http://www.nu.nl/news/669(...)_missie_Uruzgan.htmlquote:AMSTERDAM - Meer dan honderd Nederlandse soldaten weigeren deel te nemen aan de missie naar de Afghaanse provincie Uruzgan. Ruim duizend militairen twijfelen. Dat zeggen twee vakbonden voor militairen, de AFMP en de ACOM, woensdag in Algemeen Dagblad. Druk vanuit het thuisfront en behoefte aan ander werk zouden de belangrijkste redenen zijn.
Voorzitter Wim van den Burg van de AFMP voorspelt in het dagblad dat de komende weken 'de ene na de andere militair zal afhaken'. "Afghanistan is voor veel van onze leden de druppel die de emmer doet overlopen. Nu de conjunctuur aantrekt, hebben zij uitzicht op ander werk en een normaal gezinsleven. Velen blijken dat met beide handen aan te grijpen." De ACOM zegt honderden twijfelaars onder zijn leden te tellen.
Bij de Vakbond voor Defensiepersoneel en het ministerie van Defensie is niets bekend over twijfelaars. "Pas bij een zwaarwegende reden zoals ziekte hoeft een militair niet deel te nemen aan de missie. Als dit niet het geval is en hij weigert naar Afghanistan te gaan, dan wordt het contract ontbonden. Dat is niet iets waar je graag voor kiest", zegt woordvoerder Nico van der Zee in het dagblad.
Nederland gaat vanaf augustus een bijdrage leveren aan de Navo-missie International Security Assistance Force (Isaf). De missie wordt gekarakteriseerd als een risicovolle missie, omdat delen van de Taliban actief zijn in Uruzgan. In maart vertrekken de eerste militairen om een kamp op te bouwen.
Heel terechtquote:Op woensdag 8 februari 2006 09:57 schreef Scheepschroef het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/news/669(...)_missie_Uruzgan.html
Volgens mij snappen die jongens de betekenis van het woord LE-GER niet..., belachelijk!![]()
Dit is de enige reden.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:07 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Nederland mist het patriottisme voor dit soort dingen.
Als het dienstplichtigen waren geweestn (dan zou ik zelf ook vanalles hebben gedaan om eronderuit te komen), maar dit zijn BEROEPS! Vooral die opmerking over de conjunctuur in het nieuwsbericht is belachelijk!quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:07 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Klopt. Toch missen wij de mentaliteit voor dit soort zaken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:08 schreef Scheepschroef het volgende:
[..]
Als het dienstplichtigen waren geweest, maar dit zijn BEROEPS!
Tja, het is wel stressen als je gewend bent om tanken over te schilderen...quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:09 schreef Fliepke het volgende:
Wat een mietjes
Juist daarvoor zit je bij het leger?
Heb je eens een keer een kansje dat je mag gaan schieten grijp je die niet
Ik snap gewoon niet dat je voor dat beroep kiest en gaat huilen als je dan daadwerkelijk ook eens wat moet gaan doen.
quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:11 schreef Scheepschroef het volgende:
[..]
Tja, het is wel stressen als je gewend bent om tanken over te schilderen...
Nouja, belastingcenten, da's ondertussen ook wel een cliche argument..., maar ik ben het met je eens dat als ze m nokken dat daar op een of andere manier wat aan gedaan moet worden.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:18 schreef gebruikersnaam het volgende:
die soldaten die ontslag nemen, mogen wat mij betreft mijn belastingcenten ook terug betalen.
Ik sponsor ze niet om te klaverjasse in de kazerne.
D'as waar, maar het leger is volgens mij een van de weinige werkgevers waar je nog wel van principes uit moet gaan. Hoe kan je anders nog een bevel geven???quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:23 schreef Kogando het volgende:
Ach, zulke slappe lullen zijn we liever kwijt dan rijk. Laat ze lekker achter op de vuilniswagen gaan staan. In Afghanistan zouden ze toch niet veel waard zijn.
Het mist veeleer mensen die snappen wat hun werk is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:07 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik wil ook niet vechten in Uruzgan, maar ik heb dan ook een saaie kantoorbaan, dus mij zullen ze niet snel vragen!quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het mist veeleer mensen die snappen wat hun werk is.
Ik verafschuw geweld. Ik zou er dan ook niet over denken om het leger in te gaan (In het hypothetische geval dat ik door de keuringen heen zou kunnen komen).quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:29 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik wil ook niet vechten in Uruzgan, maar ik heb dan ook een saaie kantoorbaan, dus mij zullen ze niet snel vragen!
Toch wel lekker hč Meki overal zo'n extreme mening over hebben. Hier kan dat!quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:02 schreef Meki het volgende:
[..]
Heel terecht
ze willen niet naar Afganistan ze willen nog niet dood
mja dat is waarschijnlijk ook wel weer zo... alleen betaald het leger wel vrij goed. en ik vind als je zo betaald krijgt moet je niet huilen maar schietenquote:Op woensdag 8 februari 2006 10:36 schreef Kogando het volgende:
Je kan het zulke lui ook niet erg kwalijk nemen. We praten hier wel over het iq-loze kanonnenvoer die met een geweer en een zakje kogels het mijnenveld ingetrapt worden. Waarschijnlijk stond er bij hun sollicitatie een grote pot lekkere snoepjes op tafel waar ze er pas na het tekenen een van mochten pakken.
Verwacht je nu echt dat deze lui doorhebben dat ze al sinds 1963 uitgezonden kunnen worden?quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:08 schreef TheMarco het volgende:
Waarschijnlijk hebben ze, toen ze het leger ingingen, niet goed nagedacht. Ik kan me wel voorstellen dat je in het leger gaat om het landsbelang te dienen maar geen zin hebt om een of andere vuile oorlog van een Amerikaanse president in the middle of nowhere te gaan voeren. Naīef natuurlijk want als je het leger ingaat weet je dat de kans erin zit dat dit je gaat overkomen. Als je dat niet wilt moet je dan ook niet het leger ingaan.
Als je het leger in gaat kom je inderdaad totaal niet op het idee dat je misschien wel eens naar een oorlogsgebied moet.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:36 schreef Kogando het volgende:
Je kan het zulke lui ook niet erg kwalijk nemen. We praten hier wel over het iq-loze kanonnenvoer die met een geweer en een zakje kogels het mijnenveld ingetrapt worden. Waarschijnlijk stond er bij hun sollicitatie een grote pot lekkere snoepjes op tafel waar ze er pas na het tekenen een van mochten pakken. M.a.w. ze hadden een onjuist beeld van het soldatenleven. Misschien moet de overheid ook eens beter hun potentiële werknemers voorlichten. Geen stoer groepje vrienden die met brute schietgeweren door dorpjes rennen onder begeleiding van een lekker achtergrondmuziekje.
Laat ze gewoon een stelletje dombo's zien die zich maanden lang in hun tent vervelen, beetje liggen te blowen, worden uitgescholden door hun meerdere en zo nu en dan wat aan hun tak trekken.
Ach, als je de geschiedenis een béétje kent (wat dus blijkbaar niet het geval is), weet je dat een Nederlandse beroepsmilitair zich in de tweede helft van de jaren veertig heerlijk kon uitleven op die donderse ongehoorzame Indiërs. Wat een gelukkige tijden waren dat!quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:40 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
[..]Hoe gelukkig zouden deze jongens eigenlijk moeten zijn in vergelijking met de beroeps uit 1945.
Deze moesten bijna 20 jaar wachten voor ze mochten doen waarvoor ze opgeleid waren.
Gewetensproblemen moeten ze bedenken VOOR ze in het leger gaan. Soldaten moeten niet eens *willen* nadenken over waarom ze iets moeten doen!quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:47 schreef NorthernStar het volgende:
Weigering om principiele of gewetensproblemen heb ik begrip voor.
heeft niet eens zo zeer met patriottisme te maken... dat verzin je er desnoods zelf wel bij.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:07 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Bevel = bevel ?quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gewetensproblemen moeten ze bedenken VOOR ze in het leger gaan. Soldaten moeten niet eens *willen* nadenken over waarom ze iets moeten doen!
In principe is bevel nog steeds bevel ja. Je mag je weigering wel verantwoorden voor een rechter, mocht het zo ver komen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 10:58 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Bevel = bevel ?
Dat is al 60 jaar geleden in Nuremberg afgeschaft. Of ik heb gemist dat het weer is ingevoerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |