Piekeren / self destructief denken mja je eigen fantasie is 10000 keer erger dan dat het werkelijk is allemaal. Best lastig omdat onder controle te houden. Had ik vroeger behoorlijk erg! Is nu gelukkig minder.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:54 schreef HiZ het volgende:
Ik ben één van die mensen die niet goed kan tegen onzekerheid en allerlei zaken en nog een paar slagjes minder tegen onzekerheid in relaties.
Als ik in de relationele sfeer tegenkom dat ik even niet zeker ben over wat de ander wil met onze relatie dan kan ik helemaal over de rooie gaan omdat ik eindeloos doorga met het ontwikkelen van de meest negatieve scenario's.
En als zich dan in de praktijk dat voordoet in combinatie dat ik de ander niet kan spreken (wat me helaas) nogal eens gebeurt, dan is het net een gekke muizenmolen in mijn hoofd.
Het rare is nou dat ik rationeel weet waar ik mee bezig ben. En dat de enige oplossing is dat ik er afstand van neem tot ik er echt iets aan kan doen maar dat in de praktijk ik mezelf helemaal gek maak met die scenario's tot op het punt dat ik niet meer normaal kan functioneren in mijn omgeving.
Als je dit 'gedrag' herkent en WEL weet hoe je er mee om moet gaan, dan zou ik het graag eens willen horen.
fotoboekquote:Op zondag 29 januari 2006 23:14 schreef HiZ het volgende:
iets achterlaten in fb? ik ben even de kluts kwijt
Relativeren heet datquote:Op zondag 29 januari 2006 23:32 schreef Executrix het volgende:
Ik heb in mindere mate ook last van dit probleem. Wat er bij mij in ieder geval goed tegen helpt is jezelf confronteren met de werkelijkheid: wat die ander ook denkt over hoe je gehandeld hebt, gebeurd is gebeurd en er is toch niets aan te doen, maak er gewoon het beste van. En houd de gedachte in je achterhoofd dat het afspelen van die scenarios totaal geen zin heeft omdat je er toch geen invloed op kunt uitoefenen.
Zoals de meeste hier ken ik dit gevoel ook erg goed helaas.. Zodra er ook maar een beetje onzekerheid is, loop ik mezelf de hele dag de kop gek te makenquote:Op zondag 29 januari 2006 21:54 schreef HiZ het volgende:
Ik ben één van die mensen die niet goed kan tegen onzekerheid en allerlei zaken en nog een paar slagjes minder tegen onzekerheid in relaties.
Als ik in de relationele sfeer tegenkom dat ik even niet zeker ben over wat de ander wil met onze relatie dan kan ik helemaal over de rooie gaan omdat ik eindeloos doorga met het ontwikkelen van de meest negatieve scenario's.
Ook zelfvertrouwen denk ik.. Als jij niet helemaal lekker in je vel zit, dan ga ja sneller zo lang over dingen nadenken dan wanneer je je top voelt. Dan heb je meer de instelling van, who cares..quote:Op maandag 30 januari 2006 10:30 schreef sugarnieuws het volgende:
kwestie van ervaring lijkt mij? Hoe vaker je bepaalde situaties mee maakt des te beter je er mee om kan gaan.
Lekker hard een vrolijk muziekje draaien wil wel eens helpen om je stemming wat te verbeterenquote:Op maandag 30 januari 2006 10:25 schreef Dreuzel het volgende:
[..]
Het enigste wat ik kan aanraden is wanneer je weer zo aan het piekeren bent, ga wat doen. Alleen al om je gedachten ergens anders op te focussen.
Succes d'rmee...
Ja, ik maak mezelf hier helemaal gek mee. Tot het nemen van daadwerkelijke beslissingen daarentegen kom ik weer niet, omdat ik echt helemaal doormaal. Maar het maakt ook het maken van andere beslissingen totaal onmogelijk. Soms wordt het heel extreem en stop ik zelfs met het doen van normale dingen als eten en zo.quote:Op maandag 30 januari 2006 08:46 schreef Alicey het volgende:
TS, maak je jezelf hier gek mee, of neem je ook beslissingen op basis van al die twijfels, of heb je bijvoorbeeld ook moeite om iemand voldoende te vertrouwen?
Ik herken het en ben zelf ook nog zoekende om er beter mee om te gaan. Wat ik me sinds kort heb voorgenomen is om niet meer achter dames aan te gaan die mij onmiddellijk en extreem fascineren. Dan word ik speelbal van m'n eigen angsten. Dus ik richt me voortaan op 'gewoon' leuke mensen. Kijken hoe dat gaat.quote:Op zondag 29 januari 2006 21:54 schreef HiZ het volgende:
Als je dit 'gedrag' herkent en WEL weet hoe je er mee om moet gaan, dan zou ik het graag eens willen horen.
Ja, tot het volgende incident.quote:Op maandag 30 januari 2006 17:27 schreef Sander_K het volgende:
Maar, lucht het dan aan de andere kant wel op als blijkt dat jouw gemaal eigenlijk helemaal voor niets is geweest? oftewel, dat alle nare dingen die je dacht over iemand totaal ongegrond blijken te zijn?
Niet echt dus, want het kan bij wijze van spreken de volgende dag weer mis zijn.quote:Probeer daar dan aan te denken de eerstvolgende keer dat je weer in negatieve gedachtes vervalt, diegene waar je over piekerd heeft tenslotte het beste met je voor nietwaar?
Mijn hersenen zoeken dus altijd de negatieve boodschap op. Maar in een normaal face-to-face gesprek heb ik dit nooit. Ik ben niet bang om te zeggen dat ik iets niet begrijp of zo. En meestal krijg je dan een reactie waardoor je het wel begrijpt.quote:Het is netals in een gesprek, iemand zegt iets tegen je wat je zowel negatief als positief kan ontvangen.. welke kies je als eerst? welke kies je te horen?
Ja, dat was duidelijk, maar hoe kom je van negatief naar positief ?quote:Ik kies liever voor de positieve interpretatie in zo'n geval, tenzij diegene z'n/haar acties blijk geven dat het toch de negatieve was.. hoop dat het een beetje duidelijk is![]()
Ja, dit is het zo'n beetje. En praten met anderen geeft wel een beetje opluchting. Maar als je het gewoon blijft houden, dan krijgen zelfs de meest geduldige vrienden zoiets van 'ja jezus alweer?'.quote:Op maandag 30 januari 2006 18:28 schreef SmokeySoft het volgende:
Ik herken dit heel erg, voor het eerst sinds een aantal jaren weer verliefd. Zaterdag samen naar de bios geweest samen, was erg gezellig, heb aangegeven dat ik haar leuk vind, en zei zij dat ze mij ook leuk vindt.
krijg ik zondag een mailtje of we samen wat gaan drinken dinsdag, en ik kan alleen maar denken dat ze me wat negatiefs te vertellen heeft, dat ze nog niet toe is aan een relatie ofzo (als afkapper).
Bij mij komt het ook door nare ervaringen in het verleden, en ik kan soms niet snappen dat mensen van mij kunnen houden. Rationeel weet ik dat het bij mezelf zit, maar ik kan nog niet zo goed tegen die onzekerheid.
Maar goed, ik ben blij dat ik morgen al wat meer zekerheid heb.
Ik kan zelf gelukkig nog wel afleiding vinden in werk en school, als ik dan begin met malen zet ik even een muziekje op of maak op mijn werk even een praatje ter afleiding. Ook bellen of praten met naasten kan me helpen om het even van me af te zetten zodat ik daarna weer even verder kan met de orde van de dag. De gedachtes blijven wel maar op die manier kan ik toch wel redelijk blijven functioneren.
Ik ben bang dat ik niet veel heb aan het 'afschrijven', want het gaat weliswaar om een reële angst, maar met irrationele oorzaken. Alleen vermommen die zich als strikt rationele overwegingen.quote:Op maandag 30 januari 2006 18:55 schreef Natalie het volgende:
Heb je wel eens geprobeerd om het van je af te schrijven?
'Minder denken' is erg moeilijk. Het klinkt zo makkelijk 'even je gedachten op nul zetten', maar in de praktijk valt dat bitter tegen. Zeker als je al langere tijd maalt, piekert e.d..
Vandaar mijn advies: probeer het eens op te schrijven. Niet met de bedoeling om het aan anderen te laten lezen, maar gewoon voor jezelf. 't Hoeven geen mooie zinnen te zijn. Steekwoorden voldoen ook. Dan is het iig (tijdelijk) even uit je hoofd.
't Werkt overigens niet bij iedereen, maar wie weet een poging waard.
ik heb het ook waar de ts last van heeft,, ik ken dat.. maar wat jij zegt.. meer doen en minder denken.. dat zou voor mij inhouden dat ik me het komende half jaar vol op mn werk ga storten.. 60-80 uur in de week werken... en dan na een halfjaar een burnout krijgen, en mezelf dubbel en dwars tegen komen.. dat lijkt me ook geen succes....quote:Op maandag 30 januari 2006 10:07 schreef Blood_Money het volgende:
Heel simpel (gezegd)
Minder denken, meer doen.
Hoe meer je doet, hoe minder je de kans krijgt om te piekeren. (ik spreek uit ervaring)
JIJ lijkt een exacte kopie van mij........quote:Op zondag 29 januari 2006 21:54 schreef HiZ het volgende:
En als zich dan in de praktijk dat voordoet in combinatie dat ik de ander niet kan spreken (wat me helaas) nogal eens gebeurt, dan is het net een gekke muizenmolen in mijn hoofd.
Het rare is nou dat ik rationeel weet waar ik mee bezig ben. En dat de enige oplossing is dat ik er afstand van neem tot ik er echt iets aan kan doen maar dat in de praktijk ik mezelf helemaal gek maak met die scenario's tot op het punt dat ik niet meer normaal kan functioneren in mijn omgeving.
Waar ik bij mezelf achter ben gekomen is dat het toch een heel deel in mezelf zit, mijn onzekerheid en mijn gevoel dat anderen mij niet kunnen waarderen.quote:Op maandag 30 januari 2006 19:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja, dit is het zo'n beetje. En praten met anderen geeft wel een beetje opluchting. Maar als je het gewoon blijft houden, dan krijgen zelfs de meest geduldige vrienden zoiets van 'ja jezus alweer?'.
Maar voor mij voelen die buien echt als een heel zware crisis.
quote:Op maandag 30 januari 2006 18:32 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Ik herken het en ben zelf ook nog zoekende om er beter mee om te gaan. Wat ik me sinds kort heb voorgenomen is om niet meer achter dames aan te gaan die mij onmiddellijk en extreem fascineren. Dan word ik speelbal van m'n eigen angsten. Dus ik richt me voortaan op 'gewoon' leuke mensen. Kijken hoe dat gaat.![]()
O ja, die eeuwige doemscenario's; ik heb het bedenken ervan op een gegeven moment zelfs tot kunst verhevenquote:Op zondag 24 september 2006 21:12 schreef Ogrefish het volgende:KICK
![]()
Wilde er zelf een topic over beginnen, maar de search bood uitkomst.
Ik heb dit nu ook. Ben altijd al een piekeraar geweest. Ben erg zeker van mezelf als ik vrijgezel ben, hou van kroegen en veel praten en stap graag op meiden af, maar zo gauw als er een dame in het spel is waarbij het 'iets' zou kunnen worden ga ik snel piekeren en malen. Ik kom er maar niet vanaf. Dingen die door mijn hoofd gaan:
"Waarom smst ze niet eerder terug?"
"Ziet ze me niet als een vervanger voor vorige vriend?" (is nog niet zo lang uit, misschien niet eens zo'n gekke vraag)
"Ze is 18, is dat niet te jong?" (ik ben 24, misschien niet eens zo'n gekke vraag)
Die vragen blijven in mijn hoofd rondspoken. Maar dat is volgens mij het punt niet. Misschien heb ik wel gelijk, maar ik wil hier gewoon van genieten zolang het duurt. Hoe krijg ik die shitvragen uit m'n hoofd? Hoe leer ik gewoon mijn verstand op 0 te zetten en gewoon eens te genieten? Godsamme man..![]()
Ik heb nog niks kapotgemaakt, heb er aan de meid in kwestie niks over losgelaten, maar bij alles wat ik tegen haar zeg via msn of sms denk ik zo verschrikkelijk veel na ("Zou ze dit leuk vinden? Hoe komt dit over?"). Gelukkig gaat het me onder 4 ogen wel goed af. Dan voel ik me vrij zeker..
..maar serieus, fuck zondagen. Piekerdag bij uitstek
Nog wat meer tips? Nog meer mensen die dit probleem hebben?
Grappig is dat. Ik heb vaak ook liever een keiharde afwijzing dan een situatie wanneer het goed gaat. Dan ga ik juist piekeren. Heb ooit eens een artikel gelezen over een studie over de liefde waaruit bleek dat sommige mensen er gewoon niet zo geschikt voor waren. Voor sommige mensen is het te overwelmend. Ik vrees met grote vrezen. In elke relatie ben ik een slap hoopje mens geworden, een schim van de normale ik. Ik kom er nog niet vanaf.quote:Op maandag 25 september 2006 10:38 schreef As_33 het volgende:
[..]
Anderhalve maand geleden zei mijn vriend dat hij serieuze twijfelt over onze relatie (nu ruim 2 jaar), en ineens merkte ik dat ik er wel mee om kon gaan, natuurlijk voelde ik me kut, maar ik ben geen doemscenario's gaan bedenken. Misschien begin ik volwassen te worden of zo![]()
Het enige wat je geloof ik kunt doen is je twijfels voor je zelf houden. Hoe moeilijk ook. Als je twijfels gegrond zijn, en je verteld het de ander, dan zal het de relatie alleen maar verder verzwakken. De harde waarheid. Het is een verlies/verlies situatie.quote:Op woensdag 27 september 2006 17:25 schreef UncleJB het volgende:
Wat een herkenbaarheid in dit topic. Ik bedenk ook wel scenario's die niet echt positief zijn mbt tot de relatie met m'n vriendin. Ze weet dit ook en ik heb laatst haar nog eens laten weten wat ik me allemaal in m'n hoofd kan halen.
Wat nu wel naar is, is dat ze dingen hieruit herkend van haarzelf. Ik krijg dus een stuk bevestiging vanuit haar dat het niet zo goed is als dat ik het wil. Wat een k*tgevoel krijg je door malen en piekeren zeg, helemaal als je het niet kan uitpraten met de betreffende persoon.![]()
Door dat te denken; voel je je daar gelukkiger door? Ik zou er niet vanuit gaan totdat tegendeel bewezen is.quote:Op woensdag 27 september 2006 20:00 schreef HiZ het volgende:
Tja. maar wat ook kan is dat het gewoon wel allemaal klopt.
Nee, maar ik bedoel dat ik ook wel heb meegemaakt dat het wel zo was. Dat ik werd afgedankt als een paar ouwe schoenen.quote:Op woensdag 27 september 2006 20:05 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Door dat te denken; voel je je daar gelukkiger door? Ik zou er niet vanuit gaan totdat tegendeel bewezen is.
En dát is nou juist de kunst. Want doemdenken maakt je ongelukkig, en een ongelukkige uitstraling zal alleen maar meer ongeluk aantrekken. Van een ongelukkige jij wordt je partner ook niet vrolijker, dus zal hij/zij eerder geneigd zijn er een punt achter te zetten. Dus je moet proberen iets te vinden waardoor je je vaker krachtig voelt.quote:Op woensdag 27 september 2006 20:05 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Door dat te denken; voel je je daar gelukkiger door? Ik zou er niet vanuit gaan totdat tegendeel bewezen is.
Je zou door dergelijke ervaringen niet in het pessimisme moeten schieten. Realistisch denken is naar mijn mening nu het uitgangspunt en dat komt lang niet altijd overeen met je aangenomen pessimistische ideeen.quote:Op woensdag 27 september 2006 20:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, maar ik bedoel dat ik ook wel heb meegemaakt dat het wel zo was. Dat ik werd afgedankt als een paar ouwe schoenen.
Ben ik het niet geheel mee eens. Als de ander weet hoe je erover denkt kan ze je hierbij helpen. Als je twijfels gegrond zijn heb je een probleem vastgesteld en benoemd. Dat is nou juist de eerste stap op weg naar een oplossing.quote:Op woensdag 27 september 2006 18:03 schreef Disorder het volgende:
[..]
Het enige wat je geloof ik kunt doen is je twijfels voor je zelf houden. Hoe moeilijk ook. Als je twijfels gegrond zijn, en je verteld het de ander, dan zal het de relatie alleen maar verder verzwakken. De harde waarheid. Het is een verlies/verlies situatie.
@ TS?quote:Op woensdag 27 september 2006 23:27 schreef MouseOver het volgende:
Wat heeft piekeren je tot nu toe precies geholpen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |