abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 februari 2006 @ 16:11:47 #1
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_34797306
Laatste column uit het vorige topic

In deze nu al zeer succesvolle topicreeks hebben VBL-users de mogelijkheid om eigen columns te plaatsen. Naast de wekelijks op de FP gepubliceerde voetbalcolumns van methodmich en de maatschappelijke columns van FP-gastcolumnist SCH, zagen we de laatste tijd ook de nodige bijdragen van anderen. Zo zijn Bjoro en Da_Sandman inmiddels duocolumnisten voor FOK! sport en schrijven zij tweewekelijks een column, die eindigt met een vraag voor de ander. Die vraag is direct opdracht voor de volgende column. Daarnaast is ook user Beschouw de laatste tijd actief bezig geweest met het posten van columns hier. Hopelijk is dit ook een aansporing voor anderen om ook eens een column te schrijven en hier te plaatsen, hetgeen in het verleden ook wel is gedaan door o.a. Dylan Dog en Cruoninga. Dus klim in die pen en post het resultaat hier!

[ Bericht 67% gewijzigd door -Vaduz- op 06-02-2006 19:56:46 ]
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_34803408
Ah, ik had als OP dit in gedachte eigenlijk:

In deze nu al zeer succesvolle topicreeks hebben VBL-users de mogelijkheid om eigen columns te plaatsen. Naast de wekelijks op de FP gepubliceerde voetbalcolumns van methodmich en de maatschappelijke columns van FP-gastcolumnist SCH, zagen we de laatste tijd ook de nodige bijdragen van anderen. Zo zijn Bjoro en Da_Sandman inmiddels duocolumnisten voor FOK! sport en schrijven zij tweewekelijks een column, die eindigt met een vraag voor de ander. Die vraag is direct opdracht voor de volgende column. Daarnaast is ook user Beschouw de laatste tijd actief bezig geweest met het posten van columns hier. Hopelijk is dit ook een aansporing voor anderen om ook eens een column te schrijven en hier te plaatsen, hetgeen in het verleden ook wel is gedaan door o.a. Dylan Dog en Cruoninga. Dus klim in die pen en post het resultaat hier!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_34803496
En de nieuwe:
quote:
EEN ALBLASSERDAMSE JONGEN

Alblasserdam. Gehucht in de polder, geflankeerd door de Noord. Er valt weinig tot niets te beleven, voor hen die het niet kennen. Zij die het wel kennen, kunnen het beamen. Ja, er is een bioscoop, terwijl het molencomplex rond Kinderdijk ook landelijke faam geniet. Maar verder is het een dorp zoals er in Nederland nog veel meer zijn. De gelovige partijen maken er de dienst uit. Dat straalt een bepaalde rust uit. De jongens die mogen, gaan op voetbal. Niets bijzonders, totdat er plotseling een Alblasserdammer in de belangstelling komt te staan.

Het gaat hier natuurlijk over Danny Buijs, prof bij FC Groningen. De jonge Buijs groeide op in Alblasserdam op de voor het dorp kenmerkende manier. Ook hij werd lid van een voetbalclub en wel van Alblasserdam. Zij die het dorp niet kennen, moeten weten dat dit een beetje de volksclub genoemd mag worden. De Alblas en De Zwerver zijn de overige verenigingen, die duidelijk minder laagdrempelig zijn. Alblasserdam speelt op sportpark Souburgh, best een aardig onderkomen. Daar ontplooiden de talenten van Danny Buijs zich.

Voor hem kwam toen een droom uit. Hij bleek beter te zijn dan de meeste van zijn leeftijdgenootjes en werd uitgenodigd door Feyenoord. Gedurende enige jaren zou hij in de jeugd van de Rotterdamse topclub spelen, waar hij echter nooit het eerste haalde. Buijs moest gaan rijpen bij Excelsior, absoluut geen schande. Hij speelde met die club toch maar mooi in de eredivisie en dwong na de degradatie door een sterk seizoen in de eerste divisie een transfer naar FC Groningen af. Ondertussen deed hij nog van alles voor zijn oude vereniging. Het was dus niet vreemd dat, eenmaal in Groningen, de heimwee toesloeg. Buijs had het lastig, ver weg van Alblasserdam. Voor een rasechte Alblasserdammer is het al even slikken als de Alblasserdamse brug wordt overgestoken richting Rotterdam, dus Groningen was voor hem in feite net zo vreemd als Afrika.

Buijs zette echter door en zie, ineens heeft hij succes. Dit seizoen is hij één van de belangrijkste krachten van FC Groningen, dat stilaan tot revelatie van de eredivisie gekroond mag worden. Buijs is dan ook een speler waar fans snel van kunnen gaan houden. Zijn inzet is uitmuntend. Negentig minuten ploegt hij over het heilige gras, ondertussen een spoor achterlatend van slidings en per ongeluk meegenomen benen. Buijs gaat voor elke bal, is nergens bang voor en raast van strafschopgebied naar strafschopgebied. Hij kan daarnaast behoorlijk voetballen. Verwacht van hem geen arsenaal aan schijnbewegingen, maar hij heeft wel een goede functionele techniek. Zijn spel verraadt een diepe passie, zodat je als fan van de tegenpartij ook nooit echt boos op hem kunt worden. Danny schopt je wel, maar doet dat altijd op open wijze. Geen geniepige trapjes buiten het zicht van de camera, maar gewoon even doorhalen terwijl de mannen van De Mol meefilmen. Een teamspeler pur sang dus.

Gedurende deze jaargang pikt hij ook nog regelmatig zijn doelpunten mee, waardoor zijn goede spel nog meer opvalt in de rest van het land. Voorzichtig wordt hier en daar al geopperd dat Feyenoord hem wel eens zou kunnen terughalen en zijn trouwste aanhangers durven zelfs stiekem het woord voorselectie in de mond te nemen. In combinatie met het woord Oranje zelfs. Dus kwam hij de afgelopen periode regelmatig in de media. Danny mocht eens een monoloog houden hier, gaf een interviewtje daar en telkens was daar die liefde voor Alblasserdam. Ja, hij was inmiddels wel gewend aan Groningen en het beviel hem er goed, maar toch knaagde het. Dan bekroop hem weer even dat gevoel van nostalgie, van de vroege zaterdag op sportpark Souburgh, als hij met zijn vriendjes de dauw van de velden mocht voetballen. Ongetwijfeld had hij toen ook al een enorme inzet en zullen ze hem soms hebben moeten afremmen. Het lijkt me een jongen die, indien nodig, drie wedstrijden per dag speelt om andere teams te helpen.

Ik kan Danny wel begrijpen. Ik ken Alblasserdam, ik woon er dichtbij. Mijn woonplaats is in veel dingen te vergelijken met Alblasserdam, dus ik ken dat gevoel ook. Er is niks en toch houd je er van. Ik zie Danny voor me, daar in Muntendam, mijmerend over de films in de Wipmolen. Ik begrijp zijn nostalgische hang naar dat zo plaats opduikende centrum, met die anderhalve winkel. Ik snap wat hij voelt, elke keer als hij de Alblasserdamse brug overrijdt of de tunnel onder de Noord doorgaat. En ik vind het mooi, dat zelfs een profvoetballer zoiets nog kan hebben.

Dus als Danny echt een transfer naar Feyenoord zou kunnen afdwingen of daadwerkelijk een keer mag proberen hoe een Oranje-shirt hem staat, dan zie ik niet de Danny Buijs die de meeste Nederlanders zullen zien. Die werker van FC Groningen, die de plaggen uit het veld loopt en nooit opgeeft. Nee, ik zie een Alblasserdamse jongen die zijn droom heeft gevolgd, tot ver in Groningen, maar die diep in zijn hart nog het liefst op zaterdagmorgen om acht uur in de regen op sportpark Souburgh speelt. Een jongen die niet verpest is door de status die een profvoetballer tegenwoordig per definitie al heeft. Er zouden er meer moeten wezen.
www.thuisuiteten.nl
pi_34804825
Mooi hoor, misschien had je nog kunnen melden over dat z'n negatieve over m'n lijk stemming om is geslagen naar een positieve kom maar op over m'n lijk mentaliteit. Maar ik kan je keuzes begrijpen. Goed gedaan.
That's all folks!
  Trouwste user 2022 maandag 6 februari 2006 @ 20:11:32 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_34805687
Erg leuk om te lezen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_34806670
mooie knul, jammer alleen dat ie een hekel aan Ajax heeft.

Overigens, spelen De Alblas en Alblasserdam op het zelfde terrein?
En wist je dat het terrein van RCS uit Oost-Souburg(h) "De Alblas" heet
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_34806880
Heul leuk stukje

MM wil je hem ook in de held zn eigen topic zetten? Danny Buijs, de nieuwste cultheld.
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
  maandag 6 februari 2006 @ 20:57:57 #8
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_34807330
quote:
Op maandag 6 februari 2006 19:46 schreef -Vaduz- het volgende:
Goed gedaan.
jij ook goed gedaan van die OP
256 goals !
pi_34808030
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:57 schreef Bjoro het volgende:

[..]

jij ook goed gedaan van die OP
Op verzoek van de schrijver.
That's all folks!
  maandag 6 februari 2006 @ 22:04:47 #10
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_34836776
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:46 schreef clauwheee het volgende:
Heul leuk stukje

MM wil je hem ook in de held zn eigen topic zetten? Danny Buijs, de nieuwste cultheld.
Inmiddels gebeurd!
www.thuisuiteten.nl
pi_34837078
Mooi verhaal MM. Ben benieuwd waar de opgang in de carrière van Buijs eindigt.
pi_34837146
Ik hoop in Oranje, gewoon één keertje ofzo.
www.thuisuiteten.nl
pi_34837312
Ja, invallen in de laatste minuut van de blessuretijd, de bal niet één keer raken en dan nooit meer geselecteerd worden.
  dinsdag 7 februari 2006 @ 19:19:29 #15
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_34837488
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 19:14 schreef Beschouw het volgende:
Ja, invallen in de laatste minuut van de blessuretijd, de bal niet één keer raken en dan nooit meer geselecteerd worden.
beter zo dan de Marcel-Peeper-manier denk ik dan altijd maar
256 goals !
pi_34837561
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 19:19 schreef Bjoro het volgende:

[..]

beter zo dan de Marcel-Peeper-manier denk ik dan altijd maar
idd.
Maar ik bedoel te zeggen dat Buijs met zo'n interland achter zijn naam zijn cultstatus vergroten zal.
  Trouwste user 2022 dinsdag 7 februari 2006 @ 22:20:22 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_34844801
Precies anders had niemand Willie Jansen nog gekend.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 7 februari 2006 @ 22:24:02 #18
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_34844930
en wat te denken van de legendarische interland van Heini Otto !
256 goals !
pi_34861732
quote:
NUCHTER

Erwin Koeman is er eentje van de oude stempel: niet zeuren, gewoon je werk doen. Wars van uiterlijk vertoon gaat hij onverstoorbaar zijn eigen gang en wat anderen daarvan denken interesseert hem geen lor. Toen hij als speler van PSV naar KV Mechelen vertrok, verklaarde iedereen hem voor gek. 'Wat moet zo’n goede voetballer bij een klein Belgisch provincieclubje', vroegen de kenners zich af. Een paar jaar later won Koeman met Mechelen de Europa Cup II. Wie dacht dat hij toen een lange neus trok naar zijn criticasters, kwam bedrogen uit. Misschien heeft hij thuis wel eens zitten gniffelen over die zogenaamde deskundigen, maar in de openbaarheid heeft hij nooit iets laten merken.

Erwin Koeman keerde in 1990 terug naar PSV en had na een paar jaar vervolgens op zijn lauweren kunnen gaan rusten, maar zo zit hij niet in elkaar. Vanaf 1994 knoopte hij er nog vier seizoenen FC Groningen aan vast en nam pas in 1998 als 37-jarige afscheid als speler.

En toen werd hij trainer.

Anders dan zijn jongere broer Ronald koos hij er bewust voor een paar jaar in de luwte te verblijven. Bij PSV begon hij als jeugdtrainer en werd een paar jaar later als hulptrainer toegevoegd aan de technische staf van Guus Hiddink. Koeman gaf in Eindhoven zijn ogen goed te kost. Toen hij bij RKC als trainer voor het eerst op eigen benen stond, deed hij het in Waalwijk zo goed, dat het oog van Feyenoord op hem viel. De Rotterdammers zochten na een belabberd jaar met Ruud Gullit naar een nieuwe man. Koeman, die er misschien wel vanuit gegaan was nog een paar jaar bij RKC te zullen blijven, kon het aanbod van Feyenoord niet weigeren en vertrok naar De Kuip.

Met Feyenoord gaat het dit seizoen voortvarend. Onder leiding van de nieuwe trainer legt de ploeg redelijk aanvaardbaar voetbal op de grasmat en de resultaten zijn, toch tamelijk onverwacht, puik. Vorig jaar was het in Rotterdam nog kommer en kwel, maar dit seizoen boekt men onder leiding van Koeman de ene overwinning na de andere. Hij liet de jeugdige Jonathan De Guzman debuteren, haalde de eerder afgeschreven Patrick Paauwe terug, kreeg de ploeg weer aan het voetballen, pakte zes punten van Ajax en zie: de Rotterdammers doen zomaar mee in de race om de titel.

Koeman, die hierin een groot aandeel heeft, blijft zich op de achtergrond opstellen. Met de borst vooruit loopt hij niet. Aan zijn lijf geen polonaise. Na een zeperd als de 2-2 tegen RBC zegt hij dat daarvoor gewaarschuwd had en gaat vervolgens weer onverdroten voort op de ingeslagen weg.
Feyenoord beetje bij beetje beter maken, dat is zijn streven en niemand kan ontkennen dat hij daarin op de goede weg is. Dat is mooi, want een goed Feyenoord is goed voor het Nederlandse voetbal. Het is ook mooi dat Koeman jonge spelers uit de jeugdopleiding een kans geeft. Biseswar, Vincke, de eerder aangehaalde De Guzman; op Varkenoord weten de jeugdspelers dat het weer mogelijk is in het eerste te komen. En met de komst van de bij NAC op een zijspoor gerangeerde Van Hooijdonk denkt hij met zijn ploeg weer een stapje voorwaarts te kunnen maken.

Hangt Erwin Koeman dit aan de grote klok? Slaat hij zich op de borst? Welnee. Hij haalt nog eens zijn schouders op en zal zeggen: ,,Er is nog niets gewonnen. De prijzen worden pas op het einde verdeeld. We moeten vooral gewoon blijven doen en niet denken dat we er al zijn.’’ Mooie nuchtere vent, die Koeman.
pi_34865141
Inderdaad een mooie en nuchtere vent. Heel anders dan zijn voorganger, die zich bij Talpa haast om te zeggen dat hij Biseswar liet debuteren, evenals Vincken. Dat hij De Guzman al lang had ontdekt, maar die wettelijk niet mocht opstellen. Dat Kuijt nu dingen doet die hij hem leerde...

Leuk stukje, had wellicht nog leuker geweest als je had vergeleken met Ruud Gullit. Overigens begon Ronald wel in de betrekkelijke luwte van Vitesse.
www.thuisuiteten.nl
pi_34869950
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 15:04 schreef methodmich het volgende:

Leuk stukje, had wellicht nog leuker geweest als je had vergeleken met Ruud Gullit.
Het stuk gaat toch over Erwin Koeman? Als telt dan niet...(vind ik)
  Trouwste user 2022 woensdag 8 februari 2006 @ 18:23:23 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_34872048
Inderdaad, mooie nuchtere vent. Helaas zit ie bij Feijenoord.

pi_34874777
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 17:11 schreef Beschouw het volgende:

[..]

Het stuk gaat toch over Erwin Koeman? Als telt dan niet...(vind ik)
Nou ja, had een extra dimensie kunnen geven, om hem nog meer als nuchtere vent neer te zetten.
www.thuisuiteten.nl
pi_34895374
Mooi stuk beschouw. Inderdaad jammer dat ie bij feyenoord zit, al zit ie daar wel op zn plek wat dat betreft.

De pracht van een kampioenschap

[ Bericht 92% gewijzigd door Da_Sandman op 09-02-2006 12:19:02 ]
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 9 februari 2006 @ 12:16:43 #25
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_34895494
Sandje...is het niet handiger om hier slechts de link te plaatsen, zodat er wat "loop" naar de columns, de "luie" lezers lezen jouw column nu hier en niet op voetbal.fok.nl
256 goals !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')