quote:(Novum/AP) - De Franse krant France-Soir heeft woensdag de spotprenten van de profeet Mohammed afgedrukt waar Denemarken door in de problemen is gekomen, onder het motto dat voor religieuze dogma's geen plaats is in een seculiere maatschappij.
Hoewel de Deense premier Anders Fogh Rasmussen en Jyllands Posten, de krant die de prenten oorspronkelijk publiceerde, onder druk van protestdemonstraties en boycotacties verontschuldigingen hebben aangeboden, blijft de zaak de gemoederen verhitten in de islamitische wereld. Dinsdag werden militante islamieten op een website opgeroepen doelen aan te vallen in Denemarken en Noorwegen, waar een krant de spotprenten uit solidariteit met Jyllands Posten onlangs nogmaals publiceerde.
"Ja, wij hebben het recht te spotten met God", luidde een kop op de voorpagina van de France-Soir. Eronder stond een cartoon met de goden van de boeddhisten, joden, moslims en christenen zwevend op een wolk. De Deense cartoons stonden op een binnenpagina.
"Het verschijnen van de twaalf prenten in de Deense pers heeft in de islamitische wereld emoties losgemaakt omdat het afbeelden van Allah en zijn profeet verboden is. Maar omdat een religieus dogma niet kan worden opgedrongen aan een democratisch en seculier land, publiceert France-Soir de gewraakte karikaturen", aldus de krant.
De Jyllands Posten daagde cartoonisten uit spotprenten van Mohammed te maken omdat de krant de indruk had gekregen dat zij, als het om de islam ging, zelfcensuur toepasten. Op een van de prenten die vervolgens in september werden gepubliceerd is Mohammed te zien met een tulband in de vorm van een bom met brandende lont.
Jyllands Posten zei maandag te betreuren moslims te hebben beledigd, maar nog steeds achter zijn besluit te staan om de prenten af te drukken, omdat de Deense wet dat toestaat. Een Deense moslimgroep liet weten de verontschuldiging te aanvaarden, maar zei achteraf de uitspraak van de krant dubbelzinnig te vinden.
Damn, je post op een forum. IEDEREEN kan het lezen, IEDEREEN kan reageren. Het feit dat je zo gepikeerd reageerd vanaf het moment dat ik die opmerking plaatste doet mij vermoeden dat je je aangevallen (lijkt meer op betrapt?) voelde en dat ik dus een rake opmerking plaatste.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Godsamme zeg ik vraag me af wat hij is, en jij bemoeit jij je er meer mee, dan hij. Ik weet toch wel dat ik meer ervaring heb over de relaties tussen berbers en arabieren dat ik hier over meer dan jou kan spreken. Het is een feit dat Marokkaanse arabieren net wat minder praktiserende zijn en minder strenge vaders tegen hun dochters dan de berbers. Vraag het anders aan Meki dan. Meki zei dat hij deel van aanvallen niet had gelezen. Dat stelde mij gerust, dat hij daar niet achter stond.
Vooroordelen en conclusies over mijn intentie naar meki te vragen wat hij is. en niet verkeerd op vat hij jij je dan er ook buiten
...maar ik kan idd niet met zekerheid zeggen wat je bedoelde, dus vergeet mijn post maar.quote:Zolang hij er geen last van heeft,
ik voel me aangevallen omdat er wordt verwezen naar hypocrisie mbt tot mijn postquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:12 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Damn, je post op een forum. IEDEREEN kan het lezen, IEDEREEN kan reageren. Het feit dat je zo gepikeerd reageerd vanaf het moment dat ik die opmerking plaatste doet mij vermoeden dat je je aangevallen (lijkt meer op betrapt?) voelde en dat ik dus een rake opmerking plaatste.
Daarnaast lijk je het je het nu deels toe te geven in je laatste zin,
[..]
...maar ik kan idd niet met zekerheid zeggen wat je bedoelde, dus vergeet mijn post maar. Misschien schoot ik gelijk door, ben er nogal allergisch voor, heb meer ervaringen gehad met dit soort gevallen bij mensen van van wie ik het niet verwachte. Mijn excuses.
ik bedoelde in je opquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:13 schreef Meki het volgende:
[..]
Boycot moslimlanden kost Denemarken veel geld 3
Ach, jij kan natuurlijk ook niet ontkennen dat er van grote hypocrisie sprake is onder vele Marokkanen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ik voel me aangevallen omdat er wordt verwezen naar hypocrisie mbt tot mijn post![]()
bij mij ook het geval. sorry!quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:12 schreef Pracissor het volgende:
Edit: Misschien schoot ik gelijk door, ben er nogal allergisch voor, heb meer ervaringen gehad met dit soort gevallen bij mensen van van wie ik het niet verwachte. Mijn excuses.
Nee idd kan ik niet ontkennen, ben deels NL/marokkaans/turks en allen hebben ze hypocrisie onder elkaar en tegen elkaar, maar ik zit er tussen in. En hoef geen keuze te makenquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:16 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ach, jij kan natuurlijk ook niet ontkennen dat er van grote hypocrisie sprake is onder vele Marokkanen.
Het was mijn fout om jou er zo op aan te vallen.![]()
Je hebt gelijk, maar dat zou niemand hoeven eigenlijk.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee idd kan ik niet ontkennen, ben deels NL/marokkaans/turks en allen hebben ze hypocrisie onder elkaar en tegen elkaar, maar ik zit er tussen in. En hoef geen keuze te maken
mee eenschquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:20 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar dat zou niemand hoeven eigenlijk.
De prachtige dubbele moraal. Naar de familie en kennissen moet de eer hoog gehouden worden en beschermt men elkaar zoveel mogelijk, maar naar de autochtone Nederlanders maakt het niet uit hoe je je gedraagt. Dat zijn toch maar buitenstaanders en tegen hen hoef je je niet te verantwoorden.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:16 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ach, jij kan natuurlijk ook niet ontkennen dat er van grote hypocrisie sprake is onder vele Marokkanen.
Het was mijn fout om jou er zo op aan te vallen.![]()
Bestraffing geëist van Deense cartoonistenquote:De rel rond de spotprenten van de profeet Mohammed in de Deense krant Jyllands-Posten blijft aanhouden. Gisteren hebben de ministers van Binnenlandse Zaken van de Arabische landen de Deense regering verzocht de cartoonisten van de omstreden tekeningen ''stevig te bestraffen''. De ministers, die in Tunis bijeen waren, veroordeelden ''de beledigingen van de islam en de profeet.'' De islamitische ministers drongen er op aan dat zulke cartoons nooit meer in de westerse wereld worden gepubliceerd.
In de Gazastrook gingen gisteren duizenden Palestijnen de straat op om tegen de spotprenten te protesteren. Zij staken een grote foto van de Deense premier Rasmussen in brand en verbrandden Deense en andere vlaggen. ''Deze barbaarse aanval op de islam is het resultaat van een campagne van opruiing tegen de islam die Bush op gang heeft gebracht'', stelde een leider van de Islamitische Jihad die de protesten leidde.
In meerdere Arabische landen boycotten mohammedanen Deense producten. Ook riepen moslimlanden hun ambassadeur terug of riepen zij de Deense ambassadeur op het matje. Verder werd en een fatwa afgekondigd tegen Deense militairen en kwam er een bommelding binnen bij het hoofdkantoor van Jyllands-Posten.
Excuus
De krant heeft maandag al zijn excuus aangeboden voor de spotprenten; althans voor het feit dat moslims door de prenten beledigd zijn. VVD-Europarlementariër Jeanine Jennis-Plasschaert noemt dergelijke excuses volslagen misplaatst: ''Hieraan toegeven is het begin van het einde. Dat de vrijheid van pers en meningsuiting moet buigen voor de opvattingen van radicale moslims met een fundamentalistische uitleg van de Koran, is absoluut absurd. Nimmer zou een Europese krant zich hoeven te verontschuldigen ten overstaan van deze radicale moslims'' Volgens de VVD-politica ontberen veel moslims enig gevoel voor humor of een beetje zelfspot.
In het NRC Handelsblad zegt de voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid, Ayhan Tonca, dat de vrijheid van meningsuiting te ver is doorgeschoten. ''Godslastering wordt helaas toegestaan in West-Europa. Altijd met verwijzing naar de vrijheid van meningsuiting, maar respect voor andermans geloof stelt daar grenzen aan. Ik zou dat langs juridische weg willen toetsen'', aldus de voorzitter. Hij kondigde aan zeker naar de rechter te zullen stappen als een Nederlandse cartoonist het zelfde zou doen wat zijn twaalf Deense collega's deden.
Afbeelden
De Bond tegen het Vloeken zegt het respectvol te vinden om afbeeldingen van Mohammed achterwege te laten. Dit omdat het afbeelden van Mohammed binnen de islam niet is toegestaan.
Overigens blijkt Mohammed in het verleden veelvuldig te zijn afgebeeld in boeken en op schilderijen. De website Zombietime dook in het verleden en zette tal van dat soort voorbeelden on-line.
Kijk, daar kunnen we wat mee, zo'n actiequote:Op woensdag 1 februari 2006 13:22 schreef D-FENS het volgende:
Steun Denemarken, drink Carlsberg en Tuborg
Dat herinnert mij aan jouw verhaal over dat Joodse stadje in Marokko. Dat bestaat inderdaad maar er zit wel een heel lang verhaal achter wat niet bepaald mooi is. Er wonen nu nog iets van vijfduizend Joden. Vroeger woonden er veel meer, maar sinds de zesdaagse oorlog zijn velen naar Israel vertrokken. De Joden in dit stadje dienden enkel als neutraal tussenpersoon tussen de rivaliserende stammen. Ze mochten niet paardrijden en werden gezien als tweederangs burgers. Wat dat betreft is het wel typisch dat jij zegt dat men altijd zo verdraagzaam is geweest naar deze Joden. Laat de geschiedenis nou net uitwijzen dat de Marokkanen hen niet veel anders behandelden dan de Duitsers in het begin van de twintigste eeuw. Ronduit anti-semitisch dus.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:19 schreef Meki het volgende:
Er zijn wel meningsverschillen tussen Arabieren en Berbers maar ik heb niks tegen berbers
toen zijn joden naar Israel gegaanquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:29 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Dat herinnert mij aan jouw verhaal over dat Joodse stadje in Marokko. Dat bestaat inderdaad maar er zit wel een heel lang verhaal achter wat niet bepaald mooi is. Er wonen nu nog iets van vijfduizend Joden. Vroeger woonden er veel meer, maar sinds de zesdaagse oorlog zijn velen naar Israel vertrokken. De Joden in dit stadje dienden enkel als neutraal tussenpersoon tussen de rivaliserende stammen. Ze mochten niet paardrijden en werden gezien als tweederangs burgers. Wat dat betreft is het wel typisch dat jij zegt dat men altijd zo verdraagzaam is geweest naar deze Joden. Laat de geschiedenis nou net uitwijzen dat de Marokkanen hen niet veel anders behandelden dan de Duitsers in het begin van de twintigste eeuw. Ronduit anti-semitisch dus.
Heel goed, welk land volgt het goede voorbeeld?quote:Geen Franse wijn meer in de moslimsupermarkten. Een Franse krant heeft vandaag namelijk ook een serietje omstreden spotprenten over de profeet Mohammed afgedrukt. De Franse relnichten hebben dezelfde cartoons geplaatst als onze Deense vrienden, dus dan weet men wat er gaat gebeuren. Het dagblad France Soir heeft de tekeningen naar eigen zeggen afgebeeld om het debat te illustreren. Volgens de redactie is het niet provocerend bedoeld. Na het plaatsen van de prenten in de Deense kranten werden in veel moslimlanden de Deense producten uit de supermarkt genomen. Volgens de Deense premier Anders Fogh Rasmussen is de wereldwijde woede onder moslims alarmerend. "Het zal veel moeite kosten om de zaken te kalmeren''.
bron: nos.nlquote:DEN HAAG Het Kamerlid Wilders heeft de omstreden Deense cartoons over de profeet Mohammed op zijn internetsite gezet. Hij zegt daarmee de makers een hart onder de riem te willen steken. De spotprenten verschenen in september en zorgen nu pas voor ophef onder moslims.
Nee, die zijn pas gegaan nadat ze hun eigen land hadden genomen. Het is niet dat ze het zo fantatisch vonden in Fes. Het zijn dan ook veelal gevluchte Joden die uit Spanje verdreven zijn. Ze werden door de sultan destijds getolereerd als ze maar gratis hand en spandienstjes voor de sultan uitvoerden en Moslims altijd met het grootste respect behandelden. Ook als ze daat eigenlijk niet verdienden.quote:
http://img210.imageshack.(...)shasmallerjpg6wp.jpgquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:40 schreef MrX1982 het volgende:
http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/
Mohammed is toch vrijwel afgebeeld ook in het verleden. Die Arabische landen hebben de komende tijd nog heel wat werk te doen qua boycotten en fatwa's.
kikkerquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:42 schreef salutem het volgende:
[..]
http://img210.imageshack.(...)shasmallerjpg6wp.jpg
idd
Erg leuk maar in totaal hebben er gewoon 600.000 Joden gewoond die nu nog regelmatig terugkeren naar hun eigen land (Marokko dus).. Afgezien daarvan bleef het anti-semitisme beperkt tot slechts een paar dorpen en niet een geheel land, en vind de verwijzing naar Duitsland behoorlijk ziekelijk en schaamteloos. Joden hebben altijd al een speciale status gehad en werden niet "getolereerd" maar werden door vele mensen gewoon gezien als Marokkaan ipv Jood of wat dan ook. Nationbuilding was destijds gewoon goed gelukt, op wat incidenten na. Ook tegenwoordig zien we enkele Joden op belangrijke ministersposten. En inderdaad ze zijn vertrokken nadat Israel gesticht was, net zoals de trek destijds uit de Westerse wereld te zien was, dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met het feit dat ze "het niet zo fantastisch vonden in Fes". Ik was vorig jaar nog in Fes en ik moet zeggen dat dat een van de tolerantste steden is die je nu kan vinden, je vind er allerlei soorten maten mensen. Israelische toeristen die hard hebreeuws praten terwijl een arabier hem gewoon een vuurtje aanbied. Prachtig.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:42 schreef Ludwig het volgende:
[..]
Nee, die zijn pas gegaan nadat ze hun eigen land hadden genomen. Het is niet dat ze het zo fantatisch vonden in Fes. Het zijn dan ook veelal gevluchte Joden die uit Spanje verdreven zijn. Ze werden door de sultan destijds getolereerd als ze maar gratis hand en spandienstjes voor de sultan uitvoerden en Moslims altijd met het grootste respect behandelden. Ook als ze daat eigenlijk niet verdienden.
Belachelijk gewoon. Hun eigen volk niet tot de orde roepen, maar een heel volk veroordelen omdat een tekenaar een spotprent tekent .quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:38 schreef RuL0R het volgende:
Nog even wat nieuws (voor zover dat nog niet in deel 3 stond, geen zin om daar nu naar te kijken):
Spotprent ook in Franse krant
En Fatwa tegen Deense soldaten in Irak
Allemaal veroorzaakt door inteelt.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:55 schreef paddy het volgende:
[..]
Belachelijk gewoon. Hun eigen volk niet tot de orde roepen, maar een heel volk veroordelen omdat een tekenaar een spotprent tekent .
Dergelijke schermpjes komen me bekend voorquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:40 schreef the_disheaver het volgende:
Geert wilders zou de prent ook op zijn site hebben gezet.
Alleen, krijg enkel een 403: forbidden
http://www.geertwilders.nl/
Zou ik geband zijn van zijn site?![]()
[..]
bron: nos.nl
Juist, en dat gebeurt ook in Steng gelovige landen? Je neemt nu een voorbeeld wat niet juist is. Zoek een voorbeeld uit de Moslim landen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:03 schreef Meki het volgende:
[..]
en Denemarken weigert iets te doen tegen de provocatuers
hier worden de haatzaaiende imaams toch ook aangepakt of niet ? nou ik was daar tegen maar nu hoor ik dat het mag want dat is provocatie
Goeie aanleiding om Irak de middelvinger te geven en de biezen te pakken!quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:38 schreef RuL0R het volgende:
Nog even wat nieuws (voor zover dat nog niet in deel 3 stond, geen zin om daar nu naar te kijken):
Spotprent ook in Franse krant
En Fatwa tegen Deense soldaten in Irak
Je doet het er wel om he?quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:58 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Allemaal veroorzaakt door inteelt.
Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen uit inteelt relaties vergrote kand hebben op geestelijke en lichamelijk handicappen, Als je dus all meer dan 800 jaar met je (achter) nichtje copuleert...dan krijg je dit soort dingen
Die Joden waren daar enkel omdat ze moesten uit Spanje na de val van Grenada in 1492. Ik vergelijk het met Duitsland omdat men in het BEGIN van de twintigste eeuw Joden ook als een tweederangsburger zag, maar men vervolgde hen destijds nog niet. Die situatie is vergelijkbaar met de positie van Joden in Marokko in de twintigste eeuw. Paardrijden mochten ze niet en ze mochten ook vooral geen kritiek uiten op Moslims. Ze werden getolereerd en daar was dan ook wel alles mee gezegd.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:54 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Erg leuk maar in totaal hebben er gewoon 600.000 Joden gewoond die nu nog regelmatig terugkeren naar hun eigen land (Marokko dus).. Afgezien daarvan bleef het anti-semitisme beperkt tot slechts een paar dorpen en niet een geheel land, en vind de verwijzing naar Duitsland behoorlijk ziekelijk en schaamteloos. Joden hebben altijd al een speciale status gehad en werden niet "getolereerd" maar werden door vele mensen gewoon gezien als Marokkaan ipv Jood of wat dan ook. Nationbuilding was destijds gewoon goed gelukt, op wat incidenten na. Ook tegenwoordig zien we enkele Joden op belangrijke ministersposten. En inderdaad ze zijn vertrokken nadat Israel gesticht was, net zoals de trek destijds uit de Westerse wereld te zien was, dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met het feit dat ze "het niet zo fantastisch vonden in Fes". Ik was vorig jaar nog in Fes en ik moet zeggen dat dat een van de tolerantste steden is die je nu kan vinden, je vind er allerlei soorten maten mensen. Israelische toeristen die hard hebreeuws praten terwijl een arabier hem gewoon een vuurtje aanbied. Prachtig.
Een heel klein beetje sorry....quote:
Zijn site is platgelegt door de Geenstijl bezoekers.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:09 schreef Godslasteraar het volgende:
Van die Wilders hoor je trouwens niet veel meer. Opmerkelijk hoe een eens gewaardeerd kamerlid zichzelf helemaal heeft weggewerkt. En nu is zelfs z'n site onnbereikbaar. Mischien een goede aanleing om ook daar een punt achter te zetten.
??????quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Zijn site is platgelegt door de Geenstijl bezoekers.
Uhm de meeste Joden zijn pas ten tijde van WW2 naar Marokko geweest en de andere Joden zaten er al VER voor de 14e eeuw. De val van Grenada heeft dus niet zo veel ermee te maken. En dan hebben we het over een periode zeg, de 14e eeuw, als je dat gaat relativeren met wat er in Europa gebeurde...tja zo kan ik het ook.quote:Op woensdag 1 februari 2006 14:09 schreef Ludwig het volgende:
Die Joden waren daar enkel omdat ze moesten uit Spanje na de val van Grenada in 1492. Ik vergelijk het met Duitsland omdat men in het BEGIN van de twintigste eeuw Joden ook als een tweederangsburger zag, maar men vervolgde hen destijds nog niet. Die situatie is vergelijkbaar met de positie van Joden in Marokko in de twintigste eeuw. Paardrijden mochten ze niet en ze mochten ook vooral geen kritiek uiten op Moslims. Ze werden getolereerd en daar was dan ook wel alles mee gezegd.
Dat gold evengoed voor moslimsquote:Dat Fes vandaag de dag zon tolerante stad is, is iets wat zo gegroeid is. In het begin was daar zeer zeker geen sprake van. In de mellah was het maar al te vaak kommer en kwel. Men mocht er wonen en leven, maar zodra men tegen de mening van de sultan inging was het gedaan met de pret.
Zeg ik dat dan? Ik bedoel Nederland hoeft daar evenmin op trots te zijn, het land wat maar al te graag de Joden aan de Duitsers gaf. Het zijn allemaal ouwe koeien die weliswaar niet vergeten moeten worden, maar die voor de huidige generatie niet zo relevant is. Het is gewoon een feit dat door de jaren heen Marokko als een van de tolerantste landen gezien kan worden ten opzichten van Joden. Maar dat niet alleen, het is ook een van de weinige landen die een Joods feest als nationale feestdag heeft e.d.quote:Dat de Joden zich daaraan hebben aangepast en er het beste van gemaakt hebben met als resultaat de situatie zoals hij nu is, geeft de Marokkanen absoluut niet een reden om trots te zijn over de manier waarop ze met Joden omgingen in de eerste helft van de twintigste eeuw.
Waarom zou ik me beledigd voelen? Het is geschiedenis en de feiten staan vast, er is bijna geen land geweest waarbij Joden altijd met respect behandeld werden. Maar we raken idd offtopic, het blijft een interessant onderwerp voor C&H tho.quote:Zo zijn er trouwens wel meer landen hoor, dus wees niet beledigd![]()
Ik ben een Soessie.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:19 schreef Meki het volgende:
Er zijn wel meningsverschillen tussen Arabieren en Berbers maar ik heb niks tegen berbers
Staan onder berbers als gierigen, onder arabieren als rolmodel. en Soesie's vinden berbers maar jaloersquote:
verdomd, ik zie hetquote:Op woensdag 1 februari 2006 14:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Zijn site is platgelegt door de Geenstijl bezoekers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |