abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34542924
Ik open het topic meteen goed door een echte 'delicatesse' te noemen, namelijk de Twentse Bakleverworst!

Jummie

Ik heb nu een paar plakken in de pan gesmeten Heerlijk op een boterham/broodje met mosterd of wat voor sausje dan ook.
O ja, voor diegenen die het nog nooit geprobeerd hebben, ik zou het toch maar eens doen. Het leek mij zelf eerst ook heel ranzig (het idee alleen al, de naam klonk niet goed en het ziet er niet lekker uit)... Waarom dan toch proberen? Omdat het echt lekker is en dat kunnen mensen van buiten de regio (Twente) waar deze lekkernij vandaan komt, ook beamen.

Vertel hier alles over jouw regionale trots op het gebied van eetbaarheden (voor de Friesen een inkoppertje met hun heerlijke zoetigheden )
Beter een goede buur dan een slechte signatuur
  zaterdag 28 januari 2006 @ 10:49:48 #2
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_34543014
Oorspronkelijk uit brabant maar volgens mij tegenwoordig het nationaal alom bekende Worstenbroodje
  zaterdag 28 januari 2006 @ 10:57:24 #3
57695 Leonoor
Unter 32-16-8...
pi_34543154
De echte originele Utrechtse lunch-delicatesse:

Broodje Mario! Kaas, salami, groente en een paar groene pepers, even afbakken, heerlijk. Verkrijgbaar op bijna elke straathoek in Utrecht-centrum, de Uithof en de woonboulevard!
Nulla verba sed acta
  zaterdag 28 januari 2006 @ 11:05:00 #4
24293 Mikkel
Assistant regional manager
pi_34543276
People look at me, they say he’s tough, he was in the army he’s gonna be hard, by the book. But I am caring, and sensitive. Isn’t Schindler’s list a brilliant film?
  zaterdag 28 januari 2006 @ 11:06:01 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34543291
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:49 schreef CreativeMind het volgende:
Oorspronkelijk uit brabant maar volgens mij tegenwoordig het nationaal alom bekende Worstenbroodje
[afbeelding]
met reuzel in het deeg natuurlijk
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_34544515
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:49 schreef CreativeMind het volgende:
[afbeelding]
Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik het saucijzenbroodje wat lekkerder vind, komt omdat ik dat bladerdeeg gewoon beter vind smaken dan dat saaie broodspul wat in het worstenbroodje wordt gebruikt... Waarom komt dat saucijzenbroodje eigenlijk vandaan?
  zaterdag 28 januari 2006 @ 12:12:15 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34544773
Natuurlijk de Brabantse (Zure) Zult

Heb trouwens ook nog een oud topic gevonden over dit onderwerp. Misschien ook leuk om nog te lezen
Lokale specialiteiten!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 28 januari 2006 @ 13:23:35 #8
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_34546863
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:57 schreef Leonoor het volgende:
De echte originele Utrechtse lunch-delicatesse:

Broodje Mario! Kaas, salami, groente en een paar groene pepers, even afbakken, heerlijk. Verkrijgbaar op bijna elke straathoek in Utrecht-centrum, de Uithof en de woonboulevard!
Doet me denken dat een vriend van me een keer in Amsterdam bij een italiaanse kraam om een broodje mario bestelde, die vent had geen flauw idee wat ie bedoelde.
pi_34546989
Twentse Kruudmoes voor 4 personen

Ingrediënten:
350 gram gort
2 ltr karnemelk
250 gram ham of mager rookspek
1 rookworst
250 gram rozijnen
60 gram boter
verse kruiden brandneteltoppen, peterselie, selderij, venkelgroen, zwarte bessenblad, kervel, zuring. Van alles 2 takjes of fijngeknipte blaadjes.

Bereidingswijze:
De gort een nacht laten weken in 1 liter water. De volgende dag de geweekte gort, zonder het weekwater, in de karnemelk aan de kook brengen en 2 uur zachtjes laten koken. De ham of het rookspek, de rookworst en de rozijnen toevoegen en alles nog 1 uur zachtjes laten koken. Het vlees dan uit de pan nemen en klein snijden. De kruiden en de boter toevoegen en nog even goed doorwarmen. Met stroop serveren.

Je kunt ook uitgaan van 2 liter karnemelkse gortenpap. De pap aan de kook brengen en het recept dan volgen vanaf het toevoegen van de ham.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 14:04:23 #10
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_34548407
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 12:02 schreef Gronnaephos het volgende:

[..]

Ik moet toch eerlijk zeggen dat ik het saucijzenbroodje wat lekkerder vind, komt omdat ik dat bladerdeeg gewoon beter vind smaken dan dat saaie broodspul wat in het worstenbroodje wordt gebruikt... Waarom komt dat saucijzenbroodje eigenlijk vandaan?
Die zijn ook heel lekker ja.
Een worstenbroodje met saai droog brood is uiteraard geen goed worstenbroodje. Het brood moet mooi egaal gebruind en licht knapperig zijn aan de bovenkant. De binnenkant van het brood moet zacht en vers zijn. De worst is ook belangrijk. Die moet niet taai zijn maar lekker mals
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:07:56 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34550487
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 11:05 schreef Mikkel het volgende:

Zoervleisch!
beter recept
1 kilo paardenstoofvlees aan 1 stuk (of een sucadestuk (van rund), niet in lappen)
350 ml azijn (bv wijnazijn)
350 ml water
peper korrels
laurierblad
Mosterdzaad
kummel, komijn zaad

Vlees in de marinade leggen, ca 1 tot 4 dagen

Vet Ontbijtspek uitbraden, en uit de pan nemen, in het vet het (afgedepte) vlees braden tot bruin.
Deel van de marinade (door een zeef) en het spek bij het vlees voegen en laten stoven (een uur of 3-4) en dan een handje rozijnen toevoegen, kwartiertje tot half uur verder pruttelen. Vlees uitnemen. Wat verkruimelde ontbijtkoek toevoegen om te binden.
Vlees aan plakken snijden en met de saus serveren..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:08:48 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34550520
Iemand een goed recept voor watergruwel? En dan niet een gegoogeld, maar een eigen recept graag!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34550556
Groningse Poffert.
pi_34550592
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 13:27 schreef Sapstengel het volgende:
Twentse Kruudmoes voor 4 personen

[afbeelding]
Klinkt en ziet er nog vele malen goorder uit dan bakleverworst, maar dat is, zoals gezegd, een staaltje afschrikkerij voor de eet-leken onder ons die terugdeinzen voor het idee 'leverworst in de pan bakken', zodat de fijnproevers er van kunnen genieten
  zaterdag 28 januari 2006 @ 15:13:13 #16
61279 Coolfool
Belanda goreng
pi_34550662

Jammie! En dan bij voorkeur natuurlijk zo:

Lekkere gerookte lange dunne, zo uit het vel op een broodje.

Het moest alleen niet zo bloedduur zijn!
pi_34550683
Groningse mosterdsoep (voor 4 personen)

Ingrediënten:
50 gram boter, 60 gram bloem, 1/8 liter room, 1 liter bouillon, 2 eetlepels Groningse mosterd (dat spul uit de Marne).

Bereidingswijze:
Laat de boter smelten, maar niet kleuren. Voeg de bloem toe en roer met een houten lepel. Zet de roux op een zacht vuur en laat hem 10 minuten garen. Verwarm de bouillon, giet die bij de roux en roer het geheel glad. Laat onder voortdurend roeren 10 minuten koken. Haal de soep door een zeef en voeg de mosterd toe. Voeg vlak voor het serveren de room toe; laat de soep nu niet meer koken. Voor de smaak kunt u er gebakken spekjes en prei aan toevoegen.

pi_34550827
Vockingworst, echt Utrechts!

De website van de familie Vocking (www.vocking.com) draait er niet omheen: ‘volgens een meer dan honderd jaar oud en ongewijzigd recept is Vocking een traditionele Utrechtse worst.’ Ingrediënten van Vocking Bakleverworst zijn varkens- en runderlever, tarwebloem, zout en specerijen. Suggestie: serveer de worst met een toefje mosterd.

Je moet er van houden!
pi_34550882
wat een naam. Vocking worst.
pi_34557812
Die worst zal zeker vocking lekker zijn....

Bedenk me eigenlijk nu pas dat er uit 't Gooi bar weinig specialiteiten komen
"Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing."
pi_34558354
t'gooi?

Nou, alle snacks voor bij de televisie komen vast daar vandaan
Cooking!
  zaterdag 28 januari 2006 @ 20:01:11 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_34558570
maastrichter stumpkes. mmmm

kleine zure leverworstjes die je uit kan zuigen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_34595820
Boekweit grutten (...ik weet niet eens hoe je het schrijft)

Men neme boekweit meel, gooit het bij kokend melk in de pan, maak er een brei van waarin je lepel rechtop blijft staan en gooi dat in een diep bord. Klontje boter erover met lekker veel stroop!
(:
pi_34595930
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 10:43 schreef Gronnaephos het volgende:
Ik open het topic meteen goed door een echte 'delicatesse' te noemen, namelijk de Twentse Bakleverworst!

Jummie

Ik heb nu een paar plakken in de pan gesmeten Heerlijk op een boterham/broodje met mosterd of wat voor sausje dan ook.
Weeee.. ik wil ook! Hier buiten Twente hebben ze alleen van die namaak.. en ook geen bakbloedworst.. hmm, Ik moet maar weer eens op inkoopreis..
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  maandag 30 januari 2006 @ 13:07:38 #25
105435 amarena
Just curious
pi_34610573
Mjammmee bakbloedworst en bakleverworst. Het lekkerst als er een lekker krokant korstje aan zit.

Ik weet er nog één: Twentsche kozakken!!!!!!!
(Nee, niet die Russische mannetjes maar een lekker plat rond gebakje met marsepein en chocolade)
Veni vidi vici
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')