quote:
Waterreus neemt een gok
Door KRIJN SNUIF
ALKMAAR - Ronald Waterreus stond maandag voor het eerst in een half jaar op het veld. Morgen moet hij tegen Ajax in topvorm zijn. Een race tegen de klok.
MAANDAG
Terwijl de voetballers van AZ nog nagenieten van hun 5-0 zege op Excelsior, meldt Ronald Waterreus zich in het DSB Stadion. Trainer Louis van Gaal heeft de 36-jarige doelman drie dagen daarvoor gevraagd of hij de Alkmaarse club uit de brand wil helpen.
AZ kampt met een keepersprobleem. Joey Didulica (hersenschudding) en Khalid Sinouh (kuit) zijn geblesseerd, het opstellen van de 20-jarige Job Bulters is slecht bevallen. De clubloze – en dus direct inzetbare – Waterreus ziet het wel zitten. Hij verwacht na de winterstop voor een Amerikaanse club te spelen en kan zo bij AZ mooi zijn conditie op peil houden.
Op de maandagochtend werkt hij voor de zekerheid in het lege stadion eerst nog een korte training af met keeperstrainer Jan Nederburgh. Daarna zet hij zijn handtekening onder het contract. Hij tekent tot medio 2007 (omdat het in Nederland niet mogelijk is om een voetballer voor een paar weken in te huren), maar zegt dat hij in januari weer vertrokken is. Zelfs als het Amerikaanse avontuur niet doorgaat.
’s Middags volgt de perspresentatie. Van Gaal, die hem als bondscoach in 2001 in Oranje liet debuteren, overhandigt de Limburger het AZ-keepersshirt met zijn naam en rugnummer 21 erop. Of hij even op het veld met het tricot wil poseren, vraagt een fotograaf. Waterreus weigert. ,,Dat vind ik de domste foto’s die er zijn,’’ zegt hij.
DINSDAG
Waterreus staat voor het eerst op het trainingsveld van AZ. De wind giert langs het stadion en produceert een onheilspellend gefluit. De nieuwste aanwinst draagt een korte broek en heeft – als enige van de 22 voetballers – afgezakte kousen. Samen met Bulters krijgt Waterreus wat simpele ballen van Nederburgh in zijn handen geschoten. Daarna doet hij mee in een partijspel van elf tegen elf. Bulters moet bij de reserves op doel. De man die 24 uur eerder een contract tekende, wordt ingedeeld in de groene ploeg. Waterreus dient zo snel mogelijk te wennen aan de verdedigers Gretar Steinsson, Kew Jaliens, Barry Opdam en Tim de Cler. En zij aan hem.
Een ongevaarlijk schot van Demy de Zeeuw belandt achter de grabbelende Bulters: 1-0. Waterreus krijgt weinig te doen. Geen ramp, vindt Nederburgh. ,,Ronald is 36 en zit vol ervaring,’’ aldus de keeperstrainer. ,,Het gaat er nu om dat hij wordt klaargestoomd op de manier die híj lekker vindt. Het heeft geen zin om hem elke dag af te matten.’’ Waterreus zal zijn eerste trainingspartij in Alkmaar niet winnen. Moussa Dembele weet hem te passeren en brengt de eindstand op 1-1.
WOENSDAG
Omdat Waterreus in Eindhoven woont en tussen Brabant en Alkmaar de nodige files kan tegenkomen, stapt hij om 6.30 uur in de auto. Maar wanneer hij ongeveer twee uur later de plaats van bestemming bereikt, staat hij voor een dichte deur. In de stromende regen. De keeper beschikt nog niet over een toegangspasje voor het stadion. Medespelers die hem kunnen binnenlaten, zijn er niet. De AZ-selectie heeft vandaag een vrije dag. Dat geldt niet voor Waterreus en Nederburgh. Zij hebben geen tijd te verliezen.
Met z’n tweetjes stappen ze even na 10.30 uur het trainingsveld op. De doelverdediger moet nu wel enkele malen gestrekt naar de hoek. ,,Ik merk dat ik sneller moe ben dan normaal,’’ zegt hij na afloop. ,,Maar dat is geen probleem. Ik ben er weliswaar zeven maanden tussenuit geweest, maar ik voel me nog redelijk fit. Een keeper moet vooral geestelijk fit zijn. Voor een doelman is een training lichamelijk zwaarder dan een wedstrijd. Bij PSV kreeg ik soms weken achter elkaar niets te doen, maar was ik na afloop toch kapot. Dat kwam omdat ik de hele wedstrijd gefixeerd was op die ene bal die ik moest pakken.’’
DONDERDAG
Opnieuw regent en stormt het in Noord-Holland. Na de warming-up stuurt Van Gaal zes basisspelers het warme en droge krachthonk in. Waterreus moet buiten blijven en staat op doel bij een partijspel van acht tegen acht. Hij krijgt het redelijk druk. De omstandigheden worden steeds guurder, maar klagen doet hij niet. ,,Of ik dit nog leuk vind? Ja, anders was ik niet elke dag om 6.30 uur in de auto gestapt. Ik heb de laatste maanden alleen wel gemerkt dat ik het voetbal niet meer nodig heb. Nadat ik was gestopt bij Glasgow Rangers, heb ik nog een tijdje in Schotland gewoond. Ik stond vaak om 7.00 uur ’s ochtends in mijn eentje op de golfbaan. Heerlijk, die rust.’’
VRIJDAG
Van Gaal laat zijn mannen opnieuw een partijspel over het hele veld spelen. Dat is geen toeval, aldus de oefenmeester. ,,We hebben deze week vaker een partijtje gespeeld dan normaal. Ronald moet bepaalde situaties weer leren herkennen. Dat hij niet helemaal fit is, vind ik geen probleem. Een speler stoom je niet in een paar dagen klaar, bij een keeper kan dat wel. Die doet toch niks. Een doelman is tijdens een wedstrijd vooral met zijn hoofd bezig. En als er één persoon sterk in zijn hoofd is, is het Ronald wel. Ik vind het knap dat hij ons wil helpen. Hij heeft toch een bepaalde reputatie. Voor hem valt er eigenlijk niets te winnen.’’
Waterreus houdt in de stromende regen zijn doel schoon. De basisspelers winnen de partij met 2-0, een mooie generale voor zondag. Waterreus: ,,Ik zal niet zeggen dat zondag alle ogen op mij gericht zullen zijn. Daarvoor is de wedstrijd te belangrijk. Maar de mensen zullen me zeker in de gaten houden.
,,Ik vind het hartstikke leuk dat de trainer zegt dat ik mijn reputatie op het spel zet, maar ik zie dat toch anders. Ik denk niet dat deze paar weken iets aan mijn carrière zullen veranderen.’’