Inmiddels bijna anti-theist. Als je in deze 'cartooncrisis'-tijd Dawkins docu kijkt kan je niks anders als concluderen dat het antwoord op zijn vraag 'ja' moet zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:27 schreef masterdave het volgende:
He invictus, volgens mij vind jij dit soort topics wel interessant of niet, ben je zelf nou atheïst of gewoon niet gelovig of zo?
Je zoekt zelf argumenten er tegen.. Is dat niet een beetje fundamentalistisch? Je weet dat je gelijk hebt, maar je zoekt alleen nog een leuk verhaaltje er omheen?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:07 schreef zolTan15 het volgende:
ik zoek een betoog of gewoon goede argumenten tegen het geloof.
het geloof is volgens mij gewoon het beginsel van haat en oorlogen?
ik zie het nut van het geloof iig niet.
Er staats niet zomaar 'geloof' er staat 'het geloof' dwz het christelijke of iig dat van abraham. Als je over dat geloof zegt dat het liefde is... tja, dan ben je verloren...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:15 schreef hydex het volgende:
...
Btw: Geloof = liefde en geen oorlog, haat, geweld dat maken mensen er zelf van. Btw Geloven in jezelf is ook een geloof. Dus geloof bestaat gewoon
Misschien voor schoolquote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je zoekt zelf argumenten er tegen.. Is dat niet een beetje fundamentalistisch? Je weet dat je gelijk hebt, maar je zoekt alleen nog een leuk verhaaltje er omheen?
Mischien moet je er dan "georganiseerde religie" of iets dergelijks van maken?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:17 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er staats niet zomaar 'geloof' er staat 'het geloof' dwz het christelijke of iig dat van abraham. Als je over dat geloof zegt dat het liefde is... tja, dan ben je verloren...
Onzin. Geloof staat helemaal niet gelijk aan liefde! Liefde staat volkomen los van geloof. Die gelijkstelling is slechts een poging van gelovigen om het copyright van een van de mooiste menselijke gevoelens in te pikken en er het labeltje "God" op te plakken. Alsof iedereen die liefde ervaart daarmee ook "God" ervaart.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:15 schreef hydex het volgende:
Btw: Geloof = liefde en geen oorlog, haat, geweld dat maken mensen er zelf van.
mee eens.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:07 schreef onemangang het volgende:
[..]
Onzin. Geloof staat helemaal niet gelijk aan liefde! Liefde staat volkomen los van geloof. Die gelijkstelling is slechts een poging van gelovigen om het copyright van een van de mooiste menselijke gevoelens in te pikken en er het labeltje "God" op te plakken. Alsof iedereen die liefde ervaart daarmee ook "God" ervaart.
Net zoveel liefde als die christen met dat mes die de nek van een abortusarts doorsnijd; alleen dan voor de andere 'partij'.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
mee eens.
liefde is wel de vervulling van de wet, dus het heeft er wel mee te maken (in het Christendom). maar het is niet hetzelfde.
in gebouwvliegende moslims geloven ook, maar hebben weinig liefde (mag ik veronderstellen)
Waarom is dat geen 'mens'? Persoonlijk vind ik dat soort opmerkingen een nogal hoog 'not in my backyard'-gehalte hebben: ZIJ zijn geen mensen, WIJ (dus ik) wel. Geruststellend, en lekker makkelijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:37 schreef masterdave het volgende:
Zulke moslims vallen dan ook niet onder het mom "mens"
Niet mee eens. Ik geloof in liefde! Ik geloof dus niet in een geloof die moord, aanzet tot geweld etc.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:07 schreef onemangang het volgende:
[..]
Onzin. Geloof staat helemaal niet gelijk aan liefde! Liefde staat volkomen los van geloof. Die gelijkstelling is slechts een poging van gelovigen om het copyright van een van de mooiste menselijke gevoelens in te pikken en er het labeltje "God" op te plakken. Alsof iedereen die liefde ervaart daarmee ook "God" ervaart.
Geloof is simpelweg "afwezigheid van kennis". Niet meer dan dat. Als jij gelooft dat je door bidden van hoofdpijn af kan komen, dan stopt dat geloof daarin zodra je een paracetamolletje hebt geslikt. Dan heb je kennis erbij en wat geloof verloren.
Is ook vertaald in het Nederlands te lezenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:09 schreef Doffy het volgende:
Why I am not a Christian, door de grote filosoof/wiskundige Bertrand Russell.
In gebouwvliegende moslims kennen alleen maar haat, en willen niets anders dan "wraak"quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
in gebouwvliegende moslims geloven ook, maar hebben weinig liefde (mag ik veronderstellen)
Tja maar zelf zullen ze zeggen dat ze liefde hebben voor hun familie etc etc en allah en jullie profeet. Die dualiteit hoort namelijk bij religie; goed doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand en kwaad doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand. (Nijntje om even aan te geven dat er meer is dan de abraham-geloven)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In gebouwvliegende moslims kennen alleen maar haat, en willen niets anders dan "wraak"
Liefde voor roem, trots en hoogmoed. Misschien nog beetje winst voor hun ouders, Zo denken ze dat ze altruistisch bezig zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:25 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Tja maar zelf zullen ze zeggen dat ze liefde hebben voor hun familie etc etc en allah en jullie profeet.
Principe van Bijbel/Koran is om goed te doen, ( of bedoelde je dat niet)quote:Die dualiteit hoort namelijk bij religie; goed doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand en kwaad doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand. (Nijntje om even aan te geven dat er meer is dan de abraham-geloven)
Fout. Je bent erin getuind!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:27 schreef Triggershot het volgende:
Principe van Bijbel/Koran is om goed te doen, ( of bedoelde je dat niet)
quote:
Principe van Koran is te volgen. (Volg God! Onderwerp je! ( islam betekent onderwerping ) Gehoorzaam! Storten is een onderdeel van de 5 zuilen, alleen even handig voor je om op te zoeken waarheen?)quote:Principe van Bijbel/koran is te volgen. (Volg de Leider! Onderwerp je! Gehoorzaam! Stort geld!)
Nooit geweten dat jij je zelf van zelfde niveau acht als een dier, is dat (niet) het geval, misschien ook even tonen hoeveel 100 dieren evenveel goed kan doen als 1 mens. Overigens genoeg dieren die zich zoals de ander voeden ten koste van de anderquote:Goed doen doet ieder kuddedier vanzelf al. Kijk maar naar schapen en koeien in de wei. Die slachten elkaar ook niet af. En geloven toch echt niet in God. Rara...
Nee hoor, oprechte liefde voor o.a. allah en mohammed. Ze hebben meestal zelfs de versen e.d. paraat waaruit blijkt dat de koran hun visie ondersteund.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:27 schreef Triggershot het volgende:
Liefde voor roem, trots en hoogmoed. Misschien nog beetje winst voor hun ouders, Zo denken ze dat ze altruistisch bezig zijn.
Bedoelde ik niet helemaal. Je kan net zo goed met de Bijbel/Koran iemands hersens inslaan als ze de hemel in prijzen. Het hangt allemaal een beetje af wie wat hoe leest en hoe zijn/haar omgeving het gelezen heeft. En aan welke kant van de lijn je staat.quote:Principe van Bijbel/Koran is om goed te doen, ( of bedoelde je dat niet)
Nee hoor, manipulatie van naar macht geile (moslim) leiders , die mujahideen rekruteren om hun belang te dienen. Uit de koran haal je geen ding dat Jihad aanmoedigt zonder kalifaat.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:39 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Nee hoor, oprechte liefde voor o.a. allah en mohammed. Ze hebben meestal zelfs de versen e.d. paraat waaruit blijkt dat de koran hun visie ondersteund.
Cant argue with thatquote:Bedoelde ik niet helemaal. Je kan net zo goed met de Bijbel/Koran iemands hersens inslaan als ze de hemel in prijzen. Het hangt allemaal een beetje af wie wat hoe leest en hoe zijn/haar omgeving het gelezen heeft. En aan welke kant van de lijn je staat.
Verrassing; Homo sapiens sapiens is gewoon een *tromgeroffel* dier.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:37 schreef Triggershot het volgende:
Nooit geweten dat jij je zelf van zelfde niveau acht als een dier, is dat (niet) het geval, misschien ook even tonen hoeveel 100 dieren evenveel goed kan doen als 1 mens. Overigens genoeg dieren die zich zoals de ander voeden ten koste van de ander
Naar jouw mening is de homo sapiens een dier, zo een mening deel ik niet met jou.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Verrassing; Homo sapiens sapiens is gewoon een *tromgeroffel* dier.
(Of open een thread om de verschillen aan te geven...)
Zoals ik al typte; het is allemaal nogal afhankelijk van wie wat hoe (waar) leest en de omgeving. Nuances zijn nogal arbitrair; zie ook het hele debat rond de maagdelijkheid van mama maria in de christenwereld.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, manipulatie van naar macht geile (moslim) leiders , die mujahideen rekruteren om hun belang te dienen. Uit de koran haal je geen ding dat Jihad aanmoedigt zonder kalifaat.
oeps, ik vrees dat je op dit gebied mijn feit voor mening aanziet.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Naar jouw mening is de homo sapiens een dier, zo een mening deel ik niet met jou.
(wat topic betreft, ik weet niet hoeveel aand8 ik er aan zou kunnen geven)
no, my friend. Sprake van overtuiging.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:45 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Zoals ik al typte; het is allemaal nogal afhankelijk van wie wat hoe (waar) leest en de omgeving. Nuances zijn nogal arbitrair; zie ook het hele debat rond de maagdelijkheid van mama maria in de christenwereld.
ik blijf bij mening dat er sprake is van misbruik/misinterpretatie.
[quote]
oeps, ik vrees dat je op dit gebied mijn feit voor mening aanziet.![]()
Dus je beweert geen Homo sapiens te zijn?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
no, my friend. Sprake van overtuiging.
ik beweer mij te onderscheiden van dieren.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus je beweert geen Homo sapiens te zijn?![]()
Doordat je een bewustzijn hebt?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ik beweer mij te onderscheiden van dieren.![]()
Als je één stap afstand zou kunnen nemen van jouw geloofdovertuiging zou je kunnen zien dat jouw weerspreking een bevestiging van mijn punt is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ik blijf bij mening dat er sprake is van misbruik/misinterpretatie.
dan zijn we het toch eensquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:54 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Als je één stap afstand zou kunnen nemen van jouw geloofdovertuiging zou je kunnen zien dat jouw weerspreking een bevestiging van mijn punt is.
Sorry voor de vergelijking maareh... moet je honden eens zien kijken naar hun baasje...quote:
voordat ik me persoonlijk aangesproken voel.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Sorry voor de vergelijking maareh... moet je honden eens zien kijken naar hun baasje...
Gehoorzaam, volgzaam, vertrouwen, geloof etc etc en dat kan ik er nog niet uitslaan al zou ik het willen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
voordat ik me persoonlijk aangesproken voel.
leg uit
Weetje wat islam taalkundig betekent?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:58 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Gehoorzaam, volgzaam, vertrouwen, geloof etc etc en dat kan ik er nog niet uitslaan al zou ik het willen.
Onderwerping? Overgave? oid?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Weetje wat islam taalkundig betekent?
ja, onderwerping/overgave. Moet even trainen, vanavond verder?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Onderwerping? Overgave? oid?
Waarom is het eigenlijk niet net als christendom of godsdienst iets als mohammadom of allahsdienst.
Ik denkt niet in niveaus. Waar plaats je immers insekten en bacteriën die ons kunnen doden? Wij zijn gewoon een Ander dier. Wat slimmer en handiger dan de rest. Maar voor de rest lopen er dieren op deze aardbol rond die ons in alle andere eigenschappen ruimschoots overtreffen (snelheid, kracht, waarneming, waarneming in duisternis, navigatie, instinkt, geur, gehoor, beweging, voortplanting, you name it). Bescheidenheid siert niet de gelovige mens.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:37 schreef Triggershot het volgende:
Nooit geweten dat jij je zelf van zelfde niveau acht als een dier, is dat (niet) het geval, misschien ook even tonen hoeveel 100 dieren evenveel goed kan doen als 1 mens. Overigens genoeg dieren die zich zoals de ander voeden ten koste van de ander
De term "gevoelsmatige kennis" is met zichzelf in tegenspraak. Ik ben als kind niet geïndoctrineerd om te geloven. Een gelovige is dat, bijna zonder uitzondering, wel. Die gevoelsmatige kennis is het feit dat deze verhaaltjes er vanaf jonge leeftijd ingestampt zijn. Ze worden dan een tweede natuur, hoewel er niets van waar is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:56 schreef SuphaZone het volgende:
Argumenten tegen het geloof vanuit het perspectief van een gelovige:
- Onwetendheid (men heeft geen gevoelsmatige kennis van Geloof / God)
Integendeel, het verzinsel van een leven na de dood komt uit deze angst voor. Ikzelf ben niet bang voor het onvermijdelijke. Dat zou geen nut hebben. (Ik probeer het wel zo lang mogelijk uit te stellen natuurlijkquote:- Angst (voor het onbekende, het hiernamaals)
"Aardse zondes". Daar vallen meestal natuurlijke dingen onder als masturbatie en homoseksualiteit, of dingen waar de kerk zich zelf het meest aan bezondigd, "hoofdzonden" zoals hebzucht. Ben je wel eens in Rome geweest? Of in een willekeurige kerk, synogoge of moskee? Wat denk je dat die dingen kosten?quote:- Onwil (om van aardse zondes af te zweren)
Er zijn 2 redenen waardoor een mens "kwaad" kan berokkenen. De eerste is simpel, hebzucht. Men wil iets en is niet bang om iemand anders te kwetsen in zijn poging om het te krijgen (En natuurlijk een hoop varianten hierop). Maar de ergste is een nobel doel. De meest verschrikkelijke misdaden worden begaan omdat iemand een hoger doel dient. De holocaust is het ergste bekende voorbeeld, maar het geld voor alle échte verschrikkelijke misdaden. En vaak is daad hogere doel een god.quote:- Kwaad (zelfs een goed mens zonder geloof KAN door het kwaad van het geloof ver gehouden worden)
Ik weiger om mensen zomaar op hun woord te geloven. Als iemand mij vertelt dat hij spreekt in naam van god, moet hij het bewijzen, anders ga ik na of er andere redenen zijn waarom hij dat zou zeggen. Dat bleek steeds óf een verlangen nar macht te zijn, óf hij geloofde iemand met dat verlangen.quote:- Ongeloof (spreekt voor zich)
hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Waarom is het eigenlijk niet net als christendom of godsdienst iets als mohammadom of allahsdienst.
En nu bewijsvoering voor elke argument?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:04 schreef Mtijn het volgende:
Ik zal een paar bewijzen opsommen tegen georganiseerde religies. Voor de goede vrede, enige beschuldigigen zijn gericht tegen de geestelijken. Priesters, imams, rabbijnen etc. Ik beschouw een de gewone gelovige als een slachtoffer van indoctrinaties en valse beloften.
[list]Evolutie, geografie en dergelijke wetenschappen die verhalen in boeken als de koran, de bijbel en de thora bewezen hebben als onwaar. Deze verhalen zijn verzonnen omdat mensen ook voor deze wetenschappen bestonden zich dingen afvroegen als "waar komen we vandaan" en "waar komt dit-en-dat natuurverschijnsel vandaan". Deze vragen zijn nu beter beantwoord dan ze beantwoord zijn in heilige sprookjesbundels. Het sprookje Genesis bijvoorbeeld, gaat terug tot het ontstaan van de aarde, terwijl de feiten ondertussen kennis geven tot wat er veel vroeger is gebeurd. De verandering van geloven. Elk geloof is sinds zijn ontstaan door drastische veranderingen heengegaan. Bijvoorbeeld, als een christen nu wordt verteld dat hij een heks moet verbranden zou hij weigeren. Als hij 1000 jaar geleden had geweigerd, was hij zelf een heks geweest en op de brandstapel gezet. De veelvoud an geloven op zich. Elk geloof ziet zichzelf als het enige geloof. Bijna zonder uitzondering geloven mensen in het geloof dat ze van jongs af aan is bijgebracht. Dit geeft aan dat "welk geloof" niets met een bewuste keuze te maken heeft. De methode waarmee mensen "overtuigd" worden om te geloven. Weer bijna zonder uitzondering zijn alle gelovigen van hun geboorte geïndoctrineerd. Ze worden op z'n minst elke zondag voorgelogen, hun hele leven lang. Op die manier is het bijzonder moeilijk om later te luisteren naar mensen die hen de waarheid vertellen. Als je gelovig bent, is dat ook de reden waarom je wat ik schrijf niet in je op wil nemen en met smoesjes wil komen waarmee het lijkt alsof je deze bewijzen kan ontkrachten. De vele tegenspraken waar geloven zich schuldig aan maken. Kerken roepen het één en doen het andere. Oorlog voeren terwijl ze vrede prediken. Onschuldige mensen verbranden terwijl ze het over bescherming hebben. Verkrachting terwijl ze het over reinheid hebben. Het feit dat alle beloftes loze beloften zijn. Wat moet je met dingen die je pas krijgt als je er niet meer bent?? Je grote beloning omdat je hun leugens volgde? Compensatie voor mensen die verschrikkelijk geleden hebben? Straf voor de mensen die misdaden hebben gepleegd? Het wordt allemaal beloofd nádat het voorbij is. Als je dood bent kom je niet meer terug om te klagen dat je bent voorgelogen.
Ik kan er nog wel een paar opnoemen, maar ik ga koken en daarna eten
Wie zegt dat er eens niets was? Die hypothese is niet wetenschappelijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:47 schreef SuphaZone het volgende:
Er was eens niets, en toen was er opeens alles. Verklaar dat maar even wetenschappelijk.
Zoek maar op. Het meeste is algemene kennis.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En nu bewijsvoering voor elke argument?
Hoe bewijst dat dat jouw god bestaat? In het eerste bewijs staat dat Genesis niet verder terug gaat dan het ontstaan van de aarde. De wetenschap gaat veel verder terug, en bewijst dat genesis in zijn geheel verzonnen is. De aanname dat men een god nodig heeft om "alles" te beginnen is een ongefundeerde aanname. Dat ik niet alles tot in detail kan verklaren is geen bewijs dat jij automatisch gelijk hebt, zeker niet als ik kan bewijzen dat jouw verklaring niet klopt. 2000 geleden dacht men dat een god donder en bliksem veroorzaakte. Dat kon men toen ook niet verklaren. Nu kan ieder kind dat van de basisschool afkomt dat. Het is slechts een kwestie van tijd totdat de wetenschap al je vragen kan beantwoorden, hoe hard je ook tegen de waarheid vecht.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:47 schreef SuphaZone het volgende:
Je beroept je op de wetenschap, om je ongeloof te bewijzen. Ik beroep me op diezelfde wetenschap om te geloven.
Er was eens niets, en toen was er opeens alles. Verklaar dat maar even wetenschappelijk.
Het is een theorie inderdaad, maar wel een wetenschappelijke.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wie zegt dat er eens niets was? Die hypothese is niet wetenschappelijk.
Genesis en Quran? Volgens mij vergis je je ergens.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:59 schreef Mtijn het volgende:
[..]
Zoek maar op. Het meeste is algemene kennis.
[..]
Hoe bewijst dat dat jouw god bestaat? In het eerste bewijs staat dat Genesis niet verder terug gaat dan het ontstaan van de aarde. De wetenschap gaat veel verder terug, en bewijst dat genesis in zijn geheel verzonnen is. De aanname dat men een god nodig heeft om "alles" te beginnen is een ongefundeerde aanname. Dat ik niet alles tot in detail kan verklaren is geen bewijs dat jij automatisch gelijk hebt, zeker niet als ik kan bewijzen dat jouw verklaring niet klopt. 2000 geleden dacht men dat een god donder en bliksem veroorzaakte. Dat kon men toen ook niet verklaren. Nu kan ieder kind dat van de basisschool afkomt dat. Het is slechts een kwestie van tijd totdat de wetenschap al je vragen kan beantwoorden, hoe hard je ook tegen de waarheid vecht.
Jullie reacties zijn niet meer dan smoesjes. Ik blijf me verbazen over hoe gelovigen snoeihard weigeren de feiten onder ogen te zien. Maar ondertussen worden ónze levens gecontroleerd door confessionele politici.
Aha, dus allah is volgens jou een 'God of the Gap'; dat zal ze niet leuk vinden...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:05 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Het is een theorie inderdaad, maar wel een wetenschappelijke.
The Big-Bang is volgens mij het meest wetenschappelijk "geaccepteerd". Maar hoe je het wendt of keert, de oorsprong van alles is door de "vakmensen" onverklaard. Voor mij is "het bestaan" een act of Allah, complexiteit van de samenhang van alle materie is voor mij het bewijs van Allah. Meer bewijs heb ik niet nodig, ik ben met volle overgave overtuigd. In mijn hart en ziel voel ik de aanwezigheid. Dit zijn mijn argumenten VOOR het geloof.
Ik weet niet waar je het over hebt, maar misschien moet je je eerst wat meer in de Big-Bang theorie verdiepen. Die zegt namelijk niets over dat er eerst niets was en daarna iets.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:05 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Het is een theorie inderdaad, maar wel een wetenschappelijke.
The Big-Bang is volgens mij het meest wetenschappelijk "geaccepteerd". Maar hoe je het wendt of keert, de oorsprong van alles is door de "vakmensen" onverklaard.
Wordt Genesis door de islam ontkend?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:07 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Genesis en Quran? Volgens mij vergis je je ergens.
mbt welke onderwerp?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:10 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Wordt Genesis door de islam ontkend?
ik discussieer liever met jou, niet met een bewerkbare Encycplopediequote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:59 schreef Mtijn het volgende:
[..]
Zoek maar op. Het meeste is algemene kennis.
Wat zegt die dan in de essentie?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je het over hebt, maar misschien moet je je eerst wat meer in de Big-Bang theorie verdiepen. Die zegt namelijk niets over dat er eerst niets was en daarna iets.
Ik meen dat het scheppingsverhaal in de Quran erg veel lijkt op Genesis. God schiep in 7 dagen de aarde enzo? Correct me if I'm wrongquote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:07 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Als jij bewijzen wil, kan je ze opzoeken in die encyclopedie. Ik kan ze alleen noemen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ik discussieer liever met jou, niet met een bewerkbare Encycplopedie
Die zegt dat alle materie ontstaan is uit een punt, de singulariteit. Waar die singulariteit vandaan komt, daar doet de theorie geen uitspraak over. Die zou zelfs door een god ofzo gemaakt kunnen zijnquote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:13 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Wat zegt die dan in de essentie?
in andere woorden niet onderbouwde stellingen dus.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:16 schreef Mtijn het volgende:
[..]
Als jij bewijzen wil, kan je ze opzoeken in die encyclopedie. Ik kan ze alleen noemen.
Die laatste zin snap ik niet? Ik "geloof" nergens in. Wat fanatiek aan mij is, is mijn idee dat dingen pas waar zijn als ze bewezen zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:07 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
EDIT: Trouwens, jij gelooft ook ergens in, en behoorlijk fanatiek, in die zin dat je anders-gelovigen hun geloof als heiden omschrijft.
Jou geloof is de TOEVAL.
Hence, het ontstaan uit het niets cq. onbekende.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die zegt dat alle materie ontstaan is uit een punt, de singulariteit. Waar die singulariteit vandaan komt, daar doet de theorie geen uitspraak over. Die zou zelfs door een god ofzo gemaakt kunnen zijn
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal
Wikipedia geeft altijd een ongelofelijke hoeveelheid bronnen bij elk artikel. En als we een discussie gaan hebben over Open Source moet dat in DIG.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
in andere woorden niet onderbouwde stellingen dus.
Als je nergens in zou geloven, dan was je nu hersendood.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:22 schreef Mtijn het volgende:
[..]
Die laatste zin snap ik niet? Ik "geloof" nergens in. Wat fanatiek aan mij is, is mijn idee dat dingen pas waar zijn als ze bewezen zijn.
Ik zou de singulariteit nou niet "niets" noemen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:23 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Hence, het ontstaan uit het niets cq. onbekende.
Je blijft weigeren je argumenten te onderbouwen. Als ik iets neerzet dat tegenover jouw overtuiging indruist zal je om een bron vragen. En zal ik maar al te graag voor je opzoeken ( tenminste als ik oprecht ben in mijn reacties)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:23 schreef Mtijn het volgende:
[..]
Wikipedia geeft altijd een ongelofelijke hoeveelheid bronnen bij elk artikel. En als we een discussie gaan hebben over Open Source moet dat in DIG.
Mijn kennis over singularity is miniem te noemen, mischien dat jij mij behulpzaam kan zijn door dit phenomenon te omschrijven, en het ontstaan ervan te verklaren.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zou de singulariteit nou niet "niets" noemen.![]()
Ik ben zelf niet echt een expert op dit gebied, maar dit is wat er op Wikipedia staat:quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:27 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Mijn kennis over singularity is miniem te noemen, mischien dat jij mij behulpzaam kan zijn door dit phenomenon te omschrijven, en het ontstaan ervan te verklaren.
Dit lijkt me een goede uitleg.quote:Het punt in de ruimtetijd waar de natuurwetten hun geldigheid verliezen. Een singulariteit heeft een volume van nul en een dichtheid van oneindig. Ruimte-tijd is oneindig gekromd en ruimte en tijd houden daar op te bestaan, met als gevolg dat de natuurwetten daar ook niet meer geldig zijn. Volgens de theorie van de oerknal is het heelal uit een singulariteit ontstaan en het centrum van een zwart gat zou volgens Roger Penrose en Stephen Hawking een singulariteit zijn.
Meer een argument voor het bestaan van god dan een argument tegen. Maar dat is weer afhankelijk van je perspectief. In elk geval geen bewijs van de afwezigheid van god.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:41 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet echt een expert op dit gebied, maar dit is wat er op Wikipedia staat:
[..]
Dit lijkt me een goede uitleg.
Nee, god zou op zich ook gewoon de big bang in gang kunnen hebben gezet. Wie weetquote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:02 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Meer een argument voor het bestaan van god dan een argument tegen. Maar dat is weer afhankelijk van je perspectief. In elk geval geen bewijs van de afwezigheid van god.
Graag gedaanquote:PS: Bedankt voor de moeite, ik ben nu weer eens beetje wijzer dankzij jou.![]()
God was er altijd hoor volgens Koran/bijbelquote:Op dinsdag 14 februari 2006 23:59 schreef Descendant het volgende:
Raar dat veel gelovigen het zo'n ongelovelijk belachelijk idee vinden dat het universum uit het 'niets' is ontstaan. Ze geloven zelf in een God die er 'opeens' was en vervolgens het universum uit het niets heeft gemaakt.
Beats me.
geld ookquote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:07 schreef zolTan15 het volgende:
Weet ik, vandaar de aanhalingstekens. Gelovigen zeggen dat het universum uit het 'niets' is ontstaan dus ik zeg dat God 'opeens' is ontstaan.quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
God was er altijd hoor volgens Koran/bijbel
Ik denk dat je geloof en religie door elkaar haalt.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:07 schreef zolTan15 het volgende:
ik zoek een betoog of gewoon goede argumenten tegen het geloof.
ik zie het nut van het geloof iig niet.
didnt see that comingquote:Op woensdag 15 februari 2006 00:09 schreef Descendant het volgende:
[..]
Weet ik, vandaar de aanhalingstekens. Gelovigen zeggen dat het universum uit het 'niets' is ontstaan dus ik zeg dat God 'opeens' is ontstaan.![]()
Noem hem almachtig?quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:13 schreef SuphaZone het volgende:
Allah is oneindigheid tot de macht oneindig, dus geen opeens.....
Planners oorlogen ---------> Macht (ego)quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:12 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik denk dat je geloof en religie door elkaar haalt.
Het beginsel van [bv] haat en oorlogen is het ego imo.
Ja maar kan je je de situatie waarin Allah/God zich zou bevinden voordat het universum zou ontstaan? Er was helemaal niets? En toch was Allah er? Wat deed die daar? Dacht hij 'ik verveel me, laat ik eens een universum schapen'? Waarom? Vroeg Allah zich ook niet af waar hij eigenlijk vandaan kwam? Kampt deze, wel heel erg veel op mensen gelijkende figuur niet met dezelfde vragen als wij?quote:
quote:Op woensdag 15 februari 2006 00:19 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Planners oorlogen ---------> Macht (ego)
Uitvoerders oorlogen ------> Angst (religie, onbekende, armoede, etc. (ego))
Een mieren intellect vs. het menselijk intellect.quote:Op woensdag 15 februari 2006 01:26 schreef onemangang het volgende:
[..]
Ja maar kan je je de situatie waarin Allah/God zich zou bevinden voordat het universum zou ontstaan? Er was helemaal niets? En toch was Allah er? Wat deed die daar? Dacht hij 'ik verveel me, laat ik eens een universum schapen'? Waarom? Vroeg Allah zich ook niet af waar hij eigenlijk vandaan kwam? Kampt deze, wel heel erg veel op mensen gelijkende figuur niet met dezelfde vragen als wij?
Dus - er is een almachtige entiteit die zo wijs en almachtig is dat deze het universum met alles daarin geschapen heeft. Heeft geen begin en geen einde, kent de gehele geschiedenis...quote:Op woensdag 15 februari 2006 09:59 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Een mieren intellect vs. het menselijk intellect.
Neem het verschil tussen beiden en vermenigvuldig het met infinity.
En dan nog zit je op een fractie van het werkelijke verschil tussen het menselijk inzicht en het goddelijke.
Dus...
Daar is de wetenschap mee bezig. Nou is het nogal een complex probleem, dus "verklaar dat maar even wetenschappelijk" is niet helemaal eerlijk; zoiets heeft tijd nodig.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:47 schreef SuphaZone het volgende:
Je beroept je op de wetenschap, om je ongeloof te bewijzen. Ik beroep me op diezelfde wetenschap om te geloven.
Tja, je kunt je God natuurlijk inzetten om wetenschappelijke hiaten op te lossen. Maar als ik mijn wiskundeproblemen wil oplossen, zet ik God niet in. Daar gebruik ik liever mijn verstand voor.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 21:02 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Meer een argument voor het bestaan van god dan een argument tegen. Maar dat is weer afhankelijk van je perspectief. In elk geval geen bewijs van de afwezigheid van god.
PS: Bedankt voor de moeite, ik ben nu weer eens beetje wijzer dankzij jou.![]()
Heb je een wetenschappelijke bron voor het bestaan van god?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 20:26 schreef Triggershot het volgende:
Je blijft weigeren je argumenten te onderbouwen. Als ik iets neerzet dat tegenover jouw overtuiging indruist zal je om een bron vragen. En zal ik maar al te graag voor je opzoeken ( tenminste als ik oprecht ben in mijn reacties)
daar is je verstand inderdaad goed voor, niet om het wel of niet bestaan van [God] aan te tonen of uit te stuiten, aangezien gedachten altijd en per definitie ziet vanuit een beperkt perspectief en daarom de waarheid in deze niet bevatten kan.quote:Op woensdag 15 februari 2006 10:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, je kunt je God natuurlijk inzetten om wetenschappelijke hiaten op te lossen. Maar als ik mijn wiskundeproblemen wil oplossen, zet ik God niet in. Daar gebruik ik liever mijn verstand voor.
Dus de waarhied is objectief volgens jou?quote:Op woensdag 15 februari 2006 11:13 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
daar is je verstand inderdaad goed voor, niet om het wel of niet bestaan van [God] aan te tonen of uit te stuiten, aangezien gedachten altijd en per definitie ziet vanuit een beperkt perspectief en daarom de waarheid in deze niet bevatten kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |