Nou moe, vanmorgen om 8.00 uur m'n laatste rijles gehad, zodat ik rond 9.00 bij het CBR Enschede alweer in de auto stapte, ditmaal met de examinator naast me. Het begon allemaal vrij lekker, leuk gepraat met die kerel (aardige vent overigens), de bijzondere verrichtingen (die ik helaas niet had vrijgesteld met m'n TTT) gingen ook helemaal lekker, het kijken (waar ik bij de TTT op gehamerd werd) ging ook goed. Ja, zelfs over het algemene overzicht was de examinator nog wel tevreden, helaas, zo zei hij, deed ik te weinig met die informatie. U raadt het al, ik ben gezakt op besluitvaardigheid. Zeker nu ik het formulier nog eens bekijk was dat eigenlijk het enige waar die man ontevreden over was. Om even een 2tal situaties te schetsen:
Ik rijd over een beklinkerde 50-weg in Enschede, flauwe bocht naar links met wat versmallingen op de weg. ik nader een 2-tal fietsers en rij er eerst achter tot ik het idee had voldoende overzicht te hebben over de tegengestelde rijrichting (het was overigens erg rustig op de weg). Die man baalde daar een beetje van en spoorde mij aan die fietsers in te halen (ze fietsen ongeveer 20 meter achter elkaar). Dat deed ik vervolgens maar. Toch was dat niet besluitvaardig genoeg.
Andere situatie was dat ik achter een auto reed met een bestuurder die reed alsof hij nog rijlessen had, te langzaam, vergat zijn richtaanwijzer aan te zetten toen hij linksaf een voorrangsweg op wou rijden (ik reed achter hem). Ik wacht netjes achter de 2e rij haaientanden, die auto gaat naar de middenberm, geeft dan pas richting aan naar links en blijft daar echt treuzelen voordat hij bij de baan inrijdt. De examinator verweet mij dat ik gewoon rechts nast die auto op de middenberm moest gaan staan en er langs had moeten rijden (daar ik rechtdoor de voorrangsweg over wou steken, een andere 30-zone in). Ook twijfelde ik op een bepaald moment of ik nou nog wel of niet van rijstrook zou gaan wisselen (er bleek een pech hebbende auto op mijn strook voor het stoplicht te staan, rekende hij me verder niet op af ofzo), maar ik wou nog, vlak achter een andere auto, die rijstrook inrijden, dom dom dom natuurlijk
![]()
Daarvoor moest hij me corrigeren.
Het verrotste van allemaal is nu nog wel dat ik echt vrij dicht bij het 'slagen' in de buurt zat en nu weer 3-4 weken mag wachten (halverwege februari ergens) op mijn volgende examen (lang leve de bureaucratie en die geldwolven van het CBR
![]()
)... Het is mijn dag niet vandaag