volg je het nieuws onderhand?quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:12 schreef ThE_ED het volgende:
Volgens retecool een andere weblog (brussels journal) stonden de cartoons in oktober al in een *tromgeroffel* Egyptische krant! http://www.retecool.com/comments.php?id=13652_0_1_0_C
Het was toen zelfs ramadan!
Maar ik heb geen boze moslim gehoord toen!
Wil je zeggen dat het in een van de vorige 23 delen voorbij is gekomen? Sorry dat ik ze niet allemaal heb doorgelezenquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
volg je het nieuws onderhand?
is al paar 100den keren langs gekomen, maar goed had jij niet kunnen wetenquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:15 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat het in een van de vorige 23 delen voorbij is gekomen? Sorry dat ik ze niet allemaal heb doorgelezen
Overigens staat dit berichtje er pas net.
[sarcasm]het is overigens gewoon pure propaganda en leugens van het Westen[/sarcasm]quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
is al paar 100den keren langs gekomen, maar goed had jij niet kunnen weten
Dat het in een Egyptische krant stond?quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
is al paar 100den keren langs gekomen, maar goed had jij niet kunnen weten
http://forum.fok.nl/topic/816550/1/999#34893357quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:20 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dat het in een Egyptische krant stond?
Ik heb alleen gelezen dat het in oktober al in die Deense krant stond en dat nu er de ophef pas om is.
Ook het berichtje van degene die de Egyptische krant gescand heeft http://egyptiansandmonkey.blogspot.com/2006/02/boycott-egypt.html is pas van vandaag.
Het staat ook niet in het overzicht in de OP toch?
Ah thanx, dat me dat nou weer niet opgevallen was.quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:22 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
[Centraal] Ophef over 'Eu' spotprenten #24
Lef? Als ik sterf voor de zaak van Odin dan ga ik naar Walhalla dus daar is geen lef voor nodig, eerder common sence..quote:
is goed, kom maar mee dan.quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:25 schreef DaveHarris het volgende:
[..]
Lef? Als ik sterf voor de zaak van Odin dan ga ik naar Walhalla dus daar is geen lef voor nodig, eerder common sence..
http://www.eindhovensdagblad.nl/edbinnenland/article81295.ecequote:’Moslims moeten nuchter reageren’
EINDHOVEN - Europese moslims moeten vanuit hun westerse achtergrond reageren op de spotprenten over de profeet Mohammed, vindt de Eindhovense moslimtheoloog Mohamed Ajouaou (37). Dus niet via vernielingen, maar via de rechter. Op die manier kunnen ze een matigende werking hebben op hun geloofsgenoten in de islamitische landen.
Moslimtheoloog Mohamed Ajouaou uit Eindhoven ziet tot zijn verrassing veel imams die open staan voor een prikkelend debat. Foto ANP/Rick Nederstigt
Ajouaou, consulent bij welzijnsorganisatie Prisma Brabant, levert geregeld prikkelende bijdragen aan het debat over de islam. Orthodoxe moslims nemen hem die lang niet altijd in dank af. Maar veel imams staan er wel voor open, heeft hij tot zijn verrassing gemerkt. Vooral de islamitische geestelijken die aangesloten zijn bij de Vereniging Imams Nederland.
De in Marokko geboren theoloog spaart zijn geloofsgenoten niet. Moslims reageren volgens hem te lichtgeraakt op kritiek. „De kunst van het discussiëren moet onder moslims in Nederland nog ontwikkeld worden. Veel moslims hebben een houding van: je bent voor of tegen ons. Ik vind dat je van je tegenstanders het meest leert, omdat ze je een goede spiegel voorhouden.“
Anderzijds moet Ajouaou weinig hebben van beledigingen aan het adres van Mohammed of de Koran. Zo vindt hij dat Tweede Kamerlid Hirsi Ali (VVD) zich vaak „oneerbiedig“ over de islam uitlaat. Daarmee bereikt ze volgens hem weinig. „Ik heb nog nooit van een moslimvrouw gehoord dat Hirsi Ali voor haar emanciperend gewerkt heeft.“
Als moslims zich beledigd voelen, zoals in het geval van de Deense spotprenten over de profeet Mohammed, vindt Ajouaou het terecht dat ze protesteren. Maar dan wel op een manier die past bij hun burgerschap in een westerse samenleving. „Dus geen woede-uitbarstingen, dreigementen of vernielingen, maar op de beschaafde, nuchtere manier die we in Europa gewend zijn: naar de rechter stappen of een vreedzame demonstratie houden.“
Hij hekelt het feit dat Deense moslims in islamitische landen steun gezocht hebben voor hun grieven. „Als je daar steun zoekt, zeg je in feite: ik hoor niet hier in Europa maar daar thuis.“ Westerse moslims zouden volgens hem een brugfunctie moeten vervullen tussen de islamitische wereld en Europa. Daardoor zouden ze kunnen bijdragen aan matiging van het wereldwijde protest.
Geen zin
Spotten met de profeet of de Koran heeft volgens Ajouaou geen zin. „Daar ligt het probleem niet.“ Dat de Koran maar weinig richtlijnen bevat, is geen toeval maar „goddelijke opzet“ om de gelovige zo veel mogelijk vrijheid van denken en handelen te geven, beweert hij.
Een groot probleem ligt volgens hem wel in de manier waarop schriftgeleerden zich beroepen op de vastgelegde daden en uitspraken van Mohammed (hadieth). Het is algemeen bekend dat veel van die overleveringen historisch onbetrouwbaar zijn, maar toch halen imams ze „te pas en te onpas“ aan om hun opvattingen te legitimeren.
http://www.eindhovensdagblad.nl/eindhovenstad/article77067.ecequote:’Extremisten brengen islam schade toe’
EINDHOVEN – Erg onder de indruk is imam Ahmed El Ouazzani niet van de Deense Mohammed-cartoons. „Commentaar van ongelovigen op welke religie dan ook, of het nu de islam is, de joodse godsdienst of de christelijke, nemen we niet serieus, want ze weten niet waarover ze praten. Over opmerkingen van mensen die religie haten hoeven we ons niet druk te maken, want die woorden hebben geen enkele betekenis.“. Toch bevreemdt het El Ouazzani dat in een hoogontwikkeld land als Denemarken mensen het nodig vinden om de de islamieten te beledigen. „Want door Mohammed gelijk te stellen met een terrorist zeg je dat alle moslims terroristen zijn.“ Ook de brief die door de organisatie Hizb ut-Tahrir (Partij van de Bevrijding) in Eindhoven en de Randstad is verspreid, vindt El Ouazzani grote onzin. „De brief is volgens mij van iemand die wel iets weet over de islam, maar zelf geen moslim is. De brief heeft duidelijk politieke bedoelingen.“
In de brief roept de naar de wereldheerschappij van de islam strevende organisatie ’namens één miljoen moslims in Nederland’ Kamerlid Wilders op om de gewraakte prenten van zijn internetsite te halen. „Maar die groep spreekt helemaal niet namens ons. Juist dit soort extremisten brengen de moslims nog meer schade toe dan niet-moslims.“
Over de vraag of een niet-beledigende tekening of schilderij van Mohammed wel zou zijn toegestaan, is de imam heel beslist.
„Het maakt geen enkel verschil. Er bestaat geen originele afbeelding van Mohammed. We weten niet hoe hij eruit heeft gezien en dus leidt elke afbeelding per definitie af van de essentie. Het gaat ons om zijn daden en gedrag. Alleen dat telt.“
Jaquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:30 schreef Triggershot het volgende:
gaan we niet lichtelijk offtopic?
Nou breekt m`n klomp. Het was toch echt Meki die in 1 van de eerste 10 topics wist te vertellen dat hij het niets anders dan gepast zou vinden wanneer de cartoonist jaren lang de gevangenis in zou moeten.quote:
welke?quote:Op donderdag 9 februari 2006 13:33 schreef SocialDisorder het volgende:
lichtelijk? Volgens mij zijn we al sinds deel #22 off-topic
triggershot, wat vind jij van de cartoons die ik hierboven heb geplaatst, als moslim zijnde?
deze: [Centraal] Ophef over 'Eu' spotprenten #24quote:
nog wat toegevoegd, lees vorige reactiequote:Op donderdag 9 februari 2006 13:40 schreef SocialDisorder het volgende:
[..]
deze: [Centraal] Ophef over 'Eu' spotprenten #24
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |