Een hele reeks "updates" terug vandaag ... :
Gilbert Bodart neemt ontslag
BRUSSEL - Gilbert Bodart heeft ontslag genomen als hoofdtrainer van voetbalclub La Louvière. Het bericht in de kranten van de Sud Pressegroep, is op Bel-RTL bevestigd door zijn advocaat Laurent Denis.
,,Bodart kan zijn functies niet meer uitoefenen gezien het huidige klimaat en de aanvallen waarvan hij het voorwerp is'', verklaarde mr. Denis op Bel-RTL. Het verbinden van de naam Gilbert Bodart met de zaak van verkochte voetbalwedstrijden en twijfelachtige voetbalweddenschappen hebben de trainer gedwongen bij La Louvière op te stappen.
Frédéric Tilmant, de adjunct van Gilbert Bodart bij ’Les Loups’, zal de training van het A-team dinsdagmorgen leiden met het oog op de wedstrijd Standard Luik-La Louvière.
Dubbel zoveel klanten voor Unibet dankzij Ye
Het online gokbedrijf Unibet heeft sinds het uitbreken van de zaak Ye het aantal nieuwe klanten zien verdubbelen. ,,De hele zaak draait uit in ons voordeel dankzij de reclame die we erdoor krijgen. Zelfs al praten de media in weinig vleiende termen over het gokken op wedstrijden'', aldus Christophe Dhaisne, de marketingdirecteur online van Unibet. ,,Sinds januari en vooral in februari is het werven van spelers in België met honderd procent verhoogd in vergelijking met een normale maand'', zei Dhaisne nog.
Bij de traditionele gokkantoren daarentegen dalen de inzetten sinds september. Volgens Alain Dhooghe, voorzitter van de Beroepsvereniging van Wedkantoren en bestuurder bij Ladbrokes, linkt die terugval eerder aan de concurrentie van de online gokkantoren, die vaak een buitenlandse licentie hebben - Unibet heeft een Maltese licentie - en ,,veel minder belastingen betalen.'' Dhooghe schat het verlies op zowat 100.000 euro per maand.
Alatta zit op Mauritius
Pietro Allatta verblijft niet meer in België. In een telefonisch contact liet hij gisteren weten dat hij op het eiland Mauritius verblijft. Wanneer hij terugkeert? ,,Geen idee. Ik wil hier Sergio Brio bondscoach maken'', zegt hij.
De Italiaan Sergio Brio is volgens Allatta kandidaat nummer één om bondscoach van het Afrikaanse eiland te worden. undecided.gif De gewezen speler van Juventus zou er ook een jeugdcentrum uit de grond stampen. Allatta wil zijn verblijf op Mauritius niet als een vlucht uitleggen.
,,Helemaal niet. De onderzoeksrechter weet dat ik hier ben. Mijn advocaat heeft het haar gezegd. Ik moet ook werken, hé. Ik heb geen tijd te verliezen.''
Allatta ontkent met klem de geruchten als zou zijn villa in Chapelle-lez-Herlaimont te koop staan. Over het feit dat hij niet meer op Anderlecht binnen mag, wilde hij niks zeggen. ,,Ik wil me op Sergio Brio concentreren'', zei hij.
0-9 tegen Brugge
Sergio Brio was trainer van Bergen, nu in tweede klasse, van 28 september 2003 tot 4 oktober 2004. Dat was ook de periode dat Allatta daar rondhing. Brio onderscheidde zich door zijn harde aanpak en had de vreemde clausule in zijn contract dat hij geld verdiende aan transfers.
Zijn meest opmerkelijk actie was echter zijn ereronde met knallende flessen champagne die hij liep nadat zijn ploeg zich in mei 2004 had gered in eerste klasse. Op zich is een ereronde lopen voor dat feit heel logisch. Opmerkelijk was echter dat dat gebeurde na een 0-9 nederlaag tegen Club Brugge. En, ja hoor: op die wedstrijd werd zwaar gegokt.
Oostende-hulptrainer Thieren zag gokbriefje Bodart
Het weekblad Humo onthult vandaag de identiteit van de persoon die vertelde dat hij Gilbert Bodart heeft betrapt op het gokken op de wedstrijden van Oostende toen hij er nog trainer was. Het betreft Charles Thieren, hulptrainer van KV Oostende. Thieren heeft zijn verhaal ondertussen ook aan de Brusselse onderzoeksrechter gedaan. Vorig seizoen zag Thieren het gokbriefje van Standard - KV Oostende (5-0) uit de zak van toenmalig trainer Bodart vallen. Thieren zag dat Bodart 500 euro had ingezet op het verlies van zijn club.
Gilbert Bodart, ook op de wip als trainer bij La Louvière, komt zo in een lastig parket. ,,Als bewezen wordt dat ik ooit op een wedstrijd gegokt heb, mogen mijn kinderen dood,'' zei hij vorige vrijdag nog in onze krant.
Gerecht vergadert vandaag
Vandaag heeft een coördinatievergadering plaats tussen alle betrokken parketten en politiediensten. Bedoeling is dat ze hun werking op elkaar afstemmen. Het Belgische gerecht heeft schriftelijk aan de Britse collega's gevraagd om bij Betfair de lijst van 800 Belgische wedders op verdachte wedstrijden te gaan ophalen. Er worden ook rogatoire commissies voorbereid naar Finland en China, maar dat is voorlopig geen prioriteit. De volgende dagen zal de aandacht van de speurders vooral naar La Louvière gaan
Moeskroen blijft erbij dat Put bekende
Kris Masson, de advocaat van Paul Put, verklaarde zondagavond in Studio 1 dat zijn cliënt nooit tegenover Moeskroen heeft toegegeven dat hij als trainer van Lierse twee wedstrijden verkocht. ,,Dat is een communicatiestoornis die Moeskroen heeft rechtgezet'', meldde Masson.
Bij Moeskroen, dat vrijdag Put om dringende redenen ontsloeg, valt men uit de lucht. ,,Wij trekken onze woorden niet terug'', aldus voorzitter Edward Van Daele met klem. ,,De bekentenissen van Paul Put waren de reden voor het ontslag. Hij zei in aanwezigheid van zeven personen van het bestuur dat hij betrokken was bij het vervalsen van twee wedstrijden.''
Moeskroen wil tot het einde van het seizoen doorgaan met Gil Vandenbrouck als hoofdtrainer.
Masson verklaarde ook nog dat de Chinees Zheyun Ye in het bestuur van Lierse had gezeten. Dat werd met Het Staatsblad in de hand ontkend door het huidige bestuur.
Bekende Put meer matchen?
Paul Put is in de nacht van vrijdag op zaterdag op eigen verzoek verhoord door de federale politie van Brussel (GDA). Volgens onze bronnen gingen zijn bekentenissen bij de politie nog verder dan het verkopen van twee wedstrijden. Put werd, net als zijn zes spelers, niet in verdenking gesteld.
Paul Put diende bij de politie in Zoersel ook een klacht in tegen onbekenden nadat hij naar eigen zeggen donderdag werd achtervolgd en vervolgens klemgereden.
Herman Van Holsbeeck licht tipje van de sluier in voetbalschandaal
Herman Van Holsbeeck, manager van RSC Anderlecht, heeft maandagavond op de Franstalige radiozender RTBF in het programma ’Troisième Temps’ een tipje van de sluier gelicht van wat spelers Laurent Delorge en Marius Mitu het bestuur van de Brusselse club vrijdag hebben verteld, vlak voor ze door paars-wit werden ontslagen wegens hun betrokkenheid in het omkoopschandaal rond de Chinese zakenman Zheyn Ye.
,,Het is veel erger dan men in de kranten kan lezen'', zouden de twee voetballers verwezen hebben naar de maffieuze praktijken die vorig seizoen werden gebruikt toen ze nog voor SK Lierse speelden, zo vertelde Van Holsbeeck.
Herman Van Holsbeeck is sinds de zomer van 2003 manager bij Anderlecht. Ook bij Lierse deed hij managerservaring op, maar wel lang voor er sprake was van Zheyun Ye.
Van Holsbeeck benadrukte ook nogmaals dat de club het vertrouwen behoudt in zijn doelman Silvio Proto. De ex-keeper van La Louvière heeft/had immers nauwe banden met de controversiële spelersmakelaar Pietro Allatta, een figuur die geen onbesproken reputatie heeft en aan de slag is met een Togolese licentie. Allatta zou ook een bepalende rol spelen in de omkoopzaak. Maar Proto, zo verklaarde Van Holsbeeck, heeft het bestuur van de Brusselse ploeg verzekerd ,,niets met de hele geschiedenis te maken te hebben.''
In de radio-uitzending kwam ook Jean-Marie Philips, voorzitter van de Profliga, aan het woord. Die zei het spijtig te vinden dat de zaak zoveel weerklank krijgt in de media - omdat excessen nooit goed zijn - en voegde eraan toe dat hij, als jurist van opleiding, geen oordeel kon vellen ,,voor het onderzoeksdossier is afgerond en een definitief vonnis is geveld.''
Philips herinnerde er ook aan dat de Profliga al in november-december 2005 initiatief nam in deze zaak door op de algemene vergadering van de clubs drie voorstellen goed te keuren. Het eerste was het zich burgerlijk partij stellen, het tweede het openen van een onderzoek door het parket van de Voetbalbond (wat werd stopgezet op vraag van onderzoeksrechter Silviana Verstreken, die geen inmenging wenste) en tenslotte het derde, het opstellen van een lijst van agenten en managers van spelers die in België actief zijn. Een ander voorstel, het oprichten van een ethische commissie die onregelmatigheden tijdens wedstrijden moest onderzoeken, werd geweigerd door de clubs.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)