blackbully | zaterdag 21 januari 2006 @ 16:47 |
quote: quote: quote:sorry wou ook even reageren maar had geen zin om feedback verder te vervuilen ![]() ik gebruik deze regel nouwelijks. als de achtergrond intressant is wil ik wel eens mijn onderwerp verschuiven, maar verder als er op de achtergrond niks tezien is staat mijn onderwerp net iets uit het midden. echt centreren vind ik niet mooi. ik hou meestal bij modellen fotografie aan de kijkrichting iets meer aan ruimte. anders staan ze voor het gevoel met de neus tegen de kantlijn. als er namelijks niks intressants ste zien is krijg je zo'n gat naast je onderwerp. en dat bevald me helemaal niet. | |
Gizz | zaterdag 21 januari 2006 @ 16:54 |
Regel van de derden (we zijn Nederlands, right? ![]() | |
Jelleee | zaterdag 21 januari 2006 @ 17:05 |
Weet iemand de link naar de cursus Dankje Sub! x) van Pea4fun? ik dacht dat hij bij de FAQ stond, but it's not there.. maar wat Blackbully al zei, het ligt denk ik aan het moment, maar dat 'moment' of situatie waar je de foto van maakt, kan je dus niet op de foto zien.. (soms dan) als je op dat moment een goede achtergrond hebt, die waard is om speciaal in beeld te krijgen dan is het model niet in het midden mooier dan wel in het midden inderdaad.. nu ik mijn verhaal lees snap ik het niet meer, kan ook aan mij liggen ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door Jelleee op 21-01-2006 17:10:07 (Jelle, nu ook verkrijgbaar in belgie.) ] | |
Subhuman | zaterdag 21 januari 2006 @ 17:07 |
quote:Cursus. ![]() fotografie cursus les 1 | |
Jelleee | zaterdag 21 januari 2006 @ 17:09 |
quote:Gebooksupermarkt! ![]() | |
PS | zaterdag 21 januari 2006 @ 19:59 |
quote:Persoonlijk zelf gemerkt dat 1/3 en 2/3 regel goed werkt voor landschappen. Maar daarnaast als je wat oog voor symmetrie hebt zeg ik gooi die regels overboord. Symmetrisch onderwerp gewoon in het midden schieten. Tis een regel he, soms volg je hem en soms niet. | |
RonaldV | zaterdag 21 januari 2006 @ 20:09 |
quote:Ik gebruikte het voorbeeld van de pasfoto alleen maar om de wetmatigheid ("het moet") onderuit te halen. Maar het kan ook wel aan de hand van deze fotos: ![]() ![]() Ik zou niet weten hoe ik in deze foto's die regel moet toepassen zonder ze te verpesten. De regel is een aardige regel, en ik gebruik hem ook wel (een beetje), maar het ging mij om de dwangmatigheid. Er is ruimte zat om te variëren. | |
Matrixxx | zaterdag 21 januari 2006 @ 20:35 |
@ RonaldV: Bij die eerste foto zou je bijvoorbeeld het standpunt wat lager kunnen kiezen, waardoor de horizon op 1/3e of 2/3e van je foto komt ipv. 1/2e. Bij de tweede foto heeft de regel van drie geen invloed omdat je daar geen verschillende achtergrondkleuren hebt. Ik pas de regel van drie vooral toe wanneer er een sterk contrast voorkomt in het achtergrond, meestal dus bij landschapsfoto's | |
Kreupelhout | zondag 22 januari 2006 @ 23:37 |
Inflitsen had ook wel mooi uitgekomen bij de eerste foto. De dames staan er nu wat donker op. De regel van 3 is niet meer dan een leidraad. Een foto moet kunnen vertellen waar het om gaat, sfeer uitstralen enz enz. Veel beginners maken bijvoorbeeld een foto van een persoon met het hoofd precies in het midden (omdat ze daar naar kijken) en dan vallen de benen eraf en je hebt boven het hoofd een stuk oninteressant plafond. Een foto kun je misschien ook vergelijken met een stripverhaal op 1 pagina. Je ogen volgen een bepaald patroon bij het bekijken ervan. Als er een leeg plaatje bij zit, is dat niet interessant, dus probeer dat te voorkomen. In het geval met het bloemetje en de bij, werkt het alleenmaar storend als er meer op de foto staat, dus in het midden is goed. Gewoon op veel fora kijken (www.dutchphotozone.com) en ervan leren en vooral zelf veel fotograferen! | |
Vliegvrager | maandag 23 januari 2006 @ 11:37 |
quote:Op welke hoogte bevinden de ogen van de dames zich (ongeveer)? ![]() Compositieregels zijn handige hulpmiddelen. Ze helpen je om een aangenaam beeld te creëren. De 'rule of thirds' (ik ben wel NLs maar geen taalpurist ![]() ![]() | |
eL. | maandag 23 januari 2006 @ 11:59 |
Het hele verhaal over 2/3 en 1/3 is niet helemaal de leidraad. Zo heb je ook de Gulden Snede (3:2), die je ook in heel veel formaten terug kunt vinden, zoals je afdrukken, of het A4tje e.d. De meeste beginnende fotografen dwingen zichzelf alles in het midden te zetten, want da's lekker veilig. Sommige onderwerpen moeten juist in het midden, andere per sé niet, vaak beoordeel je dat op je gevoel. Je ziet het vaak zelf al, sommigen echter zien het niet, of geven er simpelweg niet om. Vaak is ook de orginele foto niet toereikend voor extra ruimte. Het blijft een persoonlijk verhaal, de een vindt dit mooi, de ander dat, sommigen storen zich nergens aan, anderen vallen er gelijk over. Feit is dat je met de plaatsing leuk kunt spelen met de gedachten van de kijker. In mijn grafische opleiding hadden we als opdracht het maken van een visitekaartje. De belangrijkste regel (je naam) zette je mooi in het midden en wat bleek al snel ? De hoofdregel leek onder de helft te staan, optisch bedrog. Dus de regel iets 'uit het lood' zetten toepassen, en hij stond optisch perfect. Zo werkt het bij fotografie ook natuurlijk, als je de ruimte hebt, zoek je beste plek even uit. En als je weet welke kant op jou het beste lijkt, dan ga je daar met fotograferen steeds meer rekening mee houden. De regels zijn er niet voor niets, maar je hoeft er niet altijd maar rekening mee te houden. Een uitbraak kan heel verfrissend werken, maar als je zomaar wat doet, sla je al snel de plank mis. | |
HMaster-II | maandag 23 januari 2006 @ 12:12 |
Ik weet van een kennis van mij dat je voor Nikon (hij heeft een F5) dat er voor het eye-piece inzet plaatje zijn. Zo heeft hij een raster voor de 1/3-2/3 functie. Ik weet neit of die er ook zijn voor Canon en of andere Slr's. Maar het lijkt mij een handig extra'tje voor in dit topic. | |
RonaldV | maandag 23 januari 2006 @ 14:37 |
quote:Ik ben meer een billenman ![]() | |
Shark.Bait | maandag 23 januari 2006 @ 15:19 |
quote: ![]() Die is eigenlijk voor architectuur bedoeld, ook bij de F5. Die zit in 1 van mijn F100's--ook handig voor die rechte horizon ![]() |