"The white van men"...quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:03 schreef BadEend19 het volgende:
Ik zou graag willen weten wat de topsnelheid is van verschillende bestelbussen, omdat ze ondanks de grootte toch meestal best hard kunnen. (zet naast de topsnelheid er ook vermogen en grootte bij als dat kan)
?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:13 schreef AceVentura het volgende:
meen een keer bij Top Gear te hebben gezien dat de Ford Transit de snelste personen auto ter wereld is. Weet helaas geen cjfers maar weet wel dat de Transit heel hard kan.
m'n mercedes vito 111 doet 170km/h op de teller... is volgends mij 110 pk..quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:03 schreef BadEend19 het volgende:
Ik zou graag willen weten wat de topsnelheid is van verschillende bestelbussen, omdat ze ondanks de grootte toch meestal best hard kunnen. (zet naast de topsnelheid er ook vermogen en grootte bij als dat kan)
Een 3,5 liter V6 in een bestelbusjequote:Op donderdag 2 februari 2006 18:48 schreef M5 het volgende:
Transit 135 doet 157 km/h, en dat is de sterkste uitvoering.
Een VW T5 met 3.2 V6 235 PK loopt 206 km/h geijkt (dus op de teller nog meer). Dat is één van de snelste busjes dacht ik.
Merc Viano met 3.5 V6 231 PK loopt 200 km/h.
Vind ik nog vrij slap, aangezien 1 klasse hoger als de Viano 6 liter motoren meer regel dan uitzondering zijn...quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:51 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Een 3,5 liter V6 in een bestelbusje![]()
3.5l Benzine zonder turbo, geen diesel. En 't gaat om bestelbussen, niet om kleine vrachtwagens.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Vind ik nog vrij slap, aangezien 1 klasse hoger als de Viano 6 liter motoren meer regel dan uitzondering zijn...
163 km/h voor de 2.5 CDTi. En dat is de snelste.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 12:37 schreef FCDB het volgende:
Wat doet een opel vivaro dan? Die kan denk ik ook wel 170 misschien wel meer.
Topsnelheid 209km/hquote:Developed by Ford as a promotional vehicle at the time of the new Transit van range launch in 2001, the World Rally Transit combines all the features of a load-carrying rally support vehicle with 130mph performance and a rally car-style interior. Based on the rear wheel Transit, the WRT features a tuned 200bhp Ford Duratorq 2.5 litre diesel engine, stiffened suspension, large front splitter and specially-made Oz racing wheels.
quote:
quote:The Renault Espace F1 is manufactured by Renault, Williams and Matra. It has a 3500 cc 40-Valve V10 engine, who produces a massive 800 BHP/ 597 kW. That is 228.6 BHP per liter. The Espace F1 weighs 1300 kg, is 443 cm long and 205 cm wide. The height is n/a. This prototype has a maximum speed of 310 kph/ 194 mph and sprints in 2.8 seconds from 0 to 100 kph/ 60 mph.
Sinds wanneer is een Renault Espace een bestelbus?quote:
quote:Op zaterdag 4 februari 2006 13:17 schreef Toxic_nl het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een Renault Espace een bestelbus?![]()
Want???Omdat er een aantal randmongolen niet weet hoe je moet rijden moeten alle bestelbuschauffeurs het maar weer ontgelden??quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:22 schreef Pikkebaas het volgende:
Van mij mogen ze allemaal op 80 begrends worden !
en welke zijn dat dan?quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Vind ik nog vrij slap, aangezien 1 klasse hoger als de Viano 6 liter motoren meer regel dan uitzondering zijn...
Klopt, een klasse hoger dan de vario is inderdaad een vrachtwagenquote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:43 schreef M5 het volgende:
[..]
Dat is geen bestelbus maar een kleine vrachtwagen :\')
Inderdaad.... ik vergeet nog wel eens in welke auto ik zit... en dan trap je die rem voor jouw doen rustig in en je vliegt mee je stoel uitquote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:09 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Met een lege bus kun je prima hard rijden en vooral ook heel hard remmen.Ik heb met mijn bus nog nooit voluit durven remmen want volgens mij word ik dan met stoel en al gelanceerd.
Nee,dat niet,ik heb mijn gordel altijd om.Maar het geluid vanuit de koeling door al die schuivende kratjes met glazen flesjes en potten is adembenemend.Heb al eens gehad dat er een krat van de verdieping(heb een laadvloer in mijn bus) naar beneden kwam suizen.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 14:55 schreef FCDB het volgende:
[..]
Inderdaad.... ik vergeet nog wel eens in welke auto ik zit... en dan trap je die rem voor jouw doen rustig in en je vliegt mee je stoel uit
Een Viano is de personenwagen van een vito, ik heb het over de varioquote:Op zaterdag 4 februari 2006 15:21 schreef Repeat het volgende:
[..]
ik heb er geen verstand van hoor, maar een sprinter is toch nog groter dan zo\'n viano?
quote:Op zaterdag 4 februari 2006 15:41 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Een Viano is de personenwagen van een vito, ik heb het over de vario
quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:54 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Vind ik nog vrij slap, aangezien 1 klasse hoger als de Viano 6 liter motoren meer regel dan uitzondering zijn...
Een Renault Trafic 1.9 dCi 80 haalt maar 138 km/h. Misschien is dat net 150 op de teller.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 16:20 schreef borkx3 het volgende:
Een 80 pk Trafic is begrensd op 150, haalt ie makkelijk
Wat je zegt over verschillende motoren. Geldt ook voor auto's, maar dan moet je verschillende remmen zeggen ipv motoren.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:03 schreef dazzle123 het volgende:
Net als bij gewone auto's heb je ook bij bestelbussen gewoon verschillende type motoren. Dus er valt weinig van te zeggen. Ik weet dat er sprinters zijn die 180 halen. Ik weet dat mijn renault master rond de 150 haalt. Ik weet ook dat de renault master van mijn ex baas met een 6 bak rond de 160 ging.
En mijn renault master is niet eens de snelste je hebt ook nog een 3 liter versie met 133pk.
En wat betreft de remmen, ik denk dat een moderne renault master mercedes sprinter beter remt dan de meeste oude personenauto's.
Dan gok ik 100 pk.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:12 schreef synkronized het volgende:
Ik rijd voor me bijbaantje heel veel in verlengde en verhoogde transits met een zware koelinstallatie. En haal hier net de 140 mee, heb echter geen idee wat voor motor er in zit
Huidige transits zijn te krijgen in 85, 90, 100, 115, 125 en 135 pk eventueel met achterwiel aandrijving. de 85 en 100 pk's zijn 2.0 TDDi motoren, de 125 is een 2.0 TDCi de 90 en 115 zijn 2.4 TDDi motoren en de 135 is een 2.4 TDCi.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:22 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Dan gok ik 100 pk.
Mijn Master(ja,ander merk ,ik weet het) met 115 pk haalt ongeveer 145 en mijn vorige met 90 pk haalde 135 km/h
Als het een nieuwe transit staat het wel op je deur (250 T 100) en die 100 staat voor pk's als ik me niet vergis.
Ford Transit rijders hier die me kunnen zeggen of dat klopt?
Dat is misschien wel zo maar vergeet niet dat ontwikkelingen op het gebied van de remmen ook vooruit is gegaan. Ik denk niet dat de meeste auto's van 10 jaar oud ABS hebben om maar een voorbeeld te noemen. Als ik in mijn Renault Master op de rem trap dan merk je echt wel dat hij heel goed remt. Beter dan in veel andere auto's waarin ik heb gereden.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:07 schreef yup het volgende:
[..]
Wat je zegt over verschillende motoren. Geldt ook voor auto's, maar dan moet je verschillende remmen zeggen ipv motoren.
De meeste oude auto's remmen wel ok, MITS ze wel goed onderhouden remmen zijn.
Een voertuig zonder belading heeft nooit een zelfde remweg als met volle belading.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:08 schreef 1299 het volgende:
Ach alle auto's en busjes remmen ongeveer even hard. Zolang ze genoeg remvermogen hebben om tegen het punt aan te remmen waarbij de wielen net niet blokkeren remmen ze voluit.
En of je nu 30 turken in een busje hebt of 1 de remweg zal ongeveer even lang zijn. De druk per cm2 neemt evenredig toe. Dus ook de tractie. Wel komt er meer energie vrij dus zal je in dat geval wel sterkere remmen nodig hebben maar de meeste remmen op voertuigen hebben wel genoeg marge om met volbelading nog prima te remmen.
Nee dat scheelt idd een paar cm in totaal. Maar totaal niet noemenswaardig iig.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:11 schreef M5 het volgende:
[..]
Een voertuig zonder belading heeft nooit een zelfde remweg als met volle belading.
Mja je merkte dat de L400 met belading echt wat langzamer remde dan zonder belading...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:08 schreef 1299 het volgende:
Ach alle auto's en busjes remmen ongeveer even hard. Zolang ze genoeg remvermogen hebben om tegen het punt aan te remmen waarbij de wielen net niet blokkeren remmen ze voluit.
En of je nu 30 turken in een busje hebt of 1 de remweg zal ongeveer even lang zijn. De druk per cm2 neemt evenredig toe. Dus ook de tractie. Wel komt er meer energie vrij dus zal je in dat geval wel sterkere remmen nodig hebben maar de meeste remmen op voertuigen hebben wel genoeg marge om met volbelading nog prima te remmen.
Een vrachtwagen met 50 ton aan staal, zal zeker weten niet zo snel kunnen remmen als een vrachtwagen die helemaal leeg is.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:22 schreef dazzle123 het volgende:
Nou ik kan me nog een uitzending van blik op de weg herinneren waarin ze lieten zien dat een vrachtwagen met lading net zo hard remde als een lege vrachtwagen. Of het waar is weet ik niet maar zo iets staat me wel bij.
Als de vrachtwagen gebouwd is om 50 ton te vervoeren heeft hij wel dezelfde remweg. Zolang de remmen het aan kunnen om op het juiste rempunt te remmen dan staat hij even snel stil.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:25 schreef yup het volgende:
[..]
Een vrachtwagen met 50 ton aan staal, zal zeker weten niet zo snel kunnen remmen als een vrachtwagen die helemaal leeg is.
Dat is gewoon bullshit, zelfs vrachtwagenremmen hebben limieten, en zeker als ze beladen zijn kan de remweg echt zwaar oplopen...
Als je auto zwaarder is, moet jij harder op je pedaal gaan staan, omdat de blokken harder tegen de remschijven meoten worden gedrukt om hetzelfde remvermogen als bij een lege auto te hebben...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:24 schreef 1299 het volgende:
Om gelijk op iets anders in te haken wat ik hierboven weer lees. Gewicht heeft voor topsnelheid ook zowat geen invloed. Hooguit door de iets verhoogde rolweerstand, maar rolweerstand is maar een procentje van de totale weerstand die je voertuig ondervind bij snel rijden. Luchtweerstand is veruit de grootste weerstand en die neem kwadratisch toe.
--
En kan idd kloppen dat je met volle belading je rem pedaal harder moet indrukken omdat je banden meer tractie hebben kan je meer remvermogen toepassen op de wielen dus moet je harder remmen, maar de remvertraging bij juist remmen zo ongeveer gelijk moeten zijn.
Ja daar heb jij helemaal gelijk in. Maar zolang je remmen daar goed genoeg voor zijn heb je dezelfde remvertraging als zonder belading.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:27 schreef yup het volgende:
[..]
Als je auto zwaarder is, moet jij harder op je pedaal gaan staan, omdat de blokken harder tegen de remschijven meoten worden gedrukt om hetzelfde remvermogen als bij een lege auto te hebben...
meer remkracht.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:29 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ja daar heb jij helemaal gelijk in. Maar zolang je remmen daar goed genoeg voor zijn heb je dezelfde remvertraging als zonder belading.
Grotere sportievere remmen hebben vaak enkel tot doel om de warmte beter af te voeren en zodoende heb je minder last van fading.
Ook grote sport remmen kunnen faden, dus dat is onzin.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:35 schreef 1299 het volgende:
[..]
Meer remkracht na veelvoudig remmen ja.
ben ik niet met je eens.. er bestaat zoiets als ideaal gewicht.. bij de sprinter van mn werk is dat tussen de 750 en 1000 kg.. helaas is dat 250 tot 500 kg te veelquote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:24 schreef 1299 het volgende:
Om gelijk op iets anders in te haken wat ik hierboven weer lees. Gewicht heeft voor topsnelheid ook zowat geen invloed. Hooguit door de iets verhoogde rolweerstand, maar rolweerstand is maar een procentje van de totale weerstand die je voertuig ondervind bij snel rijden. Luchtweerstand is veruit de grootste weerstand en die neem kwadratisch toe.
ik zal het eens voorleggen aan mijn werkgever.. voor de spoed klusjesquote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:24 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Brabus Viano V8
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
6,1 L V8, 426 bhp / 621 Nm
0 - 100 in 6.2 sec en een top van 245
Die wil wel vooruit in ieder geval.
Dat ontken ik toch ook niet. Waar haal je die aanname vandaan?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:39 schreef M5 het volgende:
[..]
Ook grote sport remmen kunnen faden, dus dat is onzin.
In wat opzicht ben je het niet met me eens? En ideaal gewicht voor wat? Het is een algemeen gegeven dat gewicht geen rol speelt in topsnelheid, uiteraard wel in de tijd die het kost om te accelereren.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:41 schreef dutchmage het volgende:
[..]
ben ik niet met je eens.. er bestaat zoiets als ideaal gewicht.. bij de sprinter van mn werk is dat tussen de 750 en 1000 kg.. helaas is dat 250 tot 500 kg te veel
Dat klopt,vroeger moest het handmatig ingesteld worden met een schakelaar.(vollast,halflast of leeg),maar tegenwoordig wordt dat electronisch geregeld.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 21:26 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik dacht ook dat vrachtwagens de remdruk opvoeren naarmate ze een hogere belading hebben maar dat weet ik verder niet zeker, heb ik ook maar een keer gehoord.
ik ben het niet met je eens mbt tot dat gewicht niets uit maakt,.. het maakt wel degenlijk uit.. als ik redelijk geladen ben ( +- 600 kg ) heeft de bus in kwestie meer power in zich en rijdt dus harder.. leeg 120-130 "vol" 130-140quote:Op dinsdag 7 februari 2006 22:57 schreef 1299 het volgende:
[..]
In wat opzicht ben je het niet met me eens? En ideaal gewicht voor wat? Het is een algemeen gegeven dat gewicht geen rol speelt in topsnelheid, uiteraard wel in de tijd die het kost om te accelereren.
Het uiteindelijke doel vetragen van de wielen is hetzelfde en daarom wel degelijk vergelijkbaar. Ook aangezien de remafstanden van vrachtwagens niet eens zo heel onder doen voor personenwagens.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:03 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Trouwens ,remmen van vrachtwagens met die van bestelbussen vergelijken is appels met peren vergelijken.Dat werkt allemaal heel anders.
Ohja dus als je meer lading hebt gaat je motor spontaan meer arbeid verrichtenquote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:06 schreef dutchmage het volgende:
[..]
ik ben het niet met je eens mbt tot dat gewicht niets uit maakt,.. het maakt wel degenlijk uit.. als ik redelijk geladen ben ( +- 600 kg ) heeft de bus in kwestie meer power in zich en rijdt dus harder.. leeg 120-130 "vol" 130-140
Bij mijn master maakt het qua top niks uit of hij geladen is of niet. Toen ik nog wekelijks naar Duitsland moest ging hij zowel op de heenweg (vol) net zo hard als terug (leeg). Hij trekt wel minder hard op. En ik vind hem vaak beter rijden geladen. Vooral door de vering dan hobbelt hij niet zo.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:06 schreef dutchmage het volgende:
[..]
ik ben het niet met je eens mbt tot dat gewicht niets uit maakt,.. het maakt wel degenlijk uit.. als ik redelijk geladen ben ( +- 600 kg ) heeft de bus in kwestie meer power in zich en rijdt dus harder.. leeg 120-130 "vol" 130-140
Helaas niet, anders had mijn Transit Connect T200 dus 200 pk.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:22 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Dan gok ik 100 pk.
Mijn Master(ja,ander merk ,ik weet het) met 115 pk haalt ongeveer 145 en mijn vorige met 90 pk haalde 135 km/h
Als het een nieuwe transit staat het wel op je deur (250 T 100) en die 100 staat voor pk's als ik me niet vergis.
Ford Transit rijders hier die me kunnen zeggen of dat klopt?
Er zullen maar heel weinig oude auto's zijn die net zo goed remmen als moderne auto's.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 20:07 schreef yup het volgende:
[..]
Wat je zegt over verschillende motoren. Geldt ook voor auto's, maar dan moet je verschillende remmen zeggen ipv motoren.
De meeste oude auto's remmen wel ok, MITS ze wel goed onderhouden remmen zijn.
Vandaar het vertekende beeld van "oh wat remt die Golf 4 goed vergeleken met me Renault 19 knaak editie..."
Komt omdat mensen vaak om de 10 jaar ofzo remvloeistof vervangen enzo
Ik durf zelfs te wedden dat er genoeg oude auto's zijn die net zo goed remmen als moderne auto's...
Leuk dat de L400 van me pa 2 remzuigers had per klauw, maar dat ding woog ook leeg 1600+ kilo. De meeste middenklassers van vroeger wogen maar 1000-1100 kilo....
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:06 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ook aangezien de remafstanden van vrachtwagens niet eens zo heel onder doen voor personenwagens.
Vpower tanken, haalden wij met die dingen (heuvel afquote:
Je zal er versteld van staan hoeveel oudere auto's ook op topsnelheid binnen no-time de banden stil hebben staan op hoge snelheden (ja ervaring meequote:Op woensdag 8 februari 2006 19:54 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Er zullen maar heel weinig oude auto's zijn die net zo goed remmen als moderne auto's.
Simpelweg omdat de meeste moderne auto's meer grip en betere remmen hebben.
Grotere remmen hebben alleen zin als je met de standaard installatie niet de maximale remvertraging kan bereiken die de banden kunnen hebben, dit is heel vaak zo bij hogere snelheden!
Klopt,ik zag gisteren een Transit,het is bv 100 T200(pk T max GVW)quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:14 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Helaas niet, anders had mijn Transit Connect T200 dus 200 pk.![]()
Bij Transit Connects gaat dat idd niet op. die zijn er alleen in 75 pk diesel afaik.quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:14 schreef buitenbeentje het volgende:
[..]
Helaas niet, anders had mijn Transit Connect T200 dus 200 pk.![]()
Welke dan zoal, behalve de ferrari's enz.?quote:Op woensdag 8 februari 2006 23:57 schreef 1299 het volgende:
[..]
Je zal er versteld van staan hoeveel oudere auto's ook op topsnelheid binnen no-time de banden stil hebben staan op hoge snelheden (ja ervaring mee)
Uhuh 1:7 met Vpowerquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:42 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Vpower tanken, haalden wij met die dingen (heuvel af170km/h
Je bent km/tank vergetenquote:Op woensdag 15 februari 2006 14:13 schreef dekilo het volgende:
Mijn Transit haalt dik 400.
bij dei bestelbussen is de vering er ook op gemaakt dat ie bij de volle belading ook nog veert, en inderdaad, als je leeg bent dat rammelt en stuitert wel iets meer..... (bij aanhanger die iets van vering hebben is dat ook zo, geladen lopen ze veel rustiger)quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:46 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Bij mijn master maakt het qua top niks uit of hij geladen is of niet. Toen ik nog wekelijks naar Duitsland moest ging hij zowel op de heenweg (vol) net zo hard als terug (leeg). Hij trekt wel minder hard op. En ik vind hem vaak beter rijden geladen. Vooral door de vering dan hobbelt hij niet zo.
Maakt niet uit.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:14 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Je bent km/tank vergetenEn nee je hebt geen Formule Ford Transit busje
jammer dat er geen luchtgekoelde motor meer inzitquote:Op zaterdag 4 februari 2006 13:17 schreef Toxic_nl het volgende:
[..]
Sinds wanneer is een Renault Espace een bestelbus?![]()
Als we dan toch zo bezig gaan, wat zal dit doen?
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |