Ja ik dus ook hahaquote:Op donderdag 9 februari 2006 20:15 schreef wdn het volgende:
Markster: en dan wacht ik nog 5 minuten ook voordat ik genoeg had met wachten
LOL
Remote terminal?quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:15 schreef wdn het volgende:
Hoe wil je op dat systeem gaan werken zonder scherm (voordat je die colocate)?![]()
telnetten of ip'en.quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:15 schreef wdn het volgende:
En swets: eeeeeeeeeeeeeewwwwwwwww seriele modems![]()
![]()
![]()
Een SCHERM heb je nodig. Geen kabelslol
Dat maakt het allemaal zo veel eenvoudiger.
Hoe wil je op dat systeem gaan werken zonder scherm (voordat je die colocate)?![]()
Je vergeet deel 7quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:15 schreef wdn het volgende:
Doe ik zo de OP goed uivoeren?
Genoeg mogelijkheden: via een seriele nulmodemkabel, of via ethernet en ssh, Ik zou eerst de nulmodemkabel proberen via een terminalprogramma. Via ethernet kun je misschien met arp achterhalen welk ip hij heeft, of als hij op dhcp staat ingesteld, hang je hem gewoon aan een router met dhcp server. Maar weet de vorige eigenaar niet hoe het netwerk was geconfigureerd?quote:En swets: eeeeeeeeeeeeeewwwwwwwww seriele modems![]()
![]()
![]()
Een SCHERM heb je nodig. Geen kabelslol
Dat maakt het allemaal zo veel eenvoudiger.
Nulmodem kan niet, staat nadrukkelijk in de manual van die Sparc.quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:19 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je vergeet deel 7
[..]
Genoeg mogelijkheden: via een seriele nulmodemkabel, of via ethernet en ssh, Ik zou eerst de nulmodemkabel proberen via een terminalprogramma. Via ethernet kun je misschien met arp achterhalen welk ip hij heeft, of als hij op dhcp staat ingesteld, hang je hem gewoon aan een router met dhcp server. Maar weet de vorige eigenaar niet hoe het netwerk was geconfigureerd?
Er staat al een OS op, maar als Swets een nieuw OS erop wil gaan zetten wordt het iets lastiger. Ik geloof dat Debian een bootmethode ondersteunt waarmee je automatisch een ssh-server laat starten om de setup op afstand te doenquote:Op donderdag 9 februari 2006 20:19 schreef wdn het volgende:
RT is handig als je OS er al opstaat maar daar is Swets nog niet
Er staat toch al een linux distro op? Als je bios het ondersteunt om de bootmessages naar de seriele poort te sturen dan heb je ook geen scherm nodig om een nieuwe distro te installeren.quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:19 schreef wdn het volgende:
Tuurlijk maar sommige dingen moet je proberen te voorkomen als het kan
RT is handig als je OS er al opstaat maar daar is Swets nog niet
quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:21 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik had vanavond alleen ff een uurtje over
Het mooie aan VLC is dat het volledig open source en heel portable is, het werkt op zo'n beetje elke architectuur. Dat er op linux gebruik gemaakt wordt van vrij beschikbare libraries lijkt me alleen maar een voordeel, die kunnen ook door andere applicaties gebruikt worden.quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:35 schreef JeRa het volgende:
Ik heb niet het complete verhaal gevolgd, maar was één van de mooie dingen aan VLC niet juist dat het zijn eigen libraries aan boord had?
Mja dat sowieso, dat verwacht ik eigenlijk ook zo'n beetje van de meeste applicaties die op Linux draaienquote:Op donderdag 9 februari 2006 20:39 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Het mooie aan VLC is dat het volledig open source en heel portable is, het werkt op zo'n beetje elke architectuur. Dat er op linux gebruik gemaakt wordt van vrij beschikbare libraries lijkt me alleen maar een voordeel, die kunnen ook door andere applicaties gebruikt worden.
*zucht* wel eens van 'bij wijze van spreken' gehoordquote:
En dan stop ik bv een damn small linux distrootje erin. Het blijft het probleem... hoe zie ik wat ik doe. Er hangt geen monitor aan... remember.quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:29 schreef wdn het volgende:
1 uurtje. Humor heeft die Swetsenegger wel
Zo te zien boot die sparc vanaf USB.
Wat dacht je ervan om een live-usb-stick te proberen om het IP te vinden?
http://applications.linux(...)1522237.shtml?tid=13
In gentoo kan je zelf bepalen, dus ook bij VLC, wat je wel en niet meeinstalleert. Ik wilde hem dus zo kaal mogelijk, want ik hoef hem alleen om mpeg en avi bestanden mee te bekijken, maar dat wil nu niet.quote:Op donderdag 9 februari 2006 20:42 schreef JeRa het volgende:
[..]
Mja dat sowieso, dat verwacht ik eigenlijk ook zo'n beetje van de meeste applicaties die op Linux draaienmaar ik heb met VLC op Windows vele bestanden wél (of beter) kunnen afspelen vanwege alle zelf meegeleverde modules. Mooi dat het is veranderd iig, jammer dat het hier problemen oplevert.
Je zei dat je meerdere ethernetpoorten had. Krijg je op allebei hetzelfde IP-adres?quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:48 schreef Swetsenegger het volgende:Ik heb een IP! Maar ik moet wel heel gek zijn, maar volgens mij is dit z'n voorheen publieke IP waarmee hij aan internet hing. Dan heb ik er natuurlijk nog gen reet aan, want dan kom ik niet verder dan index.html
Als je een ip hebt kun je toch ssh'en?quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:48 schreef Swetsenegger het volgende:Ik heb een IP! Maar ik moet wel heel gek zijn, maar volgens mij is dit z'n voorheen publieke IP waarmee hij aan internet hing. Dan heb ik er natuurlijk nog gen reet aan, want dan kom ik niet verder dan index.html
Ik heb inderdaad beide poorten geprobeerd, in de veronderstelling dat 1 van de twee 'lokaal' en de ander dan 'publiek' zou zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:51 schreef JeRa het volgende:
[..]
Je zei dat je meerdere ethernetpoorten had. Krijg je op allebei hetzelfde IP-adres?
Vast wel... wat is het?quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:56 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Als je een ip hebt kun je toch ssh'en?
Nou, meestal niet. Je wil een webserver nl wel van buitenaf kunnen beheren, daarvoor moet ssh openstaan.quote:Op donderdag 9 februari 2006 21:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik mag toch aannemen dat aan de publieke kant van een webserver ssh dichtgetimmerd zit?
Nee, ik denk alleen de ftp gegevens te hebbenquote:Op donderdag 9 februari 2006 22:05 schreef Schorpioen het volgende:
Ik hoop wel dat je inloggegevens zoals usernaam en wachtwoord hebt?
quote:Op donderdag 9 februari 2006 22:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
ik heb alleen geen username en password.
In mijn onschuld dacht ik net zoiets te vinden als een BIOS setting op een x86 bak. Waarop ik vervolgsn zeg 'boot from <vul bootdevice naar keuze in>' en hatsidiflatsa.... er wordt een compleet nieuw OS over de oude zooi gegooid.quote:Op donderdag 9 februari 2006 22:40 schreef JeRa het volgende:
[..]die had je sowieso al nodig als je wat werk had willen verrichten op een al geïnstalleerd OS, ook via telnet
maar succes ermee in ieder geval
Is er uberhaupt iemand die Raki werkbaar heeft gekregen? synce/rapip krijg ik wel werkend, maar raki niet...quote:Op zondag 5 februari 2006 11:07 schreef Dandelion het volgende:
Voor de mensen die Synce, Rapip en Raki gebruiken.
Ik kom er niet helemaal uit: Ik krijg mijn toestel doorgaans wel geconeect met Synce, ik heb deze howto van synce zelf gebruikt en dan lukt dat wel.
Wanneer ik de verbinding gestart heb door eerst als user dccm te starten en daarna als root synce-serial-start te doen kan ik in konsole gewoon bestanden copieren, en in konqueror kan ik met rapip:/ door mijn ppc browsen.
Maar Raki, dat krijg ik niet aan het draaien. Ik krijg steeds de melding \"Could not start dccm or dccm has exited. Maybe there is allready a dccm running\". Dat klopt natuurlijk wanneer ik de ppc al geconnect heb met synce in console, maar ook wanneer ik dccm in console afschiet of raki als eerst gebruik krijg ik deze melding.
Enig idee wat dit kan zijn? Moet ik Raki rechten geven om dccm te gebruiken ofzo (en hoe doe ik dat dan)?
bij mij werkt het ook nog niet, maar ik heb niet het idee dat je veel mist aan raki. Je kunt dat met synce/rapip makkelijk opvangen.quote:Op donderdag 9 februari 2006 23:21 schreef the_disheaver het volgende:
Hoi!
Uit het vorige topic, afgezien mijn reactie (dat ik hetzelfde probleem had...) geen reactie op geweest
[..]
Is er uberhaupt iemand die Raki werkbaar heeft gekregen? synce/rapip krijg ik wel werkend, maar raki niet...
Ik was in de veronderstelling dat Raki rapip verzorgde.. Niet dusquote:Op vrijdag 10 februari 2006 09:00 schreef Dandelion het volgende:
[..]
bij mij werkt het ook nog niet, maar ik heb niet het idee dat je veel mist aan raki. Je kunt dat met synce/rapip makkelijk opvangen.
Nee, Synce zorgt voor rapip.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:36 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat Raki rapip verzorgde.. Niet dus
Op Kubuntu heeft het bij mij trouwens altijd vrolijk gewerkt
Raki bij mij op Kubuntu niet, maar ik lees er zo links en rechts meer over dat het niet meer werkt.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 12:36 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
Ik was in de veronderstelling dat Raki rapip verzorgde.. Niet dus
Op Kubuntu heeft het bij mij trouwens altijd vrolijk gewerkt
quote:PC / Windows CE connection service application
SynCE-KDE is a PC / Windows CE connection service application like
ActiveSync. It consists of three sub-projects: a full-featured KIOSlave
for browsing the file system of the Windows CE device (RAPIP), a panel applet
for easy accessing and synchronizing the device (RAKI), and a daemon which
listens for device connections (VDCCM).
Het wachtwoord wat ik heb gekregen is niet het goede volgens ssh.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:18 schreef wdn het volgende:
Ik heb helaas niets wat ik kan gebruiken met Raki anders had ik het wel eens willen zien
[..]
Swets: hoe is het met je sparkie?
Welke permissies moet ik nu geven aan /home/user/www om te zorgen dat http://server/user de inhoud van de map /home/user/www laat zien?quote:Alias /user /home/user/www/
<Directory /home/user/www/>
Options Indexes FollowSymLinks
AllowOverride All
Order allow,deny
Allow from all
</Directory>
Wat moet ik nu doen om het *wel* te laten werken?quote:Forbidden
You don't have permission to access /user/ on this server.
Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
------------------------------------------------------
Apache/2.0.54 (Ubuntu) Server at localhost Port 80
Als de webserver onder de group www-data draait en niet onder de owner van /home/user/www, dan moet je waarschijnlijk de group read EN execute permissie geven op de www directory.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 22:59 schreef Tijn het volgende:
Ik zit altijd met users en permissions te kloten en eerlijk gezegd snap ik er nooit ene kloot van. Kan iemand me helpen, want ik kom er niet uit.
Wat ik wil: apache toegang geven tot een map in iemands homedir
Ik heb:een user met een homedir (/home/user) een map in deze homedir waar www-data in moet (/home/user/www) apache met in de aliasfile (/etc/apache2/conf.d/alias) de volgende inhoud:
[..]
Welke permissies moet ik nu geven aan /home/user/www om te zorgen dat http://server/user de inhoud van de map /home/user/www laat zien?
Wat mij logisch leek was:owner user: read,write,execute group www-data: read others: none
Maar dat werkt niet. Sterker nog, als ik dan naar http://server/user surf, krijg ik 2 foutmeldingen:
[..]
Wat moet ik nu doen om het *wel* te laten werken?
Ik heb geen idee hoe de webserver draait. Hoe kom ik daarachter?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:17 schreef Zap het volgende:
[..]
Als de webserver onder de group www-data draait en niet onder de owner van /home/user/www, dan moet je waarschijnlijk de group read EN execute permissie geven op de www directory.
Waarschijnlijk draait de webserver onder user en groep www-data.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:19 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe de webserver draait. Hoe kom ik daarachter?
Hoe dan ook, ik heb geprobeerd wat je zei en het heeft geen effect
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:28 schreef Tijn het volgende:
Anthraxx deed net de suggestie om zowel de homedir als de www-dir de permissions 755 te geven (read & execute voor iedereen).
Dan werkt het.
Kan ik hieruit concluderen dat Apache niet als www-data draait (immers, de www-data groep had al read & execute-rechten voor zowel de homedir als de www-dir)? En zou het dan wel werken als ik de groep waaronder Apache wel draait dan read & execute-rechten geef in de home- en www-dir, zodat ik de read & execute-rechten van de "others" weer kan uitschakelen?
Zo ja, hoe kom ik erachter onder welke groep Apache draait?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | root 17133 0.0 1.8 20852 7028 ? S Jan07 0:08 /usr/sbin/apache www-data 18126 0.0 2.9 24264 11328 ? S Feb08 0:03 /usr/sbin/apache www-data 18145 0.0 2.7 23688 10736 ? S Feb08 0:02 /usr/sbin/apache www-data 18166 0.0 3.2 25456 12704 ? S Feb08 0:06 /usr/sbin/apache www-data 18200 0.0 3.0 24412 11612 ? S Feb08 0:02 /usr/sbin/apache www-data 3404 0.0 3.5 26824 13860 ? S Feb09 0:08 /usr/sbin/apache www-data 3432 0.0 1.8 20852 7104 ? S Feb09 0:00 /usr/sbin/apache www-data 3932 0.0 2.7 23780 10548 ? S Feb09 0:01 /usr/sbin/apache |
Meestal zijn /home en /home/user wel read+exe voor world. Als je dat doet hoef je die niet van de groep www-data te maken (want dat is wel wat vreemd)quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:35 schreef Tijn het volgende:
Oh wacht.
Ik had de www-dir wel read & execute-rechten gegeven voor de www-data group. Maar de homedir had een andere group.
Dat heb ik ook in www-data veranderd en nu werkt het
Whehehehehehe
Maar is read+exe voor iedereen niet onwijs onveilig? Ik weet het niet hoor, maar het geeft mij een raar idee dat iedereen permissie heeft m'n files te lezen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:40 schreef Zap het volgende:
[..]
Meestal zijn /home en /home/user wel read+exe voor world. Als je dat doet hoef je die niet van de groep www-data te maken (want dat is wel wat vreemd)
Unstable is inderdaad de release met de meest up-to-date versies...quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:34 schreef thedude0 het volgende:
als ik debian wil hebben met de allernieuwste versies van software, welke versie moet ik dan nemen? unstable? en is een net install beter of kan ik ook gewoon een normale cd downloaden en daarna de boel updaten? ik ben een beetje een newbie nog maar goed, ik heb arch linux overleefd (nvidia drivers, software die ik nodig heb en xfce geinstalleerd) dus dit moet niet echt moeilijk zijn maar al die versies van debian vind ik een beetje verwarrend
Je kunt /home/user ook op alleen executable (dus bv 751) zetten voor de world. Dan hoef je de groep ook niet te veranderen. En heb je ook niet het nadeel dat iedereen zomaar je files kan lezen (tenzij "ze" de filename weten)quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:35 schreef Tijn het volgende:
Ik had de www-dir wel read & execute-rechten gegeven voor de www-data group. Maar de homedir had een andere group.
Dat heb ik ook in www-data veranderd en nu werkt het
Je kan dat per homedir in /home weer bepalen hoe je de rechten voor 'world' instelt. Permissies van /home/tijn zouden dus 'chmod 770' of zelfs 'chmod 700' kunnen zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar is read+exe voor iedereen niet onwijs onveilig? Ik weet het niet hoor, maar het geeft mij een raar idee dat iedereen permissie heeft m'n files te lezen.
Als je niet wil dat anderen je files kunnen zien kan je inderdaad /home/user dichtzetten voor world en van group www-data maken. Maar als je dat ook voor /home doet moeten meteen alle gebruikers in die groep (anders kunnen ze niet bij hun eigen homedir), dus dan heeft het niet zoveel nu meer.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar is read+exe voor iedereen niet onwijs onveilig? Ik weet het niet hoor, maar het geeft mij een raar idee dat iedereen permissie heeft m'n files te lezen.
Ja, dat snap ik. Maar als ik nou ook een website wil, moet ik dan een aparte user "wwwtijn" gaan maken ofzo? Dat kan niet gewoon in /home/tijn/www zonder dat m'n /home/tijn gelijk open ligt?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:46 schreef whoops het volgende:
[..]
Je kan dat per homedir in /home weer bepalen hoe je de rechten voor 'world' instelt. Permissies van /home/tijn zouden dus 'chmod 770' of zelfs 'chmod 700' kunnen zijn.
Ik dacht dat je dat hierboven zei, maar ik zie dat je "homedir" zei. Misverstandje.quote:
Kan gebeurenquote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:52 schreef Zap het volgende:
[..]
Ik dacht dat je dat hierboven zei, maar ik zie dat je "homedir" zei. Misverstandje.
De groep die rechten heeft op /home/tijn/www moet het hele path door kunnen, als het niet voldoende rechten heeft op /home/tijn komt het dus nooit verder. Wat je dan zou kunnen doen is een map aanmaken /home/wwwtijn en daar de ownership 'tijn:www-data' kunnen geven.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar als ik nou ook een website wil, moet ik dan een aparte user "wwwtijn" gaan maken ofzo? Dat kan niet gewoon in /home/tijn/www zonder dat m'n /home/tijn gelijk open ligt?
Hmm... het maakt het allemaal niet makkelijkerquote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:56 schreef whoops het volgende:
[..]
De groep die rechten heeft op /home/tijn/www moet het hele path door kunnen, als het niet voldoende rechten heeft op /home/tijn komt het dus nooit verder. Wat je dan zou kunnen doen is een map aanmaken /home/wwwtijn en daar de ownership 'tijd:www-data' kunnen geven.![]()
Als ik me niet vergis doet Kompose dat...quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:56 schreef Tijn het volgende:
Oh trouwens, is er ook zoiets als Expose voor Ubuntu?
Ik werk vaak op een Mac en mis deze feature als ik achter m'n Ubuntu-machine zit.
Ai, dan moet ik ook gelijk KDE gaan gebruiken. Kent iemand misschien iets vergelijkbaars voor Gnome, want het ziet er verder wel goed uit.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:57 schreef whoops het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis doet Kompose dat...
Niet beslist:quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar als ik nou ook een website wil, moet ik dan een aparte user "wwwtijn" gaan maken ofzo? Dat kan niet gewoon in /home/tijn/www zonder dat m'n /home/tijn gelijk open ligt?
1 2 3 4 5 | /home/tijn tijn users rwxr-xr-x /home/tijn/www tijn www-data rwxr-x--- /home/tijn/www/index.html tijn www-data rwxr-x--- /home/tijn/mijn_password.txt tijn users rwx------ |
Man, ga gewoon direct helemaal over naar KDE, you'll love it...quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ai, dan moet ik ook gelijk KDE gaan gebruiken. Kent iemand misschien iets vergelijkbaars voor Gnome, want het ziet er verder wel goed uit.
Ah juist. Dus dat world wel leesrechten heeft voor de folder, maar niet voor de files die daarin staan. Dat is best een goeie manierquote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:00 schreef Zap het volgende:
[..]
Niet beslist:
[ code verwijderd ]
Op deze manier kan iedereen zien _welke_ bestanden je in je homedir hebt staan, maar niet wat er in bv mijn_password.txt staat. En de webserver kan de pagina lezen.
Man, ik ben net blij dat ik uberhaupt iets heb wat werkt. Ik verander ff helemaal niksquote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:01 schreef whoops het volgende:
[..]
Man, ga gewoon direct helemaal over naar KDE, you'll love it...
Cool! Dat ga ik ff proberenquote:Uiteraard is dat er, het heet Skippy...
Voor de directories is execute rechten voldoende, voor files read. Een combinatie van exec+read voor dirs is eigenlijk alleen handig als je iets als ls wil gebruikenquote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:56 schreef whoops het volgende:
De groep die rechten heeft op /home/tijn/www moet het hele path door kunnen
In dit hoofdstuk: 4. Installation Instructions staat stap voor stap wat je moet doen...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:12 schreef thedude0 het volgende:
Ik probeer al enkele tijd mijn draadloos internet in linux aan de praat te krijgen maar het wil niet ik heb er wel een driver voor gevonden op het internet (zyas zd12110) bij guides om dat ding geinstalleerd te krijgen zit altijd wel een stpa tussen waarbij ik iets moet downloaden. Nu moet ik dus iets downloaden om mijn draadloos internet aan de praat te krijgen. iemand enig idee wat ik zou moeten doen. voorbeeld van zon guide https://wiki.ubuntu.com/WifiDocs/ZydasZD1211?action=show&redirect=zd1211wifi
hm volgens mij download ie bij deze guide alleen maar de driver hier heb ik dan mischien toch we lwat aan als ik de driver op een diskette ofzo donder. verkeerd gelezen bij andere guides moest ik meteen tien drivers en weet ik niet wat voor tyfzooi dlenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:15 schreef whoops het volgende:
[..]
In dit hoofdstuk: 4. Installation Instructions staat stap voor stap wat je moet doen...![]()
ja maar dan moet ik iets downloaden om mijn internet te laten werken dat was mijn punt hoe kan ik iets dlen als mijn internet nog niet werkt maja ik denk het al te kunnen oplossenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat staat er toch?
[ code verwijderd ]
Onder andere... Eerst moet je 'root' worden, dan een aantal packages installeren. De laatste versie van de driver die je moet downloaden staat hier... Die driver moet je uitpaken, compileren en installeren, dan met modprobe activeren...quote:
dan moet ik mijn kast+monitor een flink eind slepen en met een huilerige vader die dan vast wel weer om de een of andere reden moord of brand roept lukt dat toch nietquote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:22 schreef Tijn het volgende:
Oh wacht, het draadloze netwerk is je *enige* verbinding met de buitenwereld?
Tsja. Ik zou zeggen, prik er even een ethernetkabeltje in, maar ik weet niet of dat een optie is.
dat had ik opzich al begrepen het ging hem om het feit dat ik iets moet downloaden om mijn internet te laten werkenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:22 schreef whoops het volgende:
[..]
Onder andere... Eerst moet je 'root' worden, dan een aantal packages installeren. De laatste versie van de driver die je moet downloaden staat hier... Die driver moet je uitpaken, compileren en installeren, dan met modprobe activeren...
Je moet de driver inderdaad downloaden , maar dat hoeft natuurlijk niet op die pc... Je zou het bestand er ook via usb-stick/cdrw/floppy op kunnen zetten...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:24 schreef thedude0 het volgende:
[..]
dat had ik opzich al begrepen het ging hem om het feit dat ik iets moet downloaden om mijn internet te laten werken
KDE is best leuk, maar je kunt ook overdrijven he.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:01 schreef whoops het volgende:
[..]
Man, ga gewoon direct helemaal over naar KDE, you'll love it...
Er staat expliciet bij dat het alleen met dapper werkt en niet met breezy...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:04 schreef wdn het volgende:
Oh en het is dan wel allemaal met dapper gedaan maar dat zou weinig verschil moeten maken
quote:- This will only work with dapper! Not breezy and below.
Nevermind, ik heb het achteraf toch niet nodigquote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:04 schreef Tijn het volgende:
Hoe maak ik een alias voor een bepaalde user?
1 2 | Stopping ftp server: pure-ftpd. |
Dat werkt helaas niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:40 schreef SpuitElf het volgende:
Kijk daarna nog eens of ie dan ook daadwerkelijk gestopt is: sudo /etc/init.d/pure-ftpd status
1 2 | Usage: /etc/init.d/pure-ftpd {start|stop|restart|force-reload} |
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar ik kan 'em niet vinden:quote:Tja anders draait er misschien nog een andere ftp server al standaard?
1 2 | root 14862 0.0 0.1 4492 1024 ? Ss 15:38 0:00 pure-ftpd (SERVER) |
Hmmm... dat klopt inderdaad. Als ik probeer met een andere user in te loggen, kom ik ook in zijn/haar homedir uit.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Je zal wel inloggen met users die je gewoon in Ubuntu aangemaakt hebt
Op zich werkt dit wel even als workaround tot ik het goed gefixed heb.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hmmm... dat klopt inderdaad. Als ik probeer met een andere user in te loggen, kom ik ook in zijn/haar homedir uit.
PureAdmin doet dus gewoon helemaal niks.
Waarom zoek je niet een leuke howto voor een virtual user en en authenticatiesysteem met mysql, voor Debian zijn die wel te vinden zoals deze op PureFTPD gebaseerd. Maybe dat het ook bruikbaar is voor Ubuntu aangezien die Debian based isquote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op zich werkt dit wel even als workaround tot ik het goed gefixed heb.
Maar dan zou ik graag alsnog willen weten hoe je een alias voor een username aanmaakt, zodat mensen met een zelf-gekozen FTP-user kunnen inloggen in plaats van de username die ze op mijn systeem hebben.
Ja, PureAdmin werkt dus ook met virtual users en z'n eigen database. Maar m'n Pure-FTPd kan daar nog niet helemaal lekker mee omgaan in mijn configuratie. Ik fix het wel, bedankt voor je linkquote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:12 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Waarom zoek je niet een leuke howto voor een virtual user en en authenticatiesysteem met mysql, voor Debian zijn die wel te vinden zoals deze op PureFTPD gebaseerd. Maybe dat het ook bruikbaar is voor Ubuntu aangezien die Debian based is
quote:A "hard link" is another name for an existing file; the link and the
original are indistinguishable. Technically speaking, they share the
same inode, and the inode contains all the information about a
file--indeed, it is not incorrect to say that the inode _is_ the file.
On all existing implementations, you cannot make a hard link to a
directory, and hard links cannot cross filesystem boundaries. (These
restrictions are not mandated by POSIX, however.)
quote:"Symbolic links" ("symlinks" for short), on the other hand, are a
special file type (which not all kernels support: System V release 3
(and older) systems lack symlinks) in which the link file actually
refers to a different file, by name. When most operations (opening,
reading, writing, and so on) are passed the symbolic link file, the
kernel automatically "dereferences" the link and operates on the target
of the link. But some operations (e.g., removing) work on the link
file itself, rather than on its target.
Hetvolgende commando doet wel iets wat je kan waarderenquote:Op zondag 12 februari 2006 17:17 schreef Tijn het volgende:
Ik wil een CVS-server op m'n Ubuntu-machine draaien. Welke kan ik het beste nemen? Ik vind op de Ubuntu wiki hier niet zoveel informatie over.
1 |
1 |
1 2 | /dev/hda3 59058788 5670260 50388496 11% / |
Niet slecht hè voor een gentoo gebruikerquote:
quote:This setup also includes setting up ViewCVS for Repository browsing.
Install CVS files:
sudo apt-get install cvs
Install the CVS server:
sudo apt-get install cvsd
When prompted in the cvsd installation process for Repository, type in “/cvsrepo”.
Now that the cvsd installation in complete goto /var/lib/cvsd
If the folder cvsrepo does not exist, then create it ..
sudo mkdir cvsrepo
and then initilize the repository
sudo cvs -d /var/lib/cvsd/cvsrepo init
1 |
1 |
1 |
Soms is Linux/UNIX echt simpeler dan gedacht. Ik begin het de laatste tijd iig ernstig te waarderen. Jammer dat ik m'n internet steeds niet goed aan de praat krijg als ik een linux-distro installeer, anders ging ik daar eens een tijdje mee werken (gezeik met DHCP). Op de Uni bevalt het erg goed.quote:Op zondag 12 februari 2006 22:24 schreef JeRa het volgende:
Ik wilde bijna 'chmod +x filename' zeggen maar ik zie dat je het al door hebt
Ook goedemorgenquote:Op zondag 12 februari 2006 22:22 schreef keeper het volgende:
Lekker stom, zo'n hele lijst commando's IS natuurlijk een bash-script. Dat kan je gewoon zelfstandig runnen.
onder console vond ik jed altijd wel aardigquote:Op zondag 12 februari 2006 21:41 schreef Tijn het volgende:
Een korte ode aan gedit![]()
Ik vind het echt een relaxte editor. Syntax coloring, line numbers, maar verder niet te fancy. Dit is de editor die ik zoek voor m'n Mac maar nog niet heb kunnen vinden.
dat ziet er verdomde hip uit.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:40 schreef whoops het volgende:
Hier nog een demofilmpje van Xgl door Novell gemaakt...
Typ in een terminal het commando 'ps aufx' om een ascii tree structuur te krijgen van de threads die op je systeem draaienquote:Op maandag 13 februari 2006 14:08 schreef thabit het volgende:
Ik heb een aantal processen draaien in het commando "screen". Nu is een van die screens vastgelopen. Hoe kan ik het killen? Hoe kan ik zien welke PID in welke screen draait?
Juist ja. Veel makkelijker kan het niet worden.quote:Op maandag 13 februari 2006 14:18 schreef JeRa het volgende:
[..]
Typ in een terminal het commando 'ps aufx' om een ascii tree structuur te krijgen van de threads die op je systeem draaien
Als ik op ctrl-alt-f1 druk ga ik naar de textconsole en dat is normaal. Workspace swappen doe ik met ctrl-alt-pijltjestoetsen.quote:Op maandag 13 februari 2006 17:26 schreef MaffeMaarten het volgende:
Ik heb nu Fedora draaien en alles gaat vrij perfect, maar als ik naar een andere workspace ga door ctrl alt F[1-6] te drukken krijg ik een groot paars scherm met linksboven een lelijke rechthoek.
Kan het zijn dat ik de monitor niet goed heb ingesteld en in Gnome wel?
als ik terug ga met ctrl alt F7 kom ik wel weer gewoon in m'n graphische omgeving, niks aan de hand.
En als je dit verandert in 'vga=ask' kan je tijdens het booten kiezen welke framebuffer-instellingen wel werken voor jouw configuratie, en dan dat getal in je bootloader instellen...quote:Op maandag 13 februari 2006 18:56 schreef thabit het volgende:
In de configuratie van de bootloader staat die framebuffer volgens mij ook. Dat is dan iets als vga=791.
Het probleem is dat het niet echt een 'standaard' installatie is op een UltraSparc machine.quote:Op maandag 13 februari 2006 21:50 schreef JeRa het volgende:
@Swetsenegger
Voor zover ik weet kun je Debian volledig vanaf internet installeren, dit is denk ik het best te doen in de 'expert' modus van de Debian installer. Dan heb je ook meteen alle updates.
Dat klopt, normaal start ik een installatie van een normale cd waarna ik de cdromdrive als het ware uitschakel waardoor ik de installer forceer internet te gebruiken. Maar mbt de netwerkkaart, geen idee.quote:Op maandag 13 februari 2006 21:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En ik kom daarnaast alleen maar debian voor Sparc tegen waarbij je voor een netinstall toch nog floppy/cd-rom hebt met tientalle MB's aan opstartshit
Al weet ik niet of ze nu bedoelen het booten van de cd, of het starten van de installatie. Maar het is wellicht het proberen waard.quote:If the boot fails there is a 99% chance that your cd-rom drive is NOT generic and therefor is not supported, your best bet is
to try another cd-rom drive or two. I had to try 4 different drives until I found one that worked.
Die had ik dus gevonden.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:04 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Heb je al een andere cdrom-drive geprobeerd? Ik kom dit tegen op Google:
[..]
Al weet ik niet of ze nu bedoelen het booten van de cd, of het starten van de installatie. Maar het is wellicht het proberen waard.
Linkje: http://040.digital-bless.(...)on_sun_netra_x1.html
Ik heb laatst een keer meegemaakt dat op dat punt in de installatie mijn cdrom niet gevonden werd, en dat kwam uiteindelijk omdat ik in de bios de seriele en paralelle poorten allemaal uitgezet had en Linux dus zelf irq's ging uitdelen... Toen was er een conlift met de cdrom of controller, en na het toewijzen in de bios werkte het als vanouds...quote:Op maandag 13 februari 2006 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Die had ik dus gevonden.
We hebben 3 CD-Rom drives geprobeerd
Dan was mijn tweede bijdrage ook niet erg nuttig.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:10 schreef whoops het volgende:
Nou zal er geen Bios op die sparc zitten
Doet het netwerk het wel? Want dan zou het misschien aan een brakke /etc/apt/sources.list kunnen liggen?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Wellicht ter overvloede er STAAT een hele oude zelf gecompilde versie van Debian op.
Het is dus OOIT gelukt
alleen doet apt-get het niet
Als je de installatie vanaf een cd-rom wilt laden, heb je toch niets te maken met /etc/apt/sources.list?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:16 schreef whoops het volgende:
[..]
Doet het netwerk het wel? Want dan zou het misschien aan een brakke /etc/apt/sources.list kunnen liggen?
Inderdaad, maar misschien dat dat de reden is voor de kapotte apt-get bij de Debian die er nu al op staat...quote:Op maandag 13 februari 2006 22:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je de installatie vanaf een cd-rom wilt laden, heb je toch niets te maken met /etc/apt/sources.list?
In die oude config deed het netwerk het.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:16 schreef whoops het volgende:
[..]
Doet het netwerk het wel? Want dan zou het misschien aan een brakke /etc/apt/sources.list kunnen liggen?
Die install was zeer specifiek gecompiled om met minimale middelen een zeer zware website TOCH te draaien. Jaar of 3 en een half oud gok ik trouwens.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:19 schreef dop het volgende:
hint eens welke kernel ? 2.2 ? 2.0 ? veel ouder zal het toch niet zijn ?
als hij verder compleet is dan moet het een eitje zijn om hem verder aan de praat te krijgen
Vast wel, zo ben ik ook achter het eerste IP gekomen.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:48 schreef dop het volgende:
is de netwerk kaart ergens met een netwerk of andere pc verbonden ?
zo ja kun je via arp niet achter de range komen ?
Jawel, ik kan erin met ssh, geen probleem. Hoe had ik anders de IP's moeten veranderen?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:50 schreef dop het volgende:
je weet geen wachtwoorden niks ?
je speelt niet met netwerkadressen als jet er niet op kan inloggen of wel ?
Je moet je debian sources aanpassen en dan apt-get update en daarna apt-get dist-upgrade doen...quote:Op maandag 13 februari 2006 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jawel, ik kan erin met ssh, geen probleem. Hoe had ik anders de IP's moeten veranderen?
Maar zoals gezegd moet er een nieuwe install op.
Dus ik zit in de prompt.... en nu?
Ik ben geen debian expert. Degen welke mee hielp heeft er al meer verstand van, en het zag er naar uit dat heel apt-get niet in deze install mee gecompiled was. De hele install is gecompiled met 1 specifiek doel zoals ik al eerder zei.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Je moet je debian sources aanpassen en dan apt-get update en daarna apt-get dist-upgrade doen...
Kan je de inhoud van /etc/apt/sources.list eens pasten?
Dat is klote... Dit zou ook een optie zijn, maar de kans dat dit er allemaal op staat zal ook wel klein zijn..quote:Op maandag 13 februari 2006 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben geen debian expert. Degen welke mee hielp heeft er al meer verstand van, en het zag er naar uit dat heel apt-get niet in deze install mee gecompiled was. De hele install is gecompiled met 1 specifiek doel zoals ik al eerder zei.
Alle overhead en wat maar overbodig zou kunnen zijn is eruit gelaten.
Ik heb het root wachtwoord.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:01 schreef Schorpioen het volgende:
Kun je niet gewoon met een rescue disk in single user mode booten vanaf de install die er al op staat, dan heb je het root wachtwoord en ben je al heel wat verder.
Als apt wel geinstalleerd is (lijkt mij toch erg vreemd om het niet te doen, ivm security-updates die je ook op een server wilt hebben die je een zo licht mogelijke installatie wilt geven), dan moet je even op de Debian site kijken, daar staat vast wel een sources.list die je kunt gebruiken.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
Even veronderstellen dat dat inderdaad bestaat. Hoe zou het eruit moeten zien en hoe kan ik apt-get updaten (er van uit gaand dat ik het kreng verbonden krijg met internet)?
quote:Op maandag 13 februari 2006 23:13 schreef dop het volgende:
pffffffffff lang veel langer als jou systeem oud is ik denk al eind jaren 90 maar kan ik niet met zekerheid zeggen
quote:Debian 2.1 was released on 09 March, 1999, after being delayed by a week when a few last-minute issues arose.
Debian 2.1 (Slink) featured official support for two new architectures: Alpha and Sparc. The X-Windows packages included with Debian 2.1 were greatly reorganized from previous releases, and 2.1 included apt, the next-generation Debian package manager interface.
quote:Ja, heb ik ook naar gekeken, maar apt- en sourcelist staan
er beide niet op ! Dus ben ook even gaan expirementeren
met andere cd-rom spelers.... helaas. Heb het nu zo dat je
wel elke keer goed via de cd-rom boot, maar elke keer zegt
linux dat hij de cd-rom niet kan vinden....
Of hij het in de geinstalleerde versie wel doet weet ik niet, want officieel hangt er geen CD-Rom aan dit apparaat. Ik weet dus niet of de CD-Rom modules mee gecompiled zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:38 schreef Schorpioen het volgende:
Ik had dus even gemist dat je het root wachtwoord al hebt, maar dan kun je toch kijken welke modules er worden gebruikt voor die cdromspeler (hij doet het in de geinstalleerde versie wel mag ik aannemen?). Gooi er een cd in, mount deze en doe dan een lsmod. Daar zou dan waarschijnlijk een (speciale) module voor de cdrom speler tussen staan. Die zal je dan bij de debian install ook moeten laden, je moet dan dus voor de expert install kiezen.
Wat voor cdrom is het dan, met wat voor aansluiting? IDE of iets anders?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Of hij het in de geinstalleerde versie wel doet weet ik niet, want officieel hangt er geen CD-Rom aan dit apparaat. Ik weet dus niet of de CD-Rom modules mee gecompiled zijn.
Weet ik niet meer, is al een tijdje geleden dat ik debian heb geinstalleerd. Bij ubuntu moet je dat voor het booten aangeven, maar het zou zomaar eens kunnen dat debian standaard in de expert setting opstart.quote:Mocht het wel zo zijn... Er komt helemaal geen keuze voor expert install. Moet je die argumenten bij het booten meegeven ofzo?
Je kunt 'expert' typen als boot command. Tijdens het opstarten van de installcd kun je dat middels de helpschermen zien, zoals bij de meeste distro's. Heb je eigenlijk ervaring met het installeren van Debian?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mocht het wel zo zijn... Er komt helemaal geen keuze voor expert install. Moet je die argumenten bij het booten meegeven ofzo?
Nee, ik heb geen ervaring met debian installeren, wel met diverse ander linux distro's.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:37 schreef JeRa het volgende:
[..]
Je kunt 'expert' typen als boot command. Tijdens het opstarten van de installcd kun je dat middels de helpschermen zien, zoals bij de meeste distro's. Heb je eigenlijk ervaring met het installeren van Debian?
En als Gentoo er eenmaal op draait kan je er met 'chroot' en 'debootstrap' relatief en Debian installatie van maken, via deze methode...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:41 schreef Schorpioen het volgende:
Staat er in de output van dmesg niet iets over de ide interface? Lijkt erop dat dit een chipset is die niet standaard wordt ondersteund. Als je weet welke chipset dat is dan ben je heel wat verder. Misschien kun je proberen te booten met een distro die betere hardware herkenning heeft, er schijnt bijv een Gentoo livecd te zijn voor sparc.
Ik heb de gentoo CD gedownload.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:41 schreef Schorpioen het volgende:
Staat er in de output van dmesg niet iets over de ide interface? Lijkt erop dat dit een chipset is die niet standaard wordt ondersteund. Als je weet welke chipset dat is dan ben je heel wat verder. Misschien kun je proberen te booten met een distro die betere hardware herkenning heeft, er schijnt bijv een Gentoo livecd te zijn voor sparc.
1 |
1 |
Ik weet niet hoever je into Linux bent maar gentoo staat niet echt bekend vanwege de simpele installatie , het packagemanagement systeem is vrij gemakkelijk te bedienen en heet Portage. Het verschil met Debian is wel dat je met gentoo alles moet compilen, het gaat dus wel even duren voordat je weer een werkende installatie hebt.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb de gentoo CD gedownload.
MIjn hoster geeft de voorkeur aan Debian, omdat hij daar vaker mee werkt, maar als het niet lukt stap ik gewoon over op gentoo.
Heeft gentoo een eenvoudige packetmanager vanaf CL?
De installatie schijnt een stuk makkelijker te zijn met kororaa...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:52 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ik weet niet hoever je into Linux bent maar gentoo staat niet echt bekend vanwege de simpele installatie , het packagemanagement systeem is vrij gemakkelijk te bedienen en heet Portage. Het verschil met Debian is wel dat je met gentoo alles moet compilen, het gaat dus wel even duren voordat je weer een werkende installatie hebt.
Het gaat er eigenlijk alleen om om er achter te komen wat voor chipset die ide interface heeft, als je dat weet dan kun je ook wel debian installeren, kwestie van de juiste module laden voor installatie. Als Gentoo de cdrom ook niet herkent ben je nog niet verder. Als Gentoo hem wel herkent: doe in een console "lspci" en zoek naar de IDE interface, daar staat de chipset. Post anders de hele output hier. Dit kun je op zich ook proberen vanuit de bestaande debian install, ook al herkent die de cdrom niet, misschien dat er wel wat clues in staan.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb de gentoo CD gedownload.
MIjn hoster geeft de voorkeur aan Debian, omdat hij daar vaker mee werkt, maar als het niet lukt stap ik gewoon over op gentoo.
Geinig, dit project kende ik nog niet maar doe-het-zelven is toch leukerquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef whoops het volgende:
[..]
De installatie schijnt een stuk makkelijker te zijn met kororaa...
En dat is ook nog een stuk leerzamer... Ik heb een hoop dingen geleerd van Gentoo-installaties... Heb echter nog nooit een Gentoo-install langer dan een week gedraaid... Ik denk dat dat voornamelijk komt omdat ik liever het gemak heb van snel packages installeren en testen dan de snelheidswinst die je met het zelf compileren behaalt...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:52 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Geinig, dit project kende ik nog niet maar doe-het-zelven is toch leuker
Maar ik vind het wel erg makkelijk om de dependencies te zien dmv de --verbose --pretend flags van emerge bij nieuwe pakketten. Scheelt vaak een hoop extra troep door de juiste use flags te gebruiken. En de meeste packages nemen niet veel tijd in beslag om te compileren, plus de portage heeft heel veel programmaas zodat je niet naar de rpm/whatever hoeft te zoeken.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:15 schreef whoops het volgende:
Ik denk dat dat voornamelijk komt omdat ik liever het gemak heb van snel packages installeren en testen dan de snelheidswinst die je met het zelf compileren behaalt...
Waarom zou knoppix dat niet hebben? Heb je het gechecked op http://www.knoppix.org/ ?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:37 schreef Autoreply het volgende:
Ik heb een paar dagen geleden XP om zeep geholpen (bestanden uit de /windows map eruit gedonderd, virus e.d., errug handig)
XP accepteert m'n harde schijf niet meer (memorystick wel), dus ik dacht: knoppix.
Maar, die heeft waarschijnlijk geen drivers (dat heet anders toch in Linux) voor de USB poorten. Zijn deze ergens simpel vandaan te halen? (20 gieg via een memorystick verplaatsen is ook niet alles)
Ik heb knoppix 3.3 en het gaat over een trekstor harde schijf, inclusief usb-hub.
1 2 3 | allocate 49 bytes) in /tmp/gopeVHin4P/PEAR/Registry.php on line 1006 Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to allocate 40 bytes) |
Kijk eens bij www.transgaming.com, zij maken een programma genaamd Cedega. Dit is een programma speciaal ontwikkeld om games onder Linux werkend te krijgen. Het is niet gratis maar je kan wel de CVS leegtrekken en compilen waardoor het wel gratis is, hiervoor zijn zat manuals te vinden via google. Wat bracht je bij Suse overigens?quote:Op woensdag 15 februari 2006 13:58 schreef Ghost_Rider het volgende:
Ik heb een vraagje: ik zit te overwegen om over te stappen op Suse 10 maar kun je daar wel games onder draaien? voorbeeldje: Need for speed Most wanted?
CVS Leegtrekken? en dan compilen??, Ik las in Computertotaal dat deze versie de hoogste cijfer krijgt dus vandaarquote:Op woensdag 15 februari 2006 14:16 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Kijk eens bij www.transgaming.com, zij maken een programma genaamd Cedega. Dit is een programma speciaal ontwikkeld om games onder Linux werkend te krijgen. Het is niet gratis maar je kan wel de CVS leegtrekken en compilen waardoor het wel gratis is, hiervoor zijn zat manuals te vinden via google. Wat bracht je bij Suse overigens?
Ik heb gezocht naar een bestand waar ik het kan veranderen, maar ik kon het niet vinden, ook niet na lang zoeken. het was iig NIET grub.confquote:Op maandag 13 februari 2006 19:31 schreef whoops het volgende:
[..]Op maandag 13 februari 2006 18:56 schreef thabit het volgende:
In de configuratie van de bootloader staat die framebuffer volgens mij ook. Dat is dan iets als vga=791.
[..]
En als je dit verandert in 'vga=ask' kan je tijdens het booten kiezen welke framebuffer-instellingen wel werken voor jouw configuratie, en dan dat getal in je bootloader instellen...
Probeer eens /boot/grub/menu.lst of /etc/lilo.conf.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:54 schreef MaffeMaarten het volgende:
[..]
Ik heb gezocht naar een bestand waar ik het kan veranderen, maar ik kon het niet vinden, ook niet na lang zoeken. het was iig NIET grub.conf
sorry dat ik het niet kon vinden, maar het topic is niet voor niets "...helpen linux newbies"![]()
Als je Grub gebruikt dan *moet* je een bestand menu.lst hebben.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:18 schreef MaffeMaarten het volgende:
niks in de dir /boot/grub kwam in aanmerking en volgens mij heb ik geen lilo.conf want ik gebruik GRUB. zou ik dan zelf ergens vga=ask moeten toevoegen, of als dat nergens staat is het probleem niet de FrameBuffer?
'ls -l'quote:Op donderdag 16 februari 2006 02:54 schreef Tijn het volgende:
Hoe kan ik via de cli zien wie de huidige owner/group van een file is?
wellicht ten overloede, ls -l filename geeft alleen die betreffende file op die manier weer (en als je 't van een directory wil weten zonder dat ie er recursief doorheen gaat gebruik je er nog -d bij)quote:Op donderdag 16 februari 2006 04:03 schreef JeRa het volgende:
[..]
'ls -l'
Krijg je een mooie listing van de huidige directory, inclusief owner/group
je draait ubuntu he?quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:37 schreef KeessieX het volgende:
ben ik weer, ik weet inmiddels ook hoe je extra fonts toevoegd, alleen om een beetje normaal verslagen te kunnen maken wil ik graag die MS TT fonts hebben (Tahoma, Ariel) enz...
Bij KDE-Look zijn ze wel maar kan ik ze niet fatsoenlijk downen, weet iemand waar die nogmeer te halen zijn...thnx!!!
Je moet je repositories aanpassen. Dit kan vast met je package manager (ik weet niet welke er in Kubuntu wordt gebruikt). Normaal heb je 'main' en 'restricted', daar moet je bij alle repositories nog 'universe' en 'multiverse' aan toevoegen. Je kunt dit ook handmatig in /etc/apt/sources.list doen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 17:51 schreef KeessieX het volgende:
hmz hij vind dan alleen openoffice, die kan ik wel herinstallen maar dan veranderd er nix...
Ik draai gewoon Ubuntu met KDE wel...
Dat gaak eens uitzoeken, thnx voor de tipsquote:Op donderdag 16 februari 2006 17:54 schreef JeRa het volgende:
[..]
Je moet je repositories aanpassen. Dit kan vast met je package manager (ik weet niet welke er in Kubuntu wordt gebruikt). Normaal heb je 'main' en 'restricted', daar moet je bij alle repositories nog 'universe' en 'multiverse' aan toevoegen. Je kunt dit ook handmatig in /etc/apt/sources.list doen.
Daarna staat het pakket tot je beschikking
Niet ten overvloede! Die wist ik nog niet, en het stoorde me dat hij recursete!quote:Op donderdag 16 februari 2006 08:34 schreef SpuitElf het volgende:
[..]
wellicht ten overloede, ls -l filename geeft alleen die betreffende file op die manier weer (en als je 't van een directory wil weten zonder dat ie er recursief doorheen gaat gebruik je er nog -d bij)
staat root er zelf ook bij ?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:52 schreef whoops het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe ik met SuSE 10 'sudo' aan de praat krijg?
Ik heb als root met het commando 'visudo' de regel "whoops ALL=(ALL) ALL" toegevoegd, maar na het uit- en inloggen werkt het nog niet...
Yep... Die regel heb ik gekopieerd en aangepast. Verder staat er niets in behalve comments...quote:
Ik heb die guide stap voor stap doorgelopen en het werkt nietquote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:12 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Waarom zoek je niet een leuke howto voor een virtual user en en authenticatiesysteem met mysql, voor Debian zijn die wel te vinden zoals deze op PureFTPD gebaseerd. Maybe dat het ook bruikbaar is voor Ubuntu aangezien die Debian based is
Hoe bedoel je "het werkt niet"?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:52 schreef whoops het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe ik met SuSE 10 'sudo' aan de praat krijg?
Ik heb als root met het commando 'visudo' de regel "whoops ALL=(ALL) ALL" toegevoegd, maar na het uit- en inloggen werkt het nog niet...
Hmz dan zal het we aan mij liggen, kan me goed vergissen om dat in Itunes het syncen goed weer gegeven wordt, dat mis ik in gtkpod wel.quote:Op maandag 20 februari 2006 21:54 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Bij mij gaat dat volgens mij niet aanzienlijk trager dan met iTunes. Al moet ik ook zeggen dat ik niet erg let op de snelheid, maar grote verschillen erin had ik waarschijnlijk nog wel ogemerkt.
jammer is dat. Ik heb, voor ik gtkpod aan het werk kreeg Yamipod geprobeerd, waarop mijn ipod zo crashte dat ik t ding moest formateren.quote:Op maandag 20 februari 2006 22:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik gebruik ook gtkpod. Fijn programma, en ook het enige programma tot nu toe dat fatsoenlijk werkt. Amarok leek te werken, maar na het uploaden van muziek stond er nog niks op volgens mijn iPod.
Vanaf de komende versie 1.4 (nu in beta) maakt Amarok gebruik van Gtkpod libraries voor het lullen met een ipod.quote:Op maandag 20 februari 2006 22:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik gebruik ook gtkpod. Fijn programma, en ook het enige programma tot nu toe dat fatsoenlijk werkt. Amarok leek te werken, maar na het uploaden van muziek stond er nog niks op volgens mijn iPod.
quote:targetpw
If set, sudo will prompt for the password of the user spec‐
ified by the -u flag (defaults to root) instead of the
password of the invoking user. Note that this precludes
the use of a uid not listed in the passwd database as an
argument to the -u flag. This flag is off by default.
Anders verander je effe de bootvolgorde...quote:Op maandag 27 februari 2006 22:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik heb al erg lang niet meer achter Ubuntu gezeten. Ik werk de laatste tijd veel op mijn iBook. En ik was al die tijd nog te lui om mappen in Ubuntu via netwerk te delen en alle bestanden die ik wil benaderen zijn in Windows wel al gedeeld. Dus ik zit op mijn iBook terwijl Windows opgestart is op mijn pc en als ik achter mijn pc zit, zit ik dus in Windows.
stuk of 30/40 dus niet eens echt super veel dat ie het niet meer aankan ofzo qua laden.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 18:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hoeveel foto's heb je in die map staan?
Er zijn bij gentoo meerdere wegen naar rome, maar de meest gebruikte zijnquote:Op dinsdag 28 februari 2006 09:01 schreef thabit het volgende:
Hoe kun je onder Gentoo zien welke packages er op je systeem geinstalleerd zijn?
1 2 | emerge --pretend --verbose --emptytree world |
1 |
1 2 3 | [ Searching for file(s) /usr/bin/equery in *... ] app-portage/gentoolkit-0.2.2_pre2 (/usr/bin/equery) |
AMsn schijnt het te kunnen, maar dat vind ik een erg lelijk programma... Als ik me niet vergis is er ook een beta van Gaim te downloaden die het kan, met beide geen ervaring...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 20:49 schreef Lanvin het volgende:
Wie kan mij helpen met het laten werken van een webcam onder Ubuntu,, allereerst moet ik een soort msn hebben (gaim bijvoorbeeld maar deze ondersteunt geen cam) en dan nog wat drivers ofzo? Ik weet echt niet waar ik moet beginnen met mijn zoektocht,,,
Kopete kan ik toch ook gewoon onder Gnome draaien? Of geeft dat fouten?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:00 schreef whoops het volgende:
[..]
AMsn schijnt het te kunnen, maar dat vind ik een erg lelijk programma... Als ik me niet vergis is er ook een beta van Gaim te downloaden die het kan, met beide geen ervaring...
Ik heb hier KDE3.5 draaien, daarbij zit Kopete en die heeft webcam support... In mijn geval betekent dat dat ik wel andermans cam kan zien, maar die van mij zendt nog niets uit... Ik moet het nog even op een andere pc testen of het daar aan ligt...
Dat kan waarschijnlijk prima... Hij zal wel wat extra KDE-packages nodig hebben, maar dat wordt allemaal voor je geregeld...quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:02 schreef Lanvin het volgende:
[..]
Kopete kan ik toch ook gewoon onder Gnome draaien? Of geeft dat fouten?
Idd,, moet ik nog drivers installeren of iets dergelijks om het te laten werken, ofis het kwestie van installeren en gebruiken maar. Vind kopete alleen in vergelijking met gaim zown lelijk programmaquote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:03 schreef whoops het volgende:
[..]
Dat kan waarschijnlijk prima... Hij zal wel wat extra KDE-packages nodig hebben, maar dat wordt allemaal voor je geregeld...
Die beta van GAIM kan het niet. Zal in een volgende major release pas kunnen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:00 schreef whoops het volgende:
[..]
AMsn schijnt het te kunnen, maar dat vind ik een erg lelijk programma... Als ik me niet vergis is er ook een beta van Gaim te downloaden die het kan, met beide geen ervaring...
Ik heb mijn zoektocht om mn cameraatje (een goedkoop creative ding) te gebruiken onder linux maar opgegeven. Na veel gezoek kwam ik op een driver die een hoop creative cams ondersteund maar niet die van mij.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 21:05 schreef Lanvin het volgende:
[..]
Idd,, moet ik nog drivers installeren of iets dergelijks om het te laten werken
Waar voer ik dat in?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:54 schreef smesjz het volgende:
Die Coyote moet natuurlijk wel het verkeer vanaf jouw machine doorsturen naar die Speedtouch. Dit heet ip forwarding en kan je geloof ik via echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward aanzetten.
Kan je vanaf die coyote wel op internet?
Dit hoef je niet in te voeren; dit is vrijwel zeker al standaard zo ingesteld. Het probleem ligt ergens anders. Wat heb je precies gedaan, als je "de 2 routers met elkaar gebrugd hebt"? Het is een beetje afhankelijk wat voor internetverbinding je hebt, maar wat mij de beste instelling lijkt is dat je de speedtouch als bridge/modem instelt, en de coyote firewall de verbinding op laat bouwen en het internetdelen voor de rekening laat nemen. Standaard staat de speedtouch als router en doet die dus de verbinding opbouwen en internet verdelen (ik ga even van een PPPoE verbinding uit), maar met de coyote erbij zou je dan 2 NAT firewalls achter elkaar hebben en dat geeft soms problemen. Als je ze allebei bridget, dan heb je echter geen internetverbinding omdat die dan niet wordt opgebouwd.quote:Op donderdag 2 maart 2006 01:29 schreef Sjembeck het volgende:
[..]
Waar voer ik dat in?Ik kan in Coyote geen command line of iets dergelijks vinden waar je dat kan invoeren. Of moet ik dat gewoon aan de config file toevoegen?
Dan zou hij dus zijn coyote geval moeten bridgen want ander kan zijn vader niet direct op het modem zitten (waarom dat moet is me niet duideliijk).quote:Op donderdag 2 maart 2006 01:42 schreef Schorpioen het volgende:
Als je ze allebei bridget, dan heb je echter geen internetverbinding omdat die dan niet wordt opgebouwd.
En in dat geval heb je dus geen ene ruk aan die coyote fw. Stel die speedtouch in als bridge, laat coyote alle routering ed regelen en hang een switch aan de coyote waar je alle pc's op aansluit.quote:Op donderdag 2 maart 2006 01:48 schreef devzero het volgende:
[..]
Dan zou hij dus zijn coyote geval moeten bridgen want ander kan zijn vader niet direct op het modem zitten (waarom dat moet is me niet duideliijk).
Laat de TT dan even aanpassen...quote:Op donderdag 2 maart 2006 14:41 schreef devzero het volgende:
Ja en? Niets mis mee toch?
No hard feelings hoor devzeroquote:Op donderdag 2 maart 2006 15:04 schreef devzero het volgende:
Is op zich wel een goed idee. Alleen waar moet iemand heen die problemen heeft met bv ip6fw? In het netwerk topic zullen vast wel zat mensen met verstand over firewalls zitten, maar niet specifiek over *bsd ipv6 firewalls.
Maar ik stem wel voor een apart topic, is dubbeldrank ook weer tevreden
Als je ziet hoeveel topics er in DIG geopend worden over netwerken, is dat misschien geen slecht idee. Hoewel je met centrale topics ook te ver kunt gaan. Het is ook weer niet zo dat de hoeveelheid topics erover storend is.quote:Op donderdag 2 maart 2006 14:52 schreef Schorpioen het volgende:
Misschien tijd voor een apart centraal "netwerken voor newbies" topic?
Ik vind het ook wel een prima idee, je moet alleen de mensen zien te weren met vragen over hun norton whatever filter pakket. Dingen over routers, etc passen er prima in.quote:Op donderdag 2 maart 2006 15:23 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
No hard feelings hoor devzero
Maar het leek me wel zo handig om de zaken gescheiden te houden, en eerlijkgezegd is een centraal netwerkproblementopic (scrabblewoord) niet eens zo'n slecht idee. Er komen vaak zat vragen voorbij die daar prima in passen.
Klopt.quote:Wat bedoel je met "modem pingen", is dat vanaf "mijn pc" in je plaatje? Dus je kunt wel pingen, maar niet de webserver op je modem bereiken.
Dan krijg ik Dit.quote:Kun je wel naar een ander ip nummer buiten je netwerk pingen (dus rechtstreeks een ipnr en niet de hostname, bv 213.193.208.11 ipv forum.fok.nl).
Maar als je dan bijvoorbeeld een simpele router koopt in de winkel en die achter de Speedtouch prik, dat werkt wel.. waarom zou het met de Coyote dan niet werken?quote:Als je ze allebei bridget, dan heb je echter geen internetverbinding omdat die dan niet wordt opgebouwd.
Het moet niet, maar liever wel, want hij doet veel met VPN en weet ik veel wat, dus als het weer eens niet werk, ben ik weer de schuldigequote:Dan zou hij dus zijn coyote geval moeten bridgen want ander kan zijn vader niet direct op het modem zitten (waarom dat moet is me niet duideliijk).
Omdat je ws een firewall hebt aan staan in die coyote. Heb je trouwens een gateway aangegeven in je coyote, nl je adslmodem?quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:51 schreef Sjembeck het volgende:
Maar als je dan bijvoorbeeld een simpele router koopt in de winkel en die achter de Speedtouch prik, dat werkt wel.. waarom zou het met de Coyote dan niet werken?
1 2 3 | set daemon 1800 poll [[pop mail server]] with proto POP3 user [[gebruiker pop account]] there with password [[en het bijbehorende wachtwoord]] is [[locale imap-account]] here |
1 2 3 | SQLUserInfo ftpuser userid passwd uid gid homedir shell SQLGroupInfo ftpgroup groupname gid members |
1 2 3 4 5 6 | `groupname` varchar(16) NOT NULL default '', `gid` smallint(6) NOT NULL default '5500', `members` varchar(16) NOT NULL default '', PRIMARY KEY (`groupname`) ) TYPE=MyISAM COMMENT='Proftpd group table'; |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | `id` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, `userid` varchar(32) NOT NULL default '', `passwd` varchar(32) NOT NULL default '', `uid` smallint(6) NOT NULL default '5500', `gid` smallint(6) NOT NULL default '5500', `homedir` varchar(255) NOT NULL default '', `shell` varchar(16) NOT NULL default '/sbin/nologin', `count` int(11) NOT NULL default '0', `accessed` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', `modified` datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', PRIMARY KEY (`id`), UNIQUE KEY `userid` (`userid`) ) TYPE=MyISAM COMMENT='ProFTP user table' AUTO_INCREMENT=4 ; |
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 | MPlayer 1.0pre7try2-3.3.6 (C) 2000-2005 MPlayer Team CPU: Advanced Micro Devices Athlon MP/XP/XP-M Barton (Family: 6, Stepping: 0) Detected cache-line size is 64 bytes MMX2 supported but disabled 3DNowExt supported but disabled CPUflags: MMX: 1 MMX2: 0 3DNow: 1 3DNow2: 0 SSE: 1 SSE2: 0 Compiled for x86 CPU with extensions: MMX 3DNow SSE 85 audio & 196 video codecs Setting up LIRC support... mplayer: could not connect to socket mplayer: No such file or directory Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control. Playing http://www-tc.pbs.org/wgbh/nova/elegant/media2/eu-doubled.mov?mii=1. Resolving www-tc.pbs.org for AF_INET... Connecting to server www-tc.pbs.org[81.22.32.114]:80 ... Cache size set to 8192 KBytes Connected to server: www-tc.pbs.org Cache fill: 1.41% (117869 bytes) QuickTime/MOV file format detected. Compressed header uses zlib algo! Compressed header size: 5370 / 48220 -------------- MOV track #0: 1 chunks, 0 samples Generic track - not completely understood! (id: 0) -------------- MOV track #1: 1 chunks, 0 samples Generic track - not completely understood! (id: 1) -------------- MOV track #2: 1 chunks, 0 samples Generic track - not completely understood! (id: 2) -------------- MOV track #3: 1 chunks, 0 samples Generic track - not completely understood! (id: 3) -------------- MOV track #4: 1 chunks, 0 samples Generic track - not completely understood! (id: 4) -------------- MOV track #5: 1 chunks, 0 samples MOV: Found unknown movie atom \uffffAllocated 256 entries for palette Loading palette from file Image size: 837 x 21 (8 bpp) Display size: 837 x 21 Fourcc: gif Codec: 'GIF' -------------- MOV track #6: 1 chunks, 0 samples Generic track - not completely understood! (id: 6) -------------- MOV track #7: 0 chunks, 0 samples *** constant samplesize & variable duration not yet supported! *** Contact the author if you have such sample file! Generic track - not completely understood! (id: 7) -------------- MOV: longest streams: A: #-1 (0 samples) V: #5 (1 samples) VIDEO: [gif ] 837x21 8bpp 1.000 fps 0.0 kbps ( 0.0 kbyte/s) Clip info: copyright: \uffff 2003 WGBH Educational Foundation encoder: Made with LiveStage Pro vo: X11 running at 1152x864 with depth 24 and 32 bpp (":0.0" => local display) ========================================================================== Cannot find codec matching selected -vo and video format 0x20666967. Read DOCS/HTML/en/codecs.html! ========================================================================== Exiting... (End of file) |
Dat het SUID bit aanstaat voor dat programma, en dat betekent dat het runt met de rechten van de eigenaar van het bestand.quote:Op maandag 6 maart 2006 01:00 schreef thabit het volgende:
Wat betekent een s bij ls -l, dus zo: srwxr-xr-x ?
Als je in je query 33 voor groupid zet, dan blijft hij 33 in de database? Heb je een group 33 in die ftpgroup table? Heb je een group met gid 65533 in je /etc/group? Is je proftp daemon setgrid (wat geeft ls -l op proftpd).quote:Op zaterdag 4 maart 2006 13:29 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
als ze dan bijv een map aanmaken, dan krijgt die de user webuser (dat klopt), maar als group 65533 ipv www-data. How come?
[..]
Als ik ipv 33 een willekeurig ander groepnummer opgeef, dan neemt ie die keurig over, behalve 33, want daar maakt het systeem dan 65533 van. Wat doe ik fout.
33 blijft inderdaad 33 in de database en ik heb inderdaad een ftpgroup met als id 33 (www-data) aangemaakt. Het gekke is echter dat als ik een willekeurig ander id kies voor de group, dat hij die ook gewoon in het bestandssysteem overneemt, ook al is er in de ftpgroup table geen regel voor aangemaakt.quote:Op maandag 6 maart 2006 02:10 schreef devzero het volgende:
[..]
Als je in je query 33 voor groupid zet, dan blijft hij 33 in de database? Heb je een group 33 in die ftpgroup table? Heb je een group met gid 65533 in je /etc/group? Is je proftp daemon setgrid (wat geeft ls -l op proftpd).
Ah, en wat is een socket?quote:Op maandag 6 maart 2006 01:27 schreef devzero het volgende:
Nee. Het suid bit komt ipv de x voor owner of group. Dus -rwsr-xr-x is een suid executable en -rwxr-sr-x is een set group id executable (of hou het ook maar mag heten).
Op de 1ste positie staat het type file, waarbij - een gewone file is, een d voor directory en een s voor socket (er zijn er nog een aantal). Een file met permissies srwxr-xr-x is dus een socket, met exectable rechten; een rare combinatie dus
Mja das juist niet de bedoeling, ik draai linux op mijn server zonder grafische interface, command-line only, dus het moet in ieder geval een tooltje zijn dat óf command line is, óf op afstand (via een windows computer) te beheren is.quote:Op woensdag 8 maart 2006 14:23 schreef devzero het volgende:
Maar er zullen vast een hoop tools zijn met een gui.
Na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen dat de tapedrive aangeduid wordt door /dev/st0 en /dev/nst0, ik heb alleen nog geen tape ervoor dus ik kan niet testen of het mounten e.d. lukt..quote:Kun je dat niet met dmesg zien? Als je geen andere scsi apparaten hebt dan zal het vast wel /dev/sda zijn. Wordt je drive herkent door de kernel?
1 2 3 4 | Vendor: ARCHIVE Model: Python 04106-XXX Rev: 7550 Type: Sequential-Access ANSI SCSI revision: 02 blk: queue c1327c74, I/O limit 4095Mb (mask 0xffffffff) |
1 2 3 | Memory Used 252.82 MB (96%) Memory Free 10.06 MB (4%) |
1 2 3 4 5 | total used free shared buffers cached Mem: 1009 834 175 0 66 605 -/+ buffers/cache: 161 847 <---- hier dus Swap: 486 0 486 |
1 2 3 4 5 | total used free shared buffers cached Mem: 250 241 8 0 46 103 -/+ buffers/cache: 91 158 Swap: 384 0 384 |
En daarom gaf ik ook als 1ste optie dump.quote:Op woensdag 8 maart 2006 15:53 schreef Intrepidity het volgende:
dus het moet in ieder geval een tooltje zijn dat óf command line is, óf op afstand (via een windows
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |