quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:01 schreef cyberthrill het volgende:
In mijn topic, "telekinese in beeld" kon je zien hoe ik op (een getruceerde wijze) een lepel verboog.
Dit om te testen (zoals ik achteraf ook vermelden) hoe jullie hierop zouden reageren. Hier waren jullie, zoals ik wel verwachte te nuchter voor. In tegenstelling tot de meeste andere mensen die ik wel kon overtuigen met deze trucs. (evenals Uri Geller)
Ik geef zelf regelmatig ook "cold readings", waarbij ik mezelf als "medium" voordoe. Ook dit geeft overtuigende reacties, waarbij mensen de indruk krijgen dat ik dingen zeg die ik niet kon weten.
Mensen zoals "char het medium", en nu ook "robbert van der broeke", verbaasde me ook geen sec. .
Mijn technieken staan dan ook erg verwand aan die van hun, bij iedere reading (van hun) zou ik een uitleg kunnen geven. Ik vind het alleen jammer dat deze mensen vaak misbruik maken van emotioneel zwakke mensen die hier dus al gevoelig voor zijn, het is sowieso al ziek om zoiets (en dan wel als "waar") te publiceren. Het geeft ze een gevoel "bijzonder" of "apart" te zijn, oftwel meer dan de rest. Ze hadden geluk dat half Nederland slaapt, en ze dus net als bijv. "Uri geller"
de publiciteit konden behalen, het zorgt dan ook wel voor goede kijkcijfers en er is geen kat die hun bedrog echt kan bewijzen, zoalang hun, hun verhaal maar vol blijven houden. Er zijn mensen die erin geloven, en daarom blijft het met respect behandeld worden. Ik zou in deze positie ook beroemd kunnen worden, maar vind dit gewoon erg laf. Maar 1 miljoen bij James Randi zou er voor niemand ooit inzitten
Wat is het verschil dan?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:41 schreef cyberthrill het volgende:
Indd, als je het over de echte "media" hebt wel, maar rond dit onderwerp spreken ze meestal toch over mediums (waarschijnlijk onterecht), maarja, misschien verdienen ze deze "officiele" benaming ook niet.
me·di·um1 (het ~)quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is trouwens media, niet mediums
Tja, ik denk dat er in dat geval meer bewijs is voor bedrog dan anders. Waarom zou je dan WEL moeten aannemen dat het hier om realiteit gaat? Indd, omdat je erin gelooft, er is geen verdere onderbouwing dan die op je overtuiging gericht. Want als het op wetenschap aan komt blijft er niks meer van over. Maar zo zou je veel dingen kunnen verzinnen en zomaar voor "waar" gaan aannemen. Trek je sprookjesboek maar openquote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:38 schreef Mirage het volgende:
Ik begrijp wel wat je wil zeggen cyberthrill,
maar meer dan grappig/interessant kan ik er niet van maken.
Het één sluit het ander imo niet uit.
Je toont hiermee aan dat er dingen die mediums/paragnosten doen voor het oog na te bootsen zijn, met behulp van trucage, maar je toont heir natuurlijk niet mee aan dat er geen andere manier is.
Het is heel makkelijk dingen als bedrog af te doen, of te willen verklaren op een meer aardse wijze of een nog niet doorgrond vermogen van de geest. Zeker als je zelf geen ervaringen hebt behalve dat je links en rechts charlatans aan het werk ziet. Voorop gesteld dat ik niet weet of er leven na de dood is, en of er geesten zijn die met ons willen communiceren. Toch heb ik zelf aanwijzingen die het niet zo onwaarschijnlijk maken als men het wil doen overkomen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:38 schreef Mirage het volgende:
Je toont hiermee aan dat er dingen die mediums/paragnosten doen voor het oog na te bootsen zijn, met behulp van trucage, maar je toont heir natuurlijk niet mee aan dat er geen andere manier is.
Ik begrijp je manier van conclusies trekken niet..quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:56 schreef cyberthrill het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat er in dat geval meer bewijs is voor bedrog dan anders. Waarom zou je dan WEL aannemen dat het hier om realiteit gaat? Indd, omdat je erin gelooft, er is geen verdere onderbouwing dan die op je overtuiging gericht. Want als het op wetenschap aan komt blijft er niks meer van over. Maar zo zou je veel dingen kunnen verzinnen en zomaar voor "waar" gaan aannemen. Trek je sprookjesboek maar open
Ik ken Derren Brown maar al te goed, het gaat hier om een goochelaar. De trucjes die hij vertoond (met een nadruk op trucjes) zijn psychologisch ingesteld en hebben niks met iets "paranormaals" te maken, daarom word hij indd omhelsd door skeptici. Het is een intelligente man met een groot psychologisch inzicht, en weet mensen zo goed te manupileren. Als je ook iets van hem wil leren, kan je op de volgende site terecht voor zijn goochelboek : http://www.emagictricks.co.uk/product_info.php?products_id=4302quote:Het is heel makkelijk dingen als bedrog af te doen, of te willen verklaren op een meer aardse wijze of een nog niet doorgrond vermogen van de geest. Zeker als je zelf geen ervaringen hebt behalve dat je links en rechts charlatans aan het werk ziet. Voorop gesteld dat ik niet weet of er leven na de dood is, en of er geesten zijn die met ons willen communiceren. Toch heb ik zelf aanwijzingen die het niet zo onwaarschijnlijk maken als men het wil doen overkomen.
Ik weet dat ik me op een forum als dit op glad ijs begeef, maar swa: ik heb meermalen spontaan een 'verschijning' gezien/ervaren van een overledene, soms met een boodschap die belangrijk bleek. Voor mij of voor anderen. Nou kan dat best een verklaarbare reden hebben in de zin van dat we het brein nog niet doorgrond hebben en onbeuwts die informatie ergens anders vandaan hebben gehaald, maar waarom dan in combinatie met die verschijning? En meer, maar dat laat ik nu maar even voor wat het is.
Overigens laat iemand als Derren Brown mi ook zien dat er onzichtbare velden, krachten of methoden beschikbaar zijn waardoor we informatie kunnen krijgen, en sluiten zijn beweringen en/of werkwijzen helemaal niet uit dat er nog iets anders is, of wijzen ze erop dat anderen de boel op gelijke wijze belazeren. Integendeel! Derren wordt door veel skeptici omhelsd en als bijzonder gezien, terwijl anderen overduidelijk de zaak zouden bedriegen volgens diezelfde mensen, zelfs als ze geen claims doen over een contact met een andere wereld.
Eén ding is zeker: wil je de boer op met je 'gaven' heb je je verstand net zo hard nodig als je gave zelf.
Wat je vaak ziet is dat er een beroep gedaan wordt op 'bovennatuurlijke krachten' om te verklaren waarom iemand iets 'buitengewoons' kan, bijvoorbeeld het raden van details over iemands leven zonder voorkennis.quote:Ik begrijp je manier van conclusies trekken niet..
Je test het één en denkt dat dat iets zegt over iets anders ?
Leuk filmpje...ik had 'm meteen doorquote:
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:38 schreef Mirage het volgende:
Ik begrijp jou manier van conclusies trekken ook niet...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:58 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik begrijp je manier van conclusies trekken niet..
Je test het één en denkt dat dat iets zegt over iets anders ?
Deze fiets is rood.... dus die van jou kan niet blauw zijn... ik heb hier toch bewijs dat mijn fiets rood is ?
Zoiets ?
Interessant stukje Gorquote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:56 schreef Gorian het volgende:
[..]
Het is heel makkelijk dingen als bedrog af te doen, of te willen verklaren op een meer aardse wijze of een nog niet doorgrond vermogen van de geest. Zeker als je zelf geen ervaringen hebt behalve dat je links en rechts charlatans aan het werk ziet. Voorop gesteld dat ik niet weet of er leven na de dood is, en of er geesten zijn die met ons willen communiceren. Toch heb ik zelf aanwijzingen die het niet zo onwaarschijnlijk maken als men het wil doen overkomen.
Ik weet dat ik me op een forum als dit op glad ijs begeef, maar swa: ik heb meermalen spontaan een 'verschijning' gezien/ervaren van een overledene, soms met een boodschap die belangrijk bleek. Voor mij of voor anderen. Nou kan dat best een verklaarbare reden hebben in de zin van dat we het brein nog niet doorgrond hebben en onbeuwts die informatie ergens anders vandaan hebben gehaald, maar waarom dan in combinatie met die verschijning? En meer, maar dat laat ik nu maar even voor wat het is.
Overigens laat iemand als Derren Brown mi ook zien dat er onzichtbare velden, krachten of methoden beschikbaar zijn waardoor we informatie kunnen krijgen, en sluiten zijn beweringen en/of werkwijzen helemaal niet uit dat er nog iets anders is, of wijzen ze erop dat anderen de boel op gelijke wijze belazeren. Integendeel! Derren wordt door veel skeptici omhelsd en als bijzonder gezien, terwijl anderen overduidelijk de zaak zouden bedriegen volgens diezelfde mensen, zelfs als ze geen claims doen over een contact met een andere wereld.
Eén ding is zeker: wil je de boer op met je 'gaven' heb je je verstand net zo hard nodig als je gave zelf.
Dat hier sprake was van een goocheltruc sluit niet uit dat het ook echt zonder goocheltruc wel kan.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:29 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Ik begrijp jou manier van conclusies trekken ook niet...
Omdat jij de goocheltruuk niet snapt, betekent dat dus dat het paranormale bestaat? Zoiets?![]()
Dat iemand zijn naam in de sneeuw kan pissen betekent nog niet automatisch dat er absoluut geen aliens zijn die met laserstralen letters in de sneeuw schrijven.quote:Dat hier sprake was van een goocheltruc sluit niet uit dat het ook echt zonder goocheltruc wel kan.
maw....omdat een persoon die zich medium noemt de zaak belazerd heeft wil dat niet zeggen dat het allemaal trucage is of dat iedereen erop uit is om een ander te bedonderen.
Precies Nokquote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:32 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat hier sprake was van een goocheltruc sluit niet uit dat het ook echt zonder goocheltruc wel kan.
maw....omdat een persoon die zich medium noemt de zaak belazerd heeft wil dat niet zeggen dat het allemaal trucage is of dat iedereen erop uit is om een ander te bedonderen.
Trek het maar weer in het belachelijke. Nokwanda bedoelt imo te zeggen dat ook al zouden er 80 Derren Brown's de meest spectaculaire trucs uithalen, dit niets zegt over het wel of niet bestaan van het paranormale.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:40 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Dat iemand zijn naam in de sneeuw kan pissen betekent nog niet automatisch dat er absoluut geen aliens zijn die met laserstralen letters in de sneeuw schrijven.
Het was maar een grapje hoorquote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:32 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat hier sprake was van een goocheltruc sluit niet uit dat het ook echt zonder goocheltruc wel kan.
Je kan niks (wat fantasie betreft) uitsluiten, maar waar leg je de grenzen? Ik denk dat je die eerder bij de wetenschap kunt leggen, want die zaken staan temminste vast. En er is echter nooit een "medium" geweest die zich zelf echt wetenschappelijk kon bewijzen, ze lopen het ook meestal meteen uit de weg. De 1 miljoen die James Randi uitlooft aan degene die zijn "begaafheid" wetenschappelijk kan aantonen, is nooit opgehaald. http://www.randi.org/research/index.html Degene die er wel aan deelnamen vielen meteen door de mand, dit geeft dus juist weer een beter inzicht op "claims"quote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:32 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Wetenschap staat absoluut niet vast. Moet het ook niet staan aangezien het dan dermate statisch wordt dat er geen vooruitgang kan zijn.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:53 schreef cyberthrill het volgende:
[..]
Je kan niks (wat fantasie betreft) uitsluiten, maar waar leg je de grenzen? Ik denk dat je die eerder bij de wetenschap kunt leggen, want die zaken staan temminste vast. En er is echter nooit een "medium" geweest die zich zelf echt wetenschappelijk kon bewijzen, ze lopen het ook meestal meteen uit de weg. De 1 miljoen die James Randi uitlooft aan degene die zijn "begaafheid" wetenschappelijk kan aantonen, is nooit opgehaald. http://www.randi.org/research/index.html Degene die er wel aan deelnamen vielen meteen door de mand, dit geeft dus juist weer een beter inzicht op "claims"
Dat is natuurlijk waar. Maar de vraag is, is er wel een goede reden om aan te nemen dat het ook zonder trucs kan? Ik denk dat er geen mensen zijn die met recht kunnen beweren dat ze over zulke vermogens beschikken. Dan zouden ze dat ook moeten kunnen aantonen. En dan denk ik niet aan de 1 miljoen van Randi, maar aan serieus parapsychologisch onderzoek.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:32 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Voor mij hoeft ook niet perse alles bewezen te worden. Er mag best wat magie blijven.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:56 schreef Parameter het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk waar. Maar de vraag is, is er wel een goede reden om aan te nemen dat het ook zonder trucs kan? Ik denk dat er geen mensen zijn die met recht kunnen beweren dat ze over zulke vermogens beschikken. Dan zouden ze dat ook moeten kunnen aantonen. En dan denk ik niet aan de 1 miljoen van Randi, maar aan serieus parapsychologisch onderzoek.
Helaas weten veel mensen die geïnteresseerd zijn in het paranormale helemaal niks van wetenschappelijke parapsychologie. Parapsychologische boeken worden ook altijd slecht verkocht, behalve als ze afkomstig zijn van pseudo-parapsychologen zoals Hans Holzer. Maar zo’n man als Holzer (geboren in 1920) schreef populaire bestsellers en wordt helemaal niet serieus genomen binnen de echte parapsychologie.
Dat wantrouwen was toch ook terecht? Hij beweerde iets te kunnen en dat is niet gelukt. Hij kwam daar eerlijk voor uit en blijft niet zeggen dat hij het wel kan!!!!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:54 schreef nokwanda het volgende:
Neem als voorbeeld het topic van Displission van laatst. Hij maakte een filmpje waarmee hij zijn band met zijn kaarten wilde aantonen.
Veel mensen gingen er onmiddelijk vanuit dat hij de boel belazerde. Was niet zo. Maar het filmpje toonde evenmin aan dat hij werkelijk iets met die kaarten kon.
Maar van oplichting was geen sprake. Kon zelfs redelijk stellig beweren dat hij goede leggingen doet. En dat zijn aanpak daarin anders is dan enkel kaarten leggen en in een boekje kijken voor de betekenis.
Praktisch klein voorbeeldje van het wantrouwen van de skepticus.
Het filmpje toonde niet aan dat hij dat wel kon. Dat klopt. Maar het was niet zo dat hij hij de zaak belazerde zoals onmiddelijk werd geroepen. En dat wordt al snel geroepen als mensen zeggen iets te kunnen. Niet perse alleen in dat topic, hoewel het daar ook voorkwam.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:04 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Dat wantrouwen was toch ook terecht? Hij beweerde iets te kunnen en dat is niet gelukt. Hij kwam daar eerlijk voor uit en blijft niet zeggen dat hij het wel kan!!!!![]()
Er is een verschil tussen spontane paranormale ervaringen en mensen die beweren dat ze over paranormale vermogens beschikken waarvan ze praktisch gebruik kunnen maken. Die laatsten zouden dat naar mijn mening wel aan moeten tonen, anders is er geen enkele reden om in hun beweringen te geloven.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:03 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Voor mij hoeft ook niet perse alles bewezen te worden. Er mag best wat magie blijven.
Ook al kun je aantonen dat iets een puur natuurkundig proces is, dan nog blijft de vraag: waarom daar? waarom dan, op dat moment?
Het gaat mij dus niet om spontane paranormale ervaringen, maar om mensen die beweren dat ze er echt praktisch gebruik van kunnen maken. Die beweren dat ze het onder controle hebben, zodat ze een praktijk kunnen openen en er geld voor kunnen vragen. Parapsychologisch gezien is er volgens mij geen reden om aan te nemen dat zulke mensen hun beweringen waar kunnen maken.quote:Ik hou ook niet van het stempeltje paranormaal. Alles is normaal. Alleen wordt niet alles evenveel gebruikt. Iets wordt ervaren. Daarmee is het waar voor die persoon. Een ander kan daar vraagtekens bij zetten.
Heb je gelijk in.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:08 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Het filmpje toonde niet aan dat hij dat wel kon. Dat klopt. Maar het was niet zo dat hij hij de zaak belazerde zoals onmiddelijk werd geroepen. En dat wordt al snel geroepen als mensen zeggen iets te kunnen. Niet perse alleen in dat topic, hoewel het daar ook voorkwam.
Overal kun je lezen dat mensen anderen uitmaken voor charlatan die bewust de boel bedriegd en dat hoeft dus niet zo te zijn.
Parapsychologen hebben echt heel veel moeite gedaan om zulke mensen te vinden. En ze zouden ook graag willen dat ze bestonden, want dat zou de parapsychologie veel makkelijker maken. Het zou er ook voor zorgen dat parapsychologie meer erkenning en geld krijgt. Maar als men echt neutraal gaat kijken wat zogenaamde paranormaal begaafden presteren, en uiteraard doet men daarbij alle moeite om voor zover mogelijk aan hun wensen tegemoet te komen, dan blijft er bitter weinig van over. Zo weinig dat het nooit kan verklaren waarom de cliënten van paragnosten e.d. er zo enthousiast over zijn.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:16 schreef nokwanda het volgende:
Omdat niet alles overal en ten alle tijden oproepbaar is..... nee, dat is idd ook niet mijn ervaring.
Maar ik sluit het ook niet uit. Of het nou wel of niet aangetoond kan worden.
Simpelweg omdat de voorwaarden voor het aantonen op zich niet eens bekend hoeven te zijn in de wetenschap. Dus wil de wetenschap een potje koken maar missen ze een onbekend ingredient. Dus zal de smaak nooit worden wat ervan verwacht.
Ik durf heel sterk te beweren dat die WEL bestaan. Ken er genoeg die de kluit beflikkeren. Maar ook mensen die werkelijk een gave hebben om iemand te helpen met hun gave.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:22 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Heb je gelijk in.Misschien zijn die mensen te vaak belazerd in het verleden? Dat weet je dan ook weer niet.
Maar ook dit verhaaltje sluit natuurlijk niet uit dat er geen charlatans zouden bestaan, waarvoor je op je hoede moet zijn.![]()
Dat ben ik men je eens. Mij gaat het alleen om de mensen die beweren dat ze consulten kunnen geven waarbij ze regelmatig dingen zouden zeggen die ze op paranormale wijze aan de weet zijn gekomen. De meeste paragnosten willen tijdens een consult de indruk wekken dat ze voortdurend paranormaal bezig zijn. De meesten willen zelfs bijna niet toegeven dat ze tijdens zo'n consult ook fouten maken. Als het niet klopt, dan zoeken ze steeds naar een manier om zich daaruit te redden. Dat soort mensen zijn bluffers of opscheppers en verdomd handige kletsers. En daar hou ik dus niet van.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:38 schreef nokwanda het volgende:
Maar wie ben ik om de ervaring van anderen te ontkennen?
Nu is dat wel erg ongenuanceerd, maar ik kan me aansluiten bij onder andere nokwanda, wie ben ik om de ervaringen van anderen te ontkennen of bevestigen... Ik hou het bij mijn eigen ervaringen, die ik niet weet "op te roepen" op commando. Mijn eigen ervaringen met wat ik het bovennatuurlijke pleeg te noemen. En er zijn een aantal mensen die die ervaringen met mij delen.quote:The voices in my head are talking to me and they don't like you...
Voor ik mijn eerste eigen ervaring had, had ik nog nooit van paranormaal gehoord. Je doet het overkomen alsof mensen in die dingen geloven omdat anderen het erover hebben. Of je dat ook bedoelt weet ik niet, maar als dat wel zo is is dat wat mij betreft een misvatting.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 21:33 schreef cyberthrill het volgende:
Je kan zoveel van andere aannemen, maar ik snap niet precies waar jullie basis ligt. Met andere woorden, waarom geloven jullie in deze verschijnselen? Het is begonnen op het moment, dat je er voor het eerst over had gehoord.
Waar trek ik conclusies aan de hand van ditquote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:29 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Ik begrijp jou manier van conclusies trekken ook niet...
Ik denk dat jij posts ziet die er niet zijn ?quote:Omdat jij de goocheltruuk niet snapt, betekent dat dus dat het paranormale bestaat? Zoiets?![]()
Bij de één geloof, bij de ander eigen ervaringen.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:33 schreef ee-04 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen, waarom er ook maar enige reden is om aan te nemen dat er echte media bestaan als het zo valt te faken?
Ik probeer niets belachelijk te maken. Dit was alleen even de meest geschikte analogie die ik kon bedenken. Als 80 Derren Browns op uiterlijk exact dezelfde manier exact dezelfde resultaten kunnen halen als mediums die beweren dat ze iets buitengewoons doen, dan zou ik me serieus achter mijn oor gaan krabben.quote:Trek het maar weer in het belachelijke. Nokwanda bedoelt imo te zeggen dat ook al zouden er 80 Derren Brown's de meest spectaculaire trucs uithalen, dit niets zegt over het wel of niet bestaan van het paranormale.
Ik ben blij dat je de strekking van mijn punt begrijpt. Daar ging het me natuurlijk om.quote:
Ik had trouwens geen moeite met het pisverhaal hoor.
Maar blijkbaar ben je niet zo nuchter dat je aan cold reading truucs denkt als je een medium met veel raden en hakkelen boodschappen ziet doorkrijgen uit het hiernamaals? Wat is het verschil in deze siutaties?quote:Ik ben zelf trouwens wel zo nuchter om eerst aan pis te denken voor de aliens hun intreden in mijn bewustzijn doen.
Omdat ik weet hoe het is om iets raars door te krijgen waarvan je weet dat het niet van jezelf is maar waar het heel moeilijk van is om er de vinger op te leggen waardoor je wel deels moet raden. Daar komt ook een deel psychologie bij kijken. Dus werkt het ook deels door wat je noemt "cold reading" tot stand.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:08 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Ik probeer niets belachelijk te maken. Dit was alleen even de meest geschikte analogie die ik kon bedenken. Als 80 Derren Browns op uiterlijk exact dezelfde manier exact dezelfde resultaten kunnen halen als mediums die beweren dat ze iets buitengewoons doen, dan zou ik me serieus achter mijn oor gaan krabben.
[..]
Ik ben blij dat je de strekking van mijn punt begrijpt. Daar ging het me natuurlijk om.
[..]
Maar blijkbaar ben je niet zo nuchter dat je aan cold reading truucs denkt als je een medium met veel raden en hakkelen boodschappen ziet doorkrijgen uit het hiernamaals? Wat is het verschil in deze siutaties?
Hoe weet je zo zeker dat hetgeen je doorkrijgt 'niet van jezelf' is?quote:Omdat ik weet hoe het is om iets raars door te krijgen waarvan je weet dat het niet van jezelf is maar waar het heel moeilijk van is om er de vinger op te leggen waardoor je wel deels moet raden.
Dat kan ik je niet uitleggen.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:30 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat hetgeen je doorkrijgt 'niet van jezelf' is?
Dat zeg ik ook zeker niet. Ons brein is in staat tot het doen van rare dingen en dat ervaar ik zelf ook dagelijks.quote:Dat kan ik je niet uitleggen.
Ik weet iig wel vrij zeker dat ik niet schizo ben.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 19:38 schreef Mirage het volgende:
Jammer dat ik je niet ken want dan zou je voor een van mijn kennissen een coldreading mogen doen waarbij ik zeker weet dat je keihard op je plaat gaat want waar wil jij je informatie vandaan halen als je geen informatie vantevoren hebt?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:01 schreef cyberthrill het volgende:
In mijn topic, "telekinese in beeld" kon je zien hoe ik op (een getruceerde wijze) een lepel verboog.
Dit om te testen (zoals ik achteraf ook vermelden) hoe jullie hierop zouden reageren. Hier waren jullie, zoals ik wel verwachte te nuchter voor. In tegenstelling tot de meeste andere mensen die ik wel kon overtuigen met deze trucs. (evenals Uri Geller)
Ik geef zelf regelmatig ook "cold readings", waarbij ik mezelf als "medium" voordoe. Ook dit geeft overtuigende reacties, waarbij mensen de indruk krijgen dat ik dingen zeg die ik niet kon weten.
Mensen zoals "char het medium", en nu ook "robbert van der broeke", verbaasde me ook geen sec. .
Mijn technieken staan dan ook erg verwand aan die van hun, bij iedere reading (van hun) zou ik een uitleg kunnen geven. Ik vind het alleen jammer dat deze mensen vaak misbruik maken van emotioneel zwakke mensen die hier dus al gevoelig voor zijn, het is sowieso al ziek om zoiets (en dan wel als "waar") te publiceren. Het geeft ze een gevoel "bijzonder" of "apart" te zijn, oftwel meer dan de rest. Ze hadden geluk dat half Nederland slaapt, en ze dus net als bijv. "Uri geller"
de publiciteit konden behalen, het zorgt dan ook wel voor goede kijkcijfers en er is geen kat die hun bedrog echt kan bewijzen, zoalang hun, hun verhaal maar vol blijven houden. Er zijn mensen die erin geloven, en daarom blijft het met respect behandeld worden. Ik zou in deze positie ook beroemd kunnen worden, maar vind dit gewoon erg laf. Maar 1 miljoen bij James Randi zou er voor niemand ooit inzitten
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:52 schreef M_Schtoppel het volgende:
[..]
Jammer dat ik je niet ken want dan zou je voor een van mijn kennissen een coldreading mogen doen waarbij ik zeker weet dat je keihard op je plaat gaat want waar wil jij je informatie vandaan halen als je geen informatie vantevoren hebt?
Lijkt me erg vermakelijk om te zien hoe je peentjes zweet.
![]()
Omdat er bij elk wetenschappelijk onderzoek naar bewijs een klein percentage als toeval gekenmerkt kan worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:01 schreef cyberthrill het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |