Rude ? Kan je je in die verklaring vinden ?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 07:22 schreef ChOas het volgende:
Rude, ik had nog een antwoord op een vraag van je: Rude: In antwoord op je vraag:
Ik zal iets duidelijker proberen te zijn en proberen aan tegeven dat het mijn kijk is op de RT.quote:Rude, hij kan weer open, maar ga dan ook in op de vragen die gesteld worden.
Wat men irritant aan jouw posts vindt is niet het afwijkende, maar de manier waarop je soms voorbijgaat aan logische weerleggingen, door te stellen 'dat is zo, dat is een aanname, klaar'. En als die aanname bestaat uit een domweg verkeerd lezen van iets als snelheid (m/s) en je gaat daar niet op in, dan praat je continu langs elkaar heen, en is er geen sprake meer van een discussie. Je begint dan wat te lijken op een drammerige fundamentalist, die zijn gelijk baseert op zijn eigen persoonlijke aannames.
Game on - voor zolang het duurt..
Sorry, maar in mijn voorbeeld heb ik het niet over een lopende band gehad of iets dergelijks. Maar goed, als je zo wilt beredeneren dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om te kunnen stellen dat wij "relatief" gezien met 300.000km/sec bewegen t.o.v. het licht. Tot zover dan even jouw antwoord.quote:Hoe kom jij aan 40km/u? Kun je me die berekenig laten zien?
2 * 10km/0.5 uur = 40 km/u
10km/0.5u + 10 km/0.5u= 40 km/u
Nou die berekening is niet zo moeilijk:
2 * 10 km/0.5u= 20km/0.5u=40km/u
10km/0.5u + 10 km/0.5u= 20km/0.5u=40km/u
Maarja... de beredenatie he... Ik zal het eens een voorbeeld proberen te geven.
Ik sta hier op punt A... naast mij gaat een lopende band met 10km/0.5u aan mij voorbij.
Aangezien de band 10 kilometer per HALF uur gaat, gaat hij 20 kilometer per HEEL uur.
Na 1 heel uur is de band dus 20 Km verder.
Ik sta hier lekker en mijn kat wandelt met 10 km/0.5 u bij mij vandaan. na een half uur heeft mijn kat 10 km afgelegd en na een uur 20 km.
Nu gaan we die snelheden optellen, dit kan je voorstellen als mijn kat die op die lopende band van mij wegloopt.
na een half uur heeft mijn kat 10 km gelopen en is door de band ook 10km vervoerd... en heeft dus 2 * 10km afgelegd in dat ene halve uur.
Nou, als ik weet dat mijn kat in een half uur op die band 20 km kan afleggen kan die in een heel uur 40 km afleggen.
Zijn snelheid is dus 40km/u.
Ik heb het niet over jouw antwoord, ik geef antwoord op je vraag over hoe je zoiets kan berekenen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:50 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zal iets duidelijker proberen te zijn en proberen aan tegeven dat het mijn kijk is op de RT.
[..]
Sorry, maar in mijn voorbeeld heb ik het niet over een lopende band gehad of iets dergelijks. Maar goed, als je zo wilt beredeneren dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om te kunnen stellen dat wij "relatief" gezien met 300.000km/sec bewegen t.o.v. het licht. Tot zover dan even jouw antwoord.
En als je nu gewoon 2x een half uurtje 10km aflegd. Dan ga je toch 2x 10km/0.5u? Je telt dan de 2 afgelegde wegen bij elkaar op en teld daarbij ook de tijd 2x op.quote:En je snapt nog steeds niet dat de uitkomst 40km/u is wanneer je 10km/0.5u + 10km/0.5u (aangenomen in dezelfde richting) bij elkaar optelt ?
Wat is het grote verschil tussen beide theorieeen? Geldt er niet voor alles dezelde theorie?quote:rudeonline, heb je je uberhaupt VERDIEPT in algemene relativiteitstheorie? Je argumenten klinken als iemand die al zn kennis uit de Kijk heeft gehaald (GR for dummies). Het lijkt alsof je slechts voor 1% snapt waar de theorie over gaat. Je haalt constant speciale en algemene relativiteitstheorie door elkaar, en die gaan echt over 2 heel verschillende dingen. Ik zou als ik jou was iets meer tijd besteden aan het leren van geaccepteerde theorieen voordat je over 'nieuwe' ideeen gaat praten. Dan zal je misschien inzien dat die zogenaamde 'domme' wetenschappers misschien toch niet zo dom zijn.
Je legt 2 keer een half uurtje 10 km af ?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als je nu gewoon 2x een half uurtje 10km aflegd. Dan ga je toch 2x 10km/0.5u? Je telt dan de 2 afgelegde wegen bij elkaar op en teld daarbij ook de tijd 2x op.
[..]
Wat is het grote verschil tussen beide theorieeen? Geldt er niet voor alles dezelde theorie?
Verder is het enige wat ik doe de relativiteit van snelheid omdraaien en stellen dat wij met c bewegen t.o.v. het licht. Deze snelheid heeft het licht tenslotte ook t.o.v. ons. Dat is nou juist relatief.
Stel je voor..quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:38 schreef ChOas het volgende:
[..]
Je legt 2 keer een half uurtje 10 km af ?
Leg je 2 keer IN een half uurtje af bedoel je ?
Wanneer ik IN een half uur 10km loop is dat een feit en is mijn snelheid dus 10km per half uur. Ook te schrijven als 20 km per uur.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Stel je voor..
Je rent in een half uurtje 10km. Na een tijdje doe je dat nog eens. Je hebt dan 2x 10km/0.5u gelopen.
Ik hoop dat het zo dan wel duidelijk is..
Het tijdsbestek tussen eerste en tweede loopt doet niet ter zake.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:50 schreef ChOas het volgende:
[..]
Wanneer ik IN een half uur 10km loop is dat een feit en is mijn snelheid dus 10km per half uur. Ook te schrijven als 20 km per uur.
Wanneer ik dat een tijdje later nog een keer doe (en we nemen aan dat ik dan in dezelfde richting verder loop als ik al liep) dan ben ik na dat 2e half uur 20 km van mijn beginpunt, toch ?
Dus mijn afgelegde tijd is 2 * 10 kilometer, en het tijdsbestek waar ik dat in deed was 2 * een half uur en daarbij opgeteld het tijdje tussen mijn eerste en 2e loop.
Wat klopt hier niet aan ?
maar als ik 10 km in een half uur loop, loop ik 20 km in een heel uur.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het tijdsbestek tussen eerste en tweede loopt doet niet ter zake.
2x een loopje van 10km/0.5= 1 loopje van totaal 20km in 1 uur
Dat is natuurlijk maar net hoe je dat zelf wilt zien. In principe is 2 keer een half uur 10km lopen gewoon een optelling van 10km/0.5u + 10km/0.5u. Als je wilt zeggen dat je vernelt naar een hogere snelheid, dan hoef je geen tijd meer op te tellen en kun je gewoon het aantal afgelegde km optellen bij de tijd die ja al had. En dat bedoel ik zo..quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:36 schreef ChOas het volgende:
[..]
maar als ik 10 km in een half uur loop, loop ik 20 km in een heel uur.
Waar het hier mis gaat is de / in km/u ... / staat voor PER ... het gaat om dat geval om HETZELFDE half uur, niet om 2 verschillende half uren.
Nee, dat is niet hetzelfde want er staat niet in die vergelijking over hoeveel tijd je doet over die 30kilometer..quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:42 schreef rudeonline het volgende:
[..]
20km/u + 30km = 50km/u Aan de tijd is niets verandert, en daarom tel ik hem ook niet op. Ik weet dat men dat niet zo gewend is, maar waarom het absoluut fout is is mij niet duidelijk. Het is gewoon een andere manier van wiskunde gebruiken. Wat je niet opschrijft, hoef je ook niet op te tellen.
Dan rij je op dat moment 80km/u.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:48 schreef DionysuZ het volgende:
ik rij in mijn auto door de buurt met een snelheid van 50 km/u. Nu tel ik daar 30 km bij op :S .. wat dan?
Hey!!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:03 schreef Eikelbijter het volgende:
rudeonline, heb je je uberhaupt VERDIEPT in algemene relativiteitstheorie? Je argumenten klinken als iemand die al zn kennis uit de Kijk heeft gehaald (GR for dummies). Het lijkt alsof je slechts voor 1% snapt waar de theorie over gaat. Je haalt constant speciale en algemene relativiteitstheorie door elkaar, en die gaan echt over 2 heel verschillende dingen. Ik zou als ik jou was iets meer tijd besteden aan het leren van geaccepteerde theorieen voordat je over 'nieuwe' ideeen gaat praten. Dan zal je misschien inzien dat die zogenaamde 'domme' wetenschappers misschien toch niet zo dom zijn.
Inderdaad. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Het is dan denk ik anders als dat we gewend zijn, maar niet echt fout. Ben je dit nu met mij eens?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:54 schreef DionysuZ het volgende:
oftewel je telt een afstand gewoon bij een snelheid op en noemt dat een snelheid.
Nee, niet op de manier zoals jij het nu zegt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:38 schreef pfaf het volgende:
Dus wat je eigenlijk beweert is dat 4+2 gelijk is aan 2?
Dus s+t=s/t, dus 4+2=2....quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:54 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Nee, niet op de manier zoals jij het nu zegt.
Ik zeg,
afstand + tijd = snelheid
Jij zegt dat afstand(kort: s) + tijd ( kort:t ) gelijk zijn is aan snelheid ( afstand per tijd kort: v of s/t )quote:
2 wat? 2km per 1 uur toch, of laat je dat ene ( 1)uur dan maar gewoon weg?quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Jij zegt dat afstand(kort: s) + tijd ( kort:t ) gelijk zijn is aan snelheid ( afstand per tijd kort: v of s/t )
vul willekeurige getallen in: afstand 4 km, tijd 2 uur
dus 4/2, de snelheid is 2 km per uur.
4+2=2
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 19:54 schreef ChOas het volgende:
Dus ?
20km/u + 30km = 50km/u ?
20km/u + 30km/0.5u = 50km/u ?
20km/u + 30km/s = 50km/u ?
Ik zou het anders zeggen,quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:27 schreef pfaf het volgende:
Maar Rude als je iets met km / u bij iets anders op wilt tellen MOET dat ook km / u als eenheid hebben. Anders ben je appels en knaagdieren aan het optellen...
quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:16 schreef rudeonline het volgende:
[..]
2 wat? 2km per 1 uur toch, of laat je dat ene ( 1)uur dan maar gewoon weg?
Niets wordst het dubbele, het wordt 2x de helft. De hoeveelheid blijft gelijk.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En als jouw verhaaltje in een formulevorm wordt gegoten snap je het niet meer. Net als dat je niet snapt dat iets x 0.5 het dubbele wordt.
Als ik 1 uur lang 50 km/u rij heb ik 50 km afgelegd.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Niets wordst het dubbele, het wordt 2x de helft. De hoeveelheid blijft gelijk.
En jij wil dan de RT omverwerpen...quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Niets wordst het dubbele, het wordt 2x de helft. De hoeveelheid blijft gelijk.
Je spreekt je hier zelf tegen. Je zegt hier dat je appelS met een steeltje hebt. Meerdere appels. Met een steeltje. Dus meerdere appel met een steeltje. Als je bv 3 appels met een steeltje hebt, heb je dus 3 appels, en elke appel heeft een steeltje, dan heb je dus ook 3 steeltjes. Dan heb je nog 4 appels zonder steeltje. Dan heb je dus 7 appels, waarvan 3 met een steeltje. Niets 1 steeltje.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zou het anders zeggen,
Je telt appels met steeltje op bij appels zonder steeltje.
Uieindelijk heb je dan nog steeds 1 steeltje maar wel een groter aantal appels.![]()
Dat zegt het eigelijk wel he.. Als je dat al niet weet dan heb je je er niet in verdiept. Zelfs niet oppervlakkig ingelezen. Als je dan ook nog es niet met groot en eenheden kan rekenen...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En als je nu gewoon 2x een half uurtje 10km aflegd. Dan ga je toch 2x 10km/0.5u? Je telt dan de 2 afgelegde wegen bij elkaar op en teld daarbij ook de tijd 2x op.
[..]
Wat is het grote verschil tussen beide theorieeen? Geldt er niet voor alles dezelde theorie?
Verder is het enige wat ik doe de relativiteit van snelheid omdraaien en stellen dat wij met c bewegen t.o.v. het licht. Deze snelheid heeft het licht tenslotte ook t.o.v. ons. Dat is nou juist relatief.
Ofwel, je bent weer bezig met rechtpraten wat krom is. Km/u is niet km, een appel is geen appel zonder steeltje. Je gaat niet zomaar km/u optellen bij kilometers; afstanden optellen bij snelheden heeft geen enkele logische betekenis, en zal iig nooit een andere snelheid opleveren. Je rukt dingen wederom helemaal uit verband, en kent aan een simpele wiskundige berekening een compleet verkeerde context toe.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:30 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik zou het anders zeggen,
Je telt appels met steeltje op bij appels zonder steeltje.
Uieindelijk heb je dan nog steeds 1 steeltje maar wel een groter aantal appels.![]()
Hey!quote:Op woensdag 1 maart 2006 02:12 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Hey!!![]()
![]()
Ga je ook een poging wagen in de Rudeonline series?![]()
Pfoeh, de kans is groot dat je met 5 A4-tjes de 15 bezoekers aan het denken weet te krijgen waardoor er eentje zegt 'goh!'. Waarschijnlijk schrijft die ene persoon dan een proefschrift. Zo gek is het dus niet.quote:Op maandag 20 februari 2006 19:52 schreef CarDani het volgende:
Sorrie, veel te lange O.P.
Probeer wat korter en bondiger te zijn.
Twijfelen aan Einstein? Je durft nogal.
Aha, wat RudeOnline hier aan het doen is is breuken optellen, waarbij hij voor de teller en de noemer gelijke regels gebruikt!quote:Weet je echt niet wat je nu fout doet of probeer je me te testen?
20 km / 1u + 30km = 50km / 1u
20km / 1u + 30km/0.5u = 50km/ 1.5u
20km/ 1u + 30km /1sec = 50km / 36001sec
mits aangenomen dat de a in de laatste regel, en de b en c niet 0 isquote:Op donderdag 2 maart 2006 02:57 schreef Templus het volgende:
[..]
Aha, wat RudeOnline hier aan het doen is is breuken optellen, waarbij hij voor de teller en de noemer gelijke regels gebruikt!![]()
Zoals eerder gezegd: je zit hier echt appels bij knaagdieren op te tellen...Of probeer je kennis van breuken wat op te vijzelen![]()
vb:
a/b + a/b = (2a)/b
a/b + a/c = (ac)/(bc) + (ab)/(bc) = (ac+ab)/(bc)
a/a = 1
Oei...is het alweer zo laat?![]()
Het zou mij verbazen als Rude het met je eens isquote:Op donderdag 2 maart 2006 02:57 schreef Templus het volgende:
a/b + a/b = (2a)/b
a/a = 1
Het zou mij meer verbazen als Rude het uberhaupt kan volgenquote:Op donderdag 2 maart 2006 08:06 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Het zou mij verbazen als Rude het met je eens is
Is 20km/u een breuk?quote:Op donderdag 2 maart 2006 02:57 schreef Templus het volgende:
[..]
Aha, wat RudeOnline hier aan het doen is is breuken optellen, waarbij hij voor de teller en de noemer gelijke regels gebruikt!![]()
Zoals eerder gezegd: je zit hier echt appels bij knaagdieren op te tellen...Of probeer je kennis van breuken wat op te vijzelen![]()
vb:
a/b + a/b = (2a)/b
a/a = 1
Oei...is het alweer zo laat?![]()
Iets duidelijker dan...quote:Op woensdag 1 maart 2006 11:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je spreekt je hier zelf tegen. Je zegt hier dat je appelS met een steeltje hebt. Meerdere appels. Met een steeltje. Dus meerdere appel met een steeltje. Als je bv 3 appels met een steeltje hebt, heb je dus 3 appels, en elke appel heeft een steeltje, dan heb je dus ook 3 steeltjes. Dan heb je nog 4 appels zonder steeltje. Dan heb je dus 7 appels, waarvan 3 met een steeltje. Niets 1 steeltje.
Ik zou zeggen neem 3 appels met een steeltje. Trek vervolgens de steeltjes eruit en leg ze voor je. Je kunt dan niet 1 appel nemen en daar het steeltje uittrekken en dan doen alsof die andere 2 appels geen steeltje hebben. En als je de steeltjes van alle 3 de appels neemt en voor je legt dan heb je er DRIE, niet EEN, maar DRIE. Ze liggen voor je.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |