abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36180559
Napoli – Pisa 2-0
19 maart 2006

Napoli, la nostra unica fede. Napels, ons enige geloof. La nostra unica fede is een wekelijkse column over de wedstrijden van voetbalclub Napoli. Na het faillissement speelt het ooit machtige Napels voor het tweede seizoen in de hel van het betaalde voetbal, de Serie C. De trotse Napolitanen willen maar een ding. Zo snel mogelijk terugkeren in de Serie A. Ter vergelding van al die jaren vernedering door de rest van Italië.

Achter de bar houdt Mario de stalen kelk met melk onder de hete stoom. Hij maakt cappuccino en doet extra zijn best. Vakmanschap. Geconcentreerd kijkt hij naar de opborrelende melk. Zijn tong hangt half naar buiten tussen zijn bruine tanden, zijn knieën wat gebogen. Met zijn handpalm tikt hij precies genoeg cacao op het schuim. Geklemd tussen duim en wijsvinger zweeft het kopje richting toonbank. Zijn rechterhand houdt hij beschermend onder het kopje. Hij schuifelt naar voren zonder zijn voeten op te tillen en zet het kopje langzaam op het schoteltje voor me. Zonder te knoeien. Hij recht zijn rug en lacht opgelucht. “Zo, een koffie voor mijn broer.”

Dan wordt er gepraat over de wedstrijd. Mario heeft de krant gelezen. Om het te bewijzen buigt hij onder de toonbank. Even later steekt er een hand met krant boven de bar uit. Ik roer in mijn kopje en Mario bladert door de krant. Hij schraapt zijn keel en leest hakkelend voor.
“Vandaag is het een belangrijke wedstrijd, dat staat er in de krant.” Hij maakt de zin af, knikt resoluut en kijkt me aan.
"Mario, we staan negen punten voor op de tweede plaats. Echt spannend is het niet meer."
“Nee, niet voor de punten. Het is belangrijk voor de president. Hij gaat de trainer ontslaan. Heb je zijn boze toespraak gehoord vorige week?”
Mario draait zijn rug naar me toe en slaat de krant breed open voor ons. Er staan vooral veel plaatjes in de krant. Ik lees de koppen over Mario’s schouder: “Napoli, beantwoord je De Laurentis?”. En: “Fluisterstemmen kondigen vertrek Reja aan.” De situatie is bizar. De president van Napoli is boos. Aurelio de Laurentis heeft lak aan de dominantie van Napoli in de competitie. Hij wil een Napoli dat speelt met flair, met moed, met de trots en durf die de stad eigen is. En zo kan het zijn dat trainer Reja moet vrezen voor zijn baan. Met negen punten voorsprong en het kampioenschap binnen handbereik. De naam van de opvolger is volgens Mario al bekend. Roberto Donadoni, maatje van Rijkaard, Van Basten en Gullit in de tijd van het grote Milan. Of Marco van Basten zelf. Ja, Marco van Basten zelf. Hij weet het bijna zeker.

Er is telefoon. Er is slecht nieuws. Guido praat zacht.
“Chris, ik ga niet.”
“Guido!”
“Nee, ik kan echt niet. Nee. Nee, het kan niet. Ik kan niet. Snap je?
“Volgens mij was je vannacht te laat thuis en lig je in bed.”
“Nee dat is het niet. Een beetje misschien. Ik heb ook geen zin in rotzooi. We moeten tegen Pisa. Je kunt beter ook niet gaan.”
Guido houdt niet van geweld en vandaag is het zo’n dag waarvan je weet dat het mis kan gaan. De wedstrijd tegen Pisa is beladen. In de heenwedstrijd werden er onschuldige Napels supporters, vaders met zonen, door de ultra’s van Pisa in elkaar geslagen. Na die dag, bij de eerstvolgende thuiswedstrijd werden er spandoeken ontrold in het stadion. “Pisa, jouw geste zal niet vergeten worden, niets zal ongestraft blijven. Vandaag is het de dag van de wraak. Ik ga. Alleen.

Ik loop al vroeg door de poorten. Als eenzame buitenlander is het beter om niet tussen de massa te lopen. Ik sla linksaf het gangpad in. Het is vreemd om weer alleen naar het stadion te gaan. Wanneer ik de trappen op loop is het alsof de tijd een jaar is teruggedraaid. Toen ik vaak alleen die trappen opliep. Toen ik nog moest wennen aan de smerige gangen, aan de lege, kapotte tribunes, aan het lawaai, de chaos en aan dat vreemde, explosieve gevoel van binnen. Ik was trots om in Napels te wonen. De cultuur en de mensen waren anders dan datgene wat ik kende, mijn nieuwsgierigheid naar het leven van een Napolitaan was ontembaar. Boven in de nok van het stadion is het leeg. Ik ga zitten en kijk neer op de enorme tribunes. Ik besef hoe anders het nu is. Ik voel de dwang om Napels te verdedigen. Haar over het algemeen domme, lompe volk, de overbevolkte en smerige steegwijken. En niet te vergeten haar armzalige voetbalclub. Maar op dat zelfde moment ben ik juist slachtoffer van de stad die ik verdedig. En dat is dan dat. Zie hier de definitie van de Napolitaan. Slachtoffer van haar eigen stad. Slachtoffer van zichzelf.

Er mist een groep Ultra’s op de Curva. Ook de supporters van Pisa, de Pisani, zijn nog niet binnen. In de verte, buiten het stadion hoor ik zwaar vuurwerk ontploffen, gevolgd door sirenes. Een politiehelikopter cirkelt over het stadion. Er wordt wraak genomen. Het is beter zo. Buiten het stadion en ver voor de wedstrijd. Napoli wordt in de gaten gehouden door Italië. Sportief gezien ligt de toekomst van de club in de Serie A, dat weet iedereen. Is het niet over twee, dan over vijf jaar. Maar het land is bang voor Napoli. Er wordt geloerd en gezocht naar mogelijkheden om het te voorkomen. En het meest zwakke punt van Napoli ligt voor het oprapen, het geweld. Het beginsignaal klinkt en het vak van de Pisani is leeg. Vanaf de bovenste rijen van de Curva is er zicht naar buiten. We hangen in de hekken, klaar voor de confrontatie met de arriverende groep supporters.

Napoli is gebrand op de overwinning. Het eerste kwartier zie ik het beste Napels van dit seizoen. Het is Calaio’s dag. Via twee uitstekende aanvallen tilt hij Napoli naar een 2-0 voorsprong binnen vijftien minuten. De supporters van Pisa zitten dan nog vast in het politiekordon buiten het stadion. Ze hebben een reis van 600 kilometer achter de rug, bij aankomst in de stad klappen gehad en komen dan twintig minuten te laat binnen als de wedstrijd al verloren is. Door de gaten van het hek zie ik de 500 man omsloten door een groep paarden het stadion naderen. Diep beneden ons lopen ze het uitvak in. Het stadion explodeert. Ik zie duizenden armen vulgair op en neer bewegen in de richting van de Pisani. Het fluitconcert is oorverdovend. Er exploderen bommen op het net boven hun hoofden. Naast mij laat een hooligan zijn broek zakken. Zijn straal urine vliegt dertig meter naar beneden en klettert op ruime afstand van de groep op de grond. Toch krijgt hij complimenten van zijn maten. Het was goed geprobeerd.

Napels speelt een goede eerste helft. Ze domineert en bij vlagen wordt er strak aangevallen. Met name Calaiō en spelverdeler Bogliacino spelen erg goed. Maar ook de verdediging staan als een huis. Napoli’s keeper Izzo krijgt een staande ovatie van San Paolo na een miraculeuze redding. In de tweede helft is het aan Pisa. Maar echt gevaarlijk wordt het nooit. Daarvoor is Napoli te goed.

Te goed voor de Serie C. Het is voor heel Napels op de tanden bijten, lijden en aftellen. Ook voor president Aurelio de Laurentis. Nog zeven wedstrijden.

Als ik thuiskom bel ik enthousiast Guido.
“Guido, ik heb vandaag het Napoli van de Serie B gezien.”
“Ja”, zegt Guido. “Ik heb het op de radio gehoord.”
Hij ligt nog steeds in bed.
pi_36180703
Digger, vraag van het thuisfront, hoe krijg jij het voor elkaar om de wedstrijden van Napoli te bekijken? Of woon je in italie?
pi_36187122
Puik verhaal weer
quote:
Naast mij laat een hooligan zijn broek zakken. Zijn straal urine vliegt dertig meter naar beneden en klettert op ruime afstand van de groep op de grond. Toch krijgt hij complimenten van zijn maten. Het was goed geprobeerd.

Hoe ben je eigenlijk er zo terecht gekomen en zeker tussen de 'Curva' als buitenlander?
pi_36191188
quote:
Op zondag 19 maart 2006 21:20 schreef smook.biz het volgende:
Digger, vraag van het thuisfront, hoe krijg jij het voor elkaar om de wedstrijden van Napoli te bekijken? Of woon je in italie?
Heel simpel:

Op m'n schoonouders en hun kinderen na, woont de rest van m'n schoonfamilie allemaal in Italie (Napoli, Mondragone, Sessa, die omgeving)
Men neme een bankrekening in Italie, met woonadresgegevens van een oom van m'n vrouw. Die regelt zaken als er evt. iets geregeld moet worden, maar de Sky Italia box en card, die gaat gewoon naar Nederland uiteraard (wat officieel niet mag).
Maar zo kun je voor de normale (Italiaanse) prijs alles van Sky Italia bekijken.

Nu kan dat ook wel via andere satellietbedrijven in NL die soortemet hetzelfde doen via buitenlandse adressen, alleen dan betaal je al snel een Euro of 120 per maand voor het abonnement ipv 53 Euro omdat zij alles moeten regelen.

(Met Sky Sports UK kun je precies hetzelfde doen).

Ik ga wel zeker 1 keer per jaar naar Italie, liefst vaker natuurlijk. Dit seizoen geen wedstrijd gezien, en weekend van de verkiezingen speelt Napoli helaas niet thuis, dus wordt het een weekendje Siena.
Maar volgend seizoen ga ik zeker weer naar Napoli toe in de Serie B, met tegenstanders als Verona, Genoa en Avellino (als die laatste dan nog Serie B speelt).
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammā, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  maandag 20 maart 2006 @ 10:00:57 #105
144333 Lanus
Forza Napoli
pi_36192719
Blij dat ik deze site heb gevonden prachtig verhaal weer thanx
  maandag 20 maart 2006 @ 10:14:16 #106
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_36193004
" Ze hebben een reis van 600 kilometer achter de rug, bij aankomst in de stad klappen gehad en komen dan twintig minuten te laat binnen als de wedstrijd al verloren is."

!

Mooi weer..
pi_36193375
Genieten zeg!
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_36211851
Nog even een citaat uit een ander verhaal van je site (mocht je dit niet op prijs stellen, meldt het even, dan haal ik het wel weer weg) want ik vind dit ook zo herkenbaar en typisch Napolitaans:

“In deze buurten van het oude centrum zijn er geen straatlichten”, vertelt Matteo. “De gemeente heeft ze tien jaar geleden wel opgehangen, maar binnen twee weken was alles weg. Verkocht of gewoon voor thuis in de kamer.”

Uit je stukje over het kopen van drugs bij het oude vrouwtje.

Wat ook wel een aardig verhaal is (en toch ook erg), en wellicht ook herkenbaar voor jou, of anders zeker je Napolitaanse vrienden: Neefje van mij vrouw kocht een nieuwe Fiat Punto, en reed daar op een dag mee in de wijken Scampia en Secondigliano.
Nadert daar een kruispunt, komt zelf van rechts, steekt over en wordt keihard in z'n linkerflank aangereden.

Hij kon nog enigszins normaal uitstappen en ook de andere chauffeur stapte uit. Eerste wat die gast zei was "Ja we gaan toch niet zo beginnen he?" Dus m'n dat neefje vroeg "Hoezo, waarmee beginnen?"
"Ja dat", wijzend op z'n kapotte punto, "die deuk die zat er al".
Neefje begint beetje te stamelen van verbazing als ie e.e.a. aan tatoeages ziet en herkent op armen en nek en besluit dat het inderdaat maar veiliger is om 'niet zo te gaan beginnen'.

Conclusie, die deuk die zat er al, die vent reed weg in z'n gedeukte wagen en m'n neefje had na een paar 100 km een auto totaal afgeschreven, zonder dat hij ook maar iets aan gegevens oid had van de persoon die hem had aangereden.

Autoverzekering in Campania is trouwens ook echt schrikbarend duur, gerust een veelvoud van hier in NL nog.

Waar in de stad zelf woon je trouwens?
pi_36258347
Je verhaal is erg herkenbaar.....raar is dat, dat de macht van de sterkste dus nog gewoon telt. Als ik naar je kaartje kijk, dan woon ik in Montecalvario. Anders gezegd, in het Spaanse Kwartier, richting Via Toledo.....
pi_36296585
Dat deze topic bestaat !

Chris, ik heb toevallig via italieforum.nl jouw site ontdekt, en de verhalen zijn inderdaad geweldig en herkenbaar. Mijn complimenten !

En 23 april (Grosseto uit) en/of 30 april (Frosinone thuis) mag ik ook weer !

Dal cuore un solo grido:

FORZA NAPOLI, SEMPRE E OVUNQUE !!
pi_36398546
San Giovannese – Napoli 1-1
26 maart 2006

Napoli, la nostra unica fede. Napels, ons enige geloof. La nostra unica fede is een wekelijkse column over de wedstrijden van voetbalclub Napoli. Na het faillissement speelt het ooit machtige Napels voor het tweede seizoen in de hel van het betaalde voetbal, de Serie C. De trotse Napolitanen willen maar een ding. Zo snel mogelijk terugkeren in de Serie A. Ter vergelding van al die jaren vernedering door de rest van Italië.

Genni lacht niet als we elkaar in de verte zien staan. Het is vrijdag. Het is kaart-koop-dag. Genni draagt een matgroene, lange legerjas. De zeem hangt tien centimeter boven zijn sportschoenen. Zijn zonnebril heeft grote glazen. Ik moet aan Derrick denken. Op zijn hoofd een pet van Borussia Dortmund. Werkeloos, breed gebouwd, grof in de mond en een hart van 24-karaats goud. Genni is mijn lievelings-Napolitaan.

Hij staat zielsverlaten alleen op het asfalt van de parkeerplaats voor “Botteghino 1”.Voor de twee ramen van het verkooppunt zijn houten planken geschoven. Als ik op hem afstap schuift hij zijn hand uit de zak van zijn jas. Hij maakt met zijn duim en wijsvinger een pistool. Hij draait zijn hand met pistool op en neer. Het niks-nada-niente teken. Op. Ik kan het niet geloven. Als ik voor hem sta, vergeten we te groeten.
“Hoezo op?”
“Op. Er zijn geen kaarten meer.”
Genni wijst op de gesloten ramen voor zich en zegt ongelovig:
“Ik vroeg het nog aan die gasten, maar echt alles was verkocht.”
Ik kijk naar de ramen en denk na.
“Het kan niet. De kaartjes zijn pas vanmorgen om negen uur vrijgegeven. Elfhonderd kaarten.”
Genni haalt zijn schouders op. Ik voel dat er iets niet klopt.
“Hoe laat is het Genni?”
Het is twaalf uur. Drie uur geleden startte de verkoop voor het uitvak voor de wedstrijd van komende zondag. San Giovannese, een klein stadion vijfhonderd kilometer ver weg, een club zonder historie. Er is geen rivaliteit. De kaarten kunnen alleen bij het stadion zelf gekocht worden. Er zijn geen elektrische verkooppunten in de stad. Er zijn maar twee loketten beschikbaar. Bij ieder kaartje moeten de gegevens van een paspoort door de verkoper met pen geregistreerd worden in een archief. Elfhonderd kaarten, drie uur, deze wedstrijd. Het kan niet.
“Genni, er klopt iets niet.”
Genni haalt weer zijn schouders op. Hij lijkt het wel te geloven. Wil terug naar huis. Terug naar bed. Hij schudt moedeloos zijn hoofd.
“Hier ben ik dan speciaal om elf uur voor opgestaan.”
Het is geen grapje.

Maurizio draait de sleutel van de Vespa om en zet zijn helm af. Zijn witte onderbroek met figuurtjes steekt boven zijn trainingsbroek uit. Hij praat Napolitaans met Genni. De ogen van Maurizio zijn klein en glinsteren. Ik begrijp niets maar zie woede. Genni staat er onverschillig bij. Alleen Maurizio praat en gebaart. Ik wacht tot het gesprek over is. Onverstaanbare zinnen lijken altijd langer te duren. Eindelijk draait hij zich om en steekt zijn hand uit.
“Criess.”
Ik schud zijn hand en we zoenen elkaar op de wangen.
“Maurizio, alles onder controle?”
“Klotedag Cries, klotedag.”
Maurizio is de enige van de vriendengroep die tegen me praat alsof ik geen Italiaans begrijp. Hij maakt halve zinnen. Babytaal.
“Cries. Kaarten zijn verkocht. Camorra. Mafia. Klotedag Cries, klotedag.”

Genni legt het uit. Maurizio is door de wijk gereden en heeft daar verschillende “oude bekenden” gezien die de kaarten op straat verkopen. Voor de dubbele prijs, 20 euro. De club heeft 500 kaarten doorverkocht aan het zwarte circuit. De overgebleven kaarten zijn vanmorgen om negen uur al verkocht aan de mensen die het wisten. Maurizio en Genni overleggen druk. Er wordt gebeld. We gaan proberen de kaarten in de wijk te kopen. Maar Cavallo wil maximaal vijftien euro betalen. Ook Maurizio wil niet meer betalen. Ik lach en zeg dat uiteindelijk die laatste vijf euro ook niet meer uitmaken. Ik doe stoer:
“Desnoods betaal ik het wel Maurizio.”
Maurizio draait snel zijn hoofd om. Zijn stem is scherp.
“Het gaat om het principe Cries. Wat de mensen doen is illegaal. Ik hou van Napoli en de wedstrijd van zondag is belangrijk. Maar ik kan geen geld geven aan de Camorra. Ze maken de stad en de club kapot.”
Ik schaam me. Knik hem toe. Het is beter om te zwijgen. De sterke wil van Maurizio maakt indruk. Het klinkt volwassen uit de mond van een jongen. Het bikkelharde contrast in zijn gedrag laat me weer merken dat ik niet thuis ben. De enige lessen geleerd zijn die van het leven. De keuze in Napels tussen goed en slecht is klein. Om weerstand te bieden moet een principe echt een principe zijn. In ons land is kiezen voor slecht zijn een keuze. In Napels is het keuze om goed te zijn. Een keuze van wilskracht.

We stoppen midden op de straat op een afstand van tien meter van de groep mannen. Mijn zintuigen werken volop. Ik voel instinctief dat het hier niet deugt. Dat het gevaarlijk is. Ik voel het, want er wordt niet bedrijvig gehandeld. Aan niets is te zien dat de mannen kaarten hebben. Ze zien ons wel, maar doen van niet. Maurizio maakt een geluid. De mannen kijken naar hem om. Hij knikt zijn kin omhoog. Het sein is begrepen. De oudste man stapt op ons toe. Als hij voor onze Vespa staat ruik ik drank en voel ik angst.
“Hoeveel?”
“Zeven’, zegt Maurizio.
“140 euro.”
Maurizio springt op en zwaait met zijn arm.
“Kom op, dat is twee keer over de prijs!”
De man legt ijzig kalm zijn vinger op zijn lippen. Het gezicht van Maurizio betrekt. Hij zakt terug op het zadel van de Vespa en heft verontschuldigend zijn hand op. De man komt nog een pas dichterbij en neemt een dreigende houding aan.
“Hoe heet je?”, vraagt hij aan Maurizio.
“Pietro”, antwoord Maurizio koel.
“En jij?”, hij kijkt me recht in de ogen.
“Salvatore”, zeg ik verrassend zeker.
De man kijkt van mij naar Maurizio. Zonder verder te vragen praat Maurizio.
“Hij is Nederlands. Woont in Napels. Curva A, geen agent.”
De man kijkt weer naar mij en wrijft over zijn kin.
“Nederlands hč. Nederlands…”
Zijn dikke vingers over de stoppelbaard maken een raspend geluid. Maurizio zwijgt. De man blijft me aankijken. Het lijkt eeuwen te duren.
“Je lijkt op Dennis Bergkamp. Ken je hem?”

Om mij heen eten families hun zondagse lunch. In de hoek van het restaurant staat de televisie aan. Ik prik verveeld mijn vork in mijn insalata frutti di mare. We zijn er niet bij. Balend kijk ik naar het scherm. Tot de achtendertigste minuut gebeurt er helemaal niets. Dan kopt Calaiķ de bal in het net voor de te vroeg uitkomende doelman. Drie minuten later scoort San Giovannese. Na die gelijkmaker gebeurt er nog minder dan voor de doelpunten. De wedstrijd is de titel zomeravondvoetbal nog niet waard. Het stadion heeft maar twee houten tribunes en er ligt een zandbank naast de zijlijn waar de bal telkens invalt. Het is het treurige schouwspel van de Serie C. Na het eindsignaal gaat de televisie uit. De lentezon voelt warm op mijn huid. Mijn longen vullen zich met de frisse, zilte zeelucht. Ik zet mijn wijnglas op tafel en zucht teleurgesteld.

Verdomme, mis ik ook nog de terugreis.
pi_36399467
Wederom prachtig geschreven!
Koning.
pi_36400773
Dat ze niet over Ruud Krol begonnen (ipv Bergkamp).
pi_36401080
Je moet echt je verhalen bundelen en een boek schrijven
pi_36401647
Ik lijk niet op Ruud Krol.....:)

Digger, wat vond je van de wedstrijd gisteren......
pi_36403107
Smook, jij hebt echt kwaliteiten zeg
Цой жив
pi_36403157
Het is weer leuk
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_36408677
quote:
Op maandag 27 maart 2006 12:52 schreef smook.biz het volgende:
Ik lijk niet op Ruud Krol.....:)

Digger, wat vond je van de wedstrijd gisteren......
Niks van gezien, had (kraam)visite.
Wel zitten smullen van Boca - River gisteravond.
pi_36411498
Niks gemist ook....
  maandag 27 maart 2006 @ 21:32:13 #120
144333 Lanus
Forza Napoli
pi_36417553
Echt toppie alsof ik er zelf bij ben .Maar de serie b komt echt dichtbij dan gaat het echt gebeuren de vesuvius gaat weer exploderen forza NAPOLI
  dinsdag 28 maart 2006 @ 10:48:10 #121
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_36427739
quote:
Genni haalt weer zijn schouders op. Hij lijkt het wel te geloven. Wil terug naar huis. Terug naar bed. Hij schudt moedeloos zijn hoofd.
“Hier ben ik dan speciaal om elf uur voor opgestaan.”
Het is geen grapje.

Mooie column weer.
pi_36427864
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 10:55 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Mooie column weer.
Slim om dit bericht nog ff voor 11en te posten
pi_36573997
Over 2 uurtjes ff de nummer laatst inmaken en afwachten of Frosinone maandag punten achterlaat op Sardinie
pi_36598962
2-0, we zijn er bijna.

Mooi. Met verbijstering zitten kijken zaterdagavond als vader van 2 kleintjes....
  maandag 3 april 2006 @ 10:15:21 #126
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_36603537
Napoli – Chieti 2-0
2 april 2006

De zon op de vulkaanstenen maakt het extra heet. Extra Napels. Guido heeft zijn helm afgezet. Het is te onveilig met helm. Hier leeft het ruwe volk van een verloederde havenstad. Een blik op de koppen en ik zie Polen, Afrikanen. Geschreeuw. Veel geschreeuw. De Napolitanen hier hebben allemaal hetzelfde, slecht verzorgde, fysiek. Dikke pens, slecht gebit en een vieze lichaamsgeur. Het is markt. In deze straat wordt er kleding verkocht. Lange houten tafels met daarop stapels kleren. Mensen graaien woest tussen de bergen op zoek naar broeken en shirts vanaf vijftig cent. Boven hun armen schudt een vrouw een kartonnen doos met nieuwe oude kleren leeg. De muffe stank van vochtig katoen is bijna niet te harden. Op het plein staat een bestelbus met geopende achterklep. In de bus liggen honderden broden verspreid over de ijzeren bodem van de bus. Een man met sigaret zit op de laadklep, zijn benen hangen over de rand. Hij rookt zonder de sigaret uit zijn mond te halen. Af en toe geeft hij een brood aan een klant, af en toe haalt hij de palm van zijn hand langs zijn neus. Op de planken van de marktkramen verderop ligt bizarre koopwaar. Tweedehands schoenen, oude koelkastmobieltjes met bekraste schermen, multi-universele afstandbedieningen, ijzeren Joodse kandelaars. In het nauwe straatje laat een Napolitaan gloednieuwe videocamera’s zien vanuit de binnenzak van zijn jas. Dit is Porta Nolana. Europa.

We laveren tussen het volk naar Bar Roma. Het is de bar van oom Salvatore.
“Heb jij een oom in deze buurt?”
“Nee Chris. Ik heb geen oom in deze buurt. Raffaela heeft een oom in deze buurt.”
Raffaela is Guido’s toekomstige vrouw.
“Elke zondagmorgen staat haar familie op de markt. Natuurlijk voor de deur van de bar. Gisterenavond hebben we ruzie gemaakt. Daarom mocht ik vandaag niet langskomen op de markt. Maar omdat jij erbij bent, kan ze niets zeggen. Snap je?”
Ik snap het.
Voor de deur van de bar draait een puppy rondjes om zijn as. Ik volg de riem naar boven en kijk in de ogen van een prinses in joggingpak. Ik schat haar niet ouder dan twintig, maar ze heeft het kleine lichaam van een volwassen vrouw. Haar gitzwarte haar krult over haar schouders. Ze heeft grote, bruine ogen, gemaakt om in te verdrinken. Fier staat ze voor kratten met rollen koekjes. Ook zij schreeuwt. Ze is een koekjesverkoopster. Dat vinden anderen. Ik niet. Guido ook niet. Hier tussen de armzalige palazzi, dieven en bedelaars is de ware schoonheid gevonden. Ze is de prinses van Porta Nolana.
“Dus jij bent Chris.”
Ze is verlegen.
“Ja, ik ben Chris.”
Ze houdt haar hoofd schuin. Haar handen gebonden op haar rug. Een lach. Wat een lach.
“Veel over je gehoord.”
“Echt? Ik vast meer over jou van Guido.”

Dan kijkt ze ineens streng.
“Jullie zijn twee mooie jongens. Let goed op Chris, als jullie uitgaan. Ik wil geen problemen.”
Ik kijk Guido aan. Hij wrijft zijn hand over zijn voorhoofd en kijkt de andere kant op.
“Maak je geen zorgen Raffaela. Wist je trouwens dan je nog veel mooier bent dan dat Guido me al zei?”
Ze wil het niet. Haar lippen splijten aarzelend. Maar dan lacht ze haar tanden bloot. Haar ogen stralen. In mijn ooghoek zie ik Guido lachen. Hij is tevreden. Ik ben een goede vriend.

Salvatore brengt ons koffie. Ook hij heeft veel over me gehoord.
“Dus jij bent supporter van Napoli?”
“Ja. Ik bedoel, ik ga naar de wedstrijden ja. Het is leuk om naar het stadion te gaan.”
“Wij zijn ook supporters.”
“Ja? Komen jullie volgend jaar ook naar het stadion?”
“Ja. Volgend jaar wel. In de Serie B. Dan gaan we namelijk naar de Serie A. In de Serie C niet. Het is te erg. Ik ben één keer geweest, maar ik werd er verdrietig van. Ik denk niet dat je dat kunt begrijpen. Je denkt vast, een supporter ben je voor altijd. Ik luister naar de radio. Maar eens waren wij de beste van Italië. En dat was belangrijk voor Napels. Wij, als Napolitanen, moeten niet naar het stadion gaan. We moeten laten zien aan de club dat we te goed zijn voor de Serie C.”
Ondertussen luistert een groepje passanten vol belangstelling naar Salvatore. Hij spreekt de omstanders toe. Hij vertelt over zijn Nederlandse kameraad, die vreemde supporter van Napoli, van de Curva A. De mensen kijken me aandachtig aan en stellen beurtelings vragen aan Salvatore en mij. Ik kijk Guido wanhopig aan, hij knikt en start de motor van de Vespa. “Salvatore, Chris en ik moeten nu naar het stadion.”
Guido is een goede vriend.

Op de Curva worden lange spandoeken uitgerold. Tommaso is dood. De Italiaanse peuter werd begin maart ontvoerd en hield het land wekenlang via nieuwsbulletins in haar grijp. Zaterdagavond kwam een betekenis. Tommaso is doodgeslagen, al twee uur na de ontvoering. Na een val met de vluchtscooter huilde het kind volgens de ontvoerder teveel. Daarom moest hij dood. De spandoeken worden geheven.

“Ze arresteren? Het is niet genoeg. Geef ons de moordenaars van Tommaso.”

Het stadion reageert met een lange staande ovatie op de spandoeken van ons vak. Ook de Curva B heeft een actie georganiseerd. Via een spandoek wordt tot 45 minuten stilte opgeroepen. Curva A denkt daar anders over. De leiders scanderen door de megafoons. Er wordt opgeroepen tot geweld en vergelding. Dan heffen we onze duizenden vuisten in de lucht. Ik kijk naar boven, de gezichten zijn verbeten van woede.

“Dood aan de moordenaars. Dood aan de moordenaars.”

Het klinkt zo hard als kanonschoten.

De wedstrijd is al na vijf minuten beslist. Sosa kopt en de keeper van Chieti blundert. De Argentijnse spits scoort in de rebound. Een achterstand in het San Paolo, zeker voor een hekkensluiter als Chieti, is onoverbrugbaar. Maar Chieti speelt niet slecht. De Napolitaanse defensie schuttert en een gelijkmaker hangt de hele wedstrijd in de lucht. Spits Calaiķ speelt goed maar mist kans op kans. En juist op het moment dat Chieti drukt en keeper Izzo Napoli op de been houdt, scoort Napoli 2-0. Bogliacino volleert vanaf 20 meter perfect en prachtig binnen. Het stadion veert op, het is verwend met het mooiste doelpunt van het seizoen. De wedstrijd is gedaan, het kampioenschap lonkt, nog zes punten. Het geduld is bijna beloond.

Volgende week Foggia uit. De meest gevaarlijke uitwedstrijd van het seizoen. De wedstrijd waar we al het hele jaar op wachten.
  maandag 3 april 2006 @ 12:15:23 #128
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 3 april 2006 @ 12:15:42 #129
1257 Dylan Dog
eroe viola
pi_36603771
quote:
Op maandag 3 april 2006 10:15 schreef pfaf het volgende:
Wat staat er op de 2e foto?
Arresteren? Doe maar niet....

Geef de moordenaar van Tomasso maar aan ons...
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_36603772
Overigens, ondanks dat het maar Serie C is, wel een aardige prestatie: anderhalf jaar thuis ongeslagen.

En die acties mbt Tommaso vond ik overal erg aangrijpend, zeker ook bij de Parma aanhang.
pi_36635932
Frosinone gisteravond 0-0 op Sardinie, dus weer punten laten liggen. Kortom, 9 punten voorsprong voor Napoli, nog 5 wedstrijden te gaan.
Een paaskampioenschap tegen Perugia?
pi_36636623
Uit mijn hoofd moet Napoli dan zondag of maandag winnen in Foggia en dan thuis winnen van Perugia. Frosinone moet dan in die twee wedstrijden minstens 1 keer punten laten liggen.
pi_36636736
Foggia - Napoli is verplaatst naar dinsdag 11 april 15.00 ivm veiligheid.....
  dinsdag 4 april 2006 @ 12:38:32 #134
1257 Dylan Dog
eroe viola
pi_36636804
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:35 schreef smook.biz het volgende:
Ga je kijken? Heeft Guido al kaarten kunnen bemachtigen?
Wat een vrouw!
spits!
pi_36637130
Guido gaat niet naar de uitwedstrijden.....dan ga ik met Maurizio, Cavallo en Genni...

De kaarten zijn nog niet uit. Het is altijd spannend, ze laten het op het laatste moment weten wanneer het verkooppunt opengaat.
pi_36638204
Gaaf verhaal weer.

Ik krijg zelfs al de spanning van het lezen voor dinsdag

Maar mooi verhaal weer joh
pi_36638803
Netjes geschreven! Met plezier dit topic gelezen.. altijd mooi die italiaanse fanatiekelingen bij het voetbal

Wat ik me afvraag, is ook Napoli beinvloed door rechts-extremistische ideeen? Zoals dat bij sommige clubs in Italie het geval is?
pi_36638930
Mooi verhaal weer,
Vanochtend met football manager2006 zelf kampioen geworden van de serie C met Napoli
Цой жив
pi_36640540
Napoli is zeker niet links. Maar de politiek blijft gelukkig wel weg van de tribune. Oerwoudgeluiden zijn er wel en het lijkt me ook geen toeval dat Napoli geen donkere spelers heeft...
pi_36649119
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:42 schreef LostBoyz het volgende:

Wat ik me afvraag, is ook Napoli beinvloed door rechts-extremistische ideeen? Zoals dat bij sommige clubs in Italie het geval is?
Nee, Napoli heeft geen grote politieke bewegingen/stromingen onder de fans.

Tuurlijk heeft iedereen zijn of haar voorkeuren, maar dat wordt niet massaal uitgedragen, vindt niet op de tribunes plaats.
Mooi voorbeeld waren de spandoeken na Livorno - Lazio en die Romeinse groet van Di Canio, met als strekking: extreem links of extreem recht, het maakt geen donder uit, het heeft niks te maken met voetbal dus weg met die zooi, even verwerpelijk.

Napoli heeft overgens nu geen donkere voetballers, maar vroeger wel gehad. Maar inderdaad zeker niet veel en altijd minder vergeleken met andere clubs.
Geloof dat de laatste donkere Napoli speler alweer dateert van 2 jaar terug, de toenmalige rechtsbuiten (die zo'n indruk op me gemaakt heeft dat ik geen idee meer heb van z'n naam).
pi_36649318
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:31 schreef smook.biz het volgende:
Uit mijn hoofd moet Napoli dan zondag of maandag winnen in Foggia en dan thuis winnen van Perugia. Frosinone moet dan in die twee wedstrijden minstens 1 keer punten laten liggen.
Officieel wel ja, Napoli moet 6 punten halen en Frosinone moet er dan minder dan 6 halen uit de komende 2 wedstrijden, dan zijn ze officieel kampioen. Officieus zijn ze met 6 punten sowieso al kampioen, Frosinone gaat natuurlijk nooit aan het doelsaldo en aantal zeges van Napoli komen.
Frosinone heeft nu wel 2 makkelijke tegenstanders in Pistoiese en Chieti.

En ach ja, anders worden ze in Grosseto kampioen 1 wedstrijd later, kan ik dan wellicht weer ff op en neer via Pisa
pi_36650149
En weer eens 5000 euro boete wegens vuurwerkbommen, bengaals vuur, flessen vanaf de tribune en spandoeken tegn de voetbalbond.

Er wordt ook al gesproken over de mogelijke 11 van Napoli volgend jaar: Iezzo, Cassetti, P.Cannavaro, Maldonado, Rullo, Montervino, Bogliacino, Esposito, Morfeo(Locatelli), Langella, Bucchi(Calaiō). All. Reja

Meest onwaarschijnlijke naam: Eigenlijk die van de trainer

Verder is de Capo van de groep Teste Matte gearresteerd gisteren nadat bij een aanval van deze groep fans op de politie eerder hij herkent was omdat z'n gezicht niet goed genoeg bedekt was.

Weet jij hier meer van Smook, wat gaan hier voor een acties op komen en bij welke groep op de Curva A sta je?
pi_36661807
Zonder al te lomp willen klinken: waarom was die Tomasso-zaak al zon groot nieuws op de tribunes toen het nog enkel een ontvoering was? Er wordt toch wel vaker een jochie gekidnapt door eoa sick fuck.
pi_36663622
Omdat het hier om een ziek jongetje ging en omdat er helemaal niks vernomen werd van de ontvoerders en er dus allerlei raken zaken in het onderzoek zaten, o.a. mbt de vader etc.

En dan duikt de media er dus bovenop...
pi_36665914
Digger, ik heb ook een artikel gelezen over die capo. Het schijnt dat hij bij die bewuste paspoortcontrole met zijn groep rommel heeft gemaakt tegen de politie. Ze hadden gezichten bedekt, maar ze wisten dat hij het was en hebben hem twee dagen later van straat geplukt, wel zo gemakkelijk.

Ik wil niet populair doen, maar de politie vraagt met die controle om problemen. Bij een wedstrijd als afgelopen zondag tegen Chieti gebeurt er gewoon helemaal niks als de politie niet moeilijk doet. Wanneer ze dan zo een overdreven en treiterige maatregelen gaan nemen, dan begint het te irriteren. Je kent dat gevoel wel, dat je buiten in de rij staat, onnodig en het duurt lang, en dat je binnen in het stadion al het zingen, fluiten hoort van het publiek. Dan wil je gewoon naar binnen.
  woensdag 5 april 2006 @ 10:32:48 #146
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_36666092
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 19:39 schreef DIGGER het volgende:
Er wordt ook al gesproken over de mogelijke 11 van Napoli volgend jaar: Iezzo, Cassetti, P.Cannavaro, Maldonado, Rullo, Montervino, Bogliacino, Esposito, Morfeo(Locatelli), Langella, Bucchi(Calaiō). All. Reja
!
pi_36667295
Tjeezus, wat een geweldig topic met geweldige verhalen smook !!!

Napoli is toch een club die me op de een of andere manier wel geboeid heeft... Mooi om te lezen dat jij zo "geintegreerd" bent daar bij Napoli...
Maar hoe kom jij daar terecht als ik zo vrij mag zijn ??
pi_36668740
quote:
Op woensdag 5 april 2006 10:24 schreef smook.biz het volgende:

Ik wil niet populair doen, maar de politie vraagt met die controle om problemen. Bij een wedstrijd als afgelopen zondag tegen Chieti gebeurt er gewoon helemaal niks als de politie niet moeilijk doet. Wanneer ze dan zo een overdreven en treiterige maatregelen gaan nemen, dan begint het te irriteren. Je kent dat gevoel wel, dat je buiten in de rij staat, onnodig en het duurt lang, en dat je binnen in het stadion al het zingen, fluiten hoort van het publiek. Dan wil je gewoon naar binnen.
Ach mooi voorbeeld: Vlak voor Euro 2000 was er de Amstecup match Feyenoord - Den Haag om 20.00 uur. Verzamelen was op station Holland Spoor, om 15.00 uur al.
Na controle op het perron, in de trein, bij het stadion was het al 20.20 uur eer ik binnen was (ze foullieerden met 2 man iedereen (= 1600 man)), en ik was nog 1 van de eersten. Ja, geen wonder dat er dan ongeregeldheden plaats vinden als je veel geld betaald voor een match, waar je zo een hele dag aan kwijt bent en dan nog het belangrijkste mist ook. Nooit begrepen.

In Italie is het alleen wel zo dat het wat gevaarlijker is als agent, je kunt daar respressailles verwachten als je je belachelijk gedraagd, in NL is dat anders.

Maaruh, wordt er binnenkort weer een politiebureau bestormd?

En sta jij nou daar tussen of bij de Vecchi Lions of de Bronx of Mastiffs?
pi_36669890
quote:
Geloof dat de laatste donkere Napoli speler alweer dateert van 2 jaar terug, de toenmalige rechtsbuiten (die zo'n indruk op me gemaakt heeft dat ik geen idee meer heb van z'n naam).
Dat was begin vorig seizoen, de Braziliaanse superaanvaller Toledo (gelukkig rap weer afgevoerd ... gevalletje Via Toledo !)

Smook, even een klein puntje opbouwende kritiek: waarom heb je het in je stukjes altijd over keeper Gennaro Izzo i.p.v. Iezzo ?
  donderdag 6 april 2006 @ 11:03:10 #150
144333 Lanus
Forza Napoli
pi_36701382
Geweldig verhaal weer het kampioenschap komt nu echt dichtbij. En dan een seizoen de serie B promoveren en dan terug waar NAPOLI hoort de serieA.
pi_36703736
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:35 schreef smook.biz het volgende:
20.45 uur volgens Sky

En maar 1300 kaarten?
pi_36703789
En Montervino is net vader geworden van een gezonde meid, Ginevra

AUGURI!
pi_36721339
Onze vrienden van Genoa mogen nog oppassen na de 2-0 nederlaag bij concurrent la Spezia vandaag
pi_36741635
Kaarten zijn binnen!

Ik ga op het paspoort van de moeder van Maurizio. Hoop trouwens niet dat de wedstrijd om 20.45 begint zoals Digger zegt. Volgens mij hadden ze juist de wedstrijd in de middag gezet vanwege de veiligheden......

Izzo ipv Iezzo is omdat ik teveel spelfouten maak.....
  vrijdag 7 april 2006 @ 16:10:45 #155
1257 Dylan Dog
eroe viola
pi_36741838
quote:
Op donderdag 6 april 2006 12:23 schreef DIGGER het volgende:
En Montervino is net vader geworden van een gezonde meid, Ginevra

AUGURI!
Mooie naam...
Wat een vrouw!
spits!
pi_36845219
Wat dacht je van haar tweede naam: Azzurra, als eerbetoon aan de stad Napoli !
pi_36851205
Wedstrijd zometeen om 15.00 uur, Live op de Rai Sport Sat.
pi_36851580
Voor de liefhebbers, knippen en plakken in je browser:

mms://fastreal.fastweb.it/raisporthigh
pi_36856019
Buffert veel helaas...
In Southern Sun
pi_36859608
1-1, dan thuis tegen Perugia.
pi_36866893
Kom net terug. Wat een volk daar. Jammer van de uitslag, als Frosinone zaterdag wint geen kampioenschap.
pi_36867724
Wel aardig gereld tussen Foggia fans en de politie in ieder geval.

Thuis kampioen worden zou wel zo leuk zijn, beter dan in Grosseto in elk geval, maar na de late missstap tegen Pistoiese zondag zie ik Frosinine niet snel nog een misstap maken bij de nr. laatst zaterdag.

Calaio scoort de laatste tijd toch wel weer aardig wat goaltjes, na een lange droge 'middenperiode' in het seizoen.
pi_36867791
Waar heb je dat gelezen van de rellen?

Voor de wedstrijd waren er rellen tussen ons en de ME. Daarnaar heb ik rellen gezien tussen de ME en Foggia supporters die bij onze bussen wilden komen.
pi_36867964
Met andere woorden, ik heb heel veel rellen gezien en heel weinig voetbal.
pi_36869334
Rellen: TV Commentaar

90 minuten wedstrijd gezien maar ook weinig voetbal
pi_36884716
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 21:10 schreef smook.biz het volgende:
Met andere woorden, ik heb heel veel rellen gezien en heel weinig voetbal.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_36896876
Verse foto's van gisteren van een van Napoli's jongste fans:

Glenn kijkt Foggia - Napoli (en ziet z'n favorieten nog net geen kampioen woren)

In Italie ook al een Italia shirtje gekocht, dus hij is ook al WK-proof.
  woensdag 12 april 2006 @ 19:49:54 #168
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_36897484
é grande!
pi_36914920
Foggia - Napoli 1-1
11 april 2006

Die blik. Die blik op de bussen in de bocht. Die blik jaagt door mijn hoofd op dinsdagavond 11 april. Voor mijn ogen zweven flitsen van beelden. Korte, herhalende flitsen, een beeld en dan weer zwart. Als een diareeks. De politieagent die zijn middelvinger opsteekt naar de passerende Napolitanen. De rookwolken van ontploffende vuurwerkbommen voor de ramen. De supporters die aan de betonnen trap hangen boven de vechtende menigte. Ik hoor geluiden in mijn hoofd. De klappende wieken van de helikopters, de schreeuwende mannen, de snerpende remmen van de bussen. We rijden stapvoets in de langgerekte bocht. Door het park, tussen de bomen rennen ME-ers en Foggia supporters. Mijn hoofd draait naar rechts, naar de sliert rijdende oranje bussen in de bocht. De deuren staan open, de ramen zijn stukgeslagen. In de deuren van alle bussen zie ik ons staan. Klaar voor de aanval. IJzeren staven en stokken in de handen. Bivakmutsen op. We zijn geen supporters. We zijn soldaten.

In de krant staan grijze wolken met bliksemflitsen getekend. Ik sla haar dicht en kijk naar buiten. De hemel is strakblauw, de zon speelt in haar oneindige wolkenloze ruimte. We zoemen over de snelweg. Cavallo als altijd stoer achter het stuur, Genni en Maurizio zitten achterin. Het is stil want er gaan broodjes rond. Er wordt geproefd. Cavallo neemt grote happen, kauwt en maakt morrende, instemmende geluiden. Ook wiegt hij af en toe zijn hand op en neer met gespreide vingers. Via de achteruitkijkspiegel kijkt hij Genni aan die net zijn tanden zet in een stokbrood mozzarella met tomaten. Genni kent Cavallo’s taal. Hij zegt: ‘MUMMWAE MMRREAAT’. Er vliegen kruimels uit zijn mond. Even later is het dan echt officieel. De moeder van Cavallo heeft vandaag het lekkerste broodje klaargemaakt. Er wordt overleg gepleegd in het Napolitaans. Dan geeft Genni met me het half aangevreten broodje in de handen en knikt. Drie paar ogen kijken me vol verwachting aan. Ik neem het broodje aan. Na een hap steek ik het in de lucht om het door te geven, maar de gezichten staan onverbiddelijk. Er wordt driftig nee geschud, het staat vast. Vandaag mag ik het broodje van de beste moeder opeten. Sommige geschenken hoeven niet veel geld te kosten om waardevol te zijn.

De oom van Maurizio heeft tweeduizend euro gewonnen met de voetbalpool. Het is het gesprek van de dag. Maurizio kent de wedstrijden waarop hij heeft gewed uit zijn hoofd.
‘Ascoli X, Milan 1, PSV X, Boegom 1….’
‘Bochum?’
‘Ja, Boechum. Die Duitsers.’
‘Maar Maurizio, die spelen toch in de tweede divisie?’
‘Ja.’
‘Wedden ze in Napels ook op de wedstrijden in de Duitse tweede divisie?’
‘Ja. Ook op de Nederlandse tweede divisie.’
‘Ook op de Nederlandse tweede divisie?’ Mijn mond valt open van verbazing.
‘Ja, ik heb twee weken geleden nog op Stoermvoegols Tilstar – Helmoend Sport gewed.’
‘Ja’, voegt Genni toe. ‘En ik op Fenlo – Go Ahaad Egles’.
‘Venlo – Go Ahead Eagles! Wat hebben die gemaakt dan?’
‘Fenlo heeft 3-0 gewonnen’, zegt Genni stellig.
Ik besef dat zojuist een Napolitaan mij de uitslag heeft verteld van VVV – Go Ahead Eagles. Wonderlijk.

Cavallo is ondertussen erg geinteresseerd in het winnen van tweeduizend euro met de voetbalpool.
‘Maurizio, hoeveel had je oom ingezet?’
‘Honderd euro.’
‘Is dat niet veel?’
‘Nee, want hij heeft samen met mijn andere oom een bv opgericht.’
Cavallo knikt. Hij heeft het begrepen. Ik niet.
‘Hij heeft een bv opgericht in gokken op voetbalwedstrijden?’
‘Ja, logisch.’, Maurizio antwoordt ongeduldig, geirriteerd.
‘Maar is dat niet best wel risicovol om daar een onderneming voor op te richten?’
Maurizio zucht. Hij zet aan voor een laatste uitleg.
‘Nee want hij speelt ook poker. Hij gokt al jaren, hij is erg professioneel, snap je?’
Ik snap het.
In Napels kun je geluk studeren.

Als we de snelweg bij Candela afrijden is het nog dertig kilometer. Direct na de afslag stuiten we op een politieblokkade. We moeten onze toegangskaarten voor het uitvak laten zien, anders mogen we er niet door. De provinciale weg van Candela naar Foggia is vandaag alleen van de 1200 meegereisde Napolitanen. Een machtig gevoel. In de auto wordt het langzaam stiller. De verhalen over het afgelopen weekeinde stokken, de spanning voor de wedstrijd en hetgeen ons te wachten staat stijgt. Na een lange stilte zegt Cavallo plots; ‘Foggiane di merda’. Dan zwijgt hij weer, diep verzonken in gedachten, zijn ogen op de weg gericht.

Bij het binnenrijden van de stad wordt onze rij auto’s klemgereden door politiebussen. Ze leiden ons terug naar de ringweg. Uiteindelijk komen we uit op een grote kiezelparkeerplaats. Er staan gedeukte oranje bussen klaar in kaarsrechte rijen. Om de bussen staan honderden ME-ers paraat. Echt paraat. Knuppels en schilden in de hand. In de buurt van de bussen is een nauwe sluis gemaakt van dranghekken waar de supporters een voor een doordruppelen. De toegangskaarten worden gecontroleerd. De controle gaat te langzaam. De massa voor de sluis neemt toe en er wordt hard geduwd. De ME-ers duwen met hun schilden de supporters terug achter de hekken. De sfeer wordt vijandig en het dreigt snel uit de hand te lopen. Ik zie onze leiders, zowel die van de Curva A als van de Curva B. Ze zoeken de hoofdagent op het terrein van de bussen. De ME-ers openen een dranghek om de groep leiders door te laten. De groep loopt kalm naar de hoofdagent en spreken hem aan. Wat later draait de hoofdagent zich om. Hij roept naar de ME-ers in de sluis. Ze knikken en stappen achteruit. Er is een beslissing genomen. De kaartcontrole is opgeheven.

Een paar honderd meter voor het stadion wordt er plots hard geschreeuwd in de bus.
‘MAZZATE MAZZATE’ (RELLEN RELLEN).
Er wordt naar de chauffeur geroepen dat de poorten open moeten. Het duurt te lang, vanuit de bussen achter ons komen al supporters langszij gerend. Iemand slaat de glazen noodvergrendeling kapot en de deuren klappen open. Door de druk van de golf mensen slingert me de bus uit. Op straat is het oorlog met de ME. Maar de politie is goed georganiseerd, direct wordt de uitgang richting de stad afgesloten door een kordon. Ze slaan de supporters richting uitvak. Onze groep van 1200 man is ondertussen veranderd in een schoppende, stenen en vuurwerk gooiende massa. De voorste gelederen hebben de ingang van het uitvak inmiddels al bereikt. In de verte zie ik ook daar de stokken van ME-ers in de lucht vliegen. De ingang is te klein en te nauw voor de paniekerige meute. Net na de ingang is een smalle, stenen trap die naar het uitvak leidt. Door de klappen bij de trap komt er een golf van vluchtende supporters weer achteruit gerend, terwijl de achterste gelederen juist naar voren willen vluchten. Ik kijk om me heen en zoek Genni, Cavallo en Maurizio kwijt. Rationeel neem ik een moment op het gevaar in te schatten. In ieder geval niet naar voren, niet naar de stenen trap. Er is paniek. Het is te nauw, te verstikkend, er zijn teveel rode hoofden. Vanaf de stenen trap worden er supporters van beneden naar boven getild. Ze ploppen uit de drukkende massa. Ik zie mensen zich vastklampen aan uitstekende armen en handen. Ze zweven door de lucht en worden naar boven getrokken. Ik probeer strategisch achterin te blijven, waar de ME-ers nog steeds de ruimte verkleinen door naar voren te stappen, richting de ingang, maar ze slaan nog maar af en toe. Ik loop nu niet meer op eigen kracht, maar wordt hardhandig naar voren geschoven door een ME-schild. Ik kijk de ME-er achter mij in de ogen en knik in richting de ingang, waar de chaos nog steeds groot is, waar het gevaarlijk is. Hij knikt terug. Het geeft me vertrouwen.

In het stadion staan de supporters van Foggia op de banken. Het hele stadion zingt. Ook de mannen in pakken op de eretribune. Ook de vrouwen en kinderen. Ze zingen over de haat voor de Napolitanen. Aan de overzijde wordt een spandoek over de mensenhoofden gerold. Het is een boodschap. Voor ons.
‘NAPOLITANI BASTARDI!’
Aan de lange zijde zie ik andere spandoeken.
‘BENVENUTO IN ITALIA’ (Welkom in Italie). En ‘VESUVIO PENSARCI TU’ (Vesuvius regel jij het maar, verwijzing naar de actieve vulkaan aan de rand van Napels).

Er wordt ook gevoetbald. Maar daar houden we ons niet mee bezig. Ook moeten we van de leiders meer dan eens met onze rug richting veld en de rest van het stadion gaan staan. We zijn namelijk te goed om de supporters van Foggia in het gezicht aan te kijken. De wedstrijd stelt weinig voor. In de eerste helft krijgt Foggia geen penalty waar het die wel had verdiend. Napels speelt erg sober en futloos. In de tweede helft scoort Foggia 1-0 en het stadion barst uit haar voegen. We worden vernederd door het thuispubliek. Maar ondanks de achterstand en het slechte spel van Napels voel ik dat we niet gaan verliezen. Wanneer Calaio scoort met een fantastische kopbal ontploft ons vak. Na de 1-1 zijn beide ploegen tevreden. Foggia want het verliest niet van het grote Napoli. Napoli want het is nog maar een enkele pas verwijderd van het kampioenschap.

In de bus onderweg naar de parkeerplaats staar ik naar buiten. De ramen zijn uit de kozijnen geslagen. In het park rennen de Foggia supporters, ze gooien vuurwerkbommen naar de bussen. In een langgerekte bocht stoppen onze bussen. Ik zie de Napolitanen met bivakmutsen en gewapend met ijzeren staven richting het park stormen.

Ik sluit mijn ogen en luister naar geluiden van helikopters en doffe knallen. Het is teveel. De adrenaline maakt plaats voor minachting.

Nooit meer Foggia.
pi_36915094
quote:
Ik snap het.
In Napels kun je geluk studeren.

Mooi verhaal weer.
pi_36916157
Lijkt wel een thriller.
pi_36917047
Weer een geweldig geschreven verhaal!
Ik zou het echt in boekvorm uitbrengen als ik jou was
Koning.
pi_36917189
Vond je het nu ook de leukste wedstrijd qua alles er omheen tot nu toe Smook?
Je hebt denk ik nog nooit een match tegen Salernitana meegemaakt, da's ook altijd wel heftig.

En de grote clubs uit de Serie A natuurlijk, maar da's nog even ver weg. Volgend jaar weer Genoa, Verona, wellicht Avellino.
pi_36917632
Nee, ik vond dit te. Ik vond ook de sfeer onderling tussen de Napels supporters niet oke. Hoe was dat tegen Salerno? Ik vond denk ik Pisa-uit het mooist. Goede sfeer, een beetje rommel en een mooie overwinning.

Vind je het jammer dat je er zaterdag niet bij bent?
pi_36917779
Genieten weer... in één ruk uitgelezen.
pi_36920230
Ik geniet hier echt van, kijk er gewoon wekelijks naar uit. Prachtig.
In Southern Sun
  vrijdag 14 april 2006 @ 10:58:31 #178
144333 Lanus
Forza Napoli
pi_36947075
Het is alsof je er zelf bij bent je voelt je een na het lezen van het fantastische verhaal grazie
pi_36950118
quote:
Op donderdag 13 april 2006 12:39 schreef smook.biz het volgende:
Nee, ik vond dit te. Ik vond ook de sfeer onderling tussen de Napels supporters niet oke.
Je zit ook met beide Curva's in 1 uitvak natuurlijk.
quote:
Hoe was dat tegen Salerno?
Was voor de coppa, 3 jaar terug, was nog zomer, voetbal leefde nog amper qua tijdstip in het seizoen en dan ineens 55.000 man op de tribune, erg mooi. Helaas een draw toen.
quote:
Vind je het jammer dat je er zaterdag niet bij bent?
Ach, vanuit NL kan ik er amper bij zijn, en dan is een wedstrijd waarin je mogelijk kampioen kan worden van de Serie C1 nu ook niet van het kaliber "daar moet je bijgeweest zijn". Als ze nou naar A konden promoveren, dan was het heel anders.
pi_36950320
Foggia ligt toch ergens in Noord-Italie?
pi_36950900
Vanuit Napoli naar het Oosten, vlak bij de kust. Richting het bij bedevaartgangers bekende San Giovanni Rotonde (van Padre Pio).
pi_36951029
Ohja. Was in de war met Brescia.
pi_36951749
[/quote]
quote:
[quote]Op vrijdag 14 april 2006 12:31 schreef DIGGER het volgende:

en dan is een wedstrijd waarin je mogelijk kampioen kan worden van de Serie C1 nu ook niet van het kaliber "daar moet je bijgeweest zijn".
Daarin geef ik je gelijk....ik denk ook dat de Curva oproept tot het niet vieren van het kampioenschap, zoals ze dat vorig jaar (te vroeg) deden voor de play-off finale tegen Avellino.
  vrijdag 14 april 2006 @ 13:25:54 #184
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_36951901
Weer een heerlijk verhaal, die lekker weg leest
Gory Gory what a Hell of a way to Die
pi_36984649
Napoli is net kampioen geworden

Wonnen zelf vrij simpel met 2-0 van Perugia en de enige overgebleven 'concurrent' verloor met 3-0 bij Chieti.

Meest opmerkelijke moment van de wedstrijd: 5 minuten voor tijd bij al de 2-0 stand worden in de Curva B tientallen enorme spandoeken getoond met de beruchte tekst "CARRARO INFAME" plus het bekende spandoek met z'n foto met dezelfde tekst erbij. (Carraro is de voorzitter van de voetbalbond, door de fans verantwoordelijk gehouden voor de verplichte degradatie naar de Serie C1 bijna 2 jaar terug en sinds die dag persona non grata in heel Napoli).
Scheidsrechter staakte de match onmiddelijk, wou dat de doeken verwijderd zouden worden. Hij begreep echter al snel dat dat nooit van z'n leven zou gebeuren en liet de match uitspelen terwijl de hele tribune op en neer ging en "wie niet springt is Carraro" zong

Napoli had nog een voorwaardelijkje hiervoor staan (nadat het spandoek al 2 jaar lang elke match boetes oplevert), maar met zo veel doeken zal de laatste thuiswedstrijd van het seizoen wel zonder publiek moeten worden afgewerkt. Maar goed, boeien, vond de actie geweldig.

In het stadion was het (nog redelijk bescheiden) feest, in de stad niet, promotie naar de Serie B is geen reden om feest te vieren (hing ook op vele spandoeken en werdt ook middels flyers medegedeeld).
pi_36984872
Hoe zijn de kansen voor volgend jaar eigenlijk?
In Southern Sun
  zaterdag 15 april 2006 @ 17:44:33 #187
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_36985047
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 17:31 schreef DIGGER het volgende:
Scheidsrechter staakte de match onmiddelijk, wou dat de doeken verwijderd zouden worden. Hij begreep echter al snel dat dat nooit van z'n leven zou gebeuren en liet de match uitspelen terwijl de hele tribune op en neer ging en "wie niet springt is Carraro" zong
Ge-wel-dig

Trouwens, in de FM game met Napoli (heb verder vrij weinig met de club hoor), is (behalve held Calaio) er een Braziliaan die er speelt, die Inacio Pia heet. Nu heb ik gisteren dit topic een beetje doorgelopen, met alle mooie verslagen en de discussie over donkere spelers, maar speelt deze Pia wel bij Napoli, of is dat een blanke Braziliaan? En is 't in het echt nog wat?
pi_36985140
Nu nog weinig zinnigs op te zeggen, denk dat de helft van het huidige elftal ongeveer zal blijven, maar er zal ook flink wat versterking moeten komen.

De club is in elk geval wel schuldenvrij, weet volgend seizoen hopelijk veel seizoenkaarthouders te binden (hoewel er in Italie veel mensen kaartjes los kopen - zo kun je ook duidelijker protesteren door weg te blijven) als steun in de rug. Als het eenmaal loopt en de fans staan er achter kunnn er gekke dingen gebeuren, maar ook het tegenovergesteld scenario is denkbaar.

Veel zal afhangen van een nieuw TV contract met SKY Italia, sponsoring en budget wat via Di Laurentiis vrij moet komen (hij was er vandaag trouwens niet eens, zit in de VS voor werk).

Wedstrijd van vanmiddag werd via de RAI International wel live uitgezonden in Noord en Zuid Amerika en Afrika.

Nog een detail: In de Serie C is het verplicht te spelen met nr. 1 tm 11, maar in de Serie B zal het nummer 10 dus nooit meer gedragen worden (Sosa had er al een speciaal T-shirt onder z'n wedstrijdshirt voor aan).
pi_36985190
Twi: Pia is de aanvallende linkermiddenvelder/spits en is denk ik wel iemand die zal blijven. Vind het geen grootse speler, is te wisselvallig ervoor. Is ook rechtsbenig, voorzet met links is maar matig.

Zo ziet ie er trouwens uit:
pi_36985520

Aanvoerder Montervino met alleen nog z'n onderbroek over

"Pampa" Sosa met z'n speciale shirt

Curva A (waar Smook dus ergens staat).
pi_36986949
Mooi zeg
pi_36987131
Kom net terug vd wedstrijd......echt fantastisch die actie van de Curva B! CARRARO INFAME.....
Nu kon het, want eventuele sancties komen na de promotie.
pi_36987173
Digger.....waar haal je die foto's vandaan?
pi_36987346
pi_36987445
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 19:16 schreef smook.biz het volgende:
Kom net terug vd wedstrijd......echt fantastisch die actie van de Curva B! CARRARO INFAME.....
Nu kon het, want eventuele sancties komen na de promotie.
Heb je er foto's van? Op de TV beelden was er nooit echt 1 goed overzicht te zien, maar ik denk zeker 25 grote spandoeken, dan nog dat spandoek met foto onder aan de ring en daarnaast nog dat enorme spandoek met alleen de tekst "infame".

Of waren het nog meer spandoeken boven op de Curva?

En gezien er al een voorwaardelijk loopt (Die spandoeken jegens Carraro hangen al sinds augustus 2004 in San Paulo), zal er denk ik een wedstrijd zonder publiek aankomen, en dan gewoon tegen Frosinone thuis graag, gaat toch nergens meer om.
pi_36987676
Guido heeft foto's gemaakt met zijn telefoon, die krijg ik morgen. Het waren er 19 a 20.....voor het eerst dat ik de Curva A voor B hoorde applaudiseren....Toen die scheids de wedstrijd staakte, dat was een moment dat ik niet zal vergeten. Er hing een sfeer in het stadion van over-mijn-lijk. De stadioncommentaar vroeg om de spandoeken te verwijderen en na het fluitconcert begon inderdaad het hele stadion chi-non-salta.....Dat commentaar van de Napoli-speaker daarna was kort maar krachtig: partita riprende....

Al met al een overwinning voor de supporters.
pi_36988323
Misschien dat hier zometeen nog wat foto's verschijnen: http://www.vivereultras.tk/ (apart forum over Napoli) of anders op http://www.napolisoccer.net (nu staan rechtsboven nog de foto's van Napoli - Chieti).

Ik taai iig af voor vandaag
  zaterdag 15 april 2006 @ 21:01:28 #198
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_36990773
Wat is er zo erg aan 'infame'? Ik zag gister in de bekende docu wel wat ergere doekies voorbij komen.
pi_36992558
Ocht, tis niet de ergste belediging, maar de voorzitter van de Italiaanse voetbalbond wordt bij Napoli elke wedstrijd beledigd, Napoli krijgt er ook elke wedstrijd wel een boete voor, gaat al bijna 2 jaar zo.

Maar de fans grepen vanmiddag dus de gelegenheid om de hele Curva vol te hangen.

Hier een plaatje waarop een deel te zien is:

De Laurentiis komt zometeen trouwens live via satelliet vanuit LA bij Domenica Sportiva op de Rai Due. Ze openden zelfs met de promotie van Napoli.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')