abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34677357
quote:
(Novum/AP) - De Franse krant France-Soir heeft woensdag de spotprenten van de profeet Mohammed afgedrukt waar Denemarken door in de problemen is gekomen, onder het motto dat voor religieuze dogma's geen plaats is in een seculiere maatschappij.
Hoewel de Deense premier Anders Fogh Rasmussen en Jyllands Posten, de krant die de prenten oorspronkelijk publiceerde, onder druk van protestdemonstraties en boycotacties verontschuldigingen hebben aangeboden, blijft de zaak de gemoederen verhitten in de islamitische wereld. Dinsdag werden militante islamieten op een website opgeroepen doelen aan te vallen in Denemarken en Noorwegen, waar een krant de spotprenten uit solidariteit met Jyllands Posten onlangs nogmaals publiceerde.

"Ja, wij hebben het recht te spotten met God", luidde een kop op de voorpagina van de France-Soir. Eronder stond een cartoon met de goden van de boeddhisten, joden, moslims en christenen zwevend op een wolk. De Deense cartoons stonden op een binnenpagina.

"Het verschijnen van de twaalf prenten in de Deense pers heeft in de islamitische wereld emoties losgemaakt omdat het afbeelden van Allah en zijn profeet verboden is. Maar omdat een religieus dogma niet kan worden opgedrongen aan een democratisch en seculier land, publiceert France-Soir de gewraakte karikaturen", aldus de krant.

De Jyllands Posten daagde cartoonisten uit spotprenten van Mohammed te maken omdat de krant de indruk had gekregen dat zij, als het om de islam ging, zelfcensuur toepasten. Op een van de prenten die vervolgens in september werden gepubliceerd is Mohammed te zien met een tulband in de vorm van een bom met brandende lont.

Jyllands Posten zei maandag te betreuren moslims te hebben beledigd, maar nog steeds achter zijn besluit te staan om de prenten af te drukken, omdat de Deense wet dat toestaat. Een Deense moslimgroep liet weten de verontschuldiging te aanvaarden, maar zei achteraf de uitspraak van de krant dubbelzinnig te vinden.

Trouw

hier verder
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_34677442
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:09 schreef Meki het volgende:

[..]

Trouw

hier verder
link naar vorige topic?
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:12:52 #3
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_34677469
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Godsamme zeg ik vraag me af wat hij is, en jij bemoeit jij je er meer mee, dan hij. Ik weet toch wel dat ik meer ervaring heb over de relaties tussen berbers en arabieren dat ik hier over meer dan jou kan spreken. Het is een feit dat Marokkaanse arabieren net wat minder praktiserende zijn en minder strenge vaders tegen hun dochters dan de berbers. Vraag het anders aan Meki dan. Meki zei dat hij deel van aanvallen niet had gelezen. Dat stelde mij gerust, dat hij daar niet achter stond.

Vooroordelen en conclusies over mijn intentie naar meki te vragen wat hij is. en niet verkeerd op vat hij jij je dan er ook buiten
Damn, je post op een forum. IEDEREEN kan het lezen, IEDEREEN kan reageren. Het feit dat je zo gepikeerd reageerd vanaf het moment dat ik die opmerking plaatste doet mij vermoeden dat je je aangevallen (lijkt meer op betrapt?) voelde en dat ik dus een rake opmerking plaatste.

Daarnaast lijk je het je het nu deels toe te geven in je laatste zin,
quote:
Zolang hij er geen last van heeft,
...maar ik kan idd niet met zekerheid zeggen wat je bedoelde, dus vergeet mijn post maar.

Edit: Misschien schoot ik gelijk door, ben er nogal allergisch voor, heb meer ervaringen gehad met dit soort gevallen bij mensen van van wie ik het niet verwachte. Mijn excuses.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_34677505
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

link naar vorige topic?
Boycot moslimlanden kost Denemarken veel geld 3
pi_34677545
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:12 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Damn, je post op een forum. IEDEREEN kan het lezen, IEDEREEN kan reageren. Het feit dat je zo gepikeerd reageerd vanaf het moment dat ik die opmerking plaatste doet mij vermoeden dat je je aangevallen (lijkt meer op betrapt?) voelde en dat ik dus een rake opmerking plaatste.

Daarnaast lijk je het je het nu deels toe te geven in je laatste zin,
[..]

...maar ik kan idd niet met zekerheid zeggen wat je bedoelde, dus vergeet mijn post maar. Misschien schoot ik gelijk door, ben er nogal allergisch voor, heb meer ervaringen gehad met dit soort gevallen bij mensen van van wie ik het niet verwachte. Mijn excuses.
ik voel me aangevallen omdat er wordt verwezen naar hypocrisie mbt tot mijn post
pi_34677558
quote:
ik bedoelde in je op
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:16:09 #7
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_34677576
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

ik voel me aangevallen omdat er wordt verwezen naar hypocrisie mbt tot mijn post
Ach, jij kan natuurlijk ook niet ontkennen dat er van grote hypocrisie sprake is onder vele Marokkanen.
Het was mijn fout om jou er zo op aan te vallen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_34677592
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:12 schreef Pracissor het volgende:

Edit: Misschien schoot ik gelijk door, ben er nogal allergisch voor, heb meer ervaringen gehad met dit soort gevallen bij mensen van van wie ik het niet verwachte. Mijn excuses.
bij mij ook het geval. sorry!
pi_34677634
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:16 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Ach, jij kan natuurlijk ook niet ontkennen dat er van grote hypocrisie sprake is onder vele Marokkanen.
Nee idd kan ik niet ontkennen, ben deels NL/marokkaans/turks en allen hebben ze hypocrisie onder elkaar en tegen elkaar, maar ik zit er tussen in. En hoef geen keuze te maken
pi_34677675
Er zijn wel meningsverschillen tussen Arabieren en Berbers maar ik heb niks tegen berbers
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:20:08 #11
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_34677681
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee idd kan ik niet ontkennen, ben deels NL/marokkaans/turks en allen hebben ze hypocrisie onder elkaar en tegen elkaar, maar ik zit er tussen in. En hoef geen keuze te maken
Je hebt gelijk, maar dat zou niemand hoeven eigenlijk.
pi_34677749
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:20 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar dat zou niemand hoeven eigenlijk.
mee eensch
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:22:45 #13
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_34677752
Steun Denemarken, drink Carlsberg en Tuborg
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:23:40 #14
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_34677778
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:16 schreef Pracissor het volgende:

[..]

De prachtige dubbele moraal. Naar de familie en kennissen moet de eer hoog gehouden worden en beschermt men elkaar zoveel mogelijk, maar naar de autochtone Nederlanders maakt het niet uit hoe je je gedraagt. Dat zijn toch maar buitenstaanders en tegen hen hoef je je niet te verantwoorden.

Het is een hele goede verklaring waarom Berbers zo enorm uit hun slof kunnen schieten als je ze publiekelijk aanspreekt op iets waar ze zich voor moeten schamen.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_34677788
Een beetje erug offtopic mensen..

Stelling: Als het rechtvaardig is dat bepaalde Deense bedrivjen geboycot worden terwijl ze helemaal niets te maken hebben met die cartoon, dan zou het even rechtvaardig zijn als Nederlandse Bedrijven bepaalde bevolkingsgroepen gaan boycotten omdat er vanuit die bevolkingsgroepen oproepen gedaan worden om de beschaving zoals wij die vandaag de dag kennen om zeep te helpen.
eeeh
pi_34677817
quote:
De rel rond de spotprenten van de profeet Mohammed in de Deense krant Jyllands-Posten blijft aanhouden. Gisteren hebben de ministers van Binnenlandse Zaken van de Arabische landen de Deense regering verzocht de cartoonisten van de omstreden tekeningen ''stevig te bestraffen''. De ministers, die in Tunis bijeen waren, veroordeelden ''de beledigingen van de islam en de profeet.'' De islamitische ministers drongen er op aan dat zulke cartoons nooit meer in de westerse wereld worden gepubliceerd.

In de Gazastrook gingen gisteren duizenden Palestijnen de straat op om tegen de spotprenten te protesteren. Zij staken een grote foto van de Deense premier Rasmussen in brand en verbrandden Deense en andere vlaggen. ''Deze barbaarse aanval op de islam is het resultaat van een campagne van opruiing tegen de islam die Bush op gang heeft gebracht'', stelde een leider van de Islamitische Jihad die de protesten leidde.

In meerdere Arabische landen boycotten mohammedanen Deense producten. Ook riepen moslimlanden hun ambassadeur terug of riepen zij de Deense ambassadeur op het matje. Verder werd en een fatwa afgekondigd tegen Deense militairen en kwam er een bommelding binnen bij het hoofdkantoor van Jyllands-Posten.

Excuus
De krant heeft maandag al zijn excuus aangeboden voor de spotprenten; althans voor het feit dat moslims door de prenten beledigd zijn. VVD-Europarlementariër Jeanine Jennis-Plasschaert noemt dergelijke excuses volslagen misplaatst: ''Hieraan toegeven is het begin van het einde. Dat de vrijheid van pers en meningsuiting moet buigen voor de opvattingen van radicale moslims met een fundamentalistische uitleg van de Koran, is absoluut absurd. Nimmer zou een Europese krant zich hoeven te verontschuldigen ten overstaan van deze radicale moslims'' Volgens de VVD-politica ontberen veel moslims enig gevoel voor humor of een beetje zelfspot.

In het NRC Handelsblad zegt de voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid, Ayhan Tonca, dat de vrijheid van meningsuiting te ver is doorgeschoten. ''Godslastering wordt helaas toegestaan in West-Europa. Altijd met verwijzing naar de vrijheid van meningsuiting, maar respect voor andermans geloof stelt daar grenzen aan. Ik zou dat langs juridische weg willen toetsen'', aldus de voorzitter. Hij kondigde aan zeker naar de rechter te zullen stappen als een Nederlandse cartoonist het zelfde zou doen wat zijn twaalf Deense collega's deden.

Afbeelden
De Bond tegen het Vloeken zegt het respectvol te vinden om afbeeldingen van Mohammed achterwege te laten. Dit omdat het afbeelden van Mohammed binnen de islam niet is toegestaan.

Overigens blijkt Mohammed in het verleden veelvuldig te zijn afgebeeld in boeken en op schilderijen. De website Zombietime dook in het verleden en zette tal van dat soort voorbeelden on-line.
Bestraffing geëist van Deense cartoonisten

Wat een lachwekkende bedoeling is het eigenlijk als het niet zo triest zou zijn. De lange tenen kennen bij "onze" Arabische vrienden kennelijk geen grenzen. De ene eis na de andere eis wordt op tafel gelegd. Grappig dat diezelfde Arabische landen niet echt bekend staan om een tolerante of vriendelijke houding naar niet-moslims. Zouden ze niet eerst hand in eigen boezem steken alvorens te gaan zeiken om niets.

Vrijheid en zelfspot. Twee begrippen die in sommige Arabische landen blijkbaar niet voortkomen en geeft aan dat er een enorme ontwikkelingskloof ligt tussen het Westen en de Arabische wereld of in ieder geval een deel ervan.

Nog een interessante analyse van Afshin Ellian :
Stop capitulatie voor bedreiging
pi_34677952
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:22 schreef D-FENS het volgende:
Steun Denemarken, drink Carlsberg en Tuborg
Kijk, daar kunnen we wat mee, zo'n actie

En on-topic: vrijheid van meningsuiting zolang er niet opgeroepen wordt tot geweld enzo. Jammer, je hebt het maar te slikken als moslim. Of het netjes of respectvol is, is een ander verhaal dat niet relevant is.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  woensdag 1 februari 2006 @ 13:29:24 #18
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_34677967
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:19 schreef Meki het volgende:
Er zijn wel meningsverschillen tussen Arabieren en Berbers maar ik heb niks tegen berbers
Dat herinnert mij aan jouw verhaal over dat Joodse stadje in Marokko. Dat bestaat inderdaad maar er zit wel een heel lang verhaal achter wat niet bepaald mooi is. Er wonen nu nog iets van vijfduizend Joden. Vroeger woonden er veel meer, maar sinds de zesdaagse oorlog zijn velen naar Israel vertrokken. De Joden in dit stadje dienden enkel als neutraal tussenpersoon tussen de rivaliserende stammen. Ze mochten niet paardrijden en werden gezien als tweederangs burgers. Wat dat betreft is het wel typisch dat jij zegt dat men altijd zo verdraagzaam is geweest naar deze Joden. Laat de geschiedenis nou net uitwijzen dat de Marokkanen hen niet veel anders behandelden dan de Duitsers in het begin van de twintigste eeuw. Ronduit anti-semitisch dus.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_34677969
zo moet je grapjes maken en niet anders.....
Richtlijnen voor grapjes over the Almighty Mo :

http://64.233.179.104/search?q=cache:kIKMRW8VcEIJ:www.ummah.com/islam/taqwapalace/humour.pdf+humor+islam&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=5

http://www.ummah.com/islam/taqwapalace/humour.pdf
pi_34678055
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 13:29 schreef Ludwig het volgende:

[..]

Dat herinnert mij aan jouw verhaal over dat Joodse stadje in Marokko. Dat bestaat inderdaad maar er zit wel een heel lang verhaal achter wat niet bepaald mooi is. Er wonen nu nog iets van vijfduizend Joden. Vroeger woonden er veel meer, maar sinds de zesdaagse oorlog zijn velen naar Israel vertrokken. De Joden in dit stadje dienden enkel als neutraal tussenpersoon tussen de rivaliserende stammen. Ze mochten niet paardrijden en werden gezien als tweederangs burgers. Wat dat betreft is het wel typisch dat jij zegt dat men altijd zo verdraagzaam is geweest naar deze Joden. Laat de geschiedenis nou net uitwijzen dat de Marokkanen hen niet veel anders behandelden dan de Duitsers in het begin van de twintigste eeuw. Ronduit anti-semitisch dus.
toen zijn joden naar Israel gegaan
pi_34678141
nee dole boel met die moslims

Joking is permitted in Islam in the condition that it is moderate.Al Hafeth said, “What is prohibited is exaggerated or continuous joking as it distracts fromworship of Allah and being serious about religious matters. This often leads to hard-heartedness,envy and loss of respect. Useful joking, which aims to calm people or entertain or relieve themfor a short time, is permissible.”
pi_34678229
quote:
Geen Franse wijn meer in de moslimsupermarkten. Een Franse krant heeft vandaag namelijk ook een serietje omstreden spotprenten over de profeet Mohammed afgedrukt. De Franse relnichten hebben dezelfde cartoons geplaatst als onze Deense vrienden, dus dan weet men wat er gaat gebeuren. Het dagblad France Soir heeft de tekeningen naar eigen zeggen afgebeeld om het debat te illustreren. Volgens de redactie is het niet provocerend bedoeld. Na het plaatsen van de prenten in de Deense kranten werden in veel moslimlanden de Deense producten uit de supermarkt genomen. Volgens de Deense premier Anders Fogh Rasmussen is de wereldwijde woede onder moslims alarmerend. "Het zal veel moeite kosten om de zaken te kalmeren''.
Heel goed, welk land volgt het goede voorbeeld?
eeeh
pi_34678268
Nog even wat nieuws (voor zover dat nog niet in deel 3 stond, geen zin om daar nu naar te kijken):

Spotprent ook in Franse krant

En Fatwa tegen Deense soldaten in Irak
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_34678353
Geert wilders zou de prent ook op zijn site hebben gezet.

Alleen, krijg enkel een 403: forbidden

http://www.geertwilders.nl/

Zou ik geband zijn van zijn site?
quote:
DEN HAAG Het Kamerlid Wilders heeft de omstreden Deense cartoons over de profeet Mohammed op zijn internetsite gezet. Hij zegt daarmee de makers een hart onder de riem te willen steken. De spotprenten verschenen in september en zorgen nu pas voor ophef onder moslims.
bron: nos.nl
pi_34678371
http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/

Mohammed is toch vrijwel afgebeeld ook in het verleden. Die Arabische landen hebben de komende tijd nog heel wat werk te doen qua boycotten en fatwa's .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')