Wat is er met Zalm aan de hand, kan hij niet meer rekenen ofzo? Eerst het ozbverhaal en nu een misser van een miljard !!!quote:Weer meevaller van een miljard voor schatkist
ANP
DEN HAAG - De schatkist heeft vorig jaar nog eens een extra meevaller gehad van 1 miljard euro. Het financieringstekort van de Nederlandse overheid over 2005 komt daardoor uit op 0,5 procent. Dat heeft het ministerie van Financiën vrijdag bevestigd. De nieuwe begrotingsmeevaller komt vrijdagmiddag aan de orde in de ministerraad.
Vorige maand meldde minister van Financiën Zalm nog een meevaller van ongeveer 2,5 miljard, waardoor het tekort op 0,7 procent zou uitkomen. Die meevaller blijkt nu dus 3,5 miljard te zijn. Zalm heeft eerder gewaarschuwd dat het lang niet zeker is dat het kabinet dit jaar weer op dergelijke extraatjes kan rekenen.
Het is tegenwoordig goed verkeerd te budgetteren en, gezien de meevallers, meer te bezuinigen dan nodig, ten koste van de burger?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:18 schreef Bloemkool het volgende:
Hij mist het toch niet, hij heeft wat over.
Gewoon overgebudgetteerd lijkt me.
Het lijkt er dus toch op dat het kabinet wat goed gedaan heeft als ze geld over hebben.
Dat ze het nu ook maar slim gebruiken dan.
Hier word ik nou inmiddels echt schijtziek van he. Voortdurend dat doemgezeik over een linkse regering. Man, we hebben hier nog nooit een linkse regering gehadquote:Hopelijk krijgen we geen linkse regering anders is het ook zo weer afgelopen met deze vooruitgang.
ach, kom. 1 miljard is een hoop geld hoor. Dat raak je niet even kwijt. Laat staan dat het als een verrassing komtquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Denkt dat TS zich eens in de realiteit van de financien moet verdiepen. Je kan als overheid niet de toekomst kennen, dus ook niet je inkomsten precies voorspellen, daar is de werkelijkheid te grillig voor.
Een meevaller is goed nieuws, en moet direct aan de tekorten en de staatsschuld. Wat er straks minder aan rente betaald moet worden op de staatsschuld gaan we nog hard nodig hebben voor de kosten van de vergrijzing.
Ach ja, laten we die babyboomers nog wat meer toeschuivenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Denkt dat TS zich eens in de realiteit van de financien moet verdiepen. Je kan als overheid niet de toekomst kennen, dus ook niet je inkomsten precies voorspellen, daar is de werkelijkheid te grillig voor.
Een meevaller is goed nieuws, en moet direct aan de tekorten en de staatsschuld. Wat er straks minder aan rente betaald moet worden op de staatsschuld gaan we nog hard nodig hebben voor de kosten van de vergrijzing.
Het totaal aan meevallers staat inmiddels al op 3,5 miljard.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:27 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
ach, kom. 1 miljard is een hoop geld hoor. Dat raak je niet even kwijt. Laat staan dat het als een verrassing komt
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:28 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het totaal aan meevallers staat inmiddels al op 3,5 miljard.
Een meevaller van één miljard is helemaal niet veel op het totale budget van de overheid.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:27 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
ach, kom. 1 miljard is een hoop geld hoor. Dat raak je niet even kwijt. Laat staan dat het als een verrassing komt
quote:De krant staat er vol van, maar zoals u weet, de vis van vandaag wordt verpakt in de krant van gister
Daarom gooide Balkenende I de eigen ruiten in door voor de verkiezingen van BII te komen met allemaal tegenvallers?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:39 schreef Tomatenboer het volgende:
Meevaller?
Het is gewoon strategie! Iedere keer vlak voordat er verkiezingen zijn heeft Zalm weer 'meevallers'.
Er zal heus wel wat echte meevallende inkomsten zijn, maar de vraag is of dit dan écht voortkomt uit onvoorziene omstandigheden of dat die eigenlijk al wel te voorspellen waren.
Dan kun je je afvragen of Zalm niet bewust de financiële positie iedere keer lager inschat om het zo makkelijker te maken om op bepaalde voorzieningen te bezuinigen.
Is het ieder al opgevallen dat die man oud wordt?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:03 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Wat is er met Zalm aan de hand, kan hij niet meer rekenen ofzo? Eerst het ozbverhaal en nu een misser van een miljard !!!
Valt het uit te leggen dat een minister van financien zomaar even een miljardje mist?
en gister liet hij zich al ontvallen dat hij even minister van economische zaken mocht spelenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:51 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Is het ieder al opgevallen dat die man oud wordt?
Laatst op tv had hij een trillend lipje..
wenie hoor![]()
staatsschuld?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:50 schreef Aurelium het volgende:
die stomme staatsschuld krijgen we never de nooit niet afgelostHij wordt alleen maar groter.
Ach ja, zo kan ik natuurlijk ook met meevallers komen. Eerst te hoge budgetten stellen, vervolgens niks willen uitgeven, zodat iedereen een dalende koopkracht heeft en daarna komen met meevallers. Nee meneer Zalm, meevallers moet je uitgeven, niet er mee showen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:40 schreef Aurelium het volgende:
Dat is nou eenmaal de strategie van zalm, hij begroot alles heel nauw, waardoor we dus te maken hebben met veel meevallers. Like it or not.
weet ik veel, ik weet alleen dat we nog steeds iets van 100 miljard staatsschuld hebben en dat we af en toe eens wat extra geld hebben, zeg een miljardje ter aflossing. En de jaren erna kunnen we weer een paar miljardjes bij lenen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:52 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
staatsschuld?
Waarom lost Nederland dan een staatsschuld op van andere landen?
Geloof dat ze laatst een bedrag van *pff nadenkt * 2 miljard ergens aan afstond..
Nouja, hij zal het heus wel uit gaan geven, niet dat ie het inlijst en op zn schouw zet ofzo hoorquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:55 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Ach ja, zo kan ik natuurlijk ook met meevallers komen. Eerst te hoge budgetten stellen, vervolgens niks willen uitgeven, zodat iedereen een dalende koopkracht heeft en daarna komen met meevallers. Nee meneer Zalm, meevallers moet je uitgeven, niet er mee showen.![]()
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:42 schreef Jan_de_Hertog het volgende:
[..]
Daarom gooide Balkenende I de eigen ruiten in door voor de verkiezingen van BII te komen met allemaal tegenvallers?
Ten eerst moet je geld eerder uitgeven dan later. Ten tweede blijft Zalm maar wachten, dat zei hij laatst ook.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:00 schreef Aurelium het volgende:
[..]
Nouja, hij zal het heus wel uit gaan geven, niet dat ie het inlijst en op zn schouw zet ofzo hoor
tuuurlijk, jij weet dat allemaal beter, daarom ben jij ook moderator bij fok, en zalm slechts de meest succesvolle minister van financien die we sinds de oorlog hebben gehad...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:27 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
En Jan Peter Balkenende is de meest succesvolle Minister-president, met zulke belabberde kwaliteiten, alsnog Minister-president kunnen wordenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tuuurlijk, jij weet dat allemaal beter, daarom ben jij ook moderator bij fok, en zalm slechts de meest succesvolle minister van financien die we sinds de oorlog hebben gehad...
Dat zijn jouw woorden. In goede tijden (paars I) kon hij het wel regelen. Maar daarna in slechtere tijden faalt hij als een kleine baby. Kijk maar eens naar internationale economische lijstjes waarin we flink aan het kelderen zijn. Volgens mij is zijn enige beleid om onder de drie procent te blijven. Fundamenteel investeren in economie zie ik hem niet doen, wel halfslachtige bezuinigingsmaatregeltjes als het privatiseren van zorgverzekering en energie om vervolgens weer met maatregeltjes te moeten komen om verkeerd ingeschatte gevallen te compenseren. And quess what? We zijn nog duurder uit daarna ook. Lekker dan.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tuuurlijk, jij weet dat allemaal beter, daarom ben jij ook moderator bij fok, en zalm slechts de meest succesvolle minister van financien die we sinds de oorlog hebben gehad...
Hoezo meer bezuinigen dan nodig? Er is nog steeds een tekort hoor.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:26 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het is tegenwoordig goed verkeerd te budgetteren en, gezien de meevallers, meer te bezuinigen dan nodig, ten koste van de burger?![]()
[..]
Hier word ik nou inmiddels echt schijtziek van he. Voortdurend dat doemgezeik over een linkse regering. Man, we hebben hier nog nooit een linkse regering gehad![]()
Kruiwagens dat heb je nodig in deze wereldquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:48 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
En Jan Peter Balkenende is de meest succesvolle Minister-president, met zulke belabberde kwaliteiten, alsnog Minister-president kunnen worden![]()
Nou en?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 16:00 schreef Sickie het volgende:
[..]
Hoezo meer bezuinigen dan nodig? Er is nog steeds een tekort hoor.
Moet nu tegenwoordig zelfs al over een mevaller negatief gedaan worden...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:03 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Wat is er met Zalm aan de hand, kan hij niet meer rekenen ofzo? Eerst het ozbverhaal en nu een misser van een miljard !!!
Valt het uit te leggen dat een minister van financien zomaar even een miljardje mist?
Door die mentaliteit hebben we nu een staatsschuld van ¤200.000.000.000 waar jaarlijks, alleen al aan rente, vele miljarden voor opgehoest moeten worden.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 16:27 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Een tekort onder de 3% is toegestaan en helemaal zo erg niet.
Idd. Ipv alles zo negatief te bekijken kan je het ook door een positieve bril bekijken. Goed opgemerktquote:Op vrijdag 24 februari 2006 14:39 schreef jpzegthallo het volgende:
Beter meevallers dan tegenvallers!
... en jij slechts een userquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moderator Vlijmscherp, hoeveel nullen heeft de voedselbank in Nederland eigenlijk nodig ?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 17:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Idd. Ipv alles zo negatief te bekijken kan je het ook door een positieve bril bekijken. Goed opgemerkt![]()
Daar gaat het niet over Senhor Tafkahs!! Gaat over meevallers, niet over tegenvallers. Dus laten we het ook eens zien vanuit een positief perspectief ipv altijd zo zuur en negatief te doen over Zalm en kabinet Balkenende.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:17 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Moderator Vlijmscherp, hoeveel nullen heeft de voedselbank in Nederland eigenlijk nodig ?
Kom op zeg, wat een onzin. Vandaag is het koud, maar het regent niet. Da's alvast een meevallerquote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:21 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Daar gaat het niet over Senhor Tafkahs!! Gaat over meevallers, niet over tegenvallers. Dus laten we het ook eens zien vanuit een positief perspectief ipv altijd zo zuur en negatief te doen over Zalm en kabinet Balkenende.
[offtopic] Voedselbanken in NL HOEVEN er in principe niet te zijn, mooi alternatief, maar in mijn opinie nog steeds niet nodig. [/offtopic]
Precies alles wat Zalm nu in zijn wallet heeft komen die mensen tekortquote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:17 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Moderator Vlijmscherp, hoeveel nullen heeft de voedselbank in Nederland eigenlijk nodig ?
Jah tot ie jou uitzuigtquote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:18 schreef MrBadGuy het volgende:
Zo dat doet zalm goed, al 3,5 miljard aan meevallers. Ik denk dat ik maar VVD ga stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen![]()
Zo is hij helemaal niet. Ik heb in 2003 nog op hem gestemdquote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:17 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Jah tot ie jou uitzuigt
piep je wel anders![]()
Verdient Zalm nu extra dan?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:55 schreef Phoenixjuh het volgende:
Ik vind het best wel een goeie constructie. Laten we dit jaar 1 miljoen extra bezuinigen. Daarna krijg ik 200.000 euro extra salaris. En aan het eind van het jaar: kijk mensen, we hebben een meevaller van 800.000 euro.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
wellus hij is wel zo!quote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zo is hij helemaal niet. Ik heb in 2003 nog op hem gestemd![]()
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:20 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
wellus hij is wel zo!
kijk naar zijn neus echt een uitzuig neus!
Die wallet is nog steeds leeg gezien het tekort. Hoe dom ben jij eigenlijk?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:16 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Precies alles wat Zalm nu in zijn wallet heeft komen die mensen tekort
Kijk zo kan ik ook zeggen, kijk mij eens rijk zijn!
Het is weer tijd voor een nieuwe Robin Hood!
Nog iemand die toevallig zo'n carnavals outfit heeft en zich geroepen voelt?
Ik vind het schandalig de manier waarop deze regering zich verrijkt door middel van afnames van hetgeen van de bevolking is!
En nee ik reageer niet meer op mensen die Zalm in zijn kont willen kruipen, bespaar je die moeite aub
![]()
Lijkt me ook geen goed plan. De overheid is geen bank.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:55 schreef Zemi77 het volgende:
Fundamenteel investeren in economie zie ik hem niet doen, ...
Dat hoeft ook niet volgens mij. Het kan ook zijn dat er een x bedrag aan bijvoorbeeld inkomsten belasting is begroot, en dat er meer binnenkomt aangezien bijvoorbeeld salarissen hoger zijn gestegen dan begroot.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 07:04 schreef Braamhaar het volgende:
Alweer een meevaller?
Het kan niet op!
Of zou 't zo kunnen zijn dat er voorheen gewoon teveel bezuinigd is? (met voorbedachte rade...)
't is maar hoe je 't bekijkt hé.![]()
Zou kunnen maar sluit je daarmee mijn redenering uit?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 07:05 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet volgens mij. Het kan ook zijn dat er een x bedrag aan bijvoorbeeld inkomsten belasting is begroot, en dat er meer binnenkomt aangezien bijvoorbeeld salarissen hoger zijn gestegen dan begroot.
absoluut nietquote:Op zaterdag 25 februari 2006 07:10 schreef Braamhaar het volgende:
[..]
Zou kunnen maar sluit je daarmee mijn redenering uit?
Zo run jij ook je eigen huishoudboekje, ieder jaar 3% meer uitgeven dan je binnen krijgt en dan zeggen dat dit niet erg is?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 16:27 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nou en?
Een tekort onder de 3% is toegestaan en helemaal zo erg niet. Zalm ging met z'n begroting zitten op 2,5%, rustig wetende dat deze meevallers eraan zaten te komen (Riep ie niet al in z'n eerste jaar dat het "zoet" eraan kwam aan het eind van de regeerperiode?)
Ik verwacht dat ie door de mand valt wanneer het volgende kabinet in z'n eerste jaar een flinke stapel tegenvallers gaat presenteren (Als Zalm er nog is, zal ie wel weer een leuke smoes hebben, maar heeft ie vast weer 4 jaar erbij en als Bos het voor het zeggen krijgt, kan Zalm mooi met het vingertje naar Bos wijzen)
Slim opgezet door Zalm, dat moet ik hem nageven, maar wel erg doorzichtig.
Landelijk beleid als reden aanvoeren om op een partij te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 19:18 schreef MrBadGuy het volgende:
Zo dat doet zalm goed, al 3,5 miljard aan meevallers. Ik denk dat ik maar VVD ga stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen![]()
Dan verdien je vast boven modaal want alles beneden modaal wordt uitgezogen tot de laatste druppel door de VVD en consorten.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zo is hij helemaal niet. Ik heb in 2003 nog op hem gestemd![]()
Wat is er mis met voedselbanken?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 18:17 schreef Tafkahs het volgende:
het is een instituut wat eigenlijk niet nodig hoort te zijnquote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:04 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat is er mis met voedselbanken?
Is dat instituut wel zo nodig? Als ik gratis lampekappen weg ga geven, dan staan er ook mensen voor in de rij.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
het is een instituut wat eigenlijk niet nodig hoort te zijn
de meeste mensen zijn toch er toch niet echt blij dat ze moeten bedelen voor hun primaire behoeften.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 18:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is dat instituut wel zo nodig? Als ik gratis lampekappen weg ga geven, dan staan er ook mensen voor in de rij.
Voor jou te slimquote:Op zaterdag 25 februari 2006 02:18 schreef Sickie het volgende:
[..]
Die wallet is nog steeds leeg gezien het tekort. Hoe dom ben jij eigenlijk?
Waarom niet? Waarom zou charitas alleen vanuit de overheid moeten komen?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
het is een instituut wat eigenlijk niet nodig hoort te zijn
Of betalen ze liever voor breedbeeld en peuken dan voor eten?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 19:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
de meeste mensen zijn toch er toch niet echt blij dat ze moeten bedelen voor hun primaire behoeften.
eer en zo
Ach we hebben Leen toch?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo run jij ook je eigen huishoudboekje, ieder jaar 3% meer uitgeven dan je binnen krijgt en dan zeggen dat dit niet erg is?
Ja en dan nog veel meer rente gaan betalenquote:Op zondag 26 februari 2006 01:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ach we hebben Leen toch?
[afbeelding]
Lekker het ene gat met het andere stoppen!
Dat is echter wat al die linkse huilies hier willen dat de staat doet.quote:Op zondag 26 februari 2006 15:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja en dan nog veel meer rente gaan betalen![]()
Leen als minister van financiën in kabinet Bos 1quote:Op zondag 26 februari 2006 01:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ach we hebben Leen toch?
[afbeelding]
Lekker het ene gat met het andere stoppen!
Nee joh, de assistent van Zalm moet je niet in het kabinet laten.quote:Op zondag 26 februari 2006 16:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Leen als minister van financiën in kabinet Bos 1![]()
Dus niet besteed dat miljard maar mooi aan de bestrijding van de staatsschuldquote:Op zondag 26 februari 2006 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is echter wat al die linkse huilies hier willen dat de staat doet.
Ja, een kabinet van PvdA zal net zal slecht voor het huishoudboekje van de staat zijn als een Leen dat is voor je huishoudboekje thuisquote:Op zondag 26 februari 2006 16:50 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Leen als minister van financiën in kabinet Bos 1![]()
Ooit van "investeren" gehoord? Nu geld uitgeven, om op termijn meer geld binnen te halen?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo run jij ook je eigen huishoudboekje, ieder jaar 3% meer uitgeven dan je binnen krijgt en dan zeggen dat dit niet erg is?
Je bedoelt dat de staat over 25 jaar divident uit gaat betalen aan de burgers?quote:Op maandag 27 februari 2006 09:34 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ooit van "investeren" gehoord? Nu geld uitgeven, om op termijn meer geld binnen te halen?
En ik zie het probleem niet omdat met geleend geld te doen, sterker nog, elk een beetje zichzelf respecterend bedrijf werkt ook zo.
Stond een heel artikel over in de Elsevier, tijdje terug.quote:Op maandag 27 februari 2006 09:42 schreef Hyperdude het volgende:
Hee, net mijn voorlopige aanslag . IB 2006 in 1 keer betaald (ondernemertje). En over een half jaar komt er weer een deel retour met 6% rente (per jaar) Omdat ik nergens anders 6% rente krijg denk ik dat wel meer mensen/ondernemers dit doen.
Omdat we in economisch betere tijden te weinig hebben afgelost op de staatsschuld (Ten tijde van Paars, bijvoorbeeld) en er te veel wordt verspild (HSL, Betuwelijn, verzin de debacles zelf maar, er zijn er genoeg geweest)quote:Op maandag 27 februari 2006 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de staat over 25 jaar divident uit gaat betalen aan de burgers?
LOL
Als dit zo werken waarom hebben we dan nu geen overschot door de inkomsten van de "investeringen" van de staatsschuld?
Heb ik ook gelezen idd. Denk dat een redelijk deel van de "meevaller" uit vooruitgeschoven belastinginkomsten betsaat. En de enorme brandstofaccijnzenquote:Op maandag 27 februari 2006 09:47 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Stond een heel artikel over in de Elsevier, tijdje terug.![]()
Beetje staatschuld maakt niets uit. Alleen als ik kijk hoeveel we nu al kwijt zijn aan rente/aflossing van schulden van oa. onze ouders dan lijkt mij een minimaal tekort zeer wenselijk/verstandig.quote:Op maandag 27 februari 2006 09:54 schreef Evil_Jur het volgende:
Hopelijk ziet hij in dat ze niet zo moeten centenneuken, wat maakt een beetje staatschuld nou uit?
Kijk eens naar onze buurlanden als voorbeeld, we zijn hier echt aan het overdrijven met het terugdringen van de staatschuld.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Beetje staatschuld maakt niets uit. Alleen als ik kijk hoeveel we nu al kwijt zijn aan rente/aflossing van schulden van oa. onze ouders dan lijkt mij een minimaal tekort zeer wenselijk/verstandig.
Het is hier GVD geen Italië/Zuid-Amerika![]()
Ik heb er toch ook niets mee te maken hoe mijn buren met hun geld omgaan.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:09 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kijk eens naar onze buurlanden als voorbeeld, we zijn hier echt aan het overdrijven met het terugdringen van de staatschuld.
Kortom, er moet streng worden gelet op de uitgaven, en niet bijgeleend/.quote:Op maandag 27 februari 2006 09:56 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Omdat we in economisch betere tijden te weinig hebben afgelost op de staatsschuld (Ten tijde van Paars, bijvoorbeeld) en er te veel wordt verspild (HSL, Betuwelijn, verzin de debacles zelf maar, er zijn er genoeg geweest)
13,2 miljard euro rente per jaar?quote:Op maandag 27 februari 2006 09:54 schreef Evil_Jur het volgende:
Hopelijk ziet hij in dat ze niet zo moeten centenneuken, wat maakt een beetje staatschuld nou uit?
In economisch betere tijden, ja. In economisch mindere tijden, zoals nu, nee.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kortom, er moet streng worden gelet op de uitgaven, en niet bijgeleend/.
Waarvan het leeuwendeel in pensioenfonden vloeit en niet, zoals bijvoorbeeld in de US, naar het buitenland gaat.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
13,2 miljard euro rente per jaar?
dat is een slordige 3000 euro per huishouden per jaar.
Daar kun je leuke dingen mee doen.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
13,2 miljard euro rente per jaar?
dat is een slordige 3000 euro per huishouden per jaar.
De brandstofaccijnzen zijn niet afhankelijk van de olieprijs. Alleen de BTW inkomsten zullen dan stijgen bij een hogere olieprijs.quote:Op maandag 27 februari 2006 09:59 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heb ik ook gelezen idd. Denk dat een redelijk deel van de "meevaller" uit vooruitgeschoven belastinginkomsten betsaat. En de enorme brandstofaccijnzen
Ik doe het al jaren zo, gewoon gemakkelijk en je hebt echt zicht op hoeveel je nu eigenlijk aan tax moet boeten![]()
Je hebt gelijkquote:Op maandag 27 februari 2006 11:07 schreef DiRadical het volgende:
[..]
De brandstofaccijnzen zijn niet afhankelijk van de olieprijs. ...
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, als ik nu kijk naar de verwachtingen voor de economie en de feitelijk maar zeer korte periode dat Nederland wat achter liep met de rest van de EU ben ik blij dat deze bezuinigingen doorgevoerd zijn. Zoals het er nu voorstaat in Frankrijk en Duitsland wil je hier zeker niet.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:59 schreef Vhiper het volgende:
[..]
In economisch betere tijden, ja. In economisch mindere tijden, zoals nu, nee.
Eens maar dat is zeker niet alleen deze regering aan te rekenen. Overigens vind ik het nog steeds te vroeg om de betuwelijn als verspilling te zien, dat is namelijk voor zo'n project wel een erg korte termijn visie. Het zou best verspilling kunnen zijn maar dat is pas na enkele decenia echt duidelijk.quote:En verspilling door belachelijke flaters, zoals genoemd, moet natuurlijk ten alle tijden voorkomen worden. Ministers mogen daar best eens wat harder op worden aangepakt. Die sorry cultuur moet maar eens afgelopen zijn.
Met de huidige bezuinigingen ben ik het tot op zekere hoogte ook niet oneens, waarop men echter bezuinigd heeft, daar plaats ik wel mijn kanttekeningen bij. De rekening is te eenzijdig bij de gewone burgers en dan met name bij de lage en middeninkomens en de mensen zonder kinderen gelegd. Daarnaast is er op de verkeerde zaken bezuinigd, zeker als ik zie dat er schaamteloos miljarden richting uitgeklede gevechtsvliegtuigen, mislukte spoorlijnen, een nieuw zorgstelsel, e.d. gaan.quote:Op maandag 27 februari 2006 11:26 schreef Chewie het volgende:
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld, als ik nu kijk naar de verwachtingen voor de economie en de feitelijk maar zeer korte periode dat Nederland wat achter liep met de rest van de EU ben ik blij dat deze bezuinigingen doorgevoerd zijn. Zoals het er nu voorstaat in Frankrijk en Duitsland wil je hier zeker niet.
En dus maar enkele decennia geld blijven pompen in een zaak waarvan de resultaten in dikke mist geheuld zijn?quote:Eens maar dat is zeker niet alleen deze regering aan te rekenen. Overigens vind ik het nog steeds te vroeg om de betuwelijn als verspilling te zien, dat is namelijk voor zo'n project wel een erg korte termijn visie. Het zou best verspilling kunnen zijn maar dat is pas na enkele decenia echt duidelijk.
Je hebt hiermee een punt. Bij dergelijke grote en unieke projecten als de Betuweroute is het lastig van te voren voorspellen of de investering uiteindelijk ook tot een rendabel project leidt. In tegenstelling tot alldaagse besluiten, waarin kosten en baten redelijk goed vallen te ramen, zal er dus altijd een onzekerheid aan zitten.quote:Op maandag 27 februari 2006 11:26 schreef Chewie het volgende:
Eens maar dat is zeker niet alleen deze regering aan te rekenen. Overigens vind ik het nog steeds te vroeg om de betuwelijn als verspilling te zien, dat is namelijk voor zo'n project wel een erg korte termijn visie. Het zou best verspilling kunnen zijn maar dat is pas na enkele decenia echt duidelijk.
Het zal even gaan duren voordat je de kosten eruit hebt maar je vergeet nu wel heel makkelijk dat als die lijn operationeel is dat er dan ook geld verdiend wordt, de verwachting is immers ook dat Rotterdam nog flink door blijft groeien zeker met de tweede maasvlakte. Vervoer over water had zeker ook mijn voorkeur maar de waterwegen naar het achterland raken op den duur ook vol. Dus een alternatief over het spoor lijkt mij best rendabel kunnen worden.quote:Op maandag 27 februari 2006 11:47 schreef Vhiper het volgende:
En dus maar enkele decennia geld blijven pompen in een zaak waarvan de resultaten in dikke mist geheuld zijn?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |