abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34403404
Hallo travelers, ik heb wat advies nodig over een idee dat ik al een tijdje heb. Ik rijd graag auto en vind het leuk om door verlate gebieden te rijden. Nu zit ik er over te denken om de hele Pan American Highway te gaan rijden. Deze weg loopt van bovenin Alaska tot onderin Chili en dat is dan zo'n 25.800 km.

Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze route of delen ervan. Om maar meteen met mijn belangrijkste vragen te komen:
- Hoe regel je de autoverzekeringen?
- Hoe gaat het er aan toe bij de grensovergangen (auto is wellicht anders dan iemand die in een bus de grens over gaat!?)
- Hoe veilig is het om met een auto met Canadese kentekenplaten door bijvoorbeeld Nicaragua of Colombia te rijden? Trekt dat gespuis aan?

Even wat aanvullende informatie... Ik ben al in Canada en heb al een auto gekocht, waar ik denk het een heel eind mee te kunnen redden. Het gaat om een 1986 Subaru Outback Stationwagen met maar liefst 400.000 km. Ja, dat is oud en ja, dat zijn veel kilometers. Voordeel is dat als er iets mis gaat, dat het financieel geen ramp is om de auto achter te laten. Deze auto heb ik gekocht van de mensen waar ik momenteel van huur en ik vertrouw hen helemaal, ze zeggen dat het een zeer betrouwbare auto is. Tot zover is dat ook zo. Verdere informatie, de auto heeft 90 pk, 5 bak. Het is een 4WD met hoge en lage gearing. Op dit moment liggen er vier winterbanden onder, die zal ik zowieso moeten vervangen, waarschijnlijk voor allround banden. Ik verwacht zelfs bovenin Alaska redelijke condities als ik daar in juli ben.

Over mezelf kan ik melden dat ik helaas geen enkele ervaring heb met het repareren van een auto. Het lukt me wel om een wiel te verwisselen dat is het wel zo'n beetje. Ik heb al eerder lange roadtrips gemaakt en tot nu toe is het zonder deze kennis altijd goed gegaan. Vaak zijn er wel mensen die je willen helpen.

De Subaru is geregistreerd in Canada tot maart 2007. Verzekering loopt tot november 2006. Ik moet 20 september 2006 Canada verlaten hebben. Ik zou dus van 20 september tot november de tijd kunnen nemen om naar de Mexicaanse grens te rijden. De Canadese verzekering dekt tot die grens namelijk. Daarna wordt het dus lastig, maar ik heb gehoord dat je aan de Mexicaanse grens een autoverzekering kan afsluiten, iemand ervaring mee?

Het is nog al een verhaal en ik ben vast nog veel vergeten, maar ik hoop dat iedereen die info heeft die me op de een of andere manier kan helpen dat zou kunnen posten.

Een roadtrip die al wel vrijwel zeker is, is de volgende: Calgary, Edmonton, Yellowknife, stukje terug en dan omhoog naar Watson Lake, Whitehorse , Dawson City en dan begint het echte werk. De Dempster Highway naar Inuvik. Dit is een van de drie wegen wereldwijd die zo ver de poolcirkel binnen gaat. Ik heb hier echt zin in en ook hier zijn tips van harte welkom! Het schijnt nogal ruig te zijn op de Dempster, dus ik zal zowieso nog twee extra wielen kopen (dan zit ik dus op drie volwaardige wielen). Verder weet ik ook dat ik voldoende eten en drinken mee moet nemen.
pi_34403454
Geen tips helaas, wel inspiratie: Roadmovies! Welke vond je het mooist?

Veel plezier alvast!
  dinsdag 24 januari 2006 @ 07:23:02 #3
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_34403470
Mag ik mee???
pi_34403482
quote:
Geen tips helaas, wel inspiratie: Roadmovies! Welke vond je het mooist?

Veel plezier alvast!
Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:23 schreef NIels25 het volgende:
Mag ik mee???
Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er over
  dinsdag 24 januari 2006 @ 08:25:03 #5
10110 NIels25
"You only live once, so l
pi_34403825
quote:
Als je motorische en mechanische ervaring wat uitgebreider is dan die van mij, dan denk ik er over
Dat niet, maar kan goed koken en kan ook wel zeggen dat ik redelijk gezellig ben
pi_34410292
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: blijf hier je ervaringen posten. Het zal een welkome aanvulling zijn in dit forum!
Een Subaru is over het algemeen wel een heel betrouwbare auto. Als je hem met liefde behandelt, zal hij niet zomaar stuk gaan. Ik zou inderdaad wel Allroad-banden onder je wagen laten leggen en (omdat je toch nog zoveel tijd hebt) een kleine cursus autotechniek volgen. Misschien is in de bibliotheek of op internet (eBay) een boekje te vinden met de basisprincipes...
Colombia zou ik mijden als ik jou was, voor de rest gelden gewoon de bekende reisregels denk ik. Als je je niet opvallend gedraagt of kleedt, loop je minder kans op ontvoering, beroving, etc.
Heel veel succes en plezier in ieder geval!
pi_34417388
Ik heb een aantal stukken van de Pan Americana gedaan. In Alaska en Canada heb ik zelf gereden, in Chili en Ecuador met de bus.

Alaska in de zomer is gewoon warm, de temperatuur kan er 30 graden worden. Extra banden en brandstof is inderdaad noodzakelijk als je de Dempster Highway op gaat. Aangezien ik geen extra banden en jerrycans had ben ik deze weg voorbijgereden, maar had hem graag willen doen, net als de James Dalton Highway naar Prudhoe Bay.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_34420280
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 13:01 schreef Rory78 het volgende:
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar ik zou zeggen: blijf hier je ervaringen posten. Het zal een welkome aanvulling zijn in dit forum!
Een Subaru is over het algemeen wel een heel betrouwbare auto. Als je hem met liefde behandelt, zal hij niet zomaar stuk gaan. Ik zou inderdaad wel Allroad-banden onder je wagen laten leggen en (omdat je toch nog zoveel tijd hebt) een kleine cursus autotechniek volgen. Misschien is in de bibliotheek of op internet (eBay) een boekje te vinden met de basisprincipes...
Colombia zou ik mijden als ik jou was, voor de rest gelden gewoon de bekende reisregels denk ik. Als je je niet opvallend gedraagt of kleedt, loop je minder kans op ontvoering, beroving, etc.
Heel veel succes en plezier in ieder geval!
Cursus autotechniek zou handig zijn, maar ik heb geen idee of die hier gegeven worden, maar ik zal er eens achteraan gaan. Zo veel tijd heb ik trouwens niet, ik ben van plan om eind juni/begin juli hier (Canmore, Alberta) te vertrekken.

Wat is de reden dat je me aanraadt om Columbia over te slaan? Ik heb er zelf ook een beetje een rotgevoel bij, maar dat is vooral gebaseerd op wat je in films ziet. Is het echt zo erg? Er schijnen best veel mensen te zijn die er reizen en het aantal ontvoeringen valt niet helemaal tegen. Columbia schijnt wel een heel mooi land te zijn. Loopt de PAH door een gevaarlijk gebied van Columbia?
pi_34420321
Je zult niet de hele Panamericana kunnen rijden. Ergens in Panama houdt die weg gewoon op, verzandt gewoon in de Jungle. Daar zul je dus een boot moeten nemen. Alleen een enkele fietser heeft dit wel eens gered, de hele Panamericana, maar die moest dan met lokale hulp z'n eigen weg gaan kappen....
pi_34420632
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 16:46 schreef Lucille het volgende:
Ik heb een aantal stukken van de Pan Americana gedaan. In Alaska en Canada heb ik zelf gereden, in Chili en Ecuador met de bus.

Alaska in de zomer is gewoon warm, de temperatuur kan er 30 graden worden. Extra banden en brandstof is inderdaad noodzakelijk als je de Dempster Highway op gaat. Aangezien ik geen extra banden en jerrycans had ben ik deze weg voorbijgereden, maar had hem graag willen doen, net als de James Dalton Highway naar Prudhoe Bay.
Wist je dat je extra wielen en jerrycans kan huren voor je de Dempster op gaat? Je betaalt borg en je brengt ze aan het einde van je trip terug. Zelfs huurauto's mogen de Dempster op, omdat het in dat deel van Canada onmogelijk is om te zeggen dat je huurauto's niet onverhard mag laten rijden. Er is namelijk weinig anders dan onverhard.

De Dalton Highway zal ik waarschijnlijk wel gaan rijden, of ik nu wel of niet de PAH ga doen. Langste stuk zonder tankstation is 400 km! Ik verwacht dat de benzine in Prudhoe Bay ongelofelijk duur zal zijn, dus ik zal wel wat jerrycans meenemen.
pi_34420687
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 18:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Je zult niet de hele Panamericana kunnen rijden. Ergens in Panama houdt die weg gewoon op, verzandt gewoon in de Jungle. Daar zul je dus een boot moeten nemen. Alleen een enkele fietser heeft dit wel eens gered, de hele Panamericana, maar die moest dan met lokale hulp z'n eigen weg gaan kappen....
Dat betekent dus dat je hem wel helemaal kan rijden. Want de 44 km die mist in Darien's Gap is geen weg en dus ook niet deel van de PAH. En er heeft inderdaad nog nooit iemand met een auto doorheen gereden. Je schijnt een boot te kunnen nemen in Panama, maar hoe dat zit weet ik niet precies.
  FOK!fotograaf dinsdag 24 januari 2006 @ 19:50:23 #12
73911 ultra_ivo
pi_34422799
Het enige verslag dat ik ken van een doortocht van de Darien Gap is van Bernard Magnouloux, een Franse fietser die dat met diverse bootjes en deels wadend met de fiets op de nek heeft gedaan. Als jij binnen je definitie van de Panamericana rijden blijft met de boot hier is dat prima
pi_34572517
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:26 schreef BushRanger het volgende:
Staan leuke films tussen! Heb je Motorcycle Diaries gezien? Mooie film! Ik word wel een beetje geinspireerd door de eerste twee MadMax films. Niet echt roadtrips, maar wel het sfeertje dat me trekt. Ben ook op de locaties geweest waar het gefilmd werd, helemaal geweldig!
De Motorcycle Diaries heb ik gezien, is inderdaad een mooie film! MadMax ken ik eigenlijk niet.

Nog even over je reis en één van de saaiste onderwerpen die er bestaan: de verzekeringen ! Ik heb wel eens gehoord dat het regelen van een verzekering (voor huurauto's!) vanuit Nederland goedkoper en beter (volledigere dekking) is dan een autoverzekering geregeld in het buitenland. Zoals gezegd; dit geldt voor huurauto's, maar misschien geldt het ook wel voor jouw auto (gekocht toch?).
pi_34613027
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 18:14 schreef BushRanger het volgende:
Wat is de reden dat je me aanraadt om Columbia over te slaan? Ik heb er zelf ook een beetje een rotgevoel bij, maar dat is vooral gebaseerd op wat je in films ziet. Is het echt zo erg? Er schijnen best veel mensen te zijn die er reizen en het aantal ontvoeringen valt niet helemaal tegen. Columbia schijnt wel een heel mooi land te zijn. Loopt de PAH door een gevaarlijk gebied van Columbia?
Puur vooroordeel t.o.v. Colombia. Nogmaals: ik heb er geen enkele eigen ervarimg; het zou best kunnen dat je in Colombia op onopvallende wijze best kunt trekken, maar ik zet daar zo mijn twijfels bij. En ik baseer mijn mening niet alleen op films, maar ook op de dingen die ik diverse malen gehoord en gezien heb in het KRO-programma Spoorloos. De situaties waarin deze producenten komen, gelden vaak ook voor reizigers, dus...
Of de PanAmerica ook door Colombia gaat, weer ik echter niet, maar het lijkt me wel logisch.
Nogmaals heel veel succes en plezier en probeer vooral hier te blijven posten als je onderweg bent!
pi_34639283
quote:
Op maandag 30 januari 2006 14:32 schreef Rory78 het volgende:

[..]
Of de PanAmerica ook door Colombia gaat, weer ik echter niet, maar het lijkt me wel logisch.
Ja, PAH gaat zowieso door Columbia, weet alleen niet of dat een 'veilig' deel is of niet. Zal binnenkort als ik m'n foto's ontwikkeld en ingescand heb een foto van de auto plaatsen!
pi_34643165
Awright.
Trouwens, waarom neem je niet via e-mail contact op met de NLse ambassades en consulaten in de betreffende gebieden. Zij zullen je wel van (veiligheids-) informatie kunnen voorzien.
pi_34689164
Ik gisteren contact gezocht met een Amerikaan die deze trip al eens gemaakt heeft en een paar vragen gesteld. Dit is wat hij vandaag al antwoordde:
Thanks for dropping me a line. This, indeed, was a wonderful journey. I amvery excited for you. Here's a couple of thoughts: The Suburu is an excellant vehical, tough, with good fuel economy. However,once you go into Mexico you will be the only Suburu for a long, long, time. Ibelieve the next dealership is in Chile! Bring a tool kit (metric and SAE), two fuel filters, two oil filters, radiatorhoses (upper and lower), extra fusses, windshield wiper blades, a headlight,engine oil, gear oil, coolant that is premixed, and extra spare tire(two), agood jack, a fuel can that is full. Have a locking fuel door, and at least oneextra key hidden and taped to the car. Buy a "club" for locking the steeringwheel and consider a "fuel kill" switch. Keep all you documents in a folder that fits between the seats of your car. Make ten copies of each document. Passport, vehical registration, US/Canadainsurance, driving licence. A letter of intent in espaniol is not a bad idea. I should say who you are, what you vehical is, and where you are going, and thatyou will be returning to Canada with the vehical. You will get pulled overevery day or two and having the paperwork handy makes things much easier. Inever gave anyone a bride the whole time I was there, except for at the CostaRican Boarder. Before you cross the Mexican boarder, buy Mexican insurance through Samsborn. They have a website and are good. They may be able to insure you all the wayto Panama. For insurance after that, looking into the South-American ExplorersClub website and the South-American Automobile Club (en espoanol). Shipping from Panama City to South America is pretty easy. Find animport/export agent. Just ask at a major Hotel. They will arrange shipping. It is very expensive and can take longer than expected. Columbia is very dangerous, especially for those with foriegn plates. It hasthe highest kidnapping rate in the world, even higher than Iraq. Venezuela ispretty easy to ship to. The customs agents in Equador can be very, verydifficult. Shipping is like $1500-2000USD. Then another $2000 or 2500 to get the vehicalback to Canada. You cannot sell this car in SA. I can't remember how much Ipaid for insurance. If your budget is limited, consider driving to Panama andback. It is a wonderful trip that you would remember for a life time.

Erg fijn om zo'n snelle reactie te krijgen en ik denk dat ik hem zeker nog wel meer kan vragen!
pi_35416835
Interessant
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_35417133
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 19:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Interessant
Ja... maar niks voor jou Te veel gespuis, te veel risico's Zapatisten enzo...
  zaterdag 25 maart 2006 @ 08:35:45 #20
37305 BushRanger
in Wellington
pi_36348020
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:



Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
pi_36349374
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 08:35 schreef BushRanger het volgende:
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:

[afbeelding]

Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?
pi_36351617
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 11:03 schreef femmeChantal het volgende:

[..]

Dombo-vraagje: olie verversen is toch een kwestie van motorkap opengooien en olie bijvullen? Daar hoef je de auto toch niet voor op steunen te zetten?
Je heb olie bijvullen, wat jij bedoeld en olie verversen, olie verversen is een kwestie van doppie onderaan je motorblok losdraaien, alle olie er uit laten lopen, oliefilter vervangen en weer nieuwe olie er in.
Vroeger wilde ik coureur worden, nu ben ik koerier....
pi_36355208
Oké, duidelijk!
pi_36484921
Vandaag Powerpack gekocht bij Canadian Tire:
http://www.canadiantire.ca/assortments/product_detail.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524443271701&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517494&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517530&FOLDER%3C%3EbrowsePath=1408474396670121&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396670121&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474396670271&bmUID=1143703996066

Heeft er hier iemand ervaring met die 12 volt koelkastjes voor in de auto. Ze schijnen 22 graden te koelen. Maar hoe loopt het af als je de auto in de zomer een paar uurtjes stil zet? Dan stijgt de temperatuur in de auto fors, blijft het dan toch redelijk koel in zo'n koelkastje, omdat je al een koele start hebt gemaakt?
  woensdag 7 maart 2007 @ 03:19:38 #25
37305 BushRanger
in Wellington
pi_47004085
Even een flinke schop... Bijna een jaar!

Afijn, ik wilde even vertellen dan bovenstaande auto nog steeds in het land der levenden is, ongelofelijk. De route die ik sinds dit topic heb afgelegd is als volgt:
Van het zuiden van Alberta (Canada) helemaal naar het noorden gereden, diep de poolcirkel binnen, naar Inuvik. De weg van Dawson City naar Inuvik was 1600 km retour en helemaal onverhard. Op de weg terug had het twee dagen geregend en het was een modderbad, resultaat was verschillende dodelijke slachtoffers. Voor mij is het een hoogtepunt van de trip geweest, met 4wd en sneeuwbanden door de modder raggen.

Toen van Dawson City de grens over naar Alaska. En nogmaals de poolcirkel, deze keer naar het meest noordelijke puntje van het Amerikaanse continent waar je kan komen met de auto, Prudhoe Bay, opnieuw grotendeels onverhard vanaf Fairbanks. Even gezwommen in de Artische Oceaan en omgedraaid.

Dan van Fairbanks naar Anchorage en via Whitehorse en de Stuart Cassier Highway weer terug naar het zuiden van Canada. Toen ging de auto kapot en heb ik flink moeten betalen, maar goed, dat kon ook haast niet anders. Ik had toen wat minder vertrouwen in de auto, maar besloot toch op weg te gaan richting Panama.

De USA was ook schitterend, prachtige NP´s en Portland, San Fransisco en Austin waren de leukste steden. Via Idaho, Washington, Oregan, California, Nevada, Arizona, Utah, Colorada, New Mexico, Kansas, Oklahoma en Texas naar Mexico gereden.

Mexico binnen gereden in de niet toeristische woestijn dwars door het midden. Prachtig, maar wel een beetje eenzaam, ik sprak nog geen woord Spaans en iedereen staarde naar me en dacht dat ik verdwaald was. Daarna via de westkust tot San Cristobal de las Casas. Palenque en dan omhoog naar de Yucatan. Geen Cancun en Playa natuurlijk.

Toen een weekje in Belize, maar daar is niet veel aan, behalve Placencia. Maar dat was meer vanwege de mensen die ik ontmoette dan de plaats zelf. Wel prachtig strand.

Nu ben ik al weer een week in Guatemala. Via Tikal en Flores door het binnenland gereden naar Quetzaltanengo. Dat was zwaar voor de auto, ik deed 11 uur over 266 km en daarna nog twee dagen om hier te komen. Gisteren dwars door Guatamala City gereden, gelukkig heb ik GPS, het was een uitdaging.

Anways, dit is een korte samenvatting. Als iemand nog specifieke vragen heeft of zelf een soortgelijke trip wil maken, laat het me weten, ik vind het leuk om hier over te ´praten´.
  woensdag 7 maart 2007 @ 03:24:49 #26
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_47004106
Wat ik mij spontaan afvraag, wat heeft dit je tot nog toe eigenlijk allemaal gekost ? (financieel dan ?)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  woensdag 7 maart 2007 @ 03:28:17 #27
37305 BushRanger
in Wellington
pi_47004121
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 03:24 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Wat ik mij spontaan afvraag, wat heeft dit je tot nog toe eigenlijk allemaal gekost ? (financieel dan ?)
Best veel, ik heb geen zin een precies bedrag neer te zetten. Maar van de anderhalf jaar die ik bezig ben, heb ik ook acht maanden gewerkt. Verder reis ik low budget. Alleen de VS was een geweldige aanslag op het budget, want er waren weinig hostels en voor kamperen was het te koud. Verder heb ik in het noorden van Canada en Alaska vooral gekampeerd, soms gratis (met bezoek van een beer om kwart voor vijf ´s ochtends, wat was ik bang) en in Centraal Amerika is het erg goedkoop. Ik zit nu in een hotel voor 5 euro per nacht.
  Moderator woensdag 7 maart 2007 @ 13:47:58 #28
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_47013885
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 03:19 schreef BushRanger het volgende:
Even een flinke schop... Bijna een jaar!

<knip>

Anways, dit is een korte samenvatting. Als iemand nog specifieke vragen heeft of zelf een soortgelijke trip wil maken, laat het me weten, ik vind het leuk om hier over te ´praten´.
Wat een schitterende trip. Waar ga je hierna naar toe? Copan in Honduras? San Salvador?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_47110044
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 08:35 schreef BushRanger het volgende:
Hier de auto waar het allemaal mee moet gaan gebeuren:

[afbeelding]

Ondertussen ook een gereedsschapskist met 241 stuks gereedschap gekocht bij Canadian Tire. Was een superdeal, van 300 voor 100 dollar en nog degelijk spul ook. Verder is er nog een powerpack op komst (draagbare accu met startkabels, compressor, 12v en 120v uitgang) en steunen om de auto op te zetten, zodat ik zelf makkelijk de olie kan verversen.
Geweldig.

Verder idd mooie trip!
  zaterdag 10 maart 2007 @ 19:28:33 #30
37305 BushRanger
in Wellington
pi_47131327
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 13:47 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Wat een schitterende trip. Waar ga je hierna naar toe? Copan in Honduras? San Salvador?
Ja precies, ik reis op het moment met een Canadees meisje en we gaan na de Spaanse lessen naar Lago Atitlan, Antigua en dan richting El Salvador en Copan. Ik ken een vrouw uit El Salvador en haar vader heeft een hacienda, waar ik welkom ben. Dat zou interessant moeten zijn, want haar vader was erg betrokken bij de politieke problemen in het verleden. Hij is zelfs twee maal neergeschoten en op kosten van Cuba naar Rusland gevlogen om daar te herstellen. Dus dan weet je wel wat zijn politieke ideeen zijn haha.
  zaterdag 10 maart 2007 @ 19:30:10 #31
37305 BushRanger
in Wellington
pi_47131380
quote:
Op vrijdag 9 maart 2007 22:45 schreef Dizzee het volgende:

[..]

Geweldig.

Verder idd mooie trip!
Dank je! Net een hoop geld uitgegeven om nieuwe shocks achter te laten installeren. Ik had ze helemaal kapot gereden. Nu de auto weer functioneel is, ga ik met een groepje mensen naar de hotsprings!
pi_48824708
Hoe lang blijf je gemiddeld in een plaats?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_48824724
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 09:35 schreef BushRanger het volgende:
Vandaag Powerpack gekocht bij Canadian Tire:
http://www.canadiantire.ca/assortments/product_detail.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524443271701&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517494&FOLDER%3C%3EbrowsePath=2534374303517530&FOLDER%3C%3EbrowsePath=1408474396670121&FOLDER%3C%3Efolder_id=1408474396670121&ASSORTMENT%3C%3East_id=1408474396670271&bmUID=1143703996066

Heeft er hier iemand ervaring met die 12 volt koelkastjes voor in de auto. Ze schijnen 22 graden te koelen. Maar hoe loopt het af als je de auto in de zomer een paar uurtjes stil zet? Dan stijgt de temperatuur in de auto fors, blijft het dan toch redelijk koel in zo'n koelkastje, omdat je al een koele start hebt gemaakt?
Wat voor dingen heb je allemaal meegenomen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 1 mei 2007 @ 04:18:26 #34
37305 BushRanger
in Wellington
pi_48879416
quote:
Op zondag 29 april 2007 03:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe lang blijf je gemiddeld in een plaats?
Er is geen gemiddelde, soms een week, soms een uur. Het hangt helemaal af van hoe je de plaats vindt. Als het niks is ga je door en als het je aanstaat blijf je hangen.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 04:23:00 #35
37305 BushRanger
in Wellington
pi_48879421
quote:
Op zondag 29 april 2007 03:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wat voor dingen heb je allemaal meegenomen?
Ben in september 2005 vertrokken met een grote en kleine rugzak, maar had toen ik in juli 2006 vertrok met de auto een aardige auto vol. Naast kleren en persoonlijke dingen, zoals boeken en cd´s had ik het volgende:
- 2 volwaardige reservewielen
- Gereedsschapskist met 250 stuks
- Powerpack met accu, startkabels, compressor, 2 x 110 volt en 1 x 12 volt
- allerlei riemen en slangen
- Alle vloeistoffen die je maar nodig kan hebben
- Hamer en bijl
- Traangas (voor beren)
- Kampeerspullen (tent, 2 pits gastoestel, zelfopblaasbare matras, dekens, slaapzak)
- Flink krat met kookspullen
- Krat met eten
- 10 liter water
- Koelbox

Zal vast nog wel wat vergeten, maar dat is het belangrijkste.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 04:29:26 #36
37305 BushRanger
in Wellington
pi_48879427
En ik heb het gehaald trouwens!!! Vorige week heb ik mijn Noord -Zuid trip afgerond. Ben helemaal van Prudhoe Bay, Alaska naar Yaviza, Panama gereden!! Echt fantastisch gevoel om het helemaal gedaan te hebben! Wie had gedacht dat een 21 jarige auto met op het eind zo´n 450.000 km dit zou kunnen, ik ben er zelf aardig door verrast, de auto heeft een enorm pak slaag gehad. Veel onverhard gereden, ik schat zo´n 10.000 km. Helaas op mijn een na laatste dag voor het eerst een politieagent omgekocht, ik reed 100+ in een 50 zone. De twee weken daarvoor ook al twee keer aangehouden voor gevaarlijk rijgedrag, maar toen kwam ik weg met ´no entiendo´, denk dat ik een beetje de Mexicaanse weggebruiken heb overgenomen. Maar over het geheel gezien heb ik weinig problemen gehad, meest angstige moment was toen ze me ´s nachts in El Salvador op de snelweg probeerden stil te zetten. Dat is ze gelukkig niet gelukt... Centraal Amerika is erg leuk om in rond te reizen en zeker niet extreem gevaarlijk. Met de auto heb je alleen wel het extra probleem dat je je in vier landen niet kunt verzekeren. Het veroorzaken van een ongeluk resulteert dan in een cel, totdat de schade betaald is. Maar al met al is het heel goed te doen en ik kan het iedereen die van avontuur houdt aanraden, het is een fantastische reis. Vanacht vlieg ik naar huis, zal wel vreemd zijn na meer dan anderhalf jaar, maar ik heb al weer nieuwe plannen. Vragen over de trip zijn welkom!!
pi_48900452
Had je met een kenteken plaat uit Canada niet extra (slechte) aandacht?

Nu van Colombia naar Punta Arenas?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 3 mei 2007 @ 22:58:07 #38
37305 BushRanger
in Wellington
pi_48984865
Nee, had meestal wel positieve aandacht met mijn Canadese platen. Het was vaak een reden voor mensen om een praatje te maken en te vragen wat ik daar aan het doen was.

Ja, het is de bedoeling om met de motor van het noordelijkste stukje van Columbia naar Tierra del Fuego te rijden. Gisteren thuis gekomen en vandaag al met mijn neef (motorinstructeur) over motorrijlessen gehad. Zal wel eerst een beetje moeten werken...
pi_49010300
Dan moet je motorcicly diaries huren in de videotheek
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 4 mei 2007 @ 18:35:36 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_49013014
Wat vreselijk gaaf, Bushranger!
Hoe lang ben je nu alles bij elkaar weggeweest?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zaterdag 5 mei 2007 @ 05:56:49 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_49029295
BushRanger!

Goed gedaan, geweldig verhaal!
Ik wens je veel succes met het zuidelijk deel van je reis.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 5 mei 2007 @ 16:28:05 #42
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_49038732
Echt heel gaaf plan dit! In Costa Rica heb ik zelf delen ervan gereden en op zich prima te doen. Wel af en toe wat potholes dodgen

Deel 2 met de motor ..nice!
  zaterdag 5 mei 2007 @ 16:36:33 #43
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49038942
Heel vet! (verkapte TVP).

Komt er nog een uitgebreid verslag?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 5 mei 2007 @ 17:19:30 #44
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_49039982
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:36 schreef Nembrionic het volgende:
Heel vet! (verkapte TVP).

Komt er nog een uitgebreid verslag?
Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar!
  maandag 7 mei 2007 @ 21:04:54 #45
37305 BushRanger
in Wellington
pi_49117145
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 18:35 schreef Hik het volgende:
Wat vreselijk gaaf, Bushranger!
Hoe lang ben je nu alles bij elkaar weggeweest?
Best wel een tijdje! Vertrokken op 20 september 2005 en terug op 2 mei 2007, dikke 19 maanden dus!
  maandag 7 mei 2007 @ 21:07:44 #46
37305 BushRanger
in Wellington
pi_49117303
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 16:28 schreef Travelmonkey het volgende:
Echt heel gaaf plan dit! In Costa Rica heb ik zelf delen ervan gereden en op zich prima te doen. Wel af en toe wat potholes dodgen

Deel 2 met de motor ..nice!
Costa Rica is erg mooi, maar ook wel duur vergeleken met de rest. Wil zeker nog een keer terug om wat duurdere activiteiten die ik nu overgeslagen heb te doen. Jammer alleen dat het minder Centraal Amerikaans aanvoelt dan de omringende landen.

Mijn neef gaat me motorrijles geven, hij heeft z'n papieren, maar heeft het nog nooit gedaan. Hij gaat mij nu les geven om ervaring op te doen en ik betaal dan een zacht prijsje! Moet alleen eerst uitzoeken wat voor soort pak ik voor Zuid-Amerika nodig ga hebben, maar gelukkig heb ik veel motorvrienden gemaakt op mijn trip
  maandag 7 mei 2007 @ 21:14:52 #47
37305 BushRanger
in Wellington
pi_49117699
Ok, dit is het eerste reisverslag dat echt betrekking heeft op de roadtrip. Als er behoefte is aan meer dan zal ik er meer plaatsen. Deze heb ik helaas alleen in het Engels.

I've made it!! Drove the Dempster Highway up and down without any major
problems. Only three news chips in my window (which brings the total to 8
and 3 cracks). The trip was great, the Dempster is a beautiful road and the
scenery, especially in the first part, is amazing.

Before I went on the Dempster I drove from Edmonton to Grande Prairie, which
is not so special. It is all about the oil and money there. Then I drove to
Fort St. John where I met up with Hannah, who I met in Canmore. She invited
me over at her fathers farm for dinner, which was very nice! Then on to Fort
Nelson, where I spent the night with Dave and Charlene en stayed at their
house. I traveled for a while with Charlene in Australia in 2004. They also
gave me a tour around the wood plant where the work, which was very
interesting. They have 7 million trees waiting to be processed!

From Fort Nelson to Liard Hotsprings, where it was very nice to swim, but
the musquitos drove me insane. So I decided to keep driving, since it
doesn't really get dark anway and drove all the way to Watson Lake. Next day
instead of taking the Alaska Highway, I went on the Campbell Highway, which
is kind of rough. Made a big hole in my muffler right in the beginning and
the car sounds like a V8 with sportsexhaust at the moment. The road was very
quiet, but it was nice. Helped out some indians who couldn't change their
tire and had dinner in Ross River. They asked me there if I took a wrong
exit that I took a gravelroad instead of the Alaksa Highway ;-) Spent the
night in Carmacks and then drove up to Dawson City. From where I left at 7pm
to start the Dempster. It stays light 24 hours, so it didn't matter I
started that late.

On the way up I had very dry conditions and it was very dusty. My car is
covered in dust, inside and outside. The first night I slept on the side of
the road and was quite afraid when something big walked up to my tent at
4:45am and started sniffing and snorting my tent. I just kept quiet with my
axe and bearspray within reach and it left after a while. No idea what it
was, but it could have been a bear. The next day I made it up to Inuvik
without problems and had very good views, because it was clear.

In Inuvik it started raining and it kept doing that for two nights and a
day. I stayed for one full day and went to the Great Northern Arts festival
and watched two documentries at the first Inuvik Film Festival. In the
evening I went to a presentation about the Trans Canada Trail and I and a
local G'whichin I met at the arts festival drove me around town and told me
lots, which was great.

Next day it was time to travel back. The roads were supposed to be really
bad. I had to go in 4wd immediatly, it was very slippery. Especially in the
mountains you had to be carefull, because there is no rail and if you go
off... Drove all day in 2nd and 3rd gear and it took 8 hours to get to Eagle
Plains. It was very busy there, because many people waited for the weather
to get better. I didn't feel like camping because all my gear was soaked and
I didn't feel llike paying 127 dollars for a bed, so I waited till reception
closed and slept behind the couch in the lobby :-) That evening I met Laura
and Caleb and we decided to drive down together.

The next morning we found some more people who liked to drive down with us,
so we could help each other in the case of problems. We left as a group and
plowed our way through the deep mud. The car looked spectacular with mud
everywhere! It was a good day for us, a lot of fun driving. Unfortunatly not
for everybody. Many people went of the road and had tire and mechanical
problems. Also six people died, which is very sad.

That night we slept at the information platform at Two Moose Lake and we
were lucky to see in the morning and the evening a moose walk into the lake
and eat weed. That day we also did a walk in Tombstone NP up to a mountain
before we drove down to Dawson City.

Dawson City is nice, I probably stay a couple nights here. Do laundry,
shopping, visit the sites and get organized for my Alaska trip. I want to
drive to Fairbanks and then up the Dalton Highway to Deadhorse/Prudhoe Bay.
After the Dempster I am really looking forward to that. I have confidence in
the car, it is doing great so I think I can make it! (someone in Canmore
must be happy to hear all the good stuff about the Subaru!)
  maandag 7 mei 2007 @ 21:41:25 #48
37305 BushRanger
in Wellington
pi_49119054

Ergens tussen Watson Lake en Dawson City, Yukon, Canada






Dempster Highway naar Inuvik, Northern Territories, Canada


De politie, je beste vriend... dit was voor ik een bekeuring van 230
dollar kreeg dus...


Het is niet altijd koud op de poolcirkel, hier was het 25 graden!


Maar het weer kan omslaan, dit is op de terugweg van Inuvik. Erg veel
modder, erg glad.


De auto voor me is van Caleb en Laura, we hadden een groepje van drie
auto's, zodat we in geval van een ongeluk of pech elkaar konden helpen.


Een moose die aan het grazen is in Two Moose Lake.


Heel erg rond meertje met heel erg blauw water en heel erg groen gras.


Cradle Mountain National Park


Na de Dempster...


De Dalton Highway naar Prudhoe Bay, Alaska. Het meest noordelijke dat je met de auto in Noord-Amerika kunt bereiken.


Toendra binnen de poolcirkel, hier groeien geen bomen meer.


Hier ga ik zwemmen in de Artische Oceaan.


Een rendier.


Koken op de Dalton Highway


Een moose en kalf


Top of the World highway op weg naar Alaska


Op weg naar Valdez, prachtige gletsjer


Eilandje


Ijsbergen en de Columbia gletsjer op de achtergrond


Ergens in Alaska


Evana (Tsj) en ik op weg naar de verticale gletsjer. We hadden elkaar op
dat pad ontmoet en gingen samen verder vanwege de vele beren (en zij had
geen traangas). Hiervoor had ik al een grote zwarte beer ontmoet.


Een grizzly met jong aan het vissen naar zalm.
pi_49124430
Mooie foto´s

Ben benieuwd naar de volgende serie
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 8 mei 2007 @ 01:17:29 #50
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_49128972
Wow, wat mooi
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')