abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34650419
Mijn moeder heeft 5 katten, waarvan 1 nierinsufficiëntie heeft vertelde de dierenarts ons.
Ik heb al gegoogled en het is echt een kutziekte en ze zal ws. niet zo oud worden.
Maar met behandeling kan ze er nog prima wat jaartjes mee leven, zonder behandeling gaat ze dood.

De behandeling bestaat uit elke dag een pilletje geven en speciaal heel duur voer.
Het pilletje geven is al dramatisch, het is een zenuwachtge kat en nu zit ze dus constant onder bed.
Het smeerworsttruukje trapt ze niet meer in.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zal ze er op den duur wel aan wennen?

En dan het voer...zoals ik zei heeft ze 5 katten en het is erg moeilijk om 1 kat apart eten te geven.
Al de katten vinden het nieuwe voer heerlijk
Er word ineens heel de dag gebedeld.
Mieppie, die met het nierfalen lust het gelukkig ook, maar heeft hier ook iemand ervaring mee?
Geef jij ook een kat apart te eten en hoe doe je dat dan?
Mijn moeder heeft nu het idee om ze dan allemaal maar het dure voer te geven, want hoe het nu gaat is het erg stresvol voor de katten en er zit ook een blinde kat bij dus dat is allemaal niet te doen.
Maar het voer is dus 22,50 voor 2 en een halve kilo, als ze het allemaal dan maar moeten eten, weet iemand waar dit voer goedkoper te krijgen is?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 31 januari 2006 @ 16:17:56 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_34650462
Dan moet je wel het merk zeggen...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_34651013
Voer is wel duur, maar als je kijkt wat ze mogen hebben, valt het wel mee.... We hebbn al meerdere katten met het probleem gehad. Eerst wel apart eten gegeven. Zieke poes op de gang rest keuken. Later allemaal het "dure"voer. Weeg maar eens hoeveel ze van beiden krijgen en reken dan de prijs per gram uit en dan per portie.... Valt erg mee
uit een aspergernest
pi_34651201
Voer is speciaal op voorschrift van de dierenarts. Niet te krijgen in de dierenwinkel. Wat verkocht wordt in de dierenwinkel als voer goed voor nierinsufficientie tipt zeker niet aan het voer van de dierenarts. Zeker niet doen.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 16:45:53 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34651342
Ik kreeg deze tip: koop multivitaminepasta van Gimpet. Dat vinden katten erg lekker. Het pilletje kun je fijnmaken en met de pasta mengen. Als ze de pasta zo niet eet, kun je het op haar voorpootjes smeren, dan likt ze het er vanzelf af.

Moet je wel even nagaan of ze de pasta wel mag hebben gezien haar ziekte.
The love you take is equal to the love you make.
pi_34651555
merk weet ik ff niet, maar het is inderdaad bij de dierenarts te verkrijgen.

Bedankt Lienekien! Klinkt als een goed idee!
Ik ga er naar vragen.
pi_34651630
Een poes van mijn ouders had het ook en die gaven gewoon beide katten hetzelfde speciale voer. Helaas is het arme dier niet echt oud geworden
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34651824
Onze kat heeft het ook, maar die krijgt geen pilletje...Daar heb ik ook niets over gehoord van onze dierenarts...wat moet dat pilletje dan doen?

Onze kat krijgt gewoon 2 keer per dag een mengsel van zacht-niervoer en brokjes voor de nieren. De brokjes vindt ie iets minder lekker, daarom mengen we het tot een soort soepje

Volgens de dierenarts kunnen katten het nog jaaren doen op dat voer. Onze kat is 15 jaar oud nu.

Ik zou alleen niet weten hoe het moet met meerdere katten! Gewoon jullie 'zieke' kat in een andere ruimte voeren?
(:
pi_34652082
Ik heb een kat bijna zonder tanden (8 jaar oud) en zij krijgt nat voer in een aparte ruimte op vaste tijden. Ze hoeft niet eens meer geroepen te worden. De andere 3 krijgen hun brokjes op zolder (omdat daar de brokjes staan) Ik heb 2 katten die blaasdieet moeten (FCD) via dierenarts de derde smikkelt gewoon mee. Tis idd geen goedkoop voer maar vaak hoeven ze er ook minder van zodat je er toch best wel lang mee doet. En als je uitrekend wat nat voer kost: het meeste is water!
pi_34652113
Ik gok dat de kat Fortekor krijgt, dat is op het moment hét wondermiddel tegen nierproblemen. Deze site over katten met nierproblemen (als je hem nog niet kende) is erg informatief en er is ook een pagina met alle dieetvoeders bij elkaar.
pi_34652355
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 17:10 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik gok dat de kat Fortekor krijgt, dat is op het moment hét wondermiddel tegen nierproblemen. Deze site over katten met nierproblemen (als je hem nog niet kende) is erg informatief en er is ook een pagina met alle dieetvoeders bij elkaar.
Novartis zegt dat werking en veiligheid niet is vastgesteld bij katten die minder dan 2.5 kg wegen.

Die van ons weegt 10

Maar zijn dit pillen of voer? Dat haal ik er niet uit..

Pilletjes dus, net op de officiele site gekeken!
(:
pi_34670860
hm ik heb een tijdje mijn kat in de douche gevoerd
beide katten ander voer.. en ik kan je zeggen.. ik ben blij dat ze nu allebei (3 zelfs inmiddesl) gewoon hetzelfde eten zonder problemen
tijdje in de keuken gedaan... maar dan kon ik er tussen scheidsrechteren
dus de do uche.. met de deur dicht tot het op was werkte beter

ik weet niet of jouw katten de hele dag brokjes hebben of niet
maar dat is dus haast niet mogelijk want ze snoepen gewoon lekker van elkaar mee
maar met eigen porties op vaste tijden.. gaat het op zich wel
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:13:39 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34670974
en voor het pilletje kun je de kat in een badhandoek rollen, de kat ruggelings tussen je benen klemmen als je zit en dan het bekkie opendoen en pilletje meteen diep in het keeltje gooien. even met je vinger zachtjes over het strottehoofdje bewegen zodat ze slikt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:15:35 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34670990
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:13 schreef zoalshetis het volgende:
en voor het pilletje kun je de kat in een badhandoek rollen, de kat ruggelings tussen je benen klemmen als je zit en dan het bekkie opendoen en pilletje meteen diep in het keeltje gooien. even met je vinger zachtjes over het strottehoofdje bewegen zodat ze slikt.
Dat is leuk voor één keer, maar als dat elke dag zo moet, is dat vaak ook geen oplossing.
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:18:17 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34671007
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 08:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is leuk voor één keer, maar als dat elke dag zo moet, is dat vaak ook geen oplossing.
ik heb net weer een tien-daags penicillinekuurtje voor het katertje er op zitten. het is toch bij hem echt de enige oplossing en het lijkt aan het eind van de kuur of het ook iets makkelijker gaat. ondanks dat toch nog flinke krassen op arm en handen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_34671056
10 dagen of een heel leven.. dat maakt helaas toch wel verschl

na 10 dagen si ie flink pissed

na een jaar wil poeslief waarschijnlijk niet eens meer in je buurt komen

lukt het nie tom het fijn te maken en dan te voeren in iets lekekrs?
ik pak altijd klein beetje vla.. maarja.. dat is ook altijd voor 10 dagen ofzo...
en aan het eidne van de 10 dagen wil poes perfectly vla eten. maar niet met pil
jobensaskia.nl
  woensdag 1 februari 2006 @ 08:39:58 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34671171
Bij mij wil poes na één keer al niet meer dat ik in haar buurt kom. Dus de trukendoos moet hier wel open als er pillen zijn die niet fijngemaakt door het eten kunnen.
pi_34695482
Ja, het pilletje in haar strot douwen lukt wel..als we haar eerst te pakken krijgen, en dat is het stressvolle.
We willen dit haar echt niet haar hele leven aandoen en de andere katten reageren er ook zo stresserig op en er was eindelijk vrede tussen de dames en heren, haha
We gaan iig die vitaminespuit proberen als ze het mag, misschien vind ze dat wel lekker.

Arme Miep, ze zit al heel de week onder het bed.

Bedankt voor je site pumpin ruby!!
  zondag 5 februari 2006 @ 12:54:22 #19
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_34755630
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 16:16 schreef Troeta het volgende:

De behandeling bestaat uit elke dag een pilletje geven en speciaal heel duur voer.
Het pilletje geven is al dramatisch, het is een zenuwachtge kat en nu zit ze dus constant onder bed.
Het smeerworsttruukje trapt ze niet meer in.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zal ze er op den duur wel aan wennen?
Mijn ervaring hiermee is niet echt positief . Mijn vorige kat had deze ziekte ook, en is daar uiteindelijk ook aan overleden.
Het dieetvoer wilde hij absoluut niet eten. Heb alle soorten geprobeerd (die je bij dierenarts kan kopen, maar ook nierdieet van de dierenwinkel). Het ene voer werd beter gegeten dan het andere, maar ging niet echt geweldig. Daardoor heb ik hem altijd normaal voer bij moeten voeren. Hij at gewoon niet meer genoeg..

Ondanks dat is hij hierdoor erg veel afgevallen.. Dat dagelijkse pilletje was inderdaad ook echt een ramp. Was echt een kwestie van beetpakken, kop naar achter, bek open, pilletje achter in de keel duwen, en mond dichthouden totdat hij het doorslikte. :'(
Op een gegeven moment had hij dat natuurlijk ook door dus echt veel beter werd die band er niet op. Hij kreeg zijn pilletje altijd na het eten, dus daarna was het gelijk verstoppen geblazen.

Het werkte gewoon niet. Dat arme beest lustte het eten gewoon echt niet, en het was zegmaar echt zon trotse dikke rode kater, die je gewoon niet dagelijks zon pilletje achter in zijn keel kán duwen. Hi werd er alleen maar bang van..

Na een bloedonderzoek bij de dierenarts, waaruit al duidelijk was dat hij niet erg lang meer zou leven, heb ik besloten hem de laatste maand volop lekker, duur, normaal voer te geven, en geen pilletjes. Ik vond het gewoon zielig.

De laatste week was hij niet meer uit mijn kamer te branden, en wilde hij op de een of andere manier de hele tijd bij mij in de buurt zitten.

Wat ook heel bizar was, was dat hij altijd ontzettend tegestribbelde als hij in het vervoermandje moest naar de dierenarts. Heel gevecht was het altijd, waar ik niet zonder schrammen vanaf kwam. Die laatste keer, toen ik dus met hem naar de dierenarts ging om hem in te laten slapen, hoefde ik alleen maar het vervoersmandje open te zetten, en hij liep vanzelf naar binnen. Daarna, draaide hij zich om, ging rustig zitten, en dat terwijl het deurtje nog gewoon openstond.

Zo van, "het is goed zo". Mja, die beesten hebben veel meer door dan wij denken.

Ik heb er wel even een slecht gevoel over gehad; je kat met dat gewone voer voeren terwijl je weet dat hij er gewoon van kapot gaat (en dan ook nog eens dit soort artikelen : http://www.goedgezien.nl/huisdieren.htm ), maar op dat moment was ik blij dat zn laatste weken iig niet gevuld waren met elke dag een pilletjes-gevecht en eten dat ie niet wilde.

Wat ik hiermee wil zeggen is, als dingen echt niet aanslaan, is het bij deze ziekte denk ik beter om gewoon in te zien dat het voorbij is. Ik wilde z'n leven niet rekken op een manier die voor hem niet plezierig was..

Ik heb hem gekregen toen ik 4 jaar was, en op schoot laten inslapen toen ik 19 was, en 't was goed zo.

Succes ermee! Zoals in het artikel staat, zou het ook heel anders kunnen aflopen.
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_34764290
Awww, bedankt voor je verhaal cutebutpsycho!
Ik zou het ook zo gedaan hebben denk ik, het is idd zo moeilijk om een kat verplicht medicijnen en voer te geven wat hij niet wil.

Gelukkig, lust Mieppie het voer wel, de andere katten zijn er zelfs helemaal gek op.
We hebben maar besloten om het rustig en duur te houden en vanaf nu krijgen alle 5 de katten dit voer.
Dat kan geen kwaad en misschien hebben een paar ervan het zelfs nodig, want ik las ergens dat deze ziekte erg vaak voorkomt bij katten.
De dierenwinkel in onze oude buurt had dit voer trouwens, was duurder als bij de dierenarts, omdat het weinig verkocht werd, maar we mogen grootverpakkingen inslaan bij hem, dus zo blijft het een beetje betaalbaar.

Het dagelijkse pilletje geeft m'n moeder nu met rosbief, op deze manier smult ze ervan en is de stress meteen een stuk minder.
Maar goed, rosbief mag niet meer, dus ook geen ideale oplossing.
Maar er schijnen nu ook pilletjes met een lekkere smaak eraan te zijn, die heeft de dierenarts besteld en dan maar hopen dat Mieppie dat lust..

Denk het niet, want mevrouw heeft nog nooit kattensnoepjes gelust :')
pi_34766756
wat ik niet snap is, hoe kan ongezouten en onbewerkt vlees nu slecht zijn voor de nieren van een kat? Zoals rosbief, als je goeie rosbief (dus zonder zout en andere kruiden) koopt, dan kan dat de dieren toch niet beschadigen?
(:
pi_34768260
hmmm, weet ik niet eigenlijk nein, misschien was deze wel gekruid, ik vraag het van de week wel ff
pi_34770150
quote:
Op zondag 5 februari 2006 17:42 schreef nein het volgende:
wat ik niet snap is, hoe kan ongezouten en onbewerkt vlees nu slecht zijn voor de nieren van een kat? Zoals rosbief, als je goeie rosbief (dus zonder zout en andere kruiden) koopt, dan kan dat de dieren toch niet beschadigen?
Het idee is bij nierdieet dat je minder eiwitten en fosfor gaat geven, en dat zit nu net veel in vlees. Maar ja, zou zo'n klein beetje echt kwaad kunnen ? De pillen naar binnen krijgen lijkt me toch ook heel belangrijk.

De meesten hier zullen wel weten dat ik een voorstander ben van versvleesvoeding, ik kan me ook niet voorstellen dat vlees echt zo slecht zou zijn voor een kat (hoewel allees wat een nierpatient eet wel verwerkt zal moeten worden) en ik ken een aantal mensen die hun nierkatten dus gewoon al jaren op 95% vlees hebben staan (al dan niet met wat extra vet erdoorheen om het eiwitpercentage omlaag te brengen) . Zij zeggen dat de eiwitten in vlees voor de nieren van een kat makkelijker te verwerken zijn dan de eiwitten uit granen (brokjes). Verder bestaat een verse voeding uit zoveel vocht dat een kat altijd meer vocht binnen zal krijgen dan op droogvoer, en dat is voor nierkatten erg belangrijk.
pi_34774065
quote:
Op zondag 5 februari 2006 19:29 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Het idee is bij nierdieet dat je minder eiwitten en fosfor gaat geven, en dat zit nu net veel in vlees. Maar ja, zou zo\'n klein beetje echt kwaad kunnen ? De pillen naar binnen krijgen lijkt me toch ook heel belangrijk.

De meesten hier zullen wel weten dat ik een voorstander ben van versvleesvoeding, ik kan me ook niet voorstellen dat vlees echt zo slecht zou zijn voor een kat (hoewel allees wat een nierpatient eet wel verwerkt zal moeten worden) en ik ken een aantal mensen die hun nierkatten dus gewoon al jaren op 95% vlees hebben staan (al dan niet met wat extra vet erdoorheen om het eiwitpercentage omlaag te brengen) . Zij zeggen dat de eiwitten in vlees voor de nieren van een kat makkelijker te verwerken zijn dan de eiwitten uit granen (brokjes). Verder bestaat een verse voeding uit zoveel vocht dat een kat altijd meer vocht binnen zal krijgen dan op droogvoer, en dat is voor nierkatten erg belangrijk.
Precies wat je zegt; die eiwitten in brokjes zijn van slechte kwaliteit. Die van nierbrokjes van 'goeie' kwaliteit. Maar dan lijken me de eiwitten in echt vlees helemaaal van goeie kwaliteit. (Als ik zo logisch nadenk dus...)

Ik geef mijn kat altijd (2x per dag, soms een heeel klein hapje tussendoor) een soepje: een handvol nierbrokken, aangelengd met nier-zachtvoer, dat vindt ie echt heeerlijk.
(:
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2006 @ 23:18:33 #25
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34778956
hoi , ik wil even opmerken dat het niet goed is voor de gezonde katten om dit dieetvoer te eten.
ze komen daardoor stoffen tekort die in normaal voer wel zitten en die zijn gewoon nodig hebben.
voor korte tijd is het wel te doen, maar op den duur is het gewoon niet goed voor ze.
hoe goed je het ook bedoelt.
  † In Memoriam † zondag 5 februari 2006 @ 23:27:38 #26
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34779294
ik heb ruim een jaar geleden een stuk geschreven in het kattenziektentopic over nierinsuffientie
ik zal het hieronder even copy/pasten:
quote:
zal ik dan maar een stukje neerplempen over nierproblemen?
ik heb me er bij doerak zo erg in verdiept dat ik er ondertussen al heel wat van weet helaas.

Leven met nierinsuffientie
Veel katten hebben last van een verminderde nierfunctie. Chronische nierinsuffientie is zelfs de tweede meest voorkomende aandoening bij de kat. Gelukkig kan uw kat bij een tijdige diagnose en met de juiste behandeling toch een prettig leven leiden. Het is daarom belangrijk dat uw kat regelmatig door een dierenarts onderzocht wordt.

De werking en de functie van nieren
Nieren zijn van levensbelang. Ze zorgen onder meer voor het reguleren van de vochthuishouding, het filteren van het bloed en het in evenwicht houden van de chemische samenstelling van het bloed. De duizenden nefronen waaruit de nieren bestaan, voeren tezamen deze filterende taken uit. Als nefronen uitvallen, nemen andere nefronen in eerste instantie hun functies over. Hierdoor merken we niet meteen dat er een verminderd nierfunctioneren is.

Wat is nierinsuffientie?
Naarmate uw kat ouder wordt, neemt het aantal werkende nefronen af. Hierdoor hebben bijna alle oudere katten last van een verminderde nierfunctie. Deze vorm van chronische nierinsuffientie wordt ook wel chronische interstitiele nefritis genoemd. Ook andere factoren zoals verwondingen, infecties, tumoren en aangeboren afwijkingen kunnen de werking van de nieren verstoren.
hier ga ik het alleen hebben over chronisch nierfalen. dit is de meest voorkomende vorm van nierproblemen.

Chronische nierinsuffientie komt veel voor bij oudere katten (ouder dan 7 jaar), waar het zelfs de belangrijkste doodsoorzaak is. Katten met een nierfalen vertonen echter pas symptomen wanneer meer dan 70% van de nefronen is aangetast! Het is daarom verstandig om uw kat regelmatig te laten onderzoeken door uw dierenarts. Op die manier kan nierinsuffientie tijdig worden vastgesteld.
vroeger dacht men dat slijtage van de nieren van de kat bij het normale proces van ouder worden hoorde. Uit onderzoek blijkt echter dat aan deze slijtage een hoge bloeddruk ten grondslag kan liggen. Gezien de huidige kennis wordt daarom geadviseerd de bloeddruk routinematig te meten bij katten vanaf de leeftijd van 9 jaar.

hoe is de diagnose te stellen?
Door bloedonderzoek.
Daarnaast kan onderzoek van de urine belangrijke aanwijzingen geven.

wat zijn de symptomen van nierinsuffientie?
De volgende symptomen kunnen wijzen op nierinsuffientie:

- overmatig plassen
- overmatig drinken
- weinig eetlust
- doffe vacht
- slechte conditie
- gewichtsverlies
- braken
- verstopping
- doffe ogen die diep in de kassen liggen
- uit de bek stinken ten gevolge van zweertjes in de bek
- een ammoniaklucht uit de bek ruiken
- lusteloosheid
- anemie (bloedarmoede)
- gedragsveranderingen:
- voortdurend uw gezelschap opzoeken en in het laatste stadium zich afzonderen
- zich minder en op het laatst niet meer wassen

Het eerste symptoom dat vaak als gevolg van nierinsuffientie optreedt, is veel plassen. Dit komt doordat de nieren het vocht niet meer goed kunnen vasthouden. Het vele plassen compenseert uw kat door veel te drinken. Als uw kat om een of andere reden te weinig vocht opneemt, verergeren de symptomen. Het ureumgehalte in het bloed stijgt (niervergiftiging) en uw kat wordt hierdoor sloom en misselijk. Het gevolg is braken, waardoor uw kat nog meer uitdroogt. Wanneer geen actie wordt ondernomen, is de kans groot dat uw kat op korte termijn zal sterven.

Anemie wordt veroorzaakt door een tekort aan een hormoon dat in de nieren wordt aangemaakt. Het hormoon zet het beenmerg aan tot de productie van rode bloedcellen. Een tekort aan dit hormoon als gevolg van falende nieren resulteert in een tekort aan rode bleodcellen en dus in anemie. Uw kat verzwakt hierdoor en heeft minder uithoudingsvermogen.

Is chronische nierinsuffientie te behandelen?
Genezing van de nieren is niet mogelijk. Wel kunnen we de achteruitgang van de nieren vertragen door de kat een nierdieet te geven. Dit in combinatie met de juiste medicatie kan ervoor zorgen dat de kat verder een redelijk normaal leven kan leiden. De kat zit aan deze medicijnen, gecombineerd met een streng nierdieet haar leven lang vast.

Waaraan moet een goed nierdieet voldoen?
- Een verlaagd fosforgehalte, om de achteruitgang van de nieren te vertragen.

- Een beperkt eiwitgehalte, zodat de hoeveelheid afvalstoffen (zoals ureum ,kreatine en ammoniak) zo klein mogelijk blijft. De eiwitten moeten wel van goede kwaliteit zijn, zodat ze zoveel mogelijk door het lichaam worden opgenomen en gebruikt.

- Een verhoogde energiedichtheid, waardoor toch voldoende energie wordt opgenomen door de katten met een verminderde eetlust. Want ondervoeding leidt tot afbraak van lichaamseigen weefsels (vooral de eiwitrijke spieren) en dientengevolge tot een verhoging van de afvalstoffen in het bloed.

- Een hoger gehalte aan B vitaminen en kalium om het verlies met de urine te compenseren.

- smakelijk en goed verteerbaar. Het voer moet aantrekkelijk zijn, omdat oudere katten met nierfalen een slechte eetlust hebben. Het dieet moet goed verteerbaar zijn zodat alle opgenomen voedingsstoffen goed benut kunnen worden.

- Een matige beperking van het zout. Een te sterke zoutbeperking kan de doorbloeding van de nieren verminderen, waardoor de achteruitgang van de nieren wordt versneld.

Beperking van eiwit in de voeding helpt echter niet de achteruitgang van de nieren te vertragen. Het eiwitpercentage van gewoon voer verschilt meestal niet zo veel van een nierdieet. Het nierdieet bevat echter veel meer energie (meestal in de vorm van vet). De kat hoeft daarom van een goed nierdieet veel minder te eten en krijgt daarmee veel minder eiwitten binnen en maakt dus minder afvalstoffen.

Op de verpakking van het nierdieet staat de voorgeschreven hoeveelheid per kg lichaamsgewicht. Het is belangrijk niet meer te geven dan deze hoeveelheid, anders krijgt de kat teveel fosfor binnen.

Er zijn verschillende soorten en merken dieetvoer te koop. zowel in de beter gesorteerde dierenwinkel als bij de dierenarts. Het voer dat bij die dierenarts te koop is, is niet in dierenspeciaalzaken verkrijgbaar.
Nierdieet is in verschillende vormen verkrijgbaar. zowel natvoer (paté of brokjes in saus) en droogvoer. Het is extra smakelijk gemaakt omdat katten met nierinsuffientie vaak een slechte eetlust hebben.

ik noem wat merken die bij de dierenartsen op de plank liggen:
- Hill's Feline K/D
- Leo Specific Renil
- Royal Canin Feline Renal
- Trovet Kat RID
- Virbac Senior Renal

Ik vond op internet een artikel over een wetenschappelijk onderzoek op de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht. Onderzocht werd of er verschillen waren tussen nierdieten die bij de dierenartsen verkrijgbaar zijn. http://www.goedgezien.nl/huisdieren.htm
Nieuwsgierig en kritisch als ik ben, heb ik een dierenartspraktijk gebeld (niet mijn eigen overigens) en daar eens gevraagd of het klopt wat daar staat. Inderdaad bleek het natvoer van Leo Renil het beste te zijn, in tegenstelling tot het droogvoer.

Even een kleine aanvulling
Het is niet verstandig om gezonde oudere katten een nierdieet te geven. Met het oog op het verminderd vermogen eiwit uit hun voedsel te halen op oudere leeftijd wordt dit afgeraden vanwege het daaraan verbonden risico van een eiwittekort.

medicatie
Hoewel de aandoening ongeneeslijk is, is met de juiste medicatie mogelijk de klachten onder controle te houden en het ziekteproces te vertragen.
Met medicatie blijkt de levenskwaliteit te verbeteren en de levensverwachting neemt weer toe.
ACE-remmer bijvoorbeeld benazepril
Benazepril doet de bloedvaten ontspannen. Dat heeft de volgende effecten:
Verhoogde bloeddruk: Er komt niet teveel druk op de bloedstroom te staan; ook de niervaten ontspannen, de nieren laten meer vocht door en de afvoer van zout en vocht uit het bloed (via de plas) verbetert. Door dit alles daalt de bloeddruk geleidelijk.

mijn eigen ervaringen
Bij mijn kat doerak is vorig jaar november nierinsuffientie vastgesteld. Ze was er destijds best ernstig aan toe: veel braken, veel drinken, veel plassen kortom algehele malaise. De diagnose is gesteld door middel van bloedonderzoek.
Ze gebruikt het dieetvoer van royal canin Renal, in portiezakjes brokjes in saus.
Als medicatie heeft ze in eerste instantie fortekor 2.5 gekregen (benazepril dus) en daar is ze in eerste instantie goed van opgeknapt.
Begin januari ging het echter helemaal mis. Niet meer eten, niet meer drinken en zich helemaal afsluiten voor de omgeving. (zie symptomen laatste stadium).
De dierenarts stond al in de startblokken voor euthanasie, maar ik heb wanhopig gevraagd of er nog IETS was dat haar kon helpen.
In eerste instantie was zijn narrige reaktie: een niertransplantatie, maar aangezien ik daar de humor niet zo van inzag, gaf hij haar in tweede instantie een infuus en kreeg ze naast de fortekor ook nog efedrine voorgeschreven. jaja, mijn doerakje zit aan de doping
Deze behandeling, tezamen met dwangvoeden en dagelijks water toedienen hebben haar er toch weer bovenop geholpen. Mijn oude dame zit kennelijk nog steeds vol levenskracht en heeft weer plezier in dr leven.
Wat dat dieet betreft moet ik toegeven dat we ons daar niet helemaal aan houden.
In eerste instantie vond ze het best te pruimen, maar het is helaas in slechts twee smaken te koop en na een maand had ze het wel gehad. Nu prak ik er een schep kittekat doorheen en dan schuift ze het wel zo naar binnen. Dit is overigens in overleg met de dierenarts gedaan. Die heeft liever dat ze zo wel eet, dan dat ze niet eet, want dan zou ze zich veel lamlendiger voelen.
Ook "valt" er wel eens een stukje vlees van tafel, of anders maait ze het wel gewiekst van mijn vork als ze de kans krijgt
Ik laat haar lekker dr gang gaan. Zoals ze nu leeft, gaat het goed. Ik heb liever dat ze iets korter leeft en er lol in heeft, dan dat ik het maximale eruit sleep en ze moet gaan chagrijnen boven een bakje eten dat ze niet wil. Ze hoopt per slot van rekening deze zomer 18 te worden, wat toch een heel respectabele leeftijd is.

Als afsluiting op dit geheel wil ik er ook nog even op wijzen dat een goede gebitshygiene bij de kat ook kan bijdragen tot het verminderen van de kansen op nierfalen. Bij onvoldoende gebitsverzorging kunnen ontstekingen in de bek ontstaan die bakterien in het bloed brengen die ongunstig op de werking van de nieren werken.

Met dit stuk hoop ik iedere kattenbezitter op FOK bijtijds op de hoogte te brengen van het bestaan van deze ziekte, zodat er eerder ingegrepen kan worden of misschien zelfs voorkomen kan worden dat jullie katten dit overkomt, want zowel voor de kat, als zijn of haar baas is het niet fijn. (alleen al de kosten van het dieetvoer rijzen de pan uit, om dan over de medicijnen en onderzoeken maar niet te spreken )

o ja, nog even aan bronvermelding doen:
-dierenartspraktijk krommenie
-de informatiefolder van Fortekor
-de infosite van de kliniek voor gezelschapsdieren Noordwijkerhout
-GG magazine

[ Bericht 1% gewijzigd door lady-wrb op 06-02-2006 10:02:07 ]
pi_34780467
Bedankt voor je stuk lady-wrb!
Het is weer een hele studie zo'n ziekte.

En over de rest van de katten..dat komt wel goed bij het natvoer denk ik.
Hun basisvoer bestaat uit brokken, dat is nu vervangen door nierbrokken (weet niet welk merk)
Blikvoer en vis krijgen ze ongeveer 4x per week, dat zal nu wat vaker worden.
Maar er word nog druk gepuzzeld hoor, hoe de katten hun eten nu moeten gaan krijgen en wat het beste is.
  † In Memoriam † maandag 6 februari 2006 @ 10:12:01 #28
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34786878
quote:
Op maandag 6 februari 2006 00:03 schreef Troeta het volgende:
Bedankt voor je stuk lady-wrb!
Het is weer een hele studie zo\'n ziekte.

En over de rest van de katten..dat komt wel goed bij het natvoer denk ik.
Hun basisvoer bestaat uit brokken, dat is nu vervangen door nierbrokken (weet niet welk merk)
Blikvoer en vis krijgen ze ongeveer 4x per week, dat zal nu wat vaker worden.
Maar er word nog druk gepuzzeld hoor, hoe de katten hun eten nu moeten gaan krijgen en wat het beste is.
no problem troeta.
ik had er destijds bij doerak ook nog nooit van gehoord. wel van blaasgruis ed. maar dit was weer helemaal nieuw.
wat ik vooral heel belangrijk vind is de kwaliteit van leven.
doerak heeft het dieetvoer zeker een half jaar probleemloos gegeten. daarna viel als eerste de rund-uitvoering af omdat die dr strot uitkwam en later de kip-uitvoering.
tja, wat wil je, jij eet ook liever niet de ene dag spinazie en de andere dag bloemkool en dat onafgebroken de rest van je leven.
het dieetvoer hebben we er dus maar bij gelaten. ze eet weer gewoon kitekat (al een hele tijd, tot grote tevredenheid) maar ook de rundsmaak daarvan kan haar niet meer bekoren.
ik hou haar gewoon heel goed in de gaten. waar je heel goed op moet letten, is dat de kat in kwestie voldoende vocht naar binnen krijgt. fortekor stimuleert dan wel de doorbloeding van de nieren, maar dat wordt toch op den duur steeds minder.
door veel te drinken kan de kat zijn gifstoffen kwijt.
ik merk het meteen aan doerak als het niet goed gaat. ze is dan suffig, slaapt veel en is dan eigenlijk haast niet wakker te krijgen, of ze gaat heel erg spugen, waardoor ze nog sneller uitdroogt. je kan het ook zien aan de "plukkerige doffe vacht ".
het spuitje om water in de bek te spuiten, ligt hier ook altijd binnen handbereik. als het dan weer zo ver is, is meestal een dag of twee intensief water toedienen voldoende om het tij weer te keren.
en zo hobbelen we nog steeds voort.
van de zomer hoopt ze haar 19de verjaardag te halen. OF ze het gaat halen, is de vraag, we leven hier gewoon van dag tot dag en maken voor haar van elke dag een feestje.
  FOK!fotograaf maandag 6 februari 2006 @ 10:17:30 #29
13368 NiGeLaToR
pi_34786991
Over pilletjes geven heb ik wel wat ervaring mee (aangezien beide katten van mij ziek zijn (geweest)). Wat sowieso niet zal helpen is als jij al zuchtend, steunend en puffend die kat op gaat zoeken om het pilletje te geven. Pak het beestje op en voer de pil-geef-handeling in 1 keer uit. Je wordt er ook beter in, maar je kat moet gewoon voelen dat dit moet en dat jij dit met liefde doet. Als jij er een drama van maakt doet je kat het ook. En ik denk dat het beter is als je het tijdstip (voor/na eten etc) wat afwisselt zodat ze zich niet kan verstoppen. Wat je natuurlijk ook kan overwegen is om toch een klein beetje lekkers te geven _na_ het geven van het pilletje.. zo'n beloning werkt altijd, al is het alleen voor je eigen gemoedsrust
Verder, kun je de pilletjes niet door het eten prakken of mag dat niet?
Sterkte er mee verder!
pi_34797203
Nigelator, als je het pilletje door het eten prakt rappen ze er niet in...helaas

O, doerak leeft nog steeds lady? Wat oud al zeg! Fijn dat ie nog zo'n mooi leven heeft.
Wij vinden ook dat Mieppies kattenleven leuk moet blijven, we proberen van alles uit en wat niet gaat, dat gaat niet.
Voor blaasgruis en artrose hebben we ook al een studie achter de rug, dat had onze ouwe kat die helaas maar 6 jaar is geworden.
Dan hebben we ook een blinde kat die we al jaren observeren en al zoveel over hebben gelezen.
Dit nierfalen hadden we dus ff niet verwacht, we waren meer bang voor de ziektes die we al konden.

Maar goed, alle kneusjes en zieken zijn welkom bij ons, we maken er wel weer wat van.

Met Mieppie gaat het al wat beter trouwens, haar nieren waren ook ontstoken en dat schijnt goed te genezen, haar vacht is weer wat glanzender en ze rent niet meteen weer weg als je je hand beweegt ofzo.
Ze ziet er alleen niet uit door de kale plekken in haar nek van het bloedprikken.
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2006 @ 07:23:56 #31
37843 lady-wrb
kortaf
pi_34819247
quote:
Op maandag 6 februari 2006 16:09 schreef Troeta het volgende:

O, doerak leeft nog steeds lady? Wat oud al zeg! Fijn dat ie nog zo'n mooi leven heeft.
ja hoor, gelukkig wel. ze heeft is net weer opgekrabbeld na een fikse blaasontsteking, maar het gaat gewoon naar omstandigheden heel goed met haar.
quote:
Wij vinden ook dat Mieppies kattenleven leuk moet blijven, we proberen van alles uit en wat niet gaat, dat gaat niet.
Voor blaasgruis en artrose hebben we ook al een studie achter de rug, dat had onze ouwe kat die helaas maar 6 jaar is geworden.
Dan hebben we ook een blinde kat die we al jaren observeren en al zoveel over hebben gelezen.
Dit nierfalen hadden we dus ff niet verwacht, we waren meer bang voor de ziektes die we al konden.

Maar goed, alle kneusjes en zieken zijn welkom bij ons, we maken er wel weer wat van.

Met Mieppie gaat het al wat beter trouwens, haar nieren waren ook ontstoken en dat schijnt goed te genezen, haar vacht is weer wat glanzender en ze rent niet meteen weer weg als je je hand beweegt ofzo.
Ze ziet er alleen niet uit door de kale plekken in haar nek van het bloedprikken.
goed zo mieppie
doerak had ook zo'n kale plek van het prikken, maar dat is best snel aangegroeid.
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2006 @ 15:18:10 #32
37843 lady-wrb
kortaf
pi_35086584
Lief dat je het vraagt!

Het gaat opzich goed, haar is inderdaad al wat aangegroeid.
De nieren zijn iig niet meer ontstoken, dus antibiotica hoeft niet meer.
Ze heeft weer een glanzend vachtje en is weer wat vrolijker.
het pilletje met rosbief trapt ze alleen niet meer in, dus het word nu ff door het eten geprakt, ben benieuwd hoe lang ze daar intrapt.
De pilletjes met smaak wil ze ook niet, ze lustte al nooit kattensnoepjes dus dat was wel te verwachten.

Het voeren blijft een probleem, m'n moeder probeert de overige katten zoveel mogelijk te laten eten als Mieppie even de deur uit is en Mieppie zoveel mogelijk in de computerkamer te laten eten.
Joshi, een van de katten, is alleen verslaafd aan Mieppies nieuwe voer, dus die is de hele dag aan het jengelen en als die maar even de kans krijgt vreet ie alles op.
Dus ze blijft oefenen met het eten en ze kijkt hoe het dit jaar gaat, blijft het lastig, dan neem ik Mieppie in huis, ze kan namelijk heel goed alleen, de andere katten vind ze alleen maar lastig en 2 ervan zijn nog wel kinderen van d'r.

En misschien is dat ook wel beter voor Mieppie, zonder andere katten, ivm stress, maar toch zouden we het liever zo willen houden.

Met Doerak ook nog steeds alles goed?
  † In Memoriam † dinsdag 14 februari 2006 @ 22:39:28 #34
37843 lady-wrb
kortaf
pi_35093033
die heeft ondertussen weer blaasontsteking
morgen weer da bellen (zucht)
pi_35158953
Ik raad je aan om je kat rauwe vleesvoeding te gaan voeren. Sowieso elke kat vaart hier wel bij, maar zeker katten die medische klachten hebben en daarmee dus al wat zwakker zijn moet je absoluut goed voeren. Een kat is een carnivoor dus voornamelijk rauw vlees. Dit kun je niet bij de dierenarts kopen, die verkoopt alleen brokken die bol staan van koolhydraten en weinig vlees bevatten. Een goed merk is Carnibest www.carnibest.nl . Als je een email stuurt naar de producent van dit voer en vraagt naar een geschikte soort bij nierfalen krijg je een duidelijk en snel antwoord terug. Ik raad je tevens aan om ook je probleem neer te zetten op www.barfplaats.nl Dit is speciaal voedingforum voor honden en voor katten. Succes en sterkte met je kat!
pi_35159067
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 16:41 schreef Hendrik38 het volgende:
Voer is speciaal op voorschrift van de dierenarts. Niet te krijgen in de dierenwinkel. Wat verkocht wordt in de dierenwinkel als voer goed voor nierinsufficientie tipt zeker niet aan het voer van de dierenarts. Zeker niet doen.
Dierenartsvoer is meestal Hill's of Royal Canin. Los daarvan zijn het brokjes of spul uit een blikje. Het is allemaal troep, of je het nu bij de DA haalt of de dierenspeciaalzaak. Een kat heeft geen brokjes (lees granen, gekookte beendermeel of vleesmeel) nodig maar vers rauw vlees. Hoeveel honden en katten ik al niet zienderogen heb zien opknappen door gewoon te gaan voeren waar ze voor gebouwd zijn (prooidieren dus) is onvoorstelbaar.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2006 @ 18:20:51 #37
37843 lady-wrb
kortaf
pi_35160138
rauw vlees zit vol eiwitten. ik ben met je eens dat het best goed zal zijn (misschien zelfs beter) voor gezonde katten.
maar katten met nierfalen kunnen juist die eiwitten niet goed meer uitscheiden. met een nierdieet krijgt een kat minder eiwit binnen, dus dat is een kleinere belasting voor het dier.
pi_35162419
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:20 schreef lady-wrb het volgende:
rauw vlees zit vol eiwitten. ik ben met je eens dat het best goed zal zijn (misschien zelfs beter) voor gezonde katten.
maar katten met nierfalen kunnen juist die eiwitten niet goed meer uitscheiden. met een nierdieet krijgt een kat minder eiwit binnen, dus dat is een kleinere belasting voor het dier.
Hier een interessant artikel die precies het tegenovergestelde beweerd

Artikel over nierdieten

En nog een

And another one

[ Bericht 6% gewijzigd door Quickie_Butt op 16-02-2006 19:30:38 ]
pi_35165269
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 19:23 schreef Quickie_Butt het volgende:

[..]

Hier een interessant artikel die precies het tegenovergestelde beweerd

Artikel over nierdieten

En nog een

And another one
Kan je misschien even zeggen in 1 alinea waar de artikelen over gaan en wat de hoofdargumenten zijn?
(:
pi_35169222
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 20:29 schreef nein het volgende:

[..]

Kan je misschien even zeggen in 1 alinea waar de artikelen over gaan en wat de hoofdargumenten zijn?
Even zien... paar argumenten... ik pak even een paar alinea's uit de teksten

- Niet zozeer minder eiwitten voeren maar juist eiwitten van een hogere kwaliteit

- Voedsel van dieren met nierfalen moet voornamelijk bestaan uit;
• moderate to high amounts of fat,
• moderate amounts of high-quality protein,
• low amounts of phosphorus,
• moderate amounts of low-phosphorus carbohydrates,
• and plenty of water, juices, broth, and other liquids.

- In the past, it was believed that a low protein diet was essential in controlling CRF. The idea behind this is to cut down on the kidneys' load. However, studies done on dogs in renal failure, show that a low protein diet did not help the GFR or BUN of said dogs. Since cats have an even higher protein requirement than dogs, it seems unlikely that they could thrive on low protein diets.

- As an obligate carnivore, they need the nutrients only available from meat. So one has to walk a fine line between making sure all the kitty's nutritional needs are met, and keeping the stress on the kidneys as low as possible. Some people feed their cats with CRF the same food that their other healthy cats eat. Either way, the bottom line is that the protein must come from an animal source, and must be of the highest quality i.e. no beaks, feathers, claws, etc. The food should be digestible i.e. utilized by the cat's body so the kidneys do not have to process colors and preservatives such as BHA, BHT, etc.

-Overigens schreef men vroeger steevast een dieet voor met een laag fosforgehalte én een laag eiwitgehalte aan katten met nierinsufficiëntie. Ook hier is men echter van teruggekomen, er is namelijk gebleken dat het eiwitgehalte niet zozeer verlaagd moet worden, maar dat er vooral zorg voor moet gedragen worden dat het eiwit van zeer goede kwaliteit is (vleeseiwit dus). Hoogkwalitatief eiwit zorg immers voor weinig afvalstoffenproductie, waardoor de nieren, die een filtrerende werking hebben, gespaard worden. Daarnaast is een laag eiwitgehalte nog eens extra negatief omdat het bijdraagt tot een verlies aan spiermassa, iets wat een kat met nierinsufficiëntie, die vaak al erg mager is, al helemààl kan missen. De kat raakt als het ware ondervoed, door het tekort aan eiwit. Een laag fosforgehalte blijft wél belangrijk bij nierpatiënten (indien nodig kunnen hiervoor fosforbinders aangewend worden). En ook het opdrijven van het vetgehalte van de voeding kan voordelig zijn, omdat op die manier het energiegehalte van de voeding ook stijgt. Het belangrijkste is echter dat als een kat een dieet krijgt dat zo dicht mogelijk bij de natuur staat, ze veel minder kans heeft op het ontwikkelen van nierinsufficiëntie bij het verouderen.

Dit is wel zo'n beetje de kern, als het gaat om eiwitgehalte bij nierfalen. Er staan nog veel meer interessante dingen in zoals supplementen en over de ziekte zelf.
  † In Memoriam † donderdag 16 februari 2006 @ 22:06:58 #41
37843 lady-wrb
kortaf
pi_35169298
als ze het lust zou mijn kat best carnibest mogen proberen.
maar het is nogal een zeur met eten.
waar is dat spul te koop? en evt ook in een kleine hoeveelheid (zodat ik niet meteen een paar kilo de bak in hoef te gooien)
pi_35169436
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 22:06 schreef lady-wrb het volgende:
als ze het lust zou mijn kat best carnibest mogen proberen.
maar het is nogal een zeur met eten.
waar is dat spul te koop? en evt ook in een kleine hoeveelheid (zodat ik niet meteen een paar kilo de bak in hoef te gooien)
Het is verkrijgbaar bij verkooppunten, dit is vaak bij mensen thuis. Op de site kun je zoeken op een punt bij je in de buurt http://www.carnibest.nl/verkoop.htm . En vaak hebben ze ook proefpakketjes die je gratis kunt proberen
pi_35175312
Onze kat (al z'n hele leven te dik +- 10 kilo) krijgt zoals eerder gezegd (dacht ik) dus 2 keer per dag een mengsel van water/zachtvoer/brokken, maar hij vindt het zo lekker, dat we nu bang zijn dat ie weer aankomt! Maarja, wat is dan goed he? Moet t beestje gewoon maar eten krijgen wanneer die zin heeft (zolang hij nog leeft zeg maar..)..of gewoon maar 2 keer per dag...moeilijk hoor.
Droge brokken eet hij trouwens niet van het dieetvoer, daarom mengen we het, dan gaat het perfect. Maar een bakje droge brokjes laten staan heeft dus geen nut, want die eet ie toch niet.
(:
pi_35180167
Wij hebben twee poezen, waarvan 1 met blaasgruis. Deze moet dus dieetvoer hebben, wat duurder is dan ander voer. Onze katten zijn gewend te eten als het hen uitkomt (de hele dag door) en dit is er moeilijk uit te krijgen. Het voor/nadeel is dat ze het dieetvoer allebei erg lekker vinden. Dat wil zeggen dat de poes die het NIET nodig heeft alles in één keer opeet als ze de kans krijgt: in de vakantie is ze een kilo aangekomen (van 3 naar 4), omdat we toen niet apart konden voeren. Het voer is dan dus niet aan te slepen...

Wij hebben tot nu toe de poezen apart gevoerd. Het eten van de poes met dieetvoer staat op de kledingkast. Daar moeten we haar opzetten, aangezien onze poezen alls boven de 1,50 m niet kunnen springen (...). DUS OOK MIDDEN IN DE NACHT (en keer of drie als ik pech heb). Nu wonen we nog erg klein en is dat niet zo'n probleem.

Het voer van de andere poes staat gewoon op de grond. En daar zit de kat met blaasgruis niet aan. Het kan dus wel: apart voeren (in ons geval). Tot nu toe gaat het erg goed, maar we gaan binnenkort verhuizen en weten niet hoe we het dan gaan doen...

De poes met blaasgruis is trouwens al bijna 12 (waarvan ze ruim 6 jaar op dieet en bij ons is).
pi_35932148
De dierenarts zei dat het uitzonderlijk was dat onze kat zoveel en zo goed at. Voor een nierpatient is dat dus erg uitzonderlijk. Gelukkig gaat het nu dus nog goed, hopelijk kunnen we de aftakeling van de nieren wat afremmen! We geven hem nog steeds veel water door het natte voer heen, en blijkbaar werkt dat dus wel. Hij is zo'n 3 keer per dag buiten voor een paar uur, voor de rest houdt hij het makkelijk een nacht vol zonder te hoeven plassen (hij moet en zal altijd eerst voer krijgen s'ochtends), ondanks dat hij veel drinkt. Zou hij misschien extra water vasthouden ofzo?
(:
pi_35932172
Trouwens, kan je een kat met nierfalen soms wel eens een stukje vlees geven? Dan bedoel ik onbewerkt vlees zoals een stukje rauwe biefstuk of ongezouten/ongekruide (gegaarde) kip enzo...Dan krijgt ie toch ook GOEDE kwaliteit eiwitten binnen?
(:
pi_35933728
quote:
Op zondag 5 februari 2006 12:54 schreef Cutebutpsycho het volgende:

[..]
Ik heb er wel even een slecht gevoel over gehad; je kat met dat gewone voer voeren terwijl je weet dat hij er gewoon van kapot gaat (en dan ook nog eens dit soort artikelen : http://www.goedgezien.nl/huisdieren.htm ), maar op dat moment was ik blij dat zn laatste weken iig niet gevuld waren met elke dag een pilletjes-gevecht en eten dat ie niet wilde.
mja ik weet niet.. mijn hond heeft van jongs af aan nierproblemen gehad
en is vervolgens toch nog altijd 18 geworden (een yorkshire terrier waar vanalles aan mankeerde vanaf dag 1 dus)
die heeft jaren gekookt lamshart met brood gegeten

maar op gegeven moment werd hij zo oud dat wij zelf ook wel zagen dat het e igenlijk nooit lang meer kon duren
en toen hebben we hem idd ook gewoon af en toe blikjes hondenvoer gegeven
je weet dat het niet geod is... maar als je toch al weet dat het er bijna op zit
dan maakt dat voer ook niet verschrikkelijk meer uit
net zo fijn voor het beestje als hij zijn laatste paar dagen gewoon gelukkig kan slijten
ipv bang zijn voor pillen en vies voer

overigens.. iets anders dan lamshart met brood heeft het beest nooit gehad
(nahja.. buiten die blikjes later dan.. maar qua dieetvoer bedoel ik)
nooit speciaal voer of iets anders in die richting
maar dus wel hartstikke oud geworden
(lees: ik ben dus nog niet overtuigd van de PLICHT om duur voer te kopen.. volgens mij kan het ook anders)
jobensaskia.nl
  † In Memoriam † zaterdag 11 maart 2006 @ 10:00:08 #48
37843 lady-wrb
kortaf
pi_35933956
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 03:19 schreef nein het volgende:
Trouwens, kan je een kat met nierfalen soms wel eens een stukje vlees geven? Dan bedoel ik onbewerkt vlees zoals een stukje rauwe biefstuk of ongezouten/ongekruide (gegaarde) kip enzo...Dan krijgt ie toch ook GOEDE kwaliteit eiwitten binnen?
mijn kat doerak krijgt af en toe gewoon een tartaartje hoor
van de dierenarts mag het niet, maar dat boeit me voor geen meter. misschien gaat ze er wat eerder van dood, misschien ook niet, maar ze wordt in juli 19, dus waar hebben we het over?

ze krijgt overigens maar een half tartaartje per keer en dan de volgende dag de rest. en ook helemaal niet vaak, want dan vindt madam het weer te gewoontjes.
ze is ook helemaal niet op dieet, wel geweest maar dat dieetvoer kwam dr na een half jaar de neus uit en nu leeft ze alweer bijna een jaar gewoon op kitekat.

ik moet wel opletten dat ze genoeg drinkt, want zodra dat minder wordt, wordt ze meteen ziek: suffig, veel spugen en een: ik voel me hondsberoerd-houding.

ik zeg maar zo: tegen de tijd dat de ziekte niet meer te houden is en er definitief de spuit in moet, zal ze niet meer in staat zijn te genieten van iets lekkers, dus ik doe het lekker nu.

veel succes met je kat. zorg maar dat ze veel vocht binnenkrijgt, dan voelt ze zich het best, want zo kunnen de gifstoffen goed dr lijfje uit.
pi_35934719
volgens mij hebi k zowieso wel vaker gehoord dat nierproblemen flink minder worden tot verdwijnen als je gaat barfen

dus dan lijkt een tartaartje me nou niet echt vergif

overigens.. zat net even te kijken op die link voor carnibest bij "u in de buurt"
er zit er welgeteld 1(!) in rotterdam
en daarvan is de site defect
dat verwacht je dan weer niet n een grote stad als r'dam
als ze nou beetje in de buurt gezeten hadden...
(was vast ook beter voor abby dr vacht.. begint wel weer wat te groeien.. mara het is nog steeds geen gezicht)
straks eens de fokker mailen of die daar ook last van hebben of zij weten of er iets aangepast is in het voer
jobensaskia.nl
pi_35935535
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 11:03 schreef Uhmmie het volgende:
volgens mij hebi k zowieso wel vaker gehoord dat nierproblemen flink minder worden tot verdwijnen als je gaat barfen

dus dan lijkt een tartaartje me nou niet echt vergif

overigens.. zat net even te kijken op die link voor carnibest bij "u in de buurt"
er zit er welgeteld 1(!) in rotterdam
en daarvan is de site defect
dat verwacht je dan weer niet n een grote stad als r'dam
als ze nou beetje in de buurt gezeten hadden...
(was vast ook beter voor abby dr vacht.. begint wel weer wat te groeien.. mara het is nog steeds geen gezicht)
straks eens de fokker mailen of die daar ook last van hebben of zij weten of er iets aangepast is in het voer
Misschien zit er een Bibi of Bandit verkooppunt dichter bij je in de buurt?
pi_35937184
hmm never heard of
ik ga weleens kijken
jobensaskia.nl
pi_35991971
Het dieet gaat hier nog steeds goed.
Of dit de oplossing is voor het nierfalen weet ik niet, maar voorlopig ziet Mieppie er weer gezond uit en is ze weer een vrolijk kreng.
Al de katten zijn al gewend aan het nieuwe eetritme, het staat nu niet meer de hele dag op de grond, maar ze krijgen 3x per dag te eten. Mieppie krijgt dan haar speciale voer.
Gaat mijn moeder echt de hele dag weg dan zet ze het dieetvoer neer, soms gemengd met wat gewone brok.
Alleen Joshi ons snoepjesmonster bedelt nu meer dan ooit, maar dat vind ie alleen maar leuk om te doen.

En 1x per week krijgen ze allemaal koolvis, geen idee of dat goed voor Miep is, maar dat is traditie, want dat vinden ze zo lekker.

Kortom, er word niet te paniekerig gedaan over het eten, maar er word wel op gelet.
Zal Mieppie misschien iets korter leven, dan is dat erg jammer, maar dan heeft ze het wel leuk gehad.
pi_36021540
We hebben gisteren één van onze katten moeten laten inslapen, een kat die ik al 16 jaar had en echt m'n maatje was. Het was een supersterke grote poes die gewoon nog steeds heel aktief en speels was, lichamelijk was er echt niets aan de hand, het was een halve pers dus ze zag er qua bontmantel ook nog fantastisch uit.
Afgelopen weekend begonnen ineens de problemen, ze kreeg bijna geen lucht meer, lag hijgend op haar kussen, bleef wel netjes naar de kattebak sjokken maar moest om de meter hijgend blijven liggen om weer bij te komen. Verder at ze niet meer maar dronk wel nog. Ze had ook duidelijk last van evenwichtsproblemen. Haar ogen hield ze dicht omdat die behoorlijk traanden maar ze was nog best allert, zodra er een andere kat voorbij liep dan keek ze wel, dus haar ogen waren nog okee.
We dachten in eerste instantie eigenlijk aan de niesziekte en gingen er vanuit dat een injectie de problemen wel zou verhelpen.
Toen we gisteren meteen naar de dierenarts zijn gegaan bleek er na een bloedtest iets behoorlijk mis te zijn met haar nieren, het ureum(?) was veel te hoog, ze had een veel te hoog gehalte aan witte bloedlichaampjes en haar lichaamstemperatuur was heel erg laag, volgens de dierenarts (die overigens heel aardig was, alle tijd nam en ons alles duidelijk uitlegde) waren haar nieren aangetast, misschien zelfs door een tumor. Volgens haar was het beter om het dier een lijdensweg te besparen want ze zou bij deze lage lichaamstemperatuur toch redelijk snel in shock raken en komen te overlijden.
Na lang wikken en wegen hebben we dan toch maar besloten om haar in te laten slapen.

Nu ik dus deze verhalen allemaal zo lees ben ik zo ontzettend bang dat ik misschien te vroeg opgegeven heb, ik had haar natuurlijk geen pijn willen laten lijden maar ik had er echt alles voor over gehad om haar er weer bovenop te kunnen helpen.
Onnodig om te zeggen maar ik heb geen oog dichtgedaan afgelopen nacht en zit hier met tranen in mijn ogen dit stukje te tikken omdat ik haar zo ontzettend mis, die vrolijke hard snorrende theemuts die altijd wel iets terug zei als je tegen haar sprak, en nu is ze er gewoon niet meer. Ik mis haar echt verschrikkelijk.

Sorry voor het lange stukje maar ik moest het gewoon even kwijt.

"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_36022272
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 14:00 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Nu ik dus deze verhalen allemaal zo lees ben ik zo ontzettend bang dat ik misschien te vroeg opgegeven heb, ik had haar natuurlijk geen pijn willen laten lijden maar ik had er echt alles voor over gehad om haar er weer bovenop te kunnen helpen.
Onnodig om te zeggen maar ik heb geen oog dichtgedaan afgelopen nacht en zit hier met tranen in mijn ogen dit stukje te tikken omdat ik haar zo ontzettend mis, die vrolijke hard snorrende theemuts die altijd wel iets terug zei als je tegen haar sprak, en nu is ze er gewoon niet meer. Ik mis haar echt verschrikkelijk.

Sorry voor het lange stukje maar ik moest het gewoon even kwijt.

Als je het zo leest was ze er toch best erg aan toe, en wat als ze niet meer te helpen was ? Dan was het misschien ook zielig geweest om nog flink aan de kat te gaan dokteren. Julli hebben gewoon gedaan wat het beste leek, afgaande op het advies van de dierearts toch ? En dat is degene waar je op moet kunnen vertrouwen. Sterkte met het verlies van je kat.
  † In Memoriam † dinsdag 14 maart 2006 @ 14:39:23 #55
37843 lady-wrb
kortaf
pi_36022820
ik denk dat je die twijfels altijd zult hebben. ikzelf tenminste wel. ik heb onlangs nog een van mijn kippen in moeten laten slapen. ik zag zelf dat het hopeloos was, de dierenarts ook en toch, toch de dag erna weer die twijfel : heb ik ECHT alles geprobeerd en: als ik nou zus had gedaan of zo...
ik heb er vrede mee ondertussen, ik hoop dat jij dat ook zult krijgen.
veel sterkte
pi_36023280
Dankjewel, voor de reacties, ik hoop dat het een beetje gaat slijten over een tijdje maar op het moment lijkt het huis verschrikkelijk leeg ondanks dat we nog 4 andere fantastische katten hebben. Het doet me gewoon ontzettend veel pijn dat zo'n knuffelbare, lieve en aanhankelijke kattekop dit mee moet maken, dit doet zo ontzettend veel pijn. Er zijn niet veel mensen in onze vriendenkring/omgeving die zich voor kunnen stellen dat je je ook gewoon klote kunt voelen bij het overlijden van een huisdier, daarom ben ik blij dat ik het hier even kwijt kon.
Nogmaals bedankt voor jullie medeleven, het geeft tenminste voor even een goed gevoel.
pi_36057658
Aww knurft, sterkte ermee hoor!
Het is inderdaad ontzettend klote als je een diertje verliest.
Ik kan me juist niet voorstellen dat je je niet verdrietig voelt als je huisdier dood gaat, dan heb je toch geen gevoel in je donder zitten....maar ja mensen zijn verschilend he.

Als ik je verhaal zo lees zou ik ook dezelfde beslissing hebben genomen.
natuurlijk is het mooi dat er tegenwoordig zoveel voor dieren gedaan kan worden, maar een poezenlijfje is zoveel teerder dan een mensenlichaam en ze snappen niet dat een behandeling ze misschien beter kan maken.
Je poesje was al oud, soms is het dan juist "erger" om dan maar door te blijven sukkelen en je kat nog een paar lastige jaren te geven.
Je hebt het beste voor je kat gedaan in mijn ogen en je bent niet egoistisch geweest om hem maar te blijven behandelen omdat jij er niet tegen zou kunnen dat hij dood zou gaan toch?
pi_36074564
Dankjewel voor de opbeurende woorden Troeta,

Het gaat nog wel even duren vrees ik voor ik me echt wat minder klote ga voelen. Het ergste is gewoon dat je je kat in een paar dagen tijd zo ziet verzwakken. We hebben sowieso al een bejaardecentrum aan katten hier, een kater van 17, een poes van 16 en van 11, en een jongere poes van 6. We hebben ons eigenlijk nooit zo'n zorgen gemaakt om die sterke kat die er nu dus plotseling niet meer is.

Zo gaat dat in het leven zullen we maar denken...
  vrijdag 14 april 2006 @ 13:56:55 #59
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_36952793
Bij mijn kat is gisteren ook de diagnose van nierinsufficiëntie vast gesteld.
Ik ben er helemaal verrot door.
Ik ben zo bang dat die dood gaat zoals mijn vorige kat, die is gillend, schreeuwend, trappelend en schuim spugend in mijn armen gestorven.
Daar heb ik nog steeds nachtmerries van.

Bij deze kat is het gelukkig vast gesteld, dat was bij mijn vorige kat niet het geval.
Dat was een kat die veel buiten was, en deze komt niet buiten.

Het pilletje geven (Fortekor) is geen probleem, en het speciale eten gelukkig ook niet.
Maar ik knijp hem als een ouwe dief.
Over twee weken moet er opnieuw een bloedonderzoek bij hem gedaan worden, en dan weten we of het medicijn aan slaat.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  † In Memoriam † vrijdag 14 april 2006 @ 14:40:31 #60
37843 lady-wrb
kortaf
pi_36954041
mijn kat heeft nooit een tweede bloedonderzoek gehad. je zag gewoon dat ze met fortekor weer opkrabbelde. ook merk je dat ze minder gaat drinken en minder gaat plassen.
we zijn nu anderhalf jaar na de diagnose en ze is er nog steeds
  vrijdag 14 april 2006 @ 16:18:27 #61
38396 mazaru
pi_36957290
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 14:40 schreef lady-wrb het volgende:
mijn kat heeft nooit een tweede bloedonderzoek gehad. je zag gewoon dat ze met fortekor weer opkrabbelde. ook merk je dat ze minder gaat drinken en minder gaat plassen.
we zijn nu anderhalf jaar na de diagnose en ze is er nog steeds
Dat is goed nieuws
Ik hoop dat mijn Felixje er ook zo goed op reageert.

Het is van nature een hele vrolijke kat, gek op spelen, vooral met mij
En eten is zijn hobby, hoe ziek die ook is, wat eten gaat er alijd in.
Hij lust echt letterlijk Allessss!
Met uitzondering van fruit dan.

Dat komt nu weer heel goed uit, als ik zo de verhalen lees over kieskeurige katjes.
  † In Memoriam † zaterdag 15 april 2006 @ 09:52:44 #62
37843 lady-wrb
kortaf
  zaterdag 15 april 2006 @ 13:19:26 #63
38396 mazaru
pi_36978895
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 09:52 schreef lady-wrb het volgende:
hoe oud is je kat?
Hij is 7 maart pas 11 geworden, dus hij moet nog even mee

Maar het lijkt nu al of die een beetje aan het opknappen is, en hij heeft net pas voor de 2e keer een pilletje gehad.
Braken doet die ook niet meer, dus ik begin weer wat optimistischer te worden
  † In Memoriam † zaterdag 15 april 2006 @ 16:51:08 #64
37843 lady-wrb
kortaf
pi_36983529
o dat is nog een jonkie
die van mij hoopt van de zomer 19 te worden.

dat braken komt door de gifstoffen die zich door de slechtwerkende nieren ophopen.
als mijn kat dat heeft, geef ik haar een paar dagen lang extra veel water (ik spuit het gewoon met een spuitje in haar bek)
dan gaat ze meer plassen en verdwijnen de gifstoffen en knapt ze meteen weer op.
pi_36985970
Sterkte ermee mazaru.
Als hij het eten en het pilletje zonder problemen neemt zal je vast nog lang van hem kunnen genieten!!

Ik ben nu aan het internetten bij mijn moeder, want heb zelf even geen internet...en Mieppie ligt hier heerlijk op m'n schoot.
Ze zit prima in d'r vel en is weer net zo vervelend als vroeger

Leuk dat Doerak het nog steeds goed doet!!
  † In Memoriam † zaterdag 15 april 2006 @ 19:23:21 #66
37843 lady-wrb
kortaf
pi_36987345
ja doerak doet het nog prima
ze hoopt binnekort weer oma te worden het achtste t/m 13de kuiken van de soop
  zaterdag 15 april 2006 @ 20:48:42 #67
38396 mazaru
pi_36989767
Toch knap dat ze daar zo'n goed medicijn voor hebben gemaakt.
Met al die goede resultaten is het eigenlijk een klein wondertje.

† In Memoriam † zaterdag 15 april 2006 @ 21:51:48 #68
37843 lady-wrb
kortaf
pi_36991188
bij doerak hielp het op een gegeven moment niet meer voldoende. die heeft er toen een ander bijgekregen.
maar al met al is fortekor echt een wondermiddel.
  † In Memoriam † zaterdag 15 april 2006 @ 21:54:56 #69
37843 lady-wrb
kortaf
pi_36991258
doerak doet trouwens ook al heel lang niet meer aan dieet. ze mag van mij eten waar ze trek in heeft. ze eet gewoon kitekat omdat ik het dieetvoer niet meer bij dr naar binnen kon krijgen. het stond haar zo tegen dat ze liever niet at dan dat voer.
en ach. zo gaat het ook nog steeds prima. mevrouw ligt met mooi weer heerlijk in het zonnetje buiten. ondanks haar ziekte geniet ze nog steeds van het leven.
dat hoop ik voor jullie katten ook troeta en mazaru
  zaterdag 15 april 2006 @ 22:03:33 #70
38396 mazaru
pi_36991444
Groot gelijk dat je voer geeft wat ze lekker vind
Mijn dierenarts had dat ook al tegen me gezegd, eten is toch een belangrijke factor in het leventje van een kat.
Het leven moet wel een beetje kwaliteit hebben.

Ik geef die van mij ook nog gewoon 's avonds zijn twee snoepjes, eigenlijk mag het niet, maar ik doe het al zo lang als dat ik hem heb, hij zit er precies op tijd op te wachten
pi_37358387
Is er iemand die weet bij welk urea gehalte uit het bloedonderzoek (in mmol) het dramatisch is gesteld met de poes?
Ik weet dat het tussen 1,7 en 5,5 moet liggen maar wanneer is het ernstig en wanneer "iets minder ernstig" ?
Bij mijn poes ligt het op 8 momenteel, ook ik heb Fortekor mee naar huis gekregen maar moet eerst nog even een antibioticakuurtje afmaken omdat haar gebit ook is gereinigd.
Het enige dat ik aan haar merk op dit moment is dat ze wat meer drinkt.
Ik vraag me dus af of ik nu al moet beginnen met de Fortekor want eenmaal begonnen betekent voor de rest van haar leven iedere dag een halfje en het is absoluut geen pillenslikster dus moet ik van alles en nog wat bedenken om het toch naar binnen te krijgen want ze heeft na een tijdje door waar ik mee bezig ben en dan vertikt ze het en moet ik weer iets nieuws bedenken.
Groetjes en bedankt.
Minou was here
  † In Memoriam † vrijdag 28 april 2006 @ 07:01:07 #72
37843 lady-wrb
kortaf
pi_37367349
van fortekor heb je twee variaties: een gewone (en volgens mij heb je die nu) en eentje die poes lekker schijnt te vinden (de smakelijke versie)
mijn kat heeft de smakelijke versie een tijdlang gebruikt en die ging inderdaad zonder problemen naar binnen want ze at hem zo uit mijn hand.
kijk even in de bijsluiter om zeker te zijn welke je hebt of vraag anders je dierenarts er even naar.
met veel drinken gaan de gifstoffen ook uit het lichaam, dus als je eerst de antibioticakuur af wil maken lijkt het me geen probleem om wat later met fortekor te beginnen.
pi_37376230
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 07:01 schreef lady-wrb het volgende:
van fortekor heb je twee variaties: een gewone (en volgens mij heb je die nu) en eentje die poes lekker schijnt te vinden (de smakelijke versie)
mijn kat heeft de smakelijke versie een tijdlang gebruikt en die ging inderdaad zonder problemen naar binnen want ze at hem zo uit mijn hand.
kijk even in de bijsluiter om zeker te zijn welke je hebt of vraag anders je dierenarts er even naar.
met veel drinken gaan de gifstoffen ook uit het lichaam, dus als je eerst de antibioticakuur af wil maken lijkt het me geen probleem om wat later met fortekor te beginnen.
hmm mijn collega hier had het daar ook al over
dat peos ze vrijwillig op at enzo
lijkt me toch wel handiger als ze het zo vaak moeten hebben
jobensaskia.nl
pi_37392829
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 14:17 schreef Uhmmie het volgende:

[..]

hmm mijn collega hier had het daar ook al over
dat peos ze vrijwillig op at enzo
lijkt me toch wel handiger als ze het zo vaak moeten hebben
Nou, geheel vrijwillig gaat het niet maar ze loopt in ieder geval niet meer weg wanneer ik haar haar pilletje ga geven. Azraël krijgt een half tabletje Fortekor 5 per dag die ik, terwijl ze naast me zit, in haar bekje doe en doorspoel met een beetje water uit een injectiespuit. Dat is voor de kat prettiger dan het gewrijf over de keel. Daarna krijgt ze een paar Clinic diet snacks. Die vindt ze zo lekker dat ze het pilletje direct weer vergeten is.
pi_37393268
Kan je het pilletje niet gewoon door het eten vermalen?
(:
  † In Memoriam † zaterdag 29 april 2006 @ 09:59:25 #76
37843 lady-wrb
kortaf
pi_37396757
volgens mij zijn de pilletjes 2,5 de smakelijke en de 5 (waarvan je dus een halve moet geven) de gewone "vieze" .
pi_37639582
Het is wonderbaarlijk maar mijn Lotje eet de fortekor 2,5 lekker ook gewoon uit mijn hand meestal.
Dat had ik echt niet verwacht want ze is heel kieskeurig.
We doen het nu ongeveer een week maar eerlijkgezegd merk ik nog niet veel aan d'r.
Ze drinkt nog steeds meer dan ze deed maar verder is er niks aan haar te merken.
Ik moet een half tabletje geven per dag (Lotje weegt niet zoveel) en weet dat de werking bij katten beneden de 2,5 kilo niet is aangetoond maar voorlopig ga ik maar even ermee door.
Minou was here
  vrijdag 19 mei 2006 @ 00:55:34 #78
149330 tjam2
Tom en Yol
pi_37975197
Hallo, lees met veel interesse de berichten. Onze kat Herman was 4 weken geleden opgegeven door de dierenarts. At niet meer voor een dag, dronk heel erg veel en had een dikke harde onderlichaam. Zijn nierwaarden bleken heel slecht en het hartje was niet veel beter. Het onderlichaam was hoogstwaarschijnlijk kanker. Kreeg een vochtinfuus, wat pretnisonal mee en het advies hem in het weekend te verwennen, met als uitzicht inslapen op maandag. Het sloeg aan! De zwelling verdween en hij begon weer te eten. Na 2 weken ging het weer wat minder. Ik wilde een nieuwe diagnose van de dierenarts omdat het eerste probleem was opgelost, maar ze wilden er alleen maar een eind aan maken. Toen begon hij na 3 weken ook nog te bloeden uit zijn bekje. Volgens de dierenarts ureum uit te maag, maar wederom hetzelfde advies. En niet alleen van hen, iedereen eigenlijk roept gelijk dat je een spuitje moet geven zodra je ook maar zegt dat je kat het moeilijk heeft. Toen werden we een beetje boos. We wilden gewoon een normaal advies van de arts. Ben voor een second opinion gegaan naar een andere arts. Kreeg toen eindelijk hulp. Fortekor voor de hartversterking en nierfunctie, voedingssupplement voor de nieren, zitac voor verbetering van het maagslijmvlies. Herman werd gelijk veel beter. Ving gisteren een muis (helaas). Vacht ziet er goed uit, eet ook af en toe weer wat en bloed momenteel niet meer. Maar het lijkt toch alsof hij niet zo blij is. Kon ik maar voelen wat hij voelt. Nu denken we toch aan een voortijdig einde. We veranderen uberhaupt elke 5 minuten van mening. Ben wel een beetje trots op de mooie dagen van de laatste tijd die we hem hebben kunnen geven ondanks de adviezen, maar vind het erg moeilijk en zwaar proces, met name voor mijn vriendin en Herman zelf ... Als iemand nog enige raad heeft dan is dat fijn.
  † In Memoriam † vrijdag 19 mei 2006 @ 06:39:03 #79
37843 lady-wrb
kortaf
pi_37977795
heb je zijn bloed laten onderzoeken? en urine?
en ik ben het helemaal met je eens hoor, vecht voor je kat!
ga desnoods naar een derde dierenarts. maar laat in ieder geval bloed en urine onderzoeken !
  zaterdag 20 mei 2006 @ 09:14:07 #80
149330 tjam2
Tom en Yol
pi_38010696
Ja bloedonderzoek dat deden ze 4 weken geleden. Zijn nierwaarden bleken heel erg slecht, maar ik moet nog navragen wat de getallen precies waren, dan kan ik er wellicht achterkomen hoe erg het is. We zijn zo vaak bij de dierenarts geweest de laatste jaren o.a. voor gebitsproblemen waardoor uiteindelijk ook zijn tandjes zijn verwijderd, maar we snappen het totaal niet dat ze nooit eerder op nierziekte hebben gecontroleerd. De symptomen zijn er nu op terug te voeren. Ik lees nu dat je al veel eerder vanaf 7 jaar hier regelmatig op moet laten controleren, en hij is nu 14. Herman bloedde gisteren weer uit het plekje bij zijn mond, en ik kan met het thuisdokteren niet bedenken hoe we dat kunnen oplossen. We praten nu over maandag, maar dat kan zo weer veranderen. En dan zo'n sessie met een dierenarts die thuis een spuitje komt geven zie ik eigenlijk helemaal niet zitten. Hem er heen brengen al helemaal niet. Wel of geen autopsie? Moeten die zelfde mensen in die mooie vacht gaan snijden? Dat lekkere buikje waar niemand lang aan mocht komen. We willen toch wel meer begrijpen van wat hij nu eigenlijk had. Gaan we hem begraven of cremeren? Allemaal vragen waar we nu weer mee zitten. Ik wou dat hij gewoon dood neerviel in b.v. een actie om een buurtkat even lekker weg te jagen, maar met supermiddel Fortekor zit dat er waarschijnlijk niet in. Nu eerst maar weer het weekend afwachten...
  † In Memoriam † zaterdag 20 mei 2006 @ 11:46:43 #81
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38012843
zou het toch niet weer ontstoken tandvlees zijn?
  † In Memoriam † zaterdag 20 mei 2006 @ 11:53:10 #82
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38012989
tjam, ik heb hetvolgende voor je gegoogled:
http://www.pawpeds.com/pawacademy/health/teeth/index_nl.html

en nu nog even op zoek naar een dierenarts die gespecialiseerd is in gebitsdingen.

ik vond net deze: misschien kan je die eens contacten?
http://www.dierenkliniek-europaplein.com/
pi_38013017
ik heb het rare dat ik het vaak erger bij katten dan bij mensen vind
captain planet, he is a hero, he is gonna put pollution down to zero
  † In Memoriam † zaterdag 20 mei 2006 @ 11:57:23 #84
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38013067
zou het niet zo kunnen zijn dat dieren kwetsbaarder en weerlozer zijn dan mensen?
ze kunnen niet zeggen wat ze voelen
  woensdag 24 mei 2006 @ 08:02:44 #85
149330 tjam2
Tom en Yol
pi_38150442
Bedankt lady-wrb. Zou dan ook kunnen zijn dat zijn nierproblemen zijn veroorzaakt door tandproblemen, of dat het andersom is. Het is voor Herman echter nu wel te laat. Hij heeft zijn tandjes niet meer en dan verdwijnen normaliter de ontstekingsproblemen. We hadden voor vandaag woendag half tien een dokter besteld voor het inslapen. Maandag gestopt met alle andere medicijnen en alleen pijnstillers gehaald. Wat te verwachten was is dat hij dan een opleving heeft. Dus dokter weer afgebeld. Gezien het gevoel van opluchting was dat op dit moment wel de goede beslissing. Herman zit in zijn 5de overlingsweek en zal dit komende weekend weer meemaken. We zien wel hoe het loopt. Nogmaals bedankt voor de reactie, en als we weer een kat uit het asiel halen zullen we ook beter voorbereid zijn op de nierproblemen.
  † In Memoriam † woensdag 24 mei 2006 @ 08:45:52 #86
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38151046
nierproblemen kunnen veroorzaakt worden door tandproblemen inderdaad. (ik heb het ergens geschreven geloof ik)
mijn kat heeft ook geen tanden meer (of je moet dat rotstuintje van twee voortandjes en 3 kiezen nog als zodanig beschouwen )
heb je nog gebeld met die kliniek? hebben ze daar geen idee wat te doen aan die ontstekingen?
gaat het echt zo slecht met hem dat je alleen maar in inslapen een oplossing ziet? hoe is de kat er zelf onder? kan je eventueel zijn bekje spoelen?
  vrijdag 26 mei 2006 @ 23:32:23 #87
149330 tjam2
Tom en Yol
pi_38252231
Herman heeft zijn ups en downs. Hij wordt momenteel weer opgezwollen in zijn achterlichaam. Daar begon het 5 weken geleden mee. We gaan misschien toch nog proberen een scan te maken van zijn buikje. Zijn mond zelf is het probleem niet zozeer meer, het bloeden kwam uit een plekje aan de buitenkant van zijn bek onder zijn lip. Dat ziet er nog steeds zwartig/pekkerig uit en stinkt een beetje. Hij voelt zich in ieder geval niet zo best en we geven hem nu pijnstillers + Zitax voor het maagslijmvlies + fortecol. Geen idee of die combinatie kan en of iets nog effect heeft...
  donderdag 1 juni 2006 @ 18:31:14 #88
149330 tjam2
Tom en Yol
pi_38445653
Herman is helaas overleden. Het valt allemaal niet mee....
  † In Memoriam † donderdag 1 juni 2006 @ 18:43:57 #89
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38446120
ach, wat jammer. wat zei de dierenarts?
  donderdag 1 juni 2006 @ 19:15:30 #90
38396 mazaru
pi_38447317
Ik denk toch dat dit het beste voor het beestje is tjam2.
Jullie zullen hem zeker heel erg missen.
Maar als ik zo lees wat jullie allemaal voor hem hebben gedaan, hoef je jezelf zeker niets kwalijk te nemen.
Put een beetje troost uit het feit dat hij nou geen pijn meer heeft.
Sterkte.
  † In Memoriam † donderdag 1 juni 2006 @ 21:53:34 #91
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38454329
ik begin te geloven dat doerak een soort medisch wonder is
al twee jaar met zwaar nierfalen en zo vaak een inzinking, maar ze is er nog steeds en naar volle tevredenheid van haarzelf. volgende maand hoopt ze haar 19de verjaardag te vieren en reken maar dat we die groots aan gaan pakken (ik ben zelf dan namelijk ook jarig )
maar eigenlijk maken we van elke dag dat ze er nog is een feestje, want je ziet het: het kan zomaar ineens afgelopen zijn.

tjam2, veel sterkte met het verlies van herman. wat een leegte kan een dier achterlaten he?
pi_38467748
het kan inderdaad veel erger lady-wrb

broertje van mijn kat was op vrijdag kerngezond
zaterdag doodziek.. dialyse gehad en dergelijke..
en zondagochtend 9 uur hebben ze het arme beest in laten slapen

en idd.. wat een leegte kan een huisdier achterlaten
echt heel triest

ik leef met je mee tjam2
jobensaskia.nl
pi_38497792
Mijn kat had ook nierproblemen. Ze kreeg speciaal voer, dat ik ook aan mijn andere kat gaf - gescheiden eten was geen doen, omdat de ene meer een 'grazer' is en die zieke alles (vr)at wat er voor haar neus kwam... Verder kreeg ze Fortekor, in de variant "lekker". Ideaal, ik snap niet dat ze dat niet bij al die meds voor dieren doen; het smaakte blijkbaar lekker, dus ze vroeg er zelf om en at het pilletje smakelijk op als ze die voor haar neus aantrof. Later hebben we nog een paar keer gespoeld; kreeg ze een infuusje met wat zoutoplossing om extra vocht door haar nieren te spoelen. Omdat ze die behandeling niet heel erg vervelend vond, hebben we dat een paar keer gedaan. Maar ineens was het genoeg. We hebben haar laten inslapen; we hadden afgesproken dat we dat zouden doen als we de indruk hadden dat ze echt aan het lijden was. Gelukkig heeft dat maar heel kort geduurd. Wat een verdriet en idd, wat een leegte laat zo'n diertje achter... Maar ik ben heel dankbaar dat ze - ondanks haar ziekte - toch nog een paar fijne jaren heeft gehad.
  † In Memoriam † zaterdag 3 juni 2006 @ 09:52:18 #94
37843 lady-wrb
kortaf
pi_38497949
nierfalen is een kloteziekte.

pebblez, waaraan merkte je dat je kat het genoeg vond?
ik ben zo bang dat ik dat moment niet zal herkennen en maar door zal blijven proberen.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 juni 2006 @ 16:09:52 #95
13368 NiGeLaToR
pi_38505353
Ons beestje had al een schildkliertoestand maar is nu gediagnostiseerd op een beginnende nierfalen. We zijn nu dus aan het spoelen (ook apart zelf een infuus aanleggen, wel leerzaam en het gaat prima) en hij krijgt de nodige medicijnen icm een dieet.
Het kost een klein fortuin, maar we hebben begaande artsen die ons bijstaan en we houden de kwaliteit van het leven goed in de gaten. Aangezien ons hangbuikzwijntje ('t infuusvocht zakt naar beneden in de huidplooi) lekker in de zon ligt te purren en z'n eten als gebruikelijk verorbert zit dat voorlopig nog goed...

Denk dat als je kat gewoon niet meer functioneert als kat, niet meer naar je toe komt voor een knuffel, niet meer doet wat ie leuk vind, niet meer eet en dus eigenlijk ligt te besterven dat het einde is gekomen. Pijn is lastig te constateren bij katten, de een uit het beter dan de ander, maar over het algemeen kun je er samen met je arts wel uit komen.
Zolang de kat nog kat kan zijn we bereid dat kleine fortuin eraan te spenderen en te investeren in het verlengen van het leven...
pi_45034369
Hoe gaat het met de nierpatientjes?
Onze kat krijgt sinds een maand nu ook fortekor, we weten al een jaar (de dierenarts ook..) dat hij nierpatient is, en toen we vorige maand toch eindelijk maar es naar die fortekor vroegen vond de dierenarts het raar dat hij het niet eerder heeft gehad.. ja halloooo.....geef het dan zelf aan! Ik heb zelf naar het medicijn moeten vragen. Maar goed, Floppy doet het eigenlijk altijd prima, althans, hij heeft nu snachts een raar hoestje, lijkt wel of er wat slijm vastzit. Dus daarvoor gaat ie binnenkort ff op controle.
Ik kan niet zeggen dat ik echt verschil zie bij floppy sinds dat hij fortekor krijgt, hij was altijd al lui, dat is hij nog, hij had altijd veel honger...misschien nu zelfs nog een beetje meer.
(:
  † In Memoriam † vrijdag 5 januari 2007 @ 12:20:27 #97
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45034925
naar omstandigheden nog steeds prima
tweede kerstdag dreigde ze in een dip te raken, at niet meer en dronk niet meer.
ik heb r onder dwang gevoerd (echt letterlijk in der strot geduwd) en de volgende dag is ze weer gaan eten en drinken.
had ze het niet meer opgepakt, denk ik dat dat inderdaad het einde had geworden.
nu staat standaard een beker water op de salontafel met een spuitje en zo zorg ik dat ze voldoende drinkt.
ik hoef haar niet eens in een houdgreep te nemen. ze drinkt het zo uit het spuitje
ik vind dat zoooo goed van 'r . dat ze zelf door heeft dat ik haar niet wil pesten en het gewoon accepteert als 'goed voor haar' .
pi_45035057
Hoeveel drinkt ze nu op een dag?

Floppy eet nu ook zn brokjes 'droog', dwz niet meer aangelengd met zachtvoer, maar wel een klein laagje warm water erover zodat het wat sterker ruikt. Vind ie lekker
(:
  † In Memoriam † vrijdag 5 januari 2007 @ 12:27:01 #99
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45035163
ongeveer een beker water per dag.
dat weet ik omdat dat de hoeveelheid is, die ik dagelijks neerzet
  † In Memoriam † vrijdag 5 januari 2007 @ 12:30:17 #100
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45035290
heeft floppy dieetvoer?
ik heb het weer eens geprobeerd, maar doerak vindt het helemaal niets.
vooral hills vond ze verschrikkelijk. royal canin heeft ze nog geprobeerd, maar hills kreeg ik er zelfs onder dwang niet in.
ze eet nu weer gewoon kitekat en purina ONE adult maturity en dan de versie voor gezonde nieren
ze mag van mij eten wat ze wil. ik ga dr niet pesten met dieet, hoe goed het ook voor haar zou zijn.
dan haalt ze de 100 maar niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')