35466843
tvp
  zaterdag 25 februari 2006 @ 02:04:56 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_35466976
Plato is een must-read maar zijn politieke theorieën neem je natuurlijk niet serieus.

Macchiavelli is , daar kom je verder mee in het leven.

Huntington is interessant, zijn botsende beschavingen & wat daar nu van waar wordt.
Ben niet zo'n geschiedenisfreak maar wat ik ook erg boeiend vond, was Een eeuw van uitersten van Eric Hobsbawn. Een geschiedenis van de 20ste eeuw opgehangen aan dé politieke stromingen van die periode: communisme, fascisme en liberalisme.

[ Bericht 12% gewijzigd door Ringo op 25-02-2006 02:21:56 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_35467008
Is het dood-zijn van de schrijver een pre?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 02:12:11 #12
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_35467108
De boeken van Alexis De Tocqueville over de Amerikaanse en Franse revolutie.
JS Mill "On Liberty
David Held "Models of Democracy"
Heywood "Politics" (fijn naslagwerk)
CINI "European Union Politics"
Derksen & Schaap "Lokaal Bestuur"
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_35467113
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 02:06 schreef Intxaurraga het volgende:
Is het dood-zijn van de schrijver een pre?
Levende denkers zijn ook goed .
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 02:04 schreef Ringo het volgende:
Een eeuw van uitersten van Eric Hobsbawn. Een geschiedenis van de 20ste eeuw opgehangen aan dé politieke stromingen van die periode: communisme, fascisme en liberalisme.
Ja, dat lijkt me interessant! Okay, 'k schrijf de titel even op in mijn agenda. Bedankt.
www.pvda.nl
Steun!
pi_35467141
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 02:12 schreef reem het volgende:
De boeken van Alexis De Tocqueville over de Amerikaanse en Franse revolutie.
JS Mill "On Liberty
David Held "Models of Democracy"
Heywood "Politics" (fijn naslagwerk)
CINI "European Union Politics"
Derksen & Schaap "Lokaal Bestuur"
Genoteerd.
www.pvda.nl
Steun!
  zaterdag 25 februari 2006 @ 02:19:07 #15
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_35467226
De laatste vier werken zijn vooral interessant om de hedendaagse politiek te analyseren, Mill en De Tocqueville zijn meer normatief-theoretisch gericht.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_35467477
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 02:04 schreef Ringo het volgende:
Huntington is interessant, zijn botsende beschavingen & wat daar nu van waar wordt.
Ik vind zijn theorie dubieus en achterhaald. De ondertoon is zeer anti-islamitisch, en wordt vaak als rechtvaardiging gebruikt voor interventies. Als je wilt kan ik ff de kritieken op zijn theorie ff op een rijtje zetten. Deze zijn trouwens door Senghaas uiteengezet in, Clash within civilizations.

[ Bericht 1% gewijzigd door Internationalist op 25-02-2006 03:52:36 ]
  zaterdag 25 februari 2006 @ 03:12:04 #18
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_35468003
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 02:41 schreef Internationalist het volgende:
Verder idd, het klassieke dilemma tussen Machiavelli en Kant.

Is dit boek iets trouwens, link

?
Heb het boekje wel gekocht, nog niet gelezen... voor die prijs kan je het toch niet laten liggen

als toevoeging.

Hobbes "Leviathan"
Rawls "A Theory of Justice"
Huxley "A Brave New World"
Orwell "1984"
Dahl "On Democracy" of "Democracy and Its Critics" (nog niet gelezen)
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
  zaterdag 25 februari 2006 @ 10:15:54 #19
142099 F-Cisco
Mi parolas Esperanton! Kaj vi?
pi_35470351
Mag kijken ook?
qua boeken zit ik nog bij Michael Moore en Charles Groenhuijsen, niet zo zeer politiek in het algemeen maar zou ik zeker ook lezen. Het leest lekker snel en als een komiek boek.
En komen we bij het kijken, heb ik het over documentares, zet ik er ook even bij niet een nieuw topic waart, maar na Farenheit en Bowling for colombine, ook "the road to Guantamano", 50 Jaar NOS om alles op volgorde nog even samengevat te herhalen en je hebt de belangrijkste stukjes geschiedenis film.
enigzins politieke documantariares op bol.com
Weten jullie nog goeie documantaries? Veel heb ik er al gezien, vooaral geïnteresseerd in de VS, maar elders, is welcome, er was ook een hele goeie serie over de aanslagen op de twin towers op National Geographic, te koop maar niet te verschepen naar Nederland,
inside 9/11
hoop dat jullie er wat aan hebben en later me too.

pi_35473302
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 03:12 schreef OpenYourMind het volgende:
Huxley "A Brave New World"
Klinkt belovend... Waar gaat het over?
www.pvda.nl
Steun!
pi_35473346
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 02:41 schreef Internationalist het volgende:
Verder idd, het klassieke dilemma tussen Machiavelli en Kant.
Is dit boek iets trouwens --> Utopia
Die heb 'k al gelezen .
www.pvda.nl
Steun!
pi_35473618
GVD! Engelstalige boeken van Plato, Nietzsche enzovoort kosten maar 5 euro? Christus, en 'k loop mijn geld te verneuken aan boeken die minimaal 20 euro kosten, terwijl die ook te koop zijn voor 5 euro. Kutzooi.
www.pvda.nl
Steun!
  zaterdag 25 februari 2006 @ 13:59:34 #23
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_35475401
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 10:15 schreef F-Cisco het volgende:
Mag kijken ook?
qua boeken zit ik nog bij Michael Moore en Charles Groenhuijsen, niet zo zeer politiek in het algemeen maar zou ik zeker ook lezen. Het leest lekker snel en als een komiek boek.
En komen we bij het kijken, heb ik het over documentares, zet ik er ook even bij niet een nieuw topic waart, maar na Farenheit en Bowling for colombine, ook "the road to Guantamano", 50 Jaar NOS om alles op volgorde nog even samengevat te herhalen en je hebt de belangrijkste stukjes geschiedenis film.
enigzins politieke documantariares op bol.com
Weten jullie nog goeie documantaries? Veel heb ik er al gezien, vooaral geïnteresseerd in de VS, maar elders, is welcome, er was ook een hele goeie serie over de aanslagen op de twin towers op National Geographic, te koop maar niet te verschepen naar Nederland,
inside 9/11
hoop dat jullie er wat aan hebben en later me too.
Wat documentaires betreft kan ik de volgende (alternatieve) docu's zeker aanraden

Genre: politiek, Media, economie

- Orwell Rolls in His Grave
- Manufacturing Consent (ook als boek verkrijgbaar)
- The Corporation (ook als boek verkrijgbaar)
- The Money Masters - how international bankers gained control of America

Eerste drie zijn critische documentaires die gaan over de invloed van de media en de werking van bedrijven. De laatste is een alternatieve kijk op de wereld, namelijk het gevecht tussen regering (het volk) en de internationale bankiers en elite.

Genre: geopolitiek, corruptie, drugs, CIA, iran-contra, covert-ops

- What I've Learned About US Foreign Policy (vooral de eerste 50min)
- Michael Ruppert - CIA and Drug Running (Granada Forum 1997)
- Michael Chossudovsky - War and Globalization - The Truth Behind September 11
- Michael Ruppert - Truth and Lies of 9-11

Deze zijn wat lastiger om te bemachtigen (emule werkt het beste) maar zeker de moeite waard om een keer gezien te hebben. Ze overtreffen met groot gemak de slappe documentaires van Michael Moore en geven je kennis van feiten die uit de dagelijkse media gehouden worden en waarvan je weinig zal lezen in de geschiedennisboekjes.

Voor een korte indicatie waar ze over gaan zie deze korte filmpjes;
GNN - Crack The CIA
The War Conspiracy

Verder kan ik deze site aanraden voor meer alternatieve informatie http://home.planet.nl/~reijd050/
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
  zaterdag 25 februari 2006 @ 14:00:55 #24
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_35475445
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 12:41 schreef Ceylon89 het volgende:

[..]

Klinkt belovend... Waar gaat het over?
Zie de samenvatting
  zaterdag 25 februari 2006 @ 14:03:58 #25
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_35475538
Ohja, over docu's gesproken, BBC heeft een 'leuke' gemaakt.
Power of Nightmares - Rise of the politics of fear
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')