Nevermind, ik heb het achteraf toch niet nodigquote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:04 schreef Tijn het volgende:
Hoe maak ik een alias voor een bepaalde user?
1 2 | Stopping ftp server: pure-ftpd. |
Dat werkt helaas niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:40 schreef SpuitElf het volgende:
Kijk daarna nog eens of ie dan ook daadwerkelijk gestopt is: sudo /etc/init.d/pure-ftpd status
1 2 | Usage: /etc/init.d/pure-ftpd {start|stop|restart|force-reload} |
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar ik kan 'em niet vinden:quote:Tja anders draait er misschien nog een andere ftp server al standaard?
1 2 | root 14862 0.0 0.1 4492 1024 ? Ss 15:38 0:00 pure-ftpd (SERVER) |
Hmmm... dat klopt inderdaad. Als ik probeer met een andere user in te loggen, kom ik ook in zijn/haar homedir uit.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:50 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Je zal wel inloggen met users die je gewoon in Ubuntu aangemaakt hebt
Op zich werkt dit wel even als workaround tot ik het goed gefixed heb.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hmmm... dat klopt inderdaad. Als ik probeer met een andere user in te loggen, kom ik ook in zijn/haar homedir uit.
PureAdmin doet dus gewoon helemaal niks.
Waarom zoek je niet een leuke howto voor een virtual user en en authenticatiesysteem met mysql, voor Debian zijn die wel te vinden zoals deze op PureFTPD gebaseerd. Maybe dat het ook bruikbaar is voor Ubuntu aangezien die Debian based isquote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op zich werkt dit wel even als workaround tot ik het goed gefixed heb.
Maar dan zou ik graag alsnog willen weten hoe je een alias voor een username aanmaakt, zodat mensen met een zelf-gekozen FTP-user kunnen inloggen in plaats van de username die ze op mijn systeem hebben.
Ja, PureAdmin werkt dus ook met virtual users en z'n eigen database. Maar m'n Pure-FTPd kan daar nog niet helemaal lekker mee omgaan in mijn configuratie. Ik fix het wel, bedankt voor je linkquote:Op zaterdag 11 februari 2006 20:12 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Waarom zoek je niet een leuke howto voor een virtual user en en authenticatiesysteem met mysql, voor Debian zijn die wel te vinden zoals deze op PureFTPD gebaseerd. Maybe dat het ook bruikbaar is voor Ubuntu aangezien die Debian based is
quote:A "hard link" is another name for an existing file; the link and the
original are indistinguishable. Technically speaking, they share the
same inode, and the inode contains all the information about a
file--indeed, it is not incorrect to say that the inode _is_ the file.
On all existing implementations, you cannot make a hard link to a
directory, and hard links cannot cross filesystem boundaries. (These
restrictions are not mandated by POSIX, however.)
quote:"Symbolic links" ("symlinks" for short), on the other hand, are a
special file type (which not all kernels support: System V release 3
(and older) systems lack symlinks) in which the link file actually
refers to a different file, by name. When most operations (opening,
reading, writing, and so on) are passed the symbolic link file, the
kernel automatically "dereferences" the link and operates on the target
of the link. But some operations (e.g., removing) work on the link
file itself, rather than on its target.
Hetvolgende commando doet wel iets wat je kan waarderenquote:Op zondag 12 februari 2006 17:17 schreef Tijn het volgende:
Ik wil een CVS-server op m'n Ubuntu-machine draaien. Welke kan ik het beste nemen? Ik vind op de Ubuntu wiki hier niet zoveel informatie over.
1 |
1 |
1 2 | /dev/hda3 59058788 5670260 50388496 11% / |
Niet slecht hč voor een gentoo gebruikerquote:
quote:This setup also includes setting up ViewCVS for Repository browsing.
Install CVS files:
sudo apt-get install cvs
Install the CVS server:
sudo apt-get install cvsd
When prompted in the cvsd installation process for Repository, type in “/cvsrepo”.
Now that the cvsd installation in complete goto /var/lib/cvsd
If the folder cvsrepo does not exist, then create it ..
sudo mkdir cvsrepo
and then initilize the repository
sudo cvs -d /var/lib/cvsd/cvsrepo init
1 |
1 |
1 |
Soms is Linux/UNIX echt simpeler dan gedacht. Ik begin het de laatste tijd iig ernstig te waarderen. Jammer dat ik m'n internet steeds niet goed aan de praat krijg als ik een linux-distro installeer, anders ging ik daar eens een tijdje mee werken (gezeik met DHCP). Op de Uni bevalt het erg goed.quote:Op zondag 12 februari 2006 22:24 schreef JeRa het volgende:
Ik wilde bijna 'chmod +x filename' zeggen maar ik zie dat je het al door hebt
Ook goedemorgenquote:Op zondag 12 februari 2006 22:22 schreef keeper het volgende:
Lekker stom, zo'n hele lijst commando's IS natuurlijk een bash-script. Dat kan je gewoon zelfstandig runnen.
onder console vond ik jed altijd wel aardigquote:Op zondag 12 februari 2006 21:41 schreef Tijn het volgende:
Een korte ode aan gedit![]()
Ik vind het echt een relaxte editor. Syntax coloring, line numbers, maar verder niet te fancy. Dit is de editor die ik zoek voor m'n Mac maar nog niet heb kunnen vinden.
dat ziet er verdomde hip uit.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:40 schreef whoops het volgende:
Hier nog een demofilmpje van Xgl door Novell gemaakt...
Typ in een terminal het commando 'ps aufx' om een ascii tree structuur te krijgen van de threads die op je systeem draaienquote:Op maandag 13 februari 2006 14:08 schreef thabit het volgende:
Ik heb een aantal processen draaien in het commando "screen". Nu is een van die screens vastgelopen. Hoe kan ik het killen? Hoe kan ik zien welke PID in welke screen draait?
Juist ja. Veel makkelijker kan het niet worden.quote:Op maandag 13 februari 2006 14:18 schreef JeRa het volgende:
[..]
Typ in een terminal het commando 'ps aufx' om een ascii tree structuur te krijgen van de threads die op je systeem draaien
Als ik op ctrl-alt-f1 druk ga ik naar de textconsole en dat is normaal. Workspace swappen doe ik met ctrl-alt-pijltjestoetsen.quote:Op maandag 13 februari 2006 17:26 schreef MaffeMaarten het volgende:
Ik heb nu Fedora draaien en alles gaat vrij perfect, maar als ik naar een andere workspace ga door ctrl alt F[1-6] te drukken krijg ik een groot paars scherm met linksboven een lelijke rechthoek.
Kan het zijn dat ik de monitor niet goed heb ingesteld en in Gnome wel?
als ik terug ga met ctrl alt F7 kom ik wel weer gewoon in m'n graphische omgeving, niks aan de hand.
En als je dit verandert in 'vga=ask' kan je tijdens het booten kiezen welke framebuffer-instellingen wel werken voor jouw configuratie, en dan dat getal in je bootloader instellen...quote:Op maandag 13 februari 2006 18:56 schreef thabit het volgende:
In de configuratie van de bootloader staat die framebuffer volgens mij ook. Dat is dan iets als vga=791.
Het probleem is dat het niet echt een 'standaard' installatie is op een UltraSparc machine.quote:Op maandag 13 februari 2006 21:50 schreef JeRa het volgende:
@Swetsenegger
Voor zover ik weet kun je Debian volledig vanaf internet installeren, dit is denk ik het best te doen in de 'expert' modus van de Debian installer. Dan heb je ook meteen alle updates.
Dat klopt, normaal start ik een installatie van een normale cd waarna ik de cdromdrive als het ware uitschakel waardoor ik de installer forceer internet te gebruiken. Maar mbt de netwerkkaart, geen idee.quote:Op maandag 13 februari 2006 21:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En ik kom daarnaast alleen maar debian voor Sparc tegen waarbij je voor een netinstall toch nog floppy/cd-rom hebt met tientalle MB's aan opstartshit
Al weet ik niet of ze nu bedoelen het booten van de cd, of het starten van de installatie. Maar het is wellicht het proberen waard.quote:If the boot fails there is a 99% chance that your cd-rom drive is NOT generic and therefor is not supported, your best bet is
to try another cd-rom drive or two. I had to try 4 different drives until I found one that worked.
Die had ik dus gevonden.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:04 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Heb je al een andere cdrom-drive geprobeerd? Ik kom dit tegen op Google:
[..]
Al weet ik niet of ze nu bedoelen het booten van de cd, of het starten van de installatie. Maar het is wellicht het proberen waard.
Linkje: http://040.digital-bless.(...)on_sun_netra_x1.html
Ik heb laatst een keer meegemaakt dat op dat punt in de installatie mijn cdrom niet gevonden werd, en dat kwam uiteindelijk omdat ik in de bios de seriele en paralelle poorten allemaal uitgezet had en Linux dus zelf irq's ging uitdelen... Toen was er een conlift met de cdrom of controller, en na het toewijzen in de bios werkte het als vanouds...quote:Op maandag 13 februari 2006 22:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Die had ik dus gevonden.
We hebben 3 CD-Rom drives geprobeerd
Dan was mijn tweede bijdrage ook niet erg nuttig.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:10 schreef whoops het volgende:
Nou zal er geen Bios op die sparc zitten
Doet het netwerk het wel? Want dan zou het misschien aan een brakke /etc/apt/sources.list kunnen liggen?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:15 schreef Swetsenegger het volgende:
Wellicht ter overvloede er STAAT een hele oude zelf gecompilde versie van Debian op.
Het is dus OOIT gelukt
alleen doet apt-get het niet
Als je de installatie vanaf een cd-rom wilt laden, heb je toch niets te maken met /etc/apt/sources.list?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:16 schreef whoops het volgende:
[..]
Doet het netwerk het wel? Want dan zou het misschien aan een brakke /etc/apt/sources.list kunnen liggen?
Inderdaad, maar misschien dat dat de reden is voor de kapotte apt-get bij de Debian die er nu al op staat...quote:Op maandag 13 februari 2006 22:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je de installatie vanaf een cd-rom wilt laden, heb je toch niets te maken met /etc/apt/sources.list?
In die oude config deed het netwerk het.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:16 schreef whoops het volgende:
[..]
Doet het netwerk het wel? Want dan zou het misschien aan een brakke /etc/apt/sources.list kunnen liggen?
Die install was zeer specifiek gecompiled om met minimale middelen een zeer zware website TOCH te draaien. Jaar of 3 en een half oud gok ik trouwens.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:19 schreef dop het volgende:
hint eens welke kernel ? 2.2 ? 2.0 ? veel ouder zal het toch niet zijn ?
als hij verder compleet is dan moet het een eitje zijn om hem verder aan de praat te krijgen
Vast wel, zo ben ik ook achter het eerste IP gekomen.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:48 schreef dop het volgende:
is de netwerk kaart ergens met een netwerk of andere pc verbonden ?
zo ja kun je via arp niet achter de range komen ?
Jawel, ik kan erin met ssh, geen probleem. Hoe had ik anders de IP's moeten veranderen?quote:Op maandag 13 februari 2006 22:50 schreef dop het volgende:
je weet geen wachtwoorden niks ?
je speelt niet met netwerkadressen als jet er niet op kan inloggen of wel ?
Je moet je debian sources aanpassen en dan apt-get update en daarna apt-get dist-upgrade doen...quote:Op maandag 13 februari 2006 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jawel, ik kan erin met ssh, geen probleem. Hoe had ik anders de IP's moeten veranderen?
Maar zoals gezegd moet er een nieuwe install op.
Dus ik zit in de prompt.... en nu?
Ik ben geen debian expert. Degen welke mee hielp heeft er al meer verstand van, en het zag er naar uit dat heel apt-get niet in deze install mee gecompiled was. De hele install is gecompiled met 1 specifiek doel zoals ik al eerder zei.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Je moet je debian sources aanpassen en dan apt-get update en daarna apt-get dist-upgrade doen...
Kan je de inhoud van /etc/apt/sources.list eens pasten?
Dat is klote... Dit zou ook een optie zijn, maar de kans dat dit er allemaal op staat zal ook wel klein zijn..quote:Op maandag 13 februari 2006 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben geen debian expert. Degen welke mee hielp heeft er al meer verstand van, en het zag er naar uit dat heel apt-get niet in deze install mee gecompiled was. De hele install is gecompiled met 1 specifiek doel zoals ik al eerder zei.
Alle overhead en wat maar overbodig zou kunnen zijn is eruit gelaten.
Ik heb het root wachtwoord.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:01 schreef Schorpioen het volgende:
Kun je niet gewoon met een rescue disk in single user mode booten vanaf de install die er al op staat, dan heb je het root wachtwoord en ben je al heel wat verder.
Als apt wel geinstalleerd is (lijkt mij toch erg vreemd om het niet te doen, ivm security-updates die je ook op een server wilt hebben die je een zo licht mogelijke installatie wilt geven), dan moet je even op de Debian site kijken, daar staat vast wel een sources.list die je kunt gebruiken.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:
Even veronderstellen dat dat inderdaad bestaat. Hoe zou het eruit moeten zien en hoe kan ik apt-get updaten (er van uit gaand dat ik het kreng verbonden krijg met internet)?
quote:Op maandag 13 februari 2006 23:13 schreef dop het volgende:
pffffffffff lang veel langer als jou systeem oud is ik denk al eind jaren 90 maar kan ik niet met zekerheid zeggen
quote:Debian 2.1 was released on 09 March, 1999, after being delayed by a week when a few last-minute issues arose.
Debian 2.1 (Slink) featured official support for two new architectures: Alpha and Sparc. The X-Windows packages included with Debian 2.1 were greatly reorganized from previous releases, and 2.1 included apt, the next-generation Debian package manager interface.
quote:Ja, heb ik ook naar gekeken, maar apt- en sourcelist staan
er beide niet op ! Dus ben ook even gaan expirementeren
met andere cd-rom spelers.... helaas. Heb het nu zo dat je
wel elke keer goed via de cd-rom boot, maar elke keer zegt
linux dat hij de cd-rom niet kan vinden....
Of hij het in de geinstalleerde versie wel doet weet ik niet, want officieel hangt er geen CD-Rom aan dit apparaat. Ik weet dus niet of de CD-Rom modules mee gecompiled zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:38 schreef Schorpioen het volgende:
Ik had dus even gemist dat je het root wachtwoord al hebt, maar dan kun je toch kijken welke modules er worden gebruikt voor die cdromspeler (hij doet het in de geinstalleerde versie wel mag ik aannemen?). Gooi er een cd in, mount deze en doe dan een lsmod. Daar zou dan waarschijnlijk een (speciale) module voor de cdrom speler tussen staan. Die zal je dan bij de debian install ook moeten laden, je moet dan dus voor de expert install kiezen.
Wat voor cdrom is het dan, met wat voor aansluiting? IDE of iets anders?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Of hij het in de geinstalleerde versie wel doet weet ik niet, want officieel hangt er geen CD-Rom aan dit apparaat. Ik weet dus niet of de CD-Rom modules mee gecompiled zijn.
Weet ik niet meer, is al een tijdje geleden dat ik debian heb geinstalleerd. Bij ubuntu moet je dat voor het booten aangeven, maar het zou zomaar eens kunnen dat debian standaard in de expert setting opstart.quote:Mocht het wel zo zijn... Er komt helemaal geen keuze voor expert install. Moet je die argumenten bij het booten meegeven ofzo?
Je kunt 'expert' typen als boot command. Tijdens het opstarten van de installcd kun je dat middels de helpschermen zien, zoals bij de meeste distro's. Heb je eigenlijk ervaring met het installeren van Debian?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mocht het wel zo zijn... Er komt helemaal geen keuze voor expert install. Moet je die argumenten bij het booten meegeven ofzo?
Nee, ik heb geen ervaring met debian installeren, wel met diverse ander linux distro's.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:37 schreef JeRa het volgende:
[..]
Je kunt 'expert' typen als boot command. Tijdens het opstarten van de installcd kun je dat middels de helpschermen zien, zoals bij de meeste distro's. Heb je eigenlijk ervaring met het installeren van Debian?
En als Gentoo er eenmaal op draait kan je er met 'chroot' en 'debootstrap' relatief en Debian installatie van maken, via deze methode...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:41 schreef Schorpioen het volgende:
Staat er in de output van dmesg niet iets over de ide interface? Lijkt erop dat dit een chipset is die niet standaard wordt ondersteund. Als je weet welke chipset dat is dan ben je heel wat verder. Misschien kun je proberen te booten met een distro die betere hardware herkenning heeft, er schijnt bijv een Gentoo livecd te zijn voor sparc.
Ik heb de gentoo CD gedownload.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:41 schreef Schorpioen het volgende:
Staat er in de output van dmesg niet iets over de ide interface? Lijkt erop dat dit een chipset is die niet standaard wordt ondersteund. Als je weet welke chipset dat is dan ben je heel wat verder. Misschien kun je proberen te booten met een distro die betere hardware herkenning heeft, er schijnt bijv een Gentoo livecd te zijn voor sparc.
1 |
1 |
Ik weet niet hoever je into Linux bent maar gentoo staat niet echt bekend vanwege de simpele installatie , het packagemanagement systeem is vrij gemakkelijk te bedienen en heet Portage. Het verschil met Debian is wel dat je met gentoo alles moet compilen, het gaat dus wel even duren voordat je weer een werkende installatie hebt.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb de gentoo CD gedownload.
MIjn hoster geeft de voorkeur aan Debian, omdat hij daar vaker mee werkt, maar als het niet lukt stap ik gewoon over op gentoo.
Heeft gentoo een eenvoudige packetmanager vanaf CL?
De installatie schijnt een stuk makkelijker te zijn met kororaa...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:52 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ik weet niet hoever je into Linux bent maar gentoo staat niet echt bekend vanwege de simpele installatie , het packagemanagement systeem is vrij gemakkelijk te bedienen en heet Portage. Het verschil met Debian is wel dat je met gentoo alles moet compilen, het gaat dus wel even duren voordat je weer een werkende installatie hebt.
Het gaat er eigenlijk alleen om om er achter te komen wat voor chipset die ide interface heeft, als je dat weet dan kun je ook wel debian installeren, kwestie van de juiste module laden voor installatie. Als Gentoo de cdrom ook niet herkent ben je nog niet verder. Als Gentoo hem wel herkent: doe in een console "lspci" en zoek naar de IDE interface, daar staat de chipset. Post anders de hele output hier. Dit kun je op zich ook proberen vanuit de bestaande debian install, ook al herkent die de cdrom niet, misschien dat er wel wat clues in staan.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb de gentoo CD gedownload.
MIjn hoster geeft de voorkeur aan Debian, omdat hij daar vaker mee werkt, maar als het niet lukt stap ik gewoon over op gentoo.
Geinig, dit project kende ik nog niet maar doe-het-zelven is toch leukerquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef whoops het volgende:
[..]
De installatie schijnt een stuk makkelijker te zijn met kororaa...
En dat is ook nog een stuk leerzamer... Ik heb een hoop dingen geleerd van Gentoo-installaties... Heb echter nog nooit een Gentoo-install langer dan een week gedraaid... Ik denk dat dat voornamelijk komt omdat ik liever het gemak heb van snel packages installeren en testen dan de snelheidswinst die je met het zelf compileren behaalt...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:52 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Geinig, dit project kende ik nog niet maar doe-het-zelven is toch leuker
Maar ik vind het wel erg makkelijk om de dependencies te zien dmv de --verbose --pretend flags van emerge bij nieuwe pakketten. Scheelt vaak een hoop extra troep door de juiste use flags te gebruiken. En de meeste packages nemen niet veel tijd in beslag om te compileren, plus de portage heeft heel veel programmaas zodat je niet naar de rpm/whatever hoeft te zoeken.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:15 schreef whoops het volgende:
Ik denk dat dat voornamelijk komt omdat ik liever het gemak heb van snel packages installeren en testen dan de snelheidswinst die je met het zelf compileren behaalt...
Waarom zou knoppix dat niet hebben? Heb je het gechecked op http://www.knoppix.org/ ?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:37 schreef Autoreply het volgende:
Ik heb een paar dagen geleden XP om zeep geholpen (bestanden uit de /windows map eruit gedonderd, virus e.d., errug handig)
XP accepteert m'n harde schijf niet meer (memorystick wel), dus ik dacht: knoppix.
Maar, die heeft waarschijnlijk geen drivers (dat heet anders toch in Linux) voor de USB poorten. Zijn deze ergens simpel vandaan te halen? (20 gieg via een memorystick verplaatsen is ook niet alles)
Ik heb knoppix 3.3 en het gaat over een trekstor harde schijf, inclusief usb-hub.
1 2 3 | allocate 49 bytes) in /tmp/gopeVHin4P/PEAR/Registry.php on line 1006 Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to allocate 40 bytes) |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |