ik wil eerst wat slagen om de arm nemen. ook al staat vast dat negers gemiddeld dommer zijn dan blanken, dan heb je daar eigenlijk weinig aan. het zijn gemiddeldes, ze zeggen niets over de enkele neger. het gemiddelde iq van een nederlander is, zeg 100, maar dat betekent dus niet dat je wel kunt schudden dat er ooit een nederlander de nobelprijs wint.
zulk soort conclusies worden echter wel snel genomen, vandaar dat het onderwerp zo gevoelig is. dat zijn echter domme conclusies. met dus deze wetenschap, zal ik het volgende zeggen.
het zou me niet verbazen als er een genetische component is die mede een rol speelt bij intelligentie. we weten dat intelligentie wel deels erfelijk bepaald is: slimme kinderen hebben vaak ook slimme ouders, en vice versa. ook dit is statistisch, en geen wet van meden en perzen. verder zien we dat er best bij 'rassen' (alhoewel dat een wat vage term toch is) bepaalde genen-clusters aan te wijzen zijn.
in het geval van sport zal niemand er echt een probleem van maken als je opmerkt dat kenianen best wel hard kunnen lopen. dat donkere mensen vaak beter zijn in sprint-afstanden. of dat mannen gemiddeld langer zijn dan vrouwen. dat zijn allemaal eigenschappen die we gerust aan genen toeschrijven. ook minder fysieke eigenschappen, zoals seksuele voorkeur worden toegeschreven aan genen. volgens mij zijn er weinigen die daar racisme in zien.
gezien al die aspecten, zou het met echt niet verbazen dat intelligentie deels ook genetisch bepaald is. dat sociale omstandigheden wel een rol spelen is waar, maar die verklaren niet alles. dan nog blijken aziaten het vaak beter te doen dan donkere en blanken in dezelfde klassen. of kijk naar nobelprijswinnaars, nog geen twee tiende van de wereldbevolking is joods, maar ze hebben 22% van de nobelprijzen gewonnen.
allemaal aanwijzingen dat er wel degelijk verbanden zijn tussen intelligentie en ras. maar goed, wat heb je eraan? niets. wij gaan niet naar ethiopie om een willekeurige ethiopier van straat te pakken met de conclusie: jij gaat een marathon winnen. dat vrouwen langer zijn dan mannen betekent niet dat als ik een vrouw heb, dat elke man langer is. 'nee, natuurlijk niet!' zul je zeggen, maar toch zijn dat redenaties die enerzijds door extreem rechts expliciet getrokken worden, en anderzijds door de linkse partijen impliciet; want die zijn er meestal bij om je als de kippen van racisme te beschuldigen.
zo bezien lijkt het me dus ook niet echt een issue of blanken nou wel of niet dommer zijn dan aziaten, of slimmer dan zwarten; de curves zijn zo breed dat ze niets over een enkele persoon zeggen. hooguit kun je zeggen dat als je een minderhedenbeleid hebt waarbij je wilt dat er evenredige deelname van een groep op bijvoorbeeld een universiteit is, dat beleid wellicht irreeel is, aangezien er statistisch valt te verwachten dat er bovenproportioneel veel aziaten en joden zullen zijn.
ook in dit topic is het wel weer typisch hoe snel men over racisme spreekt. ik zie nieteens wat het mij aan meerwaarde zou geven dat ik toevallig tot een ras of etnische groep, of hoe je het wilt noemen, behoor die gemiddeld, let wel, gemiddeld slimmer is. als ik me daar blij om voel, dan ben ik toch achterlijk? of niet dan.
lastertongen en kwaadsprekers die mij woorden en denkbeelden in de mond leiden die mij vreemd zijn joegen mij weg. tot een volgend leven.