We hebben gisteren één van onze katten moeten laten inslapen, een kat die ik al 16 jaar had en echt m'n maatje was. Het was een supersterke grote poes die gewoon nog steeds heel aktief en speels was, lichamelijk was er echt niets aan de hand, het was een halve pers dus ze zag er qua bontmantel ook nog fantastisch uit.
Afgelopen weekend begonnen ineens de problemen, ze kreeg bijna geen lucht meer, lag hijgend op haar kussen, bleef wel netjes naar de kattebak sjokken maar moest om de meter hijgend blijven liggen om weer bij te komen. Verder at ze niet meer maar dronk wel nog. Ze had ook duidelijk last van evenwichtsproblemen. Haar ogen hield ze dicht omdat die behoorlijk traanden maar ze was nog best allert, zodra er een andere kat voorbij liep dan keek ze wel, dus haar ogen waren nog okee.
We dachten in eerste instantie eigenlijk aan de niesziekte en gingen er vanuit dat een injectie de problemen wel zou verhelpen.
Toen we gisteren meteen naar de dierenarts zijn gegaan bleek er na een bloedtest iets behoorlijk mis te zijn met haar nieren, het ureum(?) was veel te hoog, ze had een veel te hoog gehalte aan witte bloedlichaampjes en haar lichaamstemperatuur was heel erg laag, volgens de dierenarts (die overigens heel aardig was, alle tijd nam en ons alles duidelijk uitlegde) waren haar nieren aangetast, misschien zelfs door een tumor. Volgens haar was het beter om het dier een lijdensweg te besparen want ze zou bij deze lage lichaamstemperatuur toch redelijk snel in shock raken en komen te overlijden.
Na lang wikken en wegen hebben we dan toch maar besloten om haar in te laten slapen.
Nu ik dus deze verhalen allemaal zo lees ben ik zo ontzettend bang dat ik misschien te vroeg opgegeven heb, ik had haar natuurlijk geen pijn willen laten lijden maar ik had er echt alles voor over gehad om haar er weer bovenop te kunnen helpen.
Onnodig om te zeggen maar ik heb geen oog dichtgedaan afgelopen nacht en zit hier met tranen in mijn ogen dit stukje te tikken omdat ik haar zo ontzettend mis, die vrolijke hard snorrende theemuts die altijd wel iets terug zei als je tegen haar sprak, en nu is ze er gewoon niet meer. Ik mis haar echt verschrikkelijk.
Sorry voor het lange stukje maar ik moest het gewoon even kwijt.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem