abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 januari 2006 @ 17:47:56 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_34316043
quote:
Verdonk wil omgangscode voor heel Nederland
ROTTERDAM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.

Verdonk zei dat zaterdag tijdens een VVD-congres over integratie. Ze is geïnteresseerd in de Rotterdam-code, waarin zeven gedragsregels staan voor de dagelijkse omgang tussen alle burgers. De bewindsvrouw zei dat ze ook toe wil naar zo'n code voor integratie en burgerschap, die wat haar betreft voor alle gemeenten zou moeten gelden.

Daarvoor gaat de minister met deskundigen om de tafel zitten om te kijken „wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is, waar zijn we trots op?” De bewindsvrouw zegt dat het allochtonen vaak niet duidelijk is wat van hen verwacht wordt als zij zich in Nederland hebben gevestigd. „Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract”, aldus Verdonk.

Haar partijgenoot Griffith, wethouder in Amsterdam, kan zich niet vinden in zo'n code. Vooral het Nederlands spreken op straat gaat haar veel te ver. „Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast.” Verdonk zegt daarentegen dat mensen zich vaak onprettig voelen, als zij op straat alleen maar buitenlandse talen horen.

Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen. Griffith vindt een code als die in Rotterdam slechts een papiertje terwijl het „erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen.” Ook vreest ze een hellend vlak, „want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.” Minister Verdonk vindt een omgangscode wel liberaal omdat alle mensen zich veilig moeten voelen in de samenleving.

Verder vindt de bewindsvrouw het belangrijk dat allochtonen meer melding ervan maken en aangifte doen, als zij gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan of een stageplek. „Als vijftien autochtone leerlingen wel een stageplaats hebben en de vijf allochtone niet, weet je dat het niet goed is.” Verdonk spreekt werkgevers erop aan dat zij iedereen gelijke kansen moeten geven. Volgens haar voeren veel grote bedrijven een actief diversiteitsbeleid maar moet het midden- en kleinbedrijf daarin nog beter aan de slag.
Tja, liever mevrouw verdonk..
Ik wil een staat die de wet handhaaft en de wet ook van toepassing acht op zichzelf. Als we daar nu eens mee beginnen, hmmm?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_34316443
Zeer vreemd voor iemand van de VVD. Ik denk ook dat je mensen niet zo ver krijgt om bijv. Nederlands op straat te spreken. Of denkt ze daarmee uit het land te krijgen?
pi_34316480
Het is dat posts met alleen een smiley verboden zijn. Anders had ik alleen dit gepost:

Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:07:59 #4
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_34316634
quote:
Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw
Daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn!
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_34316954
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zeer vreemd voor iemand van de VVD.
Pardon? Past prima bij een reactionaire rechts-conservatieve partij hoor. Of geloof je echt dat de VVD "liberaal" is?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_34317274
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 18:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Pardon? Past prima bij een reactionaire rechts-conservatieve partij hoor. Of geloof je echt dat de VVD "liberaal" is?
Ja, maar ze weten het zelf ook niet.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:44:59 #7
3542 Gia
User under construction
pi_34317811
Gelijkheid tussen man en vrouw en niet discrimineren zijn heel gewone zaken. Maar verplicht Nederlands spreken op straat gaat wel wat ver. Als ik graag Engels spreek op straat, moet ik dat mooi zelf weten.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:49:18 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34317937
quote:
Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen.
Betekent dit dan ook dat al die Engelse teksten in winkels moeten verdwijnen? "Uitverkoop" in plaats van "SALE" bijvoorbeeld?
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:51:26 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34318004
NWS -> POL
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:52:27 #10
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_34318044
Als ik Marokkaans of Engels op straat praat met vrienden, dan doe ik dat lekker
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:52:40 #11
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_34318052
Weer een originele manier om bepaalde groepen tot normaal Nederlands gedrag te krijgen zonder de groepen bij naam te noemen...
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_34318111
En die arme Friezen dan? Moeten die ook allemaal Nederlands gaan leren nu?
pi_34318200
Of zoals mijn oudtante die al 70 jaar in Kerkrade woont die nog altijd geen Nederlands spreekt... moet zij net als de rest van de Duitssprekende minderheid Nederlands gaan leren op de oude dag... mijn oudtante slaat Verdonk in het gezicht als ze de kans krijgt. Dat doet ze nl ook met haar collega bejaarden in haar verzorgingstehuis.
pi_34318357
Heel goed. Eén van de codes is bijvoorbeeld: spreek Nederlands op straat.

Lijkt me een prima uitgangspunt.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_34318417
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:

De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:05:14 #16
45511 TimmyAsd
pi_34318460
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:

Nogmaals, als ik met een vriend bijvoorbeeld marokkaans op straat zou spreken. Wat kan jou of verdonk dit schelen?
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:05:27 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_34318470
Leuk zo'n gedragscode, maar wil ze het afdwingen of slechts hebben als iets wat op papier staat? Als ze het wil afdwingen, moeten mensen dan beboet worden als ze een andere taal spreken oid?
pi_34318555
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Why? Don't we make ya laugh? Aren't we fuckin' funny? You best come up with an answer, cos I'm gonna come back here and check on you and your momma and if you ain't got a reason why you hate clowns, I'm gonna kill your whole fucking family.
pi_34318575
Moet je in de VS eens proberen te opperen Wat dat betreft is de VVD (of Verdonk want ik geloof niet dat iedereen binnen die partij het er mee eens is) nog een stuk conservatiever daegrin de Republikeinen.

Ik begrijp wel wat ze wil bereiken maar het kan gewoon niet. Dat ziet elke blinde.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:09:18 #20
45511 TimmyAsd
pi_34318604
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Zelfs Griffith snapt het niet wil je zeggen?
pi_34318613
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Een taalcursus bij een inburgeringscursus dus.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:09:42 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34318617
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Leuk zo'n gedragscode, maar wil ze het afdwingen of slechts hebben als iets wat op papier staat? Als ze het wil afdwingen, moeten mensen dan beboet worden als ze een andere taal spreken oid?
Nah, het is gewoon een nietszeggend papiertje. Moreel bindend, niet juridisch. Oftewel: er is geen agent die je ervoor bekeuren kan, maar het zou wel leuk zijn als je Nederlands sprak op straat.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 19:11:38 #23
33321 stukovich
Y tu mamá también
pi_34318682
Verbied Friesch dan ook eens lekker, daar versta ik ook niets van
Tegenovergestelde van preventief
WACC = Ko = (EV/TV) ke + (VV/TV) (1-f) kv
pi_34318922
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.
Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_34318978
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 19:18 schreef sizzler het volgende:

[..]

Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?
Ik was in de veronderstelling dat er boetes konden volgen. Dit is gewoon een soort "Normen & Waarden"-campagne. Op zich niet slecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')