abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34542924
Ik open het topic meteen goed door een echte 'delicatesse' te noemen, namelijk de Twentse Bakleverworst!

Jummie

Ik heb nu een paar plakken in de pan gesmeten Heerlijk op een boterham/broodje met mosterd of wat voor sausje dan ook.
O ja, voor diegenen die het nog nooit geprobeerd hebben, ik zou het toch maar eens doen. Het leek mij zelf eerst ook heel ranzig (het idee alleen al, de naam klonk niet goed en het ziet er niet lekker uit)... Waarom dan toch proberen? Omdat het echt lekker is en dat kunnen mensen van buiten de regio (Twente) waar deze lekkernij vandaan komt, ook beamen.

Vertel hier alles over jouw regionale trots op het gebied van eetbaarheden (voor de Friesen een inkoppertje met hun heerlijke zoetigheden )
Beter een goede buur dan een slechte signatuur
  zaterdag 28 januari 2006 @ 10:49:48 #2
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_34543014
Oorspronkelijk uit brabant maar volgens mij tegenwoordig het nationaal alom bekende Worstenbroodje
  zaterdag 28 januari 2006 @ 10:57:24 #3
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_34543154
De echte originele Utrechtse lunch-delicatesse:

Broodje Mario! Kaas, salami, groente en een paar groene pepers, even afbakken, heerlijk. Verkrijgbaar op bijna elke straathoek in Utrecht-centrum, de Uithof en de woonboulevard!
Nulla verba sed acta
  zaterdag 28 januari 2006 @ 11:05:00 #4
24293 Mikkel
Assistant regional manager
pi_34543276
People look at me, they say he’s tough, he was in the army he’s gonna be hard, by the book. But I am caring, and sensitive. Isn’t Schindler’s list a brilliant film?
  zaterdag 28 januari 2006 @ 11:06:01 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34543291
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:49 schreef CreativeMind het volgende:
Oorspronkelijk uit brabant maar volgens mij tegenwoordig het nationaal alom bekende Worstenbroodje
[afbeelding]
met reuzel in het deeg natuurlijk
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_34544515
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:49 schreef CreativeMind het volgende:
[afbeelding]
Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik het saucijzenbroodje wat lekkerder vind, komt omdat ik dat bladerdeeg gewoon beter vind smaken dan dat saaie broodspul wat in het worstenbroodje wordt gebruikt... Waarom komt dat saucijzenbroodje eigenlijk vandaan?
  zaterdag 28 januari 2006 @ 12:12:15 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34544773
Natuurlijk de Brabantse (Zure) Zult

Heb trouwens ook nog een oud topic gevonden over dit onderwerp. Misschien ook leuk om nog te lezen
Lokale specialiteiten!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 28 januari 2006 @ 13:23:35 #8
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34546863
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:57 schreef Leonoor het volgende:
De echte originele Utrechtse lunch-delicatesse:

Broodje Mario! Kaas, salami, groente en een paar groene pepers, even afbakken, heerlijk. Verkrijgbaar op bijna elke straathoek in Utrecht-centrum, de Uithof en de woonboulevard!
Doet me denken dat een vriend van me een keer in Amsterdam bij een italiaanse kraam om een broodje mario bestelde, die vent had geen flauw idee wat ie bedoelde.
pi_34546989
Twentse Kruudmoes voor 4 personen

Ingrediënten:
350 gram gort
2 ltr karnemelk
250 gram ham of mager rookspek
1 rookworst
250 gram rozijnen
60 gram boter
verse kruiden brandneteltoppen, peterselie, selderij, venkelgroen, zwarte bessenblad, kervel, zuring. Van alles 2 takjes of fijngeknipte blaadjes.

Bereidingswijze:
De gort een nacht laten weken in 1 liter water. De volgende dag de geweekte gort, zonder het weekwater, in de karnemelk aan de kook brengen en 2 uur zachtjes laten koken. De ham of het rookspek, de rookworst en de rozijnen toevoegen en alles nog 1 uur zachtjes laten koken. Het vlees dan uit de pan nemen en klein snijden. De kruiden en de boter toevoegen en nog even goed doorwarmen. Met stroop serveren.

Je kunt ook uitgaan van 2 liter karnemelkse gortenpap. De pap aan de kook brengen en het recept dan volgen vanaf het toevoegen van de ham.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:04:23 #10
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_34548407
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 12:02 schreef Gronnaephos het volgende:

[..]

Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik het saucijzenbroodje wat lekkerder vind, komt omdat ik dat bladerdeeg gewoon beter vind smaken dan dat saaie broodspul wat in het worstenbroodje wordt gebruikt... Waarom komt dat saucijzenbroodje eigenlijk vandaan?
Die zijn ook heel lekker ja.
Een worstenbroodje met saai droog brood is uiteraard geen goed worstenbroodje. Het brood moet mooi egaal gebruind en licht knapperig zijn aan de bovenkant. De binnenkant van het brood moet zacht en vers zijn. De worst is ook belangrijk. Die moet niet taai zijn maar lekker mals
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:07:56 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34550487
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 11:05 schreef Mikkel het volgende:

Zoervleisch!
beter recept
1 kilo paardenstoofvlees aan 1 stuk (of een sucadestuk (van rund), niet in lappen)
350 ml azijn (bv wijnazijn)
350 ml water
peper korrels
laurierblad
Mosterdzaad
kummel, komijn zaad

Vlees in de marinade leggen, ca 1 tot 4 dagen

Vet Ontbijtspek uitbraden, en uit de pan nemen, in het vet het (afgedepte) vlees braden tot bruin.
Deel van de marinade (door een zeef) en het spek bij het vlees voegen en laten stoven (een uur of 3-4) en dan een handje rozijnen toevoegen, kwartiertje tot half uur verder pruttelen. Vlees uitnemen. Wat verkruimelde ontbijtkoek toevoegen om te binden.
Vlees aan plakken snijden en met de saus serveren..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:08:48 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34550520
Iemand een goed recept voor watergruwel? En dan niet een gegoogeld, maar een eigen recept graag!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34550556
Groningse Poffert.
pi_34550592
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 13:27 schreef Sapstengel het volgende:
Twentse Kruudmoes voor 4 personen

[afbeelding]
Klinkt en ziet er nog vele malen goorder uit dan bakleverworst, maar dat is, zoals gezegd, een staaltje afschrikkerij voor de eet-leken onder ons die terugdeinzen voor het idee 'leverworst in de pan bakken', zodat de fijnproevers er van kunnen genieten
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:13:13 #16
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_34550662

Jammie! En dan bij voorkeur natuurlijk zo:

Lekkere gerookte lange dunne, zo uit het vel op een broodje.

Het moest alleen niet zo bloedduur zijn!
pi_34550683
Groningse mosterdsoep (voor 4 personen)

Ingrediënten:
50 gram boter, 60 gram bloem, 1/8 liter room, 1 liter bouillon, 2 eetlepels Groningse mosterd (dat spul uit de Marne).

Bereidingswijze:
Laat de boter smelten, maar niet kleuren. Voeg de bloem toe en roer met een houten lepel. Zet de roux op een zacht vuur en laat hem 10 minuten garen. Verwarm de bouillon, giet die bij de roux en roer het geheel glad. Laat onder voortdurend roeren 10 minuten koken. Haal de soep door een zeef en voeg de mosterd toe. Voeg vlak voor het serveren de room toe; laat de soep nu niet meer koken. Voor de smaak kunt u er gebakken spekjes en prei aan toevoegen.

pi_34550827
Vockingworst, echt Utrechts!

De website van de familie Vocking (www.vocking.com) draait er niet omheen: ‘volgens een meer dan honderd jaar oud en ongewijzigd recept is Vocking een traditionele Utrechtse worst.’ Ingrediënten van Vocking Bakleverworst zijn varkens- en runderlever, tarwebloem, zout en specerijen. Suggestie: serveer de worst met een toefje mosterd.

Je moet er van houden!
pi_34550882
wat een naam. Vocking worst.
pi_34557812
Die worst zal zeker vocking lekker zijn....

Bedenk me eigenlijk nu pas dat er uit 't Gooi bar weinig specialiteiten komen
"Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing."
pi_34558354
t'gooi?

Nou, alle snacks voor bij de televisie komen vast daar vandaan
Cooking!
  zaterdag 28 januari 2006 @ 20:01:11 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34558570
maastrichter stumpkes. mmmm

kleine zure leverworstjes die je uit kan zuigen.
pi_34595820
Boekweit grutten (...ik weet niet eens hoe je het schrijft)

Men neme boekweit meel, gooit het bij kokend melk in de pan, maak er een brei van waarin je lepel rechtop blijft staan en gooi dat in een diep bord. Klontje boter erover met lekker veel stroop!
(:
pi_34595930
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:43 schreef Gronnaephos het volgende:
Ik open het topic meteen goed door een echte 'delicatesse' te noemen, namelijk de Twentse Bakleverworst!

Jummie

Ik heb nu een paar plakken in de pan gesmeten Heerlijk op een boterham/broodje met mosterd of wat voor sausje dan ook.
Weeee.. ik wil ook! Hier buiten Twente hebben ze alleen van die namaak.. en ook geen bakbloedworst.. hmm, Ik moet maar weer eens op inkoopreis..
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  maandag 30 januari 2006 @ 13:07:38 #25
105435 amarena
Just curious
pi_34610573
Mjammmee bakbloedworst en bakleverworst. Het lekkerst als er een lekker krokant korstje aan zit.

Ik weet er nog één: Twentsche kozakken!!!!!!!
(Nee, niet die Russische mannetjes maar een lekker plat rond gebakje met marsepein en chocolade)
Veni vidi vici
pi_34612572
Mag buitenlands ook?
Ik ben dol op foie gras!
  maandag 30 januari 2006 @ 14:52:08 #27
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34613635
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 15:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Iemand een goed recept voor watergruwel? En dan niet een gegoogeld, maar een eigen recept graag!
het enige dat ik ken is

100 gram rijst, gort of haver
1 ltr water
pijpkaneel/citroenrasp
150 gram rozijn krenten (geweld)
3 dl bessensap
100 gram suiker

alles behalve bessensap laten koken tot het iets overkookt is. bessensap er op het eind doorheen.

dit komt, als ik het goed heb, uit het haags kookboek, en is een prima recept om te gebruiken.
pi_34614046
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 15:13 schreef Coolfool het volgende:
[afbeelding]

Jammie! En dan bij voorkeur natuurlijk zo:

[afbeelding]

Lekkere gerookte lange dunne, zo uit het vel op een broodje.

Het moest alleen niet zo bloedduur zijn!

Broeder is trouwens ook gruwelijk lekker!

250 gram bloem
15 gram gist
200 ml. melk
75 gram blauwe rozijnen
75 gram gele rozijnen
1 mespuntje zout
1 ei
slaolie
stroop

Bereiding:

Zeef de bloem boven een kom en voeg het zout toe. Verwarm de melk lauwwarm en los de gist op met wat lauwe melk. Giet de gistoplossing bij de bloem en doe het ei erbij. Al roerend de rest van de lauwe melk er bij gieten tot het een mooi glad beslag is. Het beslag 1 uur afgedekt met een vochtige doek op een warme plek laten rijzen. Was de rozijnen en laat ze goed uitlekken. Schep de rozijnen door het beslag. Laat in een braadpan met een middellijn van circa 20 cm. 1 eetlepel slaolie goed warm worden. Doe het beslag in de pan en bak de onderkant van de broeder op hoog vuur snel bruin. Zet het vuur laag en laat de broeder in 1 uur gaar worden. Neem een breinaald en prik daarmee in het gebak om te zien of het gaar is. Neem de broeder uit de pan. Doe nog een eetlepel olie in de pan en bak ten slotte ook de andere kant van de broeder mooi bruin. Verwarm de stroop, naar gewenst met een beetje boter. De broeder dient warm geserveerd te worden met de warme stroop.
We want happy paintings. Happy paintings. If you want sad things, watch the news
pi_34615304
pi_34615396
quote:
Op maandag 30 januari 2006 13:07 schreef amarena het volgende:
Mjammmee bakbloedworst en bakleverworst. Het lekkerst als er een lekker krokant korstje aan zit.

Ik weet er nog één: Twentsche kozakken!!!!!!!
(Nee, niet die Russische mannetjes maar een lekker plat rond gebakje met marsepein en chocolade)
  maandag 30 januari 2006 @ 18:05:43 #31
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_34619530
balkenbrij
afgelopen zaterdag/zondag nog gemaakt

en dan niet die rooie met krenten, maar grijze met stukjes spek
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 30 januari 2006 @ 19:16:46 #32
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_34621999
Oranjekoek.

Ingrediënten
Voor het deeg:
- 350 gram zelfrijzend bakmeel
- 200 gram witte basterdsuiker
- 30 gram boter
- 1 ei
- ½ tot 1 deciliter water
- 2 theelepels anijszaad
- 1 theelepel nootmuskaat
- geraspte sinaasappelschil
- beetje zout

Voor de amandelspijs:
- 150 gram amandelen
- 150 gram suiker
- 1 ei
- ½ citroen

Voor het glazuur:
- 100 gram poedersuiker
- 1 eetlepel rodebessensap

Voor de garnering:
- suikerbloemetjes
- chocolaatjes
- slagroom

Bereiding
Doe de gerapte schil van de sinaasappel, een snufje zout, een paar anijszaadjes en een beetje nootmuskaat in een kom. Daarbij de het ei, meel, basterdsuiker, beetje water en de boter. Kneed dit alles goed door elkaar en verdeel het in in tweeen.
Rol de beide lappen deeg uit tot ronde of vierkante lappen.
Maal de amandelen zeer fijn en meng ze met de suiker, ei en citroensap. (Amandelspijs is nog lekkerder wanneer dit een paar dagen van tevoren wordt klaargemaakt)
Verdeel de spijs over een deeglap en leg de andere er bovenop. De zijkanten aandrukken.
Op een goed ingevet bakblik leggen en in ongeveer 30 minuten bakken. Oven op 160 graden en bakblik in het midden van de oven.
Ondertussen de glazuur maken.
De poedersuiker zeven en mengen met bessensap. Flink roeren, mag niet te dun zijn. De koek een beetje laten afkoelen en dan bestijken met de glazuur. (Nat mes gebruiken)
Daarna garneren met toefjes slagroom, suikerbloemetjes en chocolaatjes.
De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
  Licht Ontvlambaar maandag 30 januari 2006 @ 20:28:34 #33
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_34625012
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 15:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

beter recept
1 kilo paardenstoofvlees aan 1 stuk (of een sucadestuk (van rund), niet in lappen)
350 ml azijn (bv wijnazijn)
350 ml water
peper korrels
laurierblad
Mosterdzaad
kummel, komijn zaad

Vlees in de marinade leggen, ca 1 tot 4 dagen

Vet Ontbijtspek uitbraden, en uit de pan nemen, in het vet het (afgedepte) vlees braden tot bruin.
Deel van de marinade (door een zeef) en het spek bij het vlees voegen en laten stoven (een uur of 3-4) en dan een handje rozijnen toevoegen, kwartiertje tot half uur verder pruttelen. Vlees uitnemen. Wat verkruimelde ontbijtkoek toevoegen om te binden.
Vlees aan plakken snijden en met de saus serveren..
Rozijnen en spek horen niet in Limburgs Zuurvlees...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_34630170
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:16 schreef La_Guiri het volgende:
Oranjekoek.
oh mijn god, hoe kon ik DIE vergeten!

[spam] Bakkerij de Haan in Sneek heeft echt de lekkerste oranjekoek op aarde!!! Die creme erop [/spam]
(:
  maandag 30 januari 2006 @ 22:25:30 #35
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_34630578
Sjep trekken

Sjep trekken
quote:
Bij de drogist werd en wat staafjes laurierdrop gekocht en na dit in kleine stukjes geslagen te hebben - laurierdrop is erg hard - werden deze stukjes in een fles gedaan, aangevuld met water. De fles moest minstens 24 uur in een donkere kast of in de kelder in het donker worden geplaatst, zodat het drop kon oplossen in het water. Als de substantie, die bij ons thuis sepwatter werd genoemd, uit de donkere bergplaats werd gehaald moest het geheel goed geschud worden tot er flink wat schuim op lag. Dit schuim werd door middel van zuigende bewegingen als het ware uit de fles getrokken, vandaar schumke trekken. Vaak zoog men zo hard, dat de lip of de tong in de fles werd getrokken, wat ook nog erg pijnlijk kon zijn. Vroeger werd het woord drop bij ons thuis nooit gebruikt, maar wel het woord sep. Katjes(drop) werden sepketjes genoemd.

Ik ken het nog van vroeger als klein kind. Geen enkel idee of het goed was voor je tanden. Maar die smaak is nog heel lang in mijn geheugen blijven hangen.

Wie is er ook mee groot geworden, of gebruikt het nu nog steeds ?
En wie kent het uberhaupt nog ?
pi_34631289
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 19:37 schreef Zeste het volgende:
Die worst zal zeker vocking lekker zijn....

Bedenk me eigenlijk nu pas dat er uit 't Gooi bar weinig specialiteiten komen
We hebben deze: De echte Gooise Matrasjes
  maandag 30 januari 2006 @ 22:42:36 #37
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34631362
Ik ken wel seppen en dat is idd iets van zuigen / sabbelen. Maar dit doet mij denken aan een soort drop hoestdrank van vroeger die mijn oma beschreef.

Is katjesdrop eingelijk nog te krijgen? Heb het al lang nergens meer gezien
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34632409
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:42 schreef Martijn_77 het volgende:

Ja hoor, Venco
  maandag 30 januari 2006 @ 23:06:38 #39
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34632497
quote:
Op maandag 30 januari 2006 23:04 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja hoor, Venco
Oeps dan kijk ik nooit goed in het dropvak
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 30 januari 2006 @ 23:23:35 #40
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_34633313
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:42 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik ken wel seppen en dat is idd iets van zuigen / sabbelen. Maar dit doet mij denken aan een soort drop hoestdrank van vroeger die mijn oma beschreef.

Katjes drop bestaat nog steeds. Of het de orginele kwaliteit is van vroeger weet ik niet.
Een soort mint-drop, en elke snoepkraam op de markt heeft het wel in zijn arsortiment zitten.
Maar is het een vrij oud recept. Ik moest er opeens aan denken in een ander forum waar "guinness beer" ter sprake kwam.
Het is zelfs meer dan 30 jr geleden dat ik het op had.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 01:56:59 #41
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_34637541
quote:
Op maandag 30 januari 2006 19:16 schreef La_Guiri het volgende:
Oranjekoek.

-knip-
mm, ja
dat kreeg ik altijd op verjaardagen toen ik nog met mijn ex had
dat mis ik soms wel
bij de ah verkopen ze het ook voorverpakt, maar das lang zo lekker niet als van de bakker
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_34648207
Nonnevotten vind ik erg lekker.

Ik kan het niet helemaal uitleggen. Het zit een beetje tussen een oliebol en wafel in.
Het deeg is in een mooie strik gevouwen.
pi_34649122
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 15:04 schreef Sjoem het volgende:
Nonnevotten vind ik erg lekker.

Ik kan het niet helemaal uitleggen. Het zit een beetje tussen een oliebol en wafel in.
Het deeg is in een mooie strik gevouwen.
Is dat nou typisch Limburgs? Het lijkt wel een beetje op een Berlinerbol zonder vulling.

Oh trouwens, Zeeuwse bolussen zijn ook lekker...
Are you pondering what I'm pondering?
pi_34649209
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 15:33 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Is dat nou typisch Limburgs? Het lijkt wel een beetje op een Berlinerbol zonder vulling.

Oh trouwens, Zeeuwse bolussen zijn ook lekker...
Ja, typisch Limburgs.

En inderdaad, voor Zeeuwse bolussen ben ik een tijdje erg vaak naar Zeeland op vakantie geweest
pi_34651111
quote:
Op maandag 30 januari 2006 20:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Rozijnen en spek horen niet in Limburgs Zuurvlees...
Wat zij zegt! Mosterd- en komijnzaad wat mij betreft ook niet trouwens.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_34661438
quote:
Op maandag 30 januari 2006 22:16 schreef nein het volgende:

[..]

oh mijn god, hoe kon ik DIE vergeten!

[spam] Bakkerij de Haan in Sneek heeft echt de lekkerste oranjekoek op aarde!!! Die creme erop [/spam]
Maar alleen sinds Bakkerij ten Dam niet meer bakt!
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_34662988
Ben ik de enige Groninger in dit topic?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')