flink interview:
EXCLUSIEF - Er zijn genoeg voetballers die zich op een minder gangbare manier in het profvoetbal aandienen en daarna ook de smaak van het succes proeven. Eerste divisie-topcorer Berry Powel mag zich bij deze categorie scharen. De aanvaller van kampioen De Graafschap kende het voorbije seizoen zijn succesvolste jaar als profvoetballer tot nu toe en krijgt een nieuwe mogelijkheid zich te bewijzen in de vaderlandse Eredivisie.
Met de 27 lentes tellende speler (geboren op 2 mei 1980) keert De Graafschap na een afwezigheid van twee jaar weer terug op het hoogste niveau van het betaalde voetbal. De Doetinchemmers, onder leiding van trainer Jan de Jonge, bezegelden de titel met een overtuigende voorsprong van twaalf punten op runner-up VVV-Venlo.
Ook op de lijst van meest productieve spelers in de Jupiler League blies de Gelderse club van de hoogste toren. Naast de 29 treffers van de geboren en getogen Utrechter, was zijn aanvalscompagnon John van Beukering (komend jaar bij NEC) met 21 doelpunten, goed voor een derde plaats in het eindklassement, zeker zo waardevol dit seizoen.
Momenteel lijkt de Achterhoek een oase van rust voor de selectie van de promovendus. Er wordt op een ontspannen manier naar het seizoenseinde toegeleefd en zijn enkele transferperikelen nog het meest noemenswaardig wat tot de orde van de dag behoort. Verder beperken de spelers zich tot groepstrainingen en individuele (kracht)oefeningen.
Geen vreemde gewaarwording nu jullie bijna elke club zo nog aan het werk zien, terwijl het seizoen voor De Graafschap voorbij is?
We zijn blij dat het uiteindelijk zo gelopen is. Anders waren we nu in een heel andere situatie geweest. We trainen nu op een ontspannen manier, maar wel serieus. Iedereen is ook wat meer individueel bezig. Op 30 mei zullen de laatste trainingen zijn. We spelen ook nog een oefenduel als opening van het Terborg Toernooi (afgelopen vrijdag, red.), dus zo komen we de tijd wel door.
Hoe zie jij de kansen voor De Graafschap komend seizoen? Wordt jullie spelopvatting bijvoorbeeld anders nu er op een ander niveau geacteerd gaat worden?
We zullen zeker niet in onze gaan schulp kruipen, want dan wordt het gewoon heel erg lastig. We gaan gewoon proberen te voetballen en dan moet blijken hoe ver we kunnen komen. Verder hangt het natuurlijk van veel factoren af, zoals blessures en dergelijke. Het is ook belangrijk hoe we ons elftal kunnen versterken, ik hoorde dat de club nog een drietal toevoegingen aan de selectie wilt doen.
Welke aanvallende aankoop zou de club dan volgens jou kunnen doen, aangezien je spitsmaatje John van Beukering bij NEC aan de slag gaat.
Hans van der Haar zou ik in ieder geval een mooie versterking vinden. Ik denk dat hij een type speler is die sterk aan de bal is én deze ook kan vasthouden waar ik dan zelf omheen kan bewegen.
Dat de Superboeren zich in ieder geval roeren op de transfermarkt blijkt uit de interesse voor de Argentijnse/Italiaanse aanvaller Ruben Dario Larossa (28), die momenteel in Doetinchem de kans krijgt zich te bewijzen. Ook is de club bezig met Fransman Daniel Gomez.
Had je voor je overstap al een bepaalde band met de Graafschap? Je hebt in het verleden (met FC Den Bosch, red.) hier wel vaker gespeeld.
Ja dat zeker, in de eerste divisie is het de grootste club die er is. Een club die op Eredivisie-niveau thuishoort. Als je hier eenmaal een keer bent geweest, weet je hoe het leeft hier. Het zit hier altijd vol en volgend seizoen zal elke wedstrijd denk ik uitverkocht zijn. Als je ook het stadion ziet, met het publiek dicht op het veld en een leuke sfeer. Ja, dat vond ik vroeger al mooi aan deze club.
Wat merk jij eigenlijk van de rol van Guus Hiddink die door De Graafschap als een soort van boegbeeld naar voren is geschoven voor de uitstraling van de club?
Hij was er tijdens het kampioensfeest, maar verder merk ik er niet zoveel van moet ik eerlijk zeggen. Dat gaat toch meer de kant op van de marketing en sponsoring op. Maar uiteraard denk ik dat het wel een goed iemand voor de club is.
Was je er beetje vanuit gegaan dat jullie zouden promoveren toen je hier vorig jaar arriveerde?
Je kan er natuurlijk niet vanuit gaan, maar je hoopt er wel op. Ik had wel de verwachting dat de kans groot was, dat dit hier zou kunnen gebeuren. En ja, dat is gelukkig met het kampioenschap uitgekomen.
Welke spelers zijn daarin bepalend voor jou geweest?
Ik heb denk ik dit jaar veel aan Joep van den Ouweland en Ard van Peppen heb gehad. Dankzij de manier van spelen kon ik vaak naar binnentrekken en hoefde ik me niet meteen zorgen te maken als er meeverdedigd moest worden. In de verdedigende omschakeling konden zij het goed opvangen, waardoor ik mij voorin kon concentreren op het maken van de actie. Dat is dit seizoen belangrijk geweest.
Je hebt onlangs een verbeterd contract getekend. Hoe waren de kaarten geschud als De Graafschap een roemloos seizoen had gedraaid?
Ik denk dat je sportief gezien, als dit mogelijk was geweest, dan ook verder had moeten kijken. Maar met dat soort dingen weet je nooit hoe dat kan lopen. We zijn nu kampioen geworden en heb het goed naar mijn zin hier, dus is de rest niet zo belangrijk.
De carrière van Powel had zijn oorsprong in Amersfoort waar hij zijn kicksen voor het eerst testte bij de amateurs van AFC Quick 1890. Op termijn belandde hij bij streekgenoot Roda’46 uit Leusden, dat uiteindelijk als opmaat diende voor een vervolg in het betaalde voetbal.
Ruim vier jaar geleden viel de toen nog 22-jarige voetballer in de smaak bij FC Den Bosch. Toenmalig trainer Gert Kruys, niet geheel onbekend in de regio Utrecht, nodigde hem uit voor een stage in Noord-Brabant, waar de fysiek sterke goalgetter uiteindelijk een contract in de wacht wist slepen.
Zijn debuutjaar bij de profs kon een slechter verloop hebben. Powel moest het weliswaar voornamelijk van invalbeurten hebben, maar in 26 wedstrijden wist hij negen keer doel te treffen. Bovendien zorgde hij in de wedstrijd tegen Veendam voor het beslissende zetje door vlak voor tijd het winnende doelpunt te maken, dat Den Bosch aan promotie naar de eredivisie hielp.
Hoe ervaarde je de periode bij Den Bosch?
Ik heb er eigenlijk van alles meegemaakt. We zijn kampioen geworden, dat was mooi om mee te maken. Daarna ook gedegradeerd, maar ook weer topscorer geworden. Ik heb er zeker een positief gevoel aan overgehouden. Het blijft voor mij toch die club waar je je debuut, onder Gert Kruys, in het betaalde voetbal hebt gemaakt.
Je gaat nu wederom op het hoogste niveau spelen. Hoe kijk je op dat jaar eredivisie terug?
Dat was heel anders allemaal, als tweedejaars profvoetballer. Als ik speelde, was ik meer een hangende rechtsbuiten of rechtshalf. Maar met die selectie kwamen we bijna altijd in de verdrukking en liep ik vaak meer rechtsback te voetballen. Een beetje aanvallen zat er toen nauwelijks in. Je mocht toen blij zijn als je een keer een kans kreeg en dat gebeurde al zelden. Ik denk dat nu veel meer ervaren ben en dat het een stuk beter zal gaan.
Uiteindelijk zou hij voor een periode van tweeënhalf jaar in stadion De Vliert zijn kunsten blijven vertonen en pakte Powel in het seizoen 2005-2006, waar hij in dat jaar slechts 24 wedstrijden speelde, zijn eerste topscorertitel (negentien goals).
In dat seizoen bleven de prestaties niet onopgemerkt en zat het Duitse Greuter Fürth hem op de hielen. Alles wees erop dat de spits een nieuwe stap wilde maken en was hij zelfs al begonnen met stoomcursus Duits. Maar ineens hing het Engelse Millwall aan de lijn en veranderde Powel resoluut zijn boog richting het Verenigd Koninkrijk. Voetbal in het Championship of de tweede Bundesliga? De keuze was snel gemaakt voor de Utrechter en in januari 2006 werd er een contract voor 2,5 jaar bij de Londense club getekend.
Berry good start! Het betrof een van de Engelse krantenkoppen, daags na het gelijkspel van Millwall tegen Cardiff City, waarin Powel al na twee minuten als invaller zijn status als topschutter waarmaakte. Een goed begin leek zodoende het halve werk te gaan worden. Hetgeen uiteindelijk bedrogen uitkwam.
De personen die verantwoordelijk waren voor zijn komst naar Engeland, zwaaiden vanwege diverse calimiteiten een maand later af. Hoofdcoach Dave Huttle had destijds met Powels komst weinig van doen en zag het ook niet in de aanvaller zitten. Uiteindelijk degradeerden The Lions naar een lagere divisie (League One), waardoor de Britse periode in een teleurstelling eindigde.
Je leek naar Duitsland te vertrekken, maar koos uiteindelijk voor een Engels avontuur.
Het Engelse voetbal is gewoon veel mooier en groter, dat is niet te vergelijken met Duitsland. Dat was ook zeker mooi om gedaan te hebben. Jammer dat het niet geworden is wat ik er van had gehoopt. Het was een wereld van verschil, zowel qua belevenis als voetbal. Wellicht had ik er nog wel gezeten als Millwall niet gedegradeerd was. Maar je moet natuurlijk wel reëel blijven; het voetbal werd op deze manier ook niet beter van. Op zich had ik er wel een goed contract, maar soms kun je beter een stap terug doen en er daarna weer twee vooruit maken. Ik denk dat ik nu de juiste keuze gemaakt.
Wat is eigenlijk het niveau-verschil van dit De Graafschap ten opzichte van Millwall?
Die verschillen zijn vrij groot. Hier wordt gewoon veel meer gevoetbald dan in Engeland, waar toch vaak de bekende lange ballen gespeeld worden. Je merkt ook dat hier veel meer aandacht aan de tactische en technische aspecten wordt besteed.
Toen het duidelijk werd dat de Engelse uitstap geen soelaas vond, kocht de speler zijn contract af en namen de geruchten van geïnteresseerde clubs toe. Onder meer Excelsior en FC Utrecht zouden toen heil in zijn komst zien. Ook het Schotse Hibernian toonde bovenmatige belangstelling en mocht Powel zelfs naar de Highlands afreizen voor een testperiode, hetgeen uiteindelijk op niets uitliep.
Externe geldschieters maakten het vorig jaar augustus mogelijk dat de offensieve speler tot een dienstverband bij De Graafschap werd verleid en bewees hij wederom over een flinke dosis instinct voor doelpunten te beschikken. Een tweede kroning tot topscorer van de eerste divisie was het gevolg. Een wellicht mooiere titel werd hem door de aanvoerders van diverse Jupiler League-clubs toebedeeld. Van de twintig captains kozen er dertien voor Powel als Beste speler van het Jaar in de eerste divisie.
Even wat algemener nu. Het is nog altijd een veelbesproken onderwerp binnen voetbalminnend Nederland, maar wat vind jij van de play-offs?
Het blijft tot het laatste moment nu spannend toch? Ik vind het dus een goede zaak dat het geïntroduceerd is. Ik geloof dat er tijdens de laatste competitieronde maar één wedstrijd was die nergens meer om ging. Nu heb je nog een hoop leuke en mooie wedstrijden. Dat zie je bijvoorbeeld aan de wedstrijden tussen VVV-Venlo-Den Bosch en Dordrecht-RKC (waar VVV en RKC aan het langste end trokken uiteindelijk, red.). En je krijgt natuurlijk nog een mooie klapper tussen Ajax en AZ.
Zie je het als een reële optie om ooit bij een van de Nederlandse clubs uit de top-4 te spelen?
Je weet dit soort dingen natuurlijk nooit van te voren. De situatie kan elke keer weer veranderen. Misschien verkeer ik met De Graafschap komende winterstop wel in degradatiegevraag en heb ik er maar één ingeschopt, dan raak je niet snel in beeld. Maar speel je een redelijk tot goed seizoen, dan kan het allemaal vanzelf gaan. De toekomst zal het allemaal moeten uitwijzen.
Maar stel, als je twee stappen verder kijkt, welke vind je het beste bij jouw manier van spelen passen?
Ik denk dat AZ mij wel goed zou kunnen bevallen. Kijk bijvoorbeeld naar Maarten Martens hoe hij zijn ploeggenoten bedient. Hij ziet perfect wanneer Arveladze, Koevermans of Dembélé even wat ruimte van hun verdedigers krijgen en komt dan met een simpele steekbal om hun in staat tot scoren te stellen. Ik denk dat een spits in deze situatie, waar hij goed wordt bediend en waarin er met een 4-4-2-systeem wordt gespeeld, optimaal kan renderen. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met Ajax, zag je toch dat Huntelaar wat moeite had met een driespitsen-systeem, dat is toch puur vanuit de punt. Komt denk ik ook omdat dit speltype steeds minder wordt gehanteerd.
Is FC Utrecht jou niet op het lijf geschreven, aangezien je er geboren en getogen bent?
Ja, dat zeggen wel meer mensen in mijn omgeving. Ik denk van wel. Ik ken veel mensen die er regelmatig heengaan, omdat daar natuurlijk uit de buurt kom. Alleen zie ik dat momenteel niet zo snel gebeuren. Het zou natuurlijk zeer mooi zijn als ze voor mij op de deur kloppen. Ik heb daar mijn eerste voetbalwedstrijd gezien en ben er daarna nog zeer vaak geweest. Ik heb vroeger samen met mijn moeder zelfs nog op de Bunnikside gestaan. Dus het is altijd wel mijn favoriete cluppie gebleven en ben ik ze blijven volgen.
Dus de uitwedstrijd tegen Utrecht heeft komend seizoen wel een speciale betekenis voor jou?
Zeker weten, daar kijk ik echt naar uit. Zodra het competitieprogramma bekend is, ga ik die wedstrijd als eerste opzoeken. Met extra veel zin zal ik straks naar die wedstrijd toeleven.
Aan welke spitsen uit de Eredivisie spiegel je jezelf? Qua speelstijl bijvoorbeeld?
Als ik een vergelijking moet maken, zit Afonso Alves wel een beetje in de buurt denk ik. Bij heel veel goals staat hij gewoon op de goede plek, maar aan die vrije trap kan ik niet tippen haha. Hij loopt altijd slim weg bij de tegenstander en creëert zo veel ruimte voor zichzelf. Hij heeft bovendien een fantastisch team om zich heen dat het hem steeds in stelling weet te brengen. Tegen het einde van de competitie heeft hij een aantal treffers gemaakt waar ie het laatste zetje alleen nog maar hoefde te geven, zo heb ik ook veel doelpunten gemaakt. Ik hoor regelmatig dat je hem soms een hele wedstrijd niet ziet en dat ie weinig ruimte krijgt, en vervolgens prikt ie er eentje in de 91e minuut erin, dat hoort gewoon bij het ‘echte spits zijn’.
Hoe kijk jij tegen het ‘fenomeen’ aan dat topscorers van de eerste divisie moeite hebben zich te handhaven op eredivisie-niveau? Denk aan een Stefan Jansen of Michel van Oostrum.
Dat zeggen heel veel media moet ik zeggen, maar die zitten de laatste jaren natuurlijk helemaal fout als je ziet dat het nu de spitsen (Klaas Jan Huntelaar en Danny Koevermans, red.) van het Nederlands elftal zijn. Mijn twee voorgangers spelen nu op dat niveau, dus er staat me nog heel wat te doen haha. Als je naar de tijd van Michel van Oostrum kijkt, dan was dat denk ik toch een ander niveau. Neem ook de lijst van vorig jaar waar Santi Kolk net achter mij eindigde, ik denk dat hij het dit jaar ook prima heeft gedaan op een hoger niveau. Ik vind het een beetje achterhaald beeld dat een topscorer uit de eerste divisie het minder goed zou doen in de eredivisie.
Zien we je nog een keer terug op het strand om Nederland te vertegenwoordigen tijdens het WK Beachsoccer?
Vorig jaar heb ik daar inderdaad aan meegedaan. Dit gaat in overleg met de technisch directeur (Han Berger, red.), die bepaalt of het is toegestaan of niet. Ik moet dat nog even vragen. Ik zou eventueel kunnen meedoen tot begin juni, want daarna starten de voorbereidingen van het nieuwe seizoen. Het is leuk om te doen. Je komt bekende voetballers tegen, Frankrijk en Portugal zijn op dit vlak erg goed moet ik zeggen.
Voor welke voormalig ploeggenoten ligt er een mooie toekomst in het verschiet of hebben het al gemaakt in jouw ogen?
In Engeland heb ik ze niet meegemaakt in ieder geval. Ik denk dat Michel Vorm nog het beste in dit plaatje past. Gewoon een hele goeie keeper die in potentie het Nederlands elftal kan halen. Hij is ook goed met zijn sport bezig, nog jong, atletisch, gretig en leergierig. Bij Den Bosch gingen we vaak na de training met Jan van Grinsven en Theo Bos, die dan de ballen vanaf de zijkant voorgaven, nog even afwerken op het doel, dat was hartstikke leuk om te doen. Er zijn zat tweede keepers die na een training zeggen van ‘laat maar zitten’, maar hij vond het juist leuk en daaraan merkte je die beleving van hem. Hij was vroeger ook altijd erg betrokken bij Utrecht. Ik denk dat dat de juiste instelling is om ver te komen. Ook in de play-offs tegen Roda JC had hij een belangrijk aandeel in de overwinning van Utrecht. Als hij nog zo’n goed seizoen keept, lonkt de top voor hem.
http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=43567