Ik heb ook de stellige overtuiging dat het in belangrijke mate wordt opgeklopt door de locale regeringen. Ik vind het ook geen toeval dat de Deense en Noorse ambassades wel in vuur opgaan, maar de Franse niet.quote:Op zondag 5 februari 2006 02:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
mjah je moet je ook indenken in wat voor land die figuren leven ... zo doen ze dit soort dingen nu eenmaal daar.
voor die figuren die hier in het westen de straat opgaan voor dit soort onzin heb ik overigens geen goed woord over want die zouden toch echt beter moeten weten.
Nee hoor, want hij/zij bedoelt niet landsgrenzen maar culturele grenzen. Als Nederlander kun je dus gerust naar de VS en omgekeerd, maar het MO en Noord Afrika is een verhaal apart. Sterker nog, Azie en het westen zijn hier een en dezelfde, twee handen op een buik omdat het allebei 'probleemloze' culturen betreft. De enige regio, nou ja religie dan, waar niks mee te beginnen valt is de Islam. Tig culturen kunnen rustig emi-en immigreren van/naar elkaars land zonder enig probleem, maar met een bepaalde groep is het waar dan ook ter wereld altijd gezeik.quote:Op zondag 5 februari 2006 01:16 schreef popolon het volgende:
[..]
[..]
Waar moet ik heen dan?
M.a.w.
Gelul.
Ik probeer te laten zien dat de reactie uit de Islamitische wereld een reactie is die wij gewoon niet snappen. Net zoals wij het niet snappen dat Marokkanen altijd ontkennen of dat bijvoorbeeld de vader van Khalid A. het doodtrappen van Rene Stegemans goed praatte. Dat heeft te maken met hoe de samenleving daar in elkaar zit. Als je je daar in verdiept zie je dat het niets met de Islam an sich te maken heeft, maar dat het probleem zit in de botsing tussen modern en traditioneel.quote:Op zondag 5 februari 2006 02:29 schreef nonzz het volgende:
[..]
Hoe waar en genuanceerd je stuk ook is, is het ook niet een beetje een open deur? Het klopt inderdaad, maar zolang ik (en jij ook denk ik) hier zijn opgegroeit kiezen we toch voor de persoonlijke vrijheid en scheiding tussen kerk en staat? En slaat die commotie voor ons toch ook nergens op?
Kun je me even duidelijk maken waarom het aan ons is om ons te verdiepen in een andere maatschappijvorm ?quote:Op zondag 5 februari 2006 02:41 schreef Ludwig het volgende:
Het is goed om je eens te verdiepen in een andere maatschappijvorm en dit is de perfect opportunity.
Dat is gedeeltelijk waar. Je kan namelijk niet echt meer spreken van nationale economien. De economien zijn zo in elkaar verstrengeld dat een echt boycot er nooit van zal komen. Wat moet China zonder Rotterdam? Wat moet Amerika zonder Rotterdam? Op termijn zal dat best op te lossen zijn, maar op korte termijn kan er door de dwang van internationale handel niet echt een boycot geplaatst worden tegen een Westers land zoals bijvoorbeeld Nederland.quote:Op zondag 5 februari 2006 02:31 schreef Drugshond het volgende:
[..]
A+
Toch een B... je moet wat... Kijk eens na de aanloop van GO-II. Hoe makkelijk we achter de VS aanliepen.. en economische chantage was ons toevallig ook niet vreemd.
Moet ik je dat echt uitleggen? Als jouw buurman zomaar jouw auto in de fik steekt, wil je toch op zijn minst weten waar die woede uit voortkomt en vooral of je jezelf er een volgende keer beter tegen kan wapenen?quote:Op zondag 5 februari 2006 02:47 schreef primusinterpares het volgende:
[..]
Kun je me even duidelijk maken waarom het aan ons is om ons te verdiepen in een andere maatschappijvorm ?
Nee, ik sla de buurman zo hard dat hij het de tweede keer niet meer doet.quote:Op zondag 5 februari 2006 02:50 schreef Ludwig het volgende:
Moet ik je dat echt uitleggen? Als jouw buurman zomaar jouw auto in de fik steekt, wil je toch op zijn minst weten waar die woede uit voortkomt en vooral of je jezelf er een volgende keer beter tegen kan wapenen?
*stil*, (en zo tijdloos).quote:Op zondag 5 februari 2006 02:44 schreef Chet het volgende:
Zwijgen maakt medeplichtig
Toen ze schrijvers vermoordden
heb ik niets gezegd
ik was geen schrijver.
Toen ze een columnist en filmmaker vermoordden
heb ik niets gezegd
ik was geen columnist.
Toen ze in Europa joden belaagden
heb ik niets gezegd
ik was geen jood.
Toen ze in Amsterdam homoseksuelen mollesteerden
heb ik niets gezegd.
ik was geen homoseksueel.
Toen ze cartoonisten wilden vermoorden
heb ik niets gezegd.
ik was geen cartoonist.
Toen kwamen ze mij halen
en er was niemand meer om iets te zeggen.
Vrij naar een gedicht van dominee Martin Niemöller.
(Duits dominee Martin Niemöller 1892-1984, gearresteerd in 1937 en gedeporteerd naar het kamp Sachsenhausen.)
Zeg ook niet dat je dat niet moet doenquote:Op zondag 5 februari 2006 02:53 schreef primusinterpares het volgende:
[..]
Nee, ik sla de buurman zo hard dat hij het de tweede keer niet meer doet.
Saillant detail dat daar ook cartoonisten in voorkomen.quote:Op zondag 5 februari 2006 02:44 schreef Chet het volgende:
Zwijgen maakt medeplichtig
Toen ze schrijvers vermoordden
heb ik niets gezegd
ik was geen schrijver.
Toen ze een columnist en filmmaker vermoordden
heb ik niets gezegd
ik was geen columnist.
Toen ze in Europa joden belaagden
heb ik niets gezegd
ik was geen jood.
Toen ze in Amsterdam homoseksuelen mollesteerden
heb ik niets gezegd.
ik was geen homoseksueel.
Toen ze cartoonisten wilden vermoorden
heb ik niets gezegd.
ik was geen cartoonist.
Toen kwamen ze mij halen
en er was niemand meer om iets te zeggen.
Vrij naar een gedicht van dominee Martin Niemöller.
(Duits dominee Martin Niemöller 1892-1984, gearresteerd in 1937 en gedeporteerd naar het kamp Sachsenhausen.)
Als het niks te maken heeft met jou gedrag (zie mijn theorie) dan maakt het verder ook niet veel uit waarom de ander iets doet, want jij kunt het dan toch niet veranderen (vooropgesteld dat je iets wilt veranderen, wat mij in dit geval onjuist lijkt).quote:Op zondag 5 februari 2006 02:57 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Zeg ook niet dat je dat niet moet doenMaar uiteindelijk wil je het wel weten.
Point taken,quote:Op zondag 5 februari 2006 02:48 schreef Ludwig het volgende:
Toch wil ik graag verder ingaan op de echte aanleiding tot deze confrontatie. Die vind ik vele malen interessanter en ook belangrijker dan de consequenties van een paar spotprents. Dat zijn slechts de symptomen.
Die bijdrage las ik ook op www.maroc.nl (maar zonder bron).quote:Op zondag 5 februari 2006 03:04 schreef dVTB het volgende:
Ik heb geen tijd gehad om alle topics over dit onderwerp na te lezen, maar op een ander forum kwam ik onderstaande, onthutsende link tegen. Bepaalde groeperingen hebben doelbewust het vuurtje in Arabische landen opgestookt, door naast de 12 Deense cartoons ook nog TIG andere, zelfgefabriceerde, cartoons te laten zien die veel groffer waren....
http://counterterror.type(...)fabricated_cart.html
De haatfabriek die islam heet.
Nooit verder kijken dan je neus lang is? Hoop bestaat alleen als er een kans is op vrijheid? Ik dacht het niet!quote:Op zondag 5 februari 2006 03:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als het niks te maken heeft met jou gedrag (zie mijn theorie) dan maakt het verder ook niet veel uit waarom de ander iets doet, want jij kunt het dan toch niet veranderen (vooropgesteld dat je iets wilt veranderen, wat mij in dit geval onjuist lijkt).
Ik denk dat het nu ook wel zo langzamerhand zal gaan verstommen. Mensen moeten maandag gewoon weer naar werk en die spotprents kent iedereen nou ook wel.quote:Op zondag 5 februari 2006 03:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Point taken,
Van een laatste nieuwsfeit en/of gebeurtenis is vooralsnog geen sprake.Monkey see = Monkey do.
Tja, het boos worden om een paar spotprents is natuurlijk een manier om je onvrede over een hele hoop dingen te uiten. Het hoeft niet eens alleen maar over de kwetsende afbeelding van Mohammed te gaan. Ik denk dat dit pure uiting van frustratie is, maar daarbij moet je de onderliggende oorzaken niet uit het oog verliezen. Het probleem zit dieper dan dat je in het nieuws mag vernemen. Het gaat niet echt om deze spotprenten. Het gaat om een clash of cultures, zoals je die ook heel duidelijk in de Caucasus zit.quote:Op zondag 5 februari 2006 03:13 schreef Drugshond het volgende:
Dat is inderdaad nog een conclusie...
Is deze rel niks anders dan een vloerkleed om alles met de mantel der liefde te bedekken.
Het begint bijna een [WFL] te worden, maar dan emperisch belicht met [NWS]-items.quote:Op zondag 5 februari 2006 03:18 schreef Ludwig het volgende:
Tja, het boos worden om een paar spotprents is natuurlijk een manier om je onvrede over een hele hoop dingen te uiten. Het hoeft niet eens alleen maar over de kwetsende afbeelding van Mohammed te gaan. Ik denk dat dit pure uiting van frustratie is, maar daarbij moet je de onderliggende oorzaken niet uit het oog verliezen. Het probleem zit dieper dan dat je in het nieuws mag vernemen. Het gaat niet echt om deze spotprenten. Het gaat om een clash of cultures, zoals je die ook heel duidelijk in de Caucasus zit.
Misschien moeten we dat dan maar ens doen...Dán begrijpen ze het teminste...quote:Op zondag 5 februari 2006 02:38 schreef dVTB het volgende:
De AEL meent dat een Deense spotpret hen automatisch het recht geeft om de spot te drijven met de Tweede Wereldoorlog, nota bene gericht tegen Joden die niets met de Deense spotprents hebben te maken.
In Arabische landen gaan ambassades in de fik, moslims vertrappen de Deense vlag, richten vernielingen aan en lopen rond met borden met opruiiende teksten, waarvan \"Freedom, go to hell\" misschien wel het meest illustratief is voor hun religie-waanzin.
Wat gebeurt er hier in Europa? Ik zie het niet gebeuren dat een woedende menigte de straat opgaat om de Syrische ambassade in Brussel in de hens te zetten... - Daarin schuilt precies het verschil tussen beschaving en barbaars-zijn. Geestelijk gestoord is de enige kwalificatie die ik nog wens te geven aan de ziedende moslims die ik de laatste dagen op TV heb gezien.
Ik las een tijdje terug een interessant artikel waarin gesteld werd dat de haat van de moslims voor een groot deel valt te herleiden tot het onvermogen van de Islam om iets noemenswaardigs te presteren. Waar de Westerse (incl. Azie dus) samenleving sinds de middeleeuwen ongekende bloei heeft gekend, enorm veel heeft uitgevonden en de levensstandaard heel erg is verbeterd, heeft het Midden Oosten niets voor elkaar gekregen terwijl ze toch echt enigszins een voorsprong c.q. hoger niveau had in die tijd.quote:Op zondag 5 februari 2006 03:18 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Tja, het boos worden om een paar spotprents is natuurlijk een manier om je onvrede over een hele hoop dingen te uiten. Het hoeft niet eens alleen maar over de kwetsende afbeelding van Mohammed te gaan. Ik denk dat dit pure uiting van frustratie is, maar daarbij moet je de onderliggende oorzaken niet uit het oog verliezen. Het probleem zit dieper dan dat je in het nieuws mag vernemen. Het gaat niet echt om deze spotprenten. Het gaat om een clash of cultures, zoals je die ook heel duidelijk in de Caucasus zit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |