abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 februari 2006 @ 14:20:11 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35326734
Ah leuk, zat er zelf ook al over na te denken om dit topic te openen. Ik stem zelf CDA.

Ik vind het jammer dat veel dingen in de stad gedomineerd worden door studenten die 4 tot 6 jaar hier wonen. Het gat in de Grote Markt had er bijvoorbeeld allang moeten zijn, maar die stomme referenda zorgen er wel voor dat goede plannen smoren bij de opportunistische Stadjers.
pi_35326912
Mooi man zo'n topic .

Ik ga als student zelf waarschijnlijk voor GroenLinks. Die zitten toch het dichtse tegen mijn voorkeur aan denk ik. Al zal ik pas op de dag van de verkiezingen echt een keuze maken denk ik .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 14:25:43 #4
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_35326945
Student en Stad he, maar das logisch
Tot zover de kwaliteitspost
pi_35326951
Maar over die tramlijn naar Zernike.

Ik zeg niet doen, dat zal alleen een zeer duur prestigeproject worden zonder veel toegevoegde waarde. Dan nog liever een trolleysysteem, flexibeler en een stuk goedkoper in de aanleg.
pi_35327003
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:20 schreef Heerlijkheid het volgende:

Ik vind het jammer dat veel dingen in de stad gedomineerd worden door studenten die 4 tot 6 jaar hier wonen. Het gat in de Grote Markt had er bijvoorbeeld allang moeten zijn, maar die stomme referenda zorgen er wel voor dat goede plannen smoren bij de opportunistische Stadjers.
Tja daar ontkom je als studentenstad niet aan... En als je kijkt hoeveel mensen er na hun studie nog een tijdje blijven hangen en naar de invloed van de studenten op de levendigheid in de stad is een behoorlijk grote invloed niet zo raar.
pi_35327066
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 01:58 schreef Heerlijkheid het volgende:
Ah leuk dat er hier mensen zijn die ook op een lijst staan. ik zou zelf nooit op de Stadspartij stemmen en wel om de volgende punten (bron: stemwijzer)
- StadsPartij wil topsport subsidiėren (helemaal niet nodig dat een gemeente daar geld aan besteed)
- Ze willen ruimere openingstijden winkel + koopzondagen (funest voor kleine winkeliers, die mee moeten doen)
- Ze zijn tegen hoogbouw en sloop van woningen (wil je goedkope woningen dat moet je wat aan het hoogste segment doen)
- Ze willen niet dat de vervuiler betaalt (afvalstofheffing, etc. lijkt me toch rechtvaardig)
- Ze zijn tegen een rechtstreekse tramverbinding tussen station en Zernike (zitten veel studenten op te wachten)

Aangezien dit geen discussietopic is, liever niet hier op ingaan
Ik ga er toch even kort op in

- De Stadspartij is voor subsidie voor topsport, maar, en dat is het nadeel van de stemwijzer, we hebben in ons verkiezingsprogramma staan dat we vinden dat amateursport belangrijker is dan topsport.

- Wederom een stelling uit de stemwijzer die niet simpel was te beantwoorden... De Stadspartij vindt niet zozeer dat winkels langer open moeten, maar vindt dat winkeliers dat gewoon zelf moeten bepalen. Waarom zou je gaan bepalen dat een winkel op gezette tijden dicht moet?

- We zijn tegen sloop van woningen zolang er woningnood is in het goedkope huursegment en er geen nieuwe goedkope huurwoningen voor in de plaats komen. En we zijn tegen hoogbouw omdat het het karakter van de stad geen goed doet; zeker niet in woonwijken zoals in de Wijert waar nu midden in een gewone woonwijk opeens een woontoren komt. Overigens -en dat stond vanochtend in het Dagblad vh Noorden- is een meerderheid van de Groningers tegen die hoogbouw.

- Het laten betalen per kilo huisvuil leidt in veel gevallen tot veel zwerfvuil en het dumpen van vuil op plekken waar het zeker niet hoort (blijkt ook uit uit Gemeenten waar het wel is ingevoerd).

- We zijn tegen een tram, maar we zijn voor een trolley! We willen niet overal rails en een bovenleiding, maar liever alleen op sommige plekken bovenleiding. Veel goedkoper, net zo schoon, geen rails (wat leidt tot ongelukken bij vooral voetgangers en fietsers) en grootste voordeel is dat een trolley ook af kan wijken van een vaste route, ook al is er geen bovenleiding (mbv accu's). Daarnaast willen mensen liever een uitgebreid netwerk van openbaar vervoer dan een uitgeklede snelle lijn (bron: Stadjersenquete 2006).

En het argument van de poster daaronder dat hij geen Stadjer is, daar ben ik het niet mee eens. Iedereen die in Groningen woont is een stadjer. Het woord Stadjer duidt ook van oudsher aan dat je niet uit de provincie Groningen komt, maar uit de stad. Niet voor niets heeft de Stadspartij twee studenten op de lijst en twee recent afgestudeerden die ook actief zijn in de partij!

----------------------
Even een copy/paste uit het vorige topic
pi_35327091
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:25 schreef Gizmo112 het volgende:
Student en Stad he, maar das logisch
Kun je mij uitleggen waarom je op Student & Stad stemt
pi_35327652
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:25 schreef du_ke het volgende:
Maar over die tramlijn naar Zernike.

Ik zeg niet doen, dat zal alleen een zeer duur prestigeproject worden zonder veel toegevoegde waarde. Dan nog liever een trolleysysteem, flexibeler en een stuk goedkoper in de aanleg.
Ja, het is goedkoper in aanleg dan een tramverbinding. Maar qua constante kosten is het ongeveer gelijk. Grootste kostenpost is onderhoud, vooral doordat er maar 1 lijn is. Doordat er al vele andere buslijnen zijn, is dat vele malen efficienter.

Waarom dan de treinverbinding met Station noord verbeteren? Goede aansluiting, en via een pendeltrein van centraal naar noord. Je maakt een goede aansluiting met een bus op station noord, verbeterd de kruispunt bij de eikenlaan thv de AH, en je bent klaar.

Of op centraal een buslijn over de ring. Ook dan ben je van de 400 bussen over de Grote markt af.

Maar met een tramverbinding of trolley hou je een hoog frequente en drukke lijn door het centrum, terwijl daar niemand hoeft te zijn.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 14:44:58 #10
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35327714
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:28 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Ik ga er toch even kort op in

- De Stadspartij is voor subsidie voor topsport, maar, en dat is het nadeel van de stemwijzer, we hebben in ons verkiezingsprogramma staan dat we vinden dat amateursport belangrijker is dan topsport.
Ondanks die nuance nog steeds tegen. Gemeente is niet voor subsidiėring van topsport, vind ik.
quote:
- Wederom een stelling uit de stemwijzer die niet simpel was te beantwoorden... De Stadspartij vindt niet zozeer dat winkels langer open moeten, maar vindt dat winkeliers dat gewoon zelf moeten bepalen. Waarom zou je gaan bepalen dat een winkel op gezette tijden dicht moet?
Omdat je anders in een situatie terecht komt dat kleine winkeliers aan het kortste einde trekken. Voor grote winkelketens is het wel makkelijk om altijd open te zijn, maar voor een kleine winkelier is dat niet zo. Langzaamaan verdwijnen die kleine winkels ook, zie bijvoorbeeld de Heerestraat die in tien jaar tijd veel van z'n eigen karakter heeft verloren. Ik vind het bijvoorbeeld erg jammer dat die schoenenzaak daar op de hoek bij dat poortje naar de Vismarkt is verdwenen en dat daar een koffiezaakje voor terug is gekomen die je in elke stad kunt terug vinden. Omdat te voorkomen moet je voorwaarden scheppen voor een situatie waarin de kleine winkeliers niet het onderspit delven.
quote:
- We zijn tegen sloop van woningen zolang er woningnood is in het goedkope huursegment en er geen nieuwe goedkope huurwoningen voor in de plaats komen. En we zijn tegen hoogbouw omdat het het karakter van de stad geen goed doet; zeker niet in woonwijken zoals in de Wijert waar nu midden in een gewone woonwijk opeens een woontoren komt. Overigens -en dat stond vanochtend in het Dagblad vh Noorden- is een meerderheid van de Groningers tegen die hoogbouw.
Wat de meerderheid vind, vind ik niet zo belangrijk. Het gaat er om wat het beste is voor de stad.

Verouderde woningen mogen wat mij betreft gesloopt worden, als daar nieuwbouw tegenoverstaat met dezelfde capaciteit. Dat hoeft nog geeneens in hetzelfde segment te zijn, want met nieuwe, dure woningen ontstaat doorstroming en ontwikkeling.
quote:
- Het laten betalen per kilo huisvuil leidt in veel gevallen tot veel zwerfvuil en het dumpen van vuil op plekken waar het zeker niet hoort (blijkt ook uit uit Gemeenten waar het wel is ingevoerd).
Met dat soort onderzoeken en neveneffecten ben ik bekend, maar ik vind dat je je daar niet blind op moet staren. Het hoofdeffect is dat mensen minder afval storten. Die besparing voor de gemeente staat waarschijnlijk wel in verhouding tot die kosten. Bovendien vind ik het rechtvaardig: de vervuiler betaalt.
quote:
- We zijn tegen een tram, maar we zijn voor een trolley! We willen niet overal rails en een bovenleiding, maar liever alleen op sommige plekken bovenleiding. Veel goedkoper, net zo schoon, geen rails (wat leidt tot ongelukken bij vooral voetgangers en fietsers) en grootste voordeel is dat een trolley ook af kan wijken van een vaste route, ook al is er geen bovenleiding (mbv accu's). Daarnaast willen mensen liever een uitgebreid netwerk van openbaar vervoer dan een uitgeklede snelle lijn (bron: Stadjersenquete 2006).
Kan ik het wel mee eens zijn, in ieder geval ben ik niet tegen die plannen.
pi_35327837
de lieve mensen van student en stad gaven me koffie bij mn tentamens, rara waar gaat mijn stem heen
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
pi_35327943
quote:
Heb je daar een bron van, dat het echt een probleem is in andere gemeentes?

In groningen zie je al veel ondergrondse containers. En ik heb niet het idee dat er daar veel dumping van afval onstaat.

Maar inderdaad, het zal sneller gebeuren, maar kun je proberen dat probleem ook op te lossen? Het grote voordeel is wel dat het financieel aantrekkelijk is om minder afval te produceren. Je zult vaker nee zeggen tegen een plastic zak bij de hema, en vooral zul je veel sneller glas in de gratis glasbak gooien, en oud papier aan de weg.
pi_35327957
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:48 schreef Jesse- het volgende:
de lieve mensen van student en stad gaven me koffie bij mn tentamens, rara waar gaat mijn stem heen
Dus als ik je koffie kom schenken bij een tentamen, dan stem je op mij Vind ik wel erg kort door de bocht. Als er een partij is die vrijwel nog nooit iets heeft bereikt dan is het Student&Stad, zeker omdat ze steeds van samenstelling wisselen en qua beleid nog nooit consistent zijn geweest.
pi_35328141
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:51 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Heb je daar een bron van, dat het echt een probleem is in andere gemeentes?
Ik zou het op moeten zoeken, maar als je op Google zoekt naar "nadelen DIFTAR" dan kom je al heel ver. ..
quote:
In groningen zie je al veel ondergrondse containers. En ik heb niet het idee dat er daar veel dumping van afval onstaat.
Nee, maar daar kun je dus gratis in storten. Let maar eens op als de ondergrondse container vol is, massa's mensen die hun zak er gewoon naast gooien.
quote:
Het grote voordeel is wel dat het financieel aantrekkelijk is om minder afval te produceren. Je zult vaker nee zeggen tegen een plastic zak bij de hema, en vooral zul je veel sneller glas in de gratis glasbak gooien, en oud papier aan de weg.
Ik ben het hier mee eens, natuurlijk gaan mensen proberen gratis hun spul weg te gooien. Glas in de glasbak, papier in de papierbak, ontzettend mooi, maar mensen gaan dan ook afval in openbare vuilnisbakken gooien (scheelt toch weer geld) of ze zetten hun zak tegen een container aan, ontdaan van persoonlijke details. Maar goed, misschien ben ik een pessimist
pi_35328416
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:44 schreef Heerlijkheid het volgende:
Omdat je anders in een situatie terecht komt dat kleine winkeliers aan het kortste einde trekken. Voor grote winkelketens is het wel makkelijk om altijd open te zijn, maar voor een kleine winkelier is dat niet zo. Langzaamaan verdwijnen die kleine winkels ook, zie bijvoorbeeld de Heerestraat die in tien jaar tijd veel van z'n eigen karakter heeft verloren. Ik vind het bijvoorbeeld erg jammer dat die schoenenzaak daar op de hoek bij dat poortje naar de Vismarkt is verdwenen en dat daar een koffiezaakje voor terug is gekomen die je in elke stad kunt terug vinden. Omdat te voorkomen moet je voorwaarden scheppen voor een situatie waarin de kleine winkeliers niet het onderspit delven.
Dat die schoenenzaak is verdwenen, komt dat doordat er een koopavond is bij gekomen, of doordat er gewoon minder vraag is naar een schoenenwinkel? En meer naar een koffiezaak?

Als er vraag is, om ook op zondag te winkelen, om ook op zondag naar een supermarkt te kunnen gaan, waarom zou je dat moeten verbieden als gemeente? Als de avondwinkel wel op zondag open mag, waar zou een AH dat niet mogen?
Als je wilt dat de kleinere winkels niet verdwijnen, dan zul je daar als consument iets aan moeten doen. Daar consumeren. En niet als gemeente beperkingen opleggen.
pi_35328746
Morgen een debat van het GPjK (Groninger politieke jongeren Kontact).
quote:
22-02-2006 19:30 22:00 - GPJK gemeenteraadsdebat
Verkiezingsdebat dóór jongeren vóór jongeren

De verschillende politieke jongerenorganisaties in Groningen organiseren aanstaande woensdagavond (22 februari) een debat over de gemeenteraadsverkiezingen. Vrijwel alle deelnemende politieke partijen hebben hun jonge kandidaten afgevaardigd naar het debat.

De jonge kandidaten gaan in debat over onderwerpen als Groningen @Work, huisvestingsbeleid voor jongeren, veiligheid in het uitgaansleven en de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Het debat is speciaal georganiseerd voor studenten en andere jongeren en de organisatoren rekenen dan ook op een hoge opkomst.

Het debat vindt woensdag om 20.00 uur plaats in Huis de Beurs aan de Vismarkt in Groningen. De zaal gaat open om 19.30 en de toegang kost niets. Een kopje koffie of thee is ook voor iedereen gratis.
Dus je krijgt zomaar een kopje koffie! Daar gaat je reden om op Student en Stad te stemmen

www.gpjk.org

Ook zal morgen de JD (Jonge Democraten) campagne voeren in Groningen (bekend van de caravan tour achter Wilders).

Vanaf 15h op grote markt.
pi_35328763
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:44 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Ondanks die nuance nog steeds tegen. Gemeente is niet voor subsidiėring van topsport, vind ik.
Ben je ook tegen subsidie voor professionele kunst, zoals het Groninger museum?
quote:
Dus je bent tegen vrije marktwerking? Waarom kunnen de winkels in de Folkingestraat zich zo goed redden? Dat is omdat ze iets unieks bieden. Die schoenenwinkel, hoe mooi ook, wist niets te bieden wat andere winkels niet bieden. En als mensen service zo belangrijk vinden (zoals ik), dan ga ik naar de winkel die dat biedt en dat is niet altijd de kleinste winkel...
quote:
Wat de meerderheid vind, vind ik niet zo belangrijk. Het gaat er om wat het beste is voor de stad.
Daar ben ik het niet mee eens, je moet een mix zien te vinden. En als iets zo goed is voor de stad dan kun je daar mensen van overtuigen. Hoogbouw heeft nog bijna nergens geleid tot een betere stad.
quote:
Verouderde woningen mogen wat mij betreft gesloopt worden, als daar nieuwbouw tegenoverstaat met dezelfde capaciteit. Dat hoeft nog geeneens in hetzelfde segment te zijn, want met nieuwe, dure woningen ontstaat doorstroming en ontwikkeling.
Sloop goedkope huurwoningen leidt tot een tekort aan de onderkant van de markt, want in het midden en duurdere segment is geen tekort, er is geen sprake van doorstroming!
pi_35328909
Jammet dat de GPjK niet alle partijen heeft uitgenodigd
pi_35328993
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:15 schreef detulp050 het volgende:
Jammet dat de GPjK niet alle partijen heeft uitgenodigd
Welke niet?
  dinsdag 21 februari 2006 @ 15:24:54 #20
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_35329208
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:03 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Dat die schoenenzaak is verdwenen, komt dat doordat er een koopavond is bij gekomen, of doordat er gewoon minder vraag is naar een schoenenwinkel? En meer naar een koffiezaak?

Als er vraag is, om ook op zondag te winkelen, om ook op zondag naar een supermarkt te kunnen gaan, waarom zou je dat moeten verbieden als gemeente? Als de avondwinkel wel op zondag open mag, waar zou een AH dat niet mogen?
Als je wilt dat de kleinere winkels niet verdwijnen, dan zul je daar als consument iets aan moeten doen. Daar consumeren. En niet als gemeente beperkingen opleggen.
Inderdaad, de vraag van de consumenten is bepalend voor die kleine winkels. Maar ook de aanbodzijde is bepalend. En het aanbod moet worden gezien in verhouding tot de andere winkeliers. Als je concurrenten bij wijze van spreken de hele dag wel open kunnen zijn, maar wanneer dat voor jou verhoudingsgewijs meer kosten (nieuwe personeelsleden, kosten elektra) dan opbrengsten (mensen gaan echt niet meer kopen, maar spreiden hun consumpties) brengt, dan ben je kansloos. Het wordt dan een kwestie van lange adem en die verlies je bij voorbaat van de grote concerns. Dat is marktwerking, en daar kan ik me bij neerleggen, maar uiteindelijk is die in het nadeel van de burgers want die zouden om die kleine winkeliers te steunen nog meer moeten consumeren om er voor te zorgen dat de winkels die voor het autentieke karakter van de binnenstand zorgen, blijven.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 15:49:23 #21
124377 pmb_rug
salvation received
pi_35330227
CDA!

tramverbinding VOOR!
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_35330340
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:49 schreef pmb_rug het volgende:
CDA!

tramverbinding VOOR!
Je bent voor het uitgeven van vele miljoenen aan een onrenbalel project?
pi_35330364
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:18 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Welke niet?
Volgens mij hebben wij geen uitnodiging gehad
pi_35330388
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:49 schreef pmb_rug het volgende:
CDA!

tramverbinding VOOR!
Kun je uitleggen waarom? Wat is het voordeel van een tram boven een trolley?
pi_35330567
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 14:51 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Dus als ik je koffie kom schenken bij een tentamen, dan stem je op mij Vind ik wel erg kort door de bocht. Als er een partij is die vrijwel nog nooit iets heeft bereikt dan is het Student&Stad, zeker omdat ze steeds van samenstelling wisselen en qua beleid nog nooit consistent zijn geweest.
Als ik het ook grotendeels met je agenda punten eens was geweest wel
En de partij is gewoon net als het studentenleven van Groningen, lekker dynamisch.

Alleen die trambaan van het CS naar het Zernike, wat een bagger idee zeg.
Kost veel en veel te veel knaken lijkt me
Wii-nummer: 3964-8145-1574-4580
Pm me als je me hebt toegevoegd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')