abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 februari 2006 @ 18:27:10 #1
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35121466
Post hier al je vragen met betrekking tot de vakken:
  • Wiskunde
  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • Alles wat in de richting komt

    Hierboven staan de vakken zoals ze op de middelbare school gegeven worden. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er hier geen ruimte is voor vragen van MBO, HBO of WO-niveau. Alle vragen die binnen het gebied van 'Bèta' vallen, kun je hier posten.

    Heb je een vraag die niet binnen het gebied 'Bèta' valt? Neem eens een kijkje in één van de volgende topics:
    [Centraal] Gamma 'huiswerk en vragen topic'
    [Centraal] Alfa 'huiswerk en vragen topic'

    [ Bericht 0% gewijzigd door Rene op 24-02-2006 20:04:52 ]
  • "Dat is echt ontzettend zielig" ©
    pi_35132539
    tvp
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_35197457
    tvp
    Signature
    pi_35200655
    hoi een klein vraagje: het is geen opdracht ofzo..
    mara ik heb het over de Polya oplossingstrategien of probleemoplossen-heuristiken (ik weet niet hoe je dat nog spelt) In ieder geval.
    mijn vraag is of ze wel nuttig zijn als je die toepast? Ik ben ze pas dit jaar (dit blok) tegengekomen..:

    de methode is als volgt
    1) probleem begrijpen
    2)plan ontwerpen
    3)plan uitvoeren
    4)evalueren..
    verlegen :)
    pi_35200835
    zoiets leer je toch onbewust tijdens het oplossen van opgaven..
    waarom ga je dat dan bewust aanleren? ..zal dat dan wel helpen? heeft dat wel ooit geholpen?
    verlegen :)
      vrijdag 17 februari 2006 @ 20:08:23 #6
    105263 Litso
    Interlectueel.
    pi_35200954
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 20:05 schreef teletubbies het volgende:
    zoiets leer je toch onbewust tijdens het oplossen van opgaven..
    waarom ga je dat dan bewust aanleren? ..zal dat dan wel helpen? heeft dat wel ooit geholpen?
    Lang niet iedereen leert dit zo vanzelfsprekend. Nog steeds kom ik er op school vaak achter dat mensen helemaal geen idee hebben hoe ze een probleemstelling aan moeten pakken en wat ze allemaal zouden kunnen en/of moeten doen om een oplossing te vinden. Het ligt er maar net aan op wat voor manier jij denkt, leert, opgevoed bent en hoe ze op school met zulke dingen om zijn gegaan.
    "Dat is echt ontzettend zielig" ©
    pi_35201619
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 20:05 schreef teletubbies het volgende:
    zoiets leer je toch onbewust tijdens het oplossen van opgaven..
    waarom ga je dat dan bewust aanleren? ..zal dat dan wel helpen? heeft dat wel ooit geholpen?
    De meeste opgaven die je maakt volgen direct op een klein stukje theorie en de oplossing van die opgave is na de theorie, met eventuele voorbeelden, bijna triviaal. Je wordt dan meestal met problemen geconfronteerd waarvan de oplossingmethode duidelijk is. Voor een aantal problemen zijn er standaardtrucjes waarmee je redelijk eenvoudig tot een oplossing komt.

    Als je echter een echt probleem tegenkomt is de oplossing niet altijd voor de hand liggend. En dan moet je echt dieper over het plan van aanpak nadenken, zeker als de uitvoering maanden zou duren is het van te voren handig om te kijken of die aanpak nut heeft.
    Alle eendjes zwemmen in het water. :)
    Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
    pi_35206020
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 20:05 schreef teletubbies het volgende:
    zoiets leer je toch onbewust tijdens het oplossen van opgaven..
    waarom ga je dat dan bewust aanleren? ..zal dat dan wel helpen? heeft dat wel ooit geholpen?
    Er is maar 1 manier waarop je problemen leert oplossen en dat is HEEL VEEL, maar dan ook echt HEEL VEEL oefenen en zorgen dat je alles wat je tijdens dat oefenen ziet ook NIET MEER VERGEET.
    pi_35206308
    onthouden en oefenen.. maar ik mis dan een stukje ..een heel klein stukje creativiteit..:s
    het lijkt mere op reproduceren
    verlegen :)
    pi_35206446
    Tja, het is 10% inspiratie en 90% transpriratie. Mis je die 10% inspiratie, dan kom je er inderdaad ook niet.
      zaterdag 18 februari 2006 @ 00:59:09 #11
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35210212
    stel dat het echt werkte zoals polya beschrijft. Kunnen ze eindelijk die hbo opleiding wiskunde beginnen

    [ Bericht 2% gewijzigd door McCarthy op 18-02-2006 01:09:47 ]
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
    pi_35215048
    voor scheikunde willen we meten hoeveel energie vrijkomt/ontstaat bij endo/exogene reacties. Maar nu vragen we ons af hoe we dat 't makkelijkst meten kan.
    Wat wij dachten is we doen de reactie in een bekerglas met water en dan meten hoeveel graden het water verandert is en dan kunnen we de vrijgekomen/ontrokken energie meten. Maar dit lijkt ons niet echt een nauwkeurige manier, weet iemand een betere?
    "Those unforgettable days, for them I live"
    pi_35219482
    Hallooo!

    Ik heb 2 gonioformules, die heb ik nodig om een aantal berekeningen te kunnen maken, en wil ook weten waarom deze 2 vergelijkingen zo zijn.
    Ik ben echter al een hele tijd bezig, en ik kom er niet uit.

    Het gaat om de volgende 2:

    Sin(x) = 2 * Sin(x/2) * Cos (x/2)
    en
    Cos (x) = 2 Cos²(x/2) -1

    Kunnen jullie me helpen?
    De sint verzon op z'n gemak,
    dit voor het oude wrak.
    pi_35220901
    quote:
    Op zaterdag 18 februari 2006 13:48 schreef Market_Garden het volgende:
    Hallooo!

    Ik heb 2 gonioformules, die heb ik nodig om een aantal berekeningen te kunnen maken, en wil ook weten waarom deze 2 vergelijkingen zo zijn.
    Ik ben echter al een hele tijd bezig, en ik kom er niet uit.

    Het gaat om de volgende 2:

    Sin(x) = 2 * Sin(x/2) * Cos (x/2)
    en
    Cos (x) = 2 Cos²(x/2) -1

    Kunnen jullie me helpen?
    Die zijn makkelijk af te leiden met de bekende formules:

    sin(x+y) = sin(x)·cos(y) + cos(x)·sin(y)
    cos(x+y) = cos(x)·cos(y) - sin(x)·sin(y)
    sin2(x) + cos2(x) = 1

    Probeer het maar eens.

    Of als je daar geen zin hebt:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_35221269
    Ah, dankjewel...

    *heb toch stiekem in de spoiler gekeken*
    De sint verzon op z'n gemak,
    dit voor het oude wrak.
    pi_35248642
    Je zou het inderdaad met water kunnen doen, maar dan in een redelijk goed geisoleerde omgeving, bv., het in een thermoskan uitvoeren... Daarmee maak je de boel al een stuk nauwkeuriger, net zoals als je bv. een digitale thermometer gebruikt...
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_35255250
    Ben bezig met een vak differentiaalvergelijkingen en moet wat opgaven maken, maar het wel echt niet lukken Misschien dat jullie me kunnen helpen.

    Het gaat om de DV:

    dy/dx = -2 y/x + xy2, waarbij y(1) =0 als voorwaarde

    We moeten dit oplossen mbv "de methode van variatie van constanten van Lagrange".
    Nu staat in het boek uitgelegd hoe dit in zijn werking gaat voor een een inhomogene lineaire DV, dus

    dy/dx = a(x) y + b(x)

    en de opgaven in die vorm lukken ook wel, maar ik krijg de bovenstaande DV niet in deze vorm (wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat deze DV volgens mij niet lineair is).

    Dus nu is mn vraag: hoe los ik dit dan wel op (mbv "de methode van variatie van constanten van Lagrange") ???

    Toevoeging: mocht het helpen, ik weet dat de oplossing is: y(x) = -1/(x2 * (Log(x) - 1))
    Theories come and theories go. The frog remains
    pi_35256942
    TVP
      zondag 19 februari 2006 @ 18:42:25 #19
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_35262472
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 15:19 schreef Bioman_1 het volgende:
    Ben bezig met een vak differentiaalvergelijkingen en moet wat opgaven maken, maar het wel echt niet lukken Misschien dat jullie me kunnen helpen.

    Het gaat om de DV:

    dy/dx = -2 y/x + xy2, waarbij y(1) =0 als voorwaarde

    We moeten dit oplossen mbv "de methode van variatie van constanten van Lagrange".
    Nu staat in het boek uitgelegd hoe dit in zijn werking gaat voor een een inhomogene lineaire DV, dus

    dy/dx = a(x) y + b(x)

    en de opgaven in die vorm lukken ook wel, maar ik krijg de bovenstaande DV niet in deze vorm (wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat deze DV volgens mij niet lineair is).

    Dus nu is mn vraag: hoe los ik dit dan wel op (mbv "de methode van variatie van constanten van Lagrange") ???

    Toevoeging: mocht het helpen, ik weet dat de oplossing is: y(x) = -1/(x2 * (Log(x) - 1))
    als je nou nog eens een keer de afgeleide naar y neemt of anders substitueert of zo. y ^2 = u bijvoorbeeld. deze richting moet je uit. Zal er zelf ook nog eens wat beter naar kijken.

    of een nieuwe functie introduceren: f(x) = y(x) * x

    [ Bericht 2% gewijzigd door McCarthy op 19-02-2006 19:17:25 ]
    Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      zondag 19 februari 2006 @ 19:52:59 #20
    88849 Extend
    Nee vast niet...
    pi_35294275
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 18:21 schreef FritsFluitketel het volgende:
    tvp
    pi_35294546
    quote:
    Op zondag 19 februari 2006 15:19 schreef Bioman_1 het volgende:
    Het gaat om de DV:

    dy/dx = -2 y/x + xy2, waarbij y(1) =0 als voorwaarde

    We moeten dit oplossen mbv "de methode van variatie van constanten van Lagrange".
    Nu staat in het boek uitgelegd hoe dit in zijn werking gaat voor een een inhomogene lineaire DV, dus

    dy/dx = a(x) y + b(x)

    en de opgaven in die vorm lukken ook wel, maar ik krijg de bovenstaande DV niet in deze vorm (wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat deze DV volgens mij niet lineair is).
    Deze vergelijking is inderdaad niet lineair, het is echter een DV van Bernouilli. Een substitutie z = 1/y zorgt ervoor dat de vergelijking wél lineair wordt (met z(x) en y(x), uiteraard. Vergeet ook y'(x) niet te substitueren in functie van z(x) en x).
    Daarna bekom je zoals ik al zei een lineaire DV die je dan kan oplossen, achteraf terug substitueren (hetgeen zal neerkomen op omkeren van de oplossing).

    mvg,
    TD
    pi_35295414
    ben er uit gekomen. Bedankt voor de tips !
    Theories come and theories go. The frog remains
      maandag 20 februari 2006 @ 20:53:13 #24
    33317 GotenSSJ
    eilander 4-life
    pi_35302684
    Heeft iemand hier een goed idee om een DNA structuur te maken voor Biologie ?

    http://www.miniscience.com/kits/DNAmodel/DNA_model5.jpg
    http://www.open.ac.uk/science/biosci/images/research/DNA.jpg

    Zijn 2 voorbeelden, maar ik heb geen idee hoe ik dit in elkaar ga krijgen
    Xbox Live Gamertag : ThaD16
    pi_35307875
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 20:53 schreef GotenSSJ het volgende:
    Heeft iemand hier een goed idee om een DNA structuur te maken voor Biologie ?

    http://www.miniscience.com/kits/DNAmodel/DNA_model5.jpg
    http://www.open.ac.uk/science/biosci/images/research/DNA.jpg

    Zijn 2 voorbeelden, maar ik heb geen idee hoe ik dit in elkaar ga krijgen
    Als tekening of als "kunstwerk"?
    Signature
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')