abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37029819
Tja, je moet voor jezelf een risico-afweging maken. Als je 3 dagen in malariagebied zit, dan zou ik niet gaan slikken. Daar komt nog bij dat veel van de gebieden die je gaat bezoeken helemaal geen malariagebied zijn.
Ga dus geen 9 maanden slikken omdat je misschien 3 weken in een risicogebied zit.
  maandag 17 april 2006 @ 13:09:40 #52
19840 Libris
Live from Singapore
pi_37029865
En dit kaartje is ook nog eens overdreven, niet overal in maleisie is malaria gebied...
  maandag 17 april 2006 @ 13:10:55 #53
19840 Libris
Live from Singapore
pi_37029911
There is no risk of malaria in: Australia, Cook Island, Fiji, French Polynesia (Tahiti, Moorea, Bora-Bora, etc.), Kiribati, Marshall Islands, Micronesia Federated States of (Yap Islands, Pohnpei, Chuuk, and Kosrae), Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue (New Zealand), Northern Mariana Islands (U.S. includes, Saipan, Tinian, and Rota Island), Palau, Pitcairn, Samoa, Tokelau, Tonga, Tuvalu, U.S. Trust Territory of the Pacific Islands (Guam, American Samoa, Wake Island).

Volgens CDC. Waar in Azie ga je heen?
  maandag 17 april 2006 @ 13:12:20 #54
19840 Libris
Live from Singapore
pi_37029949
Zie hier voor meer info.
pi_37029988
Laos, thailand, vietnam, maleisie, indonesie en dan dus heel midden-amerika

Oja de verzekering vergoed voor de volle honderd procent alle malaria-pillen. Vandaar dat we alles gelijk mee nemen
pi_37030031
oja ook naar cambodja natuurlijk 8)
  maandag 17 april 2006 @ 13:16:17 #57
19840 Libris
Live from Singapore
pi_37030045
Lekker Nederlands, de verzekering betaalt, dus we gaan lekker slikken...

Neem gewoon een tube mosquito repellent mee...
pi_37030070
quote:
Op maandag 17 april 2006 13:16 schreef Libris het volgende:
Lekker Nederlands, de verzekering betaalt, dus we gaan lekker slikken...

Neem gewoon een tube mosquito repellent mee...
nie zo mauwen, waarom zo je in godsnaam nie die pillen meenemen, al is het maar als medicijnen voor de plaatselijke bevolking....
  maandag 17 april 2006 @ 13:19:24 #59
19840 Libris
Live from Singapore
pi_37030129
Let trouwens op: Van de CDC Website:
All travelers to malaria-risk areas in Mexico and Central America (except for Darién Province and San Blas Province in Panama; see below for those areas), including infants, children, and former residents of these countries, should take chloroquine as their antimalarial drug.
  maandag 17 april 2006 @ 13:19:35 #60
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_37030136
Australie heeft geen pillen nodig...
censuur :O
  maandag 17 april 2006 @ 13:20:33 #61
19840 Libris
Live from Singapore
pi_37030161
quote:
Op maandag 17 april 2006 13:17 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

nie zo mauwen, waarom zo je in godsnaam nie die pillen meenemen, al is het maar als medicijnen voor de plaatselijke bevolking....
Maar als er plaatselijk geen malaria is... ach, dan sleep je ze toch gewoon me..

* Libris stopt wel met mauwen...
whatever
  maandag 17 april 2006 @ 13:20:46 #62
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_37030168
quote:

[..]

Juist in die gebieden waar malaria zou voorkomen zijn (de ziekenhuizen) goed voorbereid op deze tropische ziekte...
Het grootste risico wat je neemt met het slikken van die medicijnen is het feit dat je lichaam er aan gewend raakt, dus bij het eventueel oplopen van malaria heb je een nog hogere dosis nodig...

Maar goed, ontopic, in al die Aziatische landen zijn ze bekend met die Malaria medicijnen, de vraag is wel of je zoveel kilo mag invoeren
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_37030282
Je kan bij de apotheek een medisch paspoort aanvragen, daarin staan alle medicijnen die je ooit gebruikt hebt, dus ook de malariapillen.
Als de douane dan vraagt wat dat voor pillen zijn, dan kan je je medisch paspoort laten zien.
Ik heb zelf een chronische ziekte en moet daarvoor ook pillen meenemen die in menig landen verboden zijn, maar heb er nog nooit problemen mee gehad daardoor.
pi_37037807
Volgens mij heb ik liever malaria dan dat ik 600 van die rare pillen ga slikken...

Afgezien daarvan....neem je ook 120 tubes tandpasta, 86 zeepjes, 48 onderbroeken en 186 tampons mee?

Ze hebben daar ook supermarkten en drogisten hoor !

The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_37038057
quote:
Op maandag 17 april 2006 18:05 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Volgens mij heb ik liever malaria dan dat ik 600 van die rare pillen ga slikken...

Afgezien daarvan....neem je ook 120 tubes tandpasta, 86 zeepjes, 48 onderbroeken en 186 tampons mee?

Ze hebben daar ook supermarkten en drogisten hoor !

En 244 theezakjes
.
pi_37038184
quote:
Op maandag 17 april 2006 12:57 schreef JoPiDo het volgende:
mijn tip is: neem géén malaria-pillen

je wordt er alleen maar ziek van
verklaar je nader.. hoe ziek?
Dit keer zonder signature
pi_37038198
Nog even ontopic:

Als je ze echt mee wilt nemen dan denk ik niet dat de douane problemen gaat geven behalve dat ze je 1,5 uur uit gaan lachen..

Net zoals alle andere travellers die je pad kruisen.
  maandag 17 april 2006 @ 18:26:28 #68
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_37038310
quote:
Op maandag 17 april 2006 18:21 schreef Ericjuh het volgende:

[..]

verklaar je nader.. hoe ziek?
ah joh 1 iemand kent iemand die er ziek van werd en meteen moet heel Nederland geen malariapillen meer slikken
pi_37038417
quote:

[..]

Ze hebben daar hun natuurlijke immuniteit. Daar hebben ze je pillen niet nodig.
pi_37038616
quote:
Op maandag 17 april 2006 18:26 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

ah joh 1 iemand kent iemand die er ziek van werd en meteen moet heel Nederland geen malariapillen meer slikken
Als je niet weet waar je over lult zeg dan niks...

Er zijn een heleboel mensen die echt ziek worden van malariapillen....misselijkheid, slapeloosheid en nachtmerries zijn een vaak voorkomende bijwerking..
  maandag 17 april 2006 @ 19:03:42 #71
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_37039245
quote:
Op maandag 17 april 2006 18:38 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

Als je niet weet waar je over lult zeg dan niks...

Er zijn een heleboel mensen die echt ziek worden van malariapillen....misselijkheid, slapeloosheid en nachtmerries zijn een vaak voorkomende bijwerking..
Juistum!

En belangrijker, de dosis die je krijgt toegediend in het ziekenhuis bij een eventuele besmetting, (en die kans is al niet groot), is even groot als de dosis die je aan pillen in genomen zou hebben....

Maar goed, neem ze vooral mee....
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_37039639
Hoewel ik een groot voorstander ben van malaria-preventie, gaat dit me toch iets te ver. De meeste malariamiddelen zijn zware shit en om nou binnen een paar maanden 400 van die dingen te slikken... Ik kan me ook niet voorstellen dat een goede arts zo'n paardenmiddel voor zou schrijven.

Zelf heb ik overigens ook een keer geen pillen genomen, en malaria tropica opgelopen. Het was geen pretje maar ik leef nog. Die pillen garanderen niet dat je geen malaria krijgt, maar wel dat je een flinke hoeveelheid gif in je lichaam stopt. 3 weken pillen ok, maar een paar maanden... ik zou er niet aan beginnen, zelfs niet nu ik weet wat voor hel malaria kan zijn.
Ik zoek niet, ik vind.
pi_37041065
Ik raad je aan om naar een travel clinic te gaan met je reisschema.
Je hebt dit waarschijnlijk niet precies maar wel ongeveer. Zei kunnen je vertellen wat je waar nodig hebt. (dus ook qua vacinaties).

900 malariapillen meenemen lijkt me wat overdreven. Je hoeft vaak pas enkele dagen voordat je een malariagebied ingaat te beginnen met slikken. Dus hou je reisschema en het advies van travelclinic goed bij elkaar.

Bovendien is malaria seizoensgebonden en met jullie reisschema kan het gebeuren dat je helemaal niets hoeft mee te nemen.

Kortom maak een afspraak bij de travelclinic! (bespaart je waarschijnlijk een hoop geld)

linkje naar de ggd
pi_37044031
Ik neem aan dat TS al bij de GGD langs is geweest, want volgens mij kun je die pillen niet zomaar kopen, maar alleen op recept.

Verder zou ik TS aanraden zich niks aan te trekken van de horrorverhalen hier over alle bijwerkingen. Dat geldt namelijk vooral voor Lariam, daar krijgen mensen wel eens erg nare bijwerkingen van. Paludrine is echter prima te doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2006 21:26:52 ]
pi_37044106
En wat betreft verwarring met drugs: als je ze meeneemt in de verpakking en met recept is er niks aan de hand.
pi_37045046
er is een verschil in het soort malariapillen tussen afrika en mexico. in mexico e o heb je paludrine, deze geeft minder bijwerkingen dan de malariapillen die je in afrika nodig hebt, daar kun je echt ziek van raken. paludrine heeft wel bijwerkingen maar geeft eerder een verhoogd risico op aften, aldus de gg en gd.
Martini Rosso, there's Italian Spirit in every one
pi_37046611
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat de ggd zo'n advies geeft om heel eerlijk te zijn.
Of er moet een heel onduidelijk reisschema opgegeven zijn natuurlijk.
pi_37046718
Ontopic, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze die pillen aanzien voor drugs. En 900 pillen lijkt me zwaar overdreven; malarone is 1 pil per dag, lariam is 1 per week. Dus waar je dat getal vandaan haalt?

Voor zover ik weet is er geen malaria middel dat je langer dan drie maanden achter elkaar mag slikken.
Jesus saves but death prevails.
pi_37052590
Paludrine is twee pillen per dag, dus 900 pillen voor twee personen is idd voor 225 dagen (zie OP).

Je begint paludrine te slikken op het moment dat je naar malariagebied reist, terwijl je er bent en daarna nog enkele weken.

Maar dan nog, 225 dagen, 32 weken, is inderdaad wel heel veel.
pi_37052971
quote:
Op maandag 17 april 2006 18:30 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ze hebben daar hun natuurlijke immuniteit. Daar hebben ze je pillen niet nodig.
Jij hebt _echt_ geen idee waar je het over hebt. Jaarlijks gaan er ondanks jouw natuurlijke immuniteit 2 miljoen mensen dood aan malaria. Zie Wiki .
  dinsdag 18 april 2006 @ 14:42:19 #81
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_37062160
Nog mensen hier trouwens die zeer regelmatig malariapillen nodig hebben? Voor werk heb ik ze nu een keer of 4-5 per jaar nodig en ik vind het een beetje onzin om iédere keer weer naar de GGD/Travelclinic te gaan. Het praatje over enge ziektes ken ik nu wel.
Van collega's hoor ik dat sommige artsen best bereid zijn herhaalrecepten te schrijven. Dan kun je dus gewoon bellen en ligt alles een dag later bij de apotheek. Iemand ervaring hiermee? Betaal je trouwens nog wat voor zo'n recept?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_37069997
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 04:53 schreef Shivo het volgende:

[..]

Jij hebt _echt_ geen idee waar je het over hebt. Jaarlijks gaan er ondanks jouw natuurlijke immuniteit 2 miljoen mensen dood aan malaria. Zie Wiki .
Dat stuk van Wikipedia ga ik niet eens lezen. Jij mag dan bioinformatica hebben gestudeerd, maar ik neem aan dat je weinig over de klinische kant van malaria hebt geleerd.
En ik weet wel waar ik het over heb, want ik heb wel over de klinische kant van malaria geleerd. Vorige maand zelfs nog colleges over gehad.

Verder heb ik ook niet beweerd dat mensen in de endemische gebieden helemaal niet dood gaan aan malaria. Het is wel heel simpel conclusies trekken zo hè?
Het zijn namelijk vooral de zeer jonge kinderen die eraan sterven, en zwangere vrouwen lopen een verhoogd risico.
Maar de meeste mensen die daar wonen hebben geen pilletjes nodig. En zelfs al willen ze wel wat pilletjes, dan is het nog niet verstandig om die daar uit te delen, omdat sommige middelen in bepaalde gebieden resistent zijn, of niet geschikt voor jonge kinderen en zwangere vrouwen.
quote:
People living in malaria endemic areas tend to be infected repeatedly. Over time, they gradually acquire an immunity to malaria. This immunity includes the development of mechanisms that can kill parasites or inhibit the replication of parasites.

Equally important, however, is the development of another type of immunity: one that will limit the body’s own immune response to the parasite. Without this latter type of immunity, the immune system can go into overdrive in its attempts to kill the parasites, and acute febrile symptoms and severe malaria can result. Children, who have yet to develop this immunity, are thus at greater risk of clinical malaria, severe disease and death than adults.
quote:
Immunity to malaria develops very slowly and is quickly lost. Children living in endemic regions (where the disease occurs naturally all year round) develop their own protection against the disease over four to five years if they survive. On average one child dies every 30 seconds from malaria in these countries.
quote:
Acquired factors are not present at birth but are those characteristics which people can adaptively develop later, such as the development of acquired immunity. People residing in malaria-endemic regions acquire immunity to malaria through natural exposure to malaria parasites. This naturally acquired malarial immunity that is protective against parasites and clinical disease results only after continued exposure from multiple infections with malaria parasites over time. Clinical immunity generally provides protection against severe effects of malaria but fails to provide strong protection against infection with malaria parasites, and generally develops first. After several years of continued exposure people develop immunity that limits high-density parasitemia; however it does not lead to sterile protection.
pi_37082034
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 18:57 schreef wyccie het volgende:

[..]

Dat stuk van Wikipedia ga ik niet eens lezen. Jij mag dan bioinformatica hebben gestudeerd, maar ik neem aan dat je weinig over de klinische kant van malaria hebt geleerd.
En ik weet wel waar ik het over heb, want ik heb wel over de klinische kant van malaria geleerd. Vorige maand zelfs nog colleges over gehad.

Verder heb ik ook niet beweerd dat mensen in de endemische gebieden helemaal niet dood gaan aan malaria. Het is wel heel simpel conclusies trekken zo hè?
Het zijn namelijk vooral de zeer jonge kinderen die eraan sterven, en zwangere vrouwen lopen een verhoogd risico.
Maar de meeste mensen die daar wonen hebben geen pilletjes nodig. En zelfs al willen ze wel wat pilletjes, dan is het nog niet verstandig om die daar uit te delen, omdat sommige middelen in bepaalde gebieden resistent zijn, of niet geschikt voor jonge kinderen en zwangere vrouwen.
Dan moet je je post maar langer maken dan 1 regel. Zoals ik al eerder zei; de medicijnen die wij hier slikken kun je niet langer dan een bepaalde periode gebruiken, vanwege de heftigheid van de middelen maar ook doordat de parasiet (en natuurlijk niet het middel...) resistent wordt en het middel dan dus geen zin meer heeft.

En ik heb geen bioinformatica gestudeerd, het is toevallig mijn vak geworden; tijdens mijn studie Gezondheidswetenschappen kwam malaria uitgebreid aan bod.
pi_37222304
Hallo,
mischien kan ik hier wat vragen stellen , vermits ik lees dat er hier mensen zijn die malaria tropica gehad hebben. en mij mischien wat meer daarover kunnen vertellen
over het verloop van de ziekte.
wanneer je besmet bent , en je blijft daar 10 dagen mee rondlopen,dan geraak je in coma, je organen begeven het 1 voor 1, en wordt je aan machines gelegd.
dit is wat nu pas gebeurd is bij een vriend van mij, hij ligt momenteel al 7 dagen zo , de parasieten zijn verdwenen , maar hij ligt nog steeds aan machines en nu houden ze hem in coma ,
heeft iemand enig idee hoe dit verder verloopt, dit is natuurlijk verschillend van geval tot geval.
maar een evolutie over het genezingsproces, of hoelang het duurt vooraleer er organen zijn die terug actief worden. spreken we over dagen, maanden of jaren.
Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen.
dank U
pini
pi_37450763
Of het verplicht is of niet, ik raad je aan om ALTIJD in te enten. Ik check altijd wanneer ik verder ga dan west europa of er voor het land inentingen nodig zijn. Adviseren (dringend of niet dringend) ze wat dan neem ik die gelijk. Kansen zijn klein maar als je ook maar iets op loopt is gelijk je vakantie naar de klote. Ik heb alle inentingen die mogelijk zijn op dit moment die nu de GGD te krijgen zijn mbt reizen. Reis ook behoorlijk veel Dus ik kan de komende 10 jaar over de gehele wereld reizen zonder enige zorgen als het gaat om inenten.

Ik kan het je dus alleen maar aanraden. Neem ook altijd je inentingsboekje mee in geval dat je het moet laten zien of nood.

Liever een prik van een redelijk duur prijsje en zeker zijn dat je die ene ziekte niet oploopt dan een hele vakantie naar de klote
  maandag 1 mei 2006 @ 14:05:46 #86
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_37453529
Verplichte inentingen zijn er vooral op het gebied van gele koorts voor verschillende landen. Dat is altijd duidelijk te vinden op de pagina van het LCR, Havenziekenhuis of in de Lonely Planet (of andere solide reisgids).
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 00:02:24 #87
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_37474259
quote:
Op donderdag 13 april 2006 20:52 schreef Wakey het volgende:

[..]

Dengue is in de meeste gevallen trouwens niet ernstig, je voelt je alleen een tijdje kut en moet veel rusten. Je moet 't alleen niet te vaak oplopen, want bij een tweede infectie kunnen de effecten ernstiger zijn...
Ik heb dengue gehad in Guatemala en was er echt heel erg ziek van. Hele pijnlijke spieren en botten, ik kon mijn hoofd bijna niet bewegen van de hoofdpijn etc. Maar het ging vanzelf weer over.
De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
pi_37613503
toch maar wel even een tvp'tje
Life sucks
pi_37691488
Wat zouden jullie voor Mexico aanraden?...Heb op internet wel gezien dat er spuiten nodig zijn indien je de binnenlanden ingaat. Wij zitten op een resort all inclusive en willen hier en daar nog een dagje eropuit (niet de jungle in of zo)
bla bla bla......
  zondag 4 juni 2006 @ 12:02:03 #90
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_38524839
Ik heb deze symptomen, zou dat op malaria kunnen duiden?
quote:
Op zondag 4 juni 2006 00:47 schreef static het volgende:
Ik ben me toch een partij ziek geworden hier. Keelontsteking, voorhoofdsholteontsteking, verkouden, kots de hele boel onder, heb om de haverklap een bloedneus dus blood all over the place. Komt denk ik door de temperatuurverschillen; van ~38 naar ~10 in een paar uur.

Prettige vakantie.
Ben net een weekje terug uit Nigeria (was er vijf maanden) en ga volgende week zondag weer terug.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  zondag 4 juni 2006 @ 13:10:42 #91
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_38526510
Wat zei de dokter?
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
  zondag 4 juni 2006 @ 13:28:44 #92
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_38526996
Ben ik nog niet geweest; dacht dat het wel over zou waaien. Niet dus. Maar ik heb een dokter-fobie dus ik doe eerst zelf wat onderzoek.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  maandag 12 juni 2006 @ 14:33:33 #93
62913 Blik
The one and Only!
pi_38778973
Ik zou 4 weken naar Thailand gaan, waar malariapillen niet hoeven. Maar nu gaan we waarschijnlijk ook 1 week naar Cambodja (Angkor Wat en Pnomh Penh). Hiervoor worden echter wel malariapillen voorgeschreven. Maar is dit wel nodig voor die ene week dat we in Cambodja zijn en is gewoon heftig smeren met DEET niet goed genoeg...?
pi_38783675
Heb je het albesproken met de GGD?

Ik zou niet vertrouwen op DEET. Over het algemeen werkt dat heel goed, maar soms ook niet. In Jemen ben ik, ondanks volledig bedekte kleding én DEET op een nacht totaal lek gestoken. Nou weet ik niet of dat malariamuggen waren, maar toch... Ik zou het risico gewoon zo klein mogelijk willen houden.

Wat heb je tegen op het slikken van die pillen?
pi_38784898
hmm ik ga naar Indonesie... naast alle standaard prikken.. zou je nu ook prikken moeten zoals tetanus of cholera ivm met de lijken in Yogjakarta van de aardbeving?
pi_38786669
Voor tetanus ben je als het goed is als kind al ingeënt (dtp-prik).
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:43:37 #97
62913 Blik
The one and Only!
pi_38825497
quote:
Op maandag 12 juni 2006 17:26 schreef k_man het volgende:
Heb je het albesproken met de GGD?

Ik zou niet vertrouwen op DEET. Over het algemeen werkt dat heel goed, maar soms ook niet. In Jemen ben ik, ondanks volledig bedekte kleding én DEET op een nacht totaal lek gestoken. Nou weet ik niet of dat malariamuggen waren, maar toch... Ik zou het risico gewoon zo klein mogelijk willen houden.

Wat heb je tegen op het slikken van die pillen?
Ik ben in Indonesië ziek geworden van die pillen, dus heb ik niet echt zin in die pillen. Tevens moest je die pillen een tijd voordat je aankwam slikken en een tijd nadat je weer uit malariagebied was
pi_38828055
Binnenkort 6 maanden Singapore.

Inenten Hep A en B ?
pi_38830448
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:41 schreef Dizzee het volgende:
Binnenkort 6 maanden Singapore.

Inenten Hep A en B ?
Verstandig van wel ja! En tijdig mee beginnen, 2e inenting is een maand na de 1e en de 3e volgt 6 maanden later. Dan titerbepaling of je voldoende antistoffen opgebouwd hebt. Zo niet, dan nog 3 prikken met telkens een maand tussentijd en weer titerbepaling.
Succes!
pi_38831748
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 22:32 schreef AnnekeM het volgende:

[..]

Verstandig van wel ja! En tijdig mee beginnen, 2e inenting is een maand na de 1e en de 3e volgt 6 maanden later. Dan titerbepaling of je voldoende antistoffen opgebouwd hebt. Zo niet, dan nog 3 prikken met telkens een maand tussentijd en weer titerbepaling.
Succes!
Oei, ik vertrek al over 2 maandjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')