Dit is een beetje discutabel natuurlijk, volgens mij is de synth vooral toch een Amerikaanse uitvinding, en albums zoals "Switched on Bach" waren er eerder dan Kraftwerk. Neemt niet weg dat er door Kraftwerk, Tangerine Dream en Klaus Schulze wel pionierswerk is verricht.quote:Duitsland kan gerust als het land genoemd worden als de bakermat van de electronische muziek
Je hebt gelijk Zanderrr, ik doelde ook meer op het pionierswerk. Ze hebben pure synthesizermuziek bekend gemaakt bij het grote publiekquote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:06 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Dit is een beetje discutabel natuurlijk, volgens mij is de synth vooral toch een Amerikaanse uitvinding, en albums zoals "Switched on Bach" waren er eerder dan Kraftwerk. Neemt niet weg dat er door Kraftwerk, Tangerine Dream en Klaus Schulze wel pionierswerk is verricht.
Ik moet zeggen dat ik vooral een fan ben van het werk uit de jaren 70, zoals Autobahn en Trans-Europa Express.
Ik ken wel een aantal versies in het Duits en ook die vind ik hun charme hebben. Prachtigste vond ik nog tijdens het concert dat ik in 013 heb gezien dat ze nummers half Engels en half Duits deden. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet precies weet of ze ook zo op plaat zijn gezet, ondanks dat ik ze wel heb, maar dat klonk nog het beste.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:09 schreef Frollo het volgende:
Wat prefereren wij Fokkers trouwens: de Engelstalige albums of de originele Duitstalige?
Heb jij toevallig niet een liveset van Karl Bartos beluisterd, want daar heb ik bij 'The Model' ervaren wat jij beschreef, dus dat er een verkeerde toets werd aangeslagen, echt jammer was dat.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:12 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik weet b.t.w. niet of het wel de originele bezetting was maar ik hoorde laatst een Live techno compilatie-mix waarin ontzettend veel fouten gemaakt werden. Noten in Das Model waarbij tijdens de melodie een verkeerde toets werd aangeslagen en je dus ineens een hele valse noot door het stuk heen hoorde. Beetje jammer, daarom hou ik het ook maar bij het oude werk.
Ja die heb ik ook gecheckt. In die ene oude clip zie je Kraftwerk in een bezetting van 3 man: Florian Schneider met zijn fluit, Michael Rother op de gitaar en Klaus Dinger op drums. Deze laatste 2 figuren vormden later de groep Neu!. Ralf had de groep een tijdje verlaten, maar gelukkig kwam hij een jaar later weer terug, en we weten hoe het verder gegaan isquote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:27 schreef Zanderrr het volgende:
Er staan trouwens een hele hoop filmpjes van Kraftwerk op Youtube, zelfs nog uit hun allereerste periode toen ze nog niet zo met die synths bezig waren. Leuk.
http://www.youtube.com/results?search=kraftwerk&search_type=search_videos&search=Search
Dat is raar, ik kom aan de lopende band vinyl reissues tegen van Autobahn, Transeurope Express en Computerwelt voor een tientje. Het zijn de enige reissues die ik goed geprijsd vind.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:28 schreef Sjoewe het volgende:
Nee man , Wir sind die Robote is leuker dan We are the robots
Schaamteloze meelul post
Ik vind Kraftwerk echt geweldig, alleen die platen allemaal zo duur, ik heb alleen nog Radioactivity voor een redelijke prijs op vinyl kunnen vinden. Computerwelt en Authobahn zijn allemaal 20 euro of meer
Waar?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 18:36 schreef Gyan het volgende:
[..]
Dat is raar, ik kom aan de lopende band vinyl reissues tegen van Autobahn, Transeurope Express en Computerwelt voor een tientje. Het zijn de enige reissues die ik goed geprijsd vind.
Popcorn is van Gershon Kingsleyquote:Op vrijdag 20 januari 2006 19:21 schreef paultjuhhh het volgende:
Computer world, radioactivity en popcorn zijn m'n favo's
H & M Band - Popcorn: Sometimes credited as Kraftwerk or Jean Michel Jarre on the P2P networksquote:
Kom kom, de Beatles hebben grondwerk gelegd met retestrakke albums (Rubber soul) en trippy melodieën -- 'She said, she said' is m.i. druggier dan het overschatte 'A day in the life'quote:Op vrijdag 20 januari 2006 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[...]
Maar over kraftwerk, zijn idd te gek en ongelofelijk dat ze al in 1970 begonnen zijn, toen de rest van de wereld nog op de kampvuurliedjes van de beatles lag te blowen.
Men heeft het in allerlei muziekprogramma´s altijd over de VS en UK als men het over de moderne muziek heeft, maar Kraftwerk en Deutsch Amerikanische Freundschaft om nog maar wat te noemen, zijn heel invloedrijk geweest.
Tijd vliegt, het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ze in HMH waren. Vorig jaar waren ze in 013. Ik was er ook bij toen in de HMH.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 19:32 schreef het_fokschaap het volgende:
vorig jaar in de HMH geweest bij het optreden.
dan was het Underworld vorig jaar, Kraftwerk 2 jaar terugquote:Op vrijdag 20 januari 2006 20:24 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Tijd vliegt, het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ze in HMH waren. Vorig jaar waren ze in 013. Ik was er ook bij toen in de HMH.![]()
Ach, met de strekking van zijn post ben ik het wel eens... de gevestigde muziekpers loopt altijd luidkeels te krakelen over hoe vooruitstrevend allerlei behoudende bluesrock bands als led zeppelin of fleetwood mac wel niet waren, terwijl de écht vooruitstrevende bands vaak amper worden genoemd. Kraftwerk was haar tijd behoorlijk vooruit..quote:Op vrijdag 20 januari 2006 20:17 schreef Frollo het volgende:
[..]
Kom kom, de Beatles hebben grondwerk gelegd met retestrakke albums (Rubber soul) en trippy melodieën -- 'She said, she said' is m.i. druggier dan het overschatte 'A day in the life'
Met de rest van je post: absoluut eensch [afbeelding]
Zeker, die hebben met terugwerkende kracht veel verdiende credits gekregenquote:Op vrijdag 20 januari 2006 20:28 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Kraftwerk was haar tijd behoorlijk vooruit..
Goed mogelijk,quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:31 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Heb jij toevallig niet een liveset van Karl Bartos beluisterd, want daar heb ik bij 'The Model' ervaren wat jij beschreef, dus dat er een verkeerde toets werd aangeslagen, echt jammer was dat.
De 'oude' , laten we zeggen succesvolle bezetting bestond uit Ralf Hutter, Florian Schneider, Wolfgang Flur en Karl Bartos.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 20:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Goed mogelijk,
Hoe zit het eigenlijk met Kraftwerk tegenwoordig... spelen ze nog in de oude bezetting?
Hot Butter ?quote:
Bedankt voor de info.quote:
De versie van Hot Butter kwam 2 jaar later, Kingsley bracht het uit in 1969quote:
Ik vind het een mening, ik vind kraftwerk niet zielloos. En ja als je het tegenover een Soul artiest zet kan het misschien wat magertjes overkomen.quote:Op zondag 22 januari 2006 00:46 schreef Soul79 het volgende:
Kraftwerk, gadverdamme!
Goedbedoelende mensen proberen me altijd uit te leggen dat het bewust zielloze muziek is. Alsof het dan minder zielloos is![]()
En dan altijd dat 'respect' omdat ze zo revolutionair bezig waren..... als je iets wil horen dat echt revolutionair met synthesizers was én ook nog eens muzikaal en expressief is, luister dan naar de jaren '70 platen van Stevie Wonderipv naar die Duitse robots.
Ja dat weet ik wel, maar ik zou het graag op vinyl hebben (en heb niet de financiële middelen om eerst alle cd's te kopen en later ook nog eens de elpees als ik er tegenaan loop).quote:Op zaterdag 21 januari 2006 23:56 schreef buitenbeentje het volgende:
Al hun werk is onderhand op cd verschene hoor.Inderdaad echt de moeite waard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |