Door met een psycholoog/psychiater te gaan praten? Ik zou eens met de huisarts praten die verwijst je wel door indien nodigquote:Op woensdag 1 februari 2006 17:27 schreef S_ het volgende:
Het zit bij mij in de familie en ik heb ergens gelezen dat het erfelijk is. Ik heb ontzettend last van stemmingswisselingen. Op dit moment voel ik me heel naar. Ik kan ook extreem vrolijk zijn en ga dan over grenzen heen. Zijn er meer mensen hier die Manisch Depressief zijn en hoe herken je dit?
Alvast bedankt.
dus als je een psychische stoornis hebt is dat je eigen schuld omdat je niet vrolijk genoeg bent geweest?quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:41 schreef Gripper het volgende:
Praat jezelf vooral een trauma aan...Als manische depressiviteit in je familie voorkomt hoeft dat nog niet te betekenen dat jij het ook krijgt.. kwestie van je instelling!
Kijk je met bovengemiddelde interesse naar scheermesjes, of probeer je het positief te bekijken en denk je: "laat die depri-familie maar stikken, ik ga het verschil maken!" ?
Ik bedoel maar: positief zijn is de sleutel![]()
positief blijven helpt meestal wel... je zelf dwingen positief te blijven helpt dus ookquote:Op woensdag 1 februari 2006 17:43 schreef liefie_ het volgende:
[..]
dus als je een psychische stoornis hebt is dat je eigen schuld omdat je niet vrolijk genoeg bent geweest?
wat een kwats
dit klopt niet echt, het is vrij biologischquote:Op woensdag 1 februari 2006 17:41 schreef Gripper het volgende:
Praat jezelf vooral een trauma aan...Als manische depressiviteit in je familie voorkomt hoeft dat nog niet te betekenen dat jij het ook krijgt.. kwestie van je instelling!
Kijk je met bovengemiddelde interesse naar scheermesjes, of probeer je het positief te bekijken en denk je: "laat die depri-familie maar stikken, ik ga het verschil maken!" ?
Ach, een positieve benadering kan vast nooit kwaad, ook al zit depressiviteit dan misschien in de genen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:55 schreef Sebastiaan2003 het volgende:
[..]
dit klopt niet echt, het is vrij biologisch
iemand die schizofreen is kan ook niet opeens denken: hey hallo, laat ik maar weer alles positief bekijken en normaal gaan doen
dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat je op twee manieren ermee kunt omgaan: Ts weet niet of ze wel of niet manisch depressief is, en ze is bang dat ze het heeft omdat het in de familie zit. je kunt dan denken: "ik ben manisch,quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:43 schreef liefie_ het volgende:
dus als je een psychische stoornis hebt is dat je eigen schuld omdat je niet vrolijk genoeg bent geweest?
wat een kwats
Nee het gaat om lage serotonine activiteit icm hoge norepinefrine activiteit. Dat veroorzaakt manische episodes. Depressiviteit draait om de interactie tussen norepinefrine en serotonine. Maar het klopt wel idd, dat lithium helpt voor personen die manisch-depressief zijn.quote:Op woensdag 1 februari 2006 18:09 schreef Oblivion het volgende:
Mis je bij manisch-depresief zijn niet gewoon je lithium? (O.i.d?)
Maar het verneukt je nieren...quote:Op woensdag 1 februari 2006 18:27 schreef Sebastiaan2003 het volgende:
Maar het klopt wel idd, dat lithium helpt voor personen die manisch-depressief zijn.
Klopt, in te hoge doses wel. Probleem is dat te weinig gebruik geen effect heb, en het dus erg moeilijk is om 'de gulden middenweg' te vinden.quote:
Oh bah, dat wist ik niet...quote:
In sommige gevallen zijn de nadelige effecten van antipsychotica, 'beter' dan geen medicijnen slikken.quote:Op woensdag 1 februari 2006 18:45 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Oh bah, dat wist ik niet...
Niet doen dus.
Wat TS beschrijft heb ik ook sinds een paar weken. Het sloopt je.quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:45 schreef GF het volgende:
Cc: Edit.
Ga je er nu trouwens al vanuit dat je Manisch depressief bent?quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:27 schreef S_ het volgende:
Zijn er meer mensen hier die Manisch Depressief zijn en hoe herken je dit?
dat zeg ik toch ook niet?quote:Op woensdag 1 februari 2006 18:10 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ach, een positieve benadering kan vast nooit kwaad, ook al zit depressiviteit dan misschien in de genen.![]()
is dat nou eigenlijk al eens afdoende bewezen? ik kan me namelijk ook heel goed voorstellen dat wanneer je familie depri is, je dat zelf ook wordt. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Als je in die vicieuze cirkel zit is het wel heel makkelijk om het maar af te doen als: " tja, ik kan er niks aan doen, dus ik accepteer het maar*kras kras* "
Ik heb jarenlang tegen een depressief geval in m'n eigen familie aangekeken, en dat was uiteraard geen leuke tijd, maar ik ben er persoonlijk nooit treurig van geworden. Misschien dat ik psychisch gewoon heel sterk ben. Voorlopig vind ik het allemaal iig wel best dat ik nooit zit te treuren.![]()
[..]
dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat je op twee manieren ermee kunt omgaan: Ts weet niet of ze wel of niet manisch depressief is, en ze is bang dat ze het heeft omdat het in de familie zit. je kunt dan denken: "ik ben manisch,![]()
![]()
wat een ellende"
of je kunt zeggen: "Ik maak er gewoon het beste van"
ik zou kiezen voor die laatste optie. Bij de pakken gaan neerzitten is wel erg makkelijk, en lost niets op.
Maarquote:Op woensdag 1 februari 2006 19:28 schreef Copycat het volgende:
Ik heb twijfels bij bestaanstrecht van dit topic. FOK! is niet de plaats om dit soort diagnoses te vragen dan wel te geven, en dat. Daar zijn professionals voor. En dat zijn wij niet.
Houd daar dus rekening mee, svp.
On topic denk ik dat TS zich nu enkel sámen met haar therapeut moet proberen te diagnosticeren. Niet op eigen houtje, met behulp van internet.
Succes!
Oh ja: er is ook wat onzin weg. En ik heb de TT even verbeterd.
Moet je dan niet bij de psychiater zijn?quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:48 schreef S_ het volgende:
Ja dat wilde ik nou net zeggen. Het zit gewoon in mij. Ik zit sinds vorige week bij psycholoog.
Wat is het verschilquote:Op woensdag 1 februari 2006 19:34 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Moet je dan niet bij de psychiater zijn?
Een psychiater heeft een medische studie gedaan, en benadert het probleem dus medisch, en kan ook medicatie voorschrijven.quote:
Mensen moeten zichzelf en anderen vooal niks aanpraten, maar degene die wekelijk depressief of manisch-depressief zijn komen er echt niet met enkel een positive instelling, er zitten namelijk wat meer zaken aanvast dan waar met je bewuszijn invloed op kan uitoefenenquote:Op woensdag 1 februari 2006 17:41 schreef Gripper het volgende:
Depressie. Een paar maanden. Dat ik me heel erg gelukkig ben een aantal weken. Het is eigenlijk verschillend. Ik heb er met de psycholoog over gepraat en omdat ik over een paar weken weer terug verhuis naar mijn ouders vindt hij het tekort om precies een diagnose te stellen. Maar volgens hem ben ik op dit moment vooral zwaar overspannen en dat ik waarschijnlijk daardoor dat soort dingen in mijn hoofd ga halen. Maar hij zegt dat ik het wel beter kan laten onderzoeken.quote:Op donderdag 2 februari 2006 09:55 schreef El-Rico het volgende:
Hoelang duren die up's en down's eigenlijk?
Maar lithium kan ook heeel gevaarlijk zijn als het niet goed gedoseerd is, mijn oma kreeg een verkeerde dosis en is daaraan overleden.quote:Op woensdag 1 februari 2006 18:27 schreef Sebastiaan2003 het volgende:
[..]
Nee het gaat om lage serotonine activiteit icm hoge norepinefrine activiteit. Dat veroorzaakt manische episodes. Depressiviteit draait om de interactie tussen norepinefrine en serotonine. Maar het klopt wel idd, dat lithium helpt voor personen die manisch-depressief zijn.
Hoe weet jij dat nouquote:Op donderdag 2 februari 2006 14:08 schreef Netflier het volgende:
Maar maak je geen zorgen. Het zal best allemaal wel meevallen.![]()
Ik dacht eigenlijk hetzelfde, maar je bedoelt dus eigenlijk dat er gewoon een pilletje tegen hypochondrie zou moeten komen?quote:Op donderdag 2 februari 2006 20:24 schreef JohnDope het volgende:
weet je wat zo mooi is van dit forum....... hoe meer ik lees en lees hier, hoe meer ik ga denken dat ik gezonde hollandse stadsjongen ben
Het is wel duidelijk dat je niet weet wat een manie inhoudt.quote:Op donderdag 2 februari 2006 20:24 schreef JohnDope het volgende:
mensen moeten niet te veel nadenken over zich zelf en pas manisch worden wanneer je bijvoorbeeld in een hel hebt gezeten en niet wanneer je 1 keer zonder eten naar bed bent gestuurd![]()
quote:DSM-IV-TR criteria manische episode
--------------------------------------------------------------------------------
A. Een duidelijk herkenbare periode met een abnormale en voortdurend verhoogde, expansieve of prikkelbare stemming, gedurende ten minste een week (of elke duur indien opname in een ziekenhuis noodzakelijk is).
B. Tijdens de stemmingsstoornis zijn drie (of meer) van de volgende symptomen (vier indien de stemming alleen geprikkeld is) voortdurend en in belangrijke mate aanwezig:
* opgeblazen gevoel van eigenwaarde of grootheidsideeën
* afgenomen behoefte aan slaap (bijvoorbeeld voelt zich uitgerust na slechts drie uur slaap)
* spraakzamer dan gebruikelijk of spreekdrang
* gedachtevlucht of de subjectieve beleving dat de gedachten jagen
* verhoogde afleidbaarheid (dat wil zeggen de aandacht wordt te gemakkelijk getrokken door onbelangrijke of niet ter zake doende van buiten komende prikkels)
* toeneming van doelgerichte activiteit (ofwel sociaal, op het werk of op school ofwel seksueel)
of psychomotorische agitatie
* zich overmatig bezig houden met aangename activiteiten waarbij grote kans bestaat op pijnlijke gevolgen (bijvoorbeeld ongeremde koopwoede, seksuele indiscreties of zakelijk onverstandige investeringen)
C. De symptomen voldoen niet aan de criteria voor een gemende episode
D. De stemmingsstoornis is voldoende ernstig om duidelijke beperkingen in werk, of normale sociale activiteiten, of relaties met anderen te veroorzaken, of opneming in een ziekenhuis noodzakelijk te maken om schade voor zichzelf of anderen te voorkomen, of er zijn psychotische kenmerken.
(Redactie: In circa 10 à 15% van de gevallen ontwikkelt zich een psychose, dat wil zeggen een verlies van de realiteit, die tot uiting komt in met name wanen - oncorrigeerbare gedachtedwalingen - of een zeer bizar gedrag. De thema\'s van die wanen zijn vaak in overeenstemming met het overdreven gevoel van eigenwaarde, men denkt b.v. een beroemde persoonlijkheid te zijn, een bijzondere relatie met God te hebben, speciale macht of kennis te bezitten.)
E. De symptomen zijn niet het gevolg van het directe fysiologische effect van een middel (bijvoorbeeld drug, geneesmiddel of andere behandeling) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld hypothyroïdie = verlaagde schildklierwerking).
Ik vind het allemaal zo'n onzin....... Ze moeten gewoon lekker Joga gaan doen ofzo, maar niet hunzelf volstoppen met semi-ix-tee-ceepillen.quote:Op zondag 5 februari 2006 20:08 schreef Wolkje het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat je niet weet wat een manie inhoudt.
[..]
ontken je hiermee het bestaan van een bipolaire stoornis (manische depressie) of begrijp ik dat verkeerd?quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal zo'n onzin....... Ze moeten gewoon lekker Joga gaan doen ofzo, maar niet hunzelf volstoppen met semi-ix-tee-ceepillen.
Het leven is gewoon verrot: je wordt geboren, je wordt ouder, mensen gaan dood om je heen, of ze overkomen vreselijkere dingen, of mensen verlaten je, of je overkomt zelf wat afschuwelijks (een vreselijk auto-ongeluk of iets dergelijks). Leer er gewoon mee te leven. Niks is voor altijd.
Carpe Diem. Amen.![]()
ik ontken het niet, maar voor een manische depressie moet wel een directe aanleiding zijn(dus niet omdat je een keer zonder eten naar bed wordt gestuurd).quote:Op donderdag 9 februari 2006 23:54 schreef x_smilegirl_x het volgende:
[..]
ontken je hiermee het bestaan van een bipolaire stoornis (manische depressie) of begrijp ik dat verkeerd?
*glimlacht*quote:Op vrijdag 10 februari 2006 14:31 schreef JohnDope het volgende:
[..]
ik ontken het niet, maar voor een manische depressie moet wel een directe aanleiding zijn(dus niet omdat je een keer zonder eten naar bed wordt gestuurd).
Wat ik wel zeg is dat die medicijnen niet werken, ja ze werken in zekere zin wel, maar dan kan je ook zuivere xtc-tabletten voorschrijven, dat is even effectief.
van xtc krijg je echt niet eerder een overdose dan vanhetzelfde aantal paracetamollen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 18:46 schreef x_smilegirl_x het volgende:
[..]
*glimlacht*
zover ik weet hoeft een bipolaire stoornis niet te ontstaan door een bepaalde heftige gebeurtenis. Dat is iig niet bewezen. Ik weet het niet zeker, maar men zoekt het ook in de opvoeding en ook erfelijkheid.
Je zegt dat de medicijnen in zekere zin wel werken maar dat je net zo goed xtc-tabletten kan voorschrijven. Misschien zit daar een kern van waarheid in, maar er zal een reden zijn waarom dit niet wordt gedaan. Een heel simpel voorbeeld. XTC is heel gevaarlijk. Wanneer iemand zich in een depressieve periode bevind bestaat het zelfmoordgevaar. Bij medicijnen die bij depressie (En ook bij manische depressie) worden voorgeschreven is dit gevaar niet aanwezig. Het is in principe niet mogelijk met deze pillen een overdosis te plegen (je kan er wel erg ziek van worden!)
Het is maar hoe je het wilt interpreteren, je kan het ook interpreteren als een anti-propaganda voor de reguliere medicijnen.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:00 schreef SHE het volgende:
Ik snap het wel een beetje hoor, wat ie zegt. Al is die xtc propaganda natuurlijk hilarisch
Nou, ik weet niet waar ik van die geilbakken vind, maar ik heb welgeteld maar 1 keer een poging tot sex gehad op werk.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:33 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is maar hoe je het wilt interpreteren, je kan het ook interpreteren als een anti-propaganda voor de reguliere medicijnen.
Ps leuk autootje...... hoevaak heb jij het in je leven gedaan op kantoor (over hilarisch gesproken)?
Twee op de drie werknemers sekst op werkvloer
Hoeveel tijd zit er tussen die stemmings wisselingen?quote:Op woensdag 1 februari 2006 17:27 schreef S_ het volgende:
Het zit bij mij in de familie en ik heb ergens gelezen dat het erfelijk is. Ik heb ontzettend last van stemmingswisselingen. Op dit moment voel ik me heel naar. Ik kan ook extreem vrolijk zijn en ga dan over grenzen heen. Zijn er meer mensen hier die Manisch Depressief zijn en hoe herken je dit?
Alvast bedankt.
Ja dat heb je heh als je in de IT werkt, alleen maar nerdjesquote:Op zondag 12 februari 2006 12:40 schreef SHE het volgende:
[..]
Nou, ik weet niet waar ik van die geilbakken vind, maar ik heb welgeteld maar 1 keer een poging tot sex gehad op werk.
![]()
zooo keiharde bitch ben je daardoor geworden zeker?quote:Op zondag 12 februari 2006 12:40 schreef SHE het volgende:
Ik snap je anti propaganda wel, want ik ben ook wars van die huilie medicijnen. Maar goed, ik ben dan ook opgevoed met de niet janken mentaliteit. Janken mocht alleen als je ernstige bloedde op meerdere plaatsen, of licht in een tunnel begon te zien.
En dat terwijl ik echt aan alle symptomen van staatsgevaarlijk en ADHD voldoe
Verwar je XTC nu niet met drugs als LSD of amfetamine?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 18:46 schreef x_smilegirl_x het volgende:
XTC is heel gevaarlijk. Wanneer iemand zich in een depressieve periode bevind bestaat het zelfmoordgevaar.
Nee hoor, ook bij XTC bestaat dit gevaar...je serotonine voorraden worden dermate uitgeput, dat het voor iemadn die het al niet voldoende aanmaakt, echt heel naar kan zijn.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Verwar je XTC nu niet met drugs als LSD of amfetamine?
haha wat ben jij afschuwelijk zegquote:Op zondag 12 februari 2006 12:53 schreef SHE het volgende:
Qua drugs zou er maar 1 echt werken..GHB. Is een lichaamseigen stof ( hormoon ) die bekend staat om zijn werking als mood enhancer. Geen dips, geen lege serotonine voorraden, geen opgefokte receptoren meer. Enige nadeel is dat bij het uitwerken ineens heel veel dopaminen vrijkomen en je dus wat lastig zou kunnen slapen als je vlak voor slapen gaan gebruikt.
Nog een ander nadeeltje...dosering is heel persoonlijk en overdosering snel gebeurd. Nu maakt out gaan niet zoveel uit, maar het staat niet echt charmant.
ik weet uit eigen ervaring hoe het gaat met GHB en dat zou jij helemaal moeten weten, want ik zit niet eens in die scene. Misschien dat jij nog onder de G zit dat jij het vreemd over vindt komenquote:Op zondag 12 februari 2006 13:06 schreef SHE het volgende:
Hoe kom je aan die wijsheden?
Kun je zo ook funderen ergens mee, of heb je dat van je vriendjes gehoord?
Sowieso de zin " de manier waarop jij het neemt is veel te gevraalijk, want de meesten nemen het met drank "
Euh ...ben je nog dronken ofzo?
Je doet hele vreemde uitspraken, wat voor mij eens te meer weer bevestigd dat XTC niet zo goed voor je hoofd is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |