Het staat ook op Geenstijl. De goede Robbert verspreidt overal vrolijkheid!quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:10 schreef Stenny het volgende:
Frontpage nieuws!![]()
'Genverbrander kwam van boven door'
[..]
Kan me ook herinneren dat eerder gelezen te hebben. Vooral dat stuk over Maarten en Frans en Marten en Frank vond ik nogal een vreemde vergelijking. Dat lijkt nog enigszins op mekaar, maar genverbrander en geneverbrander is toch wel een heel groot verschil hoor, ondanks dat dat ook maar een letter verschilt.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:10 schreef Stenny het volgende:
Frontpage nieuws!![]()
'Genverbrander kwam van boven door'
[..]
Misschien noemde Luwert zijn beroep zelf wel genverbrander of henverbrander uit grapje. Weet jij veel. PPPPPPPffffffffffffffffffffffffffffffffffquote:Op woensdag 8 februari 2006 14:21 schreef Freethinker het volgende:
[..]
Kan me ook herinneren dat eerder gelezen te hebben. Vooral dat stuk over Maarten en Frans en Marten en Frank vond ik nogal een vreemde vergelijking. Dat lijkt nog enigszins op mekaar, maar genverbrander en geneverbrander is toch wel een heel groot verschil hoor, ondanks dat dat ook maar een letter verschilt.
Ja, genver is msc een afkorting van genever ......quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:24 schreef CarDani het volgende:
[..]
Misschien noemde Luwert zijn beroep zelf wel genverbrander of henverbrander uit grapje. Weet jij veel. PPPPPPPffffffffffffffffffffffffffffffffff![]()
quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:18 schreef Mudman het volgende:
[..]
Het staat ook op Geenstijl. De goede Robbert verspreidt overal vrolijkheid!
http://www.geenstijl.nl/quote:Radio voor Oxazepam-junks Robbert van den Broeke, het ultramedium heeft weer een lijntje met hierboven. Luister zeker naar het interview met mr. Genverbrander. De berichten voor vandaag: storm in een glas water, wij herhalen, storm in een glas water. Genverbranders bestaan WEL! U bent uw eigen Google. Omarm je vijand met liefde, want mensen zijn net kinderen, slechts op zoek naar een podium voor het ego. En Stichting Skepsis deelt nekschoten uit. Dan nu de dagelijkse vooruitzichten voor aura en scheepvaart: het televisieprogramma met Irene Moors wordt in de toekomst voortgezet, Albert Verlinde verandert in een Bossche bol en het reservegetal is drie. Mocht Robbert de telefoon niet opnemen, dan is hij weer even naar de planeet Bovisa. Tot zover De Roze Wolk op woensdag, met de groeten van Silvia Millecam, over en sluiten.
Extragratis doorgestraald: als u de podcast achterstevoren afspeelt kunt u Robbert van den Broeke Mohammed (nsfw) horen beledigen.
Tsja, kan een woordspeling uit die tijd zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:25 schreef pikki het volgende:
[..]
Ja, genver is msc een afkorting van genever ......gen'ver of zoiets ....
*LOL*quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:30 schreef Stenny het volgende:
[..]
[..]
http://www.geenstijl.nl/
Sorry kan het niet helpen dat ik dit grappig vind.
![]()
![]()
quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:30 schreef Stenny het volgende:
[..]
[..]
http://www.geenstijl.nl/
Sorry kan het niet helpen dat ik dit grappig vind.
![]()
![]()
Eerlijk gezegd klinkt dat wel logisch ja. Nou dat zal alles wel verklaren dan.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:34 schreef CarDani het volgende:
[..]
Tsja, kan een woordspeling uit die tijd zijn.
Bovendien bestond dyslectie in die tijd ook al. Dus dit kan ook een verklaring zijn.
Dat is inderdaad stukken aannemelijker dan dat ie het van internet heeft gehaald ja !quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:25 schreef pikki het volgende:
[..]
Ja, genver is msc een afkorting van genever ......gen'ver of zoiets ....
Tja, het is een mogelijkheid die je niet uit mag sluiten.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:40 schreef Freethinker het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd klinkt dat wel logisch ja. Nou dat zal alles wel verklaren dan.![]()
Als je liever aanneemt dat iemand de boel bedriegt......... ben ik ffe blij dat ik niet vals beschuldigd wordt en dat jij mij dan moet berechtenquote:Op woensdag 8 februari 2006 14:41 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat is inderdaad stukken aannemelijker dan dat ie het van internet heeft gehaald ja !
Nou, je hebt me overtuigd hoor
Robbert zei in het interview dat hij het woord ook zo "gezien" heeft .quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:42 schreef CarDani het volgende:
[..]
Tja, het is een mogelijkheid die je niet uit mag sluiten.
Vroeger werd ook veel meer in dialect gesproken.![]()
Hij is zelf dyslectisch, dus zeer aannemelijk dat dit een reden is van de "fout".quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:43 schreef pikki het volgende:
[..]
Robbert zei in het interview dat hij het woord ook zo "gezien" heeft .
neen , volgens mij heeft dit nu weer niet met dyslexie te maken, hoe verklaar je anders de juiste jaartallen 17 ...?quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:45 schreef CarDani het volgende:
[..]
Hij is zelf dyslectisch, dus zeer aannemelijk dat dit een reden is van de "fout".
Dyslectie heeft niets met getallen te maken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:46 schreef pikki het volgende:
[..]
neen , volgens mij heeft dit nu weer niet met dyslexie te maken, hoe verklaar je anders de juiste jaartallen 17 ...?
Mensen die een woord uit een andere taal "verNederlandsen" spreken het vaak op zijn Nederlands uit. Vroeger was dit nog meer, omdat we nu meer vreemde talen leren op school.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:48 schreef Parameter het volgende:
Ten overvloede: Genever komt van het Franse woord voor jeneverbes: genièvre.
In het Nederlands spreekt men het altijd al met een J uit. Het is dus heel raar dat
Robbert een harde G 'hoorde'. Was de geest die het hem doorgaf dyslectisch?
In het interview doet Robbert alsof het er alleen om ging dat hij een fout maakte.
Het ging er echter om dat hij precies dezelfde fout maakte als op Internet. En dat
het een fout was die uniek was.
Maar jij geen Duits.quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:54 schreef CarDani het volgende:
[..]
Vroeger was dit nog meer, omdat we nu meer vreemde talen leren op school.
Categorie: Fictief !quote:Genverbrander
Ga naar: navigatie, zoek
Een genverbrander is een fictief beroep uit de 18e eeuw, dat eind 2005 het medium Robbert van den Broeke ernstig in verlegenheid bracht. Hij bleek dit woord, waarmee jeneverbrander werd bedoeld, namelijk foutief van het internet te hebben gehaald.
Inhoud [Niet tonen]
1 'Er is zoveel meer'
1.1 Reacties
2 Andere 'gaven' van Van den Broeke
3 Externe koppelingen
[bewerk]
'Er is zoveel meer'
Nadat Robbert van den Broeke zich in 2004 enkele malen in de programma's Catherine, Wonderen Bestaan en Life & Cooking had vertoond, groeide de interesse van het Nederlandse publiek zodanig, dat Irene Moors een programmaserie met Van den Broeke maakte, getiteld Er is zoveel meer. In dit programma, in 2005 uitgezonden door RTL4, vertelde Van den Broeke over zijn paranormale gaven, en liet hij voorbeelden zien. Zo sprak hij in de aflevering van 18 december met een vrouw, Corrie, wier man Arno onverwachts zelfmoord had gepleegd. Het medium zocht contact met Arno en eindigde zijn verhaal met de volgende tekst:
"Er is nog iets heel belangrijks wat ik moet zeggen. Arno en jij kennen mekaar ook uit een ander leven. Jullie zijn heel diep met mekaar verbonden. Misschien heb je dat zelf ook al wel eens gevoeld, maar dat is wel zo. En ik moet daar iets van zeggen. Het is belangrijk ook ter verwerking van dit, om ook dit los te laten. Er komt iets van een jaartal door. 1793 en 1823. In die tussentijd heb jij geleefd. In dat leven ben je ook niet zo heel oud geworden. Een jaar of 30 of zo. Er komt een heel verhaal bij mij binnen. Het was hier in Nederland. Coevorden krijg ik door. Jouw naam was Hillegien. Je heette Hillegien. Hellegien. Hillegien hoor ik. Hillegien. Ik krijg een achternaam bij jou door. Mogelijk iets van Rozenboom of Rozeboom. Jij heette Rozeboom toen. En jij leefde toen al samen, er komt heel duidelijk een naam, iets van Luwert, Luwert, die naam hoor ik. En er is iets met 7 maart. En er is iets met 7 augustus in dat leven. Ik heb zo'n gevoel dat je dus met deze partner eigenlijk in dat leven hebt geleefd. Vlak na het huwelijk in dat leven ben jij overleden. In datzelfde jaar. Je bent toen getrouwd en eigenlijk datzelfde jaar, ik heb zo'n gevoel in augustus, ben jij overleden. Jouw man was toen bezig, of iets met... Ik krijg een beroep door. Trapper of trap... Ik weet niet wat dat betekent. Trapper of genverbrander of genverbranden. Ik weet niet precies wat dat betekent."
Rob Nanninga van de stichting Skepsis ging met dit verhaal het internet af en belandde uiteindelijk via de zoekmachine Google op een website[1] waar de stamboom van deze Hillegien Rozeboom stond. Hier bleek het woord genverbrander echter een typfout te zijn, en werd er een geneverbrander bedoeld te worden. De Stichting Skepsis concludeerde hieruit dat Van de Broeke zijn informatie klakkeloos van het internet heeft gehaald.
[bewerk]
Reacties
Na deze ontdekking kwam er vanuit verschillende hoeken commentaar. Zo startten de bezoekers van de website FOK! massaal een actie waarbij het woord genverbrander werd verkozen tot Het Woord van het Jaar 2005. Ook weblogs als GeenStijl waren aangenaam verrast door de onthulling. Irene Moors vertelde als reactie op de heisa die ontstond:
"Het enige wat ik je kan vertellen is dat we het programma maken in alle eerlijkheid. Dat als hij een reading gaat doen bij mensen thuis, hij absoluut geen informatie vooraf krijgt. Hij wordt van A naar B vervoerd en gaat zitten bij iemand en doet zijn verhaal. En bij de historische locaties... ja hoe hij daar zijn informatie doorkrijgt, ik heb geen idee. Het is heel wonderlijk."
In februari 2006 leverde Robbert van den Broeke in het Brabants Dagblad zelf commentaar op zijn ontmaskering:
"Ik zweer het op mijn dood. Als ik een lijn naar boven heb, heb ik toch geen andere rotzooi nodig? Ik ben mijn eigen Google. Genverbrander; ik hoorde en zag het ook. Maar het gebeurt vaker dat ik de naam Maarten of Frans verneem en het Marten of Frank moet zijn. Bovendien: zou ik op een briefje het woord geneverbrander voor me krijgen, ik zou er vermoedelijk nog genverbrander van maken. Ook omdat ik licht dyslectisch ben."
Van den Broeke's vader over de reacties van de pers:
"Het zou Robbert tot een wereldwonder maken, sneerden zij. Wel, ik zou hen in overweging geven die optie eens serieus onder ogen te zien. Nog niet de helft van onze bizarre ervaringen met Robbert hebben we wereldkundig gemaakt. Soms zijn ze te ongeloofwaardig, maar ze zijn absoluut waar."
[bewerk]
Andere 'gaven' van Van den Broeke
Eén van de aliens die Van den Broeke zagVan den Broeke kwam met meer paranormale gaven in het nieuws, waarvan er enkelen werden ontmaskerd. Zo vertelde hij dat hij aliens kon zien, en deze op foto kon afdrukken, waar anderen ze niet zagen. De Telegraaf zag hier echter trucage in, en kwam tot de ontdekking dat een dergelijk effect kon worden nagebootst door uit gewoon wit papier een poppetje te knippen en deze - in een slecht verlichte kamer - voor de camera te bewegen. Toen Robbert van den Broeke in de laatste aflevering van Er is zoveel meer live foto's zou maken van de non van Singraven bleek er ook iets niet te kloppen. Het medium had maar drie keer op de fotografeer-knop van de digitale camera gedrukt, maar toen Irene Moors deze later wilde bekijken, bleken er maarliefst vier foto's van de non op te staan. Bovendien bleek de tijd die onder de foto's vermeld werd, niet te kloppen.
De klemtoon ligt ook verkeerd en het woord genverbrander heeft een lettergreep minder. In het Frans spreek je het ook niet met een G uit. Denk je dat Lubbert het 200 jaar geleden met een G uitsprak?quote:Op woensdag 8 februari 2006 14:54 schreef CarDani het volgende:
[..]
Mensen die een woord uit een andere taal "verNederlandsen" spreken het vaak op zijn Nederlands uit. Vroeger was dit nog meer, omdat we nu meer vreemde talen leren op school.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |