abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34623140
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:44 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Neen
Waarom niet? God is God, ookal heet ie Allah of Dios.
pi_34623167
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:44 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Neen
Dus of er zijn meerdere goden, of er zijn een hele boel mensen op deze aardbol die er volledig naast zitten. Ik bedoel er is er maar 1 en dan kan je geen verschillende godsdiensten hebben.

Nouja kan wel maar die hebben het dan fout, maar waarom hebben die het juist fout?
'The Less you know, The more you believe'
pi_34623182
Waarom niet?

Logica. Er is geen tastbaar en onafhankelijk bewijsmateriaal voor het bestaan van goden. Weliswaar is afwezigheid van bewijs geen bewijs van afwezigheid, maar het is zeker geen bewijs voor het tegendeel.

Welke god? Zelfs als iemand mij zou aantonen dat er goden bestaan blijft een probleem in welke god ik zou moeten geloven. In de loop van de geschiedenis heeft de mensheid zich duizenden goden voorgesteld. Als die niet allemaal bestaan, welke dan wel?

Welke kerk? Er schijnen wereldwijd meer dan 20.000 kerken en secten te bestaan, die allemaal beweren het enige juiste geloof te verkondigen. Hoe kom ik er achter welke werkelijk de juiste leer heeft?
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_34623231
God is iets wat je wordt aangeleerd. De mensheid heeft tot nog toe in naar schatting 20.000 verschillende goden, geesten en andere bovennatuurlijke verschijnselen gelooft. Probeer je een verband tussen al deze geloven te vinden, dan blijkt die er helemaal niet te zijn. Chinese culturen geloofden niet eens in een God zoals wij dat doen en reïncarnisten net zo min. Sinds we serieus werk hebben gemaakt van het onderzoeken van onze aarde en de mens blijkt geen enkele religie overeen te stemmen met datgene wat door onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek en testen inmiddels is bewezen. Godsgeloof is slechts een wens van mensen om verklaringen voor de dingen die we niet weten te geven en een overbodige methode om mensen in het gareel te houden. Nu we eindelijk zelf op onderzoek zijn uitgegaan en een rechtstaat hebben ingericht hebben we God niet meer nodig.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_34623298
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:43 schreef pfaf het volgende:
Logisch, omdat ik nog geen enkele aanwijzing heb dat hij wel bestaat.
  maandag 30 januari 2006 @ 19:58:57 #56
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_34623652
Het heet niet voor niets "geloof". Je "gelooft" dat er een God bestaat, maar daar heb je geen bewijs voor. Zou ooit iemand het klaarspelen om te bewijzen dat God bestaat, dan zou "geloof" geen "geloof" meer zijn, maar zekerheid. Wel grappig dat het dus juist de gelovigen zijn die het steeds hebben over hun rotsvaste zekerheid dat God bestaat, terwijl ze zichzelf toch "gelovig" noemen. Dat wijst er toch al op dat de fundamentele kwestie - het bestaan van God - als een a priori stelling aan de basis van elke godsdienst ligt.

Het is bij gelovigen nooit: argument 1 + argument 2 + argument 3 + etc. = en dus bestaat God

Maar wel: God bestaat! ---> argument 1, argument 2, argument 3, etc.

Dat de optelsom van die verschillende argumenten nog nooit heeft kunnen aantonen dat de oorspronkelijke stelling over het bestaan van God waar is, dat gaat er bij gelovigen maar moeilijk in.
---verdwijnt---
  maandag 30 januari 2006 @ 20:00:09 #57
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_34623700
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:45 schreef slakkie het volgende:

[..]

Waarom niet? God is God, ookal heet ie Allah of Dios.
Niet als hij er heel andere ideeën op na houdt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 30 januari 2006 @ 20:01:56 #58
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_34623770
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:00 schreef deedeetee het volgende:

[..]

God is onkenbaar, dus is alles wat je over hem zegt per definitie net zo juist als onjuist
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  maandag 30 januari 2006 @ 20:07:10 #59
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_34624013
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:47 schreef WeirdMicky het volgende:
Waarom niet?

Logica. Er is geen tastbaar en onafhankelijk bewijsmateriaal voor het bestaan van goden. Weliswaar is afwezigheid van bewijs geen bewijs van afwezigheid, maar het is zeker geen bewijs voor het tegendeel.
klopt.,. tastbaar en onafhankelijk bewijs is (in iedergeval op dit moment) niet voorhanden
quote:
Welke god? Zelfs als iemand mij zou aantonen dat er goden bestaan blijft een probleem in welke god ik zou moeten geloven. In de loop van de geschiedenis heeft de mensheid zich duizenden goden voorgesteld. Als die niet allemaal bestaan, welke dan wel?
In de Goden waarvan het bestaan is aangetoond in dat geval lijkt me
quote:
Welke kerk? Er schijnen wereldwijd meer dan 20.000 kerken en secten te bestaan, die allemaal beweren het enige juiste geloof te verkondigen. Hoe kom ik er achter welke werkelijk de juiste leer heeft?
De verschillen binnen de Christelijke kerken en secten zijn over het algemeen verschillen in details. De kern van hun geloofsbeleving is dezelfde.. Wat dat betreft maakt het dus weinig verschil..
de rest ken ik simpelweg niet goed genoeg om iets over te zeggen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_34624219
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:07 schreef teamlead het volgende:
De verschillen binnen de Christelijke kerken en secten zijn over het algemeen verschillen in details. De kern van hun geloofsbeleving is dezelfde.. Wat dat betreft maakt het dus weinig verschil..
de rest ken ik simpelweg niet goed genoeg om iets over te zeggen
Ja, maar hij heeft het dus over alle geloven, daar tussen zijn de verschillen zeer zeker geen details meer.
pi_34624428
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:00 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Enig idee welke idee'en $god erop nahoudt? Want volgens mij zijn alle geschriften door mensen op papier gezet (maw, echt irritant die 1 zin antwoorden met smileys.....)
  maandag 30 januari 2006 @ 20:17:23 #62
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_34624476
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:11 schreef Guilin het volgende:

[..]

Ja, maar hij heeft het dus over alle geloven, daar tussen zijn de verschillen zeer zeker geen details meer.
Tussen de monotheïstische godsdiensten zijn de verschillen kleiner dan de meeste volgelingen van die religies denken hoor
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_34624534
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:32 schreef HRR het volgende:

[..]

Welke aanwijzingen zijn er dat liefde bestaat ? idd , liefde opzich kan je niet zien ,wel de uitwerking ervan , zo ook is het met God. God zelf kan je niet zien , maar door de uitwerkingen in mensen en inmezelf weet ik dat Hij bestaat.
dit is een prachtige metafoor, maar het is geen bewijs of aanwijzing dat god bestaat. ik kan precies dezelfde vergelijking maken met iets waarvan wel het tegendeel te bewijzen valt, dus hoeveel overredingskracht heeft deze stelling dan nog?
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_34624561
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:17 schreef teamlead het volgende:

[..]

Tussen de monotheïstische godsdiensten zijn de verschillen kleiner dan de meeste volgelingen van die religies denken hoor
Zei ik monotheïstich?
pi_34624709
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:18 schreef electricity het volgende:

[..]

dit is een prachtige metafoor, maar het is geen bewijs of aanwijzing dat god bestaat. ik kan precies dezelfde vergelijking maken met iets waarvan wel het tegendeel te bewijzen valt, dus hoeveel overredingskracht heeft deze stelling dan nog?
Ik heb het idee dat wij ongeveer hetzelfde denken. Het is allemaal geen bewijs, veel mensen denken vanuit logica en dan is het dus moeilijk te geloven. Ik heb trouwens het idee dat TS er vandoor is ofzo.
  maandag 30 januari 2006 @ 20:23:44 #66
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_34624766
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:19 schreef Guilin het volgende:

[..]

Zei ik monotheïstich?
nee, dat zei ik
pi_34624870
http://nl.wikipedia.org/wiki/God voor de mensen die er wellicht nog meer over willen weten.
pi_34624872
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:23 schreef teamlead het volgende:

[..]

nee, dat zei ik
Joh, maar vond je dat zelf een logische opmerking?

Hij: Er zijn erg veel godsdiensten met veel verschillen.
Jij: Tussen de Christelijken zit niet veel verschil.
Ik: Volgens mij bedoelt hij alle godsdiensten.
Jij: Tussen de monotheïstische zit niet veel vershil.

pi_34624913
Monotheïsme is het geloof in één God. Namen voor deze God in diverse religies zijn JHWH, God, Allah en Brahma. Het monotheïsme moet niet verward worden met het zogenaamde "klassiek monotheïsme" waarbij extra eisen gesteld worden, zoals de eis dat deze ene God maar op één manier aanbeden of gerealiseerd kan worden.
  maandag 30 januari 2006 @ 20:29:48 #70
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_34625076
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:25 schreef Guilin het volgende:

[..]

Joh, maar vond je dat zelf een logische opmerking?

Hij: Er zijn erg veel godsdiensten met veel verschillen.
Jij: Tussen de Christelijken zit niet veel verschil.
Ik: Volgens mij bedoelt hij alle godsdiensten.
Jij: Tussen de monotheïstische zit niet veel vershil.

zeker gezien de opmerking die ik eerder plaatste dat ik de andere godsdiensten niet goed genoeg inhoudelijk ken, vond ik hem wel redelijk logisch ja
pi_34625083
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:26 schreef slakkie het volgende:
Monotheïsme is het geloof in één God. Namen voor deze God in diverse religies zijn JHWH, God, Allah en Brahma. Het monotheïsme moet niet verward worden met het zogenaamde "klassiek monotheïsme" waarbij extra eisen gesteld worden, zoals de eis dat deze ene God maar op één manier aanbeden of gerealiseerd kan worden.
Joh, dat staat in je link naar wiki.

De vraag is waarom je niet in in God gelooft.
pi_34625257
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:29 schreef Guilin het volgende:

[..]

Joh, dat staat in je link naar wiki.

De vraag is waarom je niet in in God gelooft.
Dan moet je kijken naar mijn eerdere posts, om heel kort te zijn: Omdat mensen hem bedacht hebben.
pi_34625296
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:29 schreef teamlead het volgende:

[..]

zeker gezien de opmerking die ik eerder plaatste dat ik de andere godsdiensten niet goed genoeg inhoudelijk ken, vond ik hem wel redelijk logisch ja
Ja dat is waar. Volgens mij dwalen we wel behoorlijk af.

Even ontopic:

Ik geloof dus niet in een godheid. Ik denk bovenal niet, omdat er geen bewijs voor is. Het komt op mij over als een theorie zonder bewijzen. Is er enige reden om in een godheid te geloven? Naast bijvoorbeeld dat je er voor jezelf bepaalde dingen mee verklaard.
pi_34625492
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:34 schreef Guilin het volgende:

[..]

Ja dat is waar. Volgens mij dwalen we wel behoorlijk af.

Even ontopic:

Ik geloof dus niet in een godheid. Ik denk bovenal niet, omdat er geen bewijs voor is. Het komt op mij over als een theorie zonder bewijzen. Is er enige reden om in een godheid te geloven? Naast bijvoorbeeld dat je er voor jezelf bepaalde dingen mee verklaard.
Och voor veel mensen wel, om steun en troost te vinden.
'The Less you know, The more you believe'
pi_34625574
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:37 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

Och voor veel mensen wel, om steun en troost te vinden.
Ja, naast dat dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')