abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60003855
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 19:29 schreef Blik het volgende:
Ik zou gewoon koopstudio bellen en een afspraak maken voor een informatiebijeenkomst. Daar zullen alle financiële dingen doorgenomen worden en dan kun je voor jezelf beslissen of het iets is.
Yeah right, zo'n bijeenkomst is ook echt een goede bron van objectieve informatie. Wat naief!!!
pi_60003878
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 15:49 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik heb het alleen over mijn studio, bij mijn studio heb ik trouwens ook de eerste 2 jaar korting gehad. Toen betaalden we maar 230 euro per maand incl. Dat is zelfs retegoedkoop voor een student alleen in Utrecht, waar je ook zit. Pas na 2 jaar werd het 480. Die korting hoef ik niet terug te betalen maar zat in de verkoopprijs inbegrepen. Als je het nu zou kopen zou je die korting ook krijgen, en dan nog een extra lastendemper die je alleen terug hoeft te betalen als je de studio met winst verkoopt. Ik neem aan dat dat is om de hogere rente te compenseren

En bij de SSH heeft mijn vriendin ook geprobeerd toen ze al 3 jaar ingeschreven stond. Maar ze had echt geen schijn van kans. Dus als je een lange inschrijftijd ergens hebt is huren via een corporatie goedkoper. Ik weet wel dat er op het IBB-complex in Utrecht ook een appartementencomplex wordt gebouwd met studiotjes van 26 m2. kostprijs: 135.000 v.o.n.
Erm, ik zit in het centrum van arnhem met m'n vriendin voor 498 EUR/m inc., eigen keuken/badkamer, 2 kamers.

Nu is Utrecht wel wat groter dan arnhem, maar ook in arnhem is de huur/koopmarkt erg strak. Je loopt dus een hoop meer risico voor een studio terwijl je ook in een appartement kan zitten voor 40 euro meer, zonder risico's, waarschijnlijk dichter bij een 'studenten gebied' met huurtoeslag (120 voor ons) ........!
pi_60004090
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 20:03 schreef Xith het volgende:

[..]

"Gebeurt toch nooit"
pi_60004127
Uit de vragenpocket
quote:
Wat is de Koopstudio Lastendemper (KLD)?
De Koopstudio Lastendemper is een maandelijkse tegemoetkoming in de woonlasten waar
zowel de starter als de student gebruik van kan maken.
De Koopstudio Lastendemper is een renteloze lening die Koopstudio beschikbaar stelt voor de
koper en kan aangegaan worden voor een periode van 36 óf 60 maanden. Deze renteloze
lening dient alleen terugbetaald te worden bij overwaarde van de studio bij verkoop.
Als je besluit om de Koopstudio Lastendemper voor 60 maanden af te sluiten, heeft
Koopstudio wel het 1e recht van terugkoop van de studio tegen het inleggeld. Koopstudio gaat
er dan vanuit dat er voldoende winst is om de 5 jaar lastendemper terug te krijgen uit de winst
en weer door te geven aan de volgende koper.
Dat Koopstudio het recht heeft op eerste terugkoop, betekent niet dat Koopstudio de plicht
heeft hiertoe. Mocht het, om welke reden dan ook, voor Koopstudio niet voordelig zijn om de
studio terug te kopen, dan kan het zijn dat Koopstudio de studio niet terugkoopt. Dit kan
bijvoorbeeld zijn als de studio zo uitgewoond is dat het voor Koopstudio niet aantrekkelijk is
om de studio terug te kopen.
Lees ik het nu goed dat wanneer er ook maar 1 euro overwaarde ontstaan is de gehele lastendemper lening terug betaald dient te worden.
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:49:24 #206
62913 Blik
The one and Only!
pi_60007920
ik word beschuldigd van partijdigheid, maar jullie zijn wel erg negatief. Er zijn bij zo'n bijeenkomst genoeg kritische ouders die vragen stellen over de financiële constructies die koopstudio allemaal heeft verzonnen.

Xith: Heel fijn voor je dat je in Arnhem zo goed kan huren, ik wens je in Amsterdam of Utrecht veel succes om iets te vinden wat ook maar in de buurt komt zonder vantevoren een wachttijd opgebouwd te hebben

[ Bericht 15% gewijzigd door Blik op 09-07-2008 22:55:13 ]
  woensdag 9 juli 2008 @ 22:53:49 #207
62913 Blik
The one and Only!
pi_60008029
quote:
Dit is voor mij bijna een reden geweest om het niet te doen.

Als je erover nadenkt kan het nooit op verhaalt worden op de leden. Het is alleen mogelijk een studio te kopen mbv ouders. Dit gebeurt op basis van salaris en ook vaak op overwaarde van het huis. Alleen als er genoeg salaris/overwaarde is kan de student de studio kopen. Als de student vervolgens niet betaald zal er dus geld bij de ouders gehaald worden. Omdat er vantevoren een financiële check is gedaan bij de ouders is er genoeg geld bij de ouders in de vorm van salaris of overwaarde op het huis. (het zal gaan om maximaal 1000-2000 euro)
  donderdag 10 juli 2008 @ 07:08:11 #208
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_60011815
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 22:53 schreef Blik het volgende:

[..]

Dit is voor mij bijna een reden geweest om het niet te doen.

Als je erover nadenkt kan het nooit op verhaalt worden op de leden. Het is alleen mogelijk een studio te kopen mbv ouders. Dit gebeurt op basis van salaris en ook vaak op overwaarde van het huis. Alleen als er genoeg salaris/overwaarde is kan de student de studio kopen. Als de student vervolgens niet betaald zal er dus geld bij de ouders gehaald worden. Omdat er vantevoren een financiële check is gedaan bij de ouders is er genoeg geld bij de ouders in de vorm van salaris of overwaarde op het huis. (het zal gaan om maximaal 1000-2000 euro)
Dat hebben ze je zeker ook op de "informatiebijeenkomst" wijsgemaakt
reach out and touch faith
pi_61371520
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het Koopstudiotraject en heb bij mijn oriëntatie ook dit forum doorgelezen. Even los van hoe actueel dit topic nog is ga ik mijn ervaringen delen. Misschien heeft iemand er iets aan. Let daarbij wel even op dat dit verhaal specifiek is voor mijn situatie (appartementsrecht), misschien dat het in andere gevallen wel anders uitpakt.

Ik heb het traject van deze club doorlopen, tot het opstellen en bijschaven van de koopovereenkomst aan toe. Daarbij werd echter steeds duidelijker dat er nogal wat haken en ogen aan het systeem zitten.

Op de site en tijdens informatie-avonden klinkt het allemaal aantrekkelijk: lage maandlasten, gaan wanneer je wilt, alles wordt voor je geregeld, enzovoorts. Ook het feit dat je een voorschot krijgt op je overwaarde in de vorm van een lastendemper (wat resulteert in de lage maandlasten) klinkt goed.
Maar waar geen rekening mee wordt gehouden, zijn de kosten koper die erbij komen.

Het addertje onder het gras is namelijk dat je waarschijnlijk niet genoeg overwaarde kunt genereren om zowel je lastendemper als de k.k. eruit te halen.
In mijn geval zou ik een lastendemper t.w.v. 16.000 krijgen, met daarbij ook 16.000 k.k. Omgerekend zou mijn (in dit geval) appartement in 3 jaar tijd 32.000 meer waard moeten worden om quitte te spelen! Je krijgt dus een maandelijkse lastendemper van Koopstudio, maar moet dat bedrag ook sparen om je kosten koper eruit te halen. Met als gevolg dat je dan voor het originele hypotheekrentebedrag in een studio zit, in plaats van een gezinswoning met tuin op een soortgelijke locatie in de stad (in dit geval Utrecht). En met nul euro winst, wat het in feite een dure huurstudio maakt.
Daarnaast komen er nog allerlei kosten bij voor een eventuele terugkoopgarantie (2.500), courtage en misschien nog wel meer. Bovendien ben je verplicht je financiering door Quarz te laten doen, terwijl je via een eigen tussenpersoon misschien wel een een lagere hypotheekrente kunt krijgen.
En dan heb ik het nog niet eens over praktische zaken als medebewoners, ruimte en onderhoud.

Samengevat is de constructie minder voordelig dan je op het eerste gezicht zou denken. Met name het tijdelijke karakter en de lage lasten waar ze zo mee pronken zijn een wassen neus, tenzij je een grote sok met geld hebt liggen om het hypotheekgat bij verkoop op te vullen.
Daar komt bij dat de medewerkers van Koopstudio op zich geschikt en vriendelijk zijn, zolang je maar niet te kritisch bent en gewoon lekker vlot meewerkt.

Mijn advies is om (als starter althans) een jaartje of twee te huren en vervolgens lekker een eigen (lees: voordelige) hypotheek af te sluiten en een echt mooi huis te kopen. Laat je niet gek maken door lage maandlasten en mooie locaties, maar ga even aan de hand van de daadwerkelijke koopprijs uitrekenen wat je aan het einde van de rit per maand kwijt bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door Afhaker op 04-09-2008 11:43:28 ]
  donderdag 4 september 2008 @ 11:56:57 #210
62913 Blik
The one and Only!
pi_61372079
Als er in jou geval nog kosten koper bijkomen wordt het idd een lastig geval om overwaarde te creeren, sterker nog. Je zult nog flink moeten bijlappen als je éénmaal gaat verhuizen. Vind het overigens vreemd dat koopstudio aan kostenkoper gaat beginnen want dan worden de appartementen heel snel een stuk duurder en dan begint het een beetje op een piramidespel te lijken.
quote:
Laat je niet gek maken door lage maandlasten en mooie locaties, maar ga even aan de hand van de daadwerkelijke koopprijs uitrekenen wat je aan het einde van de rit per maand kwijt bent.
Goed advies. Zo ben ik voor mijn 2 persoons-studio in totaal 480 euro per maand kwijt incl servicekosten, iets wat je in Utrecht in principe nooit gaat lukken. Voor de prijs van mijn studio kun je ook amper een klein flatje op kanaleneiland krijgen. Snap sowieso niet dat er mensen zijn die een studio gaan kopen die tegen de ¤ 200.000 zijn, daar kun je zelfs in Utrecht al een leuk huisje voor kopen (al ligt dat dan niet inhet centrum)
pi_61493309
http://www.koopstudio.nl/informatie/financieel/garantplan

Je hebt nu zo'n garantplan, waarbij koopstudio je garandeert dat ze het tegen de aankoopprijs terugkopen op het moment dat je ervan af wilt.

Stel, ik zou besluiten een zelfstandige studio te kopen, dan kost me dat dus eenmalig 2.495, en hoef ik geen overdrachtsbelasting meer te betalen, en mocht ik gebruik maken van het garantplan hoef ik ook de lastendemper niet terug te betalen. Keerzijde van dit verhaal is dat ik mijn mogelijke prijsstijging misloop, maar (of ik maak een gigantische denkfout) dat houdt dan toch in dat ik voor 2.495 mijn risico's afkoop?
Oud-Beijerland/Hilversum dus!
  zondag 5 oktober 2008 @ 23:58:34 #212
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_62162703
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 10:37 schreef Mindlight het volgende:
http://www.koopstudio.nl/informatie/financieel/garantplan

Je hebt nu zo'n garantplan, waarbij koopstudio je garandeert dat ze het tegen de aankoopprijs terugkopen op het moment dat je ervan af wilt.

Stel, ik zou besluiten een zelfstandige studio te kopen, dan kost me dat dus eenmalig 2.495, en hoef ik geen overdrachtsbelasting meer te betalen, en mocht ik gebruik maken van het garantplan hoef ik ook de lastendemper niet terug te betalen. Keerzijde van dit verhaal is dat ik mijn mogelijke prijsstijging misloop, maar (of ik maak een gigantische denkfout) dat houdt dan toch in dat ik voor 2.495 mijn risico's afkoop?
Dat las ik net ook.
Ik vraag me wel af, hoe ze een eventuele marktkeldering gaan regelen dan.
Stel dat straks over 3 jaar de huizenmarkt instort, zouden ze wel debiel zijn om voor de originele prijs de studio terug te kopen...
Die 2500 euro kan dat vast niet oplossen...
Nou weet ik ook wel dat ze genoeg geld verdienen aan het verkopen van die hokken an sich maar toch...
Signature.
pi_62770574
tvp

m'n kamerhuur rijst (reist?) de pan uit, 350 euro voor 18m2 in nijmegen, om gek van te worden. Wie weet is dit nog wel een optie. Moet nog minimaal 2.5 jaar studeren en daarna een inkomen van >3000+/maand. Voor m'n vriendin geldt hetzelfde. Wie weet is zo'n koopstudio wel iets goedkoper voor ons als we dan samen zouden gaan wonen. Zij betaald nu 250/maand voor 14m2.

Maar ik heb er de ballen verstand van, misschien eens naar zo'n informatieavond van koopstudio.nl
pi_62772092
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 00:45 schreef WooZ het volgende:
Moet nog minimaal 2.5 jaar studeren en daarna een inkomen van >3000+/maand.
+1 Rijke Fantasie
pi_62772594
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 06:58 schreef Wisvijfje het volgende:

[..]

+1 Rijke Fantasie
+1 Wishfull thinking
pi_62772629
quote:
Op woensdag 29 oktober 2008 06:58 schreef Wisvijfje het volgende:

[..]

+1 Rijke Fantasie

Pak er een willekeurige advertentie van een ziekenhuis bij en een arts niet in opleiding heeft een startsalaris van 3000 - 4000 euro / maand.

Bruto, dat dan weer wel
pi_68458002
Inmiddels zijn we een half jaar verder en is de huizenmarkt in Nederland flink ingezakt.
De zogenaamde toekomstige overwaarde die wordt gesuggereerd door koopstudio kunnen mensen die aan de constructie meedoen totaal op hun buik schrijven. Sterker nog, de prijs (en niet de waarde, want dat is subjectief) zal lager uitvallen wat zal resulteren in een flink verlies. Dan zit je daar met je 'goedkope' studio.

Het riekt allemaal een beetje naar een pyramidespel, waarbij de bewoners al het risico lopen en koopstudio de flinke premie op de studio's risicoloos in hun zak steken. Een goed uitgedachte financiele constructie moet ik zeggen, a la de welbekende winstverdriedubbelaar van legio lease.

De vragen die bij mij opkomen zijn:
- wat is er in godsnaam mis met huren? Waarom moet je in hemelsnaam kopen als je begin 20 bent?
- de mensen die dit kochten, hadden die niet door dat ze een enorme premie op de toch al hoge huizenprijzen betaalden? Als het tij keert in de markt, zoals nu het geval is, verdampt die premie als sneeuw voor de zon en zit jij met een enorm verlies.
- Waarom moet je per se in je eentje wonen in het centrum als je zo jong bent? Het is toch veel gezelliger om in een studentenflat/huis te wonen in een studentenbuurtje buiten het centrum? Je leeft als student overdag toch al in de binnenstad.
pi_68459230
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 13:38 schreef MartyMcfly het volgende:
I
De vragen die bij mij opkomen zijn:
- wat is er in godsnaam mis met huren? Waarom moet je in hemelsnaam kopen als je begin 20 bent?
De maandlasten waren een heel stuk lager. Ik zat op een A-locatie in het centrum van Utrecht en betaalde daar net zoveel voor als voor een woning in Overvecht/Kanaleneiland/Lombok.
quote:
- de mensen die dit kochten, hadden die niet door dat ze een enorme premie op de toch al hoge huizenprijzen betaalden? Als het tij keert in de markt, zoals nu het geval is, verdampt die premie als sneeuw voor de zon en zit jij met een enorm verlies.
Was op het moment van kopen helemaal niet aan de orde, de economie was gezond, de lucht was blauw. Ik heb mijn studio 1 1/2 jaar geleden verkocht en daar dikke winst op gemaakt.
quote:
- Waarom moet je per se in je eentje wonen in het centrum als je zo jong bent? Het is toch veel gezelliger om in een studentenflat/huis te wonen in een studentenbuurtje buiten het centrum? Je leeft als student overdag toch al in de binnenstad.
Je woont niet alleen. Je woont gewoon in een pand met 4-5 andere studenten. Ik woonde met 8 andere studenten in één pand. Hartstikke gezellig!
pi_68459274
quote:
Op de andere vragen kan ik geen antwoord geven, daar hebben mijn ouders zich mee bezig gehouden. Wat je hier zegt klopt echter niet... Je woont helemaal niet per definitie alleen. Ik woon nu gewoon in een studentenhuis hoor, waarin 16 studio's zijn. Ik heb dus 15 huisgenoten, en tis in principe niet anders dan elk ander studentenhuis, behalve stukken netter omdat iedereen verantwoordelijkheid voor het huis voelt...
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_68462479
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:09 schreef VoreG het volgende:

[..]

De maandlasten waren een heel stuk lager. Ik zat op een A-locatie in het centrum van Utrecht en betaalde daar net zoveel voor als voor een woning in Overvecht/Kanaleneiland/Lombok.
[..]

Was op het moment van kopen helemaal niet aan de orde, de economie was gezond, de lucht was blauw. Ik heb mijn studio 1 1/2 jaar geleden verkocht en daar dikke winst op gemaakt.
[..]

Je woont niet alleen. Je woont gewoon in een pand met 4-5 andere studenten. Ik woonde met 8 andere studenten in één pand. Hartstikke gezellig!
Koopstudio is een pyramidesysteem. Het lijkt erop dat je slim aan hebt gedaan tijdig uit te stappen.
Ik moet zeggen dat ik vorig jaar ook bijna een huisje van 50m2 had gekocht vlak naast het centrum in een startersflat.
prijs was 170.000 euro. Vond ik zelf net iets te hoog.
  dinsdag 28 april 2009 @ 16:29:34 #221
62913 Blik
The one and Only!
pi_68464532
quote:
Inmiddels zijn we een half jaar verder en is de huizenmarkt in Nederland flink ingezakt.
De zogenaamde toekomstige overwaarde die wordt gesuggereerd door koopstudio kunnen mensen die aan de constructie meedoen totaal op hun buik schrijven. Sterker nog, de prijs (en niet de waarde, want dat is subjectief) zal lager uitvallen wat zal resulteren in een flink verlies. Dan zit je daar met je 'goedkope' studio.
Ervaringen?

Ik heb in Januari mijn studio verkocht, binnen een maand verkocht en ook nog eens met een hele leuke winst die ik nu in eigen zak kan stoppen
pi_68467985
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 16:29 schreef Blik het volgende:

[..]

Ervaringen?

Ik heb in Januari mijn studio verkocht, binnen een maand verkocht en ook nog eens met een hele leuke winst die ik nu in eigen zak kan stoppen

hier geloof ik echt de ballen van, ga dat maar aan je kat wijs maken
pi_68468408
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:34 schreef MartyMcfly het volgende:

[..]

Koopstudio is een pyramidesysteem. Het lijkt erop dat je slim aan hebt gedaan tijdig uit te stappen.
Ik moet zeggen dat ik vorig jaar ook bijna een huisje van 50m2 had gekocht vlak naast het centrum in een startersflat.
prijs was 170.000 euro. Vond ik zelf net iets te hoog.
50 m². 170K. Nét iets te hoog zegt'ie.
-browserverneukende rickrolllink verwijderd-
  woensdag 29 april 2009 @ 16:56:17 #224
62913 Blik
The one and Only!
pi_68503817
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 18:00 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

hier geloof ik echt de ballen van, ga dat maar aan je kat wijs maken
Kan je de afrekening van de notaris wel opsturen
pi_68523616
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 18:13 schreef Treinkopper het volgende:

[..]

50 m². 170K. Nét iets te hoog zegt'ie.
klein beetje maar haha.
Zat wel een overdekte parkeerplek bij en het appartement was in een topstaat.
maar ik was gisteren bij kijkduin in Den Haag en daar is het echt mooi en rustig wonen en betaal je veel minder.
Dat lijkt me wel wat in de toekomst. Lekker dichtbij het strand ook en met de randstadrail ben je zo in het centrum en centraal station.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')