quote:
Wat ik er van weet slaat bij pseudo-kroep een (verkoudheids)virus heel snel op het strottehoofd waardoor dat wat meer zwelt als bij een gewone verkoudheid. Bij kleine kinderen is het strottehoofd natuurlijk toch al heel klein dus een zwelling heeft dan sneller effect als bij volwassenen. Ook is er dan vaak wat meer slijmvorming.
Pseudo-kroep slaat meestal 's-nachts toe, als ze liggen te slapen. Kind wordt wakker, schrikt van bijv. de keelpijn en haalt diep adem (doe je zelf ook als je schrikt). Door de zwelling en het slijm maakt dat ademhalen een naar geluid en doet het pijn en daar schrikken ze ook weer van, et voila: een vicieuze cirkel. Pseudo-kroep klinkt als een blaffende zeehond: als je 't ooit gehoord hebt vergeet je 't nooit meer...
Vaak wordt geadviseerd om te stomen: met kind in de doucheruimte gaan zitten en warmwaterkraan laten lopen voor stoomvorming. Het idee is dat de stoom de pseudo-kroep vermindert maar artsen beginnen daarvan terug te komen: OF de stoom zorgt voor verlichting OF het bij mama/papa op schoot zitten zorgt voor vermindering van de paniek. Maar dat maakt natuurlijk niet uit, als het maar werkt.
Nick heeft een hekel aan stomen, dus wij zijn overgestapt op appelsappen (zie mijn eerdere post daarover).
MAAR: de verschijnselen bij pseudo-kroep lijken heel erg veel op een, voor baby's en peuters, mogelijk levensbedreigende virusinfectie. Dus altijd de dokter bellen, tot je zelf zeker weet dat het pseudo-kroep is (wij hebben de eerste jaren een keer of 6 in het ziekenhuis gezeten met Nick).
Uiteindelijk groeien ze er wel overheen trouwens (maar dat duurt me nu toch echt ff te lang...)