Wat een SMERIG stuk ongeluk is die gast tochquote:Als een Nederlands 'nee' tegen de missie in Zuid-Afghanistan tot een conflict leidt met de NAVO en de Verenigde Staten dan moet dat maar." We moeten laten zien dat we doorbijten. Een conflict is beter dan telkens te worden meegezogen. Wij zijn geen willoos werktuig van de internationale gemeenschap."
Dit stelde d66-leider Boris Dittrich gisteren tijdens een college aan de Amsterdamse universiteit. Een volle zaal studenten luisterde naar de analyse van de fractieleider van de kleinste regeringsfractie. Dittrich herhaalde in de collegezaal hoofdzakelijk de bekende standpunten van de D66-fractie tegen de missie naar Uruzgan: het is bedoeld voor de wederopbouw, maar het is daar te gevaarlijk. Het is de landstreek van de Taliban en de 'warlords' vechten elkaar daar de tent uit. Gecombineerd met de papaverteelt leidt dit tot een explosieve mix waar Nederland niets te zoeken heeft, aldus Dittrich.
Hij voegde er gisteren nog een argument aan toe. De Amerikanen zijn er ondanks hun gewelddadig optreden niet in geslaagd de regio onder controle te krijgen. Toch heeft de Amerikaanse president beloofd troepen uit Afghanistan terug te halen. "Het lijkt er op dat de Nederlandse troepen de aftocht van het Amerikaanse leger moeten dekken. Dat is geen goede zaak"
bron : AD
Ik blijf nog altijd van mening dat als je willens en wetens het leger ingaat je ook moet accepteren dat je uitgezonden kunt worden naar verre oorden waar je mogelijk een gruwelijke dood tegemoet gaat. Dat is nou eenmaal het risico van het vak. Mooi werk in vredestijd en tijdens oorlogen pas je de kennis toe die je geleerd is. Ga dan verdomme ook niet janken over risico's en doden. Dat wist je toen je militair werd. Wel de lusten maar niet de lasten...quote:
2) Ook dat is helpen toch?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
2) Ja, we zijn lid van de Navo. Ja betekent elkaar helpen. Het woord waar het om gaat is 'elkaar'. Dat betekent nadrukkelijk niet 'In een ander land de rotzooi gaan opruimen die een mede-Navolid daar veroorzaakt heeft'.
Le-zen. De Navo is een bondgenootschap voor wederzijdse bijstand ter verdediging van de aangesloten lidstaten. Amerika wordt niet aangevallen door Afghanistan (of door Irak, wat dat betreft), dus hebben we helemaal geen verplichting om ze te gaan helpen. Punt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:50 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
2) Ook dat is helpen toch?![]()
3) En ja, ik vind dus van wel. Als je hulp nodig hebt omdat je in eerste instantie fout zat. En dan ook om hulp vraagt, vind ik dat je het van je bondgenoten moet krijgen ja.
Dus ook niet door de Taliban zeker? * mompelt iets over 11/09 *quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Amerika wordt niet aangevallen door Afghanistan (of door Irak, wat dat betreft), dus hebben we helemaal geen verplichting om ze te gaan helpen. Punt.
Nee, ook niet door de Taliban en ook niet op 11/09quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:02 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Dus ook niet door de Taliban zeker? * mompelt iets over 11/09 *
En ik heb het hier dus ook niet over Irak .
Taliban bood onderdak aan terroristen. Das wat anders dan een land direct aanvallen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:02 schreef Gebleekte het volgende:
[..]
Dus ook niet door de Taliban zeker? * mompelt iets over 11/09 *
En ik heb het hier dus ook niet over Irak .
Boris Dittrich is geen millitair (al zal hij best wel dol zijn op dat idee van gezellige mannengemeenschappen en samen douchen e.d.) en spreekt ook niet als millitair, maar als poiticus, en politici dienen verantwoordelijkheid te nemen voor de eventuele consequenties van een inzet... dus ook als er veel doden gaan vallen, en nee, dat vind niemand zo leuk (zelfs amerika heeft het best wel moeilijk met die slechts 2000 lijkenzakken die tot nu toe uit Irak zijn teruggekomen, weinig eigenlijk, maar toch een sociale belasting)quote:Op vrijdag 27 januari 2006 08:16 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ik blijf nog altijd van mening dat als je willens en wetens het leger ingaat je ook moet accepteren dat je uitgezonden kunt worden naar verre oorden waar je mogelijk een gruwelijke dood tegemoet gaat.
Waarom mag een regering zich niet met buitenlandse politiek bezighouden, besluiten wel of niet een militaire inzet in een gevaarlijk gebied te doen .. met als begronding een nogal oppervlakkige opmerking over een ziektekostenstelsel ...?quote:Wat ik helemaal debiel vind is dat de regering zich er mee loopt te bemoeien terwijl ze klaarblijkelijk geen zak geven om de Nederlandse bevolking. De een na de andere bezuiniging wordt doorgevoerd, minister zalm die roept dat er geen armoede is in Nederland, een zorgstelsel dat volledig op zijn kop staat, verlies van koopkracht maar ondertussen maar wel blijven roepen dat alles koek en ei is in de multiculturele samenleving.
De regering heeft niks te maken met die rechtzaak ... die werd aangespannen door het OM, en niet de regering zelf .... probeer eens een beetje moeite te doen zaken te differentieren en niet de hele overheid op één hoop te gooien ....quote:En na de rechtzaak over de militair die een irakees in z'n rug schoot wordt het echt rap tijd dat het Kabinet zijn bek houdt. Wat een stelletje wereldvreemde mafkezen zijn het ook.
je onderbouwing heeft niks te maken met je uiteindelijke stellingname, en spreekt zichzelf driedubbel tegen ...?quote:Even kort. Ja wel uitzenden, nee niet schieten, zo ja, vervolging, ja wederopbouw, nee niet in risicovolle gebieden.
Opzich mee eens, maar "iedereen" was voor de verdrijving van de Taliban. En ook iedereen was het er over eens dat Afghanistan niet aan z'n lot kon worden overgelaten zoals zo vaak is gebeurd. Dus dit moeten "we" wel degelijk afmaken vind ik.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:00 schreef SocialDisorder het volgende:
Toch vind ik dat wij niet de stofzuiger van de VS moeten uithangen. Bush heeft voor een arrogant hard-liners beleid betreft het buitenland gekozen, dan moet hij maar de consequenties ervan onder ogen zien.
quote:Op vrijdag 27 januari 2006 10:00 schreef SocialDisorder het volgende:
Toch vind ik dat wij niet de stofzuiger van de VS moeten uithangen. Bush heeft voor een arrogant hard-liners beleid betreft het buitenland gekozen, dan moet hij maar de consequenties ervan onder ogen zien.
Moet jij eens opletten hoeveel overeenkomsten er zijn als Nederland vanuit Uruzgan WEER hulp moet vragen aan hun 'vrienden' en Nederland opnieuw alleen komt te staan omdat elk hulpverzoek vanuit de NAVO afgewezen wordt.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 09:57 schreef IPdaily het volgende:
Ik vond de vergelijking die Ditrich maakt tussen Uruzgan en Sebrenica totaal ongepast en volslagen belachelijk in deze context. De gijzelingssituatie van Sebrenica met de daarop volgende etnische zuiveringen zijn totaal niet te vergelijken met een missie naar Afganhistan waar de strategische situatie totaal onvergelijkbaar is. De enige parallel met Sebrenica is, dat onze jongens beschoten kunnen worden, maar daar is het het fucking leger voor!!!
Uiterst zielige poging van Ditrich om de Nederlandse bevolking angst aan te jagen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |