Wat wil je precies doen met die camera? Wat voor foto's wil je makken cq afdrukken? Als je bent van het kiekjes schieten en kleine afdrukken (12x9 of zoiets) is het bv niet nodig veel geld aan megapixels uit te geven omdat je niet zoveel nodig hebt; 3 à 4 MP is ruim voldoende. Hetzelfde geldt nog meer voor webfoto's, dan kom je met 2 à 3 MP al wel uit.quote:Op woensdag 12 april 2006 12:12 schreef Peulvrucht het volgende:
PANASONIC FZ-4 ÒF FZ-7???
Ben momenteel van plan òf de Panasonic FZ-4 òf de Panasonic FZ-7 te kopen. I.v.m. het grotere lcd-schermpje van de FZ-7 en meerdere megapixels ben ik meer geneigd naar de FZ-7. Ik vraag me verder echter wel af of het prijsverschil van ruim 100 euro dat type wel waard is? Wie heeft ervaringen en kan me adviseren?
Bedankt voor de reactie's.quote:Op vrijdag 14 april 2006 17:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat wil je precies doen met die camera? Wat voor foto's wil je makken cq afdrukken? Als je bent van het kiekjes schieten en kleine afdrukken (12x9 of zoiets) is het bv niet nodig veel geld aan megapixels uit te geven omdat je niet zoveel nodig hebt; 3 à 4 MP is ruim voldoende. Hetzelfde geldt nog meer voor webfoto's, dan kom je met 2 à 3 MP al wel uit.
Als je van plan bent wat 'gevorderde' foto's te schieten, evt. zelf aan je instellingen te klooien (sluitertijd, diafragma, ISO etc) dan moet je een camera zoeken waar je dat handmatig kan regelen.
Voor grote afdrukken (zeg maar 28x21+) heb je minstens 6 MP nodig omdat je anders pixelvorming gaat zien.
Verder is het een kwestie van gevoel en smaak. Ligt de camera lekker in de hand? is ie te klein, of juist te groot? Handig menu?
Ook de kleuren verschillen nogal eens. Ik heb zelf een Sony DSC P150, en daar hangt vaak een soort blauwe gloed over de foto's heen in de auto-modus. Andere camera's schieten weer wat warmer, groener. Maar goed daar heb je Photoshop voor om te veranderen.
Ik zou zeggen: stel grenzen aan je budget, laat je informeren en waag de gok op basis van je eigen voorkeur en intuïtie.
Goeie foto's maak JIJ, niet de camera. (om over slechte maar te zwijgen)
quote:Op vrijdag 14 april 2006 21:47 schreef Peulvrucht het volgende:
Bedankt voor de reactie's.
Ik zal m'n camera voornamelijk in de automatische modus gebruiken. Ondanks het prijsverschil neig ik meer naar de FZ-7 ipv FZ-4, omdat ik het grotere lcd-schermpje (2,5 ipv 2 inch!) en de nieuwere techniek toch erg belangrijk vind. Maar bij de reviews op kieskeurig.nl komt de FZ-4 er toch weer beter af!? Wie heeft hier meer zicht in en kan mij daar wat meer over adviseren?
Voor de reviews zie:
http://www.kieskeurig.nl/(...)C125710300576620.htm
http://www.kieskeurig.nl/(...)C1256FC6006D40A0.htm
Topic gaat over "ervaringen met bepaalde camera". Ben dankbaar voor de reactie's die ik gekregen heb, echter ben nog steeds op zoek naar ervaringen van iemand met beide camera's. Ben al in diverse winkels voor advies geweest. Ben enigzins terleurgesteld in de informatie die je daar krijgt. Zijn voornamelijk verkooppraatjes en erg algemene informatie, echte deskundigheid valt me tegen.quote:Op zaterdag 15 april 2006 00:30 schreef Ringo het volgende:
[..]Nu heb je, keer op keer, een aantal reacties gehad, mensen helpen je op weg, jouw eigen eisen zijn duidelijk, je hebt de reviews voor je neus liggen, en NOG vraag je of we je verder willen helpen?
Ga naar de winkel, vraag om beide camera's, en de verkoper om advies, en neem een beslissing. Zelfstandig.
Maar wanneer je te donkere foto's lichter wilt maken moet je al beginnen om in RAW te fotograferen,deze laten zich beter corrigerenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:22 schreef dop het volgende:
[..]
duhhh er bestaan ook programma's waar mee je donkere foto's lichter kan maken
beetje kort door de bocht vind je ook niet
Op zaterdag 15 april 2006 13:32 schreef Peulvrucht het volgende:quote:Op zaterdag 15 april 2006 12:57 schreef PdeHoog het volgende:
@Peulvrucht:
Je moet niet alleen afgaan op ervaringen. Ervaringen zijn leuk als extra referentie, maar altijd subjectief. Reviews ook eigenlijk wel
Het beste wat je kunt doen is zoveel mogelijk reviews boven water toveren. Bijvoorbeeld deze twee:
http://www.dpreview.com/r(...)panasonic_dmcfz7.asp
http://www.dpreview.com/r(...)panasonic_dmcfz4.asp
Vergelijk de specs en lees de reviews. Kijk naar gebruikerservaringen (waarbij je niet moet vergeten dat de FZ7 een stuk nieuwer is dan de FZ4 en dus een stuk minder gebruikerservaringen zal hebben dan de FZ4) maar laat die niet heel zwaar meewegen in je uiteindelijke keuze.
Macro kan óók met een camera die geen 10 zoom heeft. Zoom is niet hetzelfde als macro.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:53 schreef G-string het volgende:
Persoonlijk hang ik ook meer naar de Canon. Juist vanwege de stabilsator en ook omdat we dan wat meer geld overhouden voor de accessoires. [...]
En die zoomfunctie vinden we niet het belangrijkste, maar we maken natuurlijk ook niet alléén maar aqua-foto's.![]()
Alleen dat verhaal over die macro voor 10 cent snap ik niet helemaalwat bedoel je daar precies mee Robertje?
Gr. Gea
Omdat je graag macro's maakt van je vissen maar dat niet bij de fotoboer kan. Daarom...10 cent meenemen en kijken hoe de macro er uit komt.quote:Op woensdag 19 april 2006 12:53 schreef G-string het volgende:
Persoonlijk hang ik ook meer naar de Canon. Juist vanwege de stabilsator en ook omdat we dan wat meer geld overhouden voor de accessoires. Maar mijn man denkt dat de Fuji beter is (ik vraag me af waarom, alleen omdat ie meer megapixel heeft en veel duurder is? ) en dus probeer ik hem over te halen naar de Canon kant.![]()
En die zoomfunctie vinden we niet het belangrijkste, maar we maken natuurlijk ook niet alléén maar aqua-foto's.![]()
Alleen dat verhaal over die macro voor 10 cent snap ik niet helemaalwat bedoel je daar precies mee Robertje?
Gr. Gea
Dat vind ik wel een heel boude uitspraak... alsof alles boven de 10x15 absoluut volledig uitgesloten is.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:11 schreef Robertje het volgende:
[...] Met de Canon kan je niet echt je foto's vergroten. En heeft alleen jpg.
*Proest*quote:Op woensdag 19 april 2006 14:08 schreef Robertje het volgende:
[..]
Omdat je graag macro's maakt van je vissen maar dat niet bij de fotoboer kan. Daarom...10 cent meenemen en kijken hoe de macro er uit komt.
quote:Op woensdag 19 april 2006 16:05 schreef G-string het volgende:
[..]
*
Mijn man vindt de S2 er een beetje "nepperig" uit zien, de Fuji ziet er een stuk professioneler uit.
Heb je al even teruggelezen?quote:Op vrijdag 21 april 2006 18:23 schreef yoann het volgende:
hoi,
Ik ga op vakantie naar Indonesie en wil toch eens een leuke compacte digitale hebben. Ik heb een beetje rondgekeken en twijfel tussen een 'Canon Powershot A530' en een 'Sony DSC-W30'. Welke raden jullie mij aan?
Beter... slechter...quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:35 schreef yoann het volgende:
... Was eerst van plan de A530 te halen tot mij verteld werd dat de canon behoorlijk traag werkte bij het opstarten en het scherpstellen en het uiteindelijk maken van de foto. De sony zou sneller zijn, heeft een Carl Zeiss lens en een betere CCD ... jullie behoorlijk veel weten over de canons ...waarom de A530 beter is (zou zijn) dan de W30??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |