abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 januari 2006 @ 17:47:56 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34316043
quote:
Verdonk wil omgangscode voor heel Nederland
ROTTERDAM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.

Verdonk zei dat zaterdag tijdens een VVD-congres over integratie. Ze is geïnteresseerd in de Rotterdam-code, waarin zeven gedragsregels staan voor de dagelijkse omgang tussen alle burgers. De bewindsvrouw zei dat ze ook toe wil naar zo'n code voor integratie en burgerschap, die wat haar betreft voor alle gemeenten zou moeten gelden.

Daarvoor gaat de minister met deskundigen om de tafel zitten om te kijken „wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is, waar zijn we trots op?” De bewindsvrouw zegt dat het allochtonen vaak niet duidelijk is wat van hen verwacht wordt als zij zich in Nederland hebben gevestigd. „Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract”, aldus Verdonk.

Haar partijgenoot Griffith, wethouder in Amsterdam, kan zich niet vinden in zo'n code. Vooral het Nederlands spreken op straat gaat haar veel te ver. „Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast.” Verdonk zegt daarentegen dat mensen zich vaak onprettig voelen, als zij op straat alleen maar buitenlandse talen horen.

Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen. Griffith vindt een code als die in Rotterdam slechts een papiertje terwijl het „erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen.” Ook vreest ze een hellend vlak, „want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.” Minister Verdonk vindt een omgangscode wel liberaal omdat alle mensen zich veilig moeten voelen in de samenleving.

Verder vindt de bewindsvrouw het belangrijk dat allochtonen meer melding ervan maken en aangifte doen, als zij gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan of een stageplek. „Als vijftien autochtone leerlingen wel een stageplaats hebben en de vijf allochtone niet, weet je dat het niet goed is.” Verdonk spreekt werkgevers erop aan dat zij iedereen gelijke kansen moeten geven. Volgens haar voeren veel grote bedrijven een actief diversiteitsbeleid maar moet het midden- en kleinbedrijf daarin nog beter aan de slag.
Tja, liever mevrouw verdonk..
Ik wil een staat die de wet handhaaft en de wet ook van toepassing acht op zichzelf. Als we daar nu eens mee beginnen, hmmm?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34316443
Zeer vreemd voor iemand van de VVD. Ik denk ook dat je mensen niet zo ver krijgt om bijv. Nederlands op straat te spreken. Of denkt ze daarmee uit het land te krijgen?
pi_34316480
Het is dat posts met alleen een smiley verboden zijn. Anders had ik alleen dit gepost:

Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:07:59 #4
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_34316634
quote:
Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw
Daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn!
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_34316954
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zeer vreemd voor iemand van de VVD.
Pardon? Past prima bij een reactionaire rechts-conservatieve partij hoor. Of geloof je echt dat de VVD "liberaal" is?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_34317274
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Pardon? Past prima bij een reactionaire rechts-conservatieve partij hoor. Of geloof je echt dat de VVD "liberaal" is?
Ja, maar ze weten het zelf ook niet.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:44:59 #7
3542 Gia
User under construction
pi_34317811
Gelijkheid tussen man en vrouw en niet discrimineren zijn heel gewone zaken. Maar verplicht Nederlands spreken op straat gaat wel wat ver. Als ik graag Engels spreek op straat, moet ik dat mooi zelf weten.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:49:18 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34317937
quote:
Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen.
Betekent dit dan ook dat al die Engelse teksten in winkels moeten verdwijnen? "Uitverkoop" in plaats van "SALE" bijvoorbeeld?
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:51:26 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34318004
NWS -> POL
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:52:27 #10
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_34318044
Als ik Marokkaans of Engels op straat praat met vrienden, dan doe ik dat lekker
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:52:40 #11
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_34318052
Weer een originele manier om bepaalde groepen tot normaal Nederlands gedrag te krijgen zonder de groepen bij naam te noemen...
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_34318111
En die arme Friezen dan? Moeten die ook allemaal Nederlands gaan leren nu?
pi_34318200
Of zoals mijn oudtante die al 70 jaar in Kerkrade woont die nog altijd geen Nederlands spreekt... moet zij net als de rest van de Duitssprekende minderheid Nederlands gaan leren op de oude dag... mijn oudtante slaat Verdonk in het gezicht als ze de kans krijgt. Dat doet ze nl ook met haar collega bejaarden in haar verzorgingstehuis.
pi_34318357
Heel goed. Eén van de codes is bijvoorbeeld: spreek Nederlands op straat.

Lijkt me een prima uitgangspunt.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_34318417
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:

De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:05:14 #16
45511 TimmyAsd
pi_34318460
quote:

Nogmaals, als ik met een vriend bijvoorbeeld marokkaans op straat zou spreken. Wat kan jou of verdonk dit schelen?
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:05:27 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34318470
Leuk zo'n gedragscode, maar wil ze het afdwingen of slechts hebben als iets wat op papier staat? Als ze het wil afdwingen, moeten mensen dan beboet worden als ze een andere taal spreken oid?
pi_34318555
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Why? Don't we make ya laugh? Aren't we fuckin' funny? You best come up with an answer, cos I'm gonna come back here and check on you and your momma and if you ain't got a reason why you hate clowns, I'm gonna kill your whole fucking family.
pi_34318575
Moet je in de VS eens proberen te opperen Wat dat betreft is de VVD (of Verdonk want ik geloof niet dat iedereen binnen die partij het er mee eens is) nog een stuk conservatiever daegrin de Republikeinen.

Ik begrijp wel wat ze wil bereiken maar het kan gewoon niet. Dat ziet elke blinde.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:09:18 #20
45511 TimmyAsd
pi_34318604
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Zelfs Griffith snapt het niet wil je zeggen?
pi_34318613
quote:
Een taalcursus bij een inburgeringscursus dus.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:09:42 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34318617
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Leuk zo'n gedragscode, maar wil ze het afdwingen of slechts hebben als iets wat op papier staat? Als ze het wil afdwingen, moeten mensen dan beboet worden als ze een andere taal spreken oid?
Nah, het is gewoon een nietszeggend papiertje. Moreel bindend, niet juridisch. Oftewel: er is geen agent die je ervoor bekeuren kan, maar het zou wel leuk zijn als je Nederlands sprak op straat.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:11:38 #23
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34318682
Verbied Friesch dan ook eens lekker, daar versta ik ook niets van
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
pi_34318922
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.
Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_34318978
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:18 schreef sizzler het volgende:

[..]

Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?
Ik was in de veronderstelling dat er boetes konden volgen. Dit is gewoon een soort "Normen & Waarden"-campagne. Op zich niet slecht.
pi_34319016
rechterarmpje gestrekt en marcheren maar? Wie doet er mee?

wat een fucking bullshit idee!!
Free people own guns! Slaves do not!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:49:42 #27
105471 rucksichlos
BALL !!!!!!!!!!
pi_34320232
quote:
Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:07 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn!
Spreken van de nederlandse taal op straat? Toeristen moeten dan buiten het hotel maar hun muil houden op straffe van arrestatie?
Life is a bitch, and it sucks......
..... Hey what else do you need.
Shit happens..., at least once a day.
rechts op de roltrap
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:07:34 #28
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34320912
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:49 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

[..]

Spreken van de nederlandse taal op straat? Toeristen moeten dan buiten het hotel maar hun muil houden op straffe van arrestatie?
Uit het nieuwsbericht:
quote:
Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan.
Een toerist is geen Nederlandse burger.
pi_34321024
quote:
Minister Rita Verdonk (Integratie) ziet wel wat in de Rotterdam-code. In zeven gedragsregels is daarin vastgelegd hoe burgers zich in de dagelijkse omgang moeten gedragen. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn, zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.

Tijdens een VVD-congres over integratie uitte de minister de wens om met een aantal deskundigen van gedachten te gaan wisselen over 'wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is'. Verdonk stelde daarbij dat allochtonen vaak niet weten wat van hen verwacht wordt. "Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract", aldus Verdonk. De VVD-politica streeft naar een code voor integratie en burgerschap, die voor heel Nederland zou moeten gelden.

'Niet liberaal'
De Amsterdamse wethouder Laetitia Griffith, partijgenote van Verdonk, stelde in een reactie zich niet te kunnen vinden in een dergelijke code. Ze viel met name over het Nederlands spreken op straat, een voorstel dat in haar ogen niet liberaal is. "Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast", stelde de politica van Surinaamse afkomst. Wel stelde ze het belangrijk te vinden dat er in winkels en scholen Nederlands wordt gesproken. Een code als die in Rotterdam is echter slechts een papiertje, zo meent Griffith, terwijl het 'erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen'.
Mevr. Verdonk zal hier natuurlijk weer over aangevallen worden maar mijn steun heeft ze!
pi_34321134
Ik vind het een onzin idee. Het stoort mij op geen enkele manier als mensen met een andere etnische achtergrond met elkaar spreken in hun gemeenschappelijke taal.

Wat ik wel vind is dat het niet spreken van Nederlands altijd voor eigen rekening zou moeten komen. Dus overheidsinstellingen zouden alleen nog maar in het Nederlands moeten communiceren. En als je dat dan niet begrijpt zorg je zelf maar voor een vertaler.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:17:36 #31
3542 Gia
User under construction
pi_34321309
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 20:13 schreef HiZ het volgende:
Ik vind het een onzin idee. Het stoort mij op geen enkele manier als mensen met een andere etnische achtergrond met elkaar spreken in hun gemeenschappelijke taal.

Wat ik wel vind is dat het niet spreken van Nederlands altijd voor eigen rekening zou moeten komen. Dus overheidsinstellingen zouden alleen nog maar in het Nederlands moeten communiceren. En als je dat dan niet begrijpt zorg je zelf maar voor een vertaler.
Ja, dat vind ik ook. En al die folders en zo, gewoon ook alleen in het Nederlands. Als je dat niet begrijpt, laat je het zelf maar vertalen door iemand die het wél begrijpt.

Maar mensen als onfatsoenlijk bestempelen, omdat ze op straat geen Nederlands spreken, want daar komt het dan eigenlijk op neer, vind ik belachelijk.
pi_34321422
Ik wens geen gedragsregels in mijn land, voor burgers als mijzelf. Ik ben Nederlands staatsburger, ik wens in een vrij land te wonen, waar ik elke taal spreek op straat die ik wil.

Ik, en ieder staatsburger van dit land, mag van mening zijn dat vrouwen een andere taak hebben dan mannen, of dat vrouwen aantrekkelijker zijn dan mannen, of andersom. De staat heeft mij en mijn medeburgers daarover helemaal niets voor te schrijven.

Dat de staat zichzelf aan de wet houdt lijkt me uitdaging genoeg, voor deze regering..
  • Nederlands spreken: dat verbiedt niet het spreken van geen-Nederlands, maar de officiele voertaal is Nederland dus alles moet eerst en ook in het Nederlands, niet in hip steenkolenengels
  • Burgers alle gelijk behandelen: dus niet extra gedragsregels voor sommige burgers en de wet voor andere..
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zaterdag 21 januari 2006 @ 20:25:18 #33
    73259 Monus
    ¡Viva España, coño!
    pi_34321629
    Dat zullen de friezen niet zo leuk vinden.
      zaterdag 21 januari 2006 @ 20:37:09 #34
    13042 KreKkeR
    Waddap homie
    pi_34322161
    Dat een migrant Nederlands moet kunnen spreken vind ik niet meer dan terecht. Maar laat iemand verder lekker zelf weten in welke taal hij/zij met zijn vrienden/bekenden communiceert.

Hoezo betuttelend.
    Krekker is de bom!
    pi_34322266
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:25 schreef Monus het volgende:
    Dat zullen de friezen niet zo leuk vinden.
    Daar heb je gelijk in. Ook Groningers, Drenthers, Brabanders en Zeeuwen zijn voor Randstedelingen onverstaanbaar. Inburgering moet voor elke inwoner van Nederland gelden, ongeacht afkomst van de ouders.
    [ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
    Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
    #freeTarik #freeDemon_from_heaven
    pi_34322319
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:39 schreef BabeWatcher het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Ook Groningers, Drenthers, Brabanders en Zeeuwen zijn voor Randstedelingen onverstaanbaar.
    Om maar te zwijgen over een aantal van de Randstadaccenten voor ABN-sprekers .
    "If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
      zaterdag 21 januari 2006 @ 20:40:53 #37
    16625 robh
    Lucas & Gea Review Crew ©
    pi_34322339
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:39 schreef BabeWatcher het volgende:

Daar heb je gelijk in. Ook Groningers, Drenthers, Brabanders en Zeeuwen zijn voor Randstedelingen onverstaanbaar. Inburgering moet voor elke inwoner van Nederland gelden, ongeacht afkomst van de ouders.
    Ja, das pech. Ik, als rasechte Groninger, spreek geen woord Nederlands.
    Martin Drent, onze profeet.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      zaterdag 21 januari 2006 @ 20:41:48 #38
    16454 eNaSnI
    Zie signature
    pi_34322388
    Sinds wanneer zijn niet-migranten hier de doelgroep van?
    <a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
      zaterdag 21 januari 2006 @ 20:41:53 #39
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_34322394
    Dom gelul van Verdonk en consorten.

Wat kan mij het schelen welke taal andere gasten streken, als het maar tot een fatsoenlijk geluidsniveau beperkt blijft.

Zolang die migranten gewoon werken/wonen en mij geen geld kosten in de vorm van uitkering of criminaliteit heb ik net zo lief een Turk als een Tukker tot buurman.
    How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
      zaterdag 21 januari 2006 @ 20:42:22 #40
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_34322423
    gaan ze binnenkort ook beslissen dat ik mijn eten naar goede nederlandse normen moet prakken?

en dit komt uit een partij die zich 'liberaal' noemt.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_34322432
    Is dit een vroege aprilgrap??
      zaterdag 21 januari 2006 @ 20:44:23 #42
    13462 BansheeBoy
    Assimilatie = Laxatie = Stront
    pi_34322505
    Al zou deze wet of gedragscode worden ingevoerd, denkt iemand nou echt dat ik me daaraan gaan houden?

Op mijn werk hebben we een paar Limburgers, de hele dag blaten ze in een voor de meesten onverstaanbare taal genaamd "Limburgs", ik als Marokkaan moet ze dan vertellen of ze aub Nederlands willen praten.

²
    Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
    Bansheeboy: Fok!ker van de week!
    [Without heart we would be mere machines]
    Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
    pi_34323150
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:44 schreef BansheeBoy het volgende:
    Al zou deze wet of gedragscode worden ingevoerd, denkt iemand nou echt dat ik me daaraan gaan houden?
    Tuurlijk niet...jij bent marokkaan.
    Drink jij wel genoeg?
      zaterdag 21 januari 2006 @ 21:02:49 #44
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_34323302
    Ze slaat wat door.

Maar goed, Nederland zou het eerste land in de wereld zijn als dit werkelijk 'verplicht' zou worden.

Maar zover zal het niet komen.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
      zaterdag 21 januari 2006 @ 21:23:13 #45
    57381 DeGroeneRidder
    Compassionate Conservatism
    pi_34324070
    quote:
    Verdonk stelde daarbij dat allochtonen vaak niet weten wat van hen verwacht wordt. "Ze spreken mij daarop aan.
    * Dingdong *
    (Verdonk doet deur open)
    "Dag Mevrouw Verdonk, welke taal vindt u dat ik op straat moet spreken?"

Ja, natuurlijk, volstrekt realistisch.
    -6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
    pi_34324347
    zij weet ook wel dat dat niet gaat gebeuren. Er wordt weer eens een discussie aangezwengeld die wat mij betreft volstrekt niet relevant is. Maar misschien wil ze een bruggetje slaan naar een volgend discussiepunt; bijv. mensen die bij de sociale dienst aankloppen en zich niet verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands wordt een uitkering geweigerd? Dat is namelijk wel relevant.
      Donald Duck held zaterdag 21 januari 2006 @ 21:32:20 #47
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_34324429
    Je kunt wel eisen dat ze de Nederlandse taal goed moeten beheersen.
    Maar je kunt ze niet verplichten om het te spreken op straat, als ze onder elkaar zijn. Dat gaat weer echt te ver. Het lijkt wel of Verdonk erop kick om iedereen over de zeik te helpen.
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
    pi_34324545
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 21:32 schreef __Saviour__ het volgende:
    Je kunt wel eisen dat ze de Nederlandse taal goed moeten beheersen.
    Maar je kunt ze niet verplichten om het te spreken op straat, als ze onder elkaar zijn. Dat gaat weer echt te ver. Het lijkt wel of Verdonk erop kick om iedereen over de zeik te helpen.
    Dat men de Nederlandse taal beheerst moet voldoende zijn, dadelijk gaat men het gebruik van dialect op straat ook al verbieden omdat de Amsterdamse toerist in Groningen het anders niet verstaat...
    Yeah baby Yeah!
      zaterdag 21 januari 2006 @ 21:36:55 #49
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_34324606
    quote:
    Het lijkt wel of Verdonk erop kick om iedereen over de zeik te helpen.
    Dat mag ik wel aan d'r. Al die politiek correcte knuppels kan je niet hard genoeg (dood!?)schoppen.
    Dit "NL spreken op straat" is echter volkomen nutteloos.
    pi_34324746
    quote:
    (...)Minister Rita Verdonk (Integratie) ziet wel wat in de Rotterdam-code. In zeven gedragsregels is daarin vastgelegd hoe burgers zich in de dagelijkse omgang moeten gedragen. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn, zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat,(...)Verdonk stelde daarbij dat allochtonen vaak niet weten wat van hen verwacht wordt. "Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract", aldus Verdonk.(...)
    Dit is volgens mij de allereerste keer dat ik heel erg hard moet lachen om iets wat Rita Verdonk zegt.
    pi_34324748
    quote:
    Het lijkt wel of Verdonk erop kick om iedereen over de zeik te helpen.
    Soms moet je wat overhellen aan bakbordzijde om de stuurboord-koers wat te herstellen he...
    Yeah baby Yeah!
    pi_34324757
    Dat gaat hier in Friesland een flinke rel geven.
      zaterdag 21 januari 2006 @ 21:45:57 #53
    3542 Gia
    User under construction
    pi_34324931
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:20 schreef sigme het volgende:
    Ik, en ieder staatsburger van dit land, mag van mening zijn dat vrouwen een andere taak hebben dan mannen, of dat vrouwen aantrekkelijker zijn dan mannen, of andersom. De staat heeft mij en mijn medeburgers daarover helemaal niets voor te schrijven.
    Jah, die mening mag je hebben, maar het gaat hier niet om een mening, maar om gelijke behandeling.

Daar valt bijvoorbeeld onder: Een hand geven aan zowel mannen als vrouwen ter begroeting en niet mannen wel en vrouwen niet.
      Donald Duck held zaterdag 21 januari 2006 @ 21:48:48 #54
    46149 __Saviour__
    Superstapelsmoor op Kristel
    pi_34325017
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 21:36 schreef Hyperdude het volgende:
    Dat mag ik wel aan d'r. Al die politiek correcte knuppels kan je niet hard genoeg (dood!?)schoppen.
    Dit "NL spreken op straat" is echter volkomen nutteloos.
    Je kunt wat verder gaande maatregelen willen nemen. Maar Verdonk weet gewoon al dat ze hier veel gezeik mee gaat krijgen en dat het toch nooit door zal gaan. Dus waarom oppert ze het eigenlijk. Al die bedreigingen aan haar adres zijn natuurlijk ook niet goed, maar ze creeërt hiermee wel zelf de bodem voor al die vijandigheid
    ❤ Rozen zijn rood ❤
    ❤ Viooltjes zijn blauw ❤
    ❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
      zaterdag 21 januari 2006 @ 21:51:41 #55
    70357 Hyperdude
    #MakeLanciaGreatAgain
    pi_34325124
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 21:40 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Soms moet je wat overhellen aan bakbordzijde om de stuurboord-koers wat te herstellen he...
    Volgens mij helt Verdonk (gelukkig) wat meer naar stuurboord dan naar bakboord
    pi_34325190
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 21:51 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

volgens mij helt verdonk (gelukkig) wat meer naar stuurboord dan naar bakboord
    dat denk ik ook en dat is ook niet zo raar gezien de bakboordkoers die we enkele decennia hebben gevaren, maar goed ik vind de topictitel dus onzin al kan ik me er wel een klein beetje bij voorstellen.
    Yeah baby Yeah!
    pi_34325715
    Kan iemand verdonk niet afschieten?

Dit gaat helemaal nergens meer over, iedereen moet toch zelf welke taal hij spreekt?
    Daarnaast is het voor iemand veel natuurlijker om zijn moedertaal te spreken, uiteraard tegen iemand die dat verstaat.
    Wel logisch vind ik het dat iedereen in Nederland die hier langere tijd verblijft de Nederlandse taal machtig is, alhoewel dat soms al erg ver gaat. Hoeveel ambassadeurs in Nederland spreken nou bijvoorbeeld echt Nederlands?
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_34325838
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 22:05 schreef kareltje_de_grote het volgende:
    Kan iemand verdonk niet afschieten?

Dit gaat helemaal nergens meer over, iedereen moet toch zelf welke taal hij spreekt?
    Daarnaast is het voor iemand veel natuurlijker om zijn moedertaal te spreken, uiteraard tegen iemand die dat verstaat.
    Wel logisch vind ik het dat iedereen in Nederland die hier langere tijd verblijft de Nederlandse taal machtig is, alhoewel dat soms al erg ver gaat. Hoeveel ambassadeurs in Nederland spreken nou bijvoorbeeld echt Nederlands?
    Dat Marokkanen van de 3e generatie het Marokkaans als moedertaal hebben is natuurlijk al te erg voor woorden....
    Ik meen trouwens dat ambassadeurs hier niet de rest van hun leven blijven wonen (alleen een minderheid) en bovendien is de diplomatieke voertaal volgens mij frans en dat zullen ze wel uitstekend beheersen.
    Yeah baby Yeah!
      zaterdag 21 januari 2006 @ 23:26:47 #59
    105471 rucksichlos
    BALL !!!!!!!!!!
    pi_34329163
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Uit het nieuwsbericht:
    [..]

En je ziet op het eerste gezicht altijd dat iemand een toerist en geen burger is?
    Mijn stiefopa komt uit england woont zijn hele leven al afwisselend in england en portugal, en spreekt dus ook engels en portugees, als hij hier op bezoek komt ziet hij er niet anders uit dan jij of ik, maar hij is geen burger en hij spreekt ook geen nederlands.
    Wil je zulke mensen lastig gaan vallen omdat ze geen nederlands spreken?
    rechts op de roltrap
      zaterdag 21 januari 2006 @ 23:46:26 #60
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_34329820
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
    zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat,
    Wacht even.... waarom zou ik in hemelsnaam geen Engels mogen spreken met mijn Amerikaanse vrouw als ik in Nederland over straat loop?

Ik spreek hier in Amerika ook gewoon Nederlands trouwens met andere Nederlanders. Ik begrijp niet dat Nederlanders daar echt moeite mee zouden hebben?
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      zaterdag 21 januari 2006 @ 23:50:28 #61
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_34329953
    Er wonen 3 miljoen Turken in Duitsland, en een Turkse kennis die ik in Nederland kende had ontzettend veel familie in Duitsland wonen. Die Duitse tak van de familie kwam regelmatig naar Nederland op bezoek bij de Nederlandse tak van de familie.

Die familie heeft slechts 1 taal gemeen: Turks. Dus spreken ze gewoon Turks op straat. Lijkt me dat dat gewoon moet kunnen natuurlijk.....
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      zaterdag 21 januari 2006 @ 23:54:38 #62
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_34330109
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    En dat betekend dus ook dat Nederlandse burgers van bijv. Marokkaanse afkomst gewoon Marokkaans mogen spreken op straat met hun familie die op bezoek komt uit Marokko of een ander Europees land.

Ik zie het al voor me.... De Nederlandse Wilders-Abteilung gaat over straat op zoek naar Marokkaantjes die geen Nederlands spreken...
    -
      zaterdag 21 januari 2006 @ 23:57:03 #63
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_34330217
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 18:49 schreef freako het volgende:
    Betekent dit dan ook dat al die Engelse teksten in winkels moeten verdwijnen? "Uitverkoop" in plaats van "SALE" bijvoorbeeld?
    Inderdaad.

Voortaan is niets meer "cool" maar is het altijd "gaaf".
    "Chillen" doen we voortaan niet meer, we "rusten lekker uit".
    "Shit" zal vervangen moeten worden door "Scheit".

-
    pi_34332057

More Cowbell zal vanaf heden 'Meer koeienbel' worden. Films zullen vertaald worden naar het Nederlands, labels moeten vertaald worden... en de economy zal verder wegzakken door de zoveelste achterlijke wet.

Nederland vrijheid?
      zondag 22 januari 2006 @ 01:27:42 #65
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_34333100
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 00:52 schreef Vampier het volgende:
    [afbeelding]
    More Cowbell zal vanaf heden 'Meer koeienbel' worden.
    Hey, ik heb als het goed is zeer binnenkort het volledige recht om More Cowbell te gebruiken. Ik verwacht deze maand nog te horen van de USCIS met de uitslag van mijn staatsburgerschap.
    quote:
    Films zullen vertaald worden naar het Nederlands,
    Nederlandse nasynchronisatie!

"Ik kom terug".

PS Vampier, speel jij wel eens Texas Hold'em? Heb een hele goeie set poker chips maar heb nog spelers nodig....
    -
    pi_34333435
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 01:27 schreef maartena het volgende:

[..]

Hey, ik heb als het goed is zeer binnenkort het volledige recht om More Cowbell te gebruiken. Ik verwacht deze maand nog te horen van de USCIS met de uitslag van mijn staatsburgerschap.
    [..]

Nederlandse nasynchronisatie!

"Ik kom terug".

PS Vampier, speel jij wel eens Texas Hold'em? Heb een hele goeie set poker chips maar heb nog spelers nodig....
    Ik moet nog steeds je behind kicken met pool
      zondag 22 januari 2006 @ 03:11:33 #67
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_34335029
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 20:44 schreef BansheeBoy het volgende:

Op mijn werk hebben we een paar Limburgers, de hele dag blaten ze in een voor de meesten onverstaanbare taal genaamd "Limburgs", ik als Marokkaan Nedelander moet ze dan vertellen of ze aub beschaafd Nederlands willen praten.

²
    pi_34335977
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 21:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Jah, die mening mag je hebben, maar het gaat hier niet om een mening, maar om gelijke behandeling.
    Ik hoef en wil mensen niet gelijk te behandelen .
    quote:
    Daar valt bijvoorbeeld onder: Een hand geven aan zowel mannen als vrouwen ter begroeting en niet mannen wel en vrouwen niet.
    Als ik wel vrouwen maar geen mannen de hand wil schudden staat mij dat vrij.

Veel Nederlandse mannen zoenen bevriende vrouwen ter begroeting op de wang.. maar geen bevriende mannen. Er is geen principieel verschil tussen handgeven en wangzoenen.
    Ga jij de Nederlandse man verplichten bevriende mannen een drieklapkus te geven, of dat voortaan ook bij vrouwen te laten? En vrouwen die zich door vrouwelijke collega's wel laten felicitatiezoenen, maar niet door de mannelijke, moeten voortaan ook de mannen zoenen?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      zondag 22 januari 2006 @ 08:16:01 #69
    35189 Troel
    scherp en bot
    pi_34335990
    Ik vind dat Nederlands spreken op straat te ver doorgetrokken. Hoe wil je dat doen met toeristen? Waarschuwen dat ze Nederlands moeten spreken? En je zal maar aan het meezingen zijn met je walkman (i-pod of wat dan ook), en je hebt toevallig engelse muziek opstaan, gaan ze je dan aanhouden?
    Of iemand vraagt in je een andere taal naar de weg, moe tje dan in het Nederlands terug gaan praten en de politie roepen omdat die ander de regels overtreedt?
    troel (de ~ (v.), ~en)
    1 [inf.] vrouw of meisje
    2 trut
    pi_34336041
    quote:

Compleet onuitvoerbaar. Hoe wil je dat in vredesnaam afdwingen? Iedereen die een niet Nederlands woordje fluistert, op de bon slingeren??

Dan kan je nu vast de hele provincie Friesland afgaan met je bonnenboekje en vergeet dan ook meteen de honderdduizenden toeristen niet die jaarlijks Nederland aandoen, buitenlandse studenten, tijdelijke arbeidskrachten uit het buitenland, etc etc etc

Slaan we Bush, als ie weer eens langskomt, dan ook in de boeien, zodra hij een woordje Engels spreekt? Maxima de cel in als ze op straat een spaans woordje uit richting een Argentijnse landgenoot?

Kom op zeg, dit voorstel is te belachelijk voor woorden en nog belachelijker is het dat er mensen serieus op ingaan en het ook nog eens een goed idee vinden
    pi_34336050
    quote:
    Nederlands leren is al verplicht, dan zou ze hier dus niets nieuws voorstellen

Verder kan je als agent er nooit vanuit gaan dat iemand Nederlands kent, of je wilt de hele toeristenindustrie om zeep helpen?
    pi_34336083
    quote:
    Op zaterdag 21 januari 2006 19:49 schreef rucksichlos het volgende:

[..]

[..]

Toeristen niet, maar als ze jou de weg vragen in het Engels, en je waagt het in het Engels te antwoorden ben je de lul. Vandaar dat baantjes bij het VVV niet echt populair zullen worden !
    Honey ! Take me drunk, i am home !
    pi_34336255
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 08:40 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Compleet onuitvoerbaar. Hoe wil je dat in vredesnaam afdwingen? Iedereen die een niet Nederlands woordje fluistert, op de bon slingeren??
    Nee, nee, niet onuitvoerbaar. Verdonk is niet gek, die gaat dit niet als wet voorstellen, maar als 'gedragscode', een soort convenant, een herenaccoord, dat allochtonen(?), naturaliserenden(?), bijstandsaanvragers(?) dienen te onderschrijven.

Een soort verklaring die zegt dat je de normen & waarden kent en zult respecteren, geen wet. Die je natuurlijk ook niet kan ondertekenen.. maar dan moet je niet vreemd opkijken als.. (in het midden laten).
    quote:
    Kom op zeg, dit voorstel is te belachelijk voor woorden en nog belachelijker is het dat er mensen serieus op ingaan en het ook nog eens een goed idee vinden
    Het voorstel is niet belachelijk. Wat hier, in dit topic gebeurt speelt alleen Verdonk in de kaart. Mensen trekken het voorstel voor gedragscode door naar een ridicule wet. Verdonk kan dan straks verduidelijken dat het niet gaat om een wet, niet om een verplichting, maar heel normaal, om de dingen die we hier gewoon vinden duidelijk te maken, en dit duidelijk op papier te stellen. Waarop de Nederlander denk: oh ja, dat is eigenlijk best normaal.

Maar het is niet normaal. Het is niet normaal dat een regering van een vrij land 'gedragsregels' opstelt, het is niet normaal dat er een 'fatsoenlijke straattaal' is, implicerend dat afwijken van die norm onfatsoenlijk is. Het is niet normaal dat een regering de burgers voorschrijft dat ze mannen en vrouwen zouden moeten handschudden, ook als je een afkeer hebt van handeschudden.
    ik moet verrassend weinig
    pi_34336267
    Wat is er trouwens mis met 2 Marokkanen die Marrokaans met elkaar praten op straat ? 2 Amerikanen die Engels met elkaar praten op straat ? 2 Friezen die Friesch met elkaar praten op straat ?
    pi_34336307
    huppa , gewoon nederlands als moeder taal , wil je hier wonen en leven dan pas je je maar aan en anders dan zoals Armand dat zo mooi zong, dan donder je maar op:
    rosmalen
      zondag 22 januari 2006 @ 10:53:30 #76
    3542 Gia
    User under construction
    pi_34336952
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 08:10 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik hoef en wil mensen niet gelijk te behandelen .
    [..]

Als ik wel vrouwen maar geen mannen de hand wil schudden staat mij dat vrij.

Veel Nederlandse mannen zoenen bevriende vrouwen ter begroeting op de wang.. maar geen bevriende mannen. Er is geen principieel verschil tussen handgeven en wangzoenen.
    Ga jij de Nederlandse man verplichten bevriende mannen een drieklapkus te geven, of dat voortaan ook bij vrouwen te laten? En vrouwen die zich door vrouwelijke collega's wel laten felicitatiezoenen, maar niet door de mannelijke, moeten voortaan ook de mannen zoenen?
    Volgens mij is zoenen ter begroeting niet iets wat de Nederlander doet. Een hand geven als je je voorstelt wél. Als jij vrouwen wel een hand geeft, wanneer je je voorstelt en mannen niet, dan vind ik dat behoorlijk grof.

De begroetingskus vind meestal plaats onder vrienden, dat is een heel ander soort begroeting dan bij voorstellen, een eerste begroeting van vreemden.

Maar goed, was ook maar een voorbeeldje, zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken van gelijke behandeling.
    En volgens mij gaat het Rita om gelijke behandeling in de zin van geen ondergeschikte rol voor de vrouw en niet dat jij net zoveel van mannen moet houden als van vrouwen. Dat vrouwen beter zijn in sommige functies dan mannen staat buiten kijf, maar daardoor zijn ze nog niet minderwaardig. In sommige culturen zijn mannen gewoon de baas over hun vrouw en worden ze zeker niet als gelijke gezien. En dát is fout.
      zondag 22 januari 2006 @ 10:58:18 #77
    3542 Gia
    User under construction
    pi_34337022
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 08:16 schreef Troel het volgende:
    Ik vind dat Nederlands spreken op straat te ver doorgetrokken. Hoe wil je dat doen met toeristen? Waarschuwen dat ze Nederlands moeten spreken? En je zal maar aan het meezingen zijn met je walkman (i-pod of wat dan ook), en je hebt toevallig engelse muziek opstaan, gaan ze je dan aanhouden?
    Of iemand vraagt in je een andere taal naar de weg, moe tje dan in het Nederlands terug gaan praten en de politie roepen omdat die ander de regels overtreedt?
    Er wordt niemand aangehouden of bekeurd, het wordt dan gewoon als niet fatsoenlijk beschouwd. En dat vind ik al belachelijk genoeg.
    Je kunt mensen niet verplichten Nederlands te spreken.

Wat ze wel kan doen is instanties e.d. opdracht geven de folders, brieven etc.... alleen nog maar in het Nederlands uit te geven en niet meer te zorgen voor een tolk bij een gesprek, dat moeten de mensen zelf maar doen. Dus m.a.w. dat bij dat soort dingen en in winkels e.d. in principe Nederlands gesproken wordt tegen klanten. Nederlanders hoeven in geval van taalproblemen niet voor een oplossing te zorgen, dat doen de mensen met het taalprobleem zelf maar.
    pi_34337162
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 10:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat ze wel kan doen is instanties e.d. opdracht geven de folders, brieven etc.... alleen nog maar in het Nederlands uit te geven en niet meer te zorgen voor een tolk bij een gesprek,
    Wedden dat de Gemeente Hilversum Engels spreekt als de directeur van Nike Europe komt praten over een bouwvergunning ?
      zondag 22 januari 2006 @ 11:14:58 #79
    3542 Gia
    User under construction
    pi_34337312
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 11:06 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Wedden dat de Gemeente Hilversum Engels spreekt als de directeur van Nike Europe komt praten over een bouwvergunning ?
    Maar dat moet ook kunnen als mensen uit een ander land hier op bezoek komen. Als een Marokkaan hier op bezoek komt, dan kun je die ook gewoon zoveel mogelijk helpen.

Het gaat hier om mensen die in in Nederland wonen, niet om toeristen of bezoekers.
    pi_34337426
    De directeur van Nike Europe die woont en werkt in Hilversum
      zondag 22 januari 2006 @ 11:30:22 #81
    3542 Gia
    User under construction
    pi_34337620
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 11:20 schreef LangeTabbetje het volgende:
    De directeur van Nike Europe die woont en werkt in Hilversum
    Tja, dan vind ik dat hij Nederlands moet spreken en dat men zich niet aan hoeft te passen aan hem.

Nogmaals, het is niet strafbaar om een andere taal te spreken, maar het wordt gezien als onfatsoenlijk als je je qua taal niet aanpast aan het land waar je woont. En dat vind ik belachelijk als het gaat om buitenlanders onderling. Maar ik vind dat terecht waar het gaat om gesprekken op zakelijk gebied of bij instanties e.d.
    pi_34337840
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 11:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, dan vind ik dat hij Nederlands moet spreken en dat men zich niet aan hoeft te passen aan hem.

Nogmaals, het is niet strafbaar om een andere taal te spreken, maar het wordt gezien als onfatsoenlijk als je je qua taal niet aanpast aan het land waar je woont. En dat vind ik belachelijk als het gaat om buitenlanders onderling. Maar ik vind dat terecht waar het gaat om gesprekken op zakelijk gebied of bij instanties e.d.
    Ik wil de weddenschap wel met je aan dat dit alleen gaat gelden voor arme Marrokanen en/of Turken. Kortom, meten met 2 maten.

En de ambassadeur van de Verenigde Staten ? Die moet ook op inburgeringscursus, convenant, Nederlands spreken als hij bij de Koningin komt ?
      zondag 22 januari 2006 @ 12:18:19 #83
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_34338897
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 09:46 schreef LangeTabbetje het volgende:
    Wat is er trouwens mis met 2 Marokkanen die Marrokaans met elkaar praten op straat ? 2 Amerikanen die Engels met elkaar praten op straat ? 2 Friezen die Friesch met elkaar praten op straat ?
    Volgens Verdonk zijn er mensen die zich daardoor onveilig op straat voelen. En ze heeft gelijk, want die mensen bestaan. Maar goed, weer andere mensen voelen zich ergens door onveilig, een groepje jongeren met een hanekam bijvoorbeeld. Of een brede vent met een sluwe blik in zijn ogen. Of ME'ers tijdens een demonstratie. ...

Ik zie het trouwens al helemaal voor me, Verdonk die op straat gaat vragen aan mensen die niet Nederlands praten of ze toeristen zijn of niet. En dan met niet-toeristen een preek gaat houden (wrs onder het genot van een kopje thee). En iedereen leeft in harmonie verder. &.
    A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_34339794
    Dus even een voorbeeld.....

Hassan sluit een contract of convenant met Verdonk dat hij op straat alleen nog maar Nederlands gaat praten ? En wat als hij nu in het Marokkaans wordt aangesproken door een Marokkaanse toerist ?

Hassan heeft voor het Sinterklaasfeest (goed ingeburgerd !) zijn ouders voor een weekje laten overkomen uit Marokko. Ze gaan met zijn drien inkopen doen (en dus loopt Hassan over straat !). Mag hij dan geen Marokkaans praten met zijn ouders ?
      zondag 22 januari 2006 @ 12:52:32 #85
    70844 Marietje_34
    neuronennetwerkster
    pi_34339919
    En hoe moet dat dan in Friesland enzo, vraag ik me af
    Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
      zondag 22 januari 2006 @ 13:01:42 #86
    45648 D1
    Religieus spookrijder
    pi_34340244
    Dit is toch wel weer Nederland op z'n mooist

Allemaal trots op de borst kloppen hoe tolerant we zijn als natie, maar ondertussen de meest banale gangbaarheden in het dagelijks leven in een convenantje proberen te stoppen. Dit gaat toch helemaal nergens over. Mensen die een andere taal als moedertaal hebben moeten tegen elkaar rustig hun eigen moedertaal kunnen spreken zonder dat er een bestraffend vingertje boven hangt.

We mogen misschien niet blij zijn waarop mensen de vrijheid van cultuur en vrijheid van meningsuiting invullen, maar om die nou te gaan beperken door middel van dergelijke trieste regeltjes is helemaal de omgekeerde wereld.
    Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
    pi_34340258
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 12:52 schreef Marietje_34 het volgende:
    En hoe moet dat dan in Friesland enzo, vraag ik me af
    Dat wordt nog helemaal een probleem. Wat Rita dus wil, is het verbieden van het spreken in het openbaar van een officiele taal van het Koninkrijk der Nederlanden.
    pi_34340618
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 13:02 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Dat wordt nog helemaal een probleem. Wat Rita dus wil, is het verbieden van het spreken in het openbaar van een officiele taal van het Koninkrijk der Nederlanden.
    Dat is niet waar. Wat Rita Verdonk wil is dat het de norm wordt om Nederlands te spreken in het openbaar. En op zich is dat een juiste wens, want in de openbare ruimte is het in ieders belang dat de communicatie goed verloopt.

Ik heb nergens gezien dat Verdonk mensen wettelijk wil verplichten om Nederlands te spreken. Zolang zij het niet heeft over iets dat verder gaat dan het stellen van een redelijke norm heb ik er geen problemen mee. Regelgeving of eisen dat mensen per se nederlands moeten spreken vind ik onzin. Met de bepaling dus wel, dat het niet beheersen van de taal voor je eigen rekening komt. Ik wil niet betalen (door belastinggeld) voor foldertjes in het Turks, Arabisch, Engels of welke andere taal dan ook.
    pi_34342148
    Ik vind het een prima idee, te meer omdat je met name in de grote steden een vreemde in eigen land begint te voelen; winkels die met uitsluitend Arabische teksten op de luifel hier koopwaar aanprijzen en mensen die nagenoeg geen nederlandse taal spreken. Wel vraag ik me af hoe je dit in praktijk wilt gaan uitvoeren. Dit lijkt me nl. knap lastig.
    I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
    pi_34342184
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 13:11 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Wat Rita Verdonk wil is dat het de norm wordt om Nederlands te spreken in het openbaar. En op zich is dat een juiste wens, want in de openbare ruimte is het in ieders belang dat de communicatie goed verloopt.

Ik heb nergens gezien dat Verdonk mensen wettelijk wil verplichten om Nederlands te spreken. Zolang zij het niet heeft over iets dat verder gaat dan het stellen van een redelijke norm heb ik er geen problemen mee. Regelgeving of eisen dat mensen per se nederlands moeten spreken vind ik onzin. Met de bepaling dus wel, dat het niet beheersen van de taal voor je eigen rekening komt. Ik wil niet betalen (door belastinggeld) voor foldertjes in het Turks, Arabisch, Engels of welke andere taal dan ook.
    Helemaal mee eens. Folders vertalen. Idioot.
    I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
      zondag 22 januari 2006 @ 14:25:18 #91
    135430 Sargon
    Canes latrantes non mordent
    pi_34343063
    Neemt niet weg dat ik me irriteer aan het feit dat je in Amsterdam amper nog nederlands hoort in de trein, ziekenhuis of op straat. Het schijnt wel erg veel gevraagd te zijn om minstens Nederlands te spreken
      zondag 22 januari 2006 @ 14:29:03 #92
    105471 rucksichlos
    BALL !!!!!!!!!!
    pi_34343187
    Tsja, als je een multiculturele samenleving wilt zal je er ook mee moeten leren leven dat er meerdere talen gesproken worden.
    rechts op de roltrap
      zondag 22 januari 2006 @ 15:03:53 #93
    135430 Sargon
    Canes latrantes non mordent
    pi_34344318
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 14:29 schreef rucksichlos het volgende:
    Tsja, als je een multiculturele samenleving wilt zal je er ook mee moeten leren leven dat er meerdere talen gesproken worden.
    Volgens mij willen de meeste mensen geen multiculturele samenleving, ik iig niet
    pi_34345204
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 09:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, nee, niet onuitvoerbaar. Verdonk is niet gek,
    Daar begin ik toch aan te twijfelen
    quote:
    die gaat dit niet als wet voorstellen, maar als 'gedragscode', een soort convenant, een herenaccoord, dat allochtonen(?), naturaliserenden(?), bijstandsaanvragers(?) dienen te onderschrijven.
    Nutteloos lijkt mij. Ik als autochtoon ga me er alvast niet aan houden. Ik bepaal in mijn eigen land zelf wel welke taal ik spreek
    quote:
    Een soort verklaring die zegt dat je de normen & waarden kent en zult respecteren, geen wet. Die je natuurlijk ook niet kan ondertekenen.. maar dan moet je niet vreemd opkijken als.. (in het midden laten).
    Als wat?
    quote:
    Het voorstel is niet belachelijk. Wat hier, in dit topic gebeurt speelt alleen Verdonk in de kaart. Mensen trekken het voorstel voor gedragscode door naar een ridicule wet. Verdonk kan dan straks verduidelijken dat het niet gaat om een wet, niet om een verplichting, maar heel normaal, om de dingen die we hier gewoon vinden duidelijk te maken, en dit duidelijk op papier te stellen. Waarop de Nederlander denk: oh ja, dat is eigenlijk best normaal.
    Het blijft belachelijk. Verder vind ik het normaal in dit land dat het een ieder vrij staat te leven zoals hij wil en als ik Zwahili wil praten, moet ik dat helemaal zelf weten.
    quote:
    Maar het is niet normaal. Het is niet normaal dat een regering van een vrij land 'gedragsregels' opstelt, het is niet normaal dat er een 'fatsoenlijke straattaal' is, implicerend dat afwijken van die norm onfatsoenlijk is. Het is niet normaal dat een regering de burgers voorschrijft dat ze mannen en vrouwen zouden moeten handschudden, ook als je een afkeer hebt van handeschudden.
    Helemaal mee eens. Ik had van een "Liberaal" wel wat beters verwacht. Dit voorstel had eerder van een Communist kunnen komen, dunkt me...
    pi_34345284
    Dit hadden we 20 jaar geleden al moeten doen. Nu is het te laat. Ik denk dat we beter Marokkaans als eerste taal in Nederland verplicht kunnen stellen.

Slappe maatregel van Verdonk - de intentie is goed maar het kan helemaal niet worden nageleefd en het zal wel weer niet mogen van allerlei europese toestanden.
    pi_34345459
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 15:36 schreef proescht het volgende:
    Dit hadden we 20 jaar geleden al moeten doen.
    Onzin. Er is geen enkel goed argument voor te verzinnen.
    pi_34345531
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 15:42 schreef MrBean het volgende:

[..]

Onzin. Er is geen enkel goed argument voor te verzinnen.
    Voor Nederlands spreken niet?
    pi_34345542
    quote:
    Verder vindt de bewindsvrouw het belangrijk dat allochtonen meer melding ervan maken en aangifte doen, als zij gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan of een stageplek. „Als vijftien autochtone leerlingen wel een stageplaats hebben en de vijf allochtone niet, weet je dat het niet goed is.” Verdonk spreekt werkgevers erop aan dat zij iedereen gelijke kansen moeten geven. Volgens haar voeren veel grote bedrijven een actief diversiteitsbeleid maar moet het midden- en kleinbedrijf daarin nog beter aan de slag.
    Volgens mij is zij daar toch medeverantwoordelijk voor. Eigenlijk de gehele politiek. Dit is dus weer heerlijk achter de feiten aanlopen. 30 jaar integratie mislukt met als klap op de vuurpijl verplicht Nederlands spreken voor iedereen. Kom op zeg, wat een onzin! Tuurlijk kan iedereen Nederlands spreken op een enkeling na.

Maar om alles wat een burger kan en moet in de wet vastleggen.. doe me dan meteen maar 1984, hoef ik al die tussenstappen in ieder geval niet te doorlopen. Ik word zo langzamerhand een beetje moe(deloos) van al die rare en soms zelfs bizarre wetsvoorstellen en ideeën van de lui in Den Haag. Problem - Reaction - Solution is ze nogal vreemd lijkt me. Terwijl dit toch de manier van de wereldleiders is, om hun zaakjes voor mekaar te krijgen..

Wat een land, wat een tijd.. love it
    Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
    Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
      zondag 22 januari 2006 @ 16:30:44 #99
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_34347015
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 11:14 schreef Gia het volgende:
    Maar dat moet ook kunnen als mensen uit een ander land hier op bezoek komen. Als een Marokkaan hier op bezoek komt, dan kun je die ook gewoon zoveel mogelijk helpen.
    De Directeur van Nike is een Amerikaan. Het hoofdkantoor van Nike Europe staat in Hilversum. Nederland is door zijn centrale ligging erg populair bij Amerikaanse bedrijven die op zoek zijn naar een Europees hoofdkantoor. Er zijn nogal wat Amerikaanse bedrijven die rondom Amsterdam een vestiging hebben met een Amerikaan aan het roer.

En ik kan je verzekeren, dat als de gemeente Amsterdam (of een randgemeente van Amsterdam) geld ruikt, dat ze echt wel engels gaan spreken hoor....
    -
    pi_34347132
    quote:
    Op zondag 22 januari 2006 15:44 schreef proescht het volgende:

[..]

Voor Nederlands spreken niet?
    Niet verplicht Nederlands spreken wanneer je met vrienden over straat loopt nee. Wat een lulkoek zeg.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')