Ja, ik heb er even een woord van gemaakt. Je zou het ook kunnen spellen als fifty-five fiction, of 55 fiction, of als heurmetij. Vooral dat laatste zou problematisch zijn.WELNU.Laatst toen ik door de
wikipedia kwam iets bijzonder interessants onder mijn aandacht. Tenminste; ik vond het bijzonder interessant. Of beter gezegd; leuk. Zo interessant was het ook alweer niet, het was meer leuk dan interessant.
Japanners zouden
omoshiroi zeggen, iets dat zowel leuk als interessant betekent. Maar ik ben geen Japanner, dus ik houd het op:
eerder leuk, dan interessant.Onder het kopje '
flash fiction' in dezelfde wikipedia vond ik iets dat bekend staat als 55 fiction. Nu ja, wat wil dat zeggen. Dat is eigenlijk heel simpel. Dat is: '
These are complete stories, with at least one character and a discernible plot, exactly 55 words long.'Ik denk, goh, zou dat niet leuk zijn, als we hier eens wat 55 fiction gaan produceren? Hier in het TTK-forum hebben we een hoop topics waar mensen hun (taalkundige) creatieviteit denken te kunnen ventileren, ik doe even een greep...
*O* De Grote TTK-wedstrijd *O*[Poelmo]. Oneliners.Het gedichtentopic.Fok! verhalen topic (2)...en ik dacht; daar kan er vast nog wel eentje bij.
![]()
.
Nou ja, in ieder geval, dit
format (ja, ik woon te lang in New York dus soms kan ik even niet op een Nederlands woord komen, ook wel bekend als het Jan de Bont/Famke Jansen-syndroom) leek me bijzonder geschikt voor velen om even hun creativiteit te lozen vanwege de compactheid ervan. Zeg nou eerlijk; iedereen wil wel schrijven, maar er écht werk van maken, nee, bedankt.
Dus, 55 woorden. (Excl. titel. en voorwoord.)
Ik wacht geduldig af.
-Of hier enige interesse voor is.-![]()
.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."