Von Däniken moet je niet erg serieus nemen hoorquote:Op zondag 12 februari 2006 15:34 schreef Jayvon het volgende:
Erich von Daniken is er ook zo 1
Zijn boeken `Supergoden` en `de Goden waren Astronauten` kan ik van zeggen dat het mijn blik op de godsdiensten en daarmee alle figuren die een rol spelen zeker wel enigszins veranderd hebben.
Von Däniken onderzoekswerk is internationaal onderscheiden.quote:Op maandag 13 februari 2006 03:10 schreef Soul79 het volgende:
Von Däniken moet je niet erg serieus nemen hoorDat zijn leuke boeken maar nergens op gestoeld. Met het boek uit de TT zal het niet veel anders zijn.
het wordt sowieso niet serieus genomen...quote:Op zondag 12 februari 2006 14:35 schreef ee-04 het volgende:
Hoe zien Christenen dit? Hoe valt dit te verklaren? Weet iemand of dit boek serieus wordt genomen?
dit begrijp ik nooit... Jezus zegt zelf dat hij de zoon van God is, dat hij moet sterven voor onze zonden en dat hij zal opstaan na 3 dagen (wat hij ook doet). OF hij heeft gelogen is dus een idioot, OF hij heeft gelijk en hij is dat dus ook....quote:Op maandag 13 februari 2006 16:33 schreef lasker het volgende:
Dat alles heeft niets te maken met de persoon Jezus, die echt bestaan heeft en was een geniale wijsheidsleraar wiens wijsheid nog steeds mede dankzij het christendom voortleeft.
Nee dus. Want als Jezus zegt dat hij de zoon van God is zegt hij niets anders dan als hij zegt dat alle mensen kind van God zijn. Maar Jezus noemt zich bijvoorkeur de mensenzoon.quote:Op maandag 13 februari 2006 18:20 schreef pmb_rug het volgende:
dit begrijp ik nooit... Jezus zegt zelf dat hij de zoon van God is, dat hij moet sterven voor onze zonden en dat hij zal opstaan na 3 dagen (wat hij ook doet). OF hij heeft gelogen is dus een idioot, OF hij heeft gelijk en hij is dat dus ook....
toch?![]()
Het was Paulus, die in Korinthiers deze uitspraak deed in 1Kor 15:13-17:quote:Op maandag 13 februari 2006 18:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dit begrijp ik nooit... Jezus zegt zelf dat hij de zoon van God is, dat hij moet sterven voor onze zonden en dat hij zal opstaan na 3 dagen (wat hij ook doet). OF hij heeft gelogen is dus een idioot, OF hij heeft gelijk en hij is dat dus ook....
toch?![]()
Wat een ijzersterke logica! Paulus, de door joodse rabijnen onderwezen zelvernoemde apostel, die maakte deze stelling. Paulus leerde een verjoodste vorm van het christendom, hij was degene die de nadruk legde op Jezus' opstanding. Het zwaartepunt van de christelijke religie verplaatste zich na Paulus naar Jezus betekenis als Offer Gods, volledig vertaald vanuit een Joodse denkwijze. Paulus is een man op zoek naar persoonlijke roem, naar macht onder de christenen. Hij stond tegenover filosofen, mensen die de waarheid en rede hoog in het vaandel hadden. Deze man kon daar alleen 'bewijzen' verzinnen die niet verifieerbaar waren... Hij was een bewuste leugenaar, inspelend op het geloof... 'bewijzen' leveren die enkel geloof nodig hadden om waar bevonden te worden. Een intellectueel die wist hoe te liegen.quote:13 Maar is er geen opstanding der doden, zo is ook Christus niet opgestaan;
14 en is Christus niet opgestaan, zo is onze prediking vergeefs, zo is ook uw geloof vergeefs;
15 wij zouden ook valse getuigen Gods bevonden worden, dat wij van God getuigd hadden, dat Hij Christus opgewekt heeft, dien Hij niet had opgewekt, indien de doden niet opstaan.
16 Want indien de doden niet opstaan, zo is ook Christus niet opgestaan;
17 en is Christus niet opgestaan, zo is uw geloof ijdel, zo zijt gij nog in uwe zonden;
nee, dat doet hij niet. pmb_rug ging alleen mee met de assumptie dat Jezus wijze lessen worden meegedragen in het Christendom.quote:Op maandag 13 februari 2006 18:37 schreef nickybol het volgende:
Pmb-rug trekt nogal snel conclusies. Hoe weet je zo zeker dat Jezus dat gezegd heeft. Hoe weet je zo zeker dat hij opgestaan is?
Ah dus ze konden het pas begrijpen na de uitstorting van de heilige geest? (het is mij bekend natuurlijk). Stel dat dit niet in de bijbel te vinden was... maakt het de bijbel dan minder geloofwaardig? Het is weer een "goddelijke" openbaring, wat de apostelen vrijwaarde de grootste onzin te spuien "omdat ze de geest gods hadden". Paulus:quote:Op maandag 13 februari 2006 20:33 schreef pmb_rug het volgende:
vendor, Jezus praat vaak zelf ook over zijn dood met zijn discipelen die het alleen op dat moment nog niet begrijpen. pas na de uitstorting van de heilige geest begrijpen ze het allemaal.
Geruststellend hoor... Deze man, zo vol van zichzelf, laat even persoonlijk weten dat hij meer gaven gods heeft dan al zijn toehoorders. Hij is niet bang zichzelf te roemen, macht te verwerven, en zijn leugens het predikaat "goddelijke inspiratie" te geven.quote:"Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek."
Ze leggen inderdaad ook een link met Socrates. Volgens mij onder andere door een verband te leggen tussen de gifbeker van Socrates en de uitspraak van Jezus: 'Vader! Als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan.'quote:Op maandag 13 februari 2006 16:33 schreef lasker het volgende:
De wederopstanding na 3 dagen heeft niet met mitras te maken, maar was een populaire legende rond de dood van Socrates. Socrates was in die tijd de morele held omdat voor het eerst iemand openlijk en bewust de dood koos voor zijn principes. Hij was toen al een oude man. Jezus deed dat in het volle leven.
Of Jezus is een doodgewoon mens van vlees en bloed die achteraf is gelegendariseerd door figuren als Paulus.quote:Op maandag 13 februari 2006 18:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dit begrijp ik nooit... Jezus zegt zelf dat hij de zoon van God is, dat hij moet sterven voor onze zonden en dat hij zal opstaan na 3 dagen (wat hij ook doet). OF hij heeft gelogen is dus een idioot, OF hij heeft gelijk en hij is dat dus ook....
toch?![]()
Ik denk dat je hiermee Paulus onrecht aandoet. Paulus was een groot man geinspireerd door dat Jezus in een droom aan hem verscheen. Vanaf dat moment gooit hij zijn hele leven om.quote:Op maandag 13 februari 2006 19:52 schreef VendoR het volgende:
Wat een ijzersterke logica! Paulus, de door joodse rabijnen onderwezen zelvernoemde apostel, die maakte deze stelling. Paulus leerde een verjoodste vorm van het christendom, hij was degene die de nadruk legde op Jezus' opstanding. Het zwaartepunt van de christelijke religie verplaatste zich na Paulus naar Jezus betekenis als Offer Gods, volledig vertaald vanuit een Joodse denkwijze. Paulus is een man op zoek naar persoonlijke roem, naar macht onder de christenen. Hij stond tegenover filosofen, mensen die de waarheid en rede hoog in het vaandel hadden. Deze man kon daar alleen 'bewijzen' verzinnen die niet verifieerbaar waren... Hij was een bewuste leugenaar, inspelend op het geloof... 'bewijzen' leveren die enkel geloof nodig hadden om waar bevonden te worden. Een intellectueel die wist hoe te liegen.
Een groot man, zeker dat aanzien genoot hij... En zorgde ervoor dat iedereen dat wist. En jij maakt weer zijn zelfvernoeming duidelijk... Deze man is een grote inspiratie en misschien zelfs verantwoordelijk voor de opkomst van de Islam, zijn zoektocht naar macht en invloed is vertaald in het aanzien van de geestelijken in de Islam. Paulus is verantwoordelijk voor veel religieuze dogma's fel gekant tegen tolerantie (denk aan zijn beeld van de vrouw).quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:44 schreef lasker het volgende:
[..]
Ik denk dat je hiermee Paulus onrecht aandoet. Paulus was een groot man geinspireerd door dat Jezus in een droom aan hem verscheen. Vanaf dat moment gooit hij zijn hele leven om.
In eerste instantie predikt hij dat Jezus zal wederkeren, maar als dat uitblijft, komt hij tot de conclusie dat Jezus al wedergekeerd is en terug bij God is. Dat is voor hem niet zo'n gekke gedachte, immers hij heeft Jezus na diens dood in zijn droom ontmoet. Voor hem is de wederopstanding van Jezus heel reeel en geen leugen.
Paulus zoekt naar manieren om zijn gemeente bij elkaar te houden en dat is niet zo gemakkelijk, omdat de christenen aan vervolging bloot staan omdat ze de goddelijkheid van de keizer niet erkennen. De enige manier om de steeds ongeduldiger wordende geloofsgemeenschap tevreden te stellen is ze een verklaring te geven waarom Jezus niet meer terugkomt.
Dit is zijn manier van redeneren.quote:20 Hetgeen ik u schrijf, zie, God weet, dat ik niet lieg.
Ik ben op het ogenblik bezig dit boek te lezen en vind het zeer overtuigend.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:35 schreef ee-04 het volgende:
Ik ben op het moment een boek aan het lezen, genaamd 'de mysterieuze Jezus' van Timothy Freke. In dit boek wordt er steeds een verband gelegd tussen Jezus en heidense godmensen.
Bijna elk aspect uit Jezus' leven blijkt al voor te zijn gekomen bij bijv. Dionysus (of een andere naam voor dezelfde godmens, bijv Osiris) of Mithras.
Het veranderen van water in wijn, de wederopstanding na 3 dagen, het sterven voor de mensheid, de maagdelijke geboorte, de drie wijzen.....
Hoe zien Christenen dit? Hoe valt dit te verklaren? Weet iemand of dit boek serieus wordt genomen?
Waarom is er dan toch veel twijfel over het bestaan van Jezus? Want het bewijs is praktisch nihil. Alle bronnen zijn gebaseerd op religieuze geschriften waarvan de waarheid ronduit onzeker is. Je zult dan ook moeten claimen dat pakweg Hercules dan bestaan heeft en dat daar geen twijfel over mogelijk is.quote:Op maandag 13 februari 2006 16:33 schreef lasker het volgende:
Jezus heeft bestaan, daar is geen twijfel over mogelijk. En wat zijn denkbeelden waren is goed op te maken uit het evangelie van Thomas.
Als je het niet eens bent met iemand, betekent het niet automatisch dat die persoon gek is.quote:Op maandag 13 februari 2006 18:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dit begrijp ik nooit... Jezus zegt zelf dat hij de zoon van God is, dat hij moet sterven voor onze zonden en dat hij zal opstaan na 3 dagen (wat hij ook doet). OF hij heeft gelogen is dus een idioot, OF hij heeft gelijk en hij is dat dus ook....
toch?![]()
dat is ronduit niet waar.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:28 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
Waarom is er dan toch veel twijfel over het bestaan van Jezus? Want het bewijs is praktisch nihil. Alle bronnen zijn gebaseerd op religieuze geschriften waarvan de waarheid ronduit onzeker is. Je zult dan ook moeten claimen dat pakweg Hercules dan bestaan heeft en dat daar geen twijfel over mogelijk is.
iemand die claimt de zoon van God te zijn en het niet is zit wmb op het niveau van mijn achteroom die structureel beweert Napoleon te zijn en zijn exvrouw steevast met Josephien aanspreekt.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:49 schreef AntonDingeman het volgende:
[..]
Als je het niet eens bent met iemand, betekent het niet automatisch dat die persoon gek is.
Iemand mag van mij best vinden dat hij zelf de Zoon van God is. Allen hoef IK dat niet te vinden, omdat HIJ dat zegt.
Ten eerste wat is er mis met de logica van Paulus? Als ik kijk naar de tekst die jij noemde:quote:Op maandag 13 februari 2006 19:52 schreef VendoR het volgende:
[..]
Het was Paulus, die in Korinthiers deze uitspraak deed in 1Kor 15:13-17:
[..]
Wat een ijzersterke logica! Paulus, de door joodse rabijnen onderwezen zelvernoemde apostel, die maakte deze stelling. Paulus leerde een verjoodste vorm van het christendom, hij was degene die de nadruk legde op Jezus' opstanding. Het zwaartepunt van de christelijke religie verplaatste zich na Paulus naar Jezus betekenis als Offer Gods, volledig vertaald vanuit een Joodse denkwijze. Paulus is een man op zoek naar persoonlijke roem, naar macht onder de christenen. Hij stond tegenover filosofen, mensen die de waarheid en rede hoog in het vaandel hadden. Deze man kon daar alleen 'bewijzen' verzinnen die niet verifieerbaar waren... Hij was een bewuste leugenaar, inspelend op het geloof... 'bewijzen' leveren die enkel geloof nodig hadden om waar bevonden te worden. Een intellectueel die wist hoe te liegen.
*edit*
Dit was meer om te benadrukken, dat de betekenis van Jezus dood, achteraf pas "begrepen" werd.
Hier is toch niets onlogisch aan? Paulus zegt gewoon: als jullie niet in de opstanding der doden geloven, geloven jullie ook niet in de opstanding van Christus en is je geloof ook niets waard.quote:13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
Ik snap namelijk de link niet tussen de wat Paulus over zichzelf zegt en wat jij zegt over Paulus, maar jij kent Paulus waarschijnlijk beter dan Paulus zichzelf kent.quote:Galaten 6:14
Maar het zij verre van mij, dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld.
Zover ik weet verklaren christenen dit met toeval.quote:Op zondag 12 februari 2006 14:35 schreef ee-04 het volgende:
Hoe zien Christenen dit? Hoe valt dit te verklaren? Weet iemand of dit boek serieus wordt genomen?
De enige Romeinse bronnen zijn van na de evangelien en daarom hoogstwaarschijnlijk daarop gebaseerd. Anderen zijn vervalsingen. Google er maar eens op.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:54 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat is ronduit niet waar.
google er maar eens op. er zijn ook bijv. Romeinse bronnen (geschiedschrijving).
Inderdaad.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:55 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
iemand die claimt de zoon van God te zijn en het niet is zit wmb op het niveau van mijn achteroom die structureel beweert Napoleon te zijn en zijn exvrouw steevast met Josephien aanspreekt.
Geef hier eens wat meer info over. Dit klinkt interessant.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 19:38 schreef Zzyzx het volgende:
[..]
De enige Romeinse bronnen zijn van na de evangelien en daarom hoogstwaarschijnlijk daarop gebaseerd. Anderen zijn vervalsingen. Google er maar eens op.
Puur mijn onnozelheid hoor, maar wat maakt een bron "extern"? In hoeverre zijn er bronnen die voldoen aan die definitie van "extern" over, pak hem beet, Ramses II, Julius Caesar en Montezuma I?quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:55 schreef Doffy het volgende:
Moeten we de zaken weer eens herhalen?Nogmaals: er zijn geen externe bronnen over de historische Jezus.
Je loopt hier al te lang rond om deze zult nog te claimen.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 18:54 schreef pmb_rug het volgende:
dat is ronduit niet waar.
google er maar eens op. er zijn ook bijv. Romeinse bronnen (geschiedschrijving).
Je definitie van "extern" is wel erg vaag. Als de Bijbel de verzameling boeken over Jezus zou zijn, is automatisch alles wat over Jezus is geschreven niet extern. Ik begirjp dat je de historiciteit van een figuur afhankelijk stelt van de vraag of iemand zonder enig belang over die figuur heeft geschreven, klopt dat?quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:45 schreef Doffy het volgende:
Met 'extern' bedoel ik alle bronnen buiten de Bijbel zelf. Caesar schreef een boek, maar hij komt ook voor in zeer vele geschriften van zeer vele andere auteurs die geen belang hadden bij het toeschrijven van eigenschappen aan Caesar.
Jezus schreef zelf helemaal niets, én hij komt niet voor in geschriften van mensen die geen belang hadden bij het mythologiseren van zijn woorden en daden.
Maar dat is de bijbel niet, wel?quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:50 schreef Aelred het volgende:
Je definitie van "extern" is wel erg vaag. Als de Bijbel de verzameling boeken over Jezus zou zijn, is automatisch alles wat over Jezus is geschreven niet extern.
Nee, lees mijn oorspronkelijke post. De vraag was of er betrouwbare bronnen zijn omtrent het leven van Jezus. Mijn antwoord: nee, die zijn er niet.quote:Ik begirjp dat je de historiciteit van een figuur afhankelijk stelt van de vraag of iemand zonder enig belang over die figuur heeft geschreven, klopt dat?
Dat komt Hij wel zeker, even wikipediën en je weet al meer dan je nu weet. En Ceasar komt helemaal niet voor in zeer vele geschriften van zeer vele andere auteurs. Check your facts.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:45 schreef Doffy het volgende:
Met 'extern' bedoel ik alle bronnen buiten de Bijbel zelf. Caesar schreef een boek, maar hij komt ook voor in zeer vele geschriften van zeer vele andere auteurs die geen belang hadden bij het toeschrijven van eigenschappen aan Caesar.
Jezus schreef zelf helemaal niets, én hij komt niet voor in geschriften van mensen die geen belang hadden bij het mythologiseren van zijn woorden en daden.
Kom maar op.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:54 schreef Vrijkorpser het volgende:
Dat komt Hij wel zeker, even wikipediën en je weet al meer dan je nu weet.
Pardon?quote:En Ceasar komt helemaal niet voor in zeer vele geschriften van zeer vele andere auteurs. Check your facts.
Ik heb nog nooit goede argumenten gehoord waarom de Evangeliën niet als betrouwbare bronnen genoemd mogen worden en geschriften over andere personen uit de Oudheid wel.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
Maar dat is de bijbel niet, wel?
[..]
Nee, lees mijn oorspronkelijke post. De vraag was of er betrouwbare bronnen zijn omtrent het leven van Jezus. Mijn antwoord: nee, die zijn er niet.
Welke van de 35 evangeliën bedoel je precies?quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:56 schreef Vrijkorpser het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit goede argumenten gehoord waarom de Evangeliën niet als betrouwbare bronnen genoemd mogen worden en geschriften over andere personen uit de Oudheid wel.
Degene die binnen 1 a 2 generaties na zijn dood zijn geschreven, die zijn het meest betrouwbaar.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
Welke van de 35 evangeliën bedoel je precies?
Leg eens uit.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:49 schreef speknek het volgende:
Je loopt hier al te lang rond om deze zult nog te claimen.
Nee, de Bijbel is méér. Maar ik ben benieuwd naar je weerlegging van het idee dat alle verslagen over Jezus die circuleerden ten tijde van het vaststellen van de canon, en die door de samenstellers van de canon als historisch betrouwbaar werden gezien, zijn gebundeld in de Bijbel. Of dat waar is of niet, feit is dat er tamelijk oude verslagen bestaan over Jezus. Als je die als onbetrouwbaar terzijde wil leggen, dan kan dat natuurlijk. Alleen, je doet dat op grond van een nogal vage definitie, je stelt klaarblijkelijk dat iets onbetrouwbaar is omdat het in de Bijbel staat. Kan kloppen natuurlijk, maar toon het eens aan. Je suggestie dat de schrijvers of samenstellers van de Bijbel ten tijde van he schrijven of samenstellen een belang hadden bij het vertellen van nonsens kan ook best kloppen, maar toon het eens aan. En Montezuma I, Ramses II en Julius, kan je daarvan ondebrouwen dat we over bronnen beschikken die betrouwbaarder zijn?quote:
Helaas is de bron Q verloren gegaanquote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:00 schreef Vrijkorpser het volgende:
[..]
Degene die binnen 1 a 2 generaties na zijn dood zijn geschreven, die zijn het meest betrouwbaar.![]()
Men weet helemaal niet zeker of er uberhaupt een bron Q was, hoe weet je dan zeker dat die verloren is gegaan?quote:
Die zijn allemaal religieus, niet historisch. En als wat er voorviel in Judea zo wereldschokkend belangrijk was, waarom is er dan nooit buiten een religieuze context over geschreven?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:01 schreef Aelred het volgende:
Maar ik ben benieuwd naar je weerlegging van het idee dat alle verslagen over Jezus die circuleerden ten tijde van het vaststellen van de canon, en die door de samenstellers van de canon als historisch betrouwbaar werden gezien, zijn gebundeld in de Bijbel.
En waar doel je op met die 'tamelijk oude verslagen'?quote:Of dat waar is of niet, feit is dat er tamelijk oude verslagen bestaan over Jezus.
Dat heb ik nergens gezegd, wel? Ik vind het onbetrouwbaar omdat alle bijbelverhalen een andere versie vertellen, en er niemand is geweest die Jezus heeft opgemerkt als bijzonder persoon behalve zijn volgelingen.quote:Als je die als onbetrouwbaar terzijde wil leggen, dan kan dat natuurlijk. Alleen, je doet dat op grond van een nogal vage definitie, je stelt klaarblijkelijk dat iets onbetrouwbaar is omdat het in de Bijbel staat.
Die is prima partieel te reconstrueren uit Marcus, Mattheus en Lucas. Het zou alleen mooi zijn als we de complete versie in handen hadden; dán was er wellicht een écht zinnige uitspraak te doen over de historische Jezus.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:03 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Men weet helemaal niet zeker of er uberhaupt een bron Q was, hoe weet je dan zeker dat die verloren is gegaan?
Kort geleden waren er nog geen bronnen, en nu al 35?quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
Welke van de 35 evangeliën bedoel je precies?
Daar kan Leni Riefenstahl nog een puntje aan zuigen.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:51 schreef onemangang het volgende:
Er is ook een film gemaakt over dit onderwerp: 'The god who wasnt there'.
Wil je een discussie voeren, of alleen met flauwekullerige opmerkingen komen?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:06 schreef Aelred het volgende:
[..]
Kort geleden waren er nog geen bronnen, en nu al 35?
Hier kun je de dateringen zien die door verscheidene historici aan de 4 Evangeliën uit de Bijbel worden gegeven. De overige evangeliën zijn meestal later geschreven. Over het algemeen geldt: hoe korter de tijd tussen een gebeurtenis en het ooggetuigeverslag, hoe betrouwbaarder het verslag.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:01 schreef Doffy het volgende:
[..]
Helaas is de bron Q verloren gegaan
Dus hoe weet jij welke dat zijn, en waarom zijn die het meest betrouwbaar, en wat diskwalificeert de overigen?
Er zijn geen contemporaine bronnen van Jezus. Daar is binnen de (serieuze) geschiedeniswetenschap geen enkele twijfel over. Dat is hier vaak genoeg en tot in den treure behandeld. Vandaar: hij loopt hier te lang rond om dat niet te weten.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:01 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Leg eens uit.
Ja, bij ooggetuigenverslagen wel ja.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:08 schreef Vrijkorpser het volgende:
Over het algemeen geldt: hoe korter de tijd tussen een gebeurtenis en het ooggetuigeverslag, hoe betrouwbaarder het verslag.
Best mogelijk. En je onderbouwing van deze bewering is?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:04 schreef Doffy het volgende:
[..]
Die zijn allemaal religieus, niet historisch.
Die vraag is pas relevant nadat je hebt aangetoond dat dat niet is gebeurd.quote:En als wat er voorviel in Judea zo wereldschokkend belangrijk was, waarom is er dan nooit buiten een historische context over geschreven?
Het NT, om te beginnen.quote:En waar doel je op met die 'tamelijk oude verslagen'?
Nee, maar je stelt zonder veel uitleg of onderbouwing, dus ik probeer er achter te komen wat je eigenlijk precies beweert.quote:Dat heb ik nergens gezegd, wel?
Dat eerste lijkt me niet anders dan bij Ramses II, Montezuma I of Julius Caesar, dus ik wacht nog steeds op je reactie over deze drie figuren.quote:Ik vind het onbetrouwbaar omdat alle bijbelverhalen een andere versie vertellen, en er niemand is geweest die Jezus heeft opgemerkt als bijzonder persoon behalve zijn volgelingen.
Nee juist niet uit Marcus, maar dat is dan ook de hele theorie, uitspraken uit Mattheus en Lucas die niet in Marcus voorkomen, vanuit die vooronderstelling heeft men een these gebouwd. Niet meer en niet minder.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:06 schreef Doffy het volgende:
Die is prima partieel te reconstrueren uit Marcus, Mattheus en Lucas. Het zou alleen mooi zijn als we de complete versie in handen hadden; dán was er wellicht een écht zinnige uitspraak te doen over de historische Jezus.
Ben jij zelf historicus?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Er zijn geen contemporaine bronnen van Jezus. Daar is binnen de (serieuze) geschiedeniswetenschap geen enkele twijfel over. Dat is hier vaak genoeg en tot in den treure behandeld. Vandaar: hij loopt hier te lang rond om dat niet te weten.
Ik hoop op een discussie, maar ik ben vooralsnog slechts bezig te ontdekken wat je precies beweert en wat je onderbouwing is. Als mijn pogingen helderheid te krijgen klinken als flauwekullerige opmerkingen dan spijt me dat. Helaas ben ik niet gezegend met een groot verstand, kan je me dat vergeven?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:08 schreef Doffy het volgende:
[..]
Wil je een discussie voeren, of alleen met flauwekullerige opmerkingen komen?Vallen die 35 buiten de religieuze traditie? Nee. Precies.
Omdat de evangeliën met elkaar in tegenspraak zijn, er buitengewone zaken instaan (mensen genezen doordat ze je mantel aanraken is niet iets alledaags) en ze veelal geruime tijd ná de gebeurtenissen geschreven zijn. De bello gallico is bijvoorbeeld door Caesar zelf geschreven. Daar is natuurlijk ook de nodige overdrijving in te vermoeden, hij zal natuurlijk niet zeggen dat hij de Germanen tegenkwam, en dat het verwijfde kereltjes waren die je met twee keer niezen verslagen had. Dan zou hij niet zo stoer lijken. Echter, het bestaan van Gaius Julius wordt door tal van bronnen bevestigd, munten, beelden, allen uit de oudheid, redelijk constitente overlevering uit andere geschriften, zodat we b.v. geboortedatum en sterfdatum vrij zeker weten.quote:Op donderdag 6 juli 2006 23:56 schreef Vrijkorpser het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit goede argumenten gehoord waarom de Evangeliën niet als betrouwbare bronnen genoemd mogen worden en geschriften over andere personen uit de Oudheid wel.
Hier kan je dateringen zien van nog wel meer vroegchristelijke bronnen.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:08 schreef Vrijkorpser het volgende:
Hier kun je de dateringen zien die door verscheidene historici aan de 4 Evangeliën uit de Bijbel worden gegeven.
Meestal? Er zijn er dus die dat níet zijn. Waarom tellen die dan niet mee? In het lijstje in de link hierboven staan nog veel meer documenten die niet canoniek zijn en tóch vrij vroeg. Leg eens uit?quote:De overige evangeliën zijn meestal later geschreven.
Het zijn geen ooggetuigenverslagen, het zijn op schrift stellingen van mondelinge tradities, die zich allemaal ontwikkelden in afzonderlijke plaatsen en daarom onderling allemaal verschillen. Leg eens uit waarom niemand de moeite nam om de gebeurtenissen op schrift te stellen vlak na Jezus' dood? Leg een uit waarom de vrij vroege Paulusbrieven een heel andere christus ademen dan de latere evangelien? Leg eens uit waarom de 4 kanonieke evangelien steeds fantastischer en esoterischer worden? Waarom schrap je Johannes dan niet; die zat immers zo'n 80 tot 100 jaar na Christus!quote:Over het algemeen geldt: hoe korter de tijd tussen een gebeurtenis en het ooggetuigeverslag, hoe betrouwbaarder het verslag.
Die zijn er wel, het NT. Dat kan je wellicht willen uitsluiten, maar het is wel een comtemporaine bron.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:09 schreef speknek het volgende:
Er zijn geen contemporaine bronnen van Jezus. Daar is binnen de (serieuze) geschiedeniswetenschap geen enkele twijfel over. Dat is hier vaak genoeg en tot in den treure behandeld. Vandaar: hij loopt hier te lang rond om dat niet te weten.
Je hebt gelijk, dank je wel. En bedankt voor het onderbouwen van mijn puntquote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:12 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Nee juist niet uit Marcus, maar dat is dan ook de hele theorie, uitspraken uit Mattheus en Lucas die niet in Marcus voorkomen, vanuit die vooronderstelling heeft men een these gebouwd. Niet meer en niet minder.
Uitsluiten, nee. Maar 100% letterlijk nemen bij gebrek aan beter? Nee.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:14 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Die zijn er wel, het NT. Dat kan je wellicht willen uitsluiten, maar het is wel een comtemporaine bron.
Nope, maar ik lees wel eens wat.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:12 schreef Vrijkorpser het volgende:
Ben jij zelf historicus?
Als je op z'n vroegst veertig jaar na z'n dood een contemporaine bron noemt wel.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:14 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Die zijn er wel, het NT. Dat kan je wellicht willen uitsluiten, maar het is wel een comtemporaine bron.
Nee, jij stelt dat die bron verloren is gegaan, terwijl we niet eens zeker weten of ze bestaat. De bewijzen zijn nogal mager.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:15 schreef Doffy het volgende:
Je hebt gelijk, dank je wel. En bedankt voor het onderbouwen van mijn punt
Dat is inderdaad het punt, dat er teksten zijn over Jezus van 'slechts' enkele decennia na z'n dood geeft (genoeg?) aanleiding om te denken dat hij bestaan heeft, maar fantastische teksten worden in de regel genegeerd in de geschiedswetenschap. Er zijn ook ooggetuigenverslagen van Vespanianus die op blinden hun ogen kon spugen en ze daarmee genas. Ik wil de eerste Christen tegenkomen die z'n hand daarvoor in het vuur steekt.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:16 schreef Doffy het volgende:
Uitsluiten, nee. Maar 100% letterlijk nemen bij gebrek aan beter? Nee.
Het zit er dik in dat de evangeliën door ooggetuigen van Jezus op schrift zijn gesteld.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:18 schreef speknek het volgende:
Als je op z'n vroegst veertig jaar na z'n dood een contemporaine bron noemt wel.
Jij aanbid een persoon waarvan we niet eens zeker weten of hij heeft bestaan. De bewijzen zijn nogal mager.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:18 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Nee, jij stelt dat die bron verloren is gegaan, terwijl we niet eens zeker weten of ze bestaat. De bewijzen zijn nogal mager.
Onderbouwing?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:20 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Het zit er dik in dat de evangeliën door ooggetuigen van Jezus op schrift zijn gesteld.
De bello gallico is inderdaad bijzonder vermakelijke literatuur, deed me nog het meeste denken aan dat boekje van Fortuyn waarin hij zichzelf de hemel in prees. Maar dat terzijde. Dank voor je uitleg. Mag ik hieruit begrijpen dat over Montezuma I en Ramses II ook dergelijke heldere bronnen bestaan? En nou schiet me te binnen, werden aan karel de Grote niet ook allerlei nou niet bepaald alledaagse zaken toegeschreven? Ik probeer het maar te begrijpen he.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat de evangeliën met elkaar in tegenspraak zijn, er buitengewone zaken instaan (mensen genezen doordat ze je mantel aanraken is niet iets alledaags) en ze veelal geruime tijd ná de gebeurtenissen geschreven zijn. De bello gallico is bijvoorbeeld door Caesar zelf geschreven. Daar is natuurlijk ook de nodige overdrijving in te vermoeden, hij zal natuurlijk niet zeggen dat hij de Germanen tegenkwam, en dat het verwijfde kereltjes waren die je met twee keer niezen verslagen had. Dan zou hij niet zo stoer lijken. Echter, het bestaan van Gaius Julius wordt door tal van bronnen bevestigd, munten, beelden, allen uit de oudheid, redelijk constitente overlevering uit andere geschriften, zodat we b.v. geboortedatum en sterfdatum vrij zeker weten.
OK, dus anders dan Doffy stelt zijn er dus wel degelijk bronnen die historisch waarde hebben?quote:Bij Jezus zijn er geen geschriften uit de eerste hand, alleen uit de tweede hand, de overleveringen buiten de evangeliën zijn niet talrijk, en er staan gebeurtenissen in waarvan je redelijkerwijs zou vermoeden dat die ook voor een Tacitus of Josephus wel het vermelden waard zouden zijn geweest. Bij Caesar hebben we de gedichten van tijdgenoten als Catullus, brieven van Cicero, enz. De meeste historici nemen de evangeliën dan ook wel als bewijs dat er een persoon als Jezus bestond, want inderdaad hebben ze wel enige waarde, in hoeverre er echter mythe met feiten verward is, is een blijvende vraag. Indien aan Caesar bovennatuurlijke krachten worden toegeschreven, is men ook (terecht) skeptisch.
Maar dat Schliemann uiteindelijk Troje vond door juist het werk van Homerus zo letterlijk mogelijk te nemen, bevestigt wat je al eerder aangaf: het scheiden van feiten en mythologie is wellicht lastig, maar de bronnen die we hebben kan je daarmee niet integraal naar de prullebak van de geschiedschrijving verwijzen zoals Doffy doet?quote:Het zijn dus in de evangeliën de vele onduidelijkheden (geboortedatum van Christus), gebeurtenissen zoals het scheuren van de voorhang van de tempel (dat zou wel in meer bronnen hebben gestaan), die moeilijk te rijmen zijn met de andere feiten die we weten uit die tijd die maakt dat men vermoedt dat er tamelijk wat politieke en godsdienstige motieven meespelen bij de gegeven informatie. Net zoals men de Ilias en Odyssee niet letterlijk neemt. Al die Goden, et cetera, dat is opsmuk.
Dat is niet de heersende opinie.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:20 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Het zit er dik in dat de evangeliën door ooggetuigen van Jezus op schrift zijn gesteld.
Kijk, ik zei al, je vertelt en onderbouwt zo weinig, dat het wat lastig is te zien welk punt je precies maakt. De afwezigheid van bronnenmateriaal is dus toch niet helemaal correct?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
Uitsluiten, nee. Maar 100% letterlijk nemen bij gebrek aan beter? Nee.
Het NT is zowat het best overgeleverde boekwerk uit de Oudheid:quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:21 schreef Doffy het volgende:
Jij aanbid een persoon waarvan we niet eens zeker weten of hij heeft bestaan. De bewijzen zijn nogal mager.
Hier meer.quote:Er zijn heel wat meer bewijzen voor de geschriften van het Nieuwe Testament dan voor veel geschriften van klassieke schrijvers, terwijl niemand het in zijn hoofd haalt de echtheid van die klassieke werken te betwijfelen. En als het Nieuwe Testament een verzameling niet-religieuze geschriften was, zou hun authenticiteit algemeen als vaststaand beschouwd worden. Het is een merkwaardig feit dat historici veel eerder bereid waren de boeken van het Nieuwe Testament als betrouwbaar te accepteren dan vele theologen. Om een of andere reden zijn er mensen die een heilig boek op zich zelf als verdacht vinden, en voor zo'n werk veel meer ondersteunende bewijsstukken willen zien dan voor een gewoon wereldlijk of heiden geschrift.
Vanuit het gezichtspunt van de historicus moeten in zulke gevallen dezelfde maatstaven gebruikt worden. Maar wij hebben er geen bezwaar tegen als sommige mensen meer bewijzen eisen voor het Nieuwe Testament dan voor andere boeken; ten eerste omdat de waarde die het Nieuwe Testament beweert te hebben voor de gehele mensheid zo absoluut is, en de persoon en het werk van de Hoofdrolspeler zo uitzonderlijk, dat we over die betrouwbaarheid zoveel zekerheid willen hebben als maar enigszins mogelijk is; en ten tweede omdat er ook inderdaad veel meer bewijzen voor het Nieuwe Testament zijn dan voor andere geschriften van vergelijkbare ouderdom.
Er bestaan ongeveer 5000 Griekse handschriften van het Nieuwe Testament, volledige en onvolledige. De beste en belangrijkste gaan terug tot omstreeks het jaar 350, en de twee allerbelangrijkste daarvan zijn de Codex Vaticanus, de kostbaarste schat van de bibliotheek van het Vaticaan in Rome, en de bekende Codex Sinaïticus, die de Britse regering op Kerstmis 1933 voor £ 100.000 gekocht heeft van de Russische regering en die nu het kostbaarste bezit is van het Brits Museum. Twee andere belangrijke handschriften in Engeland zijn de Codex Alexandrinus, ook in het Brits Museum en geschreven in de vijfde eeuw, en de Codex Bezae, in de universiteitsbibliotheek van Cambridge, die geschreven is in de vijfde of zesde eeuw en de Evangeliën en de Handelingen bevat, zowel in het Grieks als in het Latijn.
Misschien wordt het duidelijker hoe betrouwbaar het Nieuwe Testament is als we kijken wat voor handschriften er zijn van andere oude historische werken. Van Caesar's De Bello Gallico (geschreven tussen 58 en 50 v.C.) bestaan verschillende handschriften, maar niet meer dan negen of tien hiervan zijn goed en het oudste is van een 900 jaar na Caesar’s tijd. Van de 142 boeken van de Romeinse Geschiedenis van Livius (59 v.C.-17 n.C.) zijn er nog maar vijfendertig over; deze kennen we uit niet meer dan twintig handschriften van enig belang, waarvan er slechts één, met fragmenten uit boek III-IV, uit de vierde eeuw stamt, de rest is jonger. Van de veertien boeken van de Historiae van Tacitus (circa 100 n.C.) bestaan er nog slechts vier en een half; van de zestien boeken van zijn Annales zijn er nog tien volledig en twee gedeeltelijk over. De tekst van die nog bestaande delen van zijn twee grote historische werken berust helemaal op twee handschriften, een uit de negende en een uit de elfde eeuw. De bestaande handschriften van zijn minder belangrijke werken Dialogus de Oratoribus, Agricola, Germania berusten allemaal op een codex van de tiende eeuw. Het boek Historia van Thucydides (circa 460-400 v.C.) kennen we uit acht handschriften, waarvan de oudste dateert van omstreeks 900 n.C. en enkele papyrusfragmenten uit de tijd rond het begin van onze jaartelling. Hetzelfde geldt voor de Historia van Herodotus (488-428 v.C.).
Toch zou geen enkele classicus luisteren als iemand beweerde dat hij aan de echtheid van Herodotus of Thucydides twijfelde omdat de oudste handschriften die van enig nut zijn voor ons meer dan 1300 jaar jonger zijn dan de originele werken.
Maar hoe anders ligt dat voor het Nieuwe Testament! Naast de twee hierboven genoemde bijzonder goede handschriften uit de vierde eeuw, de oudste van enige duizenden die we kennen, bestaan er vrij grote fragmenten van papyrusteksten van de nieuwtestamentische boeken die nog 100 tot 200 jaar ouder zijn. De Chester Beatty bijbelpapyri waarvan het bestaan bekend werd in 1931, bevatten delen van elf papyruscodices, en drie daarvan geven de meeste van de geschriften van het Nieuwe Testament weer. Eén er van, met de vier Evangeliën en de Handelingen, behoort tot de eerste helft van de derde eeuw; een tweede, waarin Paulus; brieven aan de kerken en de brief aan de Hebreeën, is in het begin van de derde eeuw overgeschreven; en de derde, die de Openbaring bevat, stamt uit de tweede helft van die zelfde eeuw.
Jaren geleden hoorde ik een oogarts daarvoor een vrij plausibele verklaring geven, maar dat geheel terzijde.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het punt, dat er teksten zijn over Jezus van 'slechts' enkele decennia na z'n dood geeft (genoeg?) aanleiding om te denken dat hij bestaan heeft, maar fantastische teksten worden in de regel genegeerd in de geschiedswetenschap. Er zijn ook ooggetuigenverslagen van Vespanianus die op blinden hun ogen kon spugen en ze daarmee genas. Ik wil de eerste Christen tegenkomen die z'n hand daarvoor in het vuur steekt.
Dat valt wel mee, we leven niet meer in de tijd van de 19e eeuwse Bijbelcritici.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:24 schreef speknek het volgende:
Dat is niet de heersende opinie.
ook niet onder christenen, dacht ik?quote:
Hangt er een beetje vanaf welke Christenen. Het is Katholieke traditie dat het wel zo is, daarbij zijn er nogal wat Protestanten (en met name theologen) die de bijbel als onfeilbaar beschouwen en dus automatisch uitgaan van ooggetuigenverslagen.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:27 schreef Aelred het volgende:
ook niet onder christenen, dacht ik?
Katholieke traditie? Als jij het zegt. Ik heb altijd geleerd dat Lucas, Paulus en Marcus zeker géén ooggetuigen waren, dat Matteus waarschijnlijk geen ooggetuige was, en dat Johannes alleen ooggetuige kan zijn geweest als hij een verrekt goede studie van zowel het grieks als het hellenistisch denken heeft gemaakt tussen pakweg 30 na Chr., en de tijd van zijn schrijfwerk.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Hangt er een beetje vanaf welke Christenen. Het is Katholieke traditie dat het wel zo is, daarbij zijn er nogal wat Protestanten (en met name theologen) die de bijbel als onfeilbaar beschouwen en dus automatisch uitgaan van ooggetuigenverslagen.
Juist niet, de evangeliën zijn juist veel later geschreven.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:20 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Het zit er dik in dat de evangeliën door ooggetuigen van Jezus op schrift zijn gesteld.
http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesusquote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:27 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Dat valt wel mee, we leven niet meer in de tijd van de 19e eeuwse Bijbelcritici.
Wat is "veel" en hoe weet je dat zo zeker?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:31 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Juist niet, de evangeliën zijn juist veel later geschreven.
Nee, dat kun je niet. Maar het is meestal wel al het niet-alledaagse dat de overdrijving is. Dat Jezus een man was, lijkt me een redelijk gegeven. Dat hij een rabbi of leermeester was ook. Dat hij ruzie had met fariseeërs ook. Wellicht dat hij een goede vriendin had die Maria Magdalena heette. Allemaal okay. Maar dat maakt hem nog niet zo bijzonder.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:23 schreef Aelred het volgende:
Maar dat Schliemann uiteindelijk Troje vond door juist het werk van Homerus zo letterlijk mogelijk te nemen, bevestigt wat je al eerder aangaf: het scheiden van feiten en mythologie is wellicht lastig, maar de bronnen die we hebben kan je daarmee niet integraal naar de prullebak van de geschiedschrijving verwijzen zoals Doffy doet?
Je hebt gelijk, ook new advent zegt dat de schrijvers van de evangelien niet de apostelen waren. Ik was waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door Franciscus' stelligheid.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:31 schreef Aelred het volgende:
Katholieke traditie? Als jij het zegt. Ik heb altijd geleerd dat Lucas, Paulus en Marcus zeker géén ooggetuigen waren, dat Matteus waarschijnlijk geen ooggetuige was, en dat Johannes alleen ooggetuige kan zijn geweest als hij een verrekt goede studie van zowel het grieks als het hellenistisch denken heeft gemaakt tussen pakweg 30 na Chr., en de tijd van zijn schrijfwerk.
Ik volg je nogquote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet. Maar het is meestal wel al het niet-alledaagse dat de overdrijving is. Dat Jezus een man was, lijkt me een redelijk gegeven. Dat hij een rabbi of leermeester was ook. Dat hij ruzie had met fariseeërs ook. Wellicht dat hij een goede vriendin had die Maria Magdalena heette. Allemaal okay. Maar dat maakt hem nog niet zo bijzonder.
Kan ik ook volgen. Maar, heel praktisch, waarom waren die fans eigenlijk fans? Het lijkt me een relevant punt, hoewel ik ook wel snap dat je bij de typische "bovennatuurlijke" zaken, de bewijslast eerder bij de gelovige legt. Daar zie ik iig de redelijkheid wel van in.quote:Alle zaken echter die hem bijzonder maken zijn zaken waarvan de authenticiteit en de waarschijnlijkheid wel in twijfel valt te trekken: Over water lopen, mensen uit de dood opwekken, etc. Zulk soort zaken, met name geschreven door 'fans' (Want dat zijn de evangelisten toch wel), moeten terecht gewantrouwd worden.
Ach, de minderbroeders staan bekend om hun stelligheid en hun neiging te verkondigenquote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:35 schreef speknek het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ook new advent zegt dat de schrijvers van de evangelien niet de apostelen waren. Ik was waarschijnlijk op het verkeerde been gezet door Franciscus' stelligheid.
Omdat hij een charismatisch persoon was, en die genezingen lijkt me typisch een verschijnsel van overdrijvijng, zeker in een tijd waarin het geloof in magie en bovennatuurlijke krachten überhaupt groter was. Joseph Smith heeft veel later op succesvolle wijze hetzelfde kunstje geflikt. Zie alle Mormonen. Mohammed daartussenin nog een keer. En nu, zonder de voorgaande op één lijn te willen stellen met de volgende, Hitler ook in zekere zin. Een charismatisch persoon vermag veel! Heel veel. In tijden waarin overlevering mondeling is, en er sowieso verhalen over genezers zijn, is het niet vreemd dat de verhalen zo komen. Dat Jezus' verhaal zo aangeslagen is en bekend gebleven lijkt me deels toeval, door een paar ijverige eerste volgelingen. Voor hetzelfde geldt had hij die niet gehad, en was het als een nachtkaars uitgegaan. (Dat is heel veel speculatie, dat weet ik.)quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:39 schreef Aelred het volgende:
Kan ik ook volgen. Maar, heel praktisch, waarom waren die fans eigenlijk fans? Het lijkt me een relevant punt, hoewel ik ook wel snap dat je bij de typische "bovennatuurlijke" zaken, de bewijslast eerder bij de gelovige legt. Daar zie ik iig de redelijkheid wel van in.
kan ik volgen. Zoals het mij is geleerd zijn de vier evangelisten "redelijk historisch" in hun beschrijving van de laatste dagen van Jezus, is de beschrijving van de verkondigingsjaren veel eerder leerstellig dan historisch, en is de beschrijving van de geboorte nauwelijks tot niet historisch maar gericht op het leggen van een verband met het OT. Ik heb dat altijd vrij aannemelijk gevonden (ook omdat er nogal veel onderbouwing bij kwam).quote:Op vrijdag 7 juli 2006 00:53 schreef Iblis het volgende:
[..]
Omdat hij een charismatisch persoon was, en die genezingen lijkt me typisch een verschijnsel van overdrijvijng, zeker in een tijd waarin het geloof in magie en bovennatuurlijke krachten überhaupt groter was. Joseph Smith heeft veel later op succesvolle wijze hetzelfde kunstje geflikt. Zie alle Mormonen. Mohammed daartussenin nog een keer. En nu, zonder de voorgaande op één lijn te willen stellen met de volgende, Hitler ook in zekere zin. Een charismatisch persoon vermag veel! Heel veel. In tijden waarin overlevering mondeling is, en er sowieso verhalen over genezers zijn, is het niet vreemd dat de verhalen zo komen. Dat Jezus' verhaal zo aangeslagen is en bekend gebleven lijkt me deels toeval, door een paar ijverige eerste volgelingen. Voor hetzelfde geldt had hij die niet gehad, en was het als een nachtkaars uitgegaan. (Dat is heel veel speculatie, dat weet ik.)
Bij sommigen (met name atheisten) is het dan bon ton de theorie van de cognitieve dissonantie te hanteren.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 01:04 schreef Aelred het volgende:
Ik zit wel nog wat met de waarschijnlijkheid van je verklaring voor de fanatieke fans. Als het louter zou gaan om het toedichten van wat genezingsverhalen, zou ik het niet alleen uiterst speculatief, maar ook best aannemelijk vinden. Maar als de opzet van de vier evangelie-teksten is zoals ik het geleerd heb, kom je daar niet mee weg. Fanatieke fans van een verder tamelijk ongebelangrijke charismatische figuur, die zolang na diens dood zoveel moeite doen om een levensgeschiedenis te gebruiken om zoveel leerstelligheden te verpakken?
Dat argument valt net zo makkelijk om te keren.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 07:42 schreef speknek het volgende:
Bij sommigen (met name atheisten) is het dan bon ton de theorie van de cognitieve dissonantie te hanteren.
Ongetwijfeld, maar zou je zo goed willen zijn dat toe te lichten?quote:Op vrijdag 7 juli 2006 07:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Bij sommigen (met name atheisten) is het dan bon ton de theorie van de cognitieve dissonantie te hanteren.
Voor zover ik weet zit Philipse niet in een besloten cultus en heeft hij geen grote schok meegemaakt die zijn dissonante wereldbeeld heeft ingestort.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 08:45 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
Dat argument valt net zo makkelijk om te keren.
Wat een matig artikel! Philipse stelt: Cognitieve dissonantie kan zendingsdrang tot gevolg hebben, en gebruikt dat als verklaring. Het artikel draait dit domweg om! Zendingsdrang is het gevolg van cognitieve dissonantie, zodat ze het ook Philipse aan kunnen wrijven. Wat slecht! Het past echter mooi in hun straatje.quote:Op vrijdag 7 juli 2006 08:45 schreef Franciscus_van_Assisi het volgende:
[..]
Dat argument valt net zo makkelijk om te keren.
Schopenhauer bleef echter atheïst. Het is dat gevoel, dat je moet accepteren. Dat is de cognitieve dissonantie tussen dat je jezelf zo speciaal voelt en het feit dat je voor de eeuwigheid en het universum een niets bent, nog niet eens een luis in de pels. Dat is niet per se een cognitieve dissonantie tussen een atheïstische levensovertuiging en God. Je kunt haar oplossen door een God te verzinnen, zodat je jezelf speciaal kunt voelen, of je accepteert dat inderdaad dit zijn in wezen zinloos en ijdel is. (Dan gaan we b.v. Camus achterna.)quote:A man finds himself, to his great astonishment, suddenly existing, after thousands and thousands of years of non-existence: he lives for a little while; and then, again, comes an equally long period when he must exist no more. The heart rebels against this, and feels that it cannot be true.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |