Bedanktquote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:44 schreef kleinetrom het volgende:
zoiets? para? normaal!
ja!
dus: [url=http:/www.....] dan je snelwoord dat onderstreept moet worden [/url]
Het is best nuttig om dat kleine boekje Para?normaal! van Hein van Dongen eens te lezen, al is het natuurlijk geen wetenschappelijk werk, maar bedoeld voor de leek. Het is ook niet zo erg kritisch, want dan zou het niet door Ankh-Hermes zijn uitgegeven. Maar het is al wel veel kritischer dan de ‘gelovers’ op dit forum, die er geen idee van hebben wat serieuze parapsychologen onderzoeken, hoe ze dat doen en wat de resultaten waren. Professionele parapsychologen gebruiken wetenschappelijke onderzoeksmethoden en publiceren in internationale parapsychologische vakbladen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 11:00 schreef Analyzing_Barb het volgende:
Ik raad het boekje, betaalbaar voor iedereen, bij deze dan ook aan. Zeker aan de sceptici.
Ik weet niet wat er in de editie uit 2000 staat. In mijn boekje wordt wat betreft telepathie vooral verwezen naar de Ganzfeldexperimenten. Maar je moet de resultaten daarvan niet overschatten. Het gaat erom dat een proefpersoon uit vier afbeeldingen de afbeelding moet kiezen die door een zogenoemde zender is bekeken. Deze proefpersoon heeft eerder in zijn geest allerlei imaginaire beelden gezien terwijl hij in het Ganzfeld zat. Hij probeert het plaatje te kiezen dat het beste bij zijn indrukken past. Hij heeft dan dus 25% procent kans dat hij toevallig het goede plaatje kiest. In werkelijkheid kiezen de proefpersonen in ongeveer 30% het juiste plaatje (dit percentage is in de loop der jaren gezakt). Dat is niet veel meer dan de kansverwachting. Je moet veel proeven doen en je hebt statistiek nodig om te zien dat er echt iets bijzonders aan de hand is. De proefpersonen weten van te voren ook niet wanneer ze het bij het rechte eind hebben. Als ze sterk het gevoel hebben dat een bepaalde afbeelding heel goed bij hun indrukken past, dan wil dat niet zeggen dat ze het waarschijnlijk goed hebben. Zulke experimenten lukken ook lang niet altijd. In Nederland heeft men er weinig succes mee geboekt. Bovendien heeft men nog geen proefpersonen kunnen vinden die het extra goed kunnen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 12:46 schreef Analyzing_Barb het volgende:
Neem nou bijvoorbeeld telepathie. Daarover worden m.i. hele goede arumenten voor gegeven. Het bestaan ervan is mij meer dan duidelijk
Er stond in elk geval iets in over een schaakbord....ik zal er later iets uit citeren, moet nu helaas weg!quote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:08 schreef Parameter het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er in de editie uit 2000 staat. In mijn boekje wordt wat betreft telepathie vooral verwezen naar de Ganzfeldexperimenten. Maar je moet de resultaten daarvan niet overschatten. Het gaat erom dat een proefpersoon uit vier afbeeldingen de afbeelding moet kiezen die door een zogenoemde zender is bekeken. Deze proefpersoon heeft eerder in zijn geest allerlei imaginaire beelden gezien terwijl hij in het Ganzfeld zat. Hij probeert het plaatje te kiezen dat het beste bij zijn indrukken past. Hij heeft dan dus 25% procent kans dat hij toevallig het goede plaatje kiest. In werkelijkheid kiezen de proefpersonen in ongeveer 30% het juiste plaatje (dit percentage is in de loop der jaren gezakt). Dat is niet veel meer dan de kansverwachting. Je moet veel proeven doen en je hebt statistiek nodig om te zien dat er echt iets bijzonders aan de hand is. De proefpersonen weten van te voren ook niet wanneer ze het bij het rechte eind hebben. Als ze sterk het gevoel hebben dat een bepaalde afbeelding heel goed bij hun indrukken past, dan wil dat niet zeggen dat ze het waarschijnlijk goed hebben. Zulke experimenten lukken ook lang niet altijd. In Nederland heeft men er weinig succes mee geboekt. Bovendien heeft men nog geen proefpersonen kunnen vinden die het extra goed kunnen.
Dat was waarschijnlijk het bekende experiment van de psycholoog Heymans uit 1920. Dat experiment is dus al 85 jaar oud en is niet herhaald. Sindsdien zijn er wel betere experimenten uitgevoerd, waaronder de ganzfeldexperimenten, die heel vaak zijn herhaald.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:14 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Er stond in elk geval iets in over een schaakbord....ik zal er later iets uit citeren, moet nu helaas weg!
En als je Derren Brown hebt bekeken is dit allemaal al helemáál niet meer bijzonder.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:08 schreef Parameter het volgende:
[..]
Ik weet niet wat er in de editie uit 2000 staat. In mijn boekje wordt wat betreft telepathie vooral verwezen naar de Ganzfeldexperimenten. Maar je moet de resultaten daarvan niet overschatten. Het gaat erom dat een proefpersoon uit vier afbeeldingen de afbeelding moet kiezen die door een zogenoemde zender is bekeken. Deze proefpersoon heeft eerder in zijn geest allerlei imaginaire beelden gezien terwijl hij in het Ganzfeld zat. Hij probeert het plaatje te kiezen dat het beste bij zijn indrukken past. Hij heeft dan dus 25% procent kans dat hij toevallig het goede plaatje kiest. In werkelijkheid kiezen de proefpersonen in ongeveer 30% het juiste plaatje (dit percentage is in de loop der jaren gezakt). Dat is niet veel meer dan de kansverwachting. Je moet veel proeven doen en je hebt statistiek nodig om te zien dat er echt iets bijzonders aan de hand is. De proefpersonen weten van te voren ook niet wanneer ze het bij het rechte eind hebben. Als ze sterk het gevoel hebben dat een bepaalde afbeelding heel goed bij hun indrukken past, dan wil dat niet zeggen dat ze het waarschijnlijk goed hebben. Zulke experimenten lukken ook lang niet altijd. In Nederland heeft men er weinig succes mee geboekt. Bovendien heeft men nog geen proefpersonen kunnen vinden die het extra goed kunnen.
Derren Brown is een illusionist. Sommige illusionisten simuleren paranormale vermogens, andere doen alsof ze psychologische methoden gebruiken. Het blijft echter gewoon goochelen en heeft niks met parapsychologische experimenten te maken.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:25 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
En als je Derren Brown hebt bekeken is dit allemaal al helemáál niet meer bijzonder.Zie bijvoorbeeld Messiah, daar komt echt geen telepathie bij kijken.
Het was wel een Ganzfeld experimentquote:Op zaterdag 25 februari 2006 13:18 schreef Parameter het volgende:
[..]
Dat was waarschijnlijk het bekende experiment van de psycholoog Heymans uit 1920. Dat experiment is dus al 85 jaar oud en is niet herhaald. Sindsdien zijn er wel betere experimenten uitgevoerd, waaronder de ganzfeldexperimenten, die heel vaak zijn herhaald.
Wat denk jij, gebruikt Derren telepathie? Of heeft hij van tevoren contact gehad met die personen? Of is er een andere verklaring voor?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:32 schreef Parameter het volgende:
[..]
Derren Brown is een illusionist. Sommige illusionisten simuleren paranormale vermogens, andere doen alsof ze psychologische methoden gebruiken. Het blijft echter gewoon goochelen en heeft niks met parapsychologische experimenten te maken.
Klopt, maar als hij het met trucjes kan dan zullen anderen die wel onderzocht worden dat ook kunnen he.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:32 schreef Parameter het volgende:
[..]
Derren Brown is een illusionist. Sommige illusionisten simuleren paranormale vermogens, andere doen alsof ze psychologische methoden gebruiken. Het blijft echter gewoon goochelen en heeft niks met parapsychologische experimenten te maken.
Het is al weer een flinke tijd geleden sinds ik me wat in Derren Brown heb verdiept. Ik moet het toch maar weer eens bekijken. Ik kan alleen maar zeggen: als iemand voortdurend succes boekt, dan is hij hoogst waarschijnlijk niet paranormaal en gebruikt hij ook geen psychologische principes, maar gewone trucs. Op de website van de BBC heb ik wel eens wat gelezen van Brown over hoe je met psychologische mechanismen veel succes kunt boeken, maar dat was volgens mij allemaal sterk overdreven. Zelfs een leugendetector (zo'n apparaat dat bloeddruk, hartslag, zweet e.d. meet) heeft het vaak bij het verkeerde eind.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:39 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Klopt, maar als hij het met trucjes kan dan zullen anderen die wel onderzocht worden dat ook kunnen he.
Hij laat in ieder geval zien dat er al een hoop mogelijk is door alleen psychologisch inzicht.
Derren Brown heeft een heel team om zich heen. Dat team zorgt ervoor dat hij aan zijn kennis komt. Voorbeeldje: iemand kwam bij hem in de show. Derren Brown wist precies hoe haar huis en tuintje eruit zag. Wat bleek nou, mensen van het team van DB waren een paar dagen vantevoren met een smoes bij haar in huis geweest en zo hebben ze alles dus kunnen zien/checken.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 14:35 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Wat denk jij, gebruikt Derren telepathie? Of heeft hij van tevoren contact gehad met die personen? Of is er een andere verklaring voor?
Ok! Het is eigenlijk nog stommer en simpeler dan ik dacht. Hij is dus helemaal niet zo knap(alhoewelquote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:29 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Derren Brown heeft een heel team om zich heen. Dat team zorgt ervoor dat hij aan zijn kennis komt. Voorbeeldje: iemand kwam bij hem in de show. Derren Brown wist precies hoe haar huis en tuintje eruit zag. Wat bleek nou, mensen van het team van DB waren een paar dagen vantevoren met een smoes bij haar in huis geweest en zo hebben ze alles dus kunnen zien/checken.![]()
Ook worden nietsvermoedende mensen in zijn shows bijv. op het toilet "ondervraagd" door het team van Derren. Deze mensen hebben niet door dat ze worden ondervraagd door het team, maar denken dat ze gewoon een gesprekje houden met gewone mensen die ook aan de show deelnemen en vertellen dus alles.
En zo simpel komt Derren Brown dus aan zijn informatie!![]()
Ik denk dat dat zijn doel is, om mensen te behoeden voor oplichters. Is toch een mooi streven?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:38 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Ok! Het is eigenlijk nog stommer en simpeler dan ik dacht. Hij is dus helemaal niet zo knap(alhoewel). Dat wil dus al helemaal niet zeggen dat sommige paragnosten dat ook doen, wat hij doet.
En wie is hij dan, om bijv een boek te schrijven 'hoe word ik een medium'?
Bedoelt hij het sarcastisch? Serieus?![]()
wil hij mensen overtuigen dat je niet zomaar alles moet geloven/aannemen? Dan vind ik het wel goed.
Hij geeft in elk geval toe dat hij een illusionist is
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar ik weet wel dat er ook mensen van zijn team in het publiek zitten. Als bijv. iemand uit het publiek voor de show iets moet tekenen en Derren dan moet raden, dan staat er achter de tekenaar iemand van het team van Derren (als publiek) en die seint dit op de een of andere manier weer door naar Derren.quote:Alleen: die keer dat ik Derren zag terwijl hij vanaf een tv scherm probeerde te raden wat diegene in zijn gedachten had, en dat elke keer goed had, of in de buurt kwam? Hoe verklaar je dat dan? Was dat puur voor de show en horen die mensen gewoon bij het team? anders was het m.i. telepathisch.
quote:En nee dit hoort niet in dit topic maar als we toch bezig zijn....
"Wij reageren op iedereen behalve op Revu." zegt paps. Pffff, en weer een leugenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:10 schreef Netflier het volgende:
[[url=http://i11.photobucket.com/albums/a186/ArtificialSoul1980/rvdb_preview.jpg]afbeelding][/URL]
Er staat in de Nieuwe Revu weer wat over Robbert.
Robbert blijkt trouwens niet de enige te zijn met grootheidswaanzin. Of is 't in het geval van de Nieuwe Revu gewoon arrogantie?![]()
Inderdaad ERG arrogant van Nieuwe Revu om te denken dat RvdB door hun gestopt zou zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:10 schreef Netflier het volgende:
[[url=http://i11.photobucket.com/albums/a186/ArtificialSoul1980/rvdb_preview.jpg]afbeelding][/URL]
Er staat in de Nieuwe Revu weer wat over Robbert.
Robbert blijkt trouwens niet de enige te zijn met grootheidswaanzin. Of is 't in het geval van de Nieuwe Revu gewoon arrogantie?![]()
duh!quote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:53 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Inderdaad ERG arrogant van Nieuwe Revu om te denken dat RvdB door hun gestopt zou zijn.Denk dat FOK en skepsis daar een grotere rol in gespeeld hebben. Daarbij is hij helemaal niet gestopt, alleen het programma Er is zoveel meer krijgt geen vervolg.
Hoe weet je dat, liefsten?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:29 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Derren Brown heeft een heel team om zich heen. Dat team zorgt ervoor dat hij aan zijn kennis komt. Voorbeeldje: iemand kwam bij hem in de show. Derren Brown wist precies hoe haar huis en tuintje eruit zag. Wat bleek nou, mensen van het team van DB waren een paar dagen vantevoren met een smoes bij haar in huis geweest en zo hebben ze alles dus kunnen zien/checken.![]()
Ook worden nietsvermoedende mensen in zijn shows bijv. op het toilet "ondervraagd" door het team van Derren. Deze mensen hebben niet door dat ze worden ondervraagd door het team, maar denken dat ze gewoon een gesprekje houden met gewone mensen die ook aan de show deelnemen en vertellen dus alles.
En zo simpel komt Derren Brown dus aan zijn informatie!![]()
Ik heb jou nog NOOIT een normale reactie zien geven waarin je echt argumenten geeft. Vooralsnog vind ik jou niets meer en niets minder dan een ordinaire troll.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:56 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
duh!
Het is pas arrogantie om te zeggen dat ~FOK~ hem gestopt zou hebben,
doe normaal man![]()
![]()
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:55 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Ik denk dat dat zijn doel is, om mensen te behoeden voor oplichters. Is toch een mooi streven?![]()
[..]
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maar ik weet wel dat er ook mensen van zijn team in het publiek zitten. Als bijv. iemand uit het publiek voor de show iets moet tekenen en Derren dan moet raden, dan staat er achter de tekenaar iemand van het team van Derren (als publiek) en die seint dit op de een of andere manier weer door naar Derren.
[..]
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |