Tja, liever mevrouw verdonk..quote:Verdonk wil omgangscode voor heel Nederland
ROTTERDAM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan. Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.
Verdonk zei dat zaterdag tijdens een VVD-congres over integratie. Ze is geïnteresseerd in de Rotterdam-code, waarin zeven gedragsregels staan voor de dagelijkse omgang tussen alle burgers. De bewindsvrouw zei dat ze ook toe wil naar zo'n code voor integratie en burgerschap, die wat haar betreft voor alle gemeenten zou moeten gelden.
Daarvoor gaat de minister met deskundigen om de tafel zitten om te kijken „wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is, waar zijn we trots op?” De bewindsvrouw zegt dat het allochtonen vaak niet duidelijk is wat van hen verwacht wordt als zij zich in Nederland hebben gevestigd. „Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract”, aldus Verdonk.
Haar partijgenoot Griffith, wethouder in Amsterdam, kan zich niet vinden in zo'n code. Vooral het Nederlands spreken op straat gaat haar veel te ver. „Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast.” Verdonk zegt daarentegen dat mensen zich vaak onprettig voelen, als zij op straat alleen maar buitenlandse talen horen.
Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen. Griffith vindt een code als die in Rotterdam slechts een papiertje terwijl het „erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen.” Ook vreest ze een hellend vlak, „want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.” Minister Verdonk vindt een omgangscode wel liberaal omdat alle mensen zich veilig moeten voelen in de samenleving.
Verder vindt de bewindsvrouw het belangrijk dat allochtonen meer melding ervan maken en aangifte doen, als zij gediscrimineerd worden bij het zoeken naar een baan of een stageplek. „Als vijftien autochtone leerlingen wel een stageplaats hebben en de vijf allochtone niet, weet je dat het niet goed is.” Verdonk spreekt werkgevers erop aan dat zij iedereen gelijke kansen moeten geven. Volgens haar voeren veel grote bedrijven een actief diversiteitsbeleid maar moet het midden- en kleinbedrijf daarin nog beter aan de slag.
Daar kan ik het alleen maar heel erg mee eens zijn!quote:Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zeer vreemd voor iemand van de VVD.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]Pardon? Past prima bij een reactionaire rechts-conservatieve partij hoor. Of geloof je echt dat de VVD "liberaal" is?
![]()
![]()
![]()
Betekent dit dan ook dat al die Engelse teksten in winkels moeten verdwijnen? "Uitverkoop" in plaats van "SALE" bijvoorbeeld?quote:Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen.
De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:
Heel goed. Eén van de codes is bijvoorbeeld: spreek Nederlands op straat.
Lijkt me een prima uitgangspunt.
Nogmaals, als ik met een vriend bijvoorbeeld marokkaans op straat zou spreken. Wat kan jou of verdonk dit schelen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:01 schreef sizzler het volgende:
Heel goed. Eén van de codes is bijvoorbeeld: spreek Nederlands op straat.
Lijkt me een prima uitgangspunt.
Zelfs Griffith snapt het niet wil je zeggen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Een taalcursus bij een inburgeringscursus dus.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:07 schreef drugsgebruiker het volgende:
Jongejonge, wat een hoop dombo's weer. Ze eist niet dat mensen verplicht Nederlands spreken! Maar dat ze indien nodig die taal machtig moeten zijn. En dat vind ik geen gek plan. Een agent moet er vanuit kunnen gaan dat mensen hem begrijpen. Is logisch en heel goed. Kijk voor de grap eens in het gemeentehuis waar posters in 5 talen worden afgebeeld. Belachelijk!
Nah, het is gewoon een nietszeggend papiertje. Moreel bindend, niet juridisch. Oftewel: er is geen agent die je ervoor bekeuren kan, maar het zou wel leuk zijn als je Nederlands sprak op straat.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:05 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Leuk zo'n gedragscode, maar wil ze het afdwingen of slechts hebben als iets wat op papier staat? Als ze het wil afdwingen, moeten mensen dan beboet worden als ze een andere taal spreken oid?
Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
De staat die voorschrijft welke taal je in het openbaar moet spreken, lijkt mij nou niet echt prima. Het is eigenlijk vrij absurd, zo absurd dat ik mij erover verbaas dat het geopperd wordt.
Ik was in de veronderstelling dat er boetes konden volgen. Dit is gewoon een soort "Normen & Waarden"-campagne. Op zich niet slecht.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:18 schreef sizzler het volgende:
[..]
Algemene richtlijnen van wat hier wel als beleefd wordt beschouwd en wat niet. Wat is daar mis mee? Als je naar het buitenland gaat dan wil je toch ook weten hoe je je beleefd kan gedragen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |