Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!quote:Geen tips helaas, wel inspiratie: Roadmovies! Welke vond je het mooist?
Veel plezier alvast!
Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er overquote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:23 schreef NIels25 het volgende:
Mag ik mee???
Dat niet, maar kan goed koken en kan ook wel zeggen dat ik redelijk gezellig benquote:Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er over![]()
Cursus autotechniek zou handig zijn, maar ik heb geen idee of die hier gegeven worden, maar ik zal er eens achteraan gaan. Zo veel tijd heb ik trouwens niet, ik ben van plan om eind juni/begin juli hier (Canmore, Alberta) te vertrekken.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 13:01 schreef Rory78 het volgende:
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: blijf hier je ervaringen posten. Het zal een welkome aanvulling zijn in dit forum!
Een Subaru is over het algemeen wel een heel betrouwbare auto. Als je hem met liefde behandelt, zal hij niet zomaar stuk gaan. Ik zou inderdaad wel Allroad-banden onder je wagen laten leggen en (omdat je toch nog zoveel tijd hebt) een kleine cursus autotechniek volgen. Misschien is in de bibliotheek of op internet (eBay) een boekje te vinden met de basisprincipes...
Colombia zou ik mijden als ik jou was, voor de rest gelden gewoon de bekende reisregels denk ik. Als je je niet opvallend gedraagt of kleedt, loop je minder kans op ontvoering, beroving, etc.
Heel veel succes en plezier in ieder geval!
Wist je dat je extra wielen en jerrycans kan huren voor je de Dempster op gaat? Je betaalt borg en je brengt ze aan het einde van je trip terug. Zelfs huurauto's mogen de Dempster op, omdat het in dat deel van Canada onmogelijk is om te zeggen dat je huurauto's niet onverhard mag laten rijden. Er is namelijk weinig anders dan onverhard.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 16:46 schreef Lucille het volgende:
Ik heb een aantal stukken van de Pan Americana gedaan. In Alaska en Canada heb ik zelf gereden, in Chili en Ecuador met de bus.
Alaska in de zomer is gewoon warm, de temperatuur kan er 30 graden worden. Extra banden en brandstof is inderdaad noodzakelijk als je de Dempster Highway op gaat. Aangezien ik geen extra banden en jerrycans had ben ik deze weg voorbijgereden, maar had hem graag willen doen, net als de James Dalton Highway naar Prudhoe Bay.
Dat betekent dus dat je hem wel helemaal kan rijden. Want de 44 km die mist in Darien's Gap is geen weg en dus ook niet deel van de PAH. En er heeft inderdaad nog nooit iemand met een auto doorheen gereden. Je schijnt een boot te kunnen nemen in Panama, maar hoe dat zit weet ik niet precies.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Je zult niet de hele Panamericana kunnen rijden. Ergens in Panama houdt die weg gewoon op, verzandt gewoon in de Jungle. Daar zul je dus een boot moeten nemen. Alleen een enkele fietser heeft dit wel eens gered, de hele Panamericana, maar die moest dan met lokale hulp z'n eigen weg gaan kappen....
De Motorcycle Diaries heb ik gezien, is inderdaad een mooie film! MadMax ken ik eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:26 schreef BushRanger het volgende:
Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!
Puur vooroordeel t.o.v. Colombia. Nogmaals: ik heb er geen enkele eigen ervarimg; het zou best kunnen dat je in Colombia op onopvallende wijze best kunt trekken, maar ik zet daar zo mijn twijfels bij. En ik baseer mijn mening niet alleen op films, maar ook op de dingen die ik diverse malen gehoord en gezien heb in het KRO-programma Spoorloos. De situaties waarin deze producenten komen, gelden vaak ook voor reizigers, dus...quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:14 schreef BushRanger het volgende:
Wat is de reden dat je me aanraadt om Columbia over te slaan? Ik heb er zelf ook een beetje een rotgevoel bij, maar dat is vooral gebaseerd op wat je in films ziet. Is het echt zo erg? Er schijnen best veel mensen te zijn die er reizen en het aantal ontvoeringen valt niet helemaal tegen. Columbia schijnt wel een heel mooi land te zijn. Loopt de PAH door een gevaarlijk gebied van Columbia?
Ja, PAH gaat zowieso door Columbia, weet alleen niet of dat een 'veilig' deel is of niet. Zal binnenkort als ik m'n foto's ontwikkeld en ingescand heb een foto van de auto plaatsen!quote:Op maandag 30 januari 2006 14:32 schreef Rory78 het volgende:
[..]
Of de PanAmerica ook door Colombia gaat, weer ik echter niet, maar het lijkt me wel logisch.
Ja... maar niks voor jouquote:Op donderdag 23 februari 2006 19:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Interessant
Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 08:35 schreef BushRanger het volgende:
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:
[afbeelding]
Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
Je heb olie bijvullen, wat jij bedoeld en olie verversen, olie verversen is een kwestie van doppie onderaan je motorblok losdraaien, alle olie er uit laten lopen, oliefilter vervangen en weer nieuwe olie er in.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 11:03 schreef femmeChantal het volgende:
[..]
Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?
Best veel, ik heb geen zin een precies bedrag neer te zetten. Maar van de anderhalf jaar die ik bezig ben, heb ik ook acht maanden gewerkt. Verder reis ik low budget. Alleen de VS was een geweldige aanslag op het budget, want er waren weinig hostels en voor kamperen was het te koud. Verder heb ik in het noorden van Canada en Alaska vooral gekampeerd, soms gratis (met bezoek van een beer om kwart voor vijf ´s ochtends, wat was ik bang) en in Centraal Amerika is het erg goedkoop. Ik zit nu in een hotel voor 5 euro per nacht.quote:Op woensdag 7 maart 2007 03:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Wat ik mij spontaan afvraag, wat heeft dit je tot nog toe eigenlijk allemaal gekost ? (financieel dan ?)
Wat een schitterende trip. Waar ga je hierna naar toe? Copan in Honduras? San Salvador?quote:Op woensdag 7 maart 2007 03:19 schreef BushRanger het volgende:
Even een flinke schop... Bijna een jaar!
<knip>
Anways, dit is een korte samenvatting. Als iemand nog specifieke vragen heeft of zelf een soortgelijke trip wil maken, laat het me weten, ik vind het leuk om hier over te ´praten´.
Geweldig.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 08:35 schreef BushRanger het volgende:
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:
[afbeelding]
Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
Ja precies, ik reis op het moment met een Canadees meisjequote:Op woensdag 7 maart 2007 13:47 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Wat een schitterende trip. Waar ga je hierna naar toe? Copan in Honduras? San Salvador?
Dank je! Net een hoop geld uitgegeven om nieuwe shocks achter te laten installeren. Ik had ze helemaal kapot gereden. Nu de auto weer functioneel is, ga ik met een groepje mensen naar de hotsprings!quote:
Wat voor dingen heb je allemaal meegenomen?quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:35 schreef BushRanger het volgende:
Vandaag Powerpack gekocht bij Canadian Tire:
http://www.canadiantire.ca/assortments/product_detail.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524443271701&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517494&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517530&FOLDER%3C%3EbrowsePath=1408474396670121&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396670121&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474396670271&bmUID=1143703996066
Heeft er hier iemand ervaring met die 12 volt koelkastjes voor in de auto. Ze schijnen 22 graden te koelen. Maar hoe loopt het af als je de auto in de zomer een paar uurtjes stil zet? Dan stijgt de temperatuur in de auto fors, blijft het dan toch redelijk koel in zo'n koelkastje, omdat je al een koele start hebt gemaakt?
Er is geen gemiddelde, soms een week, soms een uur. Het hangt helemaal af van hoe je de plaats vindt. Als het niks is ga je door en als het je aanstaat blijf je hangen.quote:Op zondag 29 april 2007 03:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe lang blijf je gemiddeld in een plaats?
Ben in september 2005 vertrokken met een grote en kleine rugzak, maar had toen ik in juli 2006 vertrok met de auto een aardige auto vol. Naast kleren en persoonlijke dingen, zoals boeken en cd´s had ik het volgende:quote:Op zondag 29 april 2007 03:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Wat voor dingen heb je allemaal meegenomen?
Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar!quote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:36 schreef Nembrionic het volgende:
Heel vet! (verkapte TVP).
Komt er nog een uitgebreid verslag?
Best wel een tijdje! Vertrokken op 20 september 2005 en terug op 2 mei 2007, dikke 19 maanden dus!quote:Op vrijdag 4 mei 2007 18:35 schreef Hik het volgende:
Wat vreselijk gaaf, Bushranger!![]()
Hoe lang ben je nu alles bij elkaar weggeweest?
Costa Rica is erg mooi, maar ook wel duur vergeleken met de rest. Wil zeker nog een keer terug om wat duurdere activiteiten die ik nu overgeslagen heb te doen. Jammer alleen dat het minder Centraal Amerikaans aanvoelt dan de omringende landen.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 16:28 schreef Travelmonkey het volgende:
Echt heel gaaf plan dit! In Costa Rica heb ik zelf delen ervan gereden en op zich prima te doen. Wel af en toe wat potholes dodgen
Deel 2 met de motor ..nice!
Bedankt voor de leuke reacties!!quote:Op woensdag 9 mei 2007 13:13 schreef emo.gif het volgende:
echt mooie fotos... lijkt me trouiwens best eng zo dicht bij een grizzly staan
Leuk, waar heb je gewoond? Mijn favoriete plaats was McCarthy en Kennecot (de kopermijn), dat vond ik echt fantastisch. Moest je de auto laten staan en een bruggetje over om bij het dorp te komen. Er zijn daar maar 50 permanente bewoners en 's winters doen ze praktisch niets, alleen maar buurten en muziek maken.quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:01 schreef AKnynke het volgende:
Ontzettend tof! Ik ben benieuwd naar de volgende delen van je verhaal!
Ik heb zelf een jaar in Alaska gewoond, en herken sommige foto's, erg leuk om terug te zien!
Ik woonde in Kasilof, op de Kenai peninsula. Vlak na Soldotna. Maar, volgens mij ben je de kenai peninsula niet op geweest, toch?quote:Op donderdag 10 mei 2007 13:44 schreef BushRanger het volgende:
[..]
Leuk, waar heb je gewoond? Mijn favoriete plaats was McCarthy en Kennecot (de kopermijn), dat vond ik echt fantastisch. Moest je de auto laten staan en een bruggetje over om bij het dorp te komen. Er zijn daar maar 50 permanente bewoners en 's winters doen ze praktisch niets, alleen maar buurten en muziek maken.
Ik zal binnenkort meer posten, nu komt er iemand van de krant!
Wat ik dan interessant vind om te weten is wat je daar deed?quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:30 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Ik woonde in Kasilof, op de Kenai peninsula. Vlak na Soldotna. Maar, volgens mij ben je de kenai peninsula niet op geweest, toch?
Kasilof is ook een dorp van 50 inwoners, waar de belangrijkste sociale gebeurtenis naar het postkantoor gaan is. Het dorp leeft van de vissers industrie in de lente en zomer. Ongeloofelijk hoe druk het dan is.
Wat ik vooral een mooi stukje van Alaska vond was de Anchorage bai, van Seward richting Anchorage. Elke keer weer vond ik dat zo indrukwekkend. Ook het einde van de weg in Homer was erg indrukwekkend!
Eigenlijk is alles in Alaska mooi, de natuur blijft overweldigend.
Als klein kind was ik al helemaal geobsedeerd met bergen en beren, maar vooral door Alaska. Het is altijd een grote droom van me geweest om daar heen te gaan. Ik was op m'n 16e klaar met m'n Havo, en te jong om met het HBO te beginnen en op kamers te gaan.quote:Op donderdag 10 mei 2007 15:35 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Wat ik dan interessant vind om te weten is wat je daar deed?
Had je er een baan? Of was je er gewoon lekker aan het ontsnappen van de drukke stad?
Waarom zou je in een dorpje met 50 mensen gaan wonen?
Ik ben benieuwd
Ik bedoel, zoiets trekt me wel maar je moet het ook kunnen betalen
Geweldig verhaal...op je 16e naar Alaska. Respect hoor... Goed om te lezen dat het je ook daadwerkelijk heeft veranderd qua persoon. Ongetwijfeld een onvergetelijke ervaring.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 00:41 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Maar, terug naar de grote roadtrips! Hoe zou het zijn om als vrouw zo'n reis te maken? Ik zou het graag doen, maar denk toch dat het voor een vrouw alleen een stuk moelijker zou zijn!
Hard sparen voordat je vertrekt en low budget reizen. Dus hostels, campings en langs de kant van de weg slapen en een beetje opletten wat je doet.quote:Op donderdag 10 mei 2007 19:21 schreef DeHovenier het volgende:
Hoe kan je dat allemaal betalen? Je werkt daar, oke, maar hoe makkelijk krijg je daar een baan? En je betrekt dan een appartementje ergens in de stad voor onbepaalde tijd? Hoe verstaanbaar kun je je daar maken? Doen ze moeilijk over geen vaste woonadres en belasting betalen enz. Of kreeg je handje contantje?
Wel uber om zo'n reis (grotendeels) in je eentje te doen
Leuk zeg dat je al zo jong wist dat je naar Alaska wilde! Als je dat op je 16e al kon, dan zou een roadtrip je ook wel lukken. Er zijn heel veel meisjes die alleen reizen, maar ik ken er maar één die het zelfstandig met de auto deed. Zij verkocht de auto voordat ze in Centraal-Amerika aankwam, maar tot die tijd had ze het heel goed gehad. CA zag ze niet zitten als vrouw alleen in de auto.quote:Op vrijdag 11 mei 2007 00:41 schreef AKnynke het volgende:
[..]
Als klein kind was ik al helemaal geobsedeerd met bergen en beren, maar vooral door Alaska. Het is altijd een grote droom van me geweest om daar heen te gaan. Ik was op m'n 16e klaar met m'n Havo, en te jong om met het HBO te beginnen en op kamers te gaan.
Ik ben met een uitwisselingsorganisatie naar Alaska gegaan, en heb daar een jaar in een gastgezin gewoond, en ben naar de lokale (40 km. verderop) highschool gegaan. Natuurlijk is het duur, en met zaterdagsbaantjes en vakantiebaantjes kom je er niet, maar het was wel ontzettend tof, en een ervaring waar ik nu, vijf jaar later nog steeds erg vaak aan terug denk. Het was niet altijd even makkelijk, maar ik ben daar wel van een klein en verlegen meisje veranderd in een jonge, zelfstandige en spontane vrouw.
Ik heb nog niet de kans gehad om terug te gaan, maar dat gebeurt hopelijk volgend jaar. Ik heb toen ook niet veel tijd gehad om te reizen binnen Alaska, door omstandigheden binnen mijn gastgezin, maar dat zal ik volgend jaar zeker gaan doen.
Al met al, een ervaring om niet te vergeten....
Maar, terug naar de grote roadtrips! Hoe zou het zijn om als vrouw zo'n reis te maken? Ik zou het graag doen, maar denk toch dat het voor een vrouw alleen een stuk moelijker zou zijn!
Bedankt, stuk duidelijker zo ja!quote:Op vrijdag 11 mei 2007 09:47 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik heb de titel van het topic even aangepast, zodat het meer opvalt en weergeeft wat je gepresteerd hebt.
Inderdaad, en dan ben je opeens 37 en heb je 2 kinderen. Ook een mooi leven, maar ik wil nog graag een keer naar Alaska.quote:Op zaterdag 12 mei 2007 21:53 schreef wyccie het volgende:
Voor de meesten van ons blijft het slechts bij een gedachte, een dagdroom.
Natuurlijk wel, ik wist in 2000 toen ik zoiets voor het eerst deed ook niets van auto's. Nu weet ik genoeg om te weten wat er mis is, maar repareren kan ik zelf ook niet. Daar heb je monteurs voor!quote:Op zaterdag 12 mei 2007 20:58 schreef Blik het volgende:
tvp, mooi verhaal
(zal het alleen zelf nooit kunnen uitvoeren aangezien mijn verstand van auto's nihil is)
Ja dat had ik inderdaad ook!quote:
hebben ze daar zo een hekel aan amerikanen?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het lijkt me slimmer om in Latijns Amerika in elk geval met een auto uit Canada te rijden
Hoi Kattie,quote:Op dinsdag 8 juli 2008 17:01 schreef Kattie het volgende:
Hallo BushRanger,
Al die vragen die je in het begin had, die heb ik nu ook eigenlijk. ik ga namelijk een vergelijkbare reis maken, maar ik zal beginnen in Anchorage, Alaska. Toch ben ik erg benieuwd hoe jij uiteindelijk je auto hebt geregistreerd en verzekerd, had je een vast woonadres nodig? was het moeilijk? koste het veel tijd? en hoe heb je het gedaan?
Weet iemand misschien hoe het in Alaska zit? daar gelden natuurlijk andere wetten
Kattie
Dank jequote:Op zondag 13 juli 2008 21:32 schreef Proximo het volgende:Wow wat een toffe reis, ben benieuwd naar de rest
Beide, deze trip duurde 20 maanden, waarvan ik er 8 gewerkt heb. Dus ik heb er flink wat spaargeld doorheen gejaagd. In eerdere reizen heb ik ook gewerkt om het financieel mogelijk te houden.quote:Op woensdag 16 juli 2008 14:46 schreef Niek. het volgende:
tvpZit er zelf over te denken roadtrip door de usa te maken. Even vraag, werk je onderweg ook of leef je van je spaargeld?
Inderdaad, dat is vrij uniek. Ben je er wel eens geweest?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 17:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Bryce canyon is inderdaad erg mooi. Met sneeuw lijkt me een extra bonus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |