abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 juni 2026 @ 18:25:52 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220987138

Kraftwerk werd in 1970 opgericht in Düsseldorf door Ralf Hütter en Florian Schneider. De grote doorbraak kwam met het album Autobahn (1974), waarvan de titeltrack internationaal succes behaalde. In de daaropvolgende jaren ontwikkelde de groep een unieke stijl waarin elektronische muziek, minimalisme, technologie en vormgeving samenkwamen.

Albums als Radio-Activity, Trans-Europe Express, The Man-Machine en Computer World behoren inmiddels tot de invloedrijkste platen uit de moderne muziekgeschiedenis. De invloed van Kraftwerk is terug te horen in synthpop, electro, hiphop, house, techno en talloze andere elektronische stromingen.

Waar elektronische instrumenten vóór Kraftwerk vaak als aanvulling werden gebruikt, maakte de groep ze tot het fundament van de muziek. Hun combinatie van strakke ritmes, herkenbare melodieën, technologische thema's en een uitgesproken visuele identiteit bleek van enorme invloed op latere generaties muzikanten.

Hoewel de bezetting door de jaren heen sterk veranderde en medeoprichter Florian Schneider in 2020 overleed, treedt Kraftwerk onder leiding van Ralf Hütter nog altijd wereldwijd op met de bekende Multimedia Tour.

Discografie

1970 - Kraftwerk
1972 - Kraftwerk 2
1973 - Ralf und Florian
1974 - Autobahn
1975 - Radio-Activity
1977 - Trans-Europe Express
1978 - The Man-Machine
1981 - Computer World
1986 - Electric Café (oorspronkelijk aangekondigd als Techno Pop)
2003 - Tour de France Soundtracks
2005 - Minimum-Maximum (live)
2017 - 3-D The Catalogue (live)

De thema's van Kraftwerk draaien vaak om technologie, communicatie, transport, radio, computers en de relatie tussen mens en machine. Daardoor wordt de muziek soms als afstandelijk ervaren, al bevatten nummers als Das Model, Neon Lights en Computer Love juist een opvallend menselijke kant.

Kraftwerk wordt vaak geassocieerd met het Bauhaus-gedachtegoed: functioneel ontwerp, minimalisme, geometrische vormgeving en het samensmelten van kunst en techniek. Die esthetiek is niet alleen hoorbaar in de muziek, maar ook zichtbaar in de albumhoezen, podiumpresentatie en het iconische imago van de groep.

Kraftwerk en Philips
Een aardig detail is dat de belangrijkste Kraftwerk-albums uit de jaren zeventig werden uitgebracht door Philips Records. Daarmee ontstond een opvallende verbinding tussen de futuristische elektronica uit Düsseldorf en het Nederlandse technologieconcern Philips, dat zelf een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling en productie van consumentenelektronica. De combinatie van Duitse elektronische muziek en Nederlandse technologische innovatie voelt achteraf bijna vanzelfsprekend.

De band met Nederland kreeg een bijzonder vervolg in 2013, toen Kraftwerk vier exclusieve 3D-concerten gaf in het Eindhovense Evoluon tijdens de Dutch Design Week. Het voormalige Philipsmuseum, met zijn iconische futuristische architectuur, was persoonlijk uitgekozen door Ralf Hütter. Sinds deze concerten duikt het Evoluon regelmatig op in de visuals tijdens Spacelab, waarbij het gebouw als een vliegende schotel door de ruimte zweeft. Daarmee werd een Nederlands icoon onderdeel van de beeldtaal van Kraftwerk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Starhopper op 08-06-2026 19:05:45 ]
  maandag 8 juni 2026 @ 19:18:35 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220987606
Laatste post vorig deel:
quote:
2s.gif Op maandag 8 juni 2026 10:51 schreef RobertoCarlos het volgende:

:X

Wel een goed gebouw daarvoor :Y

Bekijk deze YouTube-video
  woensdag 10 juni 2026 @ 22:56:37 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221004968
Godver. Rusty Egan zat blijkbaar schuin voor mij vorige week :') Wist ik veel _O- _O-

https://www.instagram.com/p/DZVXki7ETaT
pi_221005207
quote:
11s.gif Op woensdag 10 juni 2026 22:56 schreef Starhopper het volgende:
Rusty Egan
Ja dat was die gast die zo uit zijn bek stonk van de alcohol en die iedere keer op stond om weer nieuw bier te halen en dan keihard tegen je knieën aan stootte ;)

Zijn eerbetoon in zijn Instagram is mooi en tegelijkertijd ook wel een beetje pretentieus...

"I was convinced they were the next big thing" en dus ging hij toen hij 20 was speciaal naar Duitsland om ze te zien... Maarre... dat was dus al in 1977 toen Kraftwerk al een aantal jaren daarvoor met Autobahn wereldwijd een behoorlijke hit had gescoord. Nog los van dat album. Maar het is wel mooi dat hij zag dat KW totaal anders was dan andere bands en dat ze belangrijk waren voor de popmuziek
Wat een gekte. Jammer, maar helaas.
pi_221005213
O en ik ga trouwens niet naar Eindhoven. En eigenlijk ook niet meer naar andere concerten van KW. Zonder zelf pretentieus te willen klinken heb ik het geluk gehad om al de mooiste concerten van KW te zien met hele mooie herinneringen. Ik ben dus al zeer tevreden met mijn bezochte concerten en er kan dus niet zoveel meer overheen....

Wel allemaal in de bezetting met alleen Ralf Huetter helaas.. ik had ze heeel graag in de originele bezetting gezien, maar net toen ik echt fan werd stopte Florian ermee }:| (sukkel :X )
  donderdag 11 juni 2026 @ 11:07:12 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221007227
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2026 23:57 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Ja dat was die gast die zo uit zijn bek stonk van de alcohol en die iedere keer op stond om weer nieuw bier te halen en dan keihard tegen je knieën aan stootte ;)

Zijn eerbetoon in zijn Instagram is mooi en tegelijkertijd ook wel een beetje pretentieus...

"I was convinced they were the next big thing" en dus ging hij toen hij 20 was speciaal naar Duitsland om ze te zien... Maarre... dat was dus al in 1977 toen Kraftwerk al een aantal jaren daarvoor met Autobahn wereldwijd een behoorlijke hit had gescoord. Nog los van dat album. Maar het is wel mooi dat hij zag dat KW totaal anders was dan andere bands en dat ze belangrijk waren voor de popmuziek
Ja, dat viel mij ook al op ja :') Maarja, blijkbaar wel een grote naam in het wereldje zoals ik begrijp. En ja zou zomaar kunnen dat hij een van die figuren was die even niet zonder alcohol kon _O-
  donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:32 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221007254
quote:
2s.gif Op donderdag 11 juni 2026 00:01 schreef RobertoCarlos het volgende:
O en ik ga trouwens niet naar Eindhoven. En eigenlijk ook niet meer naar andere concerten van KW. Zonder zelf pretentieus te willen klinken heb ik het geluk gehad om al de mooiste concerten van KW te zien met hele mooie herinneringen. Ik ben dus al zeer tevreden met mijn bezochte concerten en er kan dus niet zoveel meer overheen....

Wel allemaal in de bezetting met alleen Ralf Huetter helaas.. ik had ze heeel graag in de originele bezetting gezien, maar net toen ik echt fan werd stopte Florian ermee }:| (sukkel :X )
Jammer! Maar goed te begrijpen als je al hele mooie ervaringen hebt.
Al vind ik het niet tegenvallen maar als je wat oudere shows hebt gezien van vlak na vertrek Florian dan is de huidige tour toch stuk minder.

En ja, wat zou het gaaf zijn als er een tijdmachine zou bestaan om ze eens in originele bezetting te zien O+ De computerwelt tour in 1981 of vroege 1974/1975 optredens met nog obscure versies van Ätherwellen en Die Sonne _O_
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:10:03 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221009086
Omfg serieus :o Hütter, Georg en Falk zitten in de lobby van mijn hotel :o

[ Bericht 3% gewijzigd door Starhopper op 11-06-2026 15:26:05 ]
  donderdag 11 juni 2026 @ 15:30:47 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221009207
Het waren ze echt. Omg _O- Even kort gesproken. Maar ze wilden geen foto maken helaas. Omg ze zitten dus in mijn hotel :D
  donderdag 11 juni 2026 @ 19:17:17 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221010661
Lets go!!!

pi_221012027
Iemand weleens opgevallen dat de basslijn in Chase van Moroder (laat jaren '70) eigenlijk als een disco-remix van Das Model kan worden gezien.
  vrijdag 12 juni 2026 @ 09:08:23 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221016699
Zooo... weer onderweg naar huis :D Het was echt super vet want historische grond _O_ Dat gejuich bij spacelab toen ruimteschip voor eerst in beeld kwam was al indrukwekkend maar toen hij de landing inzette bij Evoluon ging iedereen los _O- *O* Eerst baalde ik ook een beetje toen hij langs het PSV vloog. Ik had eigenlijk op het Evoluon gerekend bij eersre beeld omdat de landing altijd bij de concertlocatie is. Dus ik dacht even dat er geen Evoluon in beeld zou komen. Maar toen dus de landing voor Evoluon :o

Twee broertjes:

Meer volgt :)
  vrijdag 12 juni 2026 @ 12:31:03 #13
124676 RobertoCarlos
Prima De Luxe!
pi_221018242
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2026 20:51 schreef Beathoven het volgende:
Iemand weleens opgevallen dat de basslijn in Chase van Moroder (laat jaren '70) eigenlijk als een disco-remix van Das Model kan worden gezien.
Ik heb mijn best gedaan maar ik hoor dat niet zo eerlijk gezegd.... :X

Misschien een klein beetje als je deze 2 met elkaar vergelijkt..

vrijdag 12 juni 2026 @ 12:52:34 #14
124676 RobertoCarlos
Prima De Luxe!
pi_221018438
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 09:08 schreef Starhopper het volgende:
Zooo... weer onderweg naar huis :D Het was echt super vet want historische grond _O_
Meer volgt :)
Ik vind het nog steeds jammer dat ze ook in NL in het Engels zingen/spreken. NL-ers verstaan echt wel voldoende Duits en voor mij hoort Duitsland, en dus de Duitse taal, bij wat Kraftwerk is (wederopbouw Duitsland, techniek, etc)

Nog wat van gister ergens geplukt, ergens storen mij in dit geval die pilaren helemaal niet, sterker nog: het past juist goed bij KW
  vrijdag 12 juni 2026 @ 14:02:23 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221018759
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 12:52 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Ik vind het nog steeds jammer dat ze ook in NL in het Engels zingen/spreken. NL-ers verstaan echt wel voldoende Duits en voor mij hoort Duitsland, en dus de Duitse taal, bij wat Kraftwerk is (wederopbouw Duitsland, techniek, etc)

Nog wat van gister ergens geplukt, ergens storen mij in dit geval die pilaren helemaal niet, sterker nog: het past juist goed bij KW
Ja. Duits is gewoon echt zoveel beter. Want dat is ook zoals het bedoeld is. The Man Machine is gelukkig half in Duits. Maar zoals The Model en Pocket Calculator, die zijn zoveel beter in Duits.

Dat gebouw was echt heel tof ja met die pilaren. Geeft echt gewoon de pure industriele vibes! Boven die pilaren liep trouwens een rails met daarop een kraan uit de fabriekstijd. Maar tegenwoordig hangt daar de lichtinstallatie aan de haken :D
pi_221020967
quote:
2s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 12:31 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]
Ik heb mijn best gedaan maar ik hoor dat niet zo eerlijk gezegd.... :X

Misschien een klein beetje als je deze 2 met elkaar vergelijkt..

Ja, dat komt wel in de buurt. Het is voor een producent slechts een kleine tweak, geen grote stap. Je zou de melodie van Das Model over de bassline van Moroder kunnen uitsmeren.

Moroder heeft voor Chase natuurlijk ook wel ander werk gemaakt. Maar Chase is wel een beetje zn blauwdruk geweest voor oa het thema van American Gigolo, zn hitje met Donna Summer en het recente 74 is the new 24.

Het aparte is trouwens dat van Das Model tot nu toe eigenlijk geen bekend inspiratiewerk bekend is. Waar je bij veel nummers uit die tijd soms wel wat soortgelijks in Standards, Klassiek, Jazz of oudere pop vindt.

Kraftwerk heeft uiteraard inspiratie gehaald uit hun Krautrock tijd en uit de Bauhausbeweging. Maar echt traceerbaar is het niet op muziekgebied. Het dichtste wat erop zit is 'he's a jolly good fellow'. Maar dat zijn alleen de vocalen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 12-06-2026 19:25:05 ]
  vrijdag 12 juni 2026 @ 20:12:56 #17
124676 RobertoCarlos
Prima De Luxe!
pi_221021478
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2026 19:19 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Het aparte is trouwens dat van Das Model tot nu toe eigenlijk geen bekend inspiratiewerk bekend is. Waar je bij veel nummers uit die tijd soms wel wat soortgelijks in Standards, Klassiek, Jazz of oudere pop vindt.

Kraftwerk heeft uiteraard inspiratie gehaald uit hun Krautrock tijd en uit de Bauhausbeweging. Maar echt traceerbaar is het niet op muziekgebied. Het dichtste wat erop zit is 'he's a jolly good fellow'. Maar dat zijn alleen de vocalen.
Nu ben ik zo nieuwsgierig hiernaar dat ik hier op ga letten! Ik wil dit mysterie oplosssen! :D
  vrijdag 12 juni 2026 @ 21:20:40 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_221022388
Ik vind het sowieso maar een heel afwijkend nummer vergeleken met wat ze toen maakten. Misschien dat het daarom ook wel hit is geworden.

Ik blijf het volgen want nu ben ik ook wel nieuwsgierig!
  zaterdag 13 juni 2026 @ 11:37:40 #19
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221026805
De muziek doet mij soms wat denken aan:

"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  zaterdag 13 juni 2026 @ 12:04:13 #20
124676 RobertoCarlos
Prima De Luxe!
pi_221027082
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juni 2026 11:37 schreef phpmystyle het volgende:
De muziek doet mij soms wat denken aan:
Bedoel je niet: de muziek van Kalkbrenner doet mij wat denken aan de muziek van Kraftwerk? ;) >:)
  zondag 14 juni 2026 @ 00:19:55 #21
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_221033921
Was afgelopen donderdag voor het eerst bij een Kraftwerk concert , maar wat was het ontzettend gaaf !! Ik kende de nummers natuurlijk wel, maar dit was toch een compleet nieuwe ervaring. We hebben absoluut een topavond gehad.

Beetje jammer alleen van die mensen die constant heen en weer lopen om bier te halen. De meesten deden het nog redelijk voorzichtig, maar sommigen beukten echt door de menigte heen zonder op te letten,

En is het normaal dat veel mensen constant met mobiele telefoons in de handen staan en dan niet even een foto maken of zo, maar echt uitgebreid gaan appen of andere dingen......
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')