atheïsme is wel een geloof maar niet een religie. je gelooft eigenlijk in het ontstaan van het heelal vanuit het niets, een vreemde visie.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Atheisme is absoluut geen geloof, het is namelijk het ontkennen van geloof. Je stelling si dus logisch inconsequent.
Zijn de spotprenten beoordeeld door dezelfde redacteur? Neemt overigens nog steeds niet weg dat de hysterische en gewelddadige reactie van een groot gedeelte van de moslimwereld niet goed te praten is en ook niet hun roep om de Westerse vrijheid van meningsuiting in te perken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:54 schreef Triggershot het volgende:
Hypocrieten
Jyllands-Posten weigerde Jezus-cartoons
[..]
Bron FP
In hoeverre kan je Libanon een moslimland noemen wanneer er in de grondwet is geschreven dat de President en Opperbevelhebber Christenen moeten zijnquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:55 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Ik begrijp het volledig, jij bent degene die mierenneukt over de term moslimlanden terwijl je verdomd goed wist wat ik bedoelde.
[..]
Als het geen echte "moslimlanden" (niet mierenneuken) zijn, waarom dan die rellen e.d?![]()
Wat ik er eigenlijk mee bedoel, is dat iedereen wel ergens in gelooft. Zelfs een Atheist heeft overtuigingen, En aangezien zelfs het niets (dus geen God ) iets is geloof je in iets.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Neen dat is echt onzin, en wel om onderstaand.
[..]
Geen idee, ik heb ook alleen maar FP gelezen, maar vind wel hypocriet dat ze het niet deden. Al ben ik zelf ook tegen afbeelding van Jezusquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:57 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Zijn de spotprenten beoordeeld door dezelfde redacteur? Neemt overigens nog steeds niet weg dat de hysterische en gewelddadige reactie van een groot gedeelte van de moslimwereld niet goed te praten is en ook niet hun roep om de Westerse vrijheid van meningsuiting in te perken.
Het woord geloof heeft geen uniforme duiding zoals jij denkt, het is hier in verschillende betekenissen gebruikt. Verder is het volgens jou wel raar dat het heelal vanuit het niets is ontstaan (dat is inderdaad een hele rare gedachte, ik geef het toe), maar het leuke is dat een scheppende god nog veel vreemder is: waar komt die immers vandaan? Je doet daar slechts aan probleemverplaatsing.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:56 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
atheïsme is wel een geloof maar niet een religie. je gelooft eigenlijk in het ontstaan van het heelal vanuit het niets, een vreemde visie.
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:58 schreef Refragmental het volgende:
Niet netjes inderdaad, maar ook weer een geheel andere context.
Nu ben ik pitten.
waarom ben je daar tegen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb ook alleen maar FP gelezen, maar vind wel hypocriet dat ze het niet deden. Al ben ik zelf ook tegen afbeelding van Jezus
Heel veel groepen zijn boos als zij beledigd worden door spotprenten. Moeten wij spotprenten dan maar helemaal afschaffen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb ook alleen maar FP gelezen, maar vind wel hypocriet dat ze het niet deden. Al ben ik zelf ook tegen afbeelding van Jezus
Nog vreemdere visie is dat je in een schepper gelooft die ontstaan is uit het niets. Ik hang eerder de evolutietheorie aan maar niet die van Darwin.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:56 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
atheïsme is wel een geloof maar niet een religie. je gelooft eigenlijk in het ontstaan van het heelal vanuit het niets, een vreemde visie.
Als je daar door zulke rellen/schade/doden kan tegenhouden? Jazeker!quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:01 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Heel veel groepen zijn boos als zij beledigd worden door spotprenten. Moeten wij spotprenten dan maar helemaal afschaffen?
ja maar de religie's geven daar een hele slim antwoord op: dat je het simpelweg als mens niet kan bevattenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het woord geloof heeft geen uniforme duiding zoals jij denkt, het is hier in verschillende betekenissen gebruikt. Verder is het volgens jou wel raar dat het heelal vanuit het niets is ontstaan (dat is inderdaad een hele rare gedachte, ik geef het toe), maar het leuke is dat een scheppende god nog veel vreemder is: waar komt die immers vandaan? Je doet daar slechts aan probleemverplaatsing.
Misschien is er wel geen begin en geen einde. Misschien kunnen wij het niet bevatten. Misschien kijken we wel verkeerd of missen we de hele context van het verhaal?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:59 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het woord geloof heeft geen uniforme duiding zoals jij denkt, het is hier in verschillende betekenissen gebruikt. Verder is het volgens jou wel raar dat het heelal vanuit het niets is ontstaan (dat is inderdaad een hele rare gedachte, ik geef het toe), maar het leuke is dat een scheppende god nog veel vreemder is: waar komt die immers vandaan? Je doet daar slechts aan probleemverplaatsing.
Kan je ook wel cabaret gaan verbieden of muziek, daarin worden ook vaak bepaalde mensen en groepen op de hak genomen. Het einde is dan zoek. Relschoppers kunnen niet anderen verantwoordelijk houden of maken voor hun eigen rellen.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je daar door zulke rellen/schade/doden kan tegenhouden? Jazeker!
Dat komt heel dicht in de buurt van monddood makenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je daar door zulke rellen/schade/doden kan tegenhouden? Jazeker!
Er is een essentieel verschil tussen spotprenten en prenten die enkel bedoeld zijn om haat te zaaien.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:01 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Heel veel groepen zijn boos als zij beledigd worden door spotprenten. Moeten wij spotprenten dan maar helemaal afschaffen?
ik snap alleen niet waarom je geen respect voor iemand hebt als je hem afbeeldt?!quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:01 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jezus profeet van islam, geen respect, etc.
Ik ken betreffende cabaret van Hans teeuwen etc en vond het redelijk mee vallen, er is geen sprake van afbeeldingenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:05 schreef rutger05 het volgende:
Kan je ook wel cabaret gaan verbieden of muziek, daarin worden ook vaak bepaalde mensen en groepen op de hak genomen. Het einde is dan zoek. Relschoppers kunnen niet anderen verantwoordelijk houden of maken voor hun eigen rellen.
Lees de bijbel (OT) of de koran er maar eens op na. Het maken en aanbidden van afbeeldingen wordt daarin ten strengste verboden.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:06 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
ik snap alleen niet waarom je geen respect voor iemand hebt als je hem afbeeldt?!
quote:Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Onze geest kan begrippen als oneindigheid (en het daarmee zeer verwante begrip niets) wel beredeneren, maar niet bevatten, daarvoor zouden we namelijk buiten ons menszijn moeten treden, en dat kan nu eenmaal niet. Maar logisch redeneren is geen probleem, en daarom kun je zonder probleem stellen dat je het ontstaansprobleem met een scheppende god niet oplost, maar slechts verplaatst.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:04 schreef NanKing het volgende:
[..]
Misschien is er wel geen begin en geen einde. Misschien kunnen wij het niet bevatten. Misschien kijken we wel verkeerd of missen we de hele context van het verhaal?
Inspiratie voor afgoderij etcquote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:06 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
ik snap alleen niet waarom je geen respect voor iemand hebt als je hem afbeeldt?!
en waarom zijn er dan blz aan afbeeldingen van de 'profeet' (vzmdmg) ??quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lees de bijbel (OT) of de koran er maar eens op na. Het maken en aanbidden van afbeeldingen wordt daarin ten strengste verboden.
Kijk, als de bewijzen er zijn voor een scheppende god zal ik niet dogmatisch vasthouden aan mijn denkbeelden. Tot die tijd verkies ik het echter om onbewezen (en totaal onaannemelijk bovendien) zaken niet te geloven, een heel gezond standpunt lijkt mij.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:03 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
ja maar de religie's geven daar een hele slim antwoord op: dat je het simpelweg als mens niet kan bevatten. ik moet zeggen dat ik zelf geen religie aanhang, ik weet het gewoon niet, alleen een atheist wil ik me nou ook weer niet noemen, want daarmee sluit je ook al weer dingen uit die je niet weet.
ja maar dan ben je toch eerder een agnost lijkt me, want je sluit het bestaan ervan niet uit.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kijk, als de bewijzen er zijn voor een scheppende god zal ik niet dogmatisch vasthouden aan mijn denkbeelden. Tot die tijd verkies ik het echter om onbewezen (en totaal onaannemelijk bovendien) zaken niet te geloven, een heel gezond standpunt lijkt mij.
ik moet zeggen dat ik de pelgrimstocht naar mekka ook een beetje afgoderij vindt...quote:
Dat is dus niet de bedoeling.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en waarom zijn er dan blz aan afbeeldingen van de 'profeet' (vzmdmg) ??
Pelgrimstocht is een zuil van de Islam, overigens als jij daarheen gaat om een dode te vereren valt het onder Afgoderij ga je daarheen om God te dienen dan niet, hangt maar puur van je intentie af.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:16 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
ik moet zeggen dat ik de pelgrimstocht naar mekka ook een beetje afgoderij vindt...ik bedoel je fixeert je toch op een bepaalde plaats
maar jezus mocht altijd in elke kerk, hoe sober ook, afgebeeld worden. was ook mooi dat een cabaretier zich op een gegeven moment afvroeg waarom degene waar je van houdt afgebeeld moet worden als een persoon dat krepeert aan het kruis. 'zijn' rottigste levensmoment.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is dus niet de bedoeling.
Het afbeelden mag dus volgens de bijbel ook niet.
Dat was juist het hele punt van de beeldenstorm. De katholieken gingen vrolijk aan de gang met het maken van beelden en schilderijen, de protestanten waren hier tegen.
Nu nog merk je dat wanneer je een kerk ziet in het noorden van Nederland. Vergeleken met bijvoorbeeld de Sint Jan een hele sobere bedoeling.
De Islam is nog veel stricter in de leer. Wanneer je een moskee in gaat zie je dus helemaal geen afbeeldingen! Hooguit mozaïken en caligrafieën.
noob!quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:23 schreef 1ofthefew het volgende:
en heb ik een veel ingewikkelder probleem dan dit gevonden....Vrouwen![]()
![]()
Wordt Jezus in iedere kerk afgebeeld? Bij de katholieken in ieder geval wel, maar zoals gezegd nemen die het niet zo nauw met het 2e gebod.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:22 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar jezus mocht altijd in elke kerk, hoe sober ook, afgebeeld worden. was ook mooi dat een cabaretier zich op een gegeven moment afvroeg waarom degene waar je van houdt afgebeeld moet worden als een persoon dat krepeert aan het kruis. 'zijn' rottigste levensmoment.
ik vrees dat je gelijk hebt. ze hebben vast ook niet die mooie gebrandschilderde processie van jezus in de ramen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wordt Jezus in iedere kerk afgebeeld? Bij de katholieken in ieder geval wel, maar zoals gezegd nemen die het niet zo nauw met het 2e gebod.
Hoe staat het in de protestantse kerken? Wordt daar alleen een kruis gevoerd of hangt er ook een afbeelding van Jezus aan?
Dus die rellen hebben iets te maken met die spotprenten. ?quote:Datum 05-12-2005
Bron : Islam Monitor
Het vijfde voorbeeld. Recentelijk woedde in Denemarken een heftige polemiek over twaalf mohammed cartoons. Het begon allemaal met illustraties voor kinderboek over Mohammed. In september van dit jaar zocht Kaare Bluitgen contact met de pers omdat hij maar geen illustrator kon vinden voor zijn kinderboek over Mohammed. Het spookbeeld van Theo van Gogh stond de tekenaars al te duidelijk voor ogen. Ze wilden geen meewerking verlenen.
De redactie van het conservatieve dagblad Jyllands Posten, in Aarhus, vond dat schandalig en vroeg veertig illustratoren een cartoon van Mohammed voor de krant te tekenen. Achtentwintig tekenaars weigerden, en twaalf gingen op het verzoek in en leverden een spotprent in die was gebaseerd op de actualiteit.
De Mohammed cartoons in Jyllands Posten veroorzaakten veel commotie. De redactie van de krant werd bedreigd, bij de receptie van het conservatieve dagblad kwam een bewaker te staan, en een bewakingsfirma moest de beveiliging van de medewerkers regelen. De Deense politie arresteerde al snel een zeventienjarige Turkse jongen die gedreigd had een tekenaar te vermoorden. Op het ogenblik waarop we dit artikel schrijven, geniet een van de illustratoren overigens nog altijd permanente politiebescherming.
De cartoons hebben gezorgd voor oplopende spanning tussen de Deense gemeenschap en de moslim-immigranten. Zo'n vijfendertighonderd moslims, sommigen beweren vijfduizend, gingen de straat op met spandoeken en riepen leuzen. Moslim organisaties eisten dat de krant zijn verontschuldigingen aanbood. Maar dit verzoek werd resoluut afgewezen door Carsten Juste, hoofdredacteur van het Jyllands Posten. 'Wij leven,' verklaarde de hoofdredacteur vastberaden, 'in een democratie. En we willen alle journalistieke methoden gebruiken die wij geschikt vinden. In ons land is satire een aanvaard middel en karikaturen mogen we afdrukken. Godsdienst mag deze vrijheid niet belemmeren.'
Iman Raed Hlayhel uit Aarhus verklaarde op zijn beurt in de internetkrant van El Jazeerah, dat 'dit soort democratie waardeloos is voor moslims.' HIj voegde er nog nog aan toe dat 'moslims zulk een vernedering nooit zullen aanvaarden.' Deze iman Hlayhel haalde eerder de voorpagina van de krant omdat hij in een preek gezegd had dat de zedeloze kleding van Deense vrouwen een 'uitnodiging was voor verkrachting'. Iman Hlayhel is een voorstander van de strengste kledingvoorschriften.
Niet alleen de streng orthodoxen ook de zogenaamde gematigde moslims protesteerden. Ook zij spraken van een provocatie. Negen beursstudenten uit Pakistan begonnen een actie en lieten een brief circuleren. Zafar Khan deed op het internet namens de negen een oproep aan alle moslims en vroeg hen om wereldwijde acties. Op 30 september nam de protestgroep contact op met de 'schaamteloze redactie' van Jyllands Posten. De krant antwoordde de buitenlandse studenten dat ze 'alles konden doen wat ze wensten, maar niet bang waren voor moslims, en dat men vrijheid van drukpers in Denemarken geniet.' De protestgroep richtte daarna haar pijlen op de Islamitische ambassades in Kopenhagen. De eerste reacties waren heel lauw, vonden ze, en zo lauw dat de protestgroep luid klaagden over de houding van de Pakistaanse en Saoedische Ambassade. Maar dat zou veranderen, beloofden ze, en ze besloten hun smeekbede met een citaat van de Punjabi soefi-mysticus Bullah (1680-1758). 'Honden houden zich slechts bezig met het eigendom van hun meester, maar wat houdt ons bezig?'
Op 12 oktober zonden ambassadeurs van islamitische landen in Kopenhagen een protestbrief aan de Deense regering vanwege de 'smaadcampagne in de media tegen alles wat met de Islam en moslims te maken' had. De brief , die werd ondertekend door 56 landen, lijkt op het eerste gezicht een verzoek. We lezen: 'de publicatie van de 'vernederende karikaturen van de Heilige profeet Mohammed (PBUH) is niet alleen discriminatie, maar kan reacties uitlokken van Islamitische landen en moslim gemeenschappen in Europa.' Een vriendelijk verzoek, maar wel een met een harde stok achter de deur, want de woordvoeder van de Islamitische ambassadeurs, de Egyptische Mona Omar Attai, onderstreepte tegenover Berlingske Tidende(?): dat men een gesprek met de premier wilde en de krant zou zich in het openbaar aan de Moslimgemeenschap moeten verontschuldigen. Want de moslims waren kwaad over 'de publicatie van karikaturen van de heilige profeet Mohammed'. Ze waren ook boos over 'de negatieve reactie van de Deense regering'. 'Ieder land', meende Mona Omar Attai, moest 'respect bewaren voor alles wat religieus is, en ook maatregelen nemen wanneer dat nodig is.' Opdat 'ongewenste handelingen of gebeurtenissen achterwege blijven' die, aan de ene kant 'geweld kunnen uitlokken, en - aan de andere kant - de verhouding schaden tussen Denemarken en het westen, en Denemarken en de islamitische wereld.' Dat was een onverholen dreiging.
Bovenaan de protestbrief van de Islamitische landen prijkt de handtekening van Fugen Ok, de Turkse ambassadeur in Kopenhagen. En dat was, zo bleek later, geen vergissing.
De Deense regering wees herhaalde malen het verzoek van de ambassadeurs af om een dialoog over de cartoons op gang te brengen. Dat was niet mogelijk, zei de premier. Weer kwam er een dreigement, en nu van Maie Sarraf, de afgevaardigde van de Palestijnse gebieden in Kopenhagen. Sarraf: 'Wij willen met de premier spreken. Dit is onze wens, en dat verwachtten wij. We willen nogmaals aandacht vragen voor de risico's verbonden aan het bekritiseren van de Islam. De profeet is voor ons heilig en die mag niet vernederd worden. Als men een hakenkruis op een synagoge schildert heet dat antisemitisme, maar wanneer men moslims besmeurt dan houdt iedereen zijn mond dicht. Wij beraden ons op gezamenlijk stappen.'
Aanvankelijk wilden de ambassadeurs contact opnemen met Deense politici, maar na een ontmoeting op de Saoedische ambassade zag men van dit voornemen af. In plaats daarvan werd gekozen voor internationale actie en politieke druk van buitenaf. 'Het is,' verklaarde Attia na de bijeenkomst op de Saoedische ambassade, 'nu een internationale zaak geworden. En daarom zoeken we niet verder contact met Deense politieke leiders. De Arabische liga zal zijn gewicht in deze strijd werpen. (..) De spotprenten staan nu op de agenda van de Islamitische topconferentie die in december in Saoudi- Arabië zal worden gehouden.'
Maarja zo kan je ook zeggen dat je allah of jezus afbeeldt om de geschiedenis wat toegankelijker wilt maken, in plaats van het direct voor afgoderij te gebruiken.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Pelgrimstocht is een zuil van de Islam, overigens als jij daarheen gaat om een dode te vereren valt het onder Afgoderij ga je daarheen om God te dienen dan niet, hangt maar puur van je intentie af.
non-gelovigen zullen zich er niet aan houden maar vanuit een religieus visie is het gewoon verboden. Ik denk dat moslims meer boos worden op een Mohammed die word afgebeeld dan dat Allah wordt afgebeeld.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:29 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
Maarja zo kan je ook zeggen dat je allah of jezus afbeeldt om de geschiedenis wat toegankelijker wilt maken, in plaats van het direct voor afgoderij te gebruiken.
zo van, dat zagen we niet in parijsquote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:29 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dus die rellen hebben iets te maken met die spotprenten. ?
Als ik dit bericht erbij neem.(05-12-2005).. kan die conclusie in de prullenbak.
Het zijn georganiseerde rellen voor een heel ander doel.... namelijk de verwerping van de westerse symbolen in het buitenland.
je begint het door te krijgenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:29 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Dus die rellen hebben iets te maken met die spotprenten. ?
Als ik dit bericht erbij neem.(05-12-2005).. kan die conclusie in de prullenbak.
Het zijn georganiseerde rellen voor een heel ander doel.... namelijk de verwerping van de westerse symbolen in het buitenland.
hoe denkt de islam eigenlijk over het vernietigen van beelden van andere godsdiensten/geloofsovertuigingen?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
non-gelovigen zullen zich er niet aan houden maar vanuit een religieus visie is het gewoon verboden. Ik denk dat moslims meer boos worden op een Mohammed die word afgebeeld dan dat Allah wordt afgebeeld.
hele theorie van Mohammed is gestorven en kan niet voorzichzelf op komen, maar ze krijgen wel Gods woede over hen heen ofzo iets
ik bedoelde ook het afbeelden mohammed natuurlijk. maar je ziet zelf, hoe moeilijk het is uit te leggen waarom moslims mohammed liever niet zien afgebeeldt.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
non-gelovigen zullen zich er niet aan houden maar vanuit een religieus visie is het gewoon verboden. Ik denk dat moslims meer boos worden op een Mohammed die word afgebeeld dan dat Allah wordt afgebeeld.
hele theorie van Mohammed is gestorven en kan niet voorzichzelf op komen, maar ze krijgen wel Gods woede over hen heen ofzo iets
Sorry weet ik niet, zal het even moeten na vragen. Is het goed als ik daar morgen op terug kom?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:36 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
hoe denkt de islam eigenlijk over het vernietigen van beelden van andere godsdiensten/geloofsovertuigingen?
Misschien eerder de manier waarop hij is afgebeeldquote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:37 schreef rotsbloque het volgende:
[..]
ik bedoelde ook het afbeelden mohammed natuurlijk. maar je ziet zelf, hoe moeilijk het is uit te leggen waarom moslims mohammed liever niet zien afgebeeldt.
maar het belangrijkste: ik zie niet waarom het zo'n probleem is voor moslims dat mohammed afgebeeld wordt binnen ongelovige kringen.
graag. want dat waren er nogal wat en nog niet zo lang geleden door de taliban nog wat dingetjes enzo...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 01:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Sorry weet ik niet, zal het even moeten na vragen. Is het goed als ik daar morgen op terug kom?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |