Jawel dus. Als uit premissen blijkt dat die elkaar tegenspreken, dan zijn de premissen fout. Als de uitwerking van God is almachtig leidt tot een tegenspraak, dan is God niet almachtig.quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:31 schreef Aslama het volgende:
Ik begrijp je punt, maar zolas blijkt kan je dit niet concreet uit de formele logica afleiden. De formele logica kan dit niet bewijzen:
Wat is er mis met God kan 1 + 1 niet 3 maken?quote:Los daarvan zie ik geen enkele concreet voorbeeld waaruit blijkt dat Almacht niet mogelijk is. Mocht je er één weten ...
Maar aangezien Allah alles heeft voortbestemd, heeft Allah geen vrije wil.quote:Op donderdag 16 februari 2006 18:22 schreef Triggershot het volgende:
Wanneer beantwoord is dat God wel een steen kan maken die hij zelf niet kan optillen. Komt er een volgende vraag:
"Kan God een vierkante cirkel maken"![]()
Wil van Allah zorgt ervoor dat hij zich zelf beperkingen kan aangeven. En als het zijn wil is kan hij zijn beperkingen ook weg halen
Allah heeft alles voortbestemd voor de schepping namens zijn eigen wilquote:Op donderdag 16 februari 2006 19:02 schreef onemangang het volgende:
[..]
Maar aangezien Allah alles heeft voortbestemd, heeft Allah geen eigen wil.
Als je de vorige discussie opnieuw volgt dan komt het erop neer dat wat je concreet op punt 6 neerzet bepalend is:quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Jawel dus. Als uit premissen blijkt dat die elkaar tegenspreken, dan zijn de premissen fout. Als de uitwerking van God is almachtig leidt tot een tegenspraak, dan is God niet almachtig.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:51 schreef speknek het volgende:
1. God is almachtig (assumptie)
2. Als God almachtig is, dan kan hij A. (assumptie)
3. Als God almachtig is, dan kan hij niet A. (assumptie)
4. Hij kan A. (modus ponens, 1 en 2)
5. Hij kan niet A. (modus ponens, 1 en 3)
6. Hij kan A en hij kan niet A. (conjunctie introductie, 4 en 5)
7. Falsum. (volgt uit 6)
8. Niet God is almachtig (volgt uit 1 en 7)
quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:00 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Volgens mij volgt 7 niet automatisch uit 6. Als je onder machtig/kunnen "in staat zijn" verstaat dan kan je de zin schrijven als
6. Hij is in staat om A te doen en hij is in staat om niet A te doen.
Tot beide is Hij in staat (zowel A als niet A). Ik vermoed dat je wat anders bedoelt, maar dan wil ik dat in je eigen woorden zien.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Probeer eens: Hij kan tegelijkertijd A en niet A.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dan denk ik dat het belangrijk is hoe A gedefiniëerd is. Bovenstaande zin is niet echt te falsificeren behalve als A duidelijker gedefiniëerd is lijkt mij.
Waarom kan God nu niet tegelijk lopen en niet lopen?quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar alles voor in kunt vullen. Tegelijkertijd lopen en niet lopen.
Hoe wil je met je logica 2 is gelijk aan 3 begrijpen ? Dat vereist een andere logica. Hoe bewijst je nu dat die logica niet door God kan worden gemaakt?quote:[..]
Wat is er mis met God kan 1 + 1 niet 3 maken?
Het stukje dat jij aanhaalde gaat over absoluut determinisme; jij stelt dat het stukje waar is en nu verander je de betekenis van het stukje zodat het binnen jouw visie past? O fwas het eingenlijk een nutteloze quote?quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik val in herhaling, maar tuurlijk wel. De mens veranderd, de Aarde blijft zelfde, Ik zie "wereld vergaat" eerder als een stukje ideologie. Opkomst van een ideologie is over algemeen einde van voormalige gedachtengoed.
ALs hij daadwerkelijk bedoelde Aarde vergaat, en alles komt exact tot in detail keer op keer terug, dan had hij dat toch nooit kunnen vast stellen, of sla ik hier spijker mis?
[..]
Liedje die hij speelt, is een door hem geschreven nummer, maar vrije wil/ keuzen van mensen beslist hoe lang hun liedje duurt voor God om een reset knop drukt om ze te straffen. (trouwens geloof ik dat Aardse lijden een uitschakeling is wanneer je tijd is gekomen) Je ware verdiende loon/straf ontvang je op een niet aardse locatie/dimensie)
Het probleem is dat jullie geen almacht definieren; het waait nogal mee met hoe het uitkomt (zoals wel meer religieuze dingetjes). Kom eens met een lijst met dingen die god wel kan en dingen die god niet kan; dan heb jij de ongeveer-almacht gedefinieerd en kunnen wij eens vanuit jullie perspectief over praten.quote:Op donderdag 16 februari 2006 18:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
JULLIE (doorgaans de niet-gelovigen) definieren almacht anders dan wij (ok dan ik althans).
quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah heeft alles voortbestemd voor de schepping namens zijn eigen wil
Is alles nou voorbestemd of hebben we een eigen vrije wil om van allah's dingetjes af te wijken?quote:Op donderdag 16 februari 2006 15:32 schreef Triggershot het volgende:
...
Liedje die hij speelt, is een door hem geschreven nummer, maar vrije wil/ keuzen van mensen beslist hoe lang hun liedje duurt voor God om een reset knop drukt om ze te straffen.
...
Omdat het een tegenstelling is. Het één maakt het andere onmogelijk. En omdat het tegelijkertijd is, gaat je opmerking hij kan het een of het ander niet meer op. (Overigens is tegelijkertijd hier al een loos begrip alleen om het begrijpelijker te maken, propositielogica stelt haar proposities tijdloos).quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:09 schreef Aslama het volgende:
Waarom kan God nu niet tegelijk lopen en niet lopen?
Die onmogelijkheid is intrinsiek, daar valt niets aan aan te tonen. Ik ga hier echt niet verder op in hoor. Dit heet de Omnipotence Paradox en is al achthonderd jaar een bekend verschijnsel.quote:Dus zoals je 1 tot 8 formuleert bewijst niet dat God niet Almachtig kan zijn behalve als je de onmogelijkheid van punt 6 kan aantonen.
Niet. Maar zodra God in het vaatje van de onlogica gaat tappen, kun je helemaal niets meer over hem zeggen.quote:Hoe wil je met je logica 2 is gelijk aan 3 begrijpen ? Dat vereist een andere logica. Hoe bewijst je nu dat die logica niet door God kan worden gemaakt?
het is een kwestie van een andere manier van interpreteren dan dat jij doet.quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:16 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het stukje dat jij aanhaalde gaat over absoluut determinisme; jij stelt dat het stukje waar is en nu verander je de betekenis van het stukje zodat het binnen jouw visie past? O fwas het eingenlijk een nutteloze quote?
Allah heeft voorbestemd dat de mens een vrije wil heeft.quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:21 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
[..]
Is alles nou voorbestemd of hebben we een eigen vrije wil om van allah's dingetjes af te wijken?
Almacht is alles kunnen. Almacht overtroeven? wat is meer dan alles kunnen? Begrijp je zelf je zin?quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie werkelijk waar niet waarom sommigen hier de inconsistentie van almacht niet inzien.
Als iets almachtig is, is het in staat zijn eigen almacht te overtroeven, en aldus is het niet meer almachtig.
Maar Allah is niet almachtig, schijnt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:28 schreef Aslama het volgende:
[..]
Almacht is alles kunnen. Almacht overtroeven? wat is meer dan alles kunnen? Begrijp je zelf je zin?
Stierenfeces; jij leest gewoon iets anders en projecteert dat op het door jouw geciteerde tekstje. Of noem jij "brood met poep is niet lekker" lezen als "morgen eten we boerenkool" interpreteren? Want ik hoop niet dat je op deze manier ook je heilige boeken leest want dan kan ik je het op een briefje meegeven dat je er geen kloot van begrijpt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
het is een kwestie van een andere manier van interpreteren dan dat jij doet.
En dit kan niet anders dan als een slappe reactie bestempeld worden. En op dit soort reacties werd zonet ook al geirriteerd gereageerd. Kom je klem te zitten tussen je eigen uitspraken; 'owh dan maar weer een vage allah is machtig-kreet'.quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah heeft voorbestemd dat de mens een vrije wil heeft.
Dan is je betoog compleet afhankelijk van wat je zelf onder God verstaat. je stelt in het voorbeeld dat Hij niet tegelijkertijd twee verschillende dingen kan doen. Je hoeft niet ver te zoeken: voor het licht staat de tijd stil, maar licht heeft een snelheid en hoe kan iets bewegen zonder tijd? Dit is een bestaande tijdparadox, wil je dit voor God uitsluiten?quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat het een tegenstelling is. Het één maakt het andere onmogelijk. En omdat het tegelijkertijd is, gaat je opmerking hij kan het een of het ander niet meer op. (Overigens is tegelijkertijd hier al een loos begrip alleen om het begrijpelijker te maken, propositielogica stelt haar proposities tijdloos).
Zelfs 80000 jaar vind ik nog kort om iets klakkeloos te accepteren. Dit gaat over God en Almacht. Je probeert met formele logica een paradox te maken van Almacht, ik toon aan dat punt 6 cruciaal is. Je moet daar de onmogelijkheid voor God kunnen aantonen.quote:[..]
Die onmogelijkheid is intrinsiek, daar valt niets aan aan te tonen. Ik ga hier echt niet verder op in hoor. Dit heet de Omnipotence Paradox en is al achthonderd jaar een bekend verschijnsel.
Je doet het toch met 1+1 =3 ? Je moet eerst weten wat je met "2 is 3" bedoelt voordat je die vraag stelt.quote:[..]
Niet. Maar zodra God in het vaatje van de onlogica gaat tappen, kun je helemaal niets meer over hem zeggen.
Allah Weet alles dat gebeuren zal. Het eerste ding dat Hij creëerde was de "pen" en Hij beval de pen te schrijven. De pen schreef tot het alles had geschreven dat gebeuren zou. En toen begon Allah het heelal te creëren. Alles van dit was al bekend bij hem voor Hij het allemaal creerde. Hij heeft absoluut en total controle aan alle tijden. Er is niets die gebeurt behalve dat Hij in controle is van indien.quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:39 schreef Invictus_ het volgende:
En dit kan niet anders dan als een slappe reactie bestempeld worden. En op dit soort reacties werd zonet ook al geirriteerd gereageerd. Kom je klem te zitten tussen je eigen uitspraken; 'owh dan maar weer een vage allah is machtig-kreet'.
Dit is in tegenspraak; hoe kunnen wij tussen A en B kiezen als de Heilige Bic al heeft opgeschreven dat het A wordt? En hoe kunnen wij kiezen als allah uiteindelijk de touwtjes in handen heeft?quote:Op donderdag 16 februari 2006 19:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Allah Weet alles dat gebeuren zal. Het eerste ding dat Hij creëerde was de "pen" en Hij beval de pen te schrijven. De pen schreef tot het alles had geschreven dat gebeuren zou. En toen begon Allah het heelal te creëren. Alles van dit was al bekend bij hem voor Hij het allemaal creerde. Hij heeft absoluut en total controle aan alle tijden. Er is niets die gebeurt behalve dat Hij in controle is van indien.
Er is een fout in een begrip als: "Vrije wil". alleen Allah , heeft de Vrije wil, Zijn wil is geheel vrij van enige invloed van externe factoren en zijn wil gebeurt ook. Onze kan je beter noemen als vrije keuze, wij kunnen alleen maar een keuze maken en dan hopen dat resultaat naar onze wens is.
Wij worden niet op het resultaat van dingen beoordeeld, wij worden op onze keuze beoordeeld. Dit betekent dat aan het kern van alles altijd onze intenties zal zijn. Wat wij dan ook planden, is wat wij de beloning voor zullen krijgen. In principe hebben wij geen vrije wil dus, maar alleen de mogelijkheid om een keuze te maken.
Voorkennis, van te voren op de hoogte zijn van je keuzes die je hebt gemaakt. Uiteindelijk wordt je op dag des oordeels beoordeeld, naar je eigen keuzes, daden dat je ook te zien krijgt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:04 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dit is in tegenspraak; hoe kunnen wij tussen A en B kiezen als de Heilige Bic al heeft opgeschreven dat het A wordt?
In de koran staat dat je een vrije keuze hebt tussen A en B, betreffende keuze bepaal je zelf, en jij bent daar grootste bewijs van.quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:04 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
t het A wordt? En hoe kunnen wij kiezen als allah uiteindelijk de touwtjes in handen heeft?
Waarom word je beoordeeld? Waarom zou ie zich daar druk om maken? Waarom ons niet direct naar "zijn" ideaal maken?quote:Op donderdag 16 februari 2006 20:07 schreef Triggershot het volgende:
Uiteindelijk wordt je op dag des oordeels beoordeeld, naar je eigen keuzes, daden dat je ook te zien krijgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |