abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 januari 2006 @ 16:04:31 #1
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_34281734
Ja, ik heb er even een woord van gemaakt. Je zou het ook kunnen spellen als fifty-five fiction, of 55 fiction, of als heurmetij. Vooral dat laatste zou problematisch zijn.

WELNU.

Laatst toen ik door de wikipedia kwam iets bijzonder interessants onder mijn aandacht. Tenminste; ik vond het bijzonder interessant. Of beter gezegd; leuk. Zo interessant was het ook alweer niet, het was meer leuk dan interessant.
Japanners zouden omoshiroi zeggen, iets dat zowel leuk als interessant betekent. Maar ik ben geen Japanner, dus ik houd het op: eerder leuk, dan interessant.
Onder het kopje 'flash fiction' in dezelfde wikipedia vond ik iets dat bekend staat als 55 fiction. Nu ja, wat wil dat zeggen. Dat is eigenlijk heel simpel. Dat is: 'These are complete stories, with at least one character and a discernible plot, exactly 55 words long.'
Ik denk, goh, zou dat niet leuk zijn, als we hier eens wat 55 fiction gaan produceren? Hier in het TTK-forum hebben we een hoop topics waar mensen hun (taalkundige) creatieviteit denken te kunnen ventileren, ik doe even een greep...

*O* De Grote TTK-wedstrijd *O*
[Poelmo]. Oneliners.
Het gedichtentopic.
Fok! verhalen topic (2)

...en ik dacht; daar kan er vast nog wel eentje bij. .

Nou ja, in ieder geval, dit format (ja, ik woon te lang in New York dus soms kan ik even niet op een Nederlands woord komen, ook wel bekend als het Jan de Bont/Famke Jansen-syndroom) leek me bijzonder geschikt voor velen om even hun creativiteit te lozen vanwege de compactheid ervan. Zeg nou eerlijk; iedereen wil wel schrijven, maar er écht werk van maken, nee, bedankt.
Dus, 55 woorden. (Excl. titel. en voorwoord.)

Ik wacht geduldig af.
-Of hier enige interesse voor is.-

.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 20 januari 2006 @ 16:09:48 #2
37950 JAM
pi_34281901
Trouwens, het schijnt nog best moeilijk te zijn. Ik heb even rondgezocht naar voorbeeldjes ervan, maar die zijn allemaal kut. Aangezien er niemand is in geslaagd om een voor mij binnen vijf minuten GOOGLEBAAR en leuk voorbeeldje te vinden, kom ik tot de gedachte dat het nog best moeilijk is ook. (Als het makkelijk zou zijn zou er een leuk voorbeeldje zijn dat binnen vijf minuten GOOGLEBAAR is. Door mij GOOGLEBAAR, dus.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_34281997
Lijkt me inderdaad leuk en interessant, vooral omdat het nogal een uitdaging is om een compleet verhaal met goed plot in 55 woorden neer te kunnen zetten.
Het is wel heel erg weinig, 55 woorden. Met een beetje geluk heb je dan 5 regels geschreven.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_34282168
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 16:09 schreef JAM het volgende:
Trouwens, het schijnt nog best moeilijk te zijn. Ik heb even rondgezocht naar voorbeeldjes ervan, maar die zijn allemaal kut. Aangezien er niemand is in geslaagd om een voor mij binnen vijf minuten GOOGLEBAAR en leuk voorbeeldje te vinden, kom ik tot de gedachte dat het nog best moeilijk is ook. (Als het makkelijk zou zijn zou er een leuk voorbeeldje zijn dat binnen vijf minuten GOOGLEBAAR is. Door mij GOOGLEBAAR, dus.
Het idee dat niet doorging.

Hij had een idee opgedaan op internet en hij wilde dit graag met zijn medemens delen. Nadat hij dit idee kenbaar had gemaakt ging hij echter pas op zoek naar een voorbeeld. Het bleek dat dit erg moeilijk te vinden was, en derhalve ging het idee, tot zijn zeer grote teleurstelling, dan ook niet door.

pi_34282273
Deze had ik gevonden en vond ik wel leuk:
quote:
AT THE AUTOPSY

"Victim’s blood is completely drained, apparently through two small puncture wounds in the neck," said the coroner.

"Hey … you don’t suppose it’s, you know, the real deal?" asked his assistant.

"No, just some psycho."

"You sure?"

They stared at each other for a moment, then burst out laughing–but stopped when the corpse laughed, too.

(Ross Lesko

Lakewood, OH)
  vrijdag 20 januari 2006 @ 16:28:44 #6
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_34282532
Leuk idee, alleen heb ik het gevoel dat ik er slecht in ben

Spoelen

Naakt stapt hij in de douche. Het koude water verfrist zijn troebele geest. Mark spoelt zijn zonden weg door het putje. Morgen komt er weer een dag, houdt hij zichzelf angstig voor. Alweer een dag vol ellende. De koude druppels laten zijn huid vervormen tot kippenvel. Kou verzacht. Kou verzacht de hitte van de strijd.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_34285874
Minaressen of gewoon ...

Tussen een eeneiige tweeling liggen en niet meer weten of herkennen kunnen, wie wie is.
Smaak en geur zijn over en weer uitgewisseld. Beroeringen, strelingen zijn onherkenbaar.
De lichamen zijn identiek en zelfs de kleurschakeringen in het haar verschillen niet.
Hun reacties op likken, bijten, krabben zijn even fel.
Grommende, rollende puppies in een nest.

pi_34286717
Ongelukje

Hij kijkt naar zijn halve hand. Twee dagen geleden nog een hele, maar hij moest zonodig die rivier in. En nu? Ligt hij in een uitheems ziekenhuis met gaten in plaats van ramen. Een zuster komt naar hem toe. Ze vraagt hem iets, hij verstaat haar niet. Alleen op de wereld, zo voelt dat dus.
pi_34300072
Voorbij

De bel van de laatste ronde klinkt. Hij stapt de hoek uit, log, vermoeid. 15 rondes. 15 rondes om te bewijzen dat hij nog steeds meetelt. Nog maar 3 minuten. Zijn armen zijn zwaar, bijna te zwaar om zijn handen te kunnen dragen die zijn hoofd beschermen. Eén klap teveel. Exploderende sterren en dan duisternis.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 02:27:23 #10
37950 JAM
pi_34300915
Koosjere sjagge.

'Er is hier twee keer iemand anders geweest. De eerste is twee weken later gevonden op de WC van een wegrestaurant. Vergiftigd. De ander is thuis doodgeschoten.'
'En jij dan? Jij komt hier toch altijd?'
'Ja, altijd.'
'Hoe komt 't dat jij nog leeft?'
'Ik eet gezond. Geen varkensvlees en geen enkel zeedier zonder schubben.'
  zaterdag 21 januari 2006 @ 02:27:52 #11
37950 JAM
pi_34300926
Ja, 't is kut.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 02:31:02 #12
37950 JAM
pi_34300960
Trouwens, ik vind het allemaal aardig meevallen met de belangstelling. Chapeau. .
  zaterdag 21 januari 2006 @ 07:40:35 #13
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_34302405
Leuk topic!!!

Wat ik me trouwens ineens afvraag; zou Rutger Hauer ook last hebben van het 'Jan de Bont/Famke Jansen-syndroom'??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zaterdag 21 januari 2006 @ 10:40:35 #14
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_34303417
AA

‘Kom je hier vaker?’

‘Nou, nee. Eigenlijk was ik benieuwd naar de mensen die hier kwamen’

‘Bevalt het je tot nu toe?’

‘Om eerlijk te zijn niet echt.’

‘En hoe komt dat dan?’

‘Mensen hier zijn zo ontzettend verslaafd’

‘Verslaafd? En wat ben jij dan?’

‘Niet verslaafd, ik neem alleen af en toe een pilletje”
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_34316776
Misschien kunnen we hier een extra categorie in de TTK wedstrijd van maken!
pi_34558530
Oeh dit klinkt uitdagend. Morgen zal ik eens wat bedenken.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 01:09:38 #17
37950 JAM
pi_34636739
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 19:59 schreef Eveli het volgende:
Oeh dit klinkt uitdagend. Morgen zal ik eens wat bedenken.
Men wacht nu al drie dagen.
pi_34653556
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 01:09 schreef JAM het volgende:

[..]

Men wacht nu al drie dagen.
Ik heb ook wat bedacht, maar dat wil niet zeggen dat ik het hier plaats.
pi_34657140
Ontmoeting

“En hoe gaat het met je oudtante?”

“Geen idee. Er zit iets op je lip.”

“Ik heb AIDS.”

“Vandaar.”

“Ik maak me zorgen over de toekomst.”

“Van een beetje AIDS is nog nooit iemand dood gegaan.”

Samen zwalkten ze verder door de verlaten straten van Wolphaartsdijk, terwijl ze hun avonturen in Liechtenstein en Honduras recapituleerden.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_34659186
Nacht
Zwijgend gooide Jan de bijl in de sloot en liep de straat uit. In het maanlicht jankte een hond als ongelukkige getuige. "Gelukkig heeft niemand het gezien", dacht Jan, terwijl hij de hoek om liep en nog even naar de sloot keek. Stilaan dreef de vuiliszak richting het meer, wachtend om gevonden te worden.

pi_34682111
Nog 2 gemaakt

Logeerpartijtje
Marijke werd wakker, vastgeketend op het bed van haar ouders. Voor haar stond een glazen kast met 2 opgehangen lichamen: haar ouders. Marijke probeerde te gillen, te huilen en los te komen, maar het lukte haar niet.
Ze was even muisstil. Voetstappen op de trap....
De deur zwaaide open en Marijke gilde weer.

De deal
"Het is een deal", zei ik tegen de verkoper. Na de zakelijke romslomp tufte ik een uurtje later tevreden met m'n nieuwe autootje, op weg naar huis.
Ik reed over een rustige bosweg tot ik gestommel in de motorkap hoorde.
Wat ik daar aantrof was te gruwelijk voor woorden. Wat wist de verkoper hiervan?
pi_34688778
Ik bekijk mijn rechtervingers, en zie lange en dunne vormen. Lekker zacht doch stevig liggen ze in mijn linkerhand . Ik leg de hand op zijn rug op tafel, en spreidt mijn vingers. Door de verslapte greep rollen de vastgehouden vingers van tafel, een spoor van bloed achterlatend. Nooit meer masturberen, denk ik bij mezelf.
Graag op anoniem
pi_34688921
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 15:36 schreef Eveli het volgende:
Nog 2 gemaakt

Logeerpartijtje
Marijke werd wakker, vastgeketend op het bed van haar ouders. Voor haar stond een glazen kast met 2 opgehangen lichamen: haar ouders. Marijke probeerde te gillen, te huilen en los te komen, maar het lukte haar niet.
Ze was even muisstil. Voetstappen op de trap....
De deur zwaaide open en Marijke gilde weer.

De deal
"Het is een deal", zei ik tegen de verkoper. Na de zakelijke romslomp tufte ik een uurtje later tevreden met m'n nieuwe autootje, op weg naar huis.
Ik reed over een rustige bosweg tot ik gestommel in de motorkap hoorde.
Wat ik daar aantrof was te gruwelijk voor woorden. Wat wist de verkoper hiervan?
53 en 54 woorden
Graag op anoniem
pi_34689214
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 18:56 schreef Mainport het volgende:
Ik bekijk mijn rechtervingers, en zie lange en dunne vormen. Lekker zacht doch stevig liggen ze in mijn linkerhand . Ik leg de hand op zijn rug op tafel, en spreidt mijn vingers. Door de verslapte greep rollen de vastgehouden vingers van tafel, een spoor van bloed achterlatend. Nooit meer masturberen, denk ik bij mezelf.
Mijn moeder komt binnen. Kijkt me aan. Ziet het bloedspoor, volgt de stroom met haar ogen en ontdekt de vingers op de grond. Ik lik aan de stompjes op mijn rechterhand. Als ik opkijk, staart mijn moeder me van dichtbij recht in de ogen. Dan liggen er tien vingers op de grond, waarvan sommige warm.
Graag op anoniem
pi_34690010
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 19:00 schreef Mainport het volgende:

[..]

53 en 54 woorden
Ik vind dat het er niet precies 55 hoeven te zijn. En ik dacht dat ik dat wel had, maar als ik geweten had dat ik dat niet had, had ik ergens nog wel een bijvoeglijk naamwoord tussen geplakt ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')