Voor zo'n korte tijd en ik een resort lijkt me dat wat teveel van het goede. Maar je kunt even de GGD bellen om zeker te zijn.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:17 schreef Mr.J het volgende:
Ik ga over 2,5 week een weekje naar Egypte (Hughada, verblijf 75% van de tijd toch op het resort).
Is het handig om een DTP en HepA vaccinatie te gaan halen?
Was toch ruim op tijd vertelde de dame toen ik vandaag DTP en HepA haalde.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:43 schreef Hik het volgende:
[..]
Voor zo'n korte tijd en ik een resort lijkt me dat wat teveel van het goede. Maar je kunt even de GGD bellen om zeker te zijn.
Ik bedoelde dat je slechts een weekje weg gaat.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:19 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Was toch ruim op tijd vertelde de dame toen ik vandaag DTP en HepA haalde.
Dat hangt er vanaf wat je precies moet hebben. In jouw geval had je geluk, normaal is het aante raden 6 weken van trevoren te gaan. Sommige prikken moet je meer dan één keer hebben, met tijd ertussen. Dan is twee weken te kort.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 09:52 schreef Mr.J het volgende:
Nee bedoelde 2 weken van te voren. Dacht dat het een langere inwerkperiode had.
Hier mag je wel een half uur lang meekijken!quote:Op maandag 27 augustus 2007 16:08 schreef Casparovvv het volgende:
Ik vind het altijd jammer als ze hun hand er voor houden. Ik vind die prik altijd wel fascinerend, en dan mag ik niet eens meekijken
Een half uur lang? Waar is dat half uur voor nodig? Ik stond telkens binnen 10 minuten weer buiten.quote:Op maandag 27 augustus 2007 18:41 schreef Hik het volgende:
[..]
Hier mag je wel een half uur lang meekijken!
Moi. We gingen met z'n zevenen, slikten van die pillen die je dagelijks moet nemen en niemand had last. Maar goed, dat garandeert natuurlijk niets. Gewoon innemen, van malaria kom je niet meer af.quote:Op donderdag 13 september 2007 13:33 schreef JacMar het volgende:
In december gaan we voor 17 dagen naar Zuid Afrika..
We gaan tijdens de reis 1 dag naar het Krugerpark en verder bezoeken we ook Swaziland..
Moeten we nu wel of niet malariapillen innemen, als ik al die bijwerkingen lees![]()
Is er iemand die een soortgelijke reis heeft gemaakt en me advies kan geven?
Sja, ik weet niet goed wat ik kan vinden van je mening (of die van je vriend).quote:Op zondag 6 januari 2008 13:51 schreef Anubis1984 het volgende:
Even uit mijn eigen geopende topic gekopieerd:
Hallo bereisde FOKkers.
Wij denken er aan om in maart/april naar Afrika te gaan, naar een land waar Malaria voorkomt.
Mijn vriend wil hoe dan ook, sowieso géén malariapillen slikken. Ikzelf twijfel nog.
Die middelen zijn niet goed voor je, bovendien, zelfs al slik je netjes je pillen, als je wordt gestoken door een malariamug, is de kans groot dat je alsnog Malaria krijgt.
Mijn dubio..tja, Malaria kan dodelijk zijn, je wordt sowieso ziek, je blijft het bij je dragen, dus dat zijn allemaal punten om wél pillen te slikken.
Andere kant: Kans is groot dat je het toch krijgt als je wordt gestoken, ik smeer me in met Deet, ga eventueel vitamine B1 slikken (schijnt de muggensteken te verminderen) en ik kan altijd een doosje Malarone bv meenemen, voor als 1 van ons toch symptomen gaat krijgen. Verder ken ik de symptomen, en heb in elk geval ook mijn vriend wel bereidt gevonden dat hij, als we terugzijn en hij krijgt hoofdpijnen/diarree/koorts etc, meteen naar de huisarts gaat.
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie pillen geslikt voor Malariagebieden, of juist niet? En waarom wel/niet?
Gambiaquote:Op zondag 6 januari 2008 14:18 schreef Anubis1984 het volgende:
Het is de bedoeling om in maart/april, het droge seizoen dus, voor 15 daagjes naar Gambia te gaan.
Ik heb in Tanzania een half jaar lariam geslikt. Nergens last van gehad en wel meerdere keren gestoken in gebieden waar een groot deel van de muskieten malaria bij zich draagt. Mijn vriendin kreeg last van zweren, dat ging over toen ze aan de malarone ging.quote:Op zondag 6 januari 2008 13:51 schreef Anubis1984 het volgende:
Even uit mijn eigen geopende topic gekopieerd:
Hallo bereisde FOKkers.
Wij denken er aan om in maart/april naar Afrika te gaan, naar een land waar Malaria voorkomt.
Mijn vriend wil hoe dan ook, sowieso géén malariapillen slikken. Ikzelf twijfel nog.
Die middelen zijn niet goed voor je, bovendien, zelfs al slik je netjes je pillen, als je wordt gestoken door een malariamug, is de kans groot dat je alsnog Malaria krijgt.
Mijn dubio..tja, Malaria kan dodelijk zijn, je wordt sowieso ziek, je blijft het bij je dragen, dus dat zijn allemaal punten om wél pillen te slikken.
Andere kant: Kans is groot dat je het toch krijgt als je wordt gestoken, ik smeer me in met Deet, ga eventueel vitamine B1 slikken (schijnt de muggensteken te verminderen) en ik kan altijd een doosje Malarone bv meenemen, voor als 1 van ons toch symptomen gaat krijgen. Verder ken ik de symptomen, en heb in elk geval ook mijn vriend wel bereidt gevonden dat hij, als we terugzijn en hij krijgt hoofdpijnen/diarree/koorts etc, meteen naar de huisarts gaat.
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie pillen geslikt voor Malariagebieden, of juist niet? En waarom wel/niet?
Misschien bij een beschadigde huid, anders is het een hoax hoor.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:23 schreef Maarten1 het volgende:
dus..?
trouwens, B kan je ook krijgen van wc brillen, deurklinken etc
Is echt geen algemene kennis. Ja algemeen foute kennis.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:51 schreef Maarten1 het volgende:
is geen hoax, is algemene kennis
dat de huid beschadigd moet zijn is wel nieuw voor me
hoe beschadigd dan precies? of staat dat niet op wikipedia?
Voor meer info:quote:Het hepatitis B-virus wordt van mens op mens overgedragen door expositie aan geïnfecteerd bloed of lichaamsvloeistoffen die bloed bevatten
Dat kan echt niet, want bij zo'n stempel staat altijd een titer waaruit blijkt dat je beschermd bent...quote:Op woensdag 4 juni 2008 02:04 schreef 44pje het volgende:
De GGD's doen maar wat heb ik het idee. Voor dezelfde inentingen rekenen ze volkomen verschillende prijzen.
Ik heb 3 prikken gehad tegen Hep B, bloed laten testen, geen antistoffen gevonden, ik moest dus nog 3 (!) prikken gaan halen. Dit was in Arnhem.
Mijn vriendin heeft dezelfde 3 prikken gehaald in Utrecht (maar dan met andere prijzen). Niks geen bloed laten testen, stempel in het boekje met "levenslang beschermd".
Totale willekeur.
Dat van die prijzen is gewoon bekend, de ene GGD rekent net wat andere prijzen dan de andere GGD. Ze hoeven toch ook niet overal dezelfde te rekenen?quote:Op woensdag 4 juni 2008 02:04 schreef 44pje het volgende:
De GGD's doen maar wat heb ik het idee. Voor dezelfde inentingen rekenen ze volkomen verschillende prijzen.
Ik heb 3 prikken gehad tegen Hep B, bloed laten testen, geen antistoffen gevonden, ik moest dus nog 3 (!) prikken gaan halen. Dit was in Arnhem.
Mijn vriendin heeft dezelfde 3 prikken gehaald in Utrecht (maar dan met andere prijzen). Niks geen bloed laten testen, stempel in het boekje met "levenslang beschermd".
Totale willekeur.
Ja dat klopt wel, ik was alleen erg verbaasd. Ik dacht dat alle GGD's hetzelfde waren, maar een beetje rondshoppen bij verschillende GGD's kan je tientallen euro's schelen.quote:Op woensdag 4 juni 2008 11:05 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat van die prijzen is gewoon bekend, de ene GGD rekent net wat andere prijzen dan de andere GGD. Ze hoeven toch ook niet overal dezelfde te rekenen?
Tja wat zal ik zeggen, ik zit dit niet te verzinnen he.quote:Op woensdag 4 juni 2008 10:35 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat kan echt niet, want bij zo'n stempel staat altijd een titer waaruit blijkt dat je beschermd bent...
Alleen ben je ook weer geld kwijt om naar die GGD's te reizen, dus het verschil zal uiteindelijk niet bijzonder veel zijn. Plus als je een goede aanvullende zorgverzekering hebt krijg je je geld terug, en maakt het helemaal niet uit (tenminste, ik krijg vaccinaties tot 250 euro terug van zorgverzekering)quote:Op donderdag 5 juni 2008 01:47 schreef 44pje het volgende:
[..]
Ja dat klopt wel, ik was alleen erg verbaasd. Ik dacht dat alle GGD's hetzelfde waren, maar een beetje rondshoppen bij verschillende GGD's kan je tientallen euro's schelen.
[..]
Tja wat zal ik zeggen, ik zit dit niet te verzinnen he.
Ik zal eens kijken of ik het in kan scannen.
Ook waar, behalve als je een OV-kaart hebt. En vaccinaties krijg ik idd terugquote:Op donderdag 5 juni 2008 09:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Alleen ben je ook weer geld kwijt om naar die GGD's te reizen, dus het verschil zal uiteindelijk niet bijzonder veel zijn. Plus als je een goede aanvullende zorgverzekering hebt krijg je je geld terug, en maakt het helemaal niet uit (tenminste, ik krijg vaccinaties tot 250 euro terug van zorgverzekering)
ik vraag me toch af waarom?quote:Op maandag 16 juni 2008 23:28 schreef miss_sly het volgende:
Je hoort van de meeste van je ze niet mag nemen als je zwanger bent, en ik lees zelfs verhalen dat je tot een maand of 3 na het nemen van deze pillen niet zwanger mag worden. Dat is voor ons even geen optie, het waarom doet er niet zoveel toe.
Lariam wordt nog zeer regelmatig voorgeschreven hoorquote:Op dinsdag 17 juni 2008 10:16 schreef Hik het volgende:
De malariapillen die je in de meeste delen van Afrika neemt (Malarone) zijn - voor zover ik weet - niet geschikt in de eerste drie maanden van de zwangerschap. Daarvoor of daarna is het op zich geen probleem. Lariam, dat veel meer bijwerkingen heeft, wordt eigenlijk al vrijwel nooit meer voorgeschreven voor Afrika.
Dat gezegd hebbende blijft ook Malarone een stevig medicijn, waarover je zeker even met je arts moet overleggen als je zwanger bent. Als je het nog moet worden zou ik me niet te druk maken (al kan overleggen geen kwaad).
Ik weet van collega's die eerder zwanger waren dat ze vaak tijdelijk of permanent overschakelden op homeapatische malariaprofilaxe. Best lastig, want effectiviteit is wellicht wat minder aangetoond, maar het zou een optie kunnen zijn. Er bestaan ook homeopatische middelen die muggen weghouden (i.p.v. DEET).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |