Tja, liever mevrouw verdonk..quote:Verdonk wil omgangscode voor heel Nederland
ROTTERDAM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.
Verdonk zei dat zaterdag tijdens een VVD-congres over integratie. Ze is geïnteresseerd in de Rotterdam-code, waarin zeven gedragsregels staan voor de dagelijkse omgang tussen alle burgers. De bewindsvrouw zei dat ze ook toe wil naar zo'n code voor integratie en burgerschap, die wat haar betreft voor alle gemeenten zou moeten gelden.
Daarvoor gaat de minister met deskundigen om de tafel zitten om te kijken „wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is, waar zijn we trots op?” De bewindsvrouw zegt dat het allochtonen vaak niet duidelijk is wat van hen verwacht wordt als zij zich in Nederland hebben gevestigd. „Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract”, aldus Verdonk.
Haar partijgenoot Griffith, wethouder in Amsterdam, kan zich niet vinden in zo'n code. Vooral het Nederlands spreken op straat gaat haar veel te ver. „Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast.” Verdonk zegt daarentegen dat mensen zich vaak onprettig voelen, als zij op straat alleen maar buitenlandse talen horen.
Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen. Griffith vindt een code als die in Rotterdam slechts een papiertje terwijl het „erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen.” Ook vreest ze een hellend vlak, „want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.” Minister Verdonk vindt een omgangscode wel liberaal omdat alle mensen zich veilig moeten voelen in de samenleving.
Verder vindt de bewindsvrouw het belangrijk dat allochtonen meer melding ervan maken en aangifte doen, als zij gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan of een stageplek. „Als vijftien autochtone leerlingen wel een stageplaats hebben en de vijf allochtone niet, weet je dat het niet goed is.” Verdonk spreekt werkgevers erop aan dat zij iedereen gelijke kansen moeten geven. Volgens haar voeren veel grote bedrijven een actief diversiteitsbeleid maar moet het midden- en kleinbedrijf daarin nog beter aan de slag.
Daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn!quote:Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zeer vreemd voor iemand van de VVD.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]Pardon? Past prima bij een reactionaire rechts-conservatieve partij hoor. Of geloof je echt dat de VVD "liberaal" is?
![]()
![]()
![]()
Betekent dit dan ook dat al die Engelse teksten in winkels moeten verdwijnen? "Uitverkoop" in plaats van "SALE" bijvoorbeeld?quote:Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen.
De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:
Heel goed. Eén van de codes is bijvoorbeeld: spreek Nederlands op straat.
Lijkt me een prima uitgangspunt.
Nogmaals, als ik met een vriend bijvoorbeeld marokkaans op straat zou spreken. Wat kan jou of verdonk dit schelen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:
Zelfs Griffith snapt het niet wil je zeggen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Een taalcursus bij een inburgeringscursus dus.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Nah, het is gewoon een nietszeggend papiertje. Moreel bindend, niet juridisch. Oftewel: er is geen agent die je ervoor bekeuren kan, maar het zou wel leuk zijn als je Nederlands sprak op straat.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Leuk zo'n gedragscode, maar wil ze het afdwingen of slechts hebben als iets wat op papier staat? Als ze het wil afdwingen, moeten mensen dan beboet worden als ze een andere taal spreken oid?
Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.
Ik was in de veronderstelling dat er boetes konden volgen. Dit is gewoon een soort "Normen & Waarden"-campagne. Op zich niet slecht.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:18 schreef sizzler het volgende:
[..]
Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?
quote:Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.
Spreken van de nederlandse taal op straat? Toeristen moeten dan buiten het hotel maar hun muil houden op straffe van arrestatie?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:07 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn!![]()
Uit het nieuwsbericht:quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:49 schreef rucksichlos het volgende:
[..]
[..]
Spreken van de nederlandse taal op straat? Toeristen moeten dan buiten het hotel maar hun muil houden op straffe van arrestatie?![]()
Een toerist is geen Nederlandse burger.quote:Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan.
Mevr. Verdonk zal hier natuurlijk weer over aangevallen worden maar mijn steun heeft ze!quote:Minister Rita Verdonk (Integratie) ziet wel wat in de Rotterdam-code. In zeven gedragsregels is daarin vastgelegd hoe burgers zich in de dagelijkse omgang moeten gedragen. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn, zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.
Tijdens een VVD-congres over integratie uitte de minister de wens om met een aantal deskundigen van gedachten te gaan wisselen over 'wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is'. Verdonk stelde daarbij dat allochtonen vaak niet weten wat van hen verwacht wordt. "Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract", aldus Verdonk. De VVD-politica streeft naar een code voor integratie en burgerschap, die voor heel Nederland zou moeten gelden.
'Niet liberaal'
De Amsterdamse wethouder Laetitia Griffith, partijgenote van Verdonk, stelde in een reactie zich niet te kunnen vinden in een dergelijke code. Ze viel met name over het Nederlands spreken op straat, een voorstel dat in haar ogen niet liberaal is. "Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast", stelde de politica van Surinaamse afkomst. Wel stelde ze het belangrijk te vinden dat er in winkels en scholen Nederlands wordt gesproken. Een code als die in Rotterdam is echter slechts een papiertje, zo meent Griffith, terwijl het 'erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen'.
Ja, dat vind ik ook. En al die folders en zo, gewoon ook alleen in het Nederlands. Als je dat niet begrijpt, laat je het zelf maar vertalen door iemand die het wél begrijpt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:13 schreef HiZ het volgende:
Ik vind het een onzin idee. Het stoort mij op geen enkele manier als mensen met een andere etnische achtergrond met elkaar spreken in hun gemeenschappelijke taal.
Wat ik wel vind is dat het niet spreken van Nederlands altijd voor eigen rekening zou moeten komen. Dus overheidsinstellingen zouden alleen nog maar in het Nederlands moeten communiceren. En als je dat dan niet begrijpt zorg je zelf maar voor een vertaler.
Daar heb je gelijk in. Ook Groningers, Drenthers, Brabanders en Zeeuwen zijn voor Randstedelingen onverstaanbaar. Inburgering moet voor elke inwoner van Nederland gelden, ongeacht afkomst van de ouders.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:25 schreef Monus het volgende:
Dat zullen de friezen niet zo leuk vinden.![]()
Om maar te zwijgen over een aantal van de Randstadaccenten voor ABN-sprekersquote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:39 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Ook Groningers, Drenthers, Brabanders en Zeeuwen zijn voor Randstedelingen onverstaanbaar.
Ja, das pech. Ik, als rasechte Groninger, spreek geen woord Nederlands.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:39 schreef BabeWatcher het volgende:
Daar heb je gelijk in. Ook Groningers, Drenthers, Brabanders en Zeeuwen zijn voor Randstedelingen onverstaanbaar. Inburgering moet voor elke inwoner van Nederland gelden, ongeacht afkomst van de ouders.
Tuurlijk niet...jij bent marokkaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:44 schreef BansheeBoy het volgende:
Al zou deze wet of gedragscode worden ingevoerd, denkt iemand nou echt dat ik me daaraan gaan houden?
* Dingdong *quote:Verdonk stelde daarbij dat allochtonen vaak niet weten wat van hen verwacht wordt. "Ze spreken mij daarop aan.
Dat men de Nederlandse taal beheerst moet voldoende zijn, dadelijk gaat men het gebruik van dialect op straat ook al verbieden omdat de Amsterdamse toerist in Groningen het anders niet verstaat...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Je kunt wel eisen dat ze de Nederlandse taal goed moeten beheersen.
Maar je kunt ze niet verplichten om het te spreken op straat, als ze onder elkaar zijn. Dat gaat weer echt te ver. Het lijkt wel of Verdonk erop kick om iedereen over de zeik te helpen.
Dat mag ik wel aan d'r. Al die politiek correcte knuppels kan je niet hard genoeg (dood!?)schoppen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Het lijkt wel of Verdonk erop kick om iedereen over de zeik te helpen.
Dit is volgens mij de allereerste keer dat ik heel erg hard moet lachen om iets wat Rita Verdonk zegt.quote:(...)Minister Rita Verdonk (Integratie) ziet wel wat in de Rotterdam-code. In zeven gedragsregels is daarin vastgelegd hoe burgers zich in de dagelijkse omgang moeten gedragen. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn, zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat,(...)Verdonk stelde daarbij dat allochtonen vaak niet weten wat van hen verwacht wordt. "Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract", aldus Verdonk.(...)
Soms moet je wat overhellen aan bakbordzijde om de stuurboord-koers wat te herstellen he...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:32 schreef __Saviour__ het volgende:
Het lijkt wel of Verdonk erop kick om iedereen over de zeik te helpen.
Jah, die mening mag je hebben, maar het gaat hier niet om een mening, maar om gelijke behandeling.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:20 schreef sigme het volgende:
Ik, en ieder staatsburger van dit land, mag van mening zijn dat vrouwen een andere taak hebben dan mannen, of dat vrouwen aantrekkelijker zijn dan mannen, of andersom. De staat heeft mij en mijn medeburgers daarover helemaal niets voor te schrijven.
Je kunt wat verder gaande maatregelen willen nemen. Maar Verdonk weet gewoon al dat ze hier veel gezeik mee gaat krijgen en dat het toch nooit door zal gaan. Dus waarom oppert ze het eigenlijk. Al die bedreigingen aan haar adres zijn natuurlijk ook niet goed, maar ze creeërt hiermee wel zelf de bodem voor al die vijandigheidquote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:36 schreef Hyperdude het volgende:
Dat mag ik wel aan d'r. Al die politiek correcte knuppels kan je niet hard genoeg (dood!?)schoppen.
Dit "NL spreken op straat" is echter volkomen nutteloos.
Volgens mij helt Verdonk (gelukkig) wat meer naar stuurboord dan naar bakboordquote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:40 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Soms moet je wat overhellen aan bakbordzijde om de stuurboord-koers wat te herstellen he...
dat denk ik ook en dat is ook niet zo raar gezien de bakboordkoers die we enkele decennia hebben gevaren, maar goed ik vind de topictitel dus onzin al kan ik me er wel een klein beetje bij voorstellen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:51 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
volgens mij helt verdonk (gelukkig) wat meer naar stuurboord dan naar bakboord![]()
Dat Marokkanen van de 3e generatie het Marokkaans als moedertaal hebben is natuurlijk al te erg voor woorden....quote:Op zaterdag 21 januari 2006 22:05 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Kan iemand verdonk niet afschieten?
Dit gaat helemaal nergens meer over, iedereen moet toch zelf welke taal hij spreekt?
Daarnaast is het voor iemand veel natuurlijker om zijn moedertaal te spreken, uiteraard tegen iemand die dat verstaat.
Wel logisch vind ik het dat iedereen in Nederland die hier langere tijd verblijft de Nederlandse taal machtig is, alhoewel dat soms al erg ver gaat. Hoeveel ambassadeurs in Nederland spreken nou bijvoorbeeld echt Nederlands?
En je ziet op het eerste gezicht altijd dat iemand een toerist en geen burger is?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Uit het nieuwsbericht:
[..]
Een toerist is geen Nederlandse burger.
Wacht even.... waarom zou ik in hemelsnaam geen Engels mogen spreken met mijn Amerikaanse vrouw als ik in Nederland over straat loop?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat,
En dat betekend dus ook dat Nederlandse burgers van bijv. Marokkaanse afkomst gewoon Marokkaans mogen spreken op straat met hun familie die op bezoek komt uit Marokko of een ander Europees land.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Een toerist is geen Nederlandse burger.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:49 schreef freako het volgende:
Betekent dit dan ook dat al die Engelse teksten in winkels moeten verdwijnen? "Uitverkoop" in plaats van "SALE" bijvoorbeeld?
Hey, ik heb als het goed is zeer binnenkort het volledige recht om More Cowbell te gebruiken. Ik verwacht deze maand nog te horen van de USCIS met de uitslag van mijn staatsburgerschap.quote:Op zondag 22 januari 2006 00:52 schreef Vampier het volgende:
[afbeelding]
More Cowbell zal vanaf heden 'Meer koeienbel' worden.
Nederlandse nasynchronisatie!quote:Films zullen vertaald worden naar het Nederlands,
Ik moet nog steeds je behind kicken met poolquote:Op zondag 22 januari 2006 01:27 schreef maartena het volgende:
[..]
Hey, ik heb als het goed is zeer binnenkort het volledige recht om More Cowbell te gebruiken. Ik verwacht deze maand nog te horen van de USCIS met de uitslag van mijn staatsburgerschap.
[..]
Nederlandse nasynchronisatie!
"Ik kom terug".
PS Vampier, speel jij wel eens Texas Hold'em? Heb een hele goeie set poker chips maar heb nog spelers nodig....
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:44 schreef BansheeBoy het volgende:
Al zou deze wet of gedragscode worden ingevoerd, denkt iemand nou echt dat ik me daaraan gaan houden?
Op mijn werk hebben we een paar Limburgers, de hele dag blaten ze in een voor de meesten onverstaanbare taal genaamd "Limburgs", ik als Marokkaan Nedelander moet ze dan vertellen of ze aub beschaafd Nederlands willen praten.²
Ik hoef en wil mensen niet gelijk te behandelen .quote:Op zaterdag 21 januari 2006 21:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Jah, die mening mag je hebben, maar het gaat hier niet om een mening, maar om gelijke behandeling.
Als ik wel vrouwen maar geen mannen de hand wil schudden staat mij dat vrij.quote:Daar valt bijvoorbeeld onder: Een hand geven aan zowel mannen als vrouwen ter begroeting en niet mannen wel en vrouwen niet.
Compleet onuitvoerbaar. Hoe wil je dat in vredesnaam afdwingen? Iedereen die een niet Nederlands woordje fluistert, op de bon slingeren??quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:
Nederlands leren is al verplicht, dan zou ze hier dus niets nieuws voorstellenquote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Toeristen niet, maar als ze jou de weg vragen in het Engels, en je waagt het in het Engels te antwoorden ben je de lul. Vandaar dat baantjes bij het VVV niet echt populair zullen worden !quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:49 schreef rucksichlos het volgende:
[..]
[..]
Spreken van de nederlandse taal op straat? Toeristen moeten dan buiten het hotel maar hun muil houden op straffe van arrestatie?![]()
Nee, nee, niet onuitvoerbaar. Verdonk is niet gek, die gaat dit niet als wet voorstellen, maar als 'gedragscode', een soort convenant, een herenaccoord, dat allochtonen(?), naturaliserenden(?), bijstandsaanvragers(?) dienen te onderschrijven.quote:Op zondag 22 januari 2006 08:40 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Compleet onuitvoerbaar. Hoe wil je dat in vredesnaam afdwingen? Iedereen die een niet Nederlands woordje fluistert, op de bon slingeren??
Het voorstel is niet belachelijk. Wat hier, in dit topic gebeurt speelt alleen Verdonk in de kaart. Mensen trekken het voorstel voor gedragscode door naar een ridicule wet. Verdonk kan dan straks verduidelijken dat het niet gaat om een wet, niet om een verplichting, maar heel normaal, om de dingen die we hier gewoon vinden duidelijk te maken, en dit duidelijk op papier te stellen. Waarop de Nederlander denk: oh ja, dat is eigenlijk best normaal.quote:Kom op zeg, dit voorstel is te belachelijk voor woorden en nog belachelijker is het dat er mensen serieus op ingaan en het ook nog eens een goed idee vinden![]()
Volgens mij is zoenen ter begroeting niet iets wat de Nederlander doet. Een hand geven als je je voorstelt wél. Als jij vrouwen wel een hand geeft, wanneer je je voorstelt en mannen niet, dan vind ik dat behoorlijk grof.quote:Op zondag 22 januari 2006 08:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik hoef en wil mensen niet gelijk te behandelen .
[..]
Als ik wel vrouwen maar geen mannen de hand wil schudden staat mij dat vrij.
Veel Nederlandse mannen zoenen bevriende vrouwen ter begroeting op de wang.. maar geen bevriende mannen. Er is geen principieel verschil tussen handgeven en wangzoenen.
Ga jij de Nederlandse man verplichten bevriende mannen een drieklapkus te geven, of dat voortaan ook bij vrouwen te laten? En vrouwen die zich door vrouwelijke collega's wel laten felicitatiezoenen, maar niet door de mannelijke, moeten voortaan ook de mannen zoenen?
Er wordt niemand aangehouden of bekeurd, het wordt dan gewoon als niet fatsoenlijk beschouwd. En dat vind ik al belachelijk genoeg.quote:Op zondag 22 januari 2006 08:16 schreef Troel het volgende:
Ik vind dat Nederlands spreken op straat te ver doorgetrokken. Hoe wil je dat doen met toeristen? Waarschuwen dat ze Nederlands moeten spreken? En je zal maar aan het meezingen zijn met je walkman (i-pod of wat dan ook), en je hebt toevallig engelse muziek opstaan, gaan ze je dan aanhouden?
Of iemand vraagt in je een andere taal naar de weg, moe tje dan in het Nederlands terug gaan praten en de politie roepen omdat die ander de regels overtreedt?
Wedden dat de Gemeente Hilversum Engels spreekt als de directeur van Nike Europe komt praten over een bouwvergunning ?quote:Op zondag 22 januari 2006 10:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Wat ze wel kan doen is instanties e.d. opdracht geven de folders, brieven etc.... alleen nog maar in het Nederlands uit te geven en niet meer te zorgen voor een tolk bij een gesprek,
Maar dat moet ook kunnen als mensen uit een ander land hier op bezoek komen. Als een Marokkaan hier op bezoek komt, dan kun je die ook gewoon zoveel mogelijk helpen.quote:Op zondag 22 januari 2006 11:06 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Wedden dat de Gemeente Hilversum Engels spreekt als de directeur van Nike Europe komt praten over een bouwvergunning ?
Tja, dan vind ik dat hij Nederlands moet spreken en dat men zich niet aan hoeft te passen aan hem.quote:Op zondag 22 januari 2006 11:20 schreef LangeTabbetje het volgende:
De directeur van Nike Europe die woont en werkt in Hilversum
Ik wil de weddenschap wel met je aan dat dit alleen gaat gelden voor arme Marrokanen en/of Turken. Kortom, meten met 2 maten.quote:Op zondag 22 januari 2006 11:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Tja, dan vind ik dat hij Nederlands moet spreken en dat men zich niet aan hoeft te passen aan hem.
Nogmaals, het is niet strafbaar om een andere taal te spreken, maar het wordt gezien als onfatsoenlijk als je je qua taal niet aanpast aan het land waar je woont. En dat vind ik belachelijk als het gaat om buitenlanders onderling. Maar ik vind dat terecht waar het gaat om gesprekken op zakelijk gebied of bij instanties e.d.
Volgens Verdonk zijn er mensen die zich daardoor onveilig op straat voelen. En ze heeft gelijk, want die mensen bestaan. Maar goed, weer andere mensen voelen zich ergens door onveilig, een groepje jongeren met een hanekam bijvoorbeeld. Of een brede vent met een sluwe blik in zijn ogen. Of ME'ers tijdens een demonstratie. ...quote:Op zondag 22 januari 2006 09:46 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wat is er trouwens mis met 2 Marokkanen die Marrokaans met elkaar praten op straat ? 2 Amerikanen die Engels met elkaar praten op straat ? 2 Friezen die Friesch met elkaar praten op straat ?
Dat wordt nog helemaal een probleem. Wat Rita dus wil, is het verbieden van het spreken in het openbaar van een officiele taal van het Koninkrijk der Nederlanden.quote:Op zondag 22 januari 2006 12:52 schreef Marietje_34 het volgende:
En hoe moet dat dan in Friesland enzo, vraag ik me af![]()
Dat is niet waar. Wat Rita Verdonk wil is dat het de norm wordt om Nederlands te spreken in het openbaar. En op zich is dat een juiste wens, want in de openbare ruimte is het in ieders belang dat de communicatie goed verloopt.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:02 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Dat wordt nog helemaal een probleem. Wat Rita dus wil, is het verbieden van het spreken in het openbaar van een officiele taal van het Koninkrijk der Nederlanden.
Helemaal mee eens. Folders vertalen. Idioot.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:11 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Wat Rita Verdonk wil is dat het de norm wordt om Nederlands te spreken in het openbaar. En op zich is dat een juiste wens, want in de openbare ruimte is het in ieders belang dat de communicatie goed verloopt.
Ik heb nergens gezien dat Verdonk mensen wettelijk wil verplichten om Nederlands te spreken. Zolang zij het niet heeft over iets dat verder gaat dan het stellen van een redelijke norm heb ik er geen problemen mee. Regelgeving of eisen dat mensen per se nederlands moeten spreken vind ik onzin. Met de bepaling dus wel, dat het niet beheersen van de taal voor je eigen rekening komt. Ik wil niet betalen (door belastinggeld) voor foldertjes in het Turks, Arabisch, Engels of welke andere taal dan ook.
Volgens mij willen de meeste mensen geen multiculturele samenleving, ik iig nietquote:Op zondag 22 januari 2006 14:29 schreef rucksichlos het volgende:
Tsja, als je een multiculturele samenleving wilt zal je er ook mee moeten leren leven dat er meerdere talen gesproken worden.
Daar begin ik toch aan te twijfelenquote:Op zondag 22 januari 2006 09:40 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, nee, niet onuitvoerbaar. Verdonk is niet gek,
Nutteloos lijkt mij. Ik als autochtoon ga me er alvast niet aan houden. Ik bepaal in mijn eigen land zelf wel welke taal ik spreekquote:die gaat dit niet als wet voorstellen, maar als 'gedragscode', een soort convenant, een herenaccoord, dat allochtonen(?), naturaliserenden(?), bijstandsaanvragers(?) dienen te onderschrijven.
Als wat?quote:Een soort verklaring die zegt dat je de normen & waarden kent en zult respecteren, geen wet. Die je natuurlijk ook niet kan ondertekenen.. maar dan moet je niet vreemd opkijken als.. (in het midden laten).
Het blijft belachelijk. Verder vind ik het normaal in dit land dat het een ieder vrij staat te leven zoals hij wil en als ik Zwahili wil praten, moet ik dat helemaal zelf weten.quote:Het voorstel is niet belachelijk. Wat hier, in dit topic gebeurt speelt alleen Verdonk in de kaart. Mensen trekken het voorstel voor gedragscode door naar een ridicule wet. Verdonk kan dan straks verduidelijken dat het niet gaat om een wet, niet om een verplichting, maar heel normaal, om de dingen die we hier gewoon vinden duidelijk te maken, en dit duidelijk op papier te stellen. Waarop de Nederlander denk: oh ja, dat is eigenlijk best normaal.
Helemaal mee eens. Ik had van een "Liberaal" wel wat beters verwacht. Dit voorstel had eerder van een Communist kunnen komen, dunkt me...quote:Maar het is niet normaal. Het is niet normaal dat een regering van een vrij land 'gedragsregels' opstelt, het is niet normaal dat er een 'fatsoenlijke straattaal' is, implicerend dat afwijken van die norm onfatsoenlijk is. Het is niet normaal dat een regering de burgers voorschrijft dat ze mannen en vrouwen zouden moeten handschudden, ook als je een afkeer hebt van handeschudden.
Onzin. Er is geen enkel goed argument voor te verzinnen.quote:Op zondag 22 januari 2006 15:36 schreef proescht het volgende:
Dit hadden we 20 jaar geleden al moeten doen.
Voor Nederlands spreken niet?quote:Op zondag 22 januari 2006 15:42 schreef MrBean het volgende:
[..]
Onzin. Er is geen enkel goed argument voor te verzinnen.
Volgens mij is zij daar toch medeverantwoordelijk voor. Eigenlijk de gehele politiek. Dit is dus weer heerlijk achter de feiten aanlopen. 30 jaar integratie mislukt met als klap op de vuurpijl verplicht Nederlands spreken voor iedereen. Kom op zeg, wat een onzin! Tuurlijk kan iedereen Nederlands spreken op een enkeling na.quote:Verder vindt de bewindsvrouw het belangrijk dat allochtonen meer melding ervan maken en aangifte doen, als zij gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan of een stageplek. „Als vijftien autochtone leerlingen wel een stageplaats hebben en de vijf allochtone niet, weet je dat het niet goed is.” Verdonk spreekt werkgevers erop aan dat zij iedereen gelijke kansen moeten geven. Volgens haar voeren veel grote bedrijven een actief diversiteitsbeleid maar moet het midden- en kleinbedrijf daarin nog beter aan de slag.
De Directeur van Nike is een Amerikaan. Het hoofdkantoor van Nike Europe staat in Hilversum. Nederland is door zijn centrale ligging erg populair bij Amerikaanse bedrijven die op zoek zijn naar een Europees hoofdkantoor. Er zijn nogal wat Amerikaanse bedrijven die rondom Amsterdam een vestiging hebben met een Amerikaan aan het roer.quote:Op zondag 22 januari 2006 11:14 schreef Gia het volgende:
Maar dat moet ook kunnen als mensen uit een ander land hier op bezoek komen. Als een Marokkaan hier op bezoek komt, dan kun je die ook gewoon zoveel mogelijk helpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |