Goh, een leuk topic in [PUB]...
Ondanks het feit dat ik niet tot de doelgroep behoor en ondanks het feit dat ik al véle jaren van school af ben toch wat
![]()
herinneringen:
- In het scheikundelokaal ging de hoofdafsluiter van de gasleiding net niet helemaal goed dicht. Vlak voor kerst hadden we allemaal een klein vlammetje branden op de tafels door de gaskraan open te draaien en het langzaam uitstromende gas aan te steken. Achteraf gezien
![]()
...
- Alle gangen waren verlicht met TL-buizen. Als je de starter er uithaalt, deze openpeutert en vervolgens de condensator een paar keer ronddraait zodat de metalen pootjes in elkaar gevlochten raken, dan gaat de TL buis niet meer aan (blijft wel gewoon branden als hij al aan was). Starter gewoon terugdraaien, concierge snapte er geen reet van.
- We waren er in geslaagd om
letterlijk 99% van alle proefwerkpapier te verduisteren. In de school was ook een avondschool gevestigd en de leraren gingen elkaar beschuldigen van onderling jatten! Proefwerken e.d. werden tijdelijk op blanco papier gemaakt totdat er nieuw proefwerkpapier geleverd was.
- In een paar tussenuren bij de lokale groenteboer een bak lychees gehaald en deze klassikaal leeggevroten. 't Was gezellig, maar de halve kantine was rood van de schilletjes. Gevolg: zeer boze concierge
- Op de laboratoriumschool, bij microbiogisch practicum: pipetten volzuigen met overbodige agar-gel (soort gelatine) en zo in de wasser zetten. Was voor de amanuensis een vreselijk karwei om dat er weer uit te krijgen. (volgens mij gooide hij ze kapot en haalde dan nieuwe uit de kast).
- Niet op school maar op een schoolfeest in een parochiehuis (dat dat jaar voor het laatst bereid was om ons te ontvangen...): In de keuken stond een grote bak cashew-noten. Deze gekaapt en aan de bar leegeten met klasgenoten. De bardame stak haar handen uit met een blik van 'HIER DIE BAK!', maar kreeg alleen een handje nootjes. Kon ze wel om lachen, maar wilde alsnog de hele bak hebben. Als wraak hebben we de voorraad koolzuur-cylinders voor de biertap ietsje opengedraaid. (Laboranten hè!
![]()
)
- Middelbare school: wegens wanprestaties bij Duits en Frans ben ik van havo-3 naar mavo-4 gezet. Omdat dat op het aller-aller-allerlaatste moment gebeurde klopte de leerlingadministratie niet en moest ik bij elk vak gaan vertellen dat ik toch écht in die klas hoorde. Voor 'gym' was ik dat vergeten... Hele jaar niet geweest, op het einde van het jaar kwamen ze er achter en moest ik gaan inhalen, anders verloor ik mijn recht op herexamen... duh...
- In het verlengde van het vorige: halverwege het jaar werd ik door een zeer wazig figuur aangesproken met de mededeling dat het toch écht de bedoeling was dat ik zijn lessen maatschappijleer kwam bijwonen. Wist ik veel, dat hadden we in havo-3 niet...
- Afstandsbedieningsgeintjes zijn al vaker genoemd. We deden het als volgt: de leraar was bezig om de video af te stemmen op de tv (scart bestond toen nog niet, ik praat hier over de periode 1980-1985). Nét toen hij beeld had verzette iemand de TV naar het volgende kanaal, kon hij weer opnieuw beginnen. Toen hij het doorhad vielen er bijna klappen...